2006. gada ___ maijā nr. 9/3
Saeimas
Prezidijam
Juridiskā komisija iesniedz izskatīšanai Saeimā likumprojektu Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīcas Centrālās Padomes likums.
Pielikumā: likumprojekts uz 4 lapām un anotācija uz 1 lapas.
Latvijas Vecticībnieku Pomoras
Baznīcas Centrālās Padomes likums
Likums ir pieņemts,
ņemot vērā, ka saskaņā ar Latvijas Republikas
Satversmes 99.pantu baznīca ir atdalīta no valsts, lai regulētu Latvijas
Republikas un Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīcas Centrālās Padomes
attiecības, nosakot tās likumīgo stāvokli un statusu;
balstoties uz Latvijas Republikas Ministru
kabineta 2004. gada 8. jūnijā parakstītajā Latvijas Republikas un Latvijas
Vecticībnieku Pomoras baznīcas līgumā iekļautajiem principiem;
ievērojot vecticībnieku ilglaicīgu pastāvēšanu
un izplatību Latvijas Republikas teritorijā;
atzīstot vecticībnieku, kā tradicionālās reliģiskās
konfesijas, īpašo lomu sabiedrības vērtību sistēmas pilnveidošanā.
1. pants. Likumā lietotie
termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1)
Centrālā Padome Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīcas Centrālā
Padome reliģiskā savienība (baznīca), kas uz brīvprātības principa pamata apvieno
ticības vienībā un savstarpējā lūgšanas saskarsmē esošās autonomas
vecticībnieku draudzes. Centrālajai Padomei saskaņā ar pomoras novirziena
vecticībnieku kanoniskajām īpatnībām un vēsturiskajām tradīcijām nav garīgās
hierarhijas;
2)
statūti
Centrālās Padomes statūti, kas reģistrēti Reliģisko organizāciju likumā
noteiktajā kārtībā reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistrā;
3)
Centrālās Padomes priekšsēdētājs saskaņā ar statūtos noteikto kārtību
ievēlēts Centrālās Padomes vadītājs;
4)
mācītāji statūtos noteiktais garīgais personāls.
2. pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir
regulēt Latvijas Republikas un Centrālās Padomes attiecības, kā arī noteikt
Centrālās Padomes likumīgo statusu, darbību un personu garīgo aprūpi.
3. pants. Centrālās Padomes statuss
(1) Centrālajai Padomei Latvijas Republikā ir juridiskas personas
statuss un no tā izrietošās tiesības saskaņā ar Latvijas Republikas
normatīvajiem aktiem.
(2) Centrālā Padome savā darbībā vadās pēc šī likuma, Reliģisko
organizāciju likuma, citiem reliģisko organizāciju darbību regulējošiem
normatīvajiem aktiem, kā arī tās statūtiem.
(3) Centrālās Padomes lēmumi kanoniskajos jautājumos nav pārsūdzami
valsts iestādēs.
(4) Centrālās Padomes nosaukums tiek īpaši aizsargāts. Citu
organizāciju nosaukumiem ir jābūt nepārprotami atšķirīgiem.
(5) Izstrādājot tiesību normas, kas attiecas un saistītas ar Centrālās
Padomes statusu tiek noskaidrots Centrālās Padomes viedoklis.
(6) Centrālā Padome un draudzes, kas darbojas autonomi un neatrodas
Centrālās Padomes sastāvā, jautājumos, kuri ir Centrālās Padomes kompetencē
saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un tās statūtiem, uz līguma
pamata var sadarboties tiesisko, organizatorisko, mantisko, finansiālo un
saimniecisko jautājumu risināšanā.
4. pants. Centrālās Padomes
priekšsēdētājs
(1) Centrālās Padomes priekšsēdētājs statūtos noteiktajā kārtībā
reprezentē Centrālās Padomes intereses.
(2) Centrālās Padomes priekšsēdētājs pēc saskaņošanas ar Centrālo
Padomi statūtos noteiktajā kārtībā var pilnvarot citas personas darboties
Centrālās Padomes priekšsēdētāja vārdā attiecībās ar Latvijas Republiku.
