2006.gada .aprīlī Noteikumi
Nr.
Rīgā (prot. Nr. .§)
Grozījumi Elektronisko dokumentu likumā
Satversmes 81.panta
kārtībā
Izdarīt Elektronisko dokumentu likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 11.nr.; 2004,
18.nr.; 2004, 23.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 16.panta trešo daļu šādā
redakcijā:
"(3) Kvalificētu sertifikātu
paraksta ar uzticama sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja elektronisko
parakstu. Elektroniskais paraksts atbilst šādām prasībām:
1) tas ir piesaistīts vienīgi uzticamam
sertifikācijas pakalpojumu sniedzējam;
2) tas nodrošina uzticama sertifikācijas
pakalpojumu sniedzēja identifikāciju;
3) tas ir radīts ar līdzekļiem, kurus var
kontrolēt tikai uzticams sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs;
4) tas ir saistīts ar parakstīto
elektronisko dokumentu tā, lai vēlāk veiktas izmaiņas parakstītajā
elektroniskajā dokumentā būtu pamanāmas."
2. 18.pantā:
papildināt otro daļu ar 5.punktu šādā
redakcijā:
"5) līgumā par sertifikācijas
pakalpojumu sniegšanu noteiktajos gadījumos.";
izteikt
piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Kvalificēta sertifikāta darbību aptur un atjauno uzticams sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs šādos gadījumos:
1) izpildot tiesas nolēmumu;
2) pamatojoties uz parakstītāja rakstveida pieprasījumu;
3) līgumā par sertifikācijas pakalpojumu sniegšanu noteiktajos gadījumos."
3. 23.pantā:
papildināt 6.punkta pirmo teikumu aiz vārdiem "civiltiesisko atbildību" ar vārdiem "kā arī par līgumā paredzētajiem kvalificēta sertifikāta darbības apturēšanas, anulēšanas un atjaunošanas gadījumiem";
svītrot
6.punkta otrajā teikumā vārdu "drošs";
svītrot 14.punktā vārdus "un laika zīmoga reģistrus".
4. Izteikt 24.panta otro daļu šādā
redakcijā:
"(2) Uzticams sertifikācijas
pakalpojumu sniedzējs ir atbildīgs par zaudējumiem, kas nodarīti personai, ja
nav nodrošināta kvalificēta sertifikāta anulēšana vai tā darbības apturēšana un
atjaunošana šā likuma 18.pantā noteiktajā kārtībā."
5. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci
uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet
no Eiropas Parlamenta
un Padomes 1999.gada 13.decembra direktīvas 1999/93/EK par
Kopienas elektronisko parakstu sistēmu."
Ministru prezidents A.Kalvītis
Ministru kabineta noteikumu projekta
Grozījumi Elektronisko dokumentu likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Elektroniskā dokumenta un
elektroniskā paraksta tiesisko statusu Latvijas Republikā reglamentē
Elektronisko dokumentu likums (turpmāk Likums), pieņemts 2002.gada
31.oktobrī (ar grozījumiem, kas izsludināti līdz 2004.gada 10.novembrim). Saskaņā ar 2004.gada 1.decembra
deklarācijas par Aigara Kalvīša vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību
(turpmāk Valdības deklarācija) sadaļas Informācijas sabiedrība 5.punktu
valdība ir apņēmusies ieviest valsts elektronisko pārvaldi, tai skaitā
elektronisko parakstu. Lai nodrošinātu Valdības deklarācijas izpildi,
2005.gada 15.jūnijā starp Latvijas Republiku (īpašu uzdevumu ministra
elektroniskās pārvaldes lietās personā), SIA Lattelekom un VAS Latvijas
Pasts tika noslēgts līgums Par droša elektroniskā paraksta ieviešanas
pasākumu īstenošanu Latvijas Republikā (Ministru kabineta 2005.gada
14.jūnija prot. Nr.30. 30.§, 2006.gada 28.februāra prot. Nr.12 48.§). Līgumam
ir pievienots Droša elektroniskā paraksta ieviešanas pasākumu grafiks
(turpmāk Laika grafiks), kurā noteiktas elektroniskā paraksta ieviešanai
nepieciešamās aktivitātes, kā arī šo aktivitāšu īstenošanā iesaistīto
institūciju kompetence. Saskaņā ar Laika grafika 11. un 12. punktu 2006.gada
septembrī plānots uzsākt droša elektroniskā paraksta sertifikātu izdošanu un
elektronisko pakalpojumu ieviešanu, izmantojot drošu elektronisko parakstu.
