2006. gada __. martā Latvijas Republikas
Nr. 8/8-
8. Saeimas Prezidijam
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79. pantu
likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu Ekonomikas krīzes
likums.
Pielikumā:
1. Likumprojekts uz ___ lpp.
2. Anotācija uz ___ lpp.
LR 8. Saeimas deputāti:
_______________________ A.
Golubovs
_______________________ O.
Deņisovs
_______________________ M.
Bekasovs
_______________________ S.
Fjodorovs
_______________________ I.
Solovjovs
Ekonomikas krīzes likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1. pants.
Ekonomikas krīzes stāvoklis ir valsts varas un pārvaldes institūciju,
uzņēmumu, uzņēmējsabiedrību un organizāciju valsts mēroga ārkārtēja ekonomiska
situācija (turpmāk ārkārtēja situācija), kad strauji pasliktinās
makroekonomiskie rādītāji, pirmām kārtām, inflācija un patēriņa pārtikas cenas,
kā arī pasliktinās iedzīvotāju dzīves līmenis.
2. pants.
Ekonomikas krīzi pasludina Valsts prezidents.
3. pants.
Ekonomikas krīzi var izsludināt:
1) ja valstī inflācijas līmenis pārsniedz 6 % robežu.
2) ja valstī patēriņa cenas pašmāju ražotajai pārtikai: maizei, pienam,
zivīm, gaļai ir celušās vairāk nekā par 15 %
3) vistrūcīgāko, to, kuri saņem mazāk par garantēto minimālo ienākumu uz
vienu ģimenes locekli, ir vairāk nekā 10 % valsts iedzīvotāju.
4) garantētais minimālais ienākums ir mazāks nekā 25 % no iztikas minimuma.
4. pants.
Ekonomikas krīzi var izsludināt tikai uz noteiktu laiku, bet ne ilgāku par
sešiem mēnešiem.
II nodaļa
Valsts pārvalde ekonomikas krīzes laikā
5. pants.
Ekonomikas krīzes laikā Ministru kabinets:
1. Izmanto šādus instrumentus :
- atceļ ierobežojumus, kuri kalpo budžeta deficīta ierobežošanai;
- atbrīvo no nodokļiem pārtikas produktu ražotājus un tirgotājus;
- izmaksā dotācijas pārtikas produktu ražotājiem;
- apliek ar nodokļiem ienākumus, kuri normālā ekonomikas stāvoklī ir
atbrīvoti no nodokļa maksāšanas.
Finanšu ministrija valsts iekšējo parādu stingri uzskaita un iedala šīs akcijas dalībniekiem noteiktas formas valsts parādzīmes.
2. Kopā ar Latvijas Banku pieņem ārkārtas pasākumus skaidrās naudas
lietošanas ierobežošanas un emisijas jautājumos.
3. Pieņem speciālus ārkārtas pasākumus trūcīgo nodrošināšanai ar pārtikas
produktiem.
6. pants.
Nepieciešamos
pasākumus sabiedriskās kārtības uzturēšanai nosaka Ministru kabinets.
III nodaļa
Ekonomikas krīzes stāvokļa izbeigšana.
7. pants
Ekonomikas krīzes stāvokli izbeidz ar Ministru kabineta lēmumu.
Lēmumā jānorāda kārtība, kādā tiek atjaunota normāla valsts darbība.
8. pants.
Normatīvie akti, kas pieņemti ekonomikas krīzes laikā, zaudē spēku
vienlaikus ar krīzes izbeigšanos.
9. Pēc ekonomikas krīzes izbeigšanās Ministru kabinets un Latvijas Bankas
padome un valde mēneša laikā demisionē.
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Ekonomikas krīzes likums
I Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Statistiskie dati liecina, ka Latvija ir Eiropas Savienības valstu līdere
inflācijā un Latvijas Republikas Centrālās statistiskas pārvaldes dati
liecina, ka patēriņa cenas 2004 gadā pieauga par 7,3 %, bet 2005. gadā par
7,0 %; ievērojami dārgākas kļuvušas daudzas pašmāju ražotās pārtikas preces,
īpaši maize (+ 17,6%), zivis un zivju produkti (+16,7 %), siers (+ 21, 3 %),
piena produkti (+14,8 %). Vistrūcīgāko skaits Latvijā, kam jāiztiek ar
valdības garantēto minimumu 24 LVL mēnesī uz katru ģimenes locekli, ir
180.000 cilvēku. Iztikas minimums 2006. gadā turpina augt un februārī bija 112 LVL. Inflācijas kāpums Latvijā, kas sākās jau 2003. gada beigās, ir vērtējams
kā nopietna problēma, kura nav kontrolējama. Šīs problēmas risināšana prasa
ārkārtējus pasākumus. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Inflācija Latvijā ir būtiska problēma, valdības un Latvijas Bankas rīcībā
esošo instrumentu izmantošana ir nepietiekama, lai dotu pozitīvu efektu cenu
pieauguma mazināšanā. Tādēļ risināšanā būtu jāiesaistās arī citām valsts
institūcijām, lai kopīgiem spēkiem, veicot plašu pasākumu kompleksu,
inflācijas problēma Latvijā būtu atrisināta, kā arī pamata iedzīvotāju
dzīvībai svarīgo problēmu daļēja atrisināšana pārtikas produktu cenu celšanās
apturēšanas ceļā. |
3. Cita informācija |
Kopējais mazumtirdzniecības nozares apgrozījums pārtikas produktiem
audzis pagājušajā gadā gandrīz par 30 %. Latvijas Bankas kompetencē esošie
inflācijas ierobežošanas pasākumi: refinansēšana likmes un banku obligāto
rezervju likmes paaugstināšana nedeva pozitīvus rezultātus inflācijas
apkarošanā. |
II Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Sabiedrība un tautas saimniecība saņems nepieciešamo izrāvienu
ekonomiskajā un politiskajā dzīvē, tas dos iespēju izkļūt no pašreizējās
krīzes situācijas un atļaus Latvijai beigt būt par pašu nabadzīgāko Eiropas
Savienības valsti. |
III Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Budžetus neietekmēs |
IV Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Novērsīs normatīvo trūkumu, jo šādam likumam ir jābūt līdz ar likumu Par
izņēmuma stāvokli |
V Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
VI Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
Esošais ekonomikas stāvoklis un inflācijas problēmas ir izskatītas
Ministru kabinetā, Latvijas Bankā, Finanšu un Zemkopības ministrijā. |
VII Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
Normatīvā akta izpildi
nodrošinās Ministru Kabinets un Latvijas Banka. Jaunas valsts institūcijas
netiks radītas. |
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Par normatīvā akta ieviešanu sabiedrība tiks informēta, publicējot
pieņemto normatīvo aktu oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4. Cita informācija |
Nav |