Izdarīt Valsts fondēto pensiju likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 7.nr.; 2002, 24.nr.; 2004, 2., 19.nr.; 2005, 12.nr.) šādus grozījumus:
1. 11.pantā:
izslēgt pirmajā daļā vārdus "Valsts kase saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem vai";
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs darījumus ar
fondēto pensiju shēmas līdzekļiem veic ar līdzekļu turētāja starpniecību. Līdzekļu
turētājs ir juridiskā persona, kuru Komisija licencējusi kredītiestādes
darbībai un ar kuru fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs noslēdzis
turētājbankas līgumu. Līdzekļu turētāja izvēli, tā pienākumus un atbildību, kā
arī turētājbankas līguma noslēgšanas un izpildes kārtību nosaka šis likums un
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likums.";
izslēgt ceturtās daļas trešajā teikumā vārdus "(izņemot Valsts kasi)".
2. Izteikt 14.panta
pirmās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
"Pārskatu saskaņā ar starptautiskajiem revīzijas standartiem pārbauda zvērināts revidents, kuru apstiprina ieguldījumu pārvaldes sabiedrības valde."
3. Papildināt likumu ar
16.pantu šādā redakcijā:
"16.pants. Valsts
kases darbības pārtraukšana valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanā
(1) Valsts kases
pārvaldīšanā var nodot iemaksas, kas saskaņā ar šā likuma 3.panta pirmo daļu
reģistrētas fondēto pensiju shēmas dalībnieku kontos līdz 2007.gada
1.februārim.
(2) Ar 2007.gada
1.aprīli fondēto pensiju shēmas dalībniekiem, kas izvēlas vai maina fondētās
pensijas kapitāla līdzekļu pārvaldītāju, netiek dota iespēja par pārvaldītāju
izvēlēties Valsts kasi.
(3) Valsts kases
pārvaldīšanā esošo fondēto pensiju shēmas dalībnieku kontos reģistrēto fondētās
pensijas kapitālu nodod pārvaldīšanā konkursa kārtībā izvēlētiem fondēto
pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājiem līdz 2007.gada 1.jūlijam. Konkursu rīko
ne agrāk kā 2007.gada 1.aprīlī. Konkursa noteikumus, kapitāla nodošanas
kārtību, kā arī kārtību, kādā Aģentūrai atlīdzina ar kapitāla nodošanu
saistītos izdevumus, nosaka Ministru kabinets."
4. Izslēgt pārejas noteikumu
1., 5. un 6.punktu.
5. Papildināt pārejas
noteikumus ar 9. un 10.punktu šādā redakcijā:
"9. Ministru kabinets
līdz 2006.gada 1.oktobrim:
1) izdara nepieciešamos
grozījumus Ministru kabineta 2003.gada 27.maija noteikumos Nr.272 "Noteikumi par valsts fondēto pensiju shēmas
darbību";
2) izdod šā likuma
16.panta trešajā daļā minētos noteikumus.
10. Grozījumi šā likuma
11.pantā, 14.pantā un pārejas noteikumos par 1., 5. un 6.punkta izslēgšanu
stājas spēkā 2007.gada 1.jūlijā."
