Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par policiju""

Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par policiju"

 

Izdarīt likumā "Par policiju" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1991, 31./32.nr.; 1992, 37./38.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 13., 23.nr.; 1995, 2., 24.nr.; 1996, 13.nr.; 1997, 2., 8., 23.nr.; 1999, 12., 23.nr.; 2000, 14.nr.; 2001, 21.nr.; 2002, 2., 4., 16., 22.nr.; 2003, 2., 6., 8., 14.nr., 2004, 13.nr.; 2005, 2., 10., 22.nr.) šādus grozījumus:

 

1.  10.pantā:

papildināt pirmo daļu ar 19. un 20.punktu šādā redakcijā:

 

"19) kontrolēt ūdens satiksmes drošības noteikumu ievērošanu iekšējos ūdeņos, kā arī atpūtas kuģu reģistrācijas noteikumu ievērošanu;

20) reģistrēt un uzskaitīt ūdens satiksmes negadījumus iekšējos ūdeņos, kā arī personas, kuras uzskatāmas par cietušām un bojā gājušām ūdens satiksmes negadījumos.";

 

papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

 

"Ūdens satiksmes negadījumu reģistrēšanas un uzskaites, reģistrējamo ziņu saņemšanas un izsniegšanas kārtību un apjomu nosaka Ministru kabinets."

 

2. Papildināt 12.panta pirmo daļu ar 31.punktu šādā redakcijā:

 

"31) apturēt atpūtas kuģi un izdarīt tā apskati, ja ir pamats domāt, ka vadītājs ir pārkāpis noteikumus par kuģošanas līdzekļu satiksmi iekšējos ūdeņos; veikt pārbaudi, ja ir konstatēts, ka kuģošanas līdzeklis vai tā motors izsludināts meklēšanā, vai rodas pamatotas aizdomas, ka kuģošanas līdzekļa identifikācijas numurs, motora numurs, reģistrācijas dokumenti vai personas vadītāja apliecība ir viltota; atstādināt no atpūtas kuģa vadīšanas personu, kura ir alkoholisko, narkotisko, psihotropo, toksisko, citu apreibinošu vielu vai arī reakcijas ātrumu un uzmanību samazinošu medikamentu iespaidā vai ir tādā  slimības vai noguruma pakāpē, ka tas var ietekmēt vadītāja darbspēju un ūdens satiksmes drošību; atstādināt no atpūtas kuģa vadīšanas personu, kurai nav dokumentu, kas apliecina kuģošanas līdzekļa reģistrāciju (ja attiecīgais kuģošanas līdzeklis ir jāreģistrē), vai attiecīgā kuģošanas līdzekļa vadītāja apliecības (ja tāda ir nepieciešama); aizliegt izmantot atpūtas kuģi, kas nav tehniskā kārtībā, nav apgādāts ar nepieciešamo aprīkojumu un glābšanas līdzekļiem, kā arī atpūtas kuģi, kuru nepieciešams reģistrēt un kuram nav šim nolūkam paredzētajās vietās norādītas valsts reģistrācijas numura zīmes vai nosaukums; ja nepieciešams, nogādāt atpūtas kuģi tuvākajā atpūtas kuģiem paredzētajā piestātnē, ja ir konstatēts, ka kuģošanas līdzekļa vadītājs nav ievērojis noteikumus par kuģošanas līdzekļu satiksmi iekšējos ūdeņos."

 

3. Aizstāt 19.panta sestajā daļā vārdus un skaitļus "un 26.–28.punktā" ar skaitļiem un vārdiem "26.–28. un 31.punktā".

 

Likums stājas spēkā 2007.gada 1.maijā.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iekšlietu ministra vietā –

bērnu un ģimenes lietu ministrs

A.Baštiks

 

 

 

 


Likumprojekta

„Grozījumi likumā „Par policiju”

anotācija

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

Latvijā ar katru gadu palielinās kuģošanas līdzekļu (ūdens motociklu, dažādu ātrgaitas laivu ar ūdens izsviedējiem, kuteru) skaits, līdz ar ko satiksme iekšējos ūdeņos kļūst intensīvāka un bīstamāka. Lai iekšējos ūdeņos varētu nodrošināt drošu kustību, 2003.gada 23.decembrī tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr.766 „Mazizmēra kuģošanas līdzekļu reģistrācijas noteikumi” un 2005.gada 1.martā noteikumi Nr.158 „Noteikumi par kuģošanas līdzekļu satiksmi iekšējos ūdeņos”, kuri nosaka satiksmes kārtību iekšējos ūdeņos un nepieciešamos ierobežojumus.

