Likumprojekts
Grozījumi Valsts sociālo pabalstu
likumā
Izdarīt Valsts sociālo pabalstu
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002,
23.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 5., 24.nr.; 2005, 22., 24.nr.; Latvijas Vēstnesis,
2005, 209.nr.) šādus grozījumus:
1.
Izteikt 7.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Bērna
kopšanas pabalstu piešķir personai, kura kopj bērnu:
1) līdz viena gada vecumam, ja šī persona nav bijusi
nodarbināta pabalsta piešķiršanas brīdī (nav
uzskatāma par darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar likumu "Par
valsts sociālo apdrošināšanu");
2) līdz viena gada vecumam, ja šī persona ir bijusi
nodarbināta pabalsta piešķiršanas brīdī (ir
uzskatāma par darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar likumu "Par
valsts sociālo apdrošināšanu") un atrodas bērna kopšanas atvaļinājumā;
3) līdz viena gada vecumam, ja šī persona
ir bijusi nodarbināta pabalsta piešķiršanas brīdī
(ir uzskatāma par darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar likumu "Par
valsts sociālo apdrošināšanu") un ir nodarbināta bērna kopšanas laikā, bet
neatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā;
4) no viena gada līdz divu gadu vecumam."
2. Papildināt 15.pantu ar sesto daļu
šādā redakcijā:
"(6) Bērna kopšanas pabalsts šā
likuma 7.panta pirmās daļas 3.punktā minētajai personai ir 50 procenti no šā
likuma 7.panta pirmās daļas 2.punktā minētajai personai noteiktā pabalsta, bet
ne mazāks kā nodarbinātai personai noteiktais minimālais pabalsts."
3. Papildināt
pārejas noteikumus ar 10.punktu šādā redakcijā:
"10. Līdz attiecīgo Ministru
kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada
30.septembrim piemērojami Ministru kabineta 2004.gada 7.decembra noteikumi
Nr.1003 "Kārtība, kādā
piešķir un izmaksā bērna kopšanas pabalstu un piemaksu pie bērna kopšanas pabalsta
par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem", ciktāl tie nav pretrunā ar
šo likumu."
Likums stājas spēkā 2006.gada
1.martā.
Labklājības
ministre
D.Staķe
Likumprojekta Grozījums
valsts sociālo pabalstu likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreiz
bērna kopšanas pabalsta piešķiršanas kārtību
regulē Valsts sociālo pabalstu likuma 7.pants, kura pirmajā daļā ir noteikts, ka personai,
kura kopj bērnu līdz viena gada vecumam, bērna kopšanas pabalstu piešķir, ja
šī persona nav nodarbināta (nav uzskatāma par darba ņēmēju vai pašnodarbināto
saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu") vai ir
nodarbināta un atrodas bērna kopšanas atvaļinājumā. Nodarbinātām personām,
kuras kopj bērnu vecumā līdz viena gadam un strādā nepilnu darba laiku, bērna
kopšanas pabalstu nepiešķir. 2005.gada
7.oktobrī Satversmes tiesa atklātā tiesas sēdē izskatīja lietu Par Valsts
sociālo pabalstu likuma 7.panta pirmās daļas 1.punktā ietvertā nosacījuma
ja šī persona nav nodarbināta (nav uzskatāma par darba ņēmēju vai
pašnodarbināto saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo
apdrošināšanu") vai ir nodarbināta un atrodas bērna kopšanas
atvaļinājumā- atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 91., 106. un
110.pantam un nosprieda atzīt Valsts sociālo pabalstu likuma 7.panta pirmās
daļas 1.punktā ietverto minēto nosacījumu par neatbilstošu Latvijas
Republikas Satversmes 110.pantam un spēkā neesošu no 2006.gada 1.marta.
