Jaunatnes
likums
I
nodaļa
Vispārīgie
noteikumi
1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) jaunatne demogrāfiskā grupa vecumā no 15 līdz
25 gadiem;
2) jaunietis persona vecumā no 15 līdz 25 gadiem;
3) jauniešu brīvprātīgais darbs
bezatlīdzības darbs vai pakalpojumu sniegšana, ko veic jaunietis, nestājoties
ar juridisko personu darba tiesiskajās attiecībās, un kas ir vērsta uz
juridiskās personas darbību regulējošos tiesību aktos noteikto mērķu, uzdevumu
un funkciju īstenošanu;
4) jaunatnes lietu speciālists persona,
kas veic darbu ar jaunatni vai koordinē tā īstenošanu noteiktā administratīvā
teritorijā;
5) speciālists, kas veic darbu ar jaunatni persona, kas ir
specializējusies noteiktā jomā un kuras darbības viena no mērķgrupām ir
jaunatne;
6) jaunatnes organizācija biedrību un nodibinājumu reģistrā
reģistrēta un šajā likumā noteiktajā kārtībā uzskaitīta biedrība vai
nodibinājums;
7) jaunatnes
politika uz sadarbību
balstīta valsts un pašvaldību institūciju, jaunatnes organizāciju un jauniešus
pārstāvošo organizāciju mērķtiecīga darbība, kas vērsta uz labvēlīgas vides
radīšanu jauniešu kā sabiedrības locekļu pilnvērtīgai un vispusīgai attīstībai
un kuras mērķis ir jauniešu integrācija sabiedrības dzīvē;
8) darbs ar jauniešiem uz jauniešu attīstību un integrēšanos
sabiedrībā orientētas sistemātiskas valsts un pašvaldību institūciju un
nevalstisko organizāciju darbības.
2.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir noteikt jaunatnes
politikas veidošanas un īstenošanas mehānismu, sniedzot atbalstu jauniešiem un
sekmējot jauniešu integrēšanos sabiedrībā.
3.pants. Jaunatnes politikas principi
Īstenojot jaunatnes politiku,
ievēro šādus principus:
1) līdzdalības princips
sekmēt jauniešu aktīvu līdzdalību sabiedrības procesos;
2) informācijas pieejamības
princips sekmēt jauniešu nodrošināšanu ar informāciju atbilstoši viņu
vajadzībām un interesēm, īpaši ar informāciju, kas nepieciešama aktīvai
līdzdalībai visos sabiedrības procesos, ja citos normatīvajos aktos nav
noteikts citādi;
3) vienlīdzīgu
iespēju princips nodrošināt visiem jauniešiem bez jebkādas
diskriminācijas iespēju piedalīties visos sabiedrības procesos un būt
patstāvīgiem sabiedrības locekļiem;
4) jauniešu interešu
ievērošanas princips risinot jautājumus, kas saistīti ar jauniešiem,
ņemt vērā viņu intereses, tiesības, vajadzības un iespējas;
5) labvēlīgu sociālo un
ekonomisko priekšnosacījumu princips veicināt tādu sociālo un ekonomisko
apstākļu veidošanos, kas nodrošinātu visiem jauniešiem iespēju būt
patstāvīgiem un sabiedrībā integrētiem Latvijas iedzīvotājiem.
4.pants. Jaunatnes politikas jomas
Jaunatnes politikas nozīmīgākie
virzieni ir:
1) izglītība;
2) veselība un fiziskā
attīstība;
3) nodarbinātība;
4) lietderīga brīvā laika
izmantošana.
II
nodaļa
Jaunatnes
politikas veidošanas un īstenošanas mehānisms
5.pants. Jaunatnes politikas koordinācijas padome
Jaunatnes politikas koordinācijas
padome ir Ministru kabineta izveidota konsultatīva un koordinējoša institūcija,
kuras mērķis ir veicināt jaunatnes politikas attīstību un īstenošanu valstī un
jauniešu iesaistīšanu lēmumu pieņemšanas procesā.
6.pants. Bērnu un ģimenes lietu ministrijas kompetence
(1) Bērnu un
ģimenes lietu ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde jaunatnes politikas
jomā.
