Likumprojekts
Iekšlietu
ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma
vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas
likums
I nodaļa
1.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir noteikt
profesionālā dienesta tiesisko statusu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs
un Ieslodzījuma vietu pārvaldē (turpmāk Iestāde), lai nodrošinātu tiesisku,
stabilu, efektīvu un atklātu Iestādes darbību.
2.pants.
Dienests Iestādē un Iekšlietu ministrijas sistēmas jēdziens
(1) Dienests Iestādē ir
valsts dienesta veids, kuru pilda Iestādes amatpersona ar speciālo dienesta
pakāpi (turpmāk amatpersona).
(2) Iekšlietu ministrijas sistēmu veido
Iekšlietu ministrijas padotībā esošās iestādes Drošības policija, Valsts
policija, Latvijas Policijas akadēmija, Valsts robežsardze, Valsts robežsardzes
koledža, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests un Valsts ugunsdrošības un
civilās aizsardzības koledža.
3.pants.
Likuma darbība
(1) Likums nosaka amatpersonu vienotu dienesta gaitu
Iestādē.
(2) Uz
amatpersonu attiecas darba tiesiskās attiecības reglamentējošo
normatīvo aktu normas, kas nosaka termiņus, atšķirīgas attieksmes aizliegumu,
darba samaksas izmaksas laiku, veidu un aprēķinu, vidējās izpeļņas izmaksu
gadījumos, ja darbinieks neveic darbu attaisnojošu iemeslu dēļ, vidējās
izpeļņas aprēķināšanu, ieturējumus no darba samaksas un to ierobežojumus,
darbinieka civiltiesisko atbildību, grūtniecības un dzemdību atvaļinājuma,
atvaļinājuma bērna tēvam, adoptētājam vai citai personai un bērna kopšanas
atvaļinājuma piešķiršanu, kā arī grūtnieču un to sieviešu, kas baro bērnu ar
krūti, un sieviešu pēcdzemdību periodā līdz vienam gadam tiesības.
(3) Uz
amatpersonu neattiecas valsts civildienesta tiesiskās attiecības
reglamentējošo normatīvo aktu normas.
(4) Amatpersonas
komercdarbības, ienākumu gūšanas, amatu savienošanas, darbu pildīšanas, kā arī
ar tiem saistītos citus ierobežojumus un pienākumus nosaka likums "Par
interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā".
(5) Uz
amatpersonām, kuras ieņem amatus Drošības policijā, attiecas Valsts drošības
iestāžu likuma noteikumi un šā likuma 3. un 4.pants, II nodaļa, 10.pants
(izņemot 10.panta piekto daļu), 11. un 12.pants, IV, V, VI un
VII nodaļa, 31., 33., 34., 37. un 41.pants, X un XI nodaļa. Uz minētajām
amatpersonām neattiecas šā likuma noteikumi par piemaksu par speciālo dienesta
pakāpi un uzturdevas kompensāciju.
4.pants.
Obligātās prasības dienestam
Dienestā var atrasties persona:
1) kura ir Latvijas pilsonis;
2) kuras fiziskā sagatavotība atbilst Ministru
kabineta noteiktajām prasībām;
3) kuras veselības stāvoklis un psiholoģiskās īpašības atbilst
Ministru kabineta noteiktajām prasībām;
4) kura nav sodīta par tīšu noziedzīgu nodarījumu;
5) kura nav atzīta par rīcībnespējīgu likumā noteiktajā
kārtībā.
II nodaļa
Pieņemšana dienestā un iecelšana
amatā
5.pants.
Prasības pieņemšanai dienestā
(1) Dienestā var pieņemt personas vecumā no 18 līdz 35
gadiem:
1) kuras atbilst šā likuma 4.pantā noteiktajām
obligātajām prasībām dienestam;
2) kurām ir vismaz vidējā izglītība;
3) kuras pārvalda latviešu valodu tādā apjomā, kāds
nepieciešams viņu profesionālo un amata pienākumu veikšanai;
4) kuras nav
atvaļinātas no dienesta Iekšlietu ministrijas sistēmā vai Ieslodzījuma vietu
pārvaldē sakarā ar disciplinārsoda par atvaļināšanu no dienesta piemērošanu.
(2) Ņemot vērā dienesta nepieciešamību, Iestādes
vadītājs dienestā var pieņemt arī personu, kura ir vecāka par 35 gadiem un
kuras izdienas laiks Iekšlietu ministrijas sistēmā vai Ieslodzījuma vietu pārvaldē
nav mazāks par
10 gadiem.
(3) Personai, kura vēlas iestāties dienestā, ir
pienākums:
1) uzrādīt personu apliecinošu dokumentu;
2) uzrādīt izglītību apliecinošus dokumentus;
3) iesniegt Iekšlietu ministrijas Centrālās
medicīniskās ekspertīzes komisijā (turpmāk Medicīniskās ekspertīzes
komisija) ģimenes ārsta izsniegtu izziņu par pārciestajām slimībām, izziņu no
narkologa ar datiem par atkarību izraisošo vielu lietošanu, izziņu no psihiatra
ar datiem par diagnosticētu psihisku slimību vai konstatētajiem uzvedības
traucējumiem un potēšanas pasi ar atzīmēm par veiktajām vakcinācijām.
6.pants.
Kandidāta atbilstības novērtēšana
(1) Kandidāta atbilstību šā likuma 5.panta
pirmajā daļā noteiktajām prasībām un attiecīgajam amatam noteiktajām prasībām
novērtē Iestādes vadītāja vai viņa pilnvarotas amatpersonas izveidota
vērtēšanas komisija.
(2) Kandidāta atbilstību Iestādes vadītāja amatam
novērtē vērtēšanas komisija, kuru izveido attiecīgi iekšlietu ministrs vai
tieslietu ministrs (turpmāk attiecīgais ministrs).
(3) Iestāde veic kandidāta fiziskās sagatavotības
pārbaudi un iesniedz vērtēšanas komisijai atzinumu par kandidāta fiziskās
sagatavotības atbilstību dienestam.
(4) Medicīniskās ekspertīzes komisija novērtē
kandidāta atbilstību šā likuma 4.panta 3.punktā noteiktajām prasībām un
iesniedz vērtēšanas komisijai atzinumu par viņa veselības stāvokļa un
psiholoģisko īpašību atbilstību dienestam.
7.pants.
Pieņemšana dienestā un iecelšana amatā
(1) Lēmumu par
kandidāta pieņemšanu dienestā un iecelšanu amatā pēc vērtēšanas komisijas
ieteikuma izvērtēšanas pieņem Drošības policijas, Valsts policijas, Valsts
robežsardzes, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, Ieslodzījuma vietu
pārvaldes vadītājs vai viņu pilnvarotas amatpersonas.
(2) Iestādes
vadītāju amatā ieceļ attiecīgais ministrs.
(3) Drošības
policijas, Valsts policijas, Latvijas Policijas akadēmijas, Valsts robežsardzes
un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta vadītāju amatā ieceļ iekšlietu
ministrs pēc attiecīgās kandidatūras apstiprināšanas Ministru kabinetā.
Ieslodzījuma vietu pārvaldes vadītāju amatā ieceļ tieslietu ministrs pēc
attiecīgās kandidatūras apstiprināšanas Ministru kabinetā.
(4) Uz Valsts po
licijas, Valsts robežsardzes un Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienesta vadītāja amatu var kandidēt Iekšlietu ministrijas sistēmas
iestādes amatpersona, kurai ir augstākā izglītība un kuras
izdienas laiks Iekšlietu ministrijas sistēmā nav mazāks par pieciem gadiem.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta vadītāja amata kandidātam jābūt
speciālajai izglītībai ugunsdrošības jomā, bet Valsts policijas vadītāja amata
kandidātam juridiskajai izglītībai.
(5) Pieņemot dienestā, leitnanta, virsleitnanta, kapteiņa, majora,
pulkvežleitnanta vai pulkveža speciālajai dienesta pakāpei atbilstošā amatā var
iecelt, ja kandidātam ir augstākā izglītība.