Satversmes tiesa 2005.gada 4. novembra spriedumā minētajā lietā ir
konstatējusi, ka apstrīdētajai normai (aizliegumam strādāt) ir leģitīms
mērķis bērna tiesību aizsardzība, nodrošinot bērnam līdz viena gada vecumam
pilnvērtīgu aprūpi, kuru sniedz vecāki. Taču tiesa ir secinājusi, ka tomēr
atsevišķos gadījumos pabalstu saņēmējiem strādāšana nepilnu darba laiku var būt nozīmīga kā iespēja nezaudēt savu
profesionālo kvalifikāciju un
izvairīties no problēmām darba tirgū pēc bērna kopšanas atvaļinājuma beigām.
Kā arī tiesa ir norādījusi, ka leģitīmo mērķi būtu iespējams sasniegt ar
personas tiesības mazāk ierobežojošiem līdzekļiem - piemēram, persona varētu
strādāt nepilnu darba laiku un saņemt minimāla apmēra pabalstu vai tādu
pabalstu, kas būtu mazāks nekā tad, ja persona nestrādātu. Tādējādi tiktu
sekmēts tas, ka vecāki bērna dzīves pirmajā gadā izvēlētos nestrādāt, tomēr
tiem vecākiem, kuriem tas būtu nepieciešams, tiktu saglabāta iespēja strādāt
nepilnu darba laiku Izvērtējot
citu Eiropas Savienības valstu
praksi bērna kopšanas pabalsta
piešķiršanas jomā, ir secināts, ka atsevišķās valstīs piemēram, Zviedrijā
un Luksemburgā personai, kura kopj bērnu un strādā nepilnu darba laiku, bērna
kopšanas pabalstu izmaksā 50% apmērā. |
||||||||
2. Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir ģimeni atbalstošākas bērna kopšanas pabalsta sistēmas ieviešana. Likumprojekts paredz, ka bērna kopšanas pabalsts tiek piešķirts gan personām, kuras nav nodarbinātas, gan personām, kuras ir nodarbinātas un atrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai strādā, t.i. bērna kopšanas pabalsta piešķiršana ar personas atrašanos bērna kopšanas atvaļinājumā vai strādāšanas faktu turpmāk netiek saistīta. Vienlaikus
likumprojekts paredz, ka bērna
kopšanas pabalsta apmērs personai,
kura stādā un kopj bērnu vecumā līdz vienam gadam, ja šis pabalsts piešķirts
kā nodarbinātai personai (uzskatāmai par darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar likumu
Par valsts sociālo apdrošināšanu), ir 50 procenti no piešķirtā
pabalsta, bet ne mazāks kā Ministru kabineta noteiktais minimālais pabalsts
nodarbinātai personai. Piedāvātais
risinājums atbilst Satversmes tiesas
spriedumam lietā Nr.2005-09-01. Labums, ko iegūs sabiedrība, nosakot bērna
kopšanas pabalsta apmēru 50 procentu apmērā nodarbinātai personai, kura kopj
bērnu līdz viena gada vecumam un strādā, būs lielāks par indivīda interesēm
nodarīto zaudējumu. Bērna
kopšanas pabalsts ir domāts bērna kopšanai -
to piešķir tai personai, kura kopj bērnu. Nosakot bērna kopšanas
pabalsta apmēru 50 procentu apmērā personai, kura kopj bērnu līdz viena gada
vecumam un strādā, līdzvērtīgi tiek nodrošinātas gan bērna, gan vecāku intereses. Šādas
normas ieviešana veicina to, ka vecāki bērna dzīves pirmajā gadā izvēlas
nestrādāt un sniedz saviem bērniem pilnvērtīgu aprūpi. Saņemot
pilnvērtīgu aprūpi un atbalstu no vecāku puses, bērns attīstās un veidojas par pilnvērtīgu
sabiedrības locekli, kas, savukārt,
nodrošina kvalitatīvu sabiedrības ataudzi nākotnē. Taču
arī tiem vecākiem, kuriem
profesionālo kvalifikāciju nepieciešams nepārtraukti saglabāt, tiek dota
iespēja bērna kopšanu apvienot ar profesionālās darbības turpināšanu,
sniedzot valsts pabalstu 50% apmērā. Līdz ar to tiek saglabātas
