Grozījumi Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku
likvidēšanas dalībnieku un Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā
cietušo personu sociālās aizsardzības likumā
Izdarīt Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku
likvidēšanas dalībnieku un Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā
cietušo personu sociālās aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 20.nr.; 2004, 14.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 6.pantu šādā
redakcijā:
"6.pants. Ārstniecības iestāde, kuru
Ministru kabinets pilnvarojis konstatēt saslimšanu ar arodslimību un nodrošināt
Černobiļas AES avārijas seku likvidēšanas dalībnieku un Černobiļas AES avārijas
rezultātā cietušo personu veselības aprūpi (turpmāk iestāde), veic Černobiļas
AES avārijas seku likvidēšanas dalībnieku un Černobiļas AES avārijas rezultātā
cietušo personu uzskaiti, regulāri novēro viņu veselības stāvokli, nosaka
cēloņsakarību starp Černobiļas AES avāriju un personas slimību, invaliditāti un
nāvi. Iestāde saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kuri regulē ar noteiktām
slimībām slimojošu pacientu reģistra izveidi, papildināšanu un uzturēšanu,
sniedz ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistra pārzinim un turētājam
informāciju, kas nepieciešama šā reģistra izveidei, papildināšanai un
uzturēšanai."
2.
Aizstāt 7.pantā vārdu "centrs" ar vārdu "iestāde".
3.
Izteikt 16.pantu šādā redakcijā:
"16.pants. Šā likuma 15.pantā minētos
sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un IV nodaļā noteikto medicīnisko palīdzību
finansē no valsts budžeta."
Likumprojekta
"Grozījumi Černobiļas atomelektrostacijas
avārijas seku likvidēšanas dalībnieku un Černobiļas atomelektrostacijas
avārijas rezultātā cietušo personu sociālās aizsardzības likumā" anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2004.gada 27.maijā Saeima pieņēma likumu
"Grozījumi Ārstniecības likumā", kurš ietver deleģējumu Ministru
kabinetam līdz 2004.gada 1.novembrim izdod šā likuma 9.pantā minētos
noteikumus, nosakot ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistru
izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtību. Šobrīd valstī nav vienotas
statistiskās informācijas datu bāzes, kas saturētu informāciju vienuviet par
visiem pacientiem, kuri slimo ar sirds un asinsvadu slimībām, tuberkulozi,
iedzimtajām anomālijām, cukura diabētu, onkoloģiskajām slimībām, psihiskajiem un uzvedības traucējumiem,
seksuāli transmisīvajām un ādas lipīgajām slimībām, multiplo sklerozi,
arodslimībām, kā arī slimībām, kas radušās Černobiļas atomelektrostacijas
avārijas jonizējošās radiācijas ietekmē, narkoloģiskajiem slimniekiem un
atkarību izraisošo vielu lietotājiem, stomas pacientiem. Līdz 2004.gada
22.aprīlim spēkā bija Ārstniecības likuma 8.panta 4.punkta norma, kas
noteica, ka Veselības ministrija veido, papildina un uztur kārtībā ar
noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistrus. Minētos reģistrus Veselības
ministrija (Labklājības ministrija) veidoja laika periodā no 1993.-1999.gadam
(attiecībā uz Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā radiācijas
ietekmei pakļautajām personām no 1987.gada) un to veidošana netika veikta
pēc vienotiem kritērijiem, kā arī šobrīd minētie reģistri neatbilst spēkā
esošajiem normatīvajiem aktiem un vispārējiem cilvēktiesību principiem un
tajos iekļauto pacientu loks ir pārāk plašs. |
|||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz svītrot normu, ka Paula Stradiņa klīniskās slimnīcas
Aroda un radiācijas medicīnas centrs veic Černobiļas AES avārijas seku likvidēšanas
dalībnieku un Černobiļas AES avārijas rezultātā cietušo personu uzskaiti,
izveidojot minēto personu vienotu Valsts reģistru, jo saskaņā ar 2004.gada
27.maija likumu "Grozījumi Ārstniecības likumā" Ministru kabinets
līdz 2004.gada 1.novembrim izdod noteikumus, nosakot ar noteiktām slimībām
slimojošu pacientu reģistru izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtību.