Pamatojoties uz to, ka 2005.gada 1.martā pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr.158 „Noteikumi par kuģošanas līdzekļi satiksmi iekšējos ūdeņos”, saskaņā ar Ministru kabineta sēdes 2001.gada 31.jūlija protokolu Nr.36 59§ (ar 2004.gada 30.marta Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 41§ grozījumiem) Iekšlietu ministrijai deleģēts sagatavot attiecīgus grozījumus likumā „Par policiju”.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Ministru kabineta 2005.gada 1.marta noteikumi Nr.158 „Noteikumi par kuģošanas līdzekļu satiksmi iekšējos ūdeņos” paredz, ka ūdens satiksmi atbilstoši savai kompetencei uzrauga policija, Valsts vides dienests un Valsts robežsardze (ostu akvatorijās un robežakvatorijās), taču likumā „Par policiju” šādu funkciju veikšana nav paredzēta.

Līdz minēto Ministru kabineta noteikumu pieņemšanai nebija likumīga pamata veikt ūdens satiksmes uzraudzību. Pašlaik ar minēto noteikumu stāšanos spēkā Valsts policijai uzlikti jauni pienākumi veikt kuģošanas līdzekļu satiksmes uzraudzību iekšējos ūdeņos.

Palielināsies darba apjoms vasaras mēnešos, savukārt konkrētu informāciju par to sniegt nav iespējams, jo prakses šajā jomā nav.

Valsts policijā tiks izveidotas jaunas 80 štata vienības. Šo darbinieku pienākumos ietilps ūdens satiksmes uzraudzība siltajā laika periodā Latvijas Republikas teritorijā, savukārt ziemas periodā viņi pildīs patruļdienesta darbinieku funkcijas attiecīgajās policijas pārvaldēs.

Saskaņā ar 2003.gada 23.decembra Ministru kabineta noteikumiem Nr.766 „Mazizmēra kuģošanas līdzekļu reģistrācijas noteikumi” uz 2005.gada 04.novembri Ceļu satiksmes drošības direkcijā pārreģistrēto mazizmēra kuģošanas līdzekļu skaits ir šāds: airu laivas 2892; kuteri 411; motorlaivas 3996; ūdensmotocikli 651, savukārt nepārreģistrēto mazizmēra kuģošanas līdzekļu skaits: airu laivas 11410; kuteri 124; motorlaivas 4173; ūdensmotocikli 369.

3. Cita informācija 

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

 Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

 Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

  Likumprojekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 

 2006

 2007

2008

2009

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

25,0

25,0

25,0

25,0

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

1 216,8

688,7

688,7

688,7

3. Finansiālā ietekme

 

- 1 191,8

- 663,7

- 663,7

- 663,7

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

5.1. Papildus plānojamie ieņēmumi:

2006.gadā un turpmāk ik gadu Ls 25 000*.

 

 

 

25,0

 

 

25,0

 

 

25,0

 

 

25,0

5.2. Papildu nepieciešamie izdevumi:

2006.gadā Ls 1 216 814, t.sk.:

- uzturēšanas izdevumi Ls 688 718;

- izdevumi kapitālieguldījumiem Ls 528 096.

2007.gadā un turpmāk ik gadu uzturēšanas izdevumi Ls 688 718.

5.2.1. UZTURĒŠANAS IZDEVUMI (kopā) Ls 688 718, t.sk.:

Personāla izmaksas:

Algas – Ls 205 785 (80 štata vien.);

Valsts soc. apdroš. oblig. iem. – Ls 49 574 (24,09 % no Ls 205 785).

Uzturēšana izdevumi (izņemot personāla izmaksas)

Transportlīdzekļu uzturēšana un remonts – Ls 9 750 (41 transp.vien.x Ls 250).

Materiāli, energoresursu, ūdens un inventāra (vērtībā līdz Ls 50 par 1 vienību) iegāde:

Kancelejas preces Ls 960;

Spectērpi Ls 172 900 (hidrokostīmi = 37 x Ls 100 = Ls 3 700 spec. ekipējums (akvalangi, baloni, siltie apģērbi utt.) = 36 x Ls 4 700 = Ls 169 200).

Izdevumi apkurei, apgaismošanai un enerģētisko materiālu iegādei:

Maksa par degvielu Ls 116 664;

Maksa par pārējo enerģētisko materiālu iegādi Ls 9 360 (eļļa).

Medikamenti, ķimikālijas, laboratorijas preces Ls 1 260 (aptieciņas = 36x Ls 35).

Ēku, telpu uzturēšanas materiāli Ls 22 400 (28 iest. x Ls 800).

Valsts un pašvaldības dienesta aprūpē esošo personu uzturēšanas līdzekļi:

Formas tērpu iegāde Ls 15 241 (80 štata vienības x Ls 190,51), sākot ar 2007.gadu – Ls 6 800 (80 štata vienības x Ls 85);

Uzturdevas kompensācija naudā Ls 72 000 (80 štata vienības x Ls 75 x 12 mēn.).

