Rīgā, 2006.gada 7.septembrī
Nr.9/3
Saeimas Juridiskā
komisija lūdz iekļaut nākamās kārtējās Saeimas sēdes darba kārtībā
likumprojekta
Tiesu ekspertu likums (reģ.nr.1627),
izskatīšanu trešajā lasījumā.
Pielikumā: minētais
likumprojekts uz.......lpp.
Juridiskās komisijas
priekšsēdētājs M.Segliņš
Likumprojekts Tiesu
ekspertu likums (reģ.nr.1627)
Otrajā
lasījumā pieņemtā redakcija |
Pr. nr. |
Iesniegtie
priekšlikumi (22) |
Komisijas
atzinums |
Komisijas
atbalstītā redakcija |
I nodaļa Vispārīgie noteikumi |
|
|
|
I nodaļa Vispārīgie noteikumi |
1.pants. Likumā
lietotie termini Likumā ir lietoti šādi termini: 1) tiesu ekspertīžu
iestāde tiešās pārvaldes
iestāde vai tās struktūrvienība, kuras pamatdarbība ir tiesu ekspertīžu
veikšana un kurai Kriminālprocesa likumā, Civilprocesa likumā,
Administratīvā procesa likumā un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
paredzētajos gadījumos uzdod veikt ekspertīzes kā ekspertīžu iestādei; 2) tiesu eksperts
persona, kurai ir speciālas zināšanas un pieredze kādā zinātnes, tehnikas,
mākslas vai amatniecības nozarē un kura ir ieguvusi tiesības veikt tiesu
ekspertīzes šajā likumā noteiktajā kārtībā. Tiesu eksperta pienākumus pilda
valsts tiesu eksperts vai valsts atzīts privātais tiesu eksperts; 3) valsts tiesu eksperts tiesu eksperts, kurš tiesu
ekspertīzes veic kā amata pienākumu tiesu ekspertīžu iestādē, valsts tiešās
pārvaldes iestādē vai valsts kapitālsabiedrībā, kurai viens no darbības
veidiem ir tiesu ekspertīžu veikšana; 4) tiesu eksperta
atzinums dokuments, kurā eksperts, pamatojoties uz pētījuma
rezultātiem, atbilstoši kompetencei sniedz argumentētas atbildes uz
ekspertīzes noteicēja uzdotajiem jautājumiem; 5) tiesu ekspertīžu specialitāte viena veida tiesu ekspertīzes, kurām ir kopējs izpētes
priekšmets, līdzīgi izpētes objekti un metodes un kuru veikšanai ir
nepieciešamas zināšanas noteiktā zinātnes, tehnikas, mākslas vai amatniecības
nozarē. |
1. |
Juridiskais birojsIzteikt 1.panta 5.punktu šādā redakcijā: 5) tiesu
eksperta specialitāte tiesu ekspertīžu joma, kurā ir kopējs izpētes
priekšmets, līdzīgi izpētes objekti un metodes un kurā eksperts apguvis
nepieciešamās zināšanas. |
Atbalstīts |
1.pants. Likumā
lietotie termini Likumā ir lietoti šādi termini: 1) tiesu ekspertīžu
iestāde tiešās pārvaldes
iestāde vai tās struktūrvienība, kuras pamatdarbība ir tiesu ekspertīžu
veikšana un kurai Kriminālprocesa likumā, Civilprocesa likumā,
Administratīvā procesa likumā un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
paredzētajos gadījumos uzdod veikt ekspertīzes kā ekspertīžu iestādei; 2) tiesu eksperts
persona, kurai ir speciālas zināšanas un pieredze kādā zinātnes, tehnikas,
mākslas vai amatniecības nozarē un kura ir ieguvusi tiesības veikt tiesu ekspertīzes
šajā likumā noteiktajā kārtībā. Tiesu eksperta pienākumus pilda valsts tiesu
eksperts vai valsts atzīts privātais tiesu eksperts; 3) valsts tiesu eksperts tiesu eksperts, kurš tiesu
ekspertīzes veic kā amata pienākumu tiesu ekspertīžu iestādē, valsts tiešās
pārvaldes iestādē vai valsts kapitālsabiedrībā, kurai viens no darbības
veidiem ir tiesu ekspertīžu veikšana; 4) tiesu eksperta
atzinums dokuments, kurā eksperts, pamatojoties uz pētījuma
rezultātiem, atbilstoši kompetencei sniedz argumentētas atbildes uz
ekspertīzes noteicēja uzdotajiem jautājumiem; 5) tiesu eksperta specialitāte tiesu ekspertīžu joma, kurai ir kopējs izpētes
priekšmets, līdzīgi izpētes objekti un metodes un kurā eksperts apguvis
nepieciešamās zināšanas.
|
2.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir reglamentēt tiesu ekspertu profesionālo darbību, lai valstī nodrošinātu objektīvu, tiesisku un zinātniski pamatotu tiesu ekspertīzi. |
|
|
|
2.pants. Likuma
mērķis Likuma mērķis ir reglamentēt tiesu ekspertu profesionālo darbību, lai valstī nodrošinātu objektīvu, tiesisku un zinātniski pamatotu tiesu ekspertīzi. |
3.pants. Tiesības
veikt tiesu ekspertīzi (1) Tiesu ekspertīzi Latvijas Republikā atbilstoši kompetencei
ir tiesīgi veikt: 1) valsts tiesu eksperti; 2) valsts atzītie privātie tiesu eksperti (turpmāk privātie
tiesu eksperti). (2) Tiesības veikt tiesu ekspertīzi tiesu eksperts iegūst pēc
tiesu eksperta sertifikāta saņemšanas. (3) Ja ekspertīze ir nepieciešama jomās, kurās nav šā panta
pirmajā daļā minēto ekspertu, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā var uzdot
ekspertīzi veikt citai personai, kurai ir atbilstošas speciālās zināšanas. |
|
|
|
3.pants. Tiesības
veikt tiesu ekspertīzi (1) Tiesu ekspertīzi Latvijas Republikā atbilstoši kompetencei
ir tiesīgi veikt: 1) valsts tiesu eksperti; 2) valsts atzītie privātie tiesu eksperti (turpmāk privātie
tiesu eksperti). (2) Tiesības veikt tiesu ekspertīzi tiesu eksperts iegūst pēc
tiesu eksperta sertifikāta saņemšanas. (3) Ja ekspertīze ir nepieciešama jomās, kurās nav šā panta
pirmajā daļā minēto ekspertu, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā var uzdot
ekspertīzi veikt citai personai, kurai ir atbilstošas speciālās zināšanas. |
4.pants. Tiesu ekspertu reģistrs (1) Tiesu ekspertu reģistrs (turpmāk reģistrs) ir publisks reģistrs, kurā iekļauta informācija par visiem tiesu ekspertiem, kas darbojas valstī. (2) Reģistrā iekļauj šādas ziņas: 1) tiesu eksperta vārds un uzvārds; 2) specialitāte un apakšspecialitāte,
kurā tiesu ekspertam piešķirtas tiesības veikt tiesu ekspertīzi; 3) tiesu eksperta darbības vieta; 4) tiesu eksperta sertifikāta numurs un izsniegšanas datums; 5) tiesu eksperta sertifikāta derīguma termiņš; 6) atzīme, ja uz tiesu ekspertu attiecas šā likuma 22.pantā
minētie ierobežojumi. (3) Reģistru veido un uztur Tieslietu ministrija. (4) Reģistru un jebkurus grozījumus tajā publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis". |
2. |
Juridiskā komisija
|
Atbalstīts |
4.pants. Tiesu ekspertu reģistrs (1) Tiesu ekspertu reģistrs (turpmāk reģistrs) ir publisks reģistrs, kurā iekļauta informācija par visiem tiesu ekspertiem, kas darbojas valstī. (2) Reģistrā iekļauj šādas ziņas: 1) tiesu eksperta vārds un uzvārds; 2) specialitāte, kurā tiesu
ekspertam piešķirtas tiesības veikt
tiesu ekspertīzi; 3) tiesu eksperta darbības vieta; 4) tiesu eksperta sertifikāta numurs un izsniegšanas datums; 5) tiesu eksperta sertifikāta derīguma termiņš; 6) atzīme, ja uz tiesu ekspertu attiecas šā likuma 22.pantā