8.pants.
Pārbaudes termiņš, pieņemot dienestā un ieceļot amatā
(1) Pieņemot dienestā, amatpersonai nosaka
pārbaudes termiņu, lai noskaidrotu, vai amatpersona atbilst viņai uzticēto
pienākumu veikšanai.
(2) Pārbaudes termiņš nedrīkst būt ilgāks par sešiem
mēnešiem. Minētajā termiņā neieskaita pārejošas darbnespējas laiku.
(3) Pārbaudes
termiņā amatpersona, kura pieņēmusi amatpersonu dienestā un iecēlusi amatā, nenorādot iemeslu un
rakstiski brīdinot vismaz trīs darba dienas iepriekš, var atbrīvot amatpersonu
no amata un atvaļināt no
dienesta.
9.pants.
Amatpersonas zvērests
(1) Amatpersona, stājoties dienestā, dod
zvērestu:
"Es, (vārds, uzvārds), stājoties dienestā, zvēru
būt godīgs un taisnīgs, uzticīgs Latvijas Republikai, pildīt dienesta
pienākumus saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmi, starptautiskajiem
līgumiem, likumiem un citiem normatīvajiem aktiem un kalpot sabiedrības
vispārējām interesēm."
(2) Amatpersonas zvērestu pieņem attiecīgais ministrs,
Iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota amatpersona.
III nodaļa
Pārcelšana citā amatā, atrašanās
dienestā, neieņemot noteiktu amatu, un atstādināšana no amata pienākumu
izpildes
10.pants. Amatpersonas pārcelšana citā amatā
(1) Amatpersonu citā vakantā amatā tajā pašā vai citā
Iestādē var pārcelt:
1) dienesta interesēs uz noteiktu laiku, lai
nodrošinātu efektīvu dienesta pienākumu izpildi, kā arī veicinātu amatpersonas
kvalifikācijas paaugstināšanu;
2) pēc paša vēlēšanās;
3) sakarā ar neatbilstību amatam;
4) likvidējot amatu vai struktūrvienību (Iestādi) vai
to reorganizējot.
(2) Šā panta pirmās daļas 4.punktā noteiktajā gadījumā
amatpersonu citā amatā var pārcelt tikai ar viņas piekrišanu.
(3) Lēmumu par amatpersonas pārcelšanu citā amatā
tajā pašā Iestādē pieņem Iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota amatpersona,
citā Iestādē Iekšlietu ministrijas sistēmā iekšlietu
ministrs. Pārceļot amatpersonu citā amatā no Iekšlietu ministrijas sistēmas uz
Ieslodzījuma vietu pārvaldi vai no Ieslodzījuma vietu pārvaldes uz Iekšlietu
ministrijas sistēmu, lēmumu par pārcelšanu pieņem ministrs, uz kura padotībā
esošo iestādi amatpersonu pārceļ.
(4) Pārceļot amatpersonu uz citu Iestādi, izvērtē arī
to Iestāžu vadītāju viedokli, no kuras un uz kuru amatpersonu paredzēts pārcelt.
(5) Pārceļot amatpersonu citā amatā, kurā ir zemāka
mēneša amatalga, šā panta pirmās daļas 1.punktā noteiktajā gadījumā
amatpersonai saglabā speciālo dienesta pakāpi, iepriekšējā amatā noteikto
mēneša amatalgu, piemaksu par izdienu un piemaksu par dienesta pakāpi.
(6) Pārceļot amatpersonu citā amatā uz Drošības
policiju vai no Drošības policijas, šā panta pirmās daļas 1.punktā noteiktajā
gadījumā iekšlietu ministrs amatpersonai nosaka mēneša amatalgas apmēru, kas
nedrīkst būt zemāks par iepriekšējā amatā noteikto.
(7) Amatpersonu šā panta pirmās daļas 1.punktā
noteiktajā gadījumā pārceļ uz laiku, kas nav ilgāks par trijiem gadiem, un
saglabā viņai tiesības atgriezties iepriekšējā vai līdzvērtīgā amatā.
11.pants. Atrašanās dienestā, neieņemot noteiktu amatu
Amatpersona attiecīgā
ministra noteiktajā kārtībā var atrasties dienestā, neieņemot noteiktu amatu,
kamēr viņa iecelta amatā Eiropas Savienības institūcijā, kas darbojas iekšlietu
un tieslietu jomā. Šajā gadījumā amatpersonai nesaglabā
iepriekšējā amatā noteikto mēneša amatalgu, piemaksu par izdienu, piemaksu par
speciālo dienesta pakāpi un uzturdevas kompensāciju.
12.pants. Amatpersonas atstādināšana no amata pienākumu izpildes
(1) Ja attiecībā pret amatpersonu ir uzsākta
kriminālvajāšana, viņu ar rakstveida rīkojumu var atstādināt no amata pienākumu
izpildes. Par atstādināšanas laiku amatpersonai neizmaksā darba samaksu un
uzturdevas kompensāciju, citas kompensācijas un pabalstus.
(2) Ja amatpersonai kā drošības līdzeklis ir piemērots apcietinājums, viņu ar
rakstveida rīkojumu atstādina no amata pienākumu
izpildes. Par atstādināšanas laiku amatpersonai neizmaksā darba samaksu
un uzturdevas kompensāciju, citas kompensācijas un pabalstus.
(3) Ja šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajos
gadījumos atstādināto amatpersonu tiesa atzīst par vainīgu noziedzīga
nodarījuma izdarīšanā, darba samaksu un uzturdevas kompensāciju, citas
kompensācijas un pabalstus par atstādināšanas laiku amatpersonai neizmaksā.
(4) Ja šā panta pirmajā un otrajā
daļā minētajos gadījumos atstādināto amatpersonu tiesa attaisno vai
kriminālprocess pret viņu izbeigts uz reabilitējoša pamata, atstādinātajai amatpersonai izmaksā darba
samaksu un uzturdevas kompensāciju, kā arī citas kompensācijas un pabalstus par
atstādināšanas laiku.
(5) Amatpersonu var atstādināt no
amata pienākumu izpildes uz disciplinārlietas izmeklēšanas laiku Iekšlietu
ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar
speciālajām dienesta pakāpēm disciplinārās atbildības likumā noteiktajā kārtībā.
(6) Šā panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajos gadījumos amatpersonu no amata pienākumu izpildes var
atstādināt Iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota amatpersona, bet Iestādes
vadītāju attiecīgais ministrs.
(7) Ja amatpersona, pildot dienesta pienākumus,
ir alkohola, narkotisko vai citu apreibinošu vielu reibuma stāvoklī, augstāka
amatpersona atstādina viņu no amata pienākumu izpildes un nogādā narkoloģiskās
ekspertīzes veikšanai.
IV nodaļa
Amata apraksts, novērtēšana,
kvalifikācijas paaugstināšana,
mācību izdevumu segšana un komandējumi
13.pants. Amatpersonas amata apraksts
(1) Amatam
noteiktās prasības, pienākumus, tiesības, atbildību un pakļautību nosaka amatpersonas amata aprakstā. Amatpersonas amata apraksta izstrādāšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets.
(2) Amatpersonas amata aprakstu apstiprina
Iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota amatpersona. Iestādes vadītāja amata
aprakstu apstiprina attiecīgais ministrs.
14.pants. Amatpersonas atbilstības novērtēšana
(1) Amatpersonas darbību un tās rezultātus
pirmo reizi ne ātrāk kā sešus mēnešus pēc pieņemšanas dienestā un turpmāk ne
retāk kā reizi gadā novērtē Iestādes vadītāja vai viņa pilnvarotas amatpersonas
izveidota vērtēšanas komisija Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
(2) Iestādes vadītāja un viņa vietnieka
darbību un tās rezultātus pirmo reizi ne ātrāk kā sešus mēnešus pēc iecelšanas
amatā un turpmāk ne retāk kā reizi gadā novērtē attiecīgā ministra izveidota
vērtēšanas komisija.