iespējas nodrošināt ģimenes labklājību un bērna nākotni. Jāatzīmē,
ka šāda kārtība paredz arī zināmu samērīgumu valsts budžeta līdzekļu
izlietošanā. |
||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Palielināsies ģimeņu, kuras kopj bērnus vecumā līdz diviem gadiem, pirktspēja, kas pozitīvi ietekmēs ekonomiskos procesus valstī. |
||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Likumprojekta īstenošana veicinās ģimeņu ar visjaunākā vecuma bērniem dzīves līmeņa
uzlabošanos. Likumprojekta
sagaidāmā ietekme ir būtiska gan īstermiņā, gan ilgtermiņā. Īstermiņā
personām, kuras bērna kopšanas dēļ, izvēlās strādāt nepilnu darba laiku, tiek
novērsta ģimenes ienākumu samazināšanās. Īstermiņā, sniedzot valsts atbalstu
un dodot iespēju bērna kopšanu apvienot ar profesionālās darbības
turpināšanu, tiek saglabāta
profesionālā kvalifikācija tām personām, kurām to nepieciešams nepārtraukti
saglabāt. Minētā rezultātā pēc bērna
kopšanas pabalsta saņemšanas termiņa beigām personām, kuras kopj bērnus, tiek
saglabāta konkurētspēja darba tirgū, bet ilgtermiņā tiek nodrošināta ģimenes
interešu aizsardzība un saglabātas iespējas nodrošināt bērna nākotni. Akceptējot
likumprojektā paredzēto bērna kopšanas pabalsta sistēmu, tiek radīti visi priekšnoteikumi Lisabonas
stratēģijā noteikto mērķu sasniegšanai un Latvijā noteiktajai dzimumu
līdztiesības politikai - sieviešu nodarbinātības līmeņa paaugstināšana, darba
un ģimenes dzīves saskaņošanas iespēju radīšanai. Šāda bērna
kopšanas pabalsta sistēma nodrošinās iespēju personām, kuras kopj bērnu (kas
pārsvarā ir sievietes) nezaudēt savu kvalifikācija un konkurētspēju darba
tirgū. Piemērojot
minēto bērna kopšanas pabalsta izmaksas kārtību, tiek nodrošināta izvēles
iespēja vecākiem, izvērtējot savu
konkrēto situāciju izdarīt izvēli par ģimenei labvēlīgāko un ērtāko,
kā arī materiāli izdevīgāko iespēju bērna kopšanas atvaļinājuma un pabalsta
izmantošanā. Vienlaikus pastāv risks, ka likumprojektā
paredzēto bērna kopšanas pabalsta piešķiršanas nosacījumu ieviešanas
rezultātā daži vecāki var izvēlēties strādāt pilnu darba laiku vai pat
virsstundas un bērna kopšanu pilnībā uzticēt
citai personai, kas nebūtu bērna interesēs. |
||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkt. Ls) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2006 |
Trīs nākamie gadi 2007 2008 2009 |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2 |
3 4 5 |
|||||||
1.Izmaiņas valsts pamatbudžeta ieņēmumos |
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu
2006.gadam plānotie līdzekļi bērna
kopšanas pabalstiem ir 28 833,3 tūkst.Ls |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
2.Izmaiņas valsts pamatbudžeta izdevumos |
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu
2006.gadam plānotie līdzekļi bērna
kopšanas pabalstiem ir 28 833,3 tūkst.Ls |
+
4 097,1 |
+
4 633,3 |
+
5 113,4 |
+
5 162,9 |
||||
3.Finansiālā ietekme |
|
-
4 097,1 |
-
4 633,3 |
-
5 113,4 |
-
5 162,9 |
||||
1.1.Izmaiņas valsts sociālās apdrošināšanas budžeta ieņēmumos |
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu 2006.gadam
valsts speciālā budžeta programmai 04.00.00 Sociālā apdrošināšana ieņēmumi
ir 859 043,6 tūkst.Ls |
+
3 873,3 |
+
4 380,1 |
+
4 834,1 |
+
4 881,0 |
||||