Finanšu ministra vietā
kultūras ministre
H.Demakova
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Valsts fondēto pensiju shēma sāka darboties 2001.gada 1.jūlijā. Sākotnēji valsts fondēto pensiju līdzekļu pārvadīšanas funkcija tika deleģēta tikai Valsts kasei. Valsts fondēto pensiju likuma pārejas noteikumu 1.punkts nosaka, ka Ministru kabinets līdz 2004.gada 31.decembrim sagatavo un iesniedz Saeimai priekšlikumus par Valsts kases turpmāko darbību fondēto pensijas shēmas līdzekļu pārvaldīšanā. No 2003.gada 1.janvāra ar šo līdzekļu pārvaldīšanu drīkst nodarboties arī privātie līdzekļu pārvaldītāji ieguldījumu pārvaldes sabiedrības, kurām Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir izsniegusi licenci valsts fondēto pensiju līdzekļu pārvaldīšanai. Taču Valsts kase joprojām saglabā privilēģijas jaunu klientu piesaistē. Proti, reģistrējot jaunu valsts fondēto pensiju shēmas dalībnieku, saskaņā ar 2003.gada 27.maija Ministru kabineta noteikumu Nr.272 "Noteikumi par valsts fondēto pensiju shēmas darbību" 7.3.punktu "gadījumā, ja valsts fondēto pensiju shēmas dalībnieka iesniegums par līdzekļu pārvaldītāja sākotnējo izvēli Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā nav saņemts divu mēnešu laikā no paziņojuma dalībniekam par reģistrāciju dalībai shēmā un uzaicinājumu izvēlēties līdzekļu pārvaldītāju nosūtīšanas dienas, shēmas dalībnieka kontā reģistrētās iemaksas Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā no dienas, kad notecējis paredzētais termiņš attiecīgā iesnieguma iesniegšanai, nodod pārvaldīšanā Valsts kasei. Valsts kases darbība valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanā rada divas galvenās problēmas. Pirmā problēma ir tā, ka valsts iestāde Valsts kase - konkurences apstākļos turpina nodarboties ar funkcijām, kuras pilnā mērā nodrošina privātie līdzekļu pārvaldītāji. Otrā problēma ir tā, ka Valsts kase šobrīd ir priviliģētākā situācijā nekā pārējie tirgus dalībnieki jaunu klientu piesaistē. Šo problēmu risināšanai Ministru kabinets 2005. gada 7. novembrī ar rīkojumu Nr. 715 apstiprināja Finanšu ministrijas iesniegtās koncepcijas Par Valsts kases turpmāko darbību valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanā D varianta 1. attīstības virzienu, kurš paredz Valsts kases ieguldījumu plāna portfeļa nodošanu privātajiem līdzekļu pārvaldītājiem, rīkojot konkursu. Lai realizētu koncepcijas variantu, Finanšu ministrija ir izveidojusi darba grupu Ministru kabineta rīkojuma Nr. 715 dotā uzdevuma izpildei, kurai līdz 2006. gada 1. martam jāizstrādā normatīvo aktu projekti. Kopumā 2006. gada 1. janvārī valsts fondēto pensiju shēmā iesaistīts 776651 dalībnieks. No tiem Valsts kases ieguldījumu plāna dalībnieki 160208 (20,6%), bet privāto līdzekļu pārvaldītāju ieguldījumu plānu dalībnieki 616443 (79,4%). |
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Grozījumi paredz, ka Valsts kases pārvaldīšanā var nodot tikai līdz 2007. gada 1.februārim reģistrēto obligāto fondēto pensiju shēmas dalībnieku kontos reģistrētās iemaksas. Savukārt, sākot ar 2007.gada 1.aprīli, fondēto pensiju shēmas dalībniekiem netiek dota iespēja par valsts fondēto pensiju līdzekļu pārvaldītāju izvēlēties Valsts kasi. Grozījumi arī paredz Valsts kases pārvaldīšanā esošo fondēto pensiju shēmas dalībnieku kontos reģistrētā fondētās pensijas kapitāla nodošanu citiem fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājiem konkursa kārtībā. Konkursa noteikumus un kapitāla nodošanas kārtību nosaka Ministru kabinets. Pieņemot normatīvo aktu, anotācijas I sadaļas 1.punktā minētās problēmas tiks atrisinātas pilnībā. |
|
3. Cita informācija |
Nav |
|
|
||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts pozitīvi ietekmēs uzņēmējdarbības vidi, nodrošinot vienādus
konkurences apstākļus. Šobrīd obligātie fondēto pensiju shēmas dalībnieki,
kuri divu mēnešu laikā kopš VSAA izsūtītā paziņojuma par pievienošanu fondēto
pensiju shēmai saņemšanas, nav izvēlējušies ieguldījumu plānu, tiek
piesaistīti Valsts kases ieguldījumu plānam. Atbilstoši šim normatīvā akta
projektam iepriekš minēto shēmas dalībnieku piesaiste noteiktam ieguldījumu