(2) Bērnu un ģimenes lietu
ministrija:
1) sadarbojoties ar valsts un pašvaldību
institūcijām un nevalstiskajām organizācijām, nodrošina valsts jaunatnes
politikas izstrādi un koordinē tās īstenošanu;
2) īsteno
starptautisko sadarbību jaunatnes lietās;
3) nodrošina
Jaunatnes politikas koordinācijas padomes darbību;
4) veic
jaunatnes organizāciju uzskaiti atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai
kārtībai;
5) koordinē
jaunatnes organizāciju, jauniešu izstrādāto projektu un projektu jauniešiem
metodisko un finansiālo atbalstu;
6) nodrošina jaunatnes lietu
speciālistu izglītošanu.
7.pants. Citu nozaru ministriju kompetence jaunatnes politikas jomā
(1) Aizsardzības ministrija
atbalsta un attīsta jauniešu interešu izglītību un brīvā laika izmantošanas veidus,
kuru mērķis ir jauniešu izglītošana valsts aizsardzības jomā, patriotisma,
pilsoniskās apziņas, biedriskuma, drošsirdības, fizisko spēju un disciplīnas
attīstīšana.
(2) Iekšlietu ministrija:
1) izstrādā un īsteno jauniešu
noziedzības apkarošanas politiku;
2) nodrošina policijas
darbiniekiem speciālu apmācību darbam ar nepilngadīgajiem jauniešiem
likumpārkāpējiem, nepilngadīgajiem jauniešiem noziedzīga nodarījuma upuriem un
viņu ģimenēm.
(3) Izglītības un zinātnes
ministrija izstrādā un īsteno vienotu valsts politiku izglītībā, zinātnē un
sportā.
(4) Kultūras
ministrija:
1) veicina
kultūras vērtību apgūšanu jauniešu vidū;
2) nodrošina
profesionālo izglītības programmu mūzikā, mākslā un horeogrāfijā apguvi un
augstākās izglītības programmu kultūras jomā apguvi padotības iestādēs.
(5) Labklājības ministrija:
1) izstrādā jauniešiem
draudzīgu valsts politiku sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā,
pārrauga tās īstenošanu un izstrādā prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem;
2) nodrošina atbalstu jauniešiem
bezdarbniekiem un darba meklētājiem, organizējot aktīvos nodarbinātības
pasākumus saskaņā ar Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā noteikto.
(6) Satiksmes
ministrija veicina jauniešu drošības palielināšanu ceļu satiksmē.
(7) Valsts probācijas dienests
organizē piespiedu darbu un sabiedrisko darbu nepilngadīgajiem jauniešiem, kā
arī palīdzības sniegšanu jauniešiem pēc soda izciešanas.
(8) Veselības ministrija organizē
veselības aprūpi jauniešiem, veicinot jauniešiem draudzīgu veselības aprūpes
pakalpojumu attīstību.
(9) Vides
ministrija atbalsta iniciatīvas, kas jauniešiem veicina vides apziņu un
izglītību vides ilgtspējīgā attīstībā.
(10) Zemkopības
ministrija sekmē jauniešu iekļaušanos lauku dzīves norisēs, atbalstot to
veicinošas biedrības un nodibinājumus.
(11) Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariāts:
1) veic pasākumus pilsoniskās
sabiedrības stiprināšanai, kas orientēti uz jauniešu mērķauditoriju un
nodrošina jauniešu līdzdalību;
2) veic pasākumus neiecietības
mazināšanai jauniešu vidū.
8.pants. Pašvaldību kompetence
(1) Pašvaldības nodrošina
jauniešiem likumā "Par pašvaldībām" noteiktos pakalpojumus.
(2) Pašvaldības ir tiesīgas
pieņemt darbā jaunatnes lietu speciālistus, kas veiks, plānos un koordinēs darbu
ar jauniešiem.
(3) Pašvaldības var veidot
jaunatnes lietu konsultatīvās padomes, kuru kompetencē ir attiecīgās
administratīvās teritorijas jaunatnes politikas jautājumi. Jaunatnes lietu
konsultatīvo padomju sastāvā atbilstoši pašvaldības noteiktajai kārtībai ir
iekļaujami dažādu nozaru speciālisti, kas veic darbu ar jauniešiem, un
jaunatnes organizāciju pārstāvji.