2.2.Izmaiņas valsts sociālās apdrošināšanas budžeta izdevumos |
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu 2006.gadam
valsts speciālā budžeta programmai 04.00.00 Sociālā apdrošināšana izdevumi ir 770
316,8 tūkst.Ls |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
3.3.Finansiālā ietekme |
|
+
3 873,3 |
+
4 380,1 |
+
4 834,1 |
+
4 881,0 |
||||
4.Prognozējošie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
|
|
|
|
||||
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Aprēķinā
ir izmantoti sekojoši dati un pieņēmumi: 1) vienlaikus
strādās un saņems bērna kopšanas pabalstu
par bērnu līdz gada vecumam 20 % personu (pēc Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūras datiem 2004.gada beigās bērna kopšanas pabalstu par
bērnu vecumā līdz 1,5 gadi nesaņēma 12,2% personas, jo bija nodarbinātas līdz
20 stundām nedēļā. Ņemot vērā to, ka strādājošais bērna vecāks varēs strādāt
līdz pat 40 stundām nedēļā un saņemt bērna kopšanas pabalstu, tiek pieņemts,
ka šis īpatsvars turpmākos gados varētu pieaugt līdz 20%); 2)
prognozējot
bērna kopšanas pabalsta saņēmēju skaitu līdz viena gada vecumam, ir
izmantotas sociālās
apdrošināšanas budžeta mikrosimulāciju modeļa demogrāfiskās prognozes
(2006.gadā pabalsta saņēmēju skaits ir 19786, 2007.gadā - 20203, 2008.gadā
20610, 2009.gadā 20994, 2010.gadā 21323, 2011.gadā 21582). 2006.gadā
prognozētais bērna kopšanas pabalsta saņēmēju skaits, kas vienlaikus varētu
strādāt un saņemt pabalstu, ir 3 957, 2007.gadā - 4 041, 2008.gadā 4 122, 2009.gadā 4
199, 2010.gadā 4 265, 2011.gadā 4 316; 3) aprēķinā ir izmantots Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras prognozētais vidējās sociālās apdrošināšanas iemaksu algas apmērs, kas 2006.gadā tiek prognozēts 225,49Ls, 2007.gadā 241,39Ls, 2008.gadā 267,61Ls, 2009.gadā 289,93Ls, 2010.gadā 317,76Ls. Attiecībā uz 2011.gadu tas tiek prognozēts 346,36Ls (pēc Labklājības ministrijas prognozēm); |
||||||||
|
4)
grozījumi
paredz strādājošai personai pabalstu 50% apmērā no bērna kopšanas pabalsta
apmēra, kas ir 70% no sociālās apdrošināšanas iemaksu algas, un ne mazāku kā
56Ls. Pabalsta apmērs strādājošai personai 2006.gadā ir 78,92Ls, 2007.gadā - 84,49Ls, 2008.gadā 93,67Ls,
2009.gadā 101,48Ls, 2010.gadā 111,22Ls, 2011.gadā 121,23Ls. Bērna kopšanas pabalsta izmaksai
papildus nepieciešamais finansējums no valsts pamatbudžeta par bērnu
līdz gada vecumam strādājošām personām ir: 2006.gadā:
3957 x 78,92Ls x 10 mēn. = 3 122
864 Ls 2007.gadā:
4041 x 84,49Ls x 12 mēn. = 4 097
089 Ls 2008.gadā:
4122 x 93,67Ls x 12 mēn. = 4 633
293 Ls 2009.gadā:
4199 x 101,48Ls x 12 mēn. = 5 113
374 Ls 2010.gadā:
4265 x 111,22Ls x 12 mēn. = 5 692
240 Ls 2011.gadā:
4316 x 121,23Ls x 12 mēn. = 6 278
744 Ls Izdevumi
vidēji 5 gados: (4097089 + 4633293 + 5113374 + 5692240 + 6278744) / 5 = 5 162 948 Ls Ievērojot to, ka pabalsta saņēmēji būs nodarbināti, palielināsies
sociālās apdrošināšanas iemaksu ieņēmumi valsts sociālās apdrošināšanas
speciālajā budžetā: 2006.gadā:
3957 x225,49Ls x33.09% x10mēn. = 2 952
501 Ls 2007.gadā:
4041 x241,39Ls x33.09% x12mēn. = 3 873
345 Ls 2008.gadā:
4122 x267,61Ls x33.09% x12mēn. = 4 380
143 Ls 2009.gadā:
4199 x289,93Ls x33.09% x12mēn. = 4 834
116 Ls 2010.gadā:
4265 x317,76Ls x33.09% x12mēn. = 5 381
412 Ls 2011.gadā:
