Tiesu ekspertīzes likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) tiesu
ekspertīžu iestāde tiešās
pārvaldes iestāde vai tās struktūrvienība, kuras pamatdarbība ir tiesu
ekspertīžu veikšana un kurai Kriminālprocesa likumā, Civilprocesa likumā,
Administratīvā procesa likumā un Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredzētajos
gadījumos nosaka veikt ekspertīzes kā ekspertīžu iestādei;
2) tiesu
eksperts persona, kurai ir speciālas zināšanas un pieredze kādā zinātnes,
tehnikas, mākslas vai amatniecības nozarē un kura ir ieguvusi tiesības veikt
tiesu ekspertīzes šajā likumā noteiktajā kārtībā. Tiesu eksperta pienākumus
pilda valsts tiesu eksperts vai valsts atzīts privātais tiesu eksperts;
3) valsts
tiesu eksperts tiesu
eksperts, kurš tiesu ekspertīzes veic kā amata pienākumu tiesu ekspertīžu
iestādē, valsts tiešās pārvaldes iestādē vai valsts kapitālsabiedrībā, kurai
viens no darbības veidiem ir tiesu ekspertīžu veikšana;
4) tiesu
eksperta atzinums dokuments, kurā eksperts, pamatojoties uz pētījuma
rezultātiem, atbilstoši kompetencei sniedz argumentētas atbildes uz ekspertīzes
noteicēja uzdotajiem jautājumiem;
5) tiesu
ekspertīžu specialitāte viena
veida tiesu ekspertīzes, kurām ir kopējs izpētes priekšmets, līdzīgi izpētes
objekti un metodes un kuru veikšanai ir nepieciešamas zināšanas noteiktā
zinātnes, tehnikas, mākslas vai amatniecības nozarē.
2.pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir reglamentēt tiesu ekspertu profesionālo darbību, lai valstī nodrošinātu objektīvu, tiesisku un zinātniski pamatotu tiesu ekspertīzi.
3.pants. Tiesības veikt tiesu ekspertīzi
(1) Tiesu
ekspertīzi Latvijas Republikā atbilstoši kompetencei ir tiesīgi veikt:
1) valsts tiesu
eksperti;
2) valsts
atzītie privātie tiesu eksperti (turpmāk privātie tiesu eksperti).
(2) Tiesības veikt tiesu ekspertīzi tiesu
eksperts iegūst pēc tiesu eksperta sertifikāta saņemšanas.
(3) Ja ekspertīze ir nepieciešama jomās,
kurās nav šā panta pirmajā daļā minēto ekspertu, normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā var uzdot ekspertīzi veikt citai personai, kurai ir atbilstošas
speciālās zināšanas.
2) specialitāte
un apakšspecialitāte, kurā tiesu ekspertam piešķirtas tiesības veikt tiesu ekspertīzi;
3) tiesu eksperta darbības vieta;
4) tiesu eksperta sertifikāta numurs un
izsniegšanas datums;
5) tiesu eksperta sertifikāta derīguma termiņš;
6) atzīme, ja uz tiesu ekspertu attiecas šā
likuma 22.pantā minē
tie ierobežojumi.
(4) Reģistru un jebkuras izmaiņas
tajā publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
5.pants.
Tiesu eksperta kandidāts
(1) Par tiesu eksperta kandidātu (turpmāk
kandidāts) var būt rīcībspējīga fiziska persona:
1) kura apguvusi izvēlētajai specialitātei
atbilstošu akreditētu studiju programmu augstskolā (akadēmiskā studiju
programma vai otrā līmeņa augstākā profesionālā studiju programma) vai ieguvusi
pēcdiploma izglītību izvēlētajā ekspertīžu specialitātē;
2) kura ieguvusi tiesu eksperta profesionālās
zināšanas un pieredzi, strādājot par eksperta kandidātu izvēlētajā specialitātē
vai apakšspecialitātē;
3) kura gada laikā pēc šā likuma 5.panta pirmās
daļas 2.punktā minēto prasību izpildi apliecinoša dokumenta iegūšanas
iesniegusi pieteikumu sertifikācijai;
4) kura profesijās, kurās normatīvie dokumenti
paredz profesionālās sagatavotības apliecināšanu, iesniegusi profesionālās
kvalifikācijas sertifikātu;
5) kura prot valsts valodu augstākajā līmenī;
6) kurai ir nevainojama reputācija.
(2) Par kandidātu nevar būt persona:
1) kura ir apsūdzētā vai aizdomās turētā krimināllietā par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu;
2) kura ir sodīta par tīša noziedzīga nodarījuma
izdarīšanu (neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas);
3) kura ir notiesāta par tīša noziedzīga
nodarījuma izdarīšanu, bet no soda izciešanas atbrīvota sakarā ar noilgumu,
amnestiju vai apžēlošanu;
4) pret kuru sakarā ar noilgumu, amnestiju vai
apžēlošanu ir izbeigts kriminālprocess par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu.
6.pants.
Tiesu ekspertu sertifikācijas komisija
(1) Tiesu ekspertu sertifikācijas komisija
(turpmāk komisija) pieņem šajā likumā noteikto sertifikācijas pārbaudījumu
kandidātiem un resertifikācijas pārbaudījumu tiesu ekspertiem. Pēc pārbaudījuma
komisija iesniedz Tiesu ekspertu padomei pārbaudījuma materiālus un protokolu.