(4) Pašvaldības sadarbībā ar speciālistiem,
kas veic darbu ar jauniešiem, un jaunatnes organizāciju pārstāvjiem atbilstoši
pašvaldības noteiktajai kārtībai var izstrādāt pašvaldību politikas plānošanas
dokumentus jaunatnes politikas jomā.
(5) Pašvaldības atbilstoši to
noteiktajai kārtībai savu administratīvo teritoriju attīstības plānošanā
konsultējas ar jauniešiem.
9.pants. Jauniešu līdzdalība jaunatnes politikas veidošanā un īstenošanā
Jaunieši līdzdarbojas jaunatnes
politikas veidošanā un īstenošanā:
1) iesaistoties izglītības
procesos;
2) integrējoties darba tirgū
un iesaistoties nodarbinātību veicinošos pasākumos;
3) iesaistoties veselību un
fizisku attīstību veicinošos pasākumos;
4) izstrādājot un īstenojot
projektus, kā arī citas iniciatīvas un darbības, kas sekmē jauniešu
izglītošanos, attīstību un sociālo integrāciju;
5) piedaloties biedrību,
nodibinājumu un politisko partiju darbībā;
6) iesaistoties lēmumu, īpaši
politisko lēmumu, pieņemšanas procesos.
10.pants. Atbalsts jauniešu līdzdalībai
(1) Visas valsts un pašvaldību
institūcijas nodrošina jauniešu viedokļa uzklausīšanu.
(2) Valsts tiešās pārvaldes
iestādes, plānojot un īstenojot jaunatnes politiku atbilstoši to kompetencei,
ņem vērā jaunatnes politikas dokumentos un šajā likumā noteiktos politikas
īstenošanas pamatprincipus un izmanto Jaunatnes politikas koordinācijas padomes
ieteikumus jaunatnes politikas jomā.
(3) Valsts atbalsta jauniešu
līdzdalību jaunatnes politikas īstenošanā atbilstoši šā likuma 9.pantā
noteiktajam, garantējot to likumīgo tiesību un interešu ievērošanu un
nodrošinot finansiālo atbalstu šā likuma VI nodaļā noteiktajā kārtībā.
III
nodaļa
Jauniešu
izglītība
11.pants. Jauniešu tiesības un pienākumi izglītības jomā
(1) Jauniešiem ir tiesības uz
valsts nodrošinātu pieejamu un kvalitatīvu pamatizglītību un vidējo izglītību.
(2) Jauniešu pienākums ir
iegūt izglītību un pilnveidot sevi, kļūstot par vispusīgi attīstītiem
sabiedrības locekļiem.
(3) Formālo izglītību jaunieši
iegūst pamatizglītības, vidējās izglītības un augstākās izglītības iestādēs.
Jauniešiem ir tiesības arī uz neformālo izglītību un interešu izglītību kā
būtiskām mūžizglītības daļām.
12.pants. Jauniešu neformālā izglītība
(1) Jauniešu
neformālās izglītības mērķis ir atbilstoši jauniešu interesēm un pieprasījumam
veidot zināšanas, prasmes un attieksmes, kas papildina formālo izglītību un
veicina jauniešu garīgo un fizisko attīstību.
(2) Neformālo izglītību īsteno biedrības un
nodibinājumi, valsts un pašvaldību iestādes, komersanti, kā arī fiziskas
personas atbilstoši to darbību regulējošiem normatīvajiem aktiem.
(3) Valsts un pašvaldības finansiāli atbalsta jauniešu
neformālās izglītības īstenošanu šā likuma VI nodaļā noteiktajā kārtībā.
13.pants. Jauniešu tiesību un interešu pārstāvniecība izglītības jomā
(1) Jauniešiem ir tiesības
piedalīties izglītības iestāžu pašpārvalžu veidošanā un darbā, kā arī to
apvienību darbā, pārstāvot savas intereses izglītības procesa organizēšanā.