(3) Amatpersonas darbības un tās rezultātu
novērtējums var būt:
1) atbilst noteiktajām prasībām;
2) daļēji neatbilst noteiktajām prasībām;
3) neatbilst noteiktajām prasībām.
(4) Iestāde amatpersonu ne retāk kā reizi
gadā nosūta uz Medicīniskās
ekspertīzes komisiju veikt veselības stāvokļa atbilstības dienestam pārbaudi.
(5) Iestāde reizi gadā pārbauda
amatpersonas fiziskās sagatavotības atbilstību šā likuma 4.panta 2.punktā
noteiktajām prasībām.
(6) Šā panta trešās daļas 2. un 3.punktā minēto amatpersonas novērtējumu vai šā panta ceturtajā un
piektajā daļā minēto pārbaužu rezultātus izmanto par pamatu lēmuma pieņemšanai
par:
1) amatpersonas atvaļināšanu
no dienesta sakarā ar neatbilstību dienestam;
2) amatpersonas atvaļināšanu
no dienesta sakarā ar noteiktajām prasībām
neatbilstošu veselības stāvokli;
3) amatpersonas pārcelšanu
citā amatā sakarā ar neatbilstību amatam;
4) amatpersonas nosūtīšanu
kvalifikācijas paaugstināšanai.
15.pants. Amatpersonas kvalifikācijas
paaugstināšana un mācību izdevumu segšana
(1) Amatpersonas pienākums ir regulāri papildināt zināšanas un
pilnveidot profesionālās iemaņas un prasmes, kas nepieciešamas dienesta (amata)
pienākumu pildīšanai.
(2) Iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota amatpersona, izvērtējot
amatpersonas kvalifikācijas paaugstināšanas nepieciešamību, nodrošina iespēju
amatpersonai paaugstināt kvalifikāciju mācību kursos, saglabājot viņai mēneša
amatalgu, piemaksu par izdienu, piemaksu par speciālo dienesta pakāpi un
uzturdevas kompensāciju un sedzot mācību izdevumus, ja kvalifikācijas
paaugstināšana notiek Latvijas Republikā.
(3) Amatpersonas kvalifikācijas paaugstināšanas kārtību ārvalstīs un ar
to saistīto izdevumu segšanas un atmaksāšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(4) Iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota amatpersona, izvērtējot
dienesta nepieciešamību, var nosūtīt amatpersonu uz izglītības iestādi, lai
amatpersona iegūtu attiecīgu profesionālo izglītību, saglabājot mēneša
amatalgu, piemaksu par speciālo dienesta pakāpi, piemaksu par izdienu un
uzturdevas kompensāciju. Ministru kabinets nosaka ar amatpersonas profesionālās
izglītības iegūšanu saistīto izdevumu segšanas un atmaksāšanas kārtību.
(5) Amatpersona, kura, nepārtraucot dienesta pienākumu pildīšanu,
sekmīgi par maksu mācās valsts akreditētā augstākās izglītības iestādē, lai
iegūtu dienesta (amata) pienākumu izpildei nepieciešamās zināšanas, saņem
kompensāciju, kas sedz pusi no mācību gada maksas. Kompensāciju izmaksā
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā no Iestādes budžeta līdzekļiem.
(6) Amatpersona, kura tiek atvaļināta no dienesta (izņemot šā
likuma 45.panta pirmās daļas 3., 6., 9. un 10.punktā minētos gadījumus) un kura
pēc mācību maksas segšanas nodienējusi Iekšlietu ministrijas sistēmā vai
Ieslodzījuma vietu pārvaldē mazāk nekā piecus gadus, Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā atmaksā šā panta piektajā daļā minēto kompensāciju.
16.pants. Amatpersonas komandējumi
(1) Amatpersonu var nosūtīt komandējumā uz noteiktu
laiku.
(2) Grūtnieci, sievieti pēcdzemdību periodā līdz
vienam gadam un sievieti, kas baro bērnu ar krūti, visā barošanas laikā var sūtīt
komandējumā vai darba braucienā, ja viņa devusi rakstveida piekrišanu.
(3) Amatpersonai komandējuma laikā saglabājas
mēneša amatalga un noteiktās piemaksas.
V nodaļa
17.pants.
Amatpersonu speciālās dienesta pakāpes
Amatpersonām piešķir šādas speciālās dienesta pakāpes:
1) ierindnieks;
2) kaprālis;
3) seržants;
4) virsseržants;
5) virsniekvietnieks;
6) leitnants;
7) virsleitnants;
8) kapteinis;
9) majors;
10) pulkvežleitnants;
11) pulkvedis;
12) ģenerālis.
18.pants. Speciālo dienesta pakāpju piešķiršanas vispārīgie
noteikumi
(1) Ierindnieka, kaprāļa, seržanta,
virsseržanta, virsniekvietnieka, leitnanta, virsleitnanta un kapteiņa speciālo
dienesta pakāpi piešķir amatpersona, kura ir tiesīga iecelt amatpersonu amatā.
(2) Majora, pulkvežleitnanta un pulkveža
speciālo dienesta pakāpi piešķir attiecīgais ministrs.
(3) Ģenerāļa speciālo dienesta pakāpi
piešķir Ministru kabinets.
(4) Amatpersonai kārtējo
speciālo dienesta pakāpi piešķir, ja vienlaikus pastāv šādi nosacījumi:
1) amatpersona esošajā
speciālajā dienesta pakāpē ir nodienējusi šajā likumā noteikto laiku, kas
nepieciešams kārtējās speciālās dienesta pakāpes piešķiršanai (izņemot kaprāļa
un leitnanta speciālo dienesta pakāpi);
2) amatpersona ir ieguvusi attiecīgu izglītību,
kas nepieciešama kārtējās speciālās dienesta pakāpes piešķiršanai;
3) amatpersonas ieņemamajā amatā paredzēta
augstāka speciālā dienesta pakāpe;
4) saņemts šā likuma 14.panta trešās daļas 1.punktā
minētais novērtējums;
5) amatpersona nav atstādināta no amata
pienākumu izpildes.
(5) Ja amatpersonai bijis piemērots
disciplinārsods, kārtējo speciālo dienesta pakāpi viņai piešķir, ja pastāv šā
panta ceturtajā daļā minētie apstākļi, kā arī beigusies disciplinārsoda izpilde
un laiks, kurā amatpersona uzskatāma par disciplināri sodītu.
19.pants. Speciālo dienesta pakāpju piešķiršana, pieņemot dienestā
Pieņemot
dienestā, amatpersonai piešķir šādu speciālo dienesta
pakāpi:
1) ieceļot
ierindnieka, kaprāļa, seržanta, virsseržanta vai virsniekvietnieka speciālajai
dienesta pakāpei atbilstošā amatā, ierindnieks;
2) ieceļot leitnanta,
virsleitnanta, kapteiņa, majora, pulkvežleitnanta vai pulkveža speciālajai
dienesta pakāpei atbilstošā amatā, leitnants.