(2) Komisijas sastāvā iekļauj:
1) tiesu ekspertīžu iestāžu vadītāju pilnvarotas
personas;
2) tiesnesi;
3) prokuroru;
4) Valsts policijas pārstāvi;
5) Tieslietu ministrijas pārstāvi;
6) augstskolu akadēmiskā personāla pārstāvi.
(3) Komisijas priekšsēdētājs ir Tieslietu
ministrijas pārstāvis.
(4) Komisija pieaicina komisijas darbā vismaz
divus tiesu ekspertus tajā ekspertīžu specialitātē, kurā notiek pārbaude.
(5) Komisijas personālsastāvu uz trim gadiem
apstiprina tieslietu ministrs.
(6) Komisijas darbību un kompetenci nosaka
Ministru kabinets.
7.pants.
Sertifikācija un resertifikācija
(1) Tiesu eksperta pārbaudījumu ir
tiesīgi kārtot kandidāti, kuri atbilst šā likuma 5.pantā noteiktajām prasībām
un ir samaksājuši par pārbaudījumu.
(2) Komisija pārbauda kandidāta zināšanas
izvēlētajā ekspertīzes specialitātē un apakšspecialitātē, kā arī normatīvajos
aktos, kas regulē tiesu eksperta darbību, tiesu eksperta atzinuma (turpmāk
atzinums) sastādīšanā un lietvedībā.
(3) Pārbaudījums noris mutvārdos un
rakstiski.
(4) Ja kandidāts pārbaudījumu nenokārto, vēlreiz
to var kārtot ne agrāk kā pēc pusgada.
(5) Tiesu eksperta resertifikāciju veic mēneša
laikā pirms tiesu eksperta sertifikāta termiņa beigām. Resertifikācijas kārtību
un zināšanu apjomu nosaka Ministru kabinets.
(6) Pēc resertifikācijas tiesu ekspertam izsniedz
jaunu tiesu eksperta sertifikātu.
(7) Tiesu eksperta kandidāta pieteikšanās kārtību, sertifikācijas kārtību, minimālo zināšanu apjomu, kā arī pārbaudījumu maksu un maksas iekasēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
8.pants.
Tiesu eksperta sertifikāts
(1) Tiesu eksperta sertifikātu kandidātam
izsniedz pēc pārbaudījumu nokārtošanas. Tiesu eksperta sertifikāta izsniegšanas
kārtību un darbības termiņu nosaka Ministru kabinets.
(2) Tiesu eksperta sertifikāta paraugu un Tiesu
ekspertīžu specialitāšu klasifikatoru apstiprina Ministru kabinets.
9.pants.
Tiesu eksperta atbildība un pienākumi
(1) Tiesu eksperts ir neatkarīgs tiesu
ekspertīzes veikšanā un atzinuma sagatavošanā. Par nepamatotu atteikšanos veikt
ekspertīzi vai apzināti nepatiesa atzinuma sniegšanu tiesu eksperts ir
atbildīgs saskaņā ar Krimināllikumu.
(2) Tiesu ekspertam ir pienākums:
1) sniegt zinātniski pamatotu un
objektīvu atzinumu, veicot ekspertīzi pilnā apjomā;
2) atteikties no atzinuma sniegšanas, ja
uzdotie jautājumi neatbilst viņa kompetencei;
3) pildīt normatīvajos aktos noteiktos
pienākumus un ekspertīzes veikšanai izmantot akreditētas, zinātniski
apstiprinātas vai Tiesu ekspertu padomes apstiprinātas metodes;
4) izvēloties izpētes metodes, ievērot
ekspertīzei iesniegtā objekta un materiālu saglabāšanas prasības;
5) ekspertīzē iegūto informāciju sniegt
tikai ekspertīzes noteicējam vai viņa pilnvarotai personai;
6) pildot amata pienākumus, veikt
darbības, kas neaizskar personas veselību, godu un cieņu, un ievērot personas
datu aizsardzību;
7) nodrošināt, lai bērna piedalīšanās
tiesu ekspertīzē negatīvi neietekmētu viņa psihi un, ja nepieciešams, lūgt, lai
ekspertīzes noteicējs pieaicina psihologu;
8) regulāri paaugstināt savu
kvalifikāciju.
10.pants.
Tiesu eksperta tiesības
Tiesu ekspertam ir tiesības:
1) pieprasīt un saņemt visus ekspertīzes
veikšanai nepieciešamos materiālus un informāciju;
2) pēc saskaņošanas ar ekspertīzes
noteicēju sniegt atzinumu ne vien par uzdotajiem jautājumiem, bet arī par
citiem apstākļiem, ko eksperts atbilstoši kompetencei atklājis pēc savas
iniciatīvas;
3) vērst ekspertīzes noteicēja uzmanību
uz apstākļiem, kas saistīti ar ekspertīzi (tai skaitā uz jautājumu
formulēšanu);
4) atteikties no atzinuma sniegšanas, ja
iesniegtie materiāli nav pietiekami atzinuma sniegšanai;
5) veikt tiesu ekspertīzi tikai tajā
specialitātē un apakšspecialitātē, kurā viņš ir saņēmis tiesu eksperta
sertifikātu un kurā ir tiesu ekspertīzes veikšanai nepieciešamā tehnika un
iekārtas.