minētie ierobežojumi. (3) Reģistru veido un uztur Tieslietu ministrija. (4) Reģistru un jebkurus grozījumus tajā publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis". |
II nodaļa Tiesu eksperta sertifikāta piešķiršana |
|
|
|
II nodaļa Tiesu eksperta sertifikāta piešķiršana |
5.pants. Tiesu eksperta
kandidāts (1) Par tiesu eksperta kandidātu (turpmāk kandidāts) var būt
rīcībspējīga fiziskā persona: 1) kura apguvusi izraudzītajai specialitātei atbilstošu
akreditētu studiju programmu augstskolā (akadēmiskā studiju programma vai
otrā līmeņa augstākā profesionālā studiju programma) vai ieguvusi pēcdiploma
izglītību izraudzītajā ekspertīžu specialitātē; 2) kura ieguvusi tiesu eksperta profesionālās zināšanas un
pieredzi, strādājot par eksperta palīgu izraudzītajā specialitātē vai
apakšspecialitātē; 3) kura gada laikā pēc šīs daļas 2.punktā minēto prasību izpildi
apliecinoša dokumenta iegūšanas iesniegusi pieteikumu sertifikācijai; 4) kura attiecībā uz profesijām, kurās normatīvie dokumenti paredz profesionālās sagatavotības apliecināšanu, iesniegusi profesionālās kvalifikācijas sertifikātu; 5) kura prot valsts valodu augstākajā līmenī; 6) kurai ir nevainojama reputācija. (2) Par kandidātu nevar būt persona: 1) kura ir apsūdzētā vai aizdomās turētā krimināllietā par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu; 2) kura ir sodīta par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu
(neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas); 3) kura ir notiesāta par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu,
bet no soda izciešanas atbrīvota sakarā ar noilgumu, amnestiju vai
apžēlošanu; 4) pret kuru sakarā ar noilgumu, amnestiju vai apžēlošanu ir izbeigts kriminālprocess par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu. |
3. |
Juridiskā komisijaIzslēgt 5.panta pirmās daļas 1.punktā vārdu
ekspertīžu. |
Atbalstīts |
5.pants. Tiesu
eksperta kandidāts (1) Par tiesu eksperta kandidātu (turpmāk kandidāts) var būt
rīcībspējīga fiziskā persona: 1) kura apguvusi izraudzītajai specialitātei atbilstošu
akreditētu studiju programmu augstskolā (akadēmiskā studiju programma vai
otrā līmeņa augstākā profesionālā studiju programma) vai ieguvusi pēcdiploma
izglītību izraudzītajā specialitātē; 2) kura ieguvusi tiesu eksperta profesionālās zināšanas un
pieredzi, strādājot par eksperta palīgu izraudzītajā specialitātē; 3) kura gada laikā pēc šīs daļas 2.punktā minēto prasību izpildi
apliecinoša dokumenta iegūšanas iesniegusi pieteikumu sertifikācijai; 4) kura attiecībā uz profesijām, kurās normatīvie dokumenti paredz profesionālās sagatavotības apliecināšanu, iesniegusi profesionālās kvalifikācijas sertifikātu; 5) kura prot valsts valodu augstākajā līmenī; 6) kurai ir nevainojama reputācija. (2) Par kandidātu nevar būt persona: 1) kura ir apsūdzētā vai aizdomās turētā krimināllietā par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu; 2) kura ir sodīta par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu
(neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas); 3) kura ir notiesāta par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu,
bet no soda izciešanas atbrīvota sakarā ar noilgumu, amnestiju vai
apžēlošanu; 4) pret kuru sakarā ar noilgumu, amnestiju vai apžēlošanu ir izbeigts kriminālprocess par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu. |
6.pants. Tiesu
ekspertu sertifikācijas komisija (1) Šajā likumā kandidātiem noteikto sertifikācijas pārbaudījumu
un tiesu ekspertiem noteikto resertifikācijas pārbaudījumu pieņem Tiesu
ekspertu sertifikācijas komisija (turpmāk komisija). Pēc pārbaudījuma
komisija iesniedz Tiesu ekspertu padomei pārbaudījuma materiālus un
protokolu. (2) Komisijas sastāvā iekļauj: 1) tiesu ekspertīžu iestāžu vadītāju pilnvarotas personas; 2) tiesnesi; 3) prokuroru; 4) Valsts policijas pārstāvi; 5) Tieslietu ministrijas pārstāvi; 6) augstskolu akadēmiskā personāla pārstāvi. (3) Komisijas priekšsēdētājs ir Tieslietu ministrijas pārstāvis. (4) Komisija pieaicina komisijas darbā vismaz divus tiesu ekspertus tajā ekspertīžu specialitātē, kurā notiek pārbaude. (5) Komisijas personālsastāvu uz trim gadiem apstiprina
tieslietu ministrs. (6) Komisijas darbību un kompetenci nosaka Ministru kabinets. |
4. 5. |
Juridiskais birojsIzslēgt 6.panta ceturtajā daļā vārdu ekspertīžu. Juridiskais
birojs
Aizstāt vārdu pārbaude ar vārdu pārbaudījums. |
Atbalstīts Atbalstīts |
6.pants. Tiesu
ekspertu sertifikācijas komisija (1) Šajā likumā kandidātiem noteikto sertifikācijas pārbaudījumu
un tiesu ekspertiem noteikto resertifikācijas pārbaudījumu pieņem Tiesu
ekspertu sertifikācijas komisija (turpmāk komisija). Pēc pārbaudījuma
komisija iesniedz Tiesu ekspertu padomei pārbaudījuma materiālus un
protokolu. (2) Komisijas sastāvā iekļauj: 1) tiesu ekspertīžu iestāžu vadītāju pilnvarotas personas; 2) tiesnesi; 3) prokuroru; 4) Valsts policijas pārstāvi; 5) Tieslietu ministrijas pārstāvi; 6) augstskolu akadēmiskā personāla pārstāvi. (3) Komisijas priekšsēdētājs ir Tieslietu ministrijas pārstāvis. (4) Komisija pieaicina savā darbā vismaz divus tiesu ekspertus tajā specialitātē, kurā notiek pārbaudījums. (5) Komisijas personālsastāvu uz trim gadiem apstiprina
tieslietu ministrs. (6) Komisijas darbību un kompetenci nosaka Ministru kabinets. |
7.pants. Sertifikācija
un resertifikācija (1) Tiesu eksperta pārbaudījumu ir tiesīgi kārtot kandidāti,
kuri samaksājuši par pārbaudījumu. (2) Komisija pārbauda kandidāta zināšanas izraudzītajā ekspertīzes
specialitātē un apakšspecialitātē, kā arī novērtē to, kā viņš pārzina normatīvos
aktus, kas regulē tiesu eksperta darbību, viņa prasmi sastādīt tiesu eksperta
atzinumu (turpmāk atzinums) un kārtot lietvedību. (3) Pārbaudījums noris mutvārdos un rakstveidā. (4) Ja kandidāts pārbaudījumu nenokārto, vēlreiz to var kārtot
ne agrāk kā pēc pusgada. (5) Tiesu eksperta resertifikāciju veic pirms tiesu eksperta
sertifikāta termiņa beigām. Resertifikācijas kārtību un resertifikācijai
nepieciešamo zināšanu apjomu nosaka Ministru kabinets. (6) Pēc resertifikācijas tiesu ekspertam izsniedz jaunu tiesu eksperta sertifikātu. (7) Kandidāta pieteikšanās kārtību, sertifikācijas kārtību, minimālo zināšanu apjomu, kā arī pārbaudījuma maksu un maksas iekasēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
6. |
Juridiskais birojsIzslēgt 7.panta otrajā daļā vārdu ekspertīzes. |
Atbalstīts |
7.pants.