20.pants. Speciālo dienesta pakāpju piešķiršanas secība
(1) Amatpersonai speciālo dienesta pakāpi piešķir šādā
secībā:
1) kaprālis pēc profesionālās vidējās izglītības
iegūšanas;
2) seržants pēc triju gadu izdienas kaprāļa
speciālajā dienesta pakāpē un profesionālās vidējās izglītības iegūšanas;
3) virsseržants pēc četru gadu izdienas
seržanta speciālajā dienesta pakāpē un profesionālās vidējās izglītības
iegūšanas;
4) virsniekvietnieks pēc piecu gadu izdienas
virsseržanta speciālajā dienesta pakāpē un
profesionālās vidējās izglītības iegūšanas;
5) leitnants pēc augstākās izglītības
iegūšanas un iecelšanas šā likuma 19.panta 2.punktā minētajā amatā;
6) virsleitnants pēc divu gadu
izdienas leitnanta speciālajā dienesta pakāpē un augstākās izglītības
iegūšanas;
7) kapteinis pēc triju gadu
izdienas virsleitnanta speciālajā dienesta pakāpē un augstākās izglītības
iegūšanas;
8) majors pēc četru gadu izdienas
kapteiņa speciālajā dienesta pakāpē un augstākās izglītības (izņemot pirmā
līmeņa profesionālo augstāko izglītību) iegūšanas;
9) pulkvežleitnants pēc piecu gadu
izdienas majora speciālajā dienesta pakāpē un augstākās izglītības (izņemot
pirmā līmeņa profesionālo augstāko izglītību) iegūšanas;
10) pulkvedis pēc piecu gadu
izdienas pulkvežleitnanta speciālajā dienesta pakāpē un augstākās izglītības
(izņemot pirmā līmeņa profesionālo augstāko izglītību) iegūšanas;
11) ģenerālis pēc piecu gadu
izdienas pulkveža speciālajā dienesta pakāpē un augstākās izglītības (izņemot
pirmā līmeņa profesionālo augstāko izglītību) iegūšanas.
(2) Kārtējo speciālo dienesta pakāpi pirms
šā panta pirmajā daļā noteiktā termiņa var piešķirt kā apbalvojumu.
(3) Amatiem atbilstošās augstākās
speciālās dienesta pakāpes nosaka Ministru kabinets.
21.pants. Speciālo dienesta
pakāpju pielīdzināšana un atjaunošana
(1) Dienestā pieņemtajām amatpersonām, kurām
iepriekš ir piešķirtas speciālās policijas, robežsardzes, ugunsdzēsības un
glābšanas dienesta, justīcijas vai karavīra dienesta pakāpes, speciālās
dienesta pakāpes pielīdzināmas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
(2) Dienestā pieņemtajai bijušajai
Iestādes amatpersonai atjauno iepriekšējo speciālo dienesta pakāpi, kas viņai
tika piešķirta pirms atvaļināšanas no dienesta, un izdienas stāžā, kas dod
tiesības uz kārtējās speciālās dienesta pakāpes piešķiršanu, ieskaita iepriekšējo
attiecīgajā speciālajā dienesta pakāpē nodienēto laiku.
VI nodaļa
Apbalvojumi
22.pants.
Amatpersonai piešķiramie apbalvojumi
(1) Par priekšzīmīgu dienesta
uzdevumu izpildi vai labiem darba rezultātiem amatpersonai var piešķirt
šādus apbalvojumus:
1) pateicību;
2) naudas balvu vai citu vērtīgu
balvu;
3) apmaksātu papildatvaļinājumu
līdz 10 kalendāra dienām;
4) Iekšlietu ministrijas vai
Iestādes goda rakstu, atzinības rakstu vai krūšu zīmi (nozīmi);
5) kārtējo speciālo dienesta
pakāpi pirms termiņa;
6) personīgo šaujamieroci vai
auksto ieroci.
(2) Ja brīdī, kad pieņemts
lēmums par amatpersonas apbalvošanu, viņa ir uzskatāma par disciplināri sodītu
un ir pagājuši vismaz seši mēneši no disciplinārsoda izpildes, apbalvojuma
vietā amatpersonu pirms noteiktā termiņa atzīst par disciplināri nesodītu.
23.pants. Apbalvojuma piešķiršanas kārtība
(1) Apbalvojumu
piešķir attiecīgais ministrs, Iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota
amatpersona, izdodot rakstisku rīkojumu.
(2) Šā
likuma 22.panta pirmās daļas 3.punktā minēto apbalvojumu piešķir, pievienojot
to ikgadējam apmaksātajam atvaļinājumam vai pēc amatpersonas vēlēšanās citā
laikā kārtējā vai nākamajā kalendāra gadā, kad dienesta apstākļi to atļauj.
(3) Šā
likuma 22.panta pirmās daļas 5.punktā minēto apbalvojumu piešķir, ja amatpersonai ir
atbilstoša izglītība un viņa attiecīgajā speciālajā dienesta pakāpē ir
nodienējusi vismaz pusi no kārtējās speciālās dienesta pakāpes piešķiršanai
nepieciešamā laika.
(4)
Šā likuma 22.panta pirmās daļas 6.punktā minēto apbalvojumu piešķir attiecīgais
ministrs.
(5) Par
piešķirto apbalvojumu amatpersonai
paziņo personīgi, ja iespējams, publiski un
svinīgos apstākļos.
VII nodaļa
Darba laika organizācija
24.pants. Darba laika organizācijas vispārīgie noteikumi
(1) Amatpersonu darba laiku organizē Iestādes
vadītājs.
(2) Ņemot vērā attiecīgās struktūrvienības
darbības raksturu, Iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota amatpersona ar
rīkojumu nosaka konkrētu darba laika organizācijas veidu šajā struktūrvienībā
vai atsevišķām amatpersonām.
25.pants. Normālais darba laiks
(1) Amatpersonas normālais dienas darba laiks ir
astoņas stundas diennakts periodā, bet pirmssvētku dienā septiņas stundas.
(2) Amatpersonai ir noteikta piecu dienu darba
nedēļa un normālais nedēļas darba laiks 40 stundas nedēļā.
(3) Nedēļas atpūtas dienas ir sestdiena un svētdiena.
Amatpersonas netiek nodarbinātas likumā noteiktajās svētku dienās.
(4) Izņēmuma gadījumos Iestādes vadītājs vai viņa
pilnvarota amatpersona var iesaistīt amatpersonu darbā brīvdienās un svētku
dienās, kompensējot nostrādātās stundas ar atpūtu citā laikā divu kalendāra
mēnešu ietvaros.
26.pants. Summētais darba laiks
(1) Ja darba rakstura dēļ nav
iespējams ievērot normālo dienas vai nedēļas darba laika ilgumu, Iestādes
vadītājs vai viņa pilnvarota amatpersona nosaka summēto darba laiku.
(2) Summētais darba laiks nedrīkst pārsniegt 56
stundas nedēļā un attiecīgā kalendāra mēneša normālā dienas darba laika stundu
skaitu.
(3) Ja ir noteikts summētais darba laiks, nedēļas
atpūtas laiks septiņu dienu periodā nedrīkst būt īsāks par 36 stundām pēc
kārtas.
27.pants. Virsstundu darbs
(1) Virsstundu darbs ir darbs, ko amatpersona veic
virs šā likuma 25. un 26.pantā noteiktā laika.
(2) Nostrādāto virsstundu darbu kompensē ar
atpūtu citā laikā divu kalendāra mēnešu ietvaros. Viena virsstunda atbilst
divām normālā darba laika stundām.
(3) Virsstundu darbs nedrīkst pārsniegt 144 stundas
četru mēnešu periodā.
28.pants. Pārtraukumi darbā
(1) Amatpersonai piešķir pārtraukumu, kas nevar
būt īsāks par 30 minūtēm un ko neieskaita darba laikā.
(2) Ja nepieciešams, Iestādes vadītājs vai viņa
pilnvarota amatpersona attiecīgajā struktūrvienībā var noteikt aizliegumu
atstāt darba vietu pārtraukuma laikā.
29.pants. Darba laika uzskaite
(1) Amatpersonu darba
laika uzskaiti organizē attiecīgās struktūrvienības priekšnieks, aizpildot
darba laika uzskaites tabulas.
(2) Darba laika
uzskaites tabulās precīzi uzskaita katras amatpersonas nostrādātās stundas un virsstundas, tajā
skaitā nakts laikā (laikposmā no pulksten 22 līdz 6),
nedēļas atpūtas laikā un svētku dienās nostrādātās stundas.
VIII nodaļa
30.pants. Amatpersonas darba samaksa
(1) Amatpersona saņem darba
samaksu, ko veido mēneša amatalga, piemaksas un prēmijas.
(2) Amatpersona saņem mēneša amatalgu, kuru atbilstoši
amatpersonas amata saimei, līmenim un kvalifikācijas pakāpei Ministru kabineta
noteiktajā apmērā un kārtībā nosaka Iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota
amatpersona, bet Iestādes vadītājam attiecīgais
ministrs.