11.pants. Atzinuma
saturs
(1) Atzinumā norāda šādu informāciju:
1) tiesu ekspertīzes veikšanas vieta un datums;
2) tiesu ekspertīzes veikšanas pamatojums;
3) persona, kura lūgusi veikt ekspertīzi;
4) dati par tiesu ekspertu (vārds, uzvārds,
specialitāte un apakšspecialitāte, tiesu eksperta sertifikāta numurs);
5) tiesu ekspertam uzdotie jautājumi;
6) tiesu eksperta rīcībā nodotie materiāli;
7) tiesu ekspertīzē izmantotā metodika un iegūtie
rezultāti;
8) iegūto rezultātu novērtējums un secinājumi
atbilstoši uzdotajiem jautājumiem.
(2) Atzinumu tiesu eksperts apliecina ar
parakstu.
12.pants.
Tiesu ekspertīžu veidi
Tiesu eksperts veic šādu veidu tiesu ekspertīzes:
1) sākotnējo tiesu ekspertīzi, kurā objekts
attiecīgajā tiesu ekspertīzes specialitātē vai apakšspecialitātē tiek pētīts
pirmo reizi;
2) papildu tiesu ekspertīzi, ja ekspertīzes
noteicējs piekrīt sākotnējiem ekspertīzes
rezultātiem, bet viņam ir radušies papildu jautājumi, uz kuriem ir iespējams
sniegt atbildes jau veiktās sākotnējās tiesu ekspertīzes ietvaros. Papildu
ekspertīzi parasti veic tas pats eksperts;
3) atkārtotu tiesu ekspertīzi, ja
ekspertīzes noteicējs apšauba atzinumu pēc būtības tā nepamatotības vai
nepilnības dēļ vai ja ekspertīzē pieļauta metodiska rakstura kļūda, vai ja
konstatēta tiesu eksperta nepietiekama kvalifikācija vai kompetence, vai ja
ekspertīzes veikšanas laikā pieļauti būtiski procesuālās kārtības pārkāpumi.
Ekspertīzes noteicējs dokumentā par ekspertīzes noteikšanu norāda atkārtotas
ekspertīzes noteikšanas iemeslus. Atkārtotu ekspertīzi veic cits tiesu eksperts
vai tiesu ekspertu komisija;
4) komisijas tiesu ekspertīzi pēc ekspertīzes
noteicēja lēmuma vai tiesu ekspertīžu iestādes vadītāja rīkojuma, kā arī šajā
likumā noteiktajos gadījumos.
13.pants.
Atkārtotā tiesu ekspertīze
(1) Atkārtotu tiesu ekspertīzi tiesu eksperts vai
tiesu ekspertu komisija veic, izpētot tos pašus objektus un atbildot uz tiem
pašiem jautājumiem, kas uzdoti sākotnējā tiesu ekspertīzē.
(2) Tiesu eksperts vai tiesu ekspertu komisija:
1) pieprasa ekspertīzes noteicējam sākotnējo
atzinumu;
2) atzinumā norāda atšķirības un to cēloņus, ja
atkārtotas tiesu ekspertīzes rezultāti ir atšķirīgi.
(3) Tiesu eksperts, kurš veicis sākotnējo tiesu
ekspertīzi, var būt klāt atkārtotas tiesu ekspertīzes veikšanā, nepiedaloties
pētījumos.
14.pants.
Komisijas tiesu ekspertīze
(1) Komisijas tiesu ekspertīzi veic tiesu
ekspertu komisija, ja:
1) pētījuma rezultātā ir paredzams izpētāmā
objekta zudums vai būtiskas izmaiņas, kuras izslēdz atkārtotas izpētes
iespējas;
2) veicama personas identifikācijas tiesu
ekspertīze;
3) veicama tiesu ekspertīze par ārstniecības
personu profesionālo darbību;
4) veicama tiesu ekspertīze personas veselības
stāvokļa noteikšanai, kad jautājuma noskaidrošanai objektu pēta dažādu
medicīnas nozaru tiesu eksperti;
5) veicama kompleksā tiesu ekspertīze.
(2) Ja tiesu eksperti nestrādā vienā tiesu
ekspertīžu iestādē, tiesu ekspertu komisiju
ar lēmumu veido ekspertīzes noteicējs (izņemot tiesu ekspertīzes personas
veselības stāvokļa noteikšanai, tiesu ekspertīzes par ārstniecības personu
profesionālo darbību un kompleksās tiesu ekspertīzes, šajos gadījumos
komisiju veido tiesu ekspertīžu iestādes vadītājs).
(3) Ja noteikta komisijas tiesu ekspertīze dažādu tiesu ekspertīžu iestāžu ekspertiem, lēmumu par ekspertīzes noteikšanu, izpētāmos objektus un, ja nepieciešams, lietas materiālus saņem tā tiesu ekspertīžu iestāde vai tiesu eksperts, kurš organizē ekspertīzes veikšanu. Pārējie komisijā iekļautie tiesu eksperti un tiesu ekspertīžu iestādes saņem lēmuma kopiju.
(4) Tiesu ekspertu komisijas atzinumu paraksta
visi tās locekļi, bet, ja viņu starpā nav vienprātības, katrs tiesu eksperts
sniedz savu atzinumu.
Valsts tiesu eksperts, darba
samaksa un sociālās garantijas
15.pants. Tiesu ekspertīžu iestāde
(1) Tiesu ekspertīžu iestāžu sarakstu apstiprina Ministru kabinets.
