Grozījumi Korupcijas novēršanas
un apkarošanas biroja likumā
Izdarīt Korupcijas novēršanas un apkarošanas
biroja likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002,
10.nr.; 2003, 8., 14.nr.; 2005, 2., 5., 14.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Likuma mērķis ir noteikt
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk Birojs) tiesisko statusu
un darbību, lai kompleksi risinātu korupcijas novēršanu un apkarošanu, kā arī
lai kontrolētu politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas
noteikumu un vēlētāju apvienību finansēšanas noteikumu izpildi."
2. Izteikt 2.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Birojs ir Ministru kabineta
pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kas pilda šajā likumā noteiktās
funkcijas korupcijas novēršanā un apkarošanā, kā arī politisko organizāciju
(partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu un vēlētāju apvienību
finansēšanas noteikumu izpildes kontrolē."
3. Papildināt likumu ar 9.1 pantu
šādā redakcijā:
"9.1 pants. Biroja funkcijas vēlētāju
apvienību finansēšanas noteikumu izpildes kontrolē
Birojs, kontrolējot vēlētāju apvienību
finansēšanas noteikumu izpildi, veic šādas funkcijas:
1) saņem un publicē vēlētāju apvienību
pārskatus par ieņēmumiem un izdevumiem, kas saistīti ar vēlēšanu kampaņu;
2) likumos noteiktajos gadījumos kontrolē
vēlētāju apvienību finansēšanas noteikumu izpildi;
3) likumā noteiktajos gadījumos sauc vainīgās
personas pie administratīvās atbildības un piemēro sodus;
4) veic izziņu un operatīvo darbību, lai
atklātu Krimināllikumā paredzētos noziedzīgos nodarījumus, ja tie saistīti ar
vēlētāju apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu un ja saskaņā ar likumu tie
nav valsts drošības iestāžu kompetencē;
5) atbilstoši savai kompetencei pārbauda
sūdzības un iesniegumus, kā arī veic Valsts prezidenta, Saeimas, Ministru
kabineta un ģenerālprokurora ierosinātās pārbaudes;
6) apkopo un analizē sagatavoto informāciju
par likumā noteikto ierobežojumu neievērošanu;
7) izglīto sabiedrību vēlētāju apvienību
finansēšanas jomā;
8) informē sabiedrību par atklātajiem
vēlētāju apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumiem, kā arī par veiktajiem
pasākumiem to novēršanai."
4. Izteikt 10.panta pirmās daļas 15.punktu
šādā redakcijā:
"15) pildot korupcijas apkarošanas,
politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas kontroles
funkcijas un vēlētāju apvienību finansēšanas kontroles funkcijas, pārbaudīt
personu apliecinošus dokumentus;".
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Ministru prezidents
A.Kalvītis
Likumprojekta
Grozījums Korupcijas novēršanas un
apkarošanas biroja likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu
likuma Pārejas noteikumu 10.punktu, Ministru kabinetam līdz 2004.gada
31.decembrim jāiesniedz Saeimai likumprojektus par grozījumiem, kas
nepieciešami attiecīgajos likumos, lai nodrošinātu šā likuma 51.panta noteikumu
izpildi. Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likums
nosaka vēlētāju apvienību darbību un likuma 51.pants nosaka vispārīgus
finansēšanas ierobežojumus. Atbilstoši minētajam ir izstrādāts Vēlētāju
apvienību finansēšanas likumprojekts, kas regulēs vēlētāju apvienību
finansiālo darbību. Vēlētāju
apvienību finansēšanas likumprojekts paredz, ka finansēšanas ierobežojumu kontrolējošā un uzraugošā iestāde ir
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, līdz ar to nepieciešamas izdarīt
attiecīgus grozījumus Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā,
nosakot Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja kompetenci vēlētāju