Sertifikācija un resertifikācija (1) Tiesu eksperta pārbaudījumu ir tiesīgi kārtot kandidāti,
kuri samaksājuši par pārbaudījumu. (2) Komisija pārbauda kandidāta zināšanas izraudzītajā
specialitātē, kā arī novērtē to, kā viņš pārzina normatīvos aktus, kas regulē
tiesu eksperta darbību, viņa prasmi sastādīt tiesu eksperta atzinumu (turpmāk
atzinums) un kārtot lietvedību. (3) Pārbaudījums noris mutvārdos un rakstveidā. (4) Ja kandidāts pārbaudījumu nenokārto, vēlreiz to var kārtot
ne agrāk kā pēc pusgada. (5) Tiesu eksperta resertifikāciju veic pirms tiesu eksperta
sertifikāta termiņa beigām. Resertifikācijas kārtību un resertifikācijai
nepieciešamo zināšanu apjomu nosaka Ministru kabinets. (6) Pēc resertifikācijas tiesu ekspertam izsniedz jaunu tiesu eksperta sertifikātu. (7) Kandidāta pieteikšanās kārtību, sertifikācijas kārtību, minimālo zināšanu apjomu, kā arī pārbaudījuma maksu un maksas iekasēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
8.pants. Tiesu
eksperta sertifikāts (1) Kandidātam Tiesu eksperta sertifikātu izsniedz pēc
pārbaudījuma nokārtošanas. Tiesu eksperta sertifikāta izsniegšanas kārtību un
darbības termiņu nosaka Ministru kabinets. (2) Tiesu eksperta sertifikāta paraugu un Tiesu ekspertīžu
specialitāšu klasifikatoru apstiprina Ministru kabinets. |
7. |
Juridiskais birojsAizstāt 8.panta
otrajā daļā vārdu ekspertīžu ar vārdu ekspertu. |
Atbalstīts |
8.pants. Tiesu
eksperta sertifikāts (1) Kandidātam Tiesu eksperta sertifikātu izsniedz pēc
pārbaudījuma nokārtošanas. Tiesu eksperta sertifikāta izsniegšanas kārtību un
darbības termiņu nosaka Ministru kabinets. (2) Tiesu eksperta sertifikāta
paraugu un Tiesu ekspertu specialitāšu klasifikatoru apstiprina Ministru
kabinets. |
III nodaļa Tiesu ekspertu darbība |
|
|
|
III nodaļa Tiesu ekspertu darbība |
9.pants. Tiesu
eksperta pienākumi (1) Tiesu eksperts ir neatkarīgs tiesu ekspertīzes veikšanā un atzinuma sagatavošanā. (2) Tiesu ekspertam ir pienākums: 1) sniegt zinātniski pamatotu un objektīvu atzinumu, veicot ekspertīzi
pilnā apjomā; 2) atteikties no atzinuma sniegšanas, ja uzdotie jautājumi
neatbilst viņa kompetencei; 3) pildīt normatīvajos aktos noteiktos pienākumus un ekspertīzes
veikšanai izmantot akreditētas, zinātniski apstiprinātas vai Tiesu ekspertu
padomes apstiprinātas metodes; 4) izvēloties izpētes metodes, ievērot ekspertīzei iesniegtā
objekta un materiālu saglabāšanas prasības; 5) ekspertīzē iegūto informāciju sniegt tikai ekspertīzes
noteicējam vai viņa pilnvarotai personai; 6) pildot amata pienākumus, veikt darbības, kas neaizskar
personas veselību, godu un cieņu, un ievērot personas datu aizsardzības
prasības; 7) nodrošināt, lai bērna piedalīšanās tiesu ekspertīzē negatīvi
neietekmētu viņa psihi, un, ja nepieciešams, lūgt, lai ekspertīzes noteicējs
pieaicina psihologu; 8) regulāri paaugstināt savu kvalifikāciju. |
|
|
|
9.pants. Tiesu
eksperta pienākumi (1) Tiesu eksperts ir neatkarīgs tiesu ekspertīzes veikšanā un atzinuma sagatavošanā. (2) Tiesu ekspertam ir pienākums: 1) sniegt zinātniski pamatotu un objektīvu atzinumu, veicot
ekspertīzi pilnā apjomā; 2) atteikties no atzinuma sniegšanas, ja uzdotie jautājumi
neatbilst viņa kompetencei; 3) pildīt normatīvajos aktos noteiktos pienākumus un ekspertīzes
veikšanai izmantot akreditētas, zinātniski apstiprinātas vai Tiesu ekspertu
padomes apstiprinātas metodes; 4) izvēloties izpētes metodes, ievērot ekspertīzei iesniegtā
objekta un materiālu saglabāšanas prasības; 5) ekspertīzē iegūto informāciju sniegt tikai ekspertīzes
noteicējam vai viņa pilnvarotai personai; 6) pildot amata pienākumus, veikt darbības, kas neaizskar
personas veselību, godu un cieņu, un ievērot personas datu aizsardzības
prasības; 7) nodrošināt, lai bērna piedalīšanās tiesu ekspertīzē negatīvi
neietekmētu viņa psihi, un, ja nepieciešams, lūgt, lai ekspertīzes noteicējs
pieaicina psihologu; 8) regulāri paaugstināt savu kvalifikāciju. |
10.pants. Tiesu
eksperta tiesības Tiesu ekspertam ir tiesības: 1) pieprasīt un saņemt visus ekspertīzes veikšanai nepieciešamos
materiālus un informāciju; 2) pēc saskaņošanas ar ekspertīzes noteicēju sniegt atzinumu ne
vien par uzdotajiem jautājumiem, bet arī par citiem apstākļiem, ko eksperts
atbilstoši kompetencei atklājis pēc savas iniciatīvas; 3) vērst ekspertīzes noteicēja uzmanību uz apstākļiem, kas saistīti
ar ekspertīzi (tai skaitā uz jautājumu formulēšanu); 4) atteikties no atzinuma sniegšanas, ja iesniegtie materiāli
nav pietiekami atzinuma sniegšanai; 5) veikt tiesu ekspertīzi tikai tajā specialitātē un