Šobrīd saskaņā ar Laika grafiku tiek veidota sertificēta pakalpojumu
sniedzēja informācijas sistēma, kā arī detalizēts informācijas sistēmas
projektējums, tehnikas iepirkums un uzstādīšana, elektroniskā paraksta nesēju
iepirkums, politiku un procedūru rakstīšana, telpu iekārtošana, personāla
komplektēšana, apmācība, kā arī citi darbi, kas saistīti ar droša
elektroniskā paraksta ieviešanu. Atsevišķas Elektronisko dokumentu
likuma normas šobrīd rada nesamērīgus tehniskus un organizatoriskus šķēršļus
droša elektroniskā paraksta ieviešanai, tai skaitā sadārdzina elektroniskā
paraksta izmaksas, ievērojami apgrūtina un kavē elektronisko pakalpojumu
ieviešanu, līdz ar to arī Valdības deklarācijas izpildi, kā arī valsts pārvaldes darba optimizēšanu, valsts pārvaldes
pakalpojumu saņemšanas uzlabošanu iedzīvotājiem, netiek veicināts komerciālo
elektronisko pakalpojumu tirgus. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Noteikumu projekts paredz izdarīt
grozījumus Likuma 16.panta trešajā daļā, nosakot atbilstošas prasības
elektroniskajam parakstam, ar kādu uzticams sertifikācijas pakalpojumu
sniedzējs paraksta kvalificētu sertifikātu. Likuma 18.pantā dotais uzskaitījums
kvalificēta sertifikāta anulēšanai, apturēšanai un atjaunošanai nav
izsmeļošs. Piemēram, Likums šobrīd neregulē sertifikāta apturēšanas vai
anulēšanas jautājumu attiecībā uz gadījumiem, kad uzticamam sertifikācijas
pakalpojumu sniedzējam ir radušās aizdomas par nepareizu kvalificēta
sertifikāta lietošanu, kā arī pēc parakstītāja darba devēja pieprasījuma ja
ilgstoši nav apmaksāti uzticama sertifikācijas sniedzēja pakalpojumi un
parakstītāja darba devējs ir faktiskais maksātājs. Likums nesatur regulējumu
attiecībā uz sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja rīcību (apturēšana vai
anulēšana) kvalificēta sertifikāta derīguma termiņa izbeigšanās gadījumos.