(2) Izglītības iestādes
nodrošina iespēju jauniešiem iesaistīties to jautājumu izlemšanā, kas saistīti
ar jauniešu interesēm un tiesībām izglītības sistēmas ietvaros.
IV nodaļa
Jauniešu
veselība un fiziskā attīstība
14.pants. Jauniešu veselības aprūpes politikas virzieni
Rūpējoties par jauniešu veselību,
valsts pārvaldes iestādes:
1) izstrādā valsts politiku
epidemioloģiskās drošības, vides veselības, veselības veicināšanas, kā arī
atkarību izraisošo vielu lietošanas profilakses jomā;
2) izstrādā valsts politiku
slimību profilakses, diagnostikas, ārstēšanas un rehabilitācijas jomā;
3) sistemātiski pēta un
izvērtē paradumus, kas ietekmē veselību, kā arī izglīto jauniešus par
faktoriem, kas ietekmē veselību un veselīgu dzīvesveidu.
15.pants. Jauniešu fiziskā attīstība
(1) Jauniešiem ir tiesības
nodarboties ar sportu un iesaistīties fizisko attīstību veicinošos pasākumos.
(2) Valsts rūpējas par jauniešu fizisko attīstību un iespējām
piedalīties sporta pasākumos drošā un veselīgā vidē.
V
nodaļa
Jauniešu
nodarbinātība un lietderīga brīvā laika izmantošana
16.pants. Jaunatnes nodarbinātības politikas virzieni
(1) Jaunatnes nodarbinātības
mērķis ir nodrošināt jauniešu patstāvīgumu un sociālo integrāciju.
(2) Rūpējoties par atbalstu
jauniešu patstāvīgumam un sociālajai integrācijai, valsts pārvaldes iestādes:
1) nodrošina profesionālās
orientācijas sistēmas pilnveidošanu;
2) veicina jauniešu
iekļaušanos darba tirgū un gādā par bezdarba samazināšanu;
3) veicina valsts politikas
pilnveidi jauniešu darba un ģimenes dzīves saskaņošanai;
4) izstrādā valsts politiku
sociālās atstumtības riskam pakļautajiem jauniešiem;
5) atbalsta jauniešu
iniciatīvas komercdarbības uzsākšanai.
17.pants. Jauniešu tiesību un interešu pārstāvniecība nodarbinātības
jomā
Jaunieši savu interešu aizsardzību
nodarbinātības jomā īsteno individuāli, ar darbinieku pilnvaroto pārstāvju,
arodbiedrību vai arodbiedrību apvienību palīdzību.
18.pants. Jauniešu brīvā laika izmantošana
Valsts un pašvaldību iestādes gādā,
lai jauniešiem rastu iespējas lietderīgi izmantot brīvo laiku, iesaistoties
neformālās izglītības, tai skaitā interešu izglītības, un brīvprātīgā darba
pasākumos, apgūstot kultūras vērtības un iesaistoties kultūras pasākumu
īstenošanā, kā arī atbalsta jauniešu attīstību veicinošas iniciatīvas un veido
jauniešu pasākumiem labvēlīgu vidi.
19.pants.
Jauniešu brīvprātīgā darba organizēšana
(1) Jauniešu brīvprātīgā darba
organizētāji var būt biedrības, nodibinājumi, valsts un pašvaldību iestādes.
(2) Jauniešu brīvprātīgo darbu
vienīgi var izmantot, lai veicinātu jauniešu zināšanu, prasmju un iemaņu
attīstību un brīvā laika lietderīgu izmantošanu. Uz jauniešu nodarbināšanu
brīvprātīgajā darbā attiecināmi Darba likumā noteiktie nodarbināšanas
aizliegumi un ierobežojumi.
(3) Pēc jaunieša pieprasījuma
par brīvprātīgā darba veikšanu noslēdzams rakstisks līgums, norādot veicamo
brīvprātīgo darbu un tā izpildes termiņu.
(4) Jaunietis, kurš veic
brīvprātīgo darbu, var prasīt tādu izdevumu segšanu, kas radušies brīvprātīgā
darba izpildes gaitā, ja tas noteikts brīvprātīgā darba organizētāja darbību
regulējošos tiesību aktos.