5. pants. Laulību reģistrācija
(1) Mācītājiem, kuriem Centrālā Padome ir izsniegusi attiecīgu atļauju,
ir tiesības reģistrēt laulības Civillikumā un citos normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā.
(2) Valsts iestādēm nav saistoši Centrālās Padomes lēmumi laulību
šķiršanu jautājumos.
6. pants. Centrālās Padomes
īpašums un finanses
(1) Centrālās Padomes īpašumā var būt kustamā un nekustamā manta.
(2) Visa veida darbības ar Centrālās Padomes nekustamajiem īpašumiem
(t.sk. ieķīlāšana, atsavināšana, apgrūtināšana) iespējamas tikai ar Centrālās
Padomes priekšsēdētāja rakstisku atļauju pēc saskaņošanas ar Centrālo Padomi
statūtos noteiktajā kārtībā.
(3) Dievnamus un rituāla priekšmetus aizliegts ieķīlāt, un uz tiem
nevar vērst piedziņu pēc kreditoru pieprasījuma.
(4) Centrālā Padome ir sabiedriskā labuma organizācija. Sabiedriskā
labuma organizācijas statuss Centrālajai Padomei ir atņemams tikai ar likumu.
7.pants. Dievnamu, kapliču un
kapsētu ierīkošana, statuss un izmantošana
(1) Centrālās Padomes īpašumā esoši dievnami, kapličas un kapsētas nav
izmantojami vai atsavināmi pretēji statūtos noteiktiem mērķiem.
(2) Centrālajai Padomei piederošās kapsētas un tajās notiekošās ceremonijas
atrodas Centrālās Padomes pārziņā.
(3) Vecticībnieku reliģiskās apbedīšanas ceremonijas mācītāju
vadībā var veikt arī pašvaldību ierīkotajās kapsētās.
8. pants. Grēksūdzes noslēpums
(1) Mācītājam ir tiesības neizpaust grēksūdzē uzzināto.
(2) Mācītājus nedrīkst pratināt par jautājumiem, kas saistīti ar
grēksūdzē uzzināto pat tad, ja šis garīdznieks ir liecinieks vai procesa
dalībnieks tiesā.
(3) Aizliegts ar operatīvās darbības pasākumiem iegūt informāciju
grēksūdzes laikā.
(4) Nevienai iestādei nav atļauts vervēt mācītājus.
9. pants. Militārais dienests
(1) Personām Nacionālajos bruņotajos spēkos ir tiesības saņemt mācītāju
garīgo aprūpi un piedalīties dievkalpojumos, ja vien tas nekavē karadienesta
pienākumu izpildi.
(2) Mācītāji nav pakļauti militārajam dienestam. Vispārējās
mobilizācijas gadījumā minētās personas norīkojamas pasākumos, kur nav jālieto
ieroči.
10. pants. Kapelānu dienests
(1) Kapelāns ir mācītājs, kas saskaņā ar Ministru kabineta 2002. gada
2. jūlija noteikumiem Nr.277 Noteikumi par kapelānu dienestu darbojas
Nacionālajos bruņotajos spēkos, lidostās, ostās, sauszemes transporta stacijās,
ārstniecības, medicīniskās aprūpes, sociālās aprūpes iestādēs, ieslodzījuma
vietās, un citur, kur nav pieejama parastā mācītāja aprūpe.
(2) Kapelāns ir Centrālās Padomes apstiprināts mācītājs, kas atrodas
Centrālās Padomes reliģiskā pārraudzībā.
11. pants. Centrālās Padomes
attiecības ar darbiniekiem
(1) Centrālajai Padomei ir tiesības darba tiesisko attiecību
nodibināšanā, pastāvēšanā, grozīšanā un izbeigšanā ar mācītājiem balstīties uz
personas reliģisko piederību un tās gatavību un spēju darboties labā ticībā un
lojalitātē attiecībā uz statūtos ietvertās mācības ievērošanu.