apakšspecialitātē, kurā viņš ir saņēmis tiesu eksperta sertifikātu un kurā ir
tiesu ekspertīzes veikšanai nepieciešamā tehnika un iekārtas. |
|
|
|
10.pants. Tiesu
eksperta tiesības Tiesu ekspertam ir tiesības: 1) pieprasīt un saņemt visus ekspertīzes veikšanai nepieciešamos
materiālus un informāciju; 2) pēc saskaņošanas ar ekspertīzes noteicēju sniegt atzinumu ne
vien par uzdotajiem jautājumiem, bet arī par citiem apstākļiem, ko eksperts
atbilstoši kompetencei atklājis pēc savas iniciatīvas; 3) vērst ekspertīzes noteicēja uzmanību uz apstākļiem, kas
saistīti ar ekspertīzi (arī uz jautājumu formulēšanu); 4) atteikties no atzinuma sniegšanas, ja iesniegtie materiāli
nav pietiekami atzinuma sniegšanai; 5) veikt tiesu ekspertīzi tikai tajā specialitātē, kurā viņš ir
saņēmis tiesu eksperta sertifikātu un kurā ir tiesu ekspertīzes veikšanai
nepieciešamā tehnika un iekārtas. |
11.pants. Atzinuma saturs (1) Atzinumā norāda šādu informāciju: 1) tiesu ekspertīzes veikšanas vieta un datums; 2) tiesu ekspertīzes veikšanas pamatojums; 3) persona, kura lūgusi veikt ekspertīzi; 4) dati par tiesu ekspertu (vārds, uzvārds, specialitāte un
apakšspecialitāte, tiesu eksperta sertifikāta numurs); 5) tiesu ekspertam uzdotie jautājumi; 6) tiesu eksperta rīcībā nodotie materiāli; 7) tiesu ekspertīzē izmantotā metodika un iegūtie rezultāti; 8) iegūto rezultātu novērtējums un secinājumi atbilstoši
uzdotajiem jautājumiem. (2) Atzinumu tiesu eksperts apliecina ar parakstu. |
|
|
|
11.pants. Atzinuma saturs (1) Atzinumā norāda šādu informāciju: 1) tiesu ekspertīzes veikšanas vieta un datums; 2) tiesu ekspertīzes veikšanas pamatojums; 3) persona, kura lūgusi veikt ekspertīzi; 4) dati par tiesu ekspertu (vārds, uzvārds, specialitāte, tiesu
eksperta sertifikāta numurs); 5) tiesu ekspertam uzdotie jautājumi; 6) tiesu eksperta rīcībā nodotie materiāli; 7) tiesu ekspertīzē izmantotā metodika un iegūtie rezultāti; 8) iegūto rezultātu novērtējums un secinājumi atbilstoši
uzdotajiem jautājumiem. (2) Atzinumu tiesu eksperts apliecina ar parakstu. |
12.pants.
Tiesu ekspertīze (1) Tiesu eksperts veic sākotnējo, papildu un atkārtotu tiesu ekspertīzi. (2) Atkārtotu tiesu ekspertīzi veic cits tiesu eksperts vai cita tiesu ekspertu komisija, izpētot tos pašus objektus, kas pētīti, un atbildot uz tiem pašiem jautājumiem, kas uzdoti sākotnējā tiesu ekspertīzē, pieprasot no ekspertīzes noteicēja sākotnējo atzinumu un savā atzinumā norādot atšķirības un to cēloņus, ja atkārtotas tiesu ekspertīzes rezultāti ir atšķirīgi. Atkārtotas ekspertīzes noteikšanas iemeslus ekspertīzes noteicējs norāda dokumentā par ekspertīzes noteikšanu. (3) Šā
panta pirmajā daļā minētās ekspertīzes tiesu eksperti veic vienpersoniski vai
komisijā. (4) Tiesu ekspertīzi komisijā veic gadījumā, ja to paredz ekspertīzes noteicējs, vai pēc tiesu ekspertīžu iestādes vadītāja rīkojuma, kā arī ja: 1) pētījumā rezultātā ir paredzams izpētāmā objekta zudums vai būtiskas izmaiņas, kuras izslēdz atkārtotas izpētes iespējas; 2) veicama personas identifikācijas tiesu ekspertīze; 3) veicama tiesu ekspertīze attiecībā uz ārstniecības personu profesionālo darbību; 4) veicama tiesu ekspertīze personas veselības stāvokļa noteikšanai, kad jautājuma noskaidrošanai objektu pēta dažādu medicīnas nozaru tiesu eksperti; 5) veicama kompleksā tiesu ekspertīze. (5) Ja tiesu eksperti nestrādā vienā tiesu ekspertīžu iestādē, tiesu ekspertu komisiju ar lēmumu veido ekspertīzes noteicējs (izņemot tiesu ekspertīzes personas veselības stāvokļa noteikšanai, tiesu ekspertīzes attiecībā uz ārstniecības personu profesionālo darbību un kompleksās tiesu ekspertīzes, šajos gadījumos komisiju veido tiesu ekspertīžu iestādes vadītājs). (6) Ja noteikts, ka tiesu ekspertīzi komisijā veic dažādu tiesu ekspertīžu iestāžu eksperti, lēmumu par ekspertīzes noteikšanu, izpētāmos objektus un, ja nepieciešams, lietas materiālus saņem tā tiesu ekspertīžu iestāde vai tiesu eksperts, kas organizē ekspertīzes veikšanu. Pārējie komisijā iekļautie tiesu eksperti un tiesu ekspertīžu iestādes saņem lēmuma kopiju. |
8. 9. 10. |
Juridiskais
birojs
Izteikt 12.panta trešo daļu šādā redakcijā: (3) Šā panta pirmajā daļā minētās ekspertīzes veic tiesu eksperts vienpersoniski vai tiesu ekspertu komisija. Juridiskais
birojs Aizstāt 12.panta ceturtajā daļā vārdus komisijā veic ar vārdiem veic ekspertu komisija. Juridiskais birojsAizstāt 12.panta sestajā daļā vārdus komisijā veic ar vārdiem veic ekspertu komisija, kuras sastāvā ir. |
Atbalstīts
Atbalstīts Atbalstīts |
12.pants.