apvienību finansēšanas kontroles jomā. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz papildināt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja funkcijas ar
funkcijām vēlētāju apvienību finansiālās darbības kontrolē. Tiek paredzēts,
ka Birojs, kontrolējot vēlētāju
apvienību finansēšanas noteikumu izpildi, veiks šādas funkcijas: 1) savāks un publicēs
vēlētāju apvienību pārskatus par ieņēmumiem un izdevumiem, kas saistīti ar
vēlēšanu kampaņu; 2) likumos paredzētajos
gadījumos kontrolēs vēlētāju apvienību finansēšanas noteikumu izpildi; 3) likumā noteiktajos
gadījumos sauks vainīgās personas pie administratīvās atbildības un piemēros
sodus; 4) veiks izziņu un
operatīvo darbību, lai atklātu Krimināllikumā paredzētos noziedzīgos
nodarījumus, ja tie saistīti ar vēlētāju apvienību finansēšanas noteikumu
pārkāpumu un ja saskaņā ar likumu tie nav valsts drošības iestāžu kompetencē;
5) atbilstoši savai
kompetencei pārbaudīs sūdzības un iesniegumus, kā arī veiks Valsts
prezidenta, Saeimas, Ministru kabineta un ģenerālprokurora ierosinātās
pārbaudes; 6) apkopos un analizēs
sagatavoto informāciju par likumā noteikto ierobežojumu neievērošanu; 7) izglītos sabiedrību
vēlētāju apvienību finansēšanas jomā; 8) informēs sabiedrību
par atklātajiem vēlētāju apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumiem, kā arī
par veiktajiem pasākumiem to novēršanai. Likuma spēkā stāšanā
paredzēta vienlaikus ar Vēlētāju apvienību finansēšanas likuma spēkā
stāšanos, tas ir ar 2008.gada 1.janvāri, jo nākamās pašvaldību vēlēšanas
paredzētas 2009.gadā. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
*) |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu. neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu. neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Nav |
Nav |
62,2 |
62,2 |
62,2 |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
Nav |
Nav |
- 62,2 |
- 62,2 |
- 62,2 |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Saskaņā
ar Centrālās vēlēšanu komisijas datiem uz 2001.gada 11.marta pašvaldību
vēlēšanām savus deputātu kandidātu sarakstus iesniedza 1 256 vēlētāju
apvienības, no kurām mandātus guva (no saraksta ir
ievēlēts vismaz viens deputāta kandidāts) 1 209 vēlētāju apvienības.
Savukārt uz 2005.gada 12.marta pašvaldību vēlēšanām savus deputātu
kandidātu sarakstus iesniedza 1 108 vēlētāju apvienības, no kurām
mandātus guva (no saraksta ir ievēlēts vismaz viens deputāta kandidāts)
1 035 vēlētāju apvienības. Ievērojot
minēto un ņemot vērā to, ka likumprojekts paredz Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojam jaunu pienākumu, proti - vēlētāju apvienību finanšu kontroli, bet ar esošajiem biroja darbinieku
resursiem nodrošināt papildu funkcijas realizāciju nav iespējams, ir
nepieciešams paredzēt papildu finansējumu 62,2 tūkst. Ls apmērā gadā 5 papildu štata vietām. Aprēķins
tika veikts saskaņā ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā un
Ministru kabineta 2002.gada 30.jūlija noteikumos Nr.334 Noteikumi par
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonu un darbinieku
atalgojumu sociālajām garantijām un ar mācībām un kvalifikācijas celšanu
saistīto izdevumu segšanu noteikto. Detalizēts
aprēķins: 2008.gadā kapitālieguldījumi (datortehnika, darba vietas aprīkojums u.c) 6,8 tūkst. Ls + kārtējie izdevumi 55,4 tūkst. Ls,
tai skaitā atalgojumi štata vietas [5 * (vid.alga 0,42 tūkst. Ls + piemaksa 20%)*12 + atvaļinājuma pabalsts 2,3 tūkst. Ls] + materiālā
stimulēšana 15% no algas fonda 5,0
tūkst. Ls = 37,6 tūkst. Ls
(atalgojumi kopā) un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas
(24,09%) 9,1 tūkst. Ls, kā arī
citi izdevumi (telpu noma, obligātā valsts apdrošināšana, kancelejas
piederumi un citi) 8,7 tūkst. Ls
apmērā. 2009.gadā - kārtējie izdevumi 55,4 tūkst. Ls,
tai skaitā atalgojumi štata vietas [5 * (vid.alga 0,42 tūkst. Ls + piemaksa 20%)*12 + atvaļinājuma pabalsts 2,3 tūkst. Ls] + materiālā
stimulēšana 15% no algas fonda 5,0
tūkst. Ls = 37,6 tūkst. Ls
(atalgojumi kopā) un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas
(24,09%) 9,1 tūkst. Ls, kā arī
citi izdevumi (telpu noma, obligātā valsts apdrošināšana, kancelejas
piederumi un citi) 8,7 tūkst. Ls
apmērā. |
|||||||||||
|
Turpmākajos gados (katru gadu) - kārtējie izdevumi 55,4 tūkst. Ls, tai skaitā atalgojumi
štata vietas [5 * (vid.alga 0,42
tūkst. Ls + piemaksa 20%)*12 + atvaļinājuma pabalsts 2,3 tūkst. Ls] + materiālā stimulēšana 15% no algas fonda 5,0 tūkst. Ls = 37,6 tūkst. Ls (atalgojumi kopā) un valsts sociālās
apdrošināšanas obligātās iemaksas (24,09%) 9,1 tūkst. Ls, kā arī citi izdevumi (telpu noma, obligātā valsts
apdrošināšana, kancelejas piederumi un citi) 8,7 tūkst. Ls apmērā. |
|||||||||||
6. Cita informācija |
Šādi aprēķini iekļauti arī Vēlētāju apvienību finansēša-nas
likumpro-jekta anotācijā. |
Šādi aprēķini iekļauti arī Vēlētāju apvienību finansēša-nas
likumpro-jekta anotācijā. |
Šādi aprēķini iekļauti arī Vēlētāju apvienību finansēša-nas
likumpro-jekta anotācijā. |
Šādi aprēķini iekļauti arī Vēlētāju apvienību finansēša-nas
likumpro-jekta anotācijā. |
Šādi aprēķini iekļauti arī Vēlētāju apvienību finansēša-nas
likumproje-kta anotācijā. |
|||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīv
ie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt. |
Sagatavots Vēlētāju apvienību finansēšanas
likums, kas nosaka vēlētāju apvienību finansēšanas noteikumus un to kontroli. Sagatavots likumprojekts Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā un likumprojekts Grozījumi
Krimināllikumā, kas paredz noteikt atbildību par šī likumprojekta normu
pārkāpšanu. Sagatavots arī likumprojekts Grozījumi Pilsētas domes, novada
domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā. |
|||||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts izskatāms vienlaicīgi ar
likumprojektu Vēlētāju apvienību finansēšanas likums, Grozījumi Pilsētas
domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā, Grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā un Grozījumi Krimināllikumā. |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
Likumprojekta 1. un 2.pants |
Latvijas pievienošanās līguma Eiropas
Savienībai Pievienošanās akta 6.pantam |
Atbilst |
- |
|||||||||
|
||||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ir notikuša ar Latvijas Pašvaldību savienību (vecākais
padomnieks M.Pūķis). |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Kopumā atbalsta likumprojektā paredzētos
risinājumus. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
Jaunas institūcijas netiek radītas, tiek
paplašinātas Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja funkcijas. Likumprojekta izpilde iespējama ir uzreiz
pēc tā pieņemšanas, pārejas laiks nav nepieciešams. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts
oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt savas tiesības
Administratīvā procesa likumā un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav |
Ministru prezidents A.Kalvītis
KNAB priekšnieks |
Juridiskās nodaļas vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Loskutovs |
V.Zeppa-Priedīte |
I.Čodare |
A.Vilks |
20.12.2005. 17:42
1414
I.Krastiņa
Tālr. 7356165 (207)
Ilze.Krastina@knab.gov.lv