(3) Amatpersonu amati atbilstoši veicamajiem
pamatpienākumiem tiek klasificēti amatu saimēs un līmeņos. Amatu klasifikācijas
sistēmu, kas ietver amatu saimes un līmeņus, kā arī amatu klasificēšanas
kārtību nosaka Ministru kabinets.
31.pants. Ikgadējais apmaksātais
atvaļinājums
(1) Amatpersonai katrā kalendāra
gadā piešķir ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu, izmaksājot par šo laiku vidējo
izpeļņu.
(2) Amatpersonai piešķir ikgadējo apmaksāto
atvaļinājumu 30 kalendāra dienas, neskaitot svētku dienas.
(3) Amatpersonām, kuras veic tiešu noziedzības
apkarošanu, tiešu valsts robežas apsardzību un kontroli, tiešu apcietinājuma kā
drošības līdzekļa vai brīvības atņemšanas kā kriminālsoda izpildes
nodrošināšanu, kā arī ugunsgrēku dzēšanas, cilvēku glābšanas un zemūdens
meklēšanas darbus, piešķir ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu 40 kalendāra dienas,
neskaitot svētku dienas.
(4) Amatpersonai pēc katriem
pieciem nodienētiem gadiem ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu pagarina par trim
kalendāra dienām, bet ne vairāk kā par 15 kalendāra dienām kopumā.
(5) Ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu
piešķir amatpersonai, kura Iestādē nepārtraukti nodienējusi vismaz sešus
mēnešus. Amatpersonai dienesta pieņemšanas
gadā atvaļinājumu aprēķina par laikposmu no dienestā pieņemšanas dienas līdz
kalendārā gada beigām.
(6) Ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu amatpersonai
piešķir saskaņā ar Iestādes vadītāja vai viņa pilnvarotas amatpersonas
apstiprinātu atvaļinājumu grafiku. Atvaļinājumu grafiku sastāda tā, lai
nodrošinātu Iestādes funkciju nepārtrauktu izpildi.
(7) Iestādes vadītājam ikgadējo
apmaksāto atvaļinājumu kārtējā gadā piešķir attiecīgais ministrs.
(8) Amatpersonai ikgadējo
apmaksāto atvaļinājumu kārtējā gadā var piešķirt pa daļām. Atvaļinājuma daļas
nedrīkst būt īsākas par 15 kalendāra dienām.
(9) Izņēmuma gadījumos ar amatpersonas rakstveida
piekrišanu ikgadējā apmaksātā atvaļinājuma daļu var pārcelt uz nākamo gadu.
Pārcelto atvaļinājuma daļu pēc iespējas pievieno nākamā gada atvaļinājumam.
Atvaļinājuma daļu var pārcelt tikai uz vienu gadu.
(10) Ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu
pārceļ vai pagarina amatpersonas pārejošas darbnespējas gadījumā.
(11) Izņēmuma gadījumos, ja ir
neatliekama nepieciešamība, amatpersonu
var atsaukt no apmaksātā atvaļinājuma ar
amatpersonas, kura ir tiesīga iecelt amatpersonu amatā, rīkojumu. Šādā gadījumā
atvaļinājumu pārceļ vai pagarina par to dienu skaitu, uz kurām amatpersona
bijusi atsaukta.
32.pants. Papildatvaļinājums
(1) Amatpersonai pēc viņas vēlēšanās, ja viņai ir
trīs vai vairāki bērni vecumā līdz 18 gadiem vai bērns invalīds, piešķir trīs
darbdienas ilgu papildatvaļinājumu.
(2) Šā likuma 22.panta pirmās daļas
3.punktā un šā panta pirmajā daļā noteikto papildatvaļinājumu piešķir,
izmaksājot amatpersonas vidējo izpeļņu.
33.pants. Mācību atvaļinājums
Amatpersonai, kura,
nepārtraucot dienesta pienākumu pildīšanu, sekmīgi mācās valsts akreditētā
augstākās izglītības iestādē, lai iegūtu dienesta (amata) pienākumu izpildei
nepieciešamās zināšanas, valsts eksāmenu kārtošanai vai diplomdarba
izstrādāšanai piešķir mācību atvaļinājumu līdz 20 darba dienām gadā, saglabājot
viņai mēneša amatalgu, piemaksu par speciālo dienesta pakāpi, piemaksu par
izdienu un uzturdevas kompensāciju. Ja amatpersonai ir nepieciešams un dienesta apstākļi to atļauj, apmaksātu
mācību atvaļinājumu līdz 10 darba dienām var piešķirt semestru pārbaudījumu
kārtošanai.
34.pants. Atvaļinājums bez darba
samaksas un uzturdevas kompensācijas saglabāšanas
(1) Ja amatpersonai ir nepieciešams
un dienesta apstākļi to atļauj, viņai var piešķirt atvaļinājumu bez darba
samaksas un uzturdevas kompensācijas saglabāšanas uz laiku līdz 30 kalendāra
dienām.
(2) Laiku, ko amatpersona pavadījusi šā
panta pirmajā daļā minētajā atvaļinājumā, neieskaita izdienā, kas dod tiesības
uz kārtējās speciālās dienesta pakāpes piešķiršanu.
Sociālās garantijas
35.pants. Amatpersonai piešķiramie pabalsti
(1) Ja amatpersona, kuru dienesta
interesēs pārceļ amatā uz citu administratīvo teritoriju, maina dzīvesvietu, viņa saņem
vienreizēju pabalstu
300 latu apmērā un 100 latu par katru ģimenes locekli, kas pārceļas kopā ar amatpersonu
un pastāvīgi uzturēsies attiecīgajā amatpersonas dzīvesvietā. Minēto pabalstu neizmaksā, ja amatpersonu pārceļ uz
termiņu, kas ir īsāks par gadu, kā arī ja amatpersonu pārceļ divas vai vairākas
reizes triju gadu periodā.
(2) Amatpersona bērna piedzimšanas gadījumā saņem
vienreizēju pabalstu sešu mēneša amatalgu apmērā. Ja abi bērna vecāki ir
amatpersonas, tiesības uz pabalstu ir vienam no viņiem.
(3) Amatpersona saņem
vienreizēju pabalstu vienas mēneša amatalgas apmērā:
1) sakarā ar amatpersonas ģimenes locekļa
(laulātā, bērna, vecāka, vecvecāka, adoptētāja vai adoptētā) vai apgādājamā
nāvi;
2) aizejot ikgadējā atvaļinājumā.
(4) Amatpersonai var piešķirt
vienreizēju pabalstu vienas mēneša amatalgas apmērā sakarā ar smagu nelaimes
gadījumu.
(5) Amatpersona pēc katriem pieciem nepārtraukta dienesta
gadiem saņem vienreizēju pabalstu triju mēneša amatalgu apmērā atbilstoši
pēdējam amatam.
(6) Amatpersona saņem
atvaļināšanas pabalstu triju mēneša amatalgu apmērā, ja viņa tiek atvaļināta no
dienesta sakarā ar Iestādes vai amatpersonas amata likvidāciju vai amatpersonu
skaita samazināšanu, noteiktajām prasībām
neatbilstošu veselības stāvokli, sakarā ar šā likuma 44.pantā noteiktā vecuma
sasniegšanu, kā arī sakarā ar izdienas pensijas saņemšanai noteiktā izdienas
stāža sasniegšanu.
(7) Ja amatpersona, kurai izmaksāts
atvaļināšanas pabalsts, pēc atjaunošanās dienestā atkārtoti tiek atvaļināta no
dienesta, viņai izmaksā atvaļināšanas pabalsta daļu, ko aprēķina kā starpību
starp atkārtoti aprēķināto atvaļināšanas pabalstu un jau izmaksāto
atvaļināšanas pabalstu.
