2006. gada __. martā Latvijas Republikas
Nr. 8/8- 8. Saeimas Prezidijam
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79. pantu
likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu Grozījumi likumā
Par sociālajiem dzīvokļiem un sociālajām dzīvojamām mājām.
Pielikumā:
1. Likumprojekts uz trim lapām.
2. Anotācija uz divām lapām.
LR 8. Saeimas deputāti:
_______________________ A.
Golubovs
_______________________ O.
Deņisovs
_______________________ M.
Bekasovs
_______________________ S.
Fjodorovs
_______________________ I.
Solovjovs
Grozījumi likumā Par sociālajiem dzīvokļiem un
sociālajām dzīvojamām mājām.
Izdarīt likumā Par
sociālajiem dzīvokļiem un sociālajām dzīvojamām mājām (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 15 Nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt likuma
nosaukumu šādā redakcijā: Par sociālajiem dzīvokļiem, sociālajām dzīvojamām
mājām un sociālajām patversmēm.
2. Izteikt 1. pantu
šādā redakcijā:
Šā likuma mērķis ir
noteikt sociālā dzīvokļa, sociālās dzīvojamās mājas un sociālās patversmes
tiesisko statusu, to veidošanas un finansēšanas principus, to personu loku,
kuras ir tiesīgas īrēt sociālos dzīvokļus, kā arī kārtību, kādā pašvaldības
sniedz sociālo palīdzību, izīrējot sociālos dzīvokļus un izvietojot sociālajās
patversmēs bezpajumtniekus.
3. Papildināt 2.
pantu ar 3. daļu šādā redakcijā:
(3) Sociālā
patversme ir pašvaldības īpašumā esoša dzīvojamā platība, kura tiek izmantota
bezpajumtnieku nakšņošanai.
4. Izteikt 3. pantu
šādā redakcijā:
3.pants. Sociālo
dzīvokļu, sociālo dzīvojamo māju un sociālo patversmju uzturēšana un
finansēšana
(1) Sociālo dzīvokļu, sociālo dzīvojamo māju un
sociālo patversmju uzturēšanu un apsaimniekošanu finansē no:
1) šim nolūkam paredzētiem pašvaldības budžeta
līdzekļiem;
2) šim nolūkam paredzētiem valsts budžeta
līdzekļiem;
3) sociālo dzīvokļu īrnieku īres maksām;
4) citiem līdzekļiem.
(2) Sociālo dzīvokļu, sociālo dzīvojamo māju un
sociālo patversmju uzturēšanas, apsaimniekošanas, pārvaldīšanas un uzskaites
kārtību nosaka pašvaldība.
5. Papildināt 5. panta pirmo daļu ar 4.punktu šādā
redakcijā:
4) persona ir bezpajumtnieks, kurai nav
dzīvesvietas un kura gadu izmanto sociālo patversmi pēc savas pēdējās dzīves
vietas.
6. Izteikt 5. punkta otro daļu šādā redakcijā:
(2) Persona (ģimene) ir sociāli maznodrošināta
(vistrūcīgākā), ja tās ienākumi iepriekšējos 6 mēnešus uz vienu ģimenes locekli
ir zemāka par 24 latiem mēnesī.
7. Izteikt 5. punkta trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Persona (ģimene) ir
sociāli mazaizsargāta, ja tā atbilst vienam no sekojošiem nosacījumiem:
1) personas, ja tās
tiek izliktas no īrētās dzīvojamās telpas un ja tās ir:
a)
maznodrošinātas personas, kuras sasniegušas pensijas vecumu vai ir invalīdi,
b) maznodrošinātas personas, ar kurām kopā dzīvo un kuru apgādībā ir vismaz viens nepilngadīgs bērns, aizgādnībā esoša persona, maznodrošināta pensijas vecumu sasniegusi persona vai maznodrošināta persona, kura ir invalīds,
c) politiski represētās personas, ja to lietošanā vai īpašumā nav citas dzīvojamās telpas;
d) pašvaldības teritorijā dzīvojošas citas personas, kuras pieder pie tās pašvaldības domes (padomes) noteiktās personu kategorijas, kurām pašvaldība sniedz palīdzību, ja tās tiek izliktas no īrētās dzīvojamās telpas;
2) personas, kuras tiek izliktas no tām piederoša dzīvokļa, ja uz dzīvokļa īpašumu ir vērsta piedziņa sakarā ar maksājumiem par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvojamās telpas lietošanu, mājas uzturēšanu, ekspluatāciju un remonta izdevumiem un ja tās ir:
a)
maznodrošinātas personas, kuras sasniegušas pensijas vecumu vai ir invalīdi,
b)
maznodrošinātas personas, ar kurām kopā dzīvo un kuru apgādībā ir vismaz viens
nepilngadīgs bērns, aizgādnībā esoša persona, maznodrošināta pensijas vecumu