plānam notiks, iesaistot vienlaikus vairākus ieguldījumu plānus. |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts tieši ietekmē tos valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekus, kuri ir reģistrēti Valsts kases ieguldījumu plānā. Pēc likuma pieņemšanas Valsts kases pārvaldītie valsts fondētie p ensiju shēmas līdzekļi - dalībnieku kapitāls tiks nodots privātajiem līdzekļu pārvaldītājiem Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Ja personu neapmierinās attiecīgais pārvaldītājs, tā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā varēs mainīt šo pārvaldītāju. Normatīvā akta projekts vienādi attiecas uz valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekiem neatkarīgi no to dzimuma, tādējādi ievērojot dzimumu līdztiesības principus. Tā kā uz 2006.gada 1.janvāri no visiem Valsts kases ieguldījumu plāna dalībniekiem 53% bija vīrieši, bet 47% - sievietes, normatīvā akta projekts nevarētu īpaši skart vienu vai otru dzimumu. Vienlaikus pastāv risks, ka Valsts
kases ieguldījumu plāna portfeļa nodošana privātajiem līdzekļu pārvaldītājiem
varētu izraisīt neapmierinātību tajos
valsts fondēto pensiju shēmas dalībniekos, kuri ir reģistrēti Valsts kases
ieguldījumu plānā un vēlas, lai arī turpmāk līdzekļus pārvaldītu valsts
finanšu institūcija. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
5. Cita informācija |
Nav |
|
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2006 |
Nākamie trīs gadi 2007 2008 2009 |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
0 |
+95,2 |
0 |
0 |
+19,04 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
0 |
+95,2 |
0 |
0 |
+19,04 |
3. Finansiālā ietekme |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Papildus izdevumi tiks segti no valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumiem, ko veidos atskaitījumi, kurus ieturēs no privātajiem līdzekļu pārvaldītājiem, kas piedalīsies konkursā par Valsts kases ieguldījuma plāna portfeļa sadali. |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai likumprojekta realizēšanai ir nepieciešami: 1) programmatūras prasību un specifikāciju izstrāde (C/d cilvēkdienas) - 1,2 tūkst. Ls (30 c/d * Ls 40*) 2) izmaiņu realizēšana programmatūrā turpmākai fondēto pensiju shēmas darbībai 2,3 tūkst. Ls (57 c/d * Ls 40) 3) izmaiņas programmatūrā, Valsts kases ieguldījumu plāna dalībnieku sadalei - 0,8 tūkst. Ls (20 c/d * 40 Ls) 4) papildus paziņojumu izsūtīšana sakarā ar Valsts kases ieguldījumu plāna likvidāciju (plānojot, ka uz likvidācijas brīdi paziņojumi būs jāizsūta 150000 Valsts kases ieguldījumu plāna dalībniekiem, viena paziņojuma cena (sagatavošana un izsūtīšana) Ls 0,303) - 90,9 tūkst. Ls (300000 paz. * Ls 0,303) Viena paziņojuma cena veidojas: Ls 0,22 izdevumi pasta pakalpojumiem; Ls 0,083 (ar PVN) izdevumi paziņojuma drukāšanai saskaņā ar VSAA un AS Itella noslēgto iepirkuma līgumu. Izdevumu izmaiņas kopā 95,2
tūkst. Ls *
Darba samaksa cilvēkdienā aprēķināta kā vidējā, ņemot vērā, ka projektā
iesaistīti dažāda līmeņa darbinieki (sistēmanalītiķi, eksperti u.c.). Darba
samaksā ietvertas arī darba devēja sociālās apdrošināšanas iemaksas. |
||||
6. Cita informācija |
Precizēti finanšu
aprēķini par konkursa īstenošanas un organizēšanas ietekmi uz valsts budžetu,
kā arī informācija par to, kas veiks konkursa organizēšanu un kas segs
konkursa organizēšanas un īstenošanas izmaksas, tiks pievienoti Ministru
kabineta noteikumu projektam, kas noteiks Valsts kases pārvaldīšanā esošā
fondētās pensijas kapitāla nodošanas kārtību un konkursa noteikumus. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
1. Jāizdod Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka Valsts kases pārvaldīšanā esošā fondētās pensijas kapitāla nodošanas konkursa noteikumus un kārtību. Termiņš: 2006.gada 1.oktobris. 2. Jāizdara nepieciešamie grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 27.maija noteikumos Nr.272 Noteikumi par valsts fondēto pensiju shēmas darbību. Termiņš: 2006.gada 1.oktobris. |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar
|
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar
|
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
||
|
|
|
||
5. Cita informācija |
Nav
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas komercbanku asociācija |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas
komercbanku asociācija priekšlikumi likumprojektā ir iestrādāti un asociācija
to kopumā atbalsta. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi par VK portfeļa nodošanu privātiem pārvaldītājiem tiks atrunāti MK noteikumos. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā
akta izpilde tiks veikta esošo valsts institūciju un to funkciju ietvaros. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, Valsts kases interneta mājas lapā www.kase.gov.lv |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts indivīda tiesības neierobežo. |
4. Cita informācija |
Nav |
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Krūmane |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
U.Paukšens |
28.02.2006
1434
U.Paukšens
7094325; uldis.pauksens@kase.gov.lv