Ņemot vērā to, ka sertifikācijas pakalpojumus izmantos dažādas klientu grupas
un katrai klientu grupai būs dažādas tiesības ietekmēt sertifikāta dzīves
ciklu (spēkā esamību), noslēgto līgumu par sertifikācijas pakalpojumu
sniegšanu (turpmāk Līgums) saturs būs atšķirīgs un pielāgots katras klientu
grupas vajadzībām. Ievērojot minēto, nav pamatojama lietderība katrai klientu
grupai raksturīgus apturēšanas, anulēšanas un atjaunošanas gadījumus
uzskaitīt Likumā, bet paredzēt tiesības šos gadījumus regulēt Līgumā. Izdarot grozījumus Likuma 18.panta
otrajā un piektajā daļā, tiek paredzēta iespēja Līgumā uzskaitīt visus
gadījumus, kad nepieciešams apturēt, anulēt vai atjaunot kvalificēta
sertifikāta darbību, ar katrai klientu grupai atbilstošām tiesībām ietekmēt
sertifikāta dzīves ciklu (spēkā esamību). Noteikumu projekts paredz
papildināt Likuma 23.panta 6.punktu, nosakot pienākumu uzticamam
sertifikācijas pakalpojumu sniedzējam pirms Līguma parakstīšanas informēt
parakstītāju par gadījumiem, kādos tiek anulēta, apturēta vai atjaunota
kvalificēta sertifikāta darbība. Tādējādi parakstītājs tiks informēts par
iespējamajiem gadījumiem, kas varētu ietekmēt personas tiesiskās intereses,
līdz ar to arī nodrošinot labas pārvaldības principa ievērošanu. Noteikumu projekts paredz svītrot
Likuma 23.panta 14.punktā vārdus un laika zīmoga reģistrus, ņemot vērā, ka
uzticama sertifikācijas pakalpojuma sniedzēja darbības principi neparedz
laika zīmogu reģistru izmantošanu laika zīmogu pārbaudei. Laika zīmoga
autentiskums tiek pārbaudīts pārliecinoties par uzticama sertifikācijas
pakalpojuma sniedzēja sertifikāta, ar kuru tiek pārbaudīts laika zīmogs,
derīgumu. Informācija par to, kam un kad laika zīmogs ticis izsniegts, tiek
saglabāta audita ierakstos. Noteikumu projekts paredz Likuma
24.panta otro daļu izteikt jaunā redakcijā, lai panāktu nepārprotamu
skaidrību un novērstu dažādas interpretācijas iespējas formulējumam kura
saprātīgi paļāvusies uz kvalificētu sertifikātu. |
3. Cita informācija |
Nav |
I I.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Noteikumu projekts makroekonomisko vidi neietekmē. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Noteikumu projekts uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu neietekmē. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Noteikumu projekts nerada sociālas sekas. |
4. Ietekme uz vidi |
Noteikumu projekts nerada ietekmi uz vidi. |
5. Cita informācija |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
3. Finansiālā ietekme |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
6. Cita informācija |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā Noteikumu projektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Darba
grupas ietvaros tika identificētas arī vairākas citas šobrīd spēkā esošā
Elektronisko dokumentu likuma normas, kuras nepieciešams grozīt, bet šie
grozījumi nav aktuāli Laika grafikā paredzēto aktivitāšu izpildes
nodrošināšanai. Pamatojoties
uz darba grupas sanāksmju materiāliem Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāts
izstrādās un līdz 2007.gada 1.janvārim iesniegs noteiktā kārtībā Ministru
kabinetā tiesību akta projektu sekmīgas droša elektroniskā paraksta darbības
nodrošināšanai. |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Noteikumu projektā ietvertās normas nav saistītas ar Latvijas
Republikas uzņemtām saistībām pret Eiropas Savienību. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Noteikumu projektā ietvertās normas nav saistītas ar Latvijas
Republikas uzņemtām saistībām pret citām starptautiskajām organizācijām. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Noteikumu projektā ietvertās normas nav saistītas ar saistībām, kas
izriet no Latvijas Republikai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Noteikumu projekts nav saistīts ar Eiropas Savienības normatīvajiem
aktiem vai citiem tās tiesību avotiem. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
5. Cita informācija |
Nav |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Nav |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti
un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Nav |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Noteikumi pēc to pieņemšanas tiks publicēti
oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīda tiesības normatīvais akts neierobežo. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Īpašu uzdevumu ministre elektroniskās
pārvaldes lietās |
Īpašu uzdevumu ministra
elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta vadītāja p.i. |
Juridiskās nodaļas vadītāja p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
I.Gudele |
V.Krievāns |
I.Burmistrovs |
E.Slastjunova |
K.Jankovska |
24.04.2006 15:55
1238
K.Jankovska
7114723, kristine.jankovska@eps.gov.lv