(2) Centrālā Padome, nodibinot, grozot un izbeidzot darba tiesiskās
attiecības ar darbiniekiem, ir tiesīga pieprasīt no darbinieka spēju un
gatavību ievērot lojalitāti pret statūtos ietverto mācību (doktrīnu) un
iekšējām normām.
12. pants. Svētku dienas
(1) Darba devējs pēc darbinieka lūguma Ziemassvētkos, Lielajā
piektdienā un pirmajās Lieldienās pēc Jūlija kalendāra, vienojoties ar
darbinieku, var piešķirt pēc darba devēja ieskatiem apmaksātu vai neapmaksātu
brīvdienu.
(2) Skolnieku skolas kavējumi šā panta pirmajā daļā norādītajās dienās
var tikt attaisnoti, pamatojoties uz vecāku vai likumīgo aizbildņu savlaicīgi
iesniegtā lūguma.
(3) Veidojot eksāmenu laika sarakstus, kompetentās amatpersonas,
vienojoties ar Centrālo Padomi, cenšas panākt, lai eksāmeni nesakrīt ar svētku
dienām.
13. pants. Izglītība
(1) Centrālajai Padomei ir garantētas tiesības izglītot savus
mācītājus.
(2) Vecticībnieku kristīgās ticības mācība valsts un pašvaldību skolās
notiek pamatojoties uz Izglītības un zinātnes ministrijas apstiprinātu un ar
Centrālo Padomi saskaņotu mācību programmu, un to veic normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā atestēti pedagogi, kuriem ir Centrālās Padomes izsniegtā
kvalifikācijas apliecība. Ja šī apliecība tiek anulēta, tiek zaudētas tiesības
pasniegt kristīgās ticības mācību.
14. pants. Likuma piemērošana
Ņemot vērā reliģiskās organizācijas Rīgas Grebenščikova vecticībnieku
draudze, kas ir Eiropā un pasaulē lielākā pomoras novirziena vecticībnieku
draudze, garīgās tradīcijas, vēsturisko lomu un nozīmi vecticībnieku konfesijai
Latvijā, reliģiskajai organizācijai Rīgas Grebenščikova vecticībnieku draudze
Latvijas Republikā tiek atzītas šā likuma 6. panta ceturtajā daļā un 13. pantā
nostiprinātās tiesības.
Centrālā Padome līdz 2006. gada 1. jūlijam saskaņo statūtus
ar šo likumu, attiecīgi tos grozot, apstiprinot jaunā redakcijā un iesniedzot
Reliģisko lietu pārvaldē reģistrācijai Reliģisko organizāciju likumā noteiktajā
kārtībā.
Likumprojekta
Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīcas Centrālās Padomes likums
ANOTĀCIJA
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?
Likumprojekts
izstrādāts, lai regulētu Latvijas Republikas un La
tvijas
Vecticībnieku Pomoras Baznīcas Centrālās Padomes attiecības, nosakot tās likumīgo stāvokli un statusu; balstoties uz Latvijas Republikas Ministru
kabineta 2004. gada 8. jūnijā parakstītajā Latvijas Republikas un Latvijas
Vecticībnieku Pomoras Baznīcas Centrālās Padomes līgumā iekļautajiem principiem, kā arī, ievērojot
vecticībnieku ilglaicīgu pastāvēšanu un izplatību Latvijas Republikas
teritorijā.
2. Kāda var
būt likuma iespējamā ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Likumprojekts sekmēs sabiedrības
socializāciju un reliģiskās pārliecības brīvības īstenošanu.
3. Kāda var būt likuma
iespējamā ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Likumprojekts šo jomu neskar.
4. Kāda var būt likuma
iespējamā ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Iespējams būs nepieciešami
grozījumi Reliģisko organizāciju likumā un Augstskolu likumā.
5. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts?
Likumprojekts šo jomu neskar.
6. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot likumprojektu?
Ar Baznīcas pārstāvjiem.
7. Kā tiks nodrošināta likuma
izpilde?
Normatīvā akta izpilde tiks
nodrošināta ar jau esošo institūciju palīdzību, to kompetences ietvaros.