(8) Ministru kabinets
nosaka šajā pantā un šā likuma 36.panta pirmajā daļā noteikto pabalstu
saņemšanas kārtību gadījumos, ja neizmaksā šā likuma 36.panta pirmajā daļā
noteikto pabalstu, kā arī amatpersonas
apbedīšanai paredzamo līdzekļu apmēru,
ja amatpersona gājusi bojā,
pildot dienesta pienākumus.
36.pants. Pabalsts amatpersonas nāves gadījumā
(1) Ja amatpersona, pildot dienesta
pienākumus, ir cietusi nelaimes gadījumā un gājusi bojā vai mirusi gada laikā
pēc nelaimes gadījuma un amatpersonas nāve ir cēloniskā sakarā ar šajā nelaimes
gadījumā gūtajiem veselības traucējumiem, viņa tiek apbedīta par valsts budžeta
līdzekļiem un viņas neatraidāmajiem mantiniekiem izmaksā vienreizēju pabalstu
50000 latu apmērā.
(2) Šā panta pirmajā daļā minēto pabalstu
un šā likuma 37.panta ceturtajā daļā minēto kompensāciju piešķir, ja nelaimes gadījums noticis, amatpersonai:
1) aizsargājot personu dzīvību, veselību,
tiesības un brīvības, īpašumu, sabiedrības vai valsts intereses no noziedzīgiem
un citiem prettiesiskiem apdraudējumiem;
2) dzēšot ugunsgrēku vai veicot glābšanas
darbus;
3) veicot tiešu valsts robežas apsardzību
un kontroli;
4) veicot ārkārtēju situāciju novēršanas
un seku likvidēšanas pasākumus;
5) veicot apcietinājuma kā drošības
līdzekļa vai brīvības atņemšanas kā kriminālsoda izpildes tiešu nodrošināšanu;
6) speciālo apmācību laikā.
(3) Veselības traucējumu veidus, kad
amatpersonas nāves gadījumā izmaksā šā panta pirmajā daļā minēto pabalstu,
nosaka Ministru kabinets.
(4) Ja par šo pašu gadījumu jau izmaksāta
šā likuma 37.panta ceturtajā daļā minētā kompensācija, pabalstu samazina par
izmaksātās kompensācijas summu.
(5) Amatpersonas nāves gadījumā
(izņemot šā panta pirmajā daļā minēto gadījumu) persona, kura ir uzņēmusies
amatpersonas apbedīšanu, saņem vienreizēju pabalstu amatpersonas mēneša amatalgas apmērā.
(6) Lēmumu par šā panta pirmajā daļā
noteiktā pabalsta izmaksu pieņem attiecīgā ministra izveidotā nelaimes gadījuma
izmeklēšanas komisija.
37.pants. Amatpersonai piešķiramās kompensācijas
(1) Ja amatpersona, kuru dienesta
interesēs pārceļ amatā uz citu administratīvo teritoriju, maina dzīvesvietu,
viņai kompensē ar pārcelšanos saistītos izdevumus un viņa saņem kompensāciju
par jaunās dzīvojamās telpas īri un komunālajiem pakalpojumiem.
(2) Ja amatpersona, kuru dienesta
interesēs pārceļ amatā uz citu administratīvo teritoriju, nemaina dzīvesvietu,
viņa saņem kompensāciju ceļa izdevumu segšanai.
(3) Amatpersonai kompensē izdevumus, kas viņai
radušies, izmantojot sabiedrisko transportu (izņemot taksometru) dienesta
uzdevumu izpildes nodrošināšanai, kā arī lai šā likuma 14.panta ceturtajā daļā
minētās veselības pārbaudes veikšanai nokļūtu ārstniecības iestādē un
atgrieztos no tās.
(4) Ja amatpersona, pildot dienesta
pienākumus, ir cietusi nelaimes gadījumā un guvusi veselības traucējumu, viņai
papildus likumos noteiktajiem pabalstiem izmaksā vienreizēju kompensāciju.
Veselības traucējumu veidus, par kuriem amatpersonai izmaksā minēto
kompensāciju, nosaka Ministru kabinets.
(5) Amatpersona saņem uzturdevas kompensāciju.
(6) Šajā pantā
noteikto kompensāciju apmēru, izmaksas kārtību un gadījumus, kad neizmaksā šā
panta ceturtajā daļā minēto kompensāciju, nosaka Ministru kabinets.
(7) Lēmumu par šā panta
ceturtajā daļā minētās kompensācijas izmaksu pieņem nelaimes gadījuma
izmeklēšanas komisija.
38.pants.
Amatpersonai nodarīto zaudējumu atlīdzība
(1) Zaudējumus, kas nodarīti amatpersonas vai viņas
vecāku, vecvecāku, bērna, mazbērna, adoptētā, adoptētāja, brāļa, māsas vai
laulātā mantai vai veselībai sakarā ar amatpersonas dienesta darbību, atlīdzina
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā.
(2) Lēmumu par šā panta pirmajā daļā noteikto
zaudējumu atlīdzību pieņem attiecīgā ministra izveidota komisija.
39.pants.
Amatpersonas pensija
Amatpersonai ir
tiesības uz izdienas pensiju likumā noteiktajā kārtībā un apmērā.
40.pants. Amatpersonas veselības aprūpe
Amatpersonai ir
tiesības bez maksas saņemt no valsts budžeta apmaksātos veselības aprūpes
pakalpojumus, ievērojot veselības aprūpi un iekšlietu jomu reglamentējošos
normatīvajos aktos noteikto kārtību.
41.pants.
Amatpersonām, kas savus dienesta pienākumus veic ārvalstīs, piešķiramie
pabalsti un kompensācijas
(1) Laikā, kad amatpersona (sakaru virsnieks)
saskaņā ar Iestādes vadītāja lēmumu pilda dienesta pienākumus ārpus Latvijas
Republikas, viņai papildus darba samaksai un šajā likumā noteiktajiem
pabalstiem ir tiesības saņemt šādus pabalstus:
1) algas pabalstu par dienestu ārvalstī;
2) pabalstu par laulātā uzturēšanos ārvalstī;
3) pabalstu par bērna uzturēšanos ārvalstī;
4) pabalstu mājsaimniecības inventāra
iegādei, pārceļoties uz dienesta vietu ārvalstī;
5) pabalstu dienesta vajadzībām izmantojamā
transporta izdevumu segšanai.
(2) Laikā, kad amatpersona (sakaru virsnieks)
saskaņā ar Iestādes vadītāja lēmumu pilda dienesta pienākumus ārpus Latvijas
Republikas, viņai papildus šajā likumā noteiktajām kompensācijām kompensē šādus
izdevumus:
1) dzīvokļa īres un komunālos izdevumus;
2) ar dzīvokļa īres līguma noslēgšanu
saistītos izdevumus;
3) bērna skolas un pirmsskolas izdevumus;
4) ceļa un pārcelšanās izdevumus;
5) veselības apdrošināšanas un apdrošināšanas
pret nelaimes gadījumiem izdevumus.
(3) Šā panta pirmajā un otrajā daļā minēto
pabalstu un kompensāciju apmēru un izmaksas kārtību atbilstoši dienesta vietas
specifiskajiem apstākļiem ārvalstī nosaka Ministru kabinets.
(4) Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētie
pabalsti un kompensācijas netiek apliktas ar likumos paredzētajiem nodokļiem un
citiem obligātajiem maksājumiem.
X nodaļa
Formas tērps un
dienesta apliecība
42.pants. Amatpersonas formas tērps
(1) Amatpersona, pildot dienesta pienākumus, nēsā formas tērpu,
kuru viņai izsniedz bez maksas.
(2) Amatpersonas formas tērpa un atšķirības zīmju aprakstu, speciālā
apģērba un individuālo aizsardzības līdzekļu veidus, to izsniegšanas normas un
formas tērpa vērtības atlīdzināšanas kārtību, ja amatpersonu atvaļina no
dienesta, nosaka Ministru kabinets.