Tiesu ekspertīze (1) Tiesu eksperts veic sākotnējo, papildu un atkārtotu tiesu ekspertīzi. (2) Atkārtotu tiesu ekspertīzi veic cits tiesu eksperts vai cita tiesu ekspertu komisija, izpētot tos pašus objektus, kas pētīti, un atbildot uz tiem pašiem jautājumiem, kas uzdoti sākotnējā tiesu ekspertīzē, pieprasot no ekspertīzes noteicēja sākotnējo atzinumu un savā atzinumā norādot atšķirības un to cēloņus, ja atkārtotas tiesu ekspertīzes rezultāti ir atšķirīgi. Atkārtotas ekspertīzes noteikšanas iemeslus ekspertīzes noteicējs norāda dokumentā par ekspertīzes noteikšanu. (3) Šā panta pirmajā daļā minētās ekspertīzes veic tiesu eksperts vienpersoniski vai tiesu ekspertu komisija. (4)
Tiesu ekspertīzi veic ekspertu komisija gadījumā, ja to paredz ekspertīzes
noteicējs, vai pēc tiesu ekspertīžu iestādes vadītāja rīkojuma, kā arī ja: 1) pētījumā rezultātā ir paredzams izpētāmā objekta zudums vai būtiskas izmaiņas, kuras izslēdz atkārtotas izpētes iespējas; 2) veicama personas identifikācijas tiesu ekspertīze; 3) veicama tiesu ekspertīze attiecībā uz ārstniecības personu profesionālo darbību; 4) veicama tiesu ekspertīze personas veselības stāvokļa noteikšanai, kad jautājuma noskaidrošanai objektu pēta dažādu medicīnas nozaru tiesu eksperti; 5) veicama kompleksā tiesu ekspertīze. (5) Ja tiesu eksperti nestrādā vienā tiesu ekspertīžu iestādē, tiesu ekspertu komisiju ar lēmumu veido ekspertīzes noteicējs (izņemot tiesu ekspertīzes personas veselības stāvokļa noteikšanai, tiesu ekspertīzes attiecībā uz ārstniecības personu profesionālo darbību un kompleksās tiesu ekspertīzes, šajos gadījumos komisiju veido tiesu ekspertīžu iestādes vadītājs). (6) Ja noteikts, ka tiesu ekspertīzi veic ekspertu komisija, kuras sastāvā ir dažādu tiesu ekspertīžu iestāžu eksperti, lēmumu par ekspertīzes noteikšanu, izpētāmos objektus un, ja nepieciešams, lietas materiālus saņem tā tiesu ekspertīžu iestāde vai tiesu eksperts, kas organizē ekspertīzes veikšanu. Pārējie komisijā iekļautie tiesu eksperti un tiesu ekspertīžu iestādes saņem lēmuma kopiju. |
IV
nodaļa Valsts tiesu eksperts, darba samaksa un sociālās
garantijas |
|
|
|
IV
nodaļa Valsts tiesu eksperts, darba samaksa un
sociālās garantijas |
13.pants. Tiesu
ekspertīžu iestāde (1) Tiesu ekspertīžu iestāžu sarakstu apstiprina Ministru kabinets. (2) Tiesu ekspertīžu iestādē tiesu eksperta amati ir šādi: 1) tiesu ekspertīžu iestādes vadītāja vietnieks ekspertīžu
jautājumos; 2) tādas struktūrvienības vadītājs un vadītāja vietnieks, kuras
pamatdarbība ir tiesu ekspertīžu veikšana; 3) amati, kuru pamatfunkcija ir tiesu ekspertīžu veikšana. (3) Ja tiesu ekspertīžu iestādes vadītājs veic tiesu
ekspertīzes, uz viņu arī attiecas šā likuma IV nodaļa. (4) Tiesu ekspertīžu iestāžu maksas pakalpojumu cenrādi
apstiprina Ministru kabinets. |
|
|
|
13.pants. Tiesu
ekspertīžu iestāde (1) Tiesu ekspertīžu iestāžu sarakstu apstiprina Ministru kabinets. (2) Tiesu ekspertīžu iestādē tiesu eksperta amati ir šādi: 1) tiesu ekspertīžu iestādes vadītāja vietnieks ekspertīžu
jautājumos; 2) tādas struktūrvienības vadītājs un vadītāja vietnieks, kuras
pamatdarbība ir tiesu ekspertīžu veikšana; 3) amati, kuru pamatfunkcija ir tiesu ekspertīžu veikšana. (3) Ja tiesu ekspertīžu iestādes vadītājs veic tiesu
ekspertīzes, uz viņu arī attiecas šā likuma IV nodaļa. (4) Tiesu ekspertīžu iestāžu maksas pakalpojumu cenrādi
apstiprina Ministru kabinets. |
14.pants. Valsts tiesu eksperts tiesu ekspertīžu iestādē (1) Valsts
tiesu ekspertu ieceļ amatā un atbrīvo no amata tiesu ekspertīžu iestādes
vadītājs un piecu darbdienu laikā informē par to Tieslietu ministriju. (2) Uz
valsts tiesu ekspertu attiecas normatīvajos aktos noteiktie valsts
amatpersonas pienākumi un amatu savienošanas ierobežojumi. (3) Valsts tiesu ekspertīžu iestāžu valsts tiesu ekspertiem,
kuru tiesiskās attiecības neregulē citi speciālie likumi, darba samaksu,
pabalstu un kompensāciju apmērus un kārtību, kā arī atvaļinājuma
piešķiršanas un kvalifikācijas celšanas kārtību nosaka šis likums. |
11. 12. |
Juridiskā komisijaIzteikt 14.panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Uz valsts tiesu ekspertu attiecas normatīvajos
aktos noteiktie valsts amatpersonas pienākumi un valsts Civildienesta
ierēdņiem noteiktie amatu savienošanas ierobežojumi. Juridiskais birojsAizstāt 14.panta trešajā daļā vārdus un kārtību ar vārdiem un to piešķiršanas kārtību. |
Atbalstīts Atbalstīts |
14.pants. Valsts tiesu eksperts tiesu ekspertīžu iestādē (1) Valsts
tiesu ekspertu ieceļ amatā un atbrīvo no amata tiesu ekspertīžu iestādes
vadītājs un piecu darbdienu laikā informē par to Tieslietu ministriju. (2) Uz valsts tiesu ekspertu
attiecas normatīvajos aktos noteiktie valsts amatpersonas pienākumi un valsts
Civildienesta ierēdņiem noteiktie amatu savienošanas ierobežojumi. (3) Valsts tiesu ekspertīžu iestāžu
valsts tiesu ekspertiem, kuru tiesiskās attiecības neregulē citi speciālie
likumi, darba samaksu, pabalstu un kompensāciju apmērus un to piešķiršanas
kārtību, kā arī atvaļinājuma piešķiršanas un kvalifikācijas celšanas kārtību
nosaka šis likums. |
15.pants.
Darba samaksa, pabalsti un kompensācijas (1) Valsts tiesu eksperta darba samaksu (darba algu, piemaksas, prēmijas) nosaka saskaņā ar vienoto valsts budžeta iestāžu darba samaksas sistēmu. Valsts tiesu eksperta darba algu nosaka atbilstoši amata saimei, līmenim un kvalifikācijas pakāpei Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā. (2) Valsts
tiesu ekspertam ir tiesības papildus noteiktajai darba samaksai saņemt valsts
civildienesta ierēdnim noteiktos pabalstus un kompensācijas, ja šajā likumā
nav noteikts citādi. (3) Valsts nodrošina valsts tiesu eksperta veselības un dzīvības
apdrošināšanu. Apdrošinājuma summa nedrīkst pārsniegt attiecīgā valsts tiesu
eksperta 24 mēnešalgu apmēru. |
13. |
Juridiskais
birojs
Aizstāt 15.panta pirmajā daļā vārdus darba algu ar vārdu mēnešalgu. |
Atbalstīts
|
15.pants.