(2) Tiesu
ekspertīžu iestādē tiesu eksperta amati ir:
1) tiesu
ekspertīžu iestādes vadītāja vietnieks ekspertīžu jautājumos;
2) tādas
struktūrvienības vadītājs un vadītāja vietnieks, kuras pamatdarbība ir tiesu
ekspertīžu veikšana;
3) amati,
kuru pamatfunkcija ir tiesu ekspertīžu veikšana.
(3) Ja tiesu
ekspertīžu iestādes vadītājs veic tiesu ekspertīzes, uz viņu arī attiecas šā
likuma IV nodaļa.
(4) Tiesu
ekspertīžu iestāžu maksas pakalpojumu cenrādi apstiprina Ministru kabinets.
16.pants. Valsts
tiesu eksperts tiesu ekspertīžu iestādē
(2) Uz valsts tiesu ekspertu attiecas normatīvajos aktos noteiktie valsts amatpersonas pienākumi un amatu savienošanas ierobežojumi.
(3) Valsts tiesu ekspertīžu iestāžu valsts tiesu
ekspertiem, kuru tiesiskās attiecības neregulē citi speciālie likumi, darba
samaksu, pabalstu un kompensāciju apmērus un kārtību, kā arī atvaļinājuma
piešķiršanas un kvalifikācijas celšanas kārtību nosaka šā likuma 17., 18., 19.
un 20.pants.
17.pants. Darba
samaksa, pabalsti un kompensācijas
(1) Valsts
tiesu eksperta darba samaksu (darba algu, piemaksas, prēmijas) nosaka saskaņā
ar vienoto valsts budžeta iestāžu darba samaksas sistēmu. Valsts tiesu eksperta
darba algu nosaka atbilstoši amata saimei, līmenim un kvalifikācijas pakāpei
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā.
(2) Valsts tiesu ekspertam ir
tiesības papildus noteiktajai darba samaksai saņemt valsts civildienesta
ierēdnim noteiktos pabalstus un kompensācijas, ja šajā likumā nav noteikts
citādi.
(3) Valsts nodrošina valsts tiesu eksperta
veselības un dzīvības apdrošināšanu. Apdrošinājuma summa nedrīkst pārsniegt
attiecīgā valsts tiesu eksperta 24 mēnešalgu apmēru.
18.pants.
Atlaišanas pabalsts
Ja valsts tiesu eksperts tiek atbrīvots no amata
sakarā ar tiesu ekspertīžu iestādes vai amata likvidāciju, tiesu ekspertīžu
iestādes t
iesu eksperts saņem pabalstu:
1) viena mēneša vidējās izpeļņas apmērā, ja
persona tiesu eksperta amatā ir nostrādājusi mazāk par trim gadiem;
2) divu mēnešu vidējās izpeļņas apmērā, ja
persona tiesu eksperta amatā ir nostrādājusi trīs līdz astoņus gadus;
3) triju mēnešu vidējās izpeļņas apmērā, ja
persona tiesu eksperta amatā ir nostrādājusi astoņus līdz 15 gadus;
4) četru mēnešu vidējās izpeļņas apmērā, ja
persona tiesu eksperta amatā ir nostrādājusi vairāk par 15 gadiem.
(2) Atbilstoši valsts tiesu eksperta darba stāžam
ik pēc pieciem tiesu ekspertīžu iestādē nostrādātajiem gadiem ikgadējo
apmaksāto atvaļinājumu pagarina par trim kalendāra dienām, bet kopumā ne vairāk
kā par trim kalendāra nedēļām.
20.pants.
Kvalifikācijas paaugstināšana
(1) Tiesu ekspertīžu iestādes vadītājs nodrošina valsts tiesu ekspertam iespēju ne mazāk kā vienu nedēļu gadā paaugstināt kvalifikāciju Latvijā vai ārvalstīs, saglabājot viņam mēnešalgu un sedzot kvalifikācijas paaugstināšanas izdevumus.
(2) Valsts tiesu ekspertam, kurš, nepārtraucot
amata pienākumu pildīšanu, sekmīgi mācās izglītības iestādē, lai iegūtu amata
pienākumu izpildei nepieciešamās zināšanas, tiesu ekspertīžu iestāde sedz pusi
no gada mācību maksas.
(3) Valsts tiesu eksperts, kurš tiek atbrīvots no
amata pēc paša vēlēšanās un kurš pēc mācību maksas un kvalifikācijas paaugstināšanas izdevumu segšanas
nostrādājis mazāk par pieciem gadiem, atmaksā to mācību maksas un kvalifikācijas
paaugstināšanas izdevumu daļu, kuru
segusi tiesu ekspertīžu iestāde.
(4) Valsts tiesu ekspertu mācību maksas un kvalifikācijas paaugstināšanas izdevumu segšanas un atmaksāšanas apmērus un kārtību nosaka Ministru kabinets.
21.pants.
Privātā tiesu eksperta reģistrācija
(1) Privātais tiesu eksperts piecu darbdienu
laikā pēc tiesu eksperta sertifikāta iegūšanas iesniedz Tieslietu ministrijā šā
likuma 4.panta otrās daļas 3.punktā noteikto informāciju.
(2) Par jebkurām izmaiņām sniegtajā informācijā
privātais tiesu eksperts paziņo Tieslietu ministrijai triju darbdienu laikā.