Ministru kabineta noteikumu "Ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu
reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība" projekts
izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē 2004.gada 2.septembrī (prot. Nr.34 25.§ VSS-1461) un tas paredz izveidot
valsts informācijas sistēmu vienotu
ar noteiktām slimībām
slimojošu pacientu statistiskās informācijas datu bāzi reģistru,
kuras pārzinis un turētājs būs Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju
valsts aģentūra. Noteikumu projekts paredz to, ka informāciju, kas nepieciešama minētā reģistra
izveidei, papildināšanai un uzturēšanai par pacientiem, kuri slimo
ar arodslimībām, un pacientiem, kuri Černobiļas atomelektrostacijas avārijas
rezultātā tika pakļauti jonizējošās radiācijas ietekmei, aģentūrai arī
turpmāk sniegs Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca, tomēr slimnīca
nebūs šī reģistra pārzinis un turētājs, tādēļ nepieciešams veikt attiecīgus
grozījumus Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas
dalībnieku un Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušo
personu sociālās aizsardzības likuma 6.pantā. |
|||||
3. Cita informācija |
--------------- |
|||||
II. Kāda var būt normatīvā aktaietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||
1.Ietekme attiecībā uz |
Makroekonomiskā vide tiks ietekmēta pozitīvi, jo ar noteiktām slimībām slimojošu personu visaptveroša reģistrācija veicinās atbilstošu un kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu, atspoguļos Latvijas veselības aprūpes resursus valsts un starptautiskajos ziņojumos, kā arī veicinās Valsts statistikas likuma normu izpildi un kalpos par pamatu elektroniskās veselības kartes ieviešanas uzsākšanai. |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvais akts atbilstoši vispārējās ekonomiskās darbības klasifikācijai (NACE) ietekmēs šādas tautsaimniecības nozares: 7310 Pētījumu un eksperimentu veikšana
dabaszinātnēs un tehniskajās zinātnēs; 7320 Pētījumu un eksperimentu veikšana sabiedriskajās un humanitārajās zinātnēs; 7512 Veselības aprūpes, izglītības, kultūras
un citus sociālos pakalpojumus sniedzošu aģentūru darbības koordinēšana, izņemot
sociālo apdrošināšanu; 8511 Slimnīcu darbība; 8512 Ārstu prakse; 8514 Pārējā darbība cilvēka veselības
aizsardzības jomā; 8531 Sociālā aprūpe ar
izmitināšanu; 8532 Sociālā aprūpe bez izmitināšanas; 9112 Profesionālo organizāciju
darbība. Normatīvā akta ieviešana atvieglos sadarbību vienotas informācijas iegūšanā ar ārstniecības personām, statistiskās informācijas apmaiņu ar Centrālo statistikas pārvaldi, Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūru, Sabiedrības veselības aģentūru, Pasaules Veselības Organizāciju un Eiropas Kopienas statistikas institūciju "Eurostat". |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Precīzāk iegūtie un aktualizētie dati par ar noteiktām slimībām slimojošiem pacientiem ļaus identificēt problēmas veselības aprūpē un izvērtēt prioritātes turpmākai veselības politikas izveidei. |
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||
5. Cita informācija |
---------------------------------- |
|||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst.latu) |
||||||
Rādītāji
|
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts
neietekmēs valsts un pašvaldību budžeta ieņēmumu daļu
|
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts neietekmēs valsts un pašvaldību budžeta izdevumu daļu |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojektam nav finansiālās ietekmes |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojektam nav nepieciešami prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
--------------- |
|||||
6. Cita informācija |
Likuma īstenošana tiks nodrošināta 2004.gadā un turpmākajos gados
piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo
tiesību normu sistēmu |
||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likum-projektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī
termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts neparedz izdot papildus normatīvos aktus |
|||||
2.
Cita informācija
|
---------------
|
|||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Ekonomiskās darbības statistiskā klasifikācija Eiropas Savienībā, Eiropas Kopienas 2001.gada 19.novembra regula EC 29/2002. |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Ikgadēja veselības aprūpes statistikas datu sniegšana pēc noteiktas formas un datu struktūras: - Eiropas Kopienas statistikas institūcijai "Eurostat" (modulis 351); - Pasaules Veselības
Organizācijas datu bāzei "Veselība visiem 21.gadsimtā". |
|||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar
|
|||||
4. Atbilstības izvērtējums |
1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||
2.tabula
Latvijas normatīvāakta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe(atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
--------------- |
--------------- |
--------------- |
--------------- |
|
5.
Cita informācija
|
--------------- |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas |
|||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
--------------- |
|||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
|||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas |
|||
5.
Cita informācija
|
---------------
|
|||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu valsts institūciju izveide nav nepieciešama |
|||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Likums pēc tā izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un ievietots Interneta tīklā: Normatīvo aktu informācijas sistēmā (www.nais.lv) un Veselības ministrijas mājas lapā (www.vm.gov.lv) |
|||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
tiesību akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts neierobežo indivīda tiesības |
|||
4. Cita informācija |
------------------ |
|||
Veselības ministrs
G.Bērziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
U.Līkops |
D.Trofimovs |
M.Briede |
A.Viļums |
14.02.2005. 13:48
1 119
A.Viļums