Darba samaksa, pabalsti un kompensācijas (1) Valsts tiesu eksperta darba samaksu (darba algu, piemaksas, prēmijas) nosaka saskaņā ar vienoto valsts budžeta iestāžu darba samaksas sistēmu. Valsts tiesu eksperta mēnešalgu nosaka atbilstoši amata saimei, līmenim un kvalifikācijas pakāpei Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā. (2) Valsts
tiesu ekspertam ir tiesības papildus noteiktajai darba samaksai saņemt valsts
civildienesta ierēdnim noteiktos pabalstus un kompensācijas, ja šajā likumā
nav noteikts citādi. (3) Valsts nodrošina valsts tiesu eksperta veselības un dzīvības apdrošināšanu. Apdrošinājuma summa nedrīkst pārsniegt attiecīgā valsts tiesu eksperta 24 mēnešalgu apmēru. |
16.pants. Atlaišanas
pabalsts Ja valsts tiesu eksperts tiek atbrīvots no amata sakarā ar tiesu
ekspertīžu iestādes vai amata likvidāciju, viņš saņem pabalstu: 1) mēneša vidējās izpeļņas apmērā, ja tiesu eksperta amatā ir nostrādājis mazāk par trim gadiem; 2) mēneša vidējās izpeļņas divkāršā apmērā, ja tiesu eksperta amatā ir
nostrādājis trīs līdz astoņus gadus; 3) mēneša vidējās izpeļņas trīskāršā apmērā, ja tiesu eksperta amatā ir
nostrādājis astoņus līdz 15 gadus; 4) mēneša vidējās izpeļņas četrkāršā apmērā, ja tiesu eksperta amatā ir
nostrādājis vairāk par 15 gadiem. |
|
|
|
16.pants. Atlaišanas
pabalsts Ja valsts tiesu eksperts tiek atbrīvots no amata sakarā ar tiesu
ekspertīžu iestādes vai amata likvidāciju, viņš saņem pabalstu: 1) mēneša vidējās izpeļņas apmērā, ja tiesu eksperta amatā ir nostrādājis mazāk par trim gadiem; 2) mēneša vidējās izpeļņas divkāršā apmērā, ja tiesu eksperta amatā ir
nostrādājis trīs līdz astoņus gadus; 3) mēneša vidējās izpeļņas trīskāršā apmērā, ja tiesu eksperta amatā ir
nostrādājis astoņus līdz 15 gadus; 4) mēneša vidējās izpeļņas četrkāršā apmērā, ja tiesu eksperta amatā ir
nostrādājis vairāk par 15 gadiem. |
17.pants.
Atvaļinājums (1) Valsts tiesu
ekspertam piešķir ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu, kas nav īsāks par četrām
kalendāra nedēļām, neskaitot svētku dienas. (2) Ik pēc pieciem tiesu ekspertīžu iestādē tiesu eksperta
amatā nostrādātajiem gadiem, ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu pagarina par
trim kalendāra dienām, bet kopumā ne vairāk kā par trim kalendāra nedēļām. |
|
|
|
17.pants.
Atvaļinājums (1) Valsts tiesu
ekspertam piešķir ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu, kas nav īsāks par četrām kalendāra
nedēļām, neskaitot svētku dienas. (2) Ik pēc pieciem tiesu ekspertīžu iestādē tiesu eksperta
amatā nostrādātajiem gadiem ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu pagarina par trim
kalendāra dienām, bet kopumā ne vairāk kā par trim kalendāra nedēļām. |
18.pants.
Kvalifikācijas paaugstināšana (1) Tiesu ekspertīžu iestādes vadītājs nodrošina valsts tiesu ekspertam iespēju ne mazāk kā vienu nedēļu gadā paaugstināt kvalifikāciju Latvijā vai ārvalstīs, saglabājot viņam mēnešalgu un sedzot kvalifikācijas paaugstināšanas izdevumus. (2) Valsts tiesu ekspertam, kurš, nepārtraucot amata pienākumu
pildīšanu, sekmīgi mācās izglītības iestādē, lai iegūtu amata pienākumu
izpildei nepieciešamās zināšanas, tiesu ekspertīžu iestāde sedz pusi no gada
mācību maksas. (3) Valsts tiesu eksperts, kurš tiek atbrīvots no amata pēc
paša vēlēšanās un kurš pēc mācību maksas un kvalifikācijas paaugstināšanas izdevumu
segšanas nostrādājis mazāk par pieciem gadiem, atmaksā to mācību maksas un
kvalifikācijas paaugstināšanas izdevumu daļu, kuru segusi tiesu ekspertīžu
iestāde. (4) Valsts tiesu ekspertu mācību maksas un kvalifikācijas paaugstināšanas izdevumu segšanas un atmaksāšanas apmērus un kārtību nosaka Ministru kabinets. |
14. |
Juridiskais birojsIzslēgt 18.panta trešajā daļā vārdus pēc paša vēlēšanās. |
Atbalstīts |
18.pants.
Kvalifikācijas paaugstināšana (1) Tiesu ekspertīžu iestādes vadītājs nodrošina valsts tiesu ekspertam iespēju ne mazāk kā vienu nedēļu gadā paaugstināt kvalifikāciju Latvijā vai ārvalstīs, saglabājot viņam mēnešalgu un sedzot kvalifikācijas paaugstināšanas izdevumus. (2) Valsts tiesu ekspertam, kurš, nepārtraucot amata pienākumu
pildīšanu, sekmīgi mācās izglītības iestādē, lai iegūtu amata pienākumu
izpildei nepieciešamās zināšanas, tiesu ekspertīžu iestāde sedz pusi no gada
mācību maksas. (3) Valsts tiesu eksperts, kurš tiek atbrīvots no amata un kurš
pēc mācību maksas un kvalifikācijas paaugstināšanas izdevumu segšanas nostrādājis mazāk
par pieciem gadiem, atmaksā to mācību maksas un kvalifikācijas paaugstināšanas izdevumu
daļu, kuru segusi tiesu ekspertīžu iestāde. (4) Valsts tiesu ekspertu mācību maksas un kvalifikācijas paaugstināšanas izdevumu segšanas un atmaksāšanas apmērus un kārtību nosaka Ministru kabinets. |
V nodaļa Privātā tiesu eksperta darbība |
|
|
|
V nodaļa Privātā tiesu eksperta darbība |
19.pants. Privātā
tiesu eksperta reģistrācija (1) Privātais tiesu eksperts piecu darbdienu laikā pēc tiesu
eksperta sertifikāta iegūšanas iesniedz Tieslietu ministrijai šā likuma
4.panta otrās daļas 3.punktā noteikto informāciju. (2) Par jebkurām izmaiņām sniegtajā informācijā privātais tiesu
eksperts paziņo Tieslietu ministrijai triju darbdienu laikā. |
|
|
|
19.pants. Privātā
tiesu eksperta reģistrācija (1) Privātais tiesu eksperts piecu darbdienu laikā pēc tiesu eksperta
sertifikāta iegūšanas iesniedz Tieslietu ministrijai šā likuma 4.panta otrās
daļas 3.punktā noteikto informāciju. (2) Par jebkurām izmaiņām sniegtajā informācijā privātais tiesu
eksperts paziņo Tieslietu ministrijai triju darbdienu laikā. |
20.pants. Privātā
tiesu eksperta darbības ierobežojumi (1) Privātajam tiesu ekspertam nav tiesību veikt: 1) šaujamieroču un to munīcijas tiesu ekspertīzi; 2) sprāgstierīču un sprāgstvielu tiesu ekspertīzi; 3) monētu un naudas zīmju (izņemot vēsturiskas nozīmes objektus)