22.pants.
Privātā tiesu eksperta darbības ierobežojumi
(1) Privātajam tiesu ekspertam nav tiesību veikt:
1) šaujamieroču un to munīcijas tiesu ekspertīzi;
2) sprāgstierīču un sprāgstvielu tiesu
ekspertīzi;
3) monētu un naudas zīmju (izņemot vēsturiskas
nozīmes objektus) tiesu ekspertīzi;
4) narkotisko, psihotropo un stipras iedarbības
vielu tiesu ekspertīzi;
5) tiesu medicīnisko ekspertīzi mirušiem
cilvēkiem un to biomateriālu tiesu ekspertīzi;
6) tiesu ekspertīzi par ārstniecības personu
profesionālo darbību;
7) tiesu medicīnas ekspertīzi veselības stāvokļa
noteikšanai aizdomās turētajai un apsūdzētajai personai;
8) stacionāro tiesu psihiatrisko ekspertīzi.
23.pants.
Privātā tiesu eksperta darbības kvalitātes nodrošināšana
Privātais tiesu eksperts ir atbildīgs par tiesu ekspertīzē izmantoto iekārtu regulāru kalibrēšanu un verifikāciju.
VI nodaļa
Tiesu ekspertu padome
24.pants.
Tiesu ekspertu padome
(1) Tiesu ekspertu padome (turpmāk padome) ir
tiesu ekspertu pārvaldības un uzraudzības institūcija, kas:
1) organizē ekspertu sertifikāciju un
resertifikāciju;
2) pieņem lēmumu par tiesu eksperta sertifikāta
izsniegšanu, apturēšanu un atņemšanu;
3) uzrauga un kontrolē tiesu ekspertu darbību.
(2) Padomes lēmumus var apstrīdēt, iesniedzot
attiecīgu iesniegumu tieslietu
ministram.
(3) Padomes darbu nodrošina Tieslietu ministrija.
25.pants.
Padomes sastāvs
(1) Padomes sastāvā ir:
1) tiesu ekspertīžu iestāžu vadītāji;
2) tiesu ekspertīžu iestādes
tiesu eksperts, kuru pilnvarojis iestādes vadītājs;
3) privāto tiesu ekspertu pārstāvis.
(2) Tieslietu ministrs apstiprina padomes
personālsastāvu un ieceļ tās priekšsēdētāju.
(3) Padomes darbību un kompetenci nosaka Ministru kabinets.
VII nodaļa
Tiesu eksperta atbildība
26.pants. Disciplinārlietas ierosināšana
Disciplinārlietu pret tiesu ekspertu padome
ierosina pēc tiesneša vai prokurora priekšlikuma, pēc personas sūdzības vai pēc
padomes iniciatīvas par:
1) likumu un citu normatīvo aktu
neievērošanu;
2) kļūdainu vai nepamatotu ekspertu
atzinumu sniegšanu atkārtoti divu gadu laikā;
3) pienākumu nepildīšanu;
4) pilnvaru pārsniegšanu;
5) amata nelikumīgu izmantošanu;
6) nepiedienīgu un necienīgu izturēšanos.
27.pants.
Disciplinārpārkāpumu izskatīšana un disciplinārsodu veidi
(1) Disciplinārlietas
izskatīšanas un sodu piemērošanas kārtību tiesu ekspertiem nosaka Ministru
kabinets.
(2) Tiesu ekspertam par
disciplinārpārkāpumiem var piemērot šādus disciplinārsodus:
1) piezīme;
2) rājiens;
3) tiesu eksperta sertifikāta atņemšana.
(3) Valsts tiesu ekspertam par
disciplinārpārkāpumiem bez šā panta otrajā daļā minētajiem disciplinārsodiem
var piemērot arī šādus disciplinārsodus:
1) pazemināšana amatā uz laiku līdz
vienam gadam;
2) atbrīvošana no amata.
(4) Valsts tiesu ekspertam
disciplinārsodu (izņemot sodu tiesu eksperta sertifikāta atņemšana) uzliek
iestādes vadītājs.
28.pants. Tiesu eksperta sertifikāta apturēšana un
atņemšana
(1) Tiesu
eksperta sertifikātu var apturēt, ja tiesu eksperts ir apsūdzētais vai aizdomās
turētais krimināllietā par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu.
(2) Tiesu
eksperta sertifikātu atņem, ja:
1) tiesu
eksperts sistemātiski sniedz nekvalitatīvus atzinumus un par to viņam ir
piemēroti divi disciplinārsodi viena gada laikā;
2) tiesu
eksperts ir disciplināri sodīts trīs reizes viena gada laikā;
3) uz tiesu
ekspertu attiecas šā likuma 5.panta otrās daļas 2., 3. vai 4.punkts.
(3) Tiesu eksperta sertifikāta apturēšanas un
atņemšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Pārejas noteikumi
1. Persona, kura šā likuma spēkā stāšanās dienā veic eksperta pienākumus valsts tiešās pārvaldes iestādē vai valsts kapitālsabiedrībā un ir saņēmusi eksperta tiesības apliecinošu dokumentu, ir pielīdzināma valsts tiesu ekspertam, un viņai gada laikā pēc likuma spēkā stāšanās dienas izsniedz tiesu eksperta sertifikātu, pamatojoties uz padomei iesniegto tiesu ekspertīžu iestādes vadītāja ieteikuma vēstuli un tiesu eksperta tiesības apliecinošo dokumentu. Tiesu eksperta sertifikāta derīguma termiņu nosaka atbilstoši iesniegtajā tiesu eksperta tiesības apliecinošajā dokumentā noteiktajam termiņam. Ja tiesu eksperta tiesības apliecinošajā dokumentā termiņš nav noteikts, tiesu eksperta sertifikātu izsniedz uz pieciem gadiem.