(5) Par kaitējumu, kas radies
jaunietim, pildot brīvprātīgo darbu, brīvprātīgā darba organizētājs atbild, ja
šādu pienākumu tas uzņēmies vai arī kaitējums nodarīts brīvprātīgā darba
organizētāja vainas dēļ.
20.pants. Brīvprātīgā darba organizētāju un veicēju apmācība
(1) Bērnu un ģimenes lietu
ministrija saskaņā ar piešķirto valsts budžeta finansējumu nodrošina jauniešu
brīvprātīgā darba organizētāju apmācību.
(2) Brīvprātīgā darba
organizētāji nodrošina brīvprātīgā darba veicējiem iespēju apgūt zināšanas,
prasmes un iemaņas, kas nepieciešamas pienākumu pildīšanai.
(3) Brīvprātīgā darba
organizētājam, pamatojoties uz jaunieša pieprasījumu, ir pienākums izsniegt
jaunietim rakstisku apliecinājumu, kas satur informāciju par brīvprātīgajā
darbā pavadīto laiku, pienākumiem, iegūtajām zināšanām, prasmēm un iemaņām.
VI nodaļa
Finansiālais atbalsts
21.pants. Finansiālā atbalsta sniegšanas mērķis
Finansiālā atbalsta sniegšanas
mērķis ir pilsoniskas sabiedrības stiprināšana un jauniešu sociālās
integrācijas veicināšana.
22.pants. Finansiālā atbalsta saņēmēji
Valsts piešķir finansiālo atbalstu:
1) biedrību un nodibinājumu
reģistrā reģistrētām un šā likuma 6.panta otrās daļas 4.punktā noteiktajā
kārtībā uzskaitītām jaunatnes organizācijām jauniešu iniciatīvas veicināšanai
un jaunatnes organizāciju darbības attīstības nodrošināšanai;
2) jaunatnes organizācijām to
projektu īstenošanai;
3) valsts un pašvaldību
institūcijām, biedrībām un nodibinājumiem projektu īstenošanai, kuru mērķgrupa
ir jaunieši.
23.pants. Finansiālā atbalsta sniegšanas kārtība
(1) Bērnu un ģimenes lietu
ministrija nodrošina finansiālā atbalsta piešķiršanu jaunatnes organizāciju
projektiem un projektiem, kuru mērķgrupa ir jaunieši, atbilstoši likumam par
valsts budžetu kārtējam gadam.
(2) Kritērijus un kārtību,
kādā Bērnu un ģimenes lietu ministrija nodrošina finansiālā atbalsta
piešķiršanu šā likuma 22.panta 1.punktā noteiktajām jaunatnes organizācijām,
nosaka Ministru kabinets.
(3) Citas valsts un pašvaldību
institūcijas, biedrības un nodibinājumi, starptautiskās organizācijas un citas
juridiskās vai fiziskās personas ir tiesīgas piešķirt finansiālu atbalstu
jaunatnes organizācijām, jaunatnes organizāciju projektiem un projektiem, kuru
mērķgrupa ir jaunieši, atbilstoši to darbību regulējošiem normatīvajiem aktiem.
Pārejas
noteikumi
1. Šā likuma 6.panta otrās
daļas 4.punkts stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
2. Šā likuma 6.panta otrās daļas
6.punktā paredzētā jaunatnes lietu speciālistu izglītošana tiek nodrošināta no
2007.gada 1.janvāra.
3. Šā likuma 20.panta pirmajā
daļā paredzētā jauniešu brīvprātīgā darba organizētāju apmācība tiek
nodrošināta no 2008.gada 1.janvāra.
4. Šā likuma 22.panta 1.punkts
stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
5. Ministru kabinets līdz
2006.gada 31.decembrim izdod šā likuma 23.panta otrajā daļā minētos noteikumus.
6. Ministru kabinets līdz 2006.gada 31.decembrim izdod šā likuma
6.panta otrās daļas 4.punktā minētos noteikumus. Līdz attiecīgu noteikumu spēkā
stāšanās dienai par jaunatnes organizāciju uzskatāma jebkura biedrība vai
nodibinājums, kas apliecina, ka ne mazāk kā puse tās biedru ir jaunieši vai
jaunatnes organizācijas.