4316 x346.36Ls x33.09% x12mēn. = 5 935
908 Ls Izdevumi
vidēji 5 gados: (3873345 + 4380143 +4834116 + 5381412 + 5935908) / 5 = 4 880 985 Ls |
||||||||
6. Cita informācija |
Lai, sākot ar 01.03.2006.,
nodrošinātu likumprojektā paredzēto bērna kopšanas pabalsta izmaksu, no
valsts pamatbudžeta 2006.gadā papildus nepieciešami 3 122,8 tūkst. Ls. 2006.gada
pirmajā pusē minētā pasākuma realizācija tiks nodrošināta Labklājības
ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, veicot izdevumu
optimizāciju un līdzekļu pārdali. Nepieciešamības
gadījumā jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu finansējuma
piešķiršanu bērna kopšanas pabalstu izmaksai varētu tikt izskatīts likuma
Par valsts budžetu 2006.gadam grozījumu sagatavošanas un izskatīšanas
procesā. Jautājums
par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 2007.gadā un turpmākajos
gados skatāms Ministru kabinetā vienlaicīgi ar visu ministriju budžeta
prioritātēm kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un
izskatīšanas procesā. |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Ņemot vērā Ministru kabineta 2004.gada 7.decembra noteikumos Nr.1003 Kārtība, kādā piešķir un izmaksā bērna kopšanas pabalstu un piemaksu pie bērna kopšanas pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem noteikto, ir jāizdod jauni Ministru kabineta noteikumi.Ministru kabineta noteikumu izdošanas mērķis ir precizēt bērna kopšanas pabalsta piešķiršanas kārtību un bērna kopšanas pabalsta apmēru nodarbinātām personām, kuras kopj bērnu vecumā līdz vienam gadam. Noteikumiem jāstājas spēkā 2006.gada 1.martā. |
||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
2.Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
2.tabula |
|||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais aktas un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||||
|
|
|
|||||||
5. Cita informācija |
|
|
Nav |
||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||||
Valsts
cilvēktiesību birojs likumprojektu atbalsta. Nacionālās
trīspusējās sadarbības padomes Sociālās drošības apakšpadome
likumprojekta virzību atbalsta. |
|||||||||
Sabiedrības informēšanas pasākumi veikti ar plašsaziņas līdzekļu (prese, radio, televīzija u.c.) starpniecību. |
|||||||||
4.Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1.Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta
izpildei radīt jaunas valsts institūcijas nav nepieciešams, kā arī nav
nepieciešams papildināt esošo institūciju funkcijas. Bērna kopšanas pabalsta administrēšanu tāpat kā līdz šim nodrošinās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra. |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Laikraksts ''Latvijas Vēstnesis'', Normatīvo aktu informācijas sistēma (NAIS), citi plašsaziņas līdzekļi. |
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likumu strīdi par šajā likumā paredzēto tiesību realizēšanu izskatāmi tiesā likumā noteiktajā kārtībā. |
||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
||||||||
Labklājības ministre D.Staķe
2006.01.19. 9:43
2141
I.Baranovska
7021558, Inara.Baranovska@lm.gov.lv
K.Kusiņa
7021562, Kristine.Kusina@lm.gov.lv
Valsts sekretāre |
Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
B.Paševica |
M.Badovskis |
Z.Uzuliņa |
I.Baranovska |