Specifiskie materiāli un inventārs: Ls12 824 (36 raķ.pistoles x Ls 24 + patronas 36 x Ls 10 = Ls 1 224; 80 glābšanas vestes x Ls 35 = Ls 2 800; 80 pistoles x Ls 110 = Ls 8 800)

KAPITĀLIE IZDEVUMI

KUSTAMIE ĪPAŠUMI (virs Ls 50), t.sk.:

Transportlīdzekļi – Ls 361 000

(automašīnas = 4 x Ls 30 000 = Ls 120 000, kuteris = 4 x Ls 35 825 = Ls 143300, motorlaiva = 2 x Ls 15 000 = Ls 30 000, gumijas laiva + motors = 30 x Ls 610 = Ls 18 300 + (30 x Ls 950) Ls 28 500 = Ls 46 800

ūdens motocikls 185 zs. = 1 x Ls 9 300 = Ls 9 300, piekabe kuteriem = 4 x Ls 2 500 = Ls 10 000, piekabe motorlaivai = 2 x Ls 800 = Ls 1 600.

PĀRĒJIE KUSTAMIE ĪPAŠUMI Ls167 096

radiostacijas (stacionārās) = 4 x Ls 320 = Ls 1 280, radiostacijas (pārnēsājamās) =80 x Ls 520 = Ls41600, jūras rācijas VHF stacija (stacionārā) = 4 x Ls 300 = Ls 1 200

 jūras rācijas VHF stacija (pārnēsājamā) =5 x Ls 200 = Ls 1 000

 tālskatis = 36 x Ls 225 = Ls 8 100

nakts redzamības tālskatis = 30 x Ls550 = Ls 16 500, prožektors = 36 x Ls 100 = Ls 3 600, signālbākuguns = 36 x Ls 65 = Ls 2 340, alkometrs = 36 x Ls 950 = Ls 34 200, skaļruņa ierīce = Ls 36 x 90 = Ls 3 240, radars = 36 x Ls 1 501 = Ls 54 036.     

 

1 216,8

688,7

688,7

688,7

6. Cita informācija

* Papildu ieņēmumu apmēru grūti plānot, jo ieņēmumus no naudas sodiem par ūdens satiksmes un drošības noteikumu pārkāpšanu grūti prognozēt sakarā ar to, ka Valsts policijai būs jāveic jauna funkcijas – savu pilnvaru ietvaros jākontrolē 2003.gada 23.decembra Ministru kabineta noteikumu Nr.766 „Mazizmēra kuģošanas līdzekļu reģistrācijas noteikumi” un 2005.gada 1.marta Ministru kabineta noteikumu Nr.158 „Noteikumi par kuģošanas līdzekļu satiksmi iekšējos ūdeņos”, ievērošana iekšējos ūdeņos.

Jautājumu par likumprojekta īstenošanai nepieciešamo finansējumu 2007.gadā skatīt Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju budžeta prioritātēm kārtējā gada valsts budžeta projekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Sagatavots likumprojekts „Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā” kas tiks virzīts izskatīšanai vienlaicīgi ar likumprojektu „Grozījumi likumā „Par policiju””.

Nosakot alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu ietekmi, tiks ņemti vērā 2005.gada 23.augusta Ministru kabineta noteikumi Nr.625 „Alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu ietekmes pārbaudes kārtība”.

Papildus nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumi „Kārtība kādā tiek veikta ūdens satiksmes negadījumu reģistrācija un uzskaite”.

2. Cita informācija

  Likumprojekts šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējuma tabula

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

  Likumprojekts šo jomu neskar.

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

  Likumprojekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

 Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

 Konsultācijas nav notikušas.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

  Likumprojekts šo jomu neskar.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 

Tiks paplašinātas Valsts policijas kārtības policijas funkcijas, izveidojot papildu 80 štata vienības. Tās pienākumos ietilps kustības drošības iekšējos ūdeņos un mazizmēra kuģošanas līdzekļu reģistrācijas un lietošanas noteikumu ievērošanas kontrole.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 

Sabiedrība par normatīvā akta ieviešanu tiks informēta, ievietojot to Ministru kabineta mājas lapā, publicējot to „Latvijas vēstnesī”, kā arī Valsts policija informēs sabiedrību plašsaziņas līdzekļos. 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā un Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā

4. Cita informācija

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 

Iekšlietu ministrs                                                                           Dz.Jaundžeikars

 

 

22.02.2006.

1524

I.Dovāns

7208471, ivo.dovans@vp.gov.lv

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktors

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

 

A.Straume

M.Rāzna

T.Stragova

U.Znotiņš