tiesu ekspertīzi; 4) narkotisko, psihotropo un stipras iedarbības vielu tiesu
ekspertīzi; 5) tiesu medicīnisko ekspertīzi mirušiem cilvēkiem un to
biomateriālu tiesu ekspertīzi; 6) tiesu ekspertīzi attiecībā uz ārstniecības personu
profesionālo darbību; 7) tiesu medicīnas ekspertīzi aizdomās turētās un apsūdzētās
personas veselības stāvokļa noteikšanai; 8) stacionāro tiesu psihiatrisko ekspertīzi. |
|
|
|
20.pants. Privātā
tiesu eksperta darbības ierobežojumi (1) Privātajam tiesu ekspertam nav tiesību veikt: 1) šaujamieroču un to munīcijas tiesu ekspertīzi; 2) sprāgstierīču un sprāgstvielu tiesu ekspertīzi; 3) monētu un naudas zīmju (izņemot vēsturiskas nozīmes objektus)
tiesu ekspertīzi; 4) narkotisko, psihotropo un stipras iedarbības vielu tiesu
ekspertīzi; 5) tiesu medicīnisko ekspertīzi mirušiem cilvēkiem un to
biomateriālu tiesu ekspertīzi; 6) tiesu ekspertīzi attiecībā uz ārstniecības personu
profesionālo darbību; 7) tiesu medicīnas ekspertīzi aizdomās turētās un apsūdzētās
personas veselības stāvokļa noteikšanai; 8) stacionāro tiesu psihiatrisko ekspertīzi. |
21.pants. Privātā
tiesu eksperta darbības kvalitātes nodrošināšana Privātais tiesu eksperts ir atbildīgs par tiesu ekspertīzē izmantoto iekārtu regulāru kalibrēšanu un verifikāciju. |
|
|
|
21.pants. Privātā
tiesu eksperta darbības kvalitātes nodrošināšana Privātais tiesu eksperts ir atbildīgs par tiesu ekspertīzē izmantoto iekārtu regulāru kalibrēšanu un verifikāciju. |
VI nodaļa Tiesu ekspertu padome |
|
|
|
VI nodaļa Tiesu ekspertu padome |
22.pants. Tiesu
ekspertu padome (1) Tiesu ekspertu padome (turpmāk padome) ir tiesu ekspertu
pārvaldības un uzraudzības institūcija, kas: 1) organizē ekspertu sertifikāciju un resertifikāciju; 2) pieņem lēmumu par tiesu eksperta sertifikāta izsniegšanu, apturēšanu
un atņemšanu; 3) uzrauga un kontrolē tiesu ekspertu darbību. (2) Padomes lēmumus var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu tieslietu ministram. (3) Padomes darbu nodrošina Tieslietu ministrija. |
15. |
Juridiskais birojsAizstāt 22.panta pirmās daļas 2.punktā vārdu apturēšanu ar vārdiem tā darbības apturēšanu. |
Atbalstīts |
22.pants. Tiesu
ekspertu padome (1) Tiesu ekspertu padome (turpmāk padome) ir tiesu ekspertu
pārvaldības un uzraudzības institūcija, kas: 1) organizē ekspertu sertifikāciju un resertifikāciju; 2) pieņem lēmumu par tiesu eksperta sertifikāta izsniegšanu, tā
darbības apturēšanu un atņemšanu; 3) uzrauga un kontrolē tiesu ekspertu darbību. (2) Padomes lēmumus var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu tieslietu ministram. (3) Padomes darbu nodrošina Tieslietu ministrija. |
23.pants. Padomes
sastāvs (1) Padomes sastāvā ir: 1) tiesu ekspertīžu iestāžu vadītāji; 2) tiesu ekspertīžu iestādes tiesu
eksperts, kuru pilnvarojis iestādes vadītājs; 3) privāto tiesu ekspertu pārstāvis. (2) Tieslietu ministrs apstiprina padomes personālsastāvu un
ieceļ tās priekšsēdētāju. (3) Padomes nolikumu
apstiprina Ministru kabinets. |
16. |
Juridiskā komisijaIzteikt 23.panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Padomes sastāvā ir: 1) tiesu ekspertīžu iestāžu vadītāji vai tiesu ekspertīžu iestādes tiesu eksperts, kuru pilnvarojis iestādes
vadītājs; 2) privāto tiesu ekspertu pārstāvis. |
Atbalstīts |
23.pants. Padomes
sastāvs (1) Padomes sastāvā ir: 1) tiesu ekspertīžu iestāžu vadītāji vai tiesu ekspertīžu iestādes tiesu eksperts, kuru pilnvarojis attiecīgās
iestādes vadītājs; 2) privāto tiesu ekspertu pārstāvis. (2) Tieslietu ministrs apstiprina padomes personālsastāvu un
ieceļ tās priekšsēdētāju. (3) Padomes nolikumu
apstiprina Ministru kabinets. |
VII nodaļa Tiesu eksperta atbildība |
|
|
|
VII nodaļa Tiesu eksperta atbildība |
24.pants. Disciplinārlietas ierosināšana Disciplinārlietu pret tiesu ekspertu padome ierosina pēc tiesneša vai
prokurora priekšlikuma, pēc personas sūdzības vai pēc padomes iniciatīvas
par: 1) likumu un citu normatīvo aktu neievērošanu; 2) kļūdainu vai nepamatotu ekspertu atzinumu sniegšanu atkārtoti
divu gadu laikā; 3) pienākumu nepildīšanu; 4) pilnvaru pārsniegšanu; 5) amata nelikumīgu izmantošanu; 6) nepiedienīgu un necienīgu izturēšanos. |
|
|
|
24.pants. Disciplinārlietas ierosināšana Disciplinārlietu pret tiesu ekspertu padome ierosina pēc tiesneša vai
prokurora priekšlikuma, pēc personas sūdzības vai pēc padomes iniciatīvas
par: 1) likumu un citu normatīvo aktu neievērošanu; 2) kļūdainu vai nepamatotu eksperta atzinumu sniegšanu atkārtoti
divu gadu laikā; 3) pienākumu nepildīšanu; 4) pilnvaru pārsniegšanu; 5) amata nelikumīgu izmantošanu; 6) nepiedienīgu un necienīgu izturēšanos. |
25.pants. Disciplinārpārkāpumu izskatīšana un
disciplinārsodu veidi (1) Tiesu ekspertam par disciplinārpārkāpumiem var piemērot
šādus disciplinārsodus: 1) piezīme; 2) rājiens; 3) tiesu eksperta sertifikāta atņemšana. (2) Valsts tiesu ekspertam par disciplinārpārkāpumiem bez šā
panta otrajā daļā minētajiem disciplinārsodiem var piemērot arī šādus
disciplinārsodus: 1) pazemināšana amatā uz laiku līdz vienam gadam; 2) atbrīvošana no amata. (3) Valsts tiesu ekspertam disciplinārsodu (izņemot sodu tiesu
eksperta sertifikāta atņemšana) uzliek iestādes vadītājs, privātajam tiesu
ekspertam padome. (4) Disciplinārlietas izskatīšanas un sodu piemērošanas kārtību
tiesu ekspertiem nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
25.pants. Disciplinārpārkāpumu izskatīšana un
disciplinārsodu veidi (1) Tiesu ekspertam par disciplinārpārkāpumiem var piemērot
šādus disciplinārsodus: 1) piezīme; 2) rājiens; 3) tiesu eksperta sertifikāta atņemšana. (2) Valsts tiesu ekspertam par disciplinārpārkāpumiem bez šā