Bērnu un ģimenes lietu ministrs
A.Baštiks
Likumprojekta
Jaunatnes likums anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Situāciju valstī šobrīd raksturo
sekojošas tendences: 1. Neskaidrība atbildības un kompetenču
sadalījumā darbā ar jaunatni starp institūcijām gan valsts, gan pašvaldību
līmenī; 2. Ir nepietiekami noteikti principi
darbā ar jaunatni un tā specifika; 3. Jaunatnes līdzdalība lēmumu
pieņemšanas procesā ir vāja un apgrūtināta; 4. Valsts atbalsts jaunatnes
organizācijām, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, ir minimāls; 5. Vairākas ar jaunatni saistītas jomas
ir bez jebkāda tiesiska regulējuma. Vienlaikus pakāpeniski tiek uzlabota
situācija jaunatnes politikas plānošanas un koordinācijas jomā. Tā, piemēram,
1997.gada 21.augustā izglītības un zinātnes ministrs apstiprināja (rīkojums
Nr.505) Valsts jaunatnes politikas koncepciju, kas uzlabotā veidā Ministru
kabinetā tika akceptēta 2002. gada 19.martā. Minētās koncepcijas lielā nozīme
Latvijas jaunatnes politikai bija saistāma ar to, ka tā izvirzīja galvenos
uzdevumus. Pamatojoties uz minēto koncepciju, tika izstrādā un Ministru
kabinets 1998.gada 10.marta sēdē pieņēma zināšanai Jaunatnes politikas valsts
programma 1998. 2002.gadam. Pamatojoties uz šo programmu vēlāk tika izstrādāta
un Ministru kabinetā 2002.gada 19.martā apstiprināta Jaunatnes politikas
valsts programma 2002. 2003.gadam. Ar 2005. gada 3. maija rīkojumu Nr.281
apstiprināta Jaunatnes politikas valsts programma 2005.-2009. gadam. Papildus
minētajiem politikas plānošanas dokumentiem tiek attīstīta starpinstitūciju
sadarbība jaunatnes politikas jomā un jaunatnes līdzdalības palielināšana.
1999.gadā Latvijā darbību uzsāka Pašvaldību jaunatnes lietu konsultatīvā
padome. Padome tika izveidota, lai analizētu, vērtētu un izstrādātu
priekšlikumus jaunatnes politikas un stratēģijas veidošanai un īstenošanai
pašvaldībās. Lai sekmīgāk iesaistītu jaunatnes organizācijas vienotas
jaunatnes politikas īstenošanā, Latvijā 2003.gada 12.novembrī tika izveidota
Latvijas lielāko jaunatnes organizāciju ekspertu padome. 2004. gada 20.
novembrī pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr.1001 Jaunatnes politikas
koordinācijas padomes nolikums. Tomēr tiesiskais regulējums vēl arvien
ir nepietiekams. |
||||||||
2. Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekts nosaka jaunatnes politikas veidošanas un īstenošanas mehānismu, sniedzot atbalstu jauniešiem uzsākot patstāvīgu dzīvi un sekmējot jauniešu integrēšanos sabiedrībā. |
||||||||
3. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||
1.Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts veicinās jauniešu integrāciju darba tirgū, viņu aktīvāku iesaistīšanos savu tiesību un interešu aizstāvībā nodarbinātības jomā, kā arī mudinās jauniešus uzsākt komercdarbību |
||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts sekmēs jauniešu patstāvīgumu un aktīvu pilsoniskumu, veicinot jauniešu iesaistīšanos izglītības procesos, integrēšanos darba tirgū un iesaistīšanos nodarbinātību veicinošos pasākumos, iesaistīšanos veselību un fizisku attīstību veicinošās aktivitātēs, projektu, kā arī citu iniciatīvu un darbību izstrādi un īstenošanu, kas sekmē jauniešu attīstību un sociālo integrāciju, piedalīšanos nevalstisko organizāciju un politisko partiju darbībā un līdzdarbošanos lēmumu, jo īpaši, politisko lēmumu, pieņemšanas procesos. Projektā ievēroti dzimumu līdztiesības principi un tas veicinās jauniešu tiesību un pienākumu realizāciju neatkarīgi no dzimuma. |
||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts veicinās jauniešu iesaistīšanos vides aizsardzībā. |
||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. Ls)
|
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
|
2006. |
2007. |
2008. |
2009. |
|