(3) Amatpersonu amatus, kuros dienesta pienākumus
veic, pastāvīgi nenēsājot formas tērpu, nosaka Iestādes vadītājs. Valsts
policijas, Drošības policijas, Valsts robežsardzes un Ieslodzījuma vietu
pārvaldes amatpersonām, kuras, pildot dienesta pienākumus, nenēsā formas tērpu,
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā izmaksā formas tērpa
kompensāciju.
43.pants. Amatpersonas pilnvaru
apliecināšana
Amatpersonai viņas pilnvaru
apliecināšanai izsniedz dienesta apliecību. Amatpersonai viņas pilnvaru apliecināšanai var izsniegt arī speciālu
žetonu. Dienesta apliecības un žetona paraugus, to izsniegšanas un nodošanas
kārtību nosaka Ministru kabinets.
XI nodaļa
Dienesta attiecību
izbeigšanās
44.pants. Amatpersonas dienesta laiks
(1) Amatpersona var dienēt līdz 50 gadu vecuma sasniegšanai.
(2) Ņemot
vērā dienesta nepieciešamību, amatpersonas
fiziskās un profesionālās
spējas, kā arī veselības stāvokli, Iestādes vadītājs amatpersonai var pagarināt dienesta laiku ne
ilgāk kā līdz 60 gadu vecuma sasniegšanai. Iestādes vadītājam dienesta laiku
var pagarināt attiecīgais ministrs.
45.pants. Amatpersonas atvaļināšana no dienesta
(1) Amatpersonu atvaļina no dienesta:
1) pēc paša vēlēšanās;
2) sakarā ar pārbaudes neizturēšanu;
3) sakarā ar noteiktajām prasībām neatbilstošu
veselības stāvokli;
4) sakarā ar neatbilstību dienestam;
5) sakarā ar neatbilstību amatam, ja amatpersona
nepiekrīt pārcelšanai citā amatā;
6) sakarā ar Iestādes vai amatpersonas amata
likvidāciju vai amatpersonu skaita samazināšanu;
7) piemērojot disciplinārsodu par atvaļināšanu no
dienesta;
8) sakarā ar ievēlēšanu (iecelšanu) amatā citā
valsts vai pašvaldības iestādē vai starptautiskā organizācijā, izņemot šā
likuma 11.pantā minēto gadījumu;
9) sasniedzot šā likuma 44.pantā noteikto vecumu;
10) sakarā ar amatpersonas nāvi.
(2) Amatpersonu var atvaļināt no
dienesta:
1) viņai sasniedzot izdienas pensijas
saņemšanai noteikto izdienas stāžu;
2) sakarā ar to, ka viņa pārejošas darbnespējas dēļ
nav pildījusi amata pienākumus ilgāk kā četrus
mēnešus pēc kārtas vai ilgāk kā sešus mēnešus gadā ar pārtraukumiem, un
veselības traucējumi nav gūti nelaimes gadījumā, pildot dienesta pienākumus.
(3) Amatpersona, kura vēlas
atvaļināties no dienesta pēc pašas vēlēšanās, ne vēlāk kā 30 dienas iepriekš
par to rakstiski brīdina amatpersonu, kura ir tiesīga iecelt amatpersonu amatā.
Minētajām amatpersonām vienojoties, amatpersonu var atvaļināt no dienesta pirms
uzteikuma termiņa izbeigšanās.
(4) Tiesības
atvaļināt amatpersonu no dienesta ir tai amatpersonai, kura ir tiesīga iecelt
amatpersonu amatā.
(5) Nav
atļauts atvaļināt no dienesta amatpersonu viņas pārejošas darbnespējas laikā
(izņemot šā panta otrās daļas 2.punktā minēto gadījumu), kā arī laikā, kad
amatpersona ir atvaļinājumā vai nepilda pienākumus citu attaisnojošu iemeslu
dēļ.
(6) Ja
amatpersonu atvaļina no dien
esta sakarā ar Iestādes vai amatpersonas amata
likvidāciju vai amatpersonu skaita samazināšanu, viņu par to rakstiski brīdina
30 dienas iepriekš.
(7) Amatpersonai,
kuru atvaļina no dienesta, par atvaļināšanas gadā un iepriekšējā gadā
neizmantoto ikgadējo atvaļinājumu un papildatvaļinājumu, kas piešķirts kā
apbalvojums, izmaksā naudas kompensāciju.
(8) Ja
šā likuma 12.panta pirmajā un otrajā daļā minētajos gadījumos atstādināto
amatpersonu tiesa atzīst par vainīgu tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanā un
amatpersonu atvaļina no dienesta, viņa uzskatāma par atvaļinātu no dienesta
sakarā ar neatbilstību dienestam, skaitot no atstādināšanas dienas.
46.pants.
Amatpersonai pienākošos naudas summu izmaksa
(1)
Atvaļinot amatpersonu no dienesta, darba samaksa un ar atvaļināšanu no dienesta
saistītās izmaksas aprēķināmas atvaļināšanas dienā un triju darba dienu laikā
pārskaitāmas uz amatpersonas kontu kredītiestādē.
(2) Ja,
atvaļinot amatpersonu no dienesta, radies strīds par amatpersonai pienākošos
naudas summu apmēru, Iestādei šā panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā ir
pienākums izmaksāt to naudas summu, kura netiek apstrīdēta.
47.pants.
Izziņa par dienestu
(1) Iestādei
ir pienākums pēc atvaļinātās amatpersonas pieprasījuma vai valsts vai
pašvaldības institūcijas pieprasījuma tās funkciju veikšanai izsniegt
rakstveida izziņu par atvaļinātās amatpersonas dienesta ilgumu, veiktajiem
amata pienākumiem, ieturētajiem nodokļiem un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto
iemaksu veikšanu.
(2) Izziņā
norāda pieprasītās ziņas, kuras Iestāde var pamatot ar tās lietvedībā vai
arhīvā esošiem dokumentiem.
48.pants.
Lietu nodošana
Amatpersona,
kura tiek atvaļināta no dienesta vai kura tiek pārcelta citā amatā, nodod
Iestādes vadītāja norīkotai amatpersonai dienesta apliecību, ar amata izpildi
saistītos lietvedības dokumentus, materiālus, materiālās vērtības, parakstot
pieņemšanas un nodošanas aktu, un veic norēķinus ar Iestādi.
Pārejas noteikumi
1. Personas, kurām piešķirta
policijas speciālā dienesta pakāpe un kuras ieņem amatu Iekšlietu ministrijas
padotībā esošā iestādē, bet neatbilst likuma "Par policiju" 2.panta
pirmajā daļā paredzētajiem nosacījumiem, turpina dienestu šajā likumā noteiktās
amatpersonas statusā līdz atvaļināšanai no dienesta.
2. Personas, kurām piešķirta
speciālā dienesta pakāpe un kuras ieņem amatu Iekšlietu ministrijā, turpina
dienestu šajā likumā noteiktās amatpersonas statusā līdz atvaļināšanai no
dienesta.
3. Šā likuma 5.panta pirmajā daļā
paredzētais nosacījums par Latvijas pilsonību nevar būt par pamatu to amatpersonu, kuras stājušās
dienestā līdz 2002.gada 31.decembrim un ieņem amatus Valsts
ugunsdzēsības un glābšanas dienestā, atbrīvošanai no
amata un atvaļināšanai no dienesta.
4. Persona, kura pieņemta darbā
Iestādē stažiera statusā, turpina darbu saskaņā ar noslēgto darba līgumu. Ja
personu pēc stažēšanās termiņa beigām pieņem dienestā, viņai nenosaka pārbaudes
laiku.
5. Uz amatpersonām, kuras līdz šā likumā
spēkā stāšanās dienai dienesta interesēs pārceltas citā amatā uz nenoteiktu
laiku, attiecas sociālās garantijas, kas šajā likumā paredzētas uz noteiktu
laiku pārceltajām amatpersonām.
6. Laiku, kas dod tiesības uz šā
likuma 35.panta piektajā daļā minēto pabalstu amatpersonām, izņemot amatpersonas,
kuras ieņem amatus Valsts robežsardzē, sāk skaitīt ar 2006.gada 1.jūliju.
