2006. gada __. martā Latvijas Republikas
Nr. 8/8-
8. Saeimas Prezidijam
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79. pantu
likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli.
Pielikumā:
1. Likumprojekts uz divām
lapām.
2. Anotācija uz divām lapām.
LR 8. Saeimas deputāti:
_______________________ A.
Golubovs
_______________________ O.
Deņisovs
_______________________ M.
Bekasovs
_______________________ S. Fjodorovs
_______________________ I.
Solovjovs
Likumprojekts
Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli
Izdarīt likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 22./23; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 2., 23. nr.; 1995, 8., 14. nr.: 1996, 9. nr.; 1997, 3., 21. Nr.: 1998, 1. nr.; 1999. 24.nr., 2000, 5. nr.; 2001, 1., 24. nr., 2002, 6. nr.,:2003, 15. nr.: 2004, 2. nr.; 2005, 2.,8. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 3. panta trešās daļas 11. punktu šādā redakcijā:
11) procentu ienākums:
- no noguldījumiem un depozītiem Latvijas Republikā un citās Eiropas
Savienības dalībvalstīs reģistrētās kredītiestādēs un krājaizdevumu sabiedrībās,
kā arī ienākumi no hipotekārajām ķīlu zīmēm;
- ienākumi no Latvijas valsts un pašvaldību parādzīmēm;
2. Izslēgt 3. panta trešās daļas 14. punktu.
3. Izslēgt 8. panta trešās daļas 10. punktu.
4. Izslēgt 9. panta pirmās daļas 3. un 6. punktu.
5. Izteikt 9. panta pirmās daļas 7. punktu šādā redakcijā:
7) normatīvajos aktos noteiktie
no budžeta izmaksājamie (paredzēti budžeta apropriācijā) pabalsti, pensijas,
normatīvajos aktos noteiktā atlīdzība par aizbildņa pienākumu pildīšanu un
atlīdzība par audžuģimenes pienākumu veikšanu, izņemot pārejošas darba nespējas
pabalstus un pabalstus, kuru piešķiršanas pamats ir personas darba vai dienesta
attiecības ar budžeta finansētu institūciju, kā arī citi pabalsti, kas
izmaksājami no Ministru kabineta noteiktajām biedrībām un nodibinājumiem;
6. Izslēgt 9. panta pirmās daļas
23. punktu.
7. Papildināt 12. panta pirmo
daļu ar tekstu šādā redakcijā:
Mēneša neapliekamais minimums
nevar būt mazāks par viena iedzīvotāja pilna iztikas minimuma preču un
pakalpojumu groza apmēru.
8. Izteikt 13. panta pirmās daļas
2. punktu šādā redakcijā:
2) personām, kurām piešķirta
pensija atbilstoši likumam Par valsts pensijām, neapliekamais minimums ir šīs
pensijas apmērā;
9. 17. pantā 17. daļas 25 vietā
iekļaut 15.
Likums stājas spēkā 2006. gada 1.
jūlijā.
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli
I Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme sastāda 25 % no ienākuma. Pensionāri
arī maksā ienākuma nodokli no savām pensijām. Saskaņā ar Finanšu ministrijā veiktajiem aprēķiniem, atbrīvojot no
iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksāšanas visus pensionārus, tiek prognozēts,
ka iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi kopā samazinātos aptuveni par 7,1
milj. latu. Bet pēc Finanšu ministrijas slēdziena, palielinot ar iedzīvotāju ienākuma
nodokli neapliekamo minimumu līdz 105 latiem budžeta ieņēmumu samazinājums
sasniegtu 190,0 milj. latu gadā. Ienākumi no hipotekārajām ķīlu zīmēm, kā arī no Latvijas valsts un
pašvaldību parādzīmēm netiek aplikti ar iedzīvotāju ienākuma nodokli. Netiek aplikti ar iedzīvotāju ienākuma nodokli arī ienākumi no
noguldījumiem un depozītiem Latvijas Republikā un citās Eiropas Savienības
dalībvalstīs reģistrētās kredītiestādēs un krājaizdevumu sabiedrībās. Kopumā ienākumi no noguldījumiem un depozītiem pēc FKTK datiem 2004. gadā
sastādīja 59,373 milj. latu un 2005. gadā 81, 965.7 milj. latu. Pēc Finanšu ministrijas sniegtās informācijas Sorosa fonds Latvija 171 personai izmaksājis stipendijas un
atlīdzības, kuru kopējā summa ir LS 190 967, 94 |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz pensiju neaplikšanu ar iedzīvotāju ienākuma nodokli.
Pensionāriem arvien augošās inflācijas un cenu pieauguma zālēm apstākļos
atvieglot dzīves apstākļus. Likumprojekts samazinās ienākuma nodokļa kopējo
likmi no 25 % uz 15 % un pielīdzinās mēneša neapliekamo minimumu iztikas
minimumam. Tas samazinās budžeta ienākumu daļu. Bet ienākumi no aplikšanas ar
nodokli, ienākumi no procentiem par noguldījumiem, depozītiem, hipotekārajām
ķīlu zīmēm, valsts un pašvaldību parādzīmēm dos budžetam ieņēmumu pārsvaru
par izdevumiem. Likumprojekts arī piedāvā aplikt ar ienākuma nodokli visas
Sorosa fonds Latvija izmaksājamās stipendijas un atlīdzības. |
3. Cita informācija |
|
II Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Likumprojekts nepalielinās budžeta ieņēmumu daļu un pozitīvi ietekmēs
tautsaimniecības attīstību. Turklāt pensionāri un maznodrošinātie varēs
nedaudz uzlabot savus dzīves apstākļus, bet sabiedrība iegūs apziņu, ka
valsts no savas puses to aizsargā un rūpējas par tās locekļiem. |
III Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Budžeta ieņēmumu daļa nepalielināsies, bet tas budžeta pašreizējo
ienākumu apstākļos neatstās būtisku ietekmi uz budžetu kopumā. |
IV Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Nav nepieciešams grozīt spēkā esošo tiesību normu sistēmu un attiecīgus
pensiju pārrēķinus var veikt spēkā esošo tiesību normu ietvaros. |
V Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?
Likumprojekts atbilst 1950. gada 4. novembra Eiropas Cilvēka tiesību un
pamatbrīvību aizsardzības konvencijai un tās protokoliem, kā arī Eiropas
Savienības tiesību aktiem par sociālās drošības shēmām. |
VI Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
Notikušas konsultācijas ar Latvijas Pensionāru federāciju un Latvijas Invalīdu
biedrību. Tās atbalsta likumprojektu. |
VII Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?
Likumprojekta izpildei nav nepieciešams izveidot jaunas institūcijas vai
paplašināt esošās. Sabiedrība par likumprojektu
tiks informēta ar publikācijām Latvijas Vēstnesī, kā arī ar Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūras paziņojumiem. Likumprojekts paplašina
indivīda sociālās tiesības. |