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
15,022 |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
-15,022 |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
3. Finansiālā ietekme |
0 |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
4. Prognozējošie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar(sk.6.p.) |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
6. Cita informācija |
2006.gada valsts budžetā virknei ministriju paredzēts finansējums funkciju veikšanai, kur viena no mērķgrupām ir jaunieši. Tā, piemēram, Vides ministrija atbalsta vides izglītības projektus Vides aizsardzības fondam piešķirto līdzekļu ietvaros, Veselības ministrijai ir paredzēts finansējums veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai, Tieslietu ministrijas Valsts probācijas dienestam, organizējot audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem. u.tml. Taču tā kā vairums šo funkciju nav orientēta tieši uz jauniešiem, precīzs un vienveidīgs aprēķins bez īpaša pētījuma nav iespējams. Tieši Bērnu un ģimenes lietu ministrijas Jaunatnes politikas valsts programmai paredzētais finansējums 2006. gadā ir 15 022 Ls. Ievērojot minēto un to, ka likumprojekts neparedz jaunas funkcijas vai kompetences pārdali starp ministrijām, bet vienīgi to precizē, Jaunatnes likumprojekts ir realizējams kārtējā gada valsts budžeta ietvaros. |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekta pieņemšanas gadījumā nepieciešams izdot: 1. MK noteikumus, kuru mērķis ir noteikt jaunatnes organizāciju uzskaites mehānismu. 2. MK noteikumus, kas nosaka kritērijus un kārtību, kādā Bērnu un ģimenes lietu ministrija piešķir finansiālo atbalstu likumprojekta 23. panta 1.punktā noteiktajām jaunatnes organizācijām. Noteikumu projektus paredzēts izstrādāt līdz 2006.gada 31.decembrim. |
||||||||
2. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||||
1.Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas ir notikušas ar Latvijas Jaunatnes padomi, S/O
Avantis, IMKA Latvija, Latvijas Mazpulku organizāciju, Liepājas Jaunatnes
centru, Liepājas pilsētas domes Jaunatnes lietu un NVO ekspertu, Latvijas
Skautu un gaidu centrālo organizāciju, Latvijas skolēnu padomi, Latvijas
studentu apvienību un pašvaldību jaunatnes lietu koordinatoriem. |
||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Minētās nevalstiskās organizācijas ir izteikušas atbalstu Jaunatnes likumprojektam, tajā ir iestrādāti arī minēto organizāciju izteiktie priekšlikumi. |
||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekta jaunākās
redakcijas pastāvīgi tika ievietotas Bērnu un ģimenes lietu ministrijas mājas
lapā
www.bm.gov.lv |
||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1.Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojektā netiek radītas jaunas valsts institūcijas. Valsts
iestāžu līmenī likumprojekts neparedz esošo institūciju funkciju
paplašināšanu, taču paredz jaunus uzdevumus, piemēram, jaunatnes organizāciju
uzskaites nodrošināšana, brīvprātīgo darba veicēju un pašvaldības speciālistu
apmācību, taču vienīgi atbilstoši ikgadējā budžeta apropriācijām. |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks
publicēts laikrakstā ''Latvijas Vēstnesis'', ievietots Normatīvo aktu
informācijas sistēma (NAIS), Ministru kabineta mājas lapā
www.mk.gov.lv www.bm.gov.lv |
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts indivīda tiesības neierobežo. |
||||||||
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||
Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks
Bērnu un ģimenes lietu ministrs |
Valsts sekretāre |
Juridiskā un stratēģiskās plānošanas departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Baštiks |
I.Zalpētere |
S.Rāgs |
M.Dzērve |
M.Nīlenders |
16.02.2006.
11:08
1189
Nīlenders
7356486
marians.nilenders@bm.gov.lv