2. Līdz šā likuma 9.panta otrās daļas 3.punktā minēto metožu akreditēšanai vai apstiprināšanai padomē, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada 25.decembrim tiesu eksperti ekspertīžu veikšanai izmanto tiesu ekspertīžu iestādēs apstiprinātās metodes.
3. Triju mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā
stāšanās dienas Ministru kabinets
apstiprina tiesu ekspertīžu iestāžu sarakstu un padomes nolikumu un izdod šā
likuma 8.pantā paredzētos noteikumus.
4. Sešu mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā
stāšanās dienas Ministru kabinets izdod
šā likuma 7., 20., 27. un 28.pantā paredzētos noteikumus.
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
Tieslietu ministra vietā
īpašu uzdevumu ministrs
elektroniskās pārvaldes lietās
J.Reirs
Tiesu ekspertīzes likumprojekta anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd valstī ekspertīzes izdara Valsts tiesu
ekspertīžu birojā, Valsts tiesu medicīnas ekspertīžu centrā, Valsts policijas
Kriminālistikas pārvaldē, Garīgās veselības valsts aģentūrā; Valsts
robežsardzes Galvenās pārvaldes Ekspertīžu nodaļā, kā arī personas, kuras
nestrādā ekspertiestādē, tai skaitā privātie eksperti. Ekspertīzi
kriminālprocesā, civilprocesā, administratīvajā procesā, kā arī izskatot
administratīvā procesa pārkāpuma lietu procesa virzītājs uzdod lietai svarīgu
faktu vai apstākļu noskaidrošanai. Ekspertīzes noteicēji ekspertīzi var uzdot
veikt augstākminētajiem valsts ekspertīžu iestāžu ekspertiem vai arī
personām, kurām ir atbilstošas zināšanas un kompetence pētījuma veikšanai.
Nosakot ekspertīzes ekspertīžu noteicēji parasti lēmumā norāda tikai iestādi,
kurā ekspertīzes veicējs strādā. Privātie eksperti ir apvienojušies
asociācijā, kas nav uzskatāma par iestādi. Līdz ar to ekspertīzes noteicējam
ekspertīze jāuzdod konkrētam ekspertam, jāpārliecinās par eksperta kompetenci
un izglītību. Tā kā šobrīd valstī nav noteikts ekspertam nepieciešamo
zināšanu līmenis, novērtēt izvēlētās personas zināšanu un kompetences līmeni
ekspertīzes noteicējam praktiski nav iespējams. Tāpēc reizēm rodas
situācijas, ka ekspertīzes ir veiktas nepilnīgi un neizmantojot zinātniski
pamatotas metodes kā rezultātā iegūtie secinājumi var būt kļūdaini. Tas
savukārt negatīvi ietekmē izmeklēšanas rezultātus un tiesas spriedumu. Šobrīd
neviens normatīvais akts nedod ekspertu iestādes definīciju. Tas rada
sarežģījumus pareizā procesuālo dokumentu noformēšanā. Lai sakārtotu tiesu ekspertīzes sistēmu valstī un
radītu priekšnoteikumus korektai normatīvo aktu pielietošanai, nepieciešams
definēt ekspertu iestādes terminu Kriminālprocesa, administratīvā un
civilprocesa izpratnē. Šobrīd valstī dažādās valsts iestādēs strādājošie
eksperti veic analoģisku darbu katrs savā specialitātē, bet atalgojums un
sociālās garantijas ir atšķirīgas. Tas paaugstina kadru mainību iestādēs un
prasa jaunu ekspertu apmācību, kas savukārt paildzina ekspertīžu termiņus un
lietas izmeklēšanas vai iztiesāšanas laiku.