sasniegusi persona vai maznodrošināta persona, kura ir invalīds;
c)
politiski represētās personas, ja to lietošanā vai īpašumā nav citas dzīvojamās
telpas;
3) bērni
bāreņi un bērni, kuri palikuši bez vecāku gādības un audzināti bērnu aprūpes un
audzināšanas iestādē, audžuģimenē vai pie aizbildņa, pēc tam, kad beigusies
viņu uzturēšanās bērnu aprūpes un audzināšanas iestādē, audžuģimenē vai pie
aizbildņa, vai arī tad, kad viņi beiguši mācības izglītības iestādē, vai pēc
obligātā militārā dienesta beigšanas, ja viņiem nav iespējams likumā noteiktajā
kārtībā iemitināties agrāk aizņemtajā dzīvojamā telpā;
4)
repatrianti, kuri izceļojuši no Latvijas līdz 1990.gada 4.maijam un kuriem nav
iespējams likumā noteiktajā kārtībā iemitināties pirms izceļošanas no Latvijas
aizņemtajā dzīvojamā telpā;
5)
maznodrošinātas personas, kuras pēc soda izciešanas atbrīvotas no ieslodzījuma
vietas, ja tās pirms notiesāšanas dzīvoja attiecīgās pašvaldības
administratīvajā teritorijā un tām nav iespējams likumā noteiktajā kārtībā
iemitināties agrāk aizņemtajā dzīvojamā telpā.
8. Izteikt
12. pantu šādā redakcijā:
12.pants.
Sociālā dzīvokļa īres maksa un maksa par komunālajiem pakalpojumiem
Sociālā
dzīvokļa īres maksu nosaka attiecīgā pašvaldība. Tai jābūt vismaz piecas reizes
zemākai par īres maksu, kas noteikta attiecīgās kategorijas pašvaldības
dzīvokļiem. Pašvaldība var arī segt 80 % no maksas par komunālajiem
pakalpojumiem
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījumi likumā Par sociālajiem dzīvokļiem un
sociālajām dzīvojamām mājām
I Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Statistiskie dati liecina, ka Latvija ir Eiropas Savienības valstu līdere
inflācijā un nabadzīgākā dalībvalsts. Pēc Labklājības ministrijas un Eurostat veiktā aprēķina Latvijā ir
aptuveni 370 000 trūcīgu cilvēku, kuru mēneša ienākumi nepārsniedz 40 latu
mēnesī uz katru ģimenes locekli. Bet pastāv vēl viena cilvēku kategorija
vistrūcīgākie. Pie šīm personām pieder tie, kuru ienākumi iepriekšējos sešos mēnešos uz
vienu ģimenes locekli ir zemāki par normatīvajos aktos noteikto garantēto
minimālā ienākuma līmeni.To skaitā ir personas bez noteiktas dzīves vietas,
tā saucamie bomži. Vistrūcīgāko personu Latvijā ir apmēram 8 % no visiem
iedzīvotājiem - 170.000-180.000. Viņu mēneša ienākumi uz katru ģimenes
locekli, nepārsniedz 24 latus mēnesī, t.i. 0.80 Ls dienā. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Sociālās spriedzes samazināšana sabiedrībā ,dzīves apstākļu uzlabošanā
lielai daļai nabadzīgo iedzīvotāju, izsniedzot viņiem papildu materiālos
labumus eksistencei. Aktīvāka valsts un sabiedrības iekļaušana nabadzīgo
labklājības uzlabošanā, apgādājot viņus ar vajadzīgajiem labumiem. |
3. Cita informācija |
nav |
II Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Trūcīgajiem Latvijas iedzīvotājiem paplašināsies iespējas iegādāties un
saņemt kaut kādu mājokļi, kas nepieciešami individuālajām un ģimenes
vajadzībām. |
III Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Būs nepieciešami ik gadus papildu budžeta asignējumi. |
IV Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Vajadzēs izstrādāt attiecīgus Ministru kabineta Noteikumus un ieviest
izmaiņas dažos esošajos Ministru kabineta Noteikumos. |
V Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
Likumprojekts atbilst 1950. gada 4. novembra Eiropas Cilvēka tiesību un
pamatbrīvību aizsardzības konvencijai. |
VI Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
Ministru prezidenta uzdevumā iedzīvotāju nabadzīgo slāņu problēmas
izskatīja Finanšu ministrija kopā ar Zemkopības ministriju. |
VII Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
Izpildi īstenos valsts un
pašvaldības institūcijas. Jaunas valsts institūcijas
netiek veidotas. |