Likumprojekts
Grozījums
Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā
Izdarīt Politisko
organizāciju (partiju) finansēšanas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 17.nr.; 2002, 14.nr.; 2004, 6.nr.; 2005,
9.nr.) grozījumu un izteikt 10.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojs konstatē šā likuma 2.panta pirmās un trešās
daļas, 3.panta pirmās daļas, 4.panta pirmās un otrās daļas, 6.panta un 7.panta
pirmās un trešās daļas noteikumu pārkāpumu, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas biroja priekšniekam ir pienākums uzdot attiecīgajai politiskajai
organizācijai (partijai) pretlikumīgi iegūtos finanšu līdzekļus 30 dienu laikā
ieskaitīt valsts budžetā, bet pretlikumīgi iegūto mantu nodot valsts īpašumā
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Ja Korupcijas novēršanas un apkarošanas
birojs konstatē šā likuma 8.4 panta noteikumu pārkāpumu,
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšniekam ir pienākums uzdot
attiecīgajai politiskajai organizācijai (partijai) 30 dienu laikā
ieskaitīt valsts budžetā finanšu līdzekļus apmērā, kas atbilst pārsniegtajam
priekšvēlēšanu izdevumu apmēram. Pēc attiecīgās politiskās organizācijas
(partijas) motivēta lūguma Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja
priekšnieks var finanšu līdzekļu atmaksāšanu sadalīt termiņos vai pagarināt
finanšu līdzekļu atmaksāšanas termiņu, bet ne ilgāk par 90 dienām."
A.Kalvītis
Likumprojekta
"Grozījumi
Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā"
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likums ir
vienīgais normatīvais akts Latvijā, kurš reglamentē politisko organizāciju
finansiālo un saimniecisko darbību, paredzot vairākus politisko organizāciju
finansēšanas ierobežojumus, nosakot politisko organizāciju finansiālās
darbības principus un tās deklarēšanas kārtību, kā arī atbildību par likumā
noteikto ierobežojumu neievērošanu. Esošā likuma 8.4
pants nosaka priekšvēlēšanu izdevumu apmēra ierobežojumus pirms Saeimas,
Eiropas Parlamenta un pašvaldības domes (padomes) vēlēšanām. Minētā likuma
10.panta pirmajā daļā ir noteikta administratīvā atbildība par priekšvēlēšanu
izdevumu apmēra ierobežojumu neievērošanu. Savukārt Administratīvo pārkāpumu
kodeksa 166.34 panta trešā daļa par iepriekš minēto pārkāpumu
paredz sodu 500 līdz 5000 latu apmērā. Turklāt Politisko organizāciju
(partiju) finansēšanas likuma 10.panta otrajā daļā ir noteikts, ka, ja Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojs konstatē likuma 8.4 pantā minēto
noteikumu pārkāpumu, tad biroja priekšniekam ir pienākums uzdot attiecīgajai
politiskajai organizācijai (partijai) pretlikumīgi iegūtos finanšu līdzekļus
30 dienu laikā ieskaitīt valsts budžetā. Ņemot vērā to, ka iepriekš minētā
likuma 10.panta otrajā daļā ir noteikta atbildība arī par pārkāpumiem, kas
saistīti ar dāvinājumu (ziedojumu) un biedru naudas saņemšanu un citu
finansēšanas ierobežojumu neievērošanu, pretlikumīgi iegūto finanšu līdzekļu
atmaksāšanas kārtība ir noteikta pareizi. Tomēr, paredzot atbildību par
priekšvēlēšanu izdevumu apmēra ierobežojumu neievērošanu, likumdevējs nav
precīzi noteicis pārsniegtā izdevumu apmēra atmaksāšanas kārtību. Līdz ar to, ņemot vērā
neprecīzi izteikto Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma
10.panta otro daļu, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs šobrīd par
priekšvēlēšanu izdevumu apmēra neievērošanu politiskās organizācijas var
sodīt tikai ar administratīvo sodu, kura maksimālā summa ir 5000 latu, bet
līdzīgi kā citās likumā paredzētajās situācijās, kad politiskā organizācija
(partija) ir pārkāpusi likuma normas, nevar nodrošināt attiecīgo finanšu
līdzekļu ieskaitīšanu valsts budžetā. Savukārt, ņemot vērā to, ka
2006.gada 7.oktobrī Latvijā notiks 9.Saeimas vēlēšanas un Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojam ir noteikts pienākums uzraudzīt politisko
organizāciju priekšvēlēšanu izdevumu apmēra ievērošanu visā priekšvēlēšanu
aģitācijas periodā (270 dienas pirms vēlēšanām), ir nepieciešams
precizēt likuma 10.panta otrajā daļā pārsniegtā priekšvēlēšanu izdevumu
apmēra atmaksāšanas kārtību. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Izdarot grozījumus
Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā, tiek precizēta politisko
organizāciju (partiju) atbildība par pārsniegto priekšvēlēšanu izdevumu
apmēru. Tiek noteikts tiesiskais regulējums, kas ir adekvāts Politisko
organizāciju (partiju) finansēšanas likuma mērķa sasniegšanai, tas paredz
ieskaitīt valsts budžetā finanšu līdzekļus, kas izmantoti pretēji likuma
nosacījumiem (kas pēc būtības ir uzskatāmi par sava veida
"pretlikumīgiem finanšu līdzekļiem"), tāpat kā citus finanšu
līdzekļus, kas saskaņā ar šī likuma nosacījumiem ir pretlikumīgi finanšu
līdzekļi. |
3. Cita informācija |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo
jomu tieši neskar. |
2.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo
jomu tieši neskar. |
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Pieņemot grozījumus Politisko organizāciju (partiju)
finansēšanas likumā, salīdzinājumā ar esošo situāciju, tiks radīti
labvēlīgāki apstākļi Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma
pārkāpumu novēršanai un pilnveidota esošā politisko organizāciju finansēšanas
sistēma. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
5. Cita
informācija |
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
*) |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar.
|
||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||
6. Cita
informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus normatīvie akti nav jāizdod. |
2. Cita
informācija |
|
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikācijas avotu |
|
|||
2.tabula |
||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
|
|
|
|
|
5. Cita
informācija |
|
|||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas. |
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
|
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Informēšanas
pasākumi nav veikti. |
4. Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
5. Cita
informācija |
|
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas. |
Jaunas
institūcijas netiek radītas un to funkcijas netiek paplašinātas. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā
pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos "Latvijas
Vēstnesis" un "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs". |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Savas tiesības
varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
|
Ministru prezidents A.Kalvītis
KNAB priekšnieks |
Juridiskās nodaļas vadītāja |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Loskutovs |
V.Zeppa-Priedīte |
I.Čodare |
I.Jaunskunga |
02.03.2006.
922
V.Zeppa-Priedīte
7356137, violeta.zeppa.priedite@knab.gov.lv