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Tiesu ekspertīzes likums ir izstrādāts saskaņā ar 2002.gada 14.maijā apstiprināto Tiesu ekspertīžu attīstības koncepciju, kas nosaka, ka likumā ir jānosaka profesionāla valsts tiesu eksperta un privātā tiesu eksperta statuss, jāreglamentē tiesu ekspertu sertifikācijas un resertifikācijas kārtība, kā arī jānosaka valsts tiesu ekspertu sociālās garantijas. Šāda likuma nepieciešamību nosaka arī 2005.gada 21. aprīlī pieņemtais Kriminālprocesa likums. Likums, pirmkārt, nosaka tiesu ekspertīžu iestādes definīciju, lai korekti varētu ievērot minēto procesu likumos noteikto ekspertīžu noteikšanas un veikšanas kārtību. Likums paredz vienotu ekspertu sertifikācijas kārtību, kompetences kritērijus. Līdz ar to valsts uzņemas atbildību par sertificēto ekspertu kompetenci un atbilstību izvirzītajām prasībām, kā arī par to, ka ekspertīžu izdarīšanai tiks izmantotas noteiktas sertificētas vai apstiprinātas metodikas. Tas paaugstinās ekspertīžu rezultātu ticamību, kā arī atvieglos atkārtotā ekspertīzē atšķirīgo rezultātu izskaidrošanu. Lai ekspertīžu noteicējiem, kā arī pusēm civilprocesā atvieglotu ekspertu izvēli, padarītu šo izvēles procesu objektīvu un pārskatāmu, kā arī lai ekspertīžu noteicēji zinātu, kāda veida ekspertīzes valstī ir iespējams veikt, likums paredz ieviest publisku tiesu ekspertu reģistru. Šobrīd valstī ir izveidojusies privāto ekspertu asociācija, kurā ir apvienojušās personas, ka agrāk ir strādājušas par ekspertiem valsts iestādēs, kā arī tās, kurām darba pieredze ir devusi kādas speciālas zināšanas atbilstošā nozarē. Lai sakārtotu privāto ekspertu jomu, likums nosaka privātā eksperta statusu un sertifikācijas kārtību, kā arī nosaka, kādus ekspertīžu veidus privātie eksperti nedrīkst veikt. Likums harmonizē dažādās iestādes strādājošo tiesu ekspertu darba apmaksu un sociālās garantijas, kā arī nosaka eksperta kompetences pilnveidošanās iespējas. |
3. Cita informācija |
- |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvais akts būtiski neietekmē makroekonomisko vidi. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Nav |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Ieviešot normatīvo aktu, tiek dota iespēja izmeklētājiem, prokuroriem, tiesām, kā arī personām, kas iesaistīti Kriminālprocesā, Civilprocesā vai Adminstratīvajā procesā ekspertīzes veikšanai izvēlēties personu, kuru valsts ir atzinusi par kompetentu šajā jomā. Tas nodrošinās eksperta atzinuma objektivitāti, zinātnisko pamatotību un kvalitāti. Ekspertīzes noteicējam būs jebkurā brīdī pārskatāms praktizējošo ekspertu personāliju saraksts, kā arī to ekspertīžu specialitāšu saraksts, kuras šobrīd iespējams veikt valstī. |
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
- |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem tūkst. Ls |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Norma-tīvā akta projekts šo jomu neskar |
Norma-tīvā akta projekts šo jomu neskar |
Norma-tīvā akta projekts šo jomu neskar |
Norma-tīvā akta projekts šo jomu neskar |
Norma-tīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
305,8 |
417,4 |
409,9 |
409,9 |
411,4 |
|
3. Finansiālā ietekme |
-305,8 |
-417,4 |
-409,9 |
-409,9 |
-411,4 |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Norma-tīvā akta projekts šo jomu neskar |
Norma-tīvā akta projekts šo jomu neskar |
Norma-tīvā akta projekts šo jomu neskar |
Norma-tīvā akta projekts šo jomu neskar |
Norma-tīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins Tieslietu
ministrijai nepieciešamie finanšu līdzekļi 2007.gads un turpmākie gadi Ikgada izmaksas Atalgojums, t.sk.: Vecākais referents (1) Ls 457(mēnesī) x 12(mēn.)= Ls 5 484 Referents (2) Ls 385 x 12 x 2(referenti) = Ls 9 240 Pabalsti un kompensācijas Ls 2 209 Piemaksas (20%) Ls 2 945 Sociālā apdrošināšana (24,09%) Ls 4 788 Pakalpojumu apmaksa, t.sk.: Telefonu un citu sakaru pakalpojumu apmaksa Ls 1 440 VNDPT abonenta maksa Ls 2 760 Pasta pakalpojumu apmaksa Ls 720 Darba devēja apmaksātie veselības izdevumi Ls 360 (120 Ls gadā x 3 darb.) Ar administrācijas darbības nodrošināšanu saistīto pakalpojumu apmaksa (kursu, semināru, reprezentācijas izdevumu apmaksa) Ls 540 (Ls 15 mēn. x 12 mēn. x 3 darb.) Iekārtas, inventāra un aparatūras remonts, tehniskā apkalpošana Ls 720 (Ls 20 mēn. x 12 mēn. x 3 darb.) Ēku un telpu uzturēšana (apsardze, ugunsdrošība, atkritumu izvešana) Ls 720 (Ls 20 mēn. x 12 mēn. x 3 darb.) Pārējie pakalpojumi Ls 360 (Ls 10 mēn. x 12 mēn. x 3 darb.) Interneta pakalpojumi Ls 108 Telpu un inventāra īre Ls 2 124 (Ls 59 mēn. x 12 mēn. x 3darb.) Materiālu, energoresursu, ūdens un inventāra līdz Ls 50 par vienu vienību iegāde, t.sk.: Kancelejas preces Ls 360 Mazvērtīgais inventārs (līdz Ls 50) Ls 180 Maksa par apkuri, elektroenerģiju, ūdeni Ls 2 898 Pārējie materiāli Ls 3 600 Ikgada izmaksas kopā Ls 41 556 Vienreizējās izmaksas Pakalpojumu apmaksa, t.sk.: Telefona pieslēgums Ls 210 VITA pieslēgums Ls 1 888 Sludinājumi laikrakstos Ls 75 Mazvērtīgā inventāra iegāde līdz Ls 50, t.sk.: Mazvērtīgais inventārs (spiedogi, telefons, krēsls, galds, galda lampa, durvju plāksne, žalūzijas, atkritumu tvertnes, skapis) Ls 472 Kapitālie