panta pirmajā daļā minētajiem disciplinārsodiem var piemērot arī šādus
disciplinārsodus: 1) pazemināšana amatā uz laiku līdz vienam gadam; 2) atbrīvošana no amata. (3) Valsts tiesu ekspertam disciplinārsodu (izņemot sodu tiesu
eksperta sertifikāta atņemšana) uzliek iestādes vadītājs, privātajam tiesu
ekspertam padome. (4) Disciplinārlietas izskatīšanas un sodu piemērošanas kārtību
tiesu ekspertiem nosaka Ministru kabinets. |
26.pants. Tiesu
eksperta sertifikāta apturēšana un atņemšana (1) Tiesu eksperta sertifikātu var apturēt, ja tiesu
eksperts ir apsūdzētais vai aizdomās turētais krimināllietā par tīša
noziedzīga nodarījuma izdarīšanu. (2) Tiesu eksperta sertifikātu atņem, ja: 1) tiesu eksperts sistemātiski sniedz nekvalitatīvus atzinumus
un par to viņam ir piemēroti divi disciplinārsodi viena gada laikā; 2) tiesu eksperts ir disciplināri sodīts trīs reizes viena gada
laikā; 3) uz tiesu ekspertu attiecas šā likuma 5.panta otrās daļas 2.,
3. vai 4.punkts. (3) Tiesu eksperta sertifikāta apturēšanas un atņemšanas
kārtību nosaka Ministru kabinets. |
17. 18. 19. |
Juridiskais birojsAizstāt 26.panta nosaukumā vārdu apturēšana ar vārdiem darbības apturēšana. Aizstāt 26.panta pirmajā daļā vārdu sertifikātu ar vārdiem sertifikāta darbību. Juridiskais birojsAizstāt 26.panta trešajā daļā vārdus apturēšanas un atņemšanas ar vārdiem darbības apturēšanas un sertifikāta atņemšanas. |
Atbalstīts Atbalstīts Atbalstīts |
26.pants. Tiesu
eksperta sertifikāta darbības apturēšana un atņemšana (1) Tiesu eksperta sertifikāta darbību var apturēt, ja tiesu eksperts ir apsūdzētais vai aizdomās turētais krimināllietā par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu. (2) Tiesu eksperta sertifikātu atņem, ja: 1) tiesu eksperts sistemātiski sniedz nekvalitatīvus atzinumus
un par to viņam ir piemēroti divi disciplinārsodi viena gada laikā; 2) tiesu eksperts ir disciplināri sodīts trīs reizes viena gada
laikā; 3) uz tiesu ekspertu attiecas šā likuma 5.panta otrās daļas 2.,
3. vai 4.punkts. (3) Tiesu eksperta sertifikāta darbības
apturēšanas un sertifikāta atņemšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
27.pants. Tiesu eksperta kriminālatbildība Par nepamatotu atteikšanos veikt ekspertīzi vai apzināti nepatiesa atzinuma sniegšanu tiesu eksperts ir atbildīgs saskaņā ar Krimināllikumu. |
|
|
|
27.pants. Tiesu eksperta kriminālatbildība Par nepamatotu atteikšanos veikt ekspertīzi vai apzināti nepatiesa atzinuma sniegšanu tiesu eksperts ir atbildīgs saskaņā ar Krimināllikumu. |
Pārejas noteikumi 1. Persona, kura šā likuma spēkā stāšanās dienā veic eksperta pienākumus valsts tiešās pārvaldes iestādē vai valsts kapitālsabiedrībā un ir saņēmusi eksperta tiesības apliecinošu dokumentu, pielīdzināma valsts tiesu ekspertam, un tai gada laikā pēc likuma spēkā stāšanās dienas izsniedz tiesu eksperta sertifikātu, pamatojoties uz padomei iesniegto tiesu ekspertīžu iestādes vadītāja ieteikuma vēstuli un tiesu eksperta tiesības apliecinošo dokumentu. Tiesu eksperta sertifikāta derīguma termiņu nosaka atbilstoši iesniegtajā tiesu eksperta tiesības apliecinošajā dokumentā noteiktajam termiņam. Ja tiesu eksperta tiesības apliecinošajā dokumentā termiņš nav noteikts, tiesu eksperta sertifikātu izsniedz uz pieciem gadiem. 2. Līdz ekspertīžu veikšanas metožu akreditēšanai vai apstiprināšanai padomē, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada 25.decembrim tiesu eksperti ekspertīžu veikšanai izmanto tiesu ekspertīžu iestādēs apstiprinātās metodes. 3. Triju mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās dienas Ministru
kabinets apstiprina tiesu ekspertīžu iestāžu sarakstu un padomes nolikumu un
izdod šā likuma 8.pantā paredzētos noteikumus. 4. Sešu mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās dienas Ministru
kabinets izdod šā likuma 7., 20., 27. un 28.pantā paredzētos
noteikumus. |
20. 21. |
Juridiskais birojsAizstāt pārejas noteikumu 2.punktā skaitli 25 ar skaitli 31. Juridiskais birojsAizstāt pārejas noteikumu 4.punktā skaitļus 20., 27. un 28. ar skaitļiem 18., 25. un 26. |
Atbalstīts Atbalstīts |
Pārejas noteikumi 1. Persona, kura šā likuma spēkā stāšanās dienā veic eksperta pienākumus valsts tiešās pārvaldes iestādē vai valsts kapitālsabiedrībā un ir saņēmusi eksperta tiesības apliecinošu dokumentu, pielīdzināma valsts tiesu ekspertam, un tai gada laikā pēc likuma spēkā stāšanās dienas izsniedz tiesu eksperta sertifikātu, pamatojoties uz padomei iesniegto tiesu ekspertīžu iestādes vadītāja ieteikuma vēstuli un tiesu eksperta tiesības apliecinošo dokumentu. Tiesu eksperta sertifikāta derīguma termiņu nosaka atbilstoši iesniegtajā tiesu eksperta tiesības apliecinošajā dokumentā noteiktajam termiņam. Ja tiesu eksperta tiesības apliecinošajā dokumentā termiņš nav noteikts, tiesu eksperta sertifikātu izsniedz uz pieciem gadiem. 2. Līdz
ekspertīžu veikšanas metožu akreditēšanai vai apstiprināšanai padomē, bet ne
ilgāk kā līdz 2007.gada 31.decembrim tiesu eksperti ekspertīžu veikšanai
izmanto tiesu ekspertīžu iestādēs apstiprinātās metodes. 3. Triju mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās dienas Ministru
kabinets apstiprina tiesu ekspertīžu iestāžu sarakstu un padomes nolikumu un
izdod šā likuma 8.pantā paredzētos noteikumus. 4. Sešu mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās dienas Ministru
kabinets izdod šā likuma 7., 18., 25. un 26.pantā paredzētos noteikumus. |
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī. |
22. |
Juridiskā komisija
Izteikt noteikumu par spēkā stāšanos šādā redakcijā; Likums stājas spēkā 2007.gada 1.jūlijā. |
Atbalstīts
|
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.jūlijā. |