izdevumi: Datori, monitori Ls 2 400 Printeri Ls 250 Faksa aparāti Ls 180 Barošanas blokiUPS Ls 270 Kopējamā tehnika Ls 900 Datorprogrammas Ls 900 Vienreizējās izmaksas kopā: Ls 7 545 KOPĀ Ls 49 101 Valsts tiesu ekspertīžu biroja finanšu līdzekļi 2006.gads · Atalgojumi Ls 212 723 (46 štata vietas) ·
Pārējie kārtējie izdevumi Ls 93112 KOPĀ Ls 305 834 2007.gads un turpmākie gadi Ikgada izmaksas Atalgojums (vid.alga 4.kval.pakāpe)(, t.sk.: Vadītājs (tiesu eksperta amats) (1) Ls 1053 (alga mēnesī) x 12 (mēn) = Ls 12 636 Vadītāja vietnieks (tiesu eksperta amats) (2) Ls 665 x 12 x 2(skaits) = Ls 15 960 Struktūrvienības vadītājs (tiesu eksperta amats) (3) Ls 796 x 12 x 3 = Ls 28 656 Struktūrvienības vadītāja vietnieks (tiesu eksperta amats) (3) Ls 796 x 12 x 3 = Ls 28 656 Vecākais eksperts (25) Ls 665 x 12 x 25 = Ls 199 500 Eksperts (12) Ls 474,5 x 12 x 12 = Ls 68 328 Jaunākais eksperts (1.kval.pak.)(3) Ls 403 x 12 x 3 = Ls 14 508 Atvaļinājuma pabalsts Ls 31 896 Piemaksas un prēmijas, t.sk.: Piemaksa par papildus pienākumu vai pienākumu paaugst. apst. veikšanu (20% atalgojuma gadā) Ls 76 550,40 Prēmijas (15% no atalgojuma gadā) Ls 57 412,80 Pabalsti un kompensācijas, t.sk.: Ģimenes locekļa, eksperta nāve Ls 1301 (2 cilvēki) Bērna piedzimšanas pabalsts Ls 3905 (2 cilvēki) Nelaimes gadījums Ls 3905 Mācību maksa Ls 700 KOPĀ
Ls 526 526,20 Sociālā
apdrošināšana (24,09%) Ls 526 526 x 24,09% = Ls 131 105 Ceļa izdevumi (30% no 245dienasx0,80x5 cilvēki) Ls 294 Kvalifikācijas celšana (maksa par kursiem Latvijā un ārvalstīs) Ls 2 500 Veselības un dzīvības apdrošināšana Ls 13 720 (49x280,-Ls) KOPĀ Ls 674 145Papildus nepieciešamais finansējums Ls 674 145 Ls 305 834= Ls 368 311 KOPĀ
Ls 368 311 KOPĀ
papildus nepieciešamais finansējums 2007.gadā: Ls49 101
+ Ls 368 311 = Ls
417 412 Papildus
nepieciešamais finansējums 2008.gadā un turpmākajos gados: Ls
41 556 + Ls 368 311 = Ls 409 867 |
305,8 |
41,6 49,1 368,3 |
41,6 368,3 |
41,6 368,3 |
&
nbsp; 41,6 368,3 |
|
6. Cita informācija |
Tiesu ekspertīzes funkciju veikšana 2006.gadā tiks nodrošināta piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros saskaņā ar likumu Par valsts budžetu 2006.gadam. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu likumā noteikto normu ieviešanai 2007.gadā un turpmākajos gados jāizskata Ministru kabinetā vienlaikus ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu budžeta prioritāšu pieteikumiem kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā. |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti |
Papildus nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumus par : - tiesu ekspertu kandidātu pietikšanās, sertifikāciju un resertifikāciju; - tiesu ekspertīžu iestāžu sarakstu; - par tiesu eksperta kvalifikācijas celšanu Latvijā un ārvalstīs un ar to saistīto izdevumu segšanu; - par kārtību, kādā tiesu eksperts atmaksā mācību maksu un kvalifikācijas celšanas izdevumus; - par Latvijas tiesu ekspertu padomi; - par tiesu ekspertu disciplināratbildību. Likums par tiesu ekspertu pensijām Grozījumi Valsts civildienesta likumā |
|||||
2. Cita informācija |
- |
|||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts
|
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||
4. Atbilstības izvērtējums |
||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
- |
- |
- |
- |
|
5. Cita informācija |
- |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu
|
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likuma projekts nosūtīts Starptautiskajai neatkarīgi ekspertu asociācijai |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija |
- |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrība par normatīvo aktu nav informēta |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
5. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiesību akta izpildei nepieciešams paplašināt Tieslietu ministrijas funkcijas, kas saistītas ar Latvijas tiesu ekspertu padomes un Tiesu ekspertu reģistra darbības nodrošināšanu. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likums un ar to saistītie normatīvie akti, kā arī Tiesu ekspertu reģistrs tiks ievietoti Tieslietu ministrijas mājas lapā un laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Civilprocesa, Kriminālprocesa un
Administratīvā procesa likums paredz tiesu eksperta izvēles un noraidīšanas
kārtību. Tiesu ekspertu padomes lēmumus varēs
pārsūdzēt ministram Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
- |
Tieslietu ministre S.Āboltiņa
Valsts sekretāra v.i. |
Valsts
sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Juhansone |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
E.Stivriņa |
09.02.2006. 11:21
1829