7. Laikā, kas dod tiesības uz šā
likuma 35.panta piektajā daļā minēto pabalstu amatpersonām, kuras ieņem amatus
Valsts robežsardzē, ieskaita arī pirms 2006.gada 1.jūlija nepārtraukti
nodienēto laiku.
Likums stājas spēkā 2006.gada 1.jūlijā.
Iekšlietu ministrs
Dz.Jaundžeikars
Iekšlietu ministrijas
sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām
dienesta pakāpēm dienesta gaitas likuma projekta anotācija
|
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs |
||||||||||||||||||||
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitu pašreiz reglamentē vairāki normatīvie akti, kas gan daļēji dublē viens otru, gan arī atsevišķos gadījumos paredz dažādu regulējumu (piemēram, speciālo dienesta pakāpju piešķiršana robežsargiem). Šobrīd spēkā ir šādi minēto amatpersonu dienesta gaitu reglamentējoši normatīvie akti - 1. likums Par policiju; 2. Robežsardzes likums; 3. Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likums; 4. Ieslodzījuma vietu pārvaldes likums; 5. Ministru
kabineta 2005.gada 1.februāra noteikumi Nr.72 "Specializētā valsts civildienesta ierēdņu - policijas darbinieku, robežsargu un Valsts
ugunsdzēsības un glābšanas
dienestā dienējošo - dienesta
gaitas reglaments"; 6. Ministru kabineta 2003.gada 15.jūlija instrukcija Nr.4 Ieslodzījuma
vietu pārvaldes specializētā valsts civildienesta ierēdņu dienesta gaitas reglaments. Tomēr, ņemot vērā to, ka minētās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu
amatpersonas veido vienotu Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu
dienestu, bet dienesta gaita Ieslodzījuma vietu pārvaldē praktiski neatšķiras
no dienesta Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs, tad nav pamata noteikt
atšķirīgus nosacījumus attiecībā uz amatpersonām, kas ieņem amatus dažādās
iestādēs. Turklāt nav arī lietderīgi vienas un tās pašas ar dienesta gaitu
saistītas normas paredzēt vairākos normatīvajos aktos. Stājoties spēkā Valsts civildienesta likumam, minētajām amatpersonām
tika piešķirts specializētā valsts civildienesta ierēdņu statuss. Iekļaujot minētās amatpersonas
valsts civildienesta sistēmā, netika pilnībā izvērtēta to veicamo funkciju
atbilstība ierēdņu funkcijām, kā arī īpašā loma sabiedriskās kārtības un
drošības nodrošināšanas jomā. Piemērojot Valsts civildienesta likumu attiecīgajām amatpersonām, kas
vienlaikus ir arī specializētā valsts civildienesta ierēdņi, praksē radās
dažādas normatīvo aktu interpretācijas problēmas, jo lielākā daļa likuma
normu uz specializētā valsts civildienesta ierēdņiem attiecas tiktāl, ciktāl
to nenosaka speciālie likumi. Tāda pati situācija izveidojusies arī ar Darba
likuma piemērošanu. Ņemot vērā minētos apstākļus, ar Ministru kabineta 2005.gada 15.jūnija rīkojumu Nr.388 tika atbalstīta koncepcija Par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm specializētajā valsts civildienestā, kurā paredzēta Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm izslēgšana no valsts civildienesta. Turklāt, ņemot vērā to, ka amatpersonu, kas ieņem amatus Drošības policijā, darbību reglamentē arī Valsts drošības iestāžu likums, tās likumprojekta normas, ko neregulē Valsts drošības iestāžu likums, tiek attiecinātas uz Drošības policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm.
|
|||||||||||||||||||
|
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekta
uzdevums ir reglamentēt vienotu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un
Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm
dienesta gaitu obligātās prasības dienestam, pieņemšanu dienestā un
iecelšanu amatā, amatpersonu darbības un tās rezultātu novērtēšanu,
kvalifikācijas paaugstināšanu, dienesta pakāpes un to piešķiršanas kārtību,
darba laika organizāciju, sociālo garantiju loku, atvaļināšanu no dienesta,
kā arī citus ar dienestu Iekšlietu ministrijas sistēmā un Ieslodzījuma vietu
pārvaldē saistītus jautājumus. |
|||||||||||||||||||
|
3. Cita informācija |
Likumprojektu nepieciešams virzīt vienotā paketē ar šādiem normatīvo aktu projektiem: 1. Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm disciplinārās atbildības likums; 2. Grozījumi Valsts civildienesta likumā; 3. Grozījums Militārā dienesta likumā; 4. Grozījumi likumā Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā; 5. Grozījumi likumā Par valsts sociālo apdrošināšanu; 6. Grozījumi likumā Par policiju; 7. Grozījumi Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likumā; 8. Grozījumi Robežsardzes likumā; 9. Grozījumi Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā, ko uzdots izstrādāt un iesniegt Ministru kabinetā Tieslietu ministrijai. |
|||||||||||||||||||
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||||||||
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Pamatā likumprojektam nebūs ietekmes uz dzimumu līdztiesību, jo dienesta nosacījumi sievietēm un vīriešiem ir vienādi. Tomēr tādai personu kategorijai kā grūtniecēm, sievietēm, kas baro bērnu ar krūti, un sievietēm pēcdzemdību periodā līdz vienam gadam tiek noteikta lielāka sociālā aizsardzība (piemēram, aizliegums sūtīt komandējumā bez rakstveida piekrišanas u.c.). Ņemot vērā Ministru kabinetā akceptēto rīcības plānu Valsts policijas iestāžu darbības pilnveidošanai, plānots sekmēt amatpersonu rotāciju Iekšlietu ministrijas sistēmā. Tāpēc būtiski saglabāt amatpersonām pabalstu gadījumos, kad tās tiek pārceltas amatā uz citu administratīvo teritoriju, vienlaikus nosakot atsevišķus ierobežojumus, kad minēto pabalstu neizmaksā (amatpersona tiek pārcelta uz laiku, kas īsāks par gadu, kā arī vairāk kā divas reizes trīs gadu periodā). Pārcelšanās pabalsts nepieciešams dažādu mājsaimniecības preču iegādei jaunajā dzīvesvietā. Turklāt līdzīga sociālā garantija paredzēta arī diplomātiskā un konsulārā dienesta darbiniekiem. No Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likuma Pārejas noteikumiem pārņemta norma, ka nosacījums par Latvijas pilsonību nevar būt par pamatu to ierēdņu atbrīvošanai no amata un atvaļināšanai no dienesta, kuri stājušies dienestā līdz 2002.gada 31.decembrim. Tātad likumdevējs minētajām personām garantēja palikšanu dienestā neatkarīgi no tā, vai tās ir ieguvušas Latvijas pilsonību. |
|||||||||||||||||||
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||
|
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|||||||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā
pēc kārtējā gada |
||||||||||||||||||
|
2006. |
2007. |
2008. |
2009. |
|
||||||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
0 |
64,8 |
64,8 |
64,8 |
64,8 |
||||||||||||||||
< p class=MsoNormal>2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
11650,2 |
593,9 |
593,9 |
593,9 |
593,9 |
||||||||||||||||
3. Finansiālā ietekme (1-2) |
-11650,2 |
-529,1 |
-529,1 |
-529,1 |
-529,1 |
||||||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins Iekšlietu ministrijas 2006.gada budžetā paredzēts finansējums 10 900 188 latu apmērā šādu normu nodrošināšanai: 1)atvaļinājuma pabalsta izmaksa amatpersonām 2006.gadā un turpmāk ik gadus Ls 3 636 828*, t.sk. SAKARU CENTRS2006.gadā Ls 5 435: 1) Atvaļinājuma pabalsts: 20 cilv. X Ls 219= Ls 4 380; 2)Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (Ls 4 380 x 24,09% ) = Ls 1 055. 2007.gadā un turpmāk ik gadu Ls 5 435.
INFORMĀCIJAS CENTRS2006.gadā Ls 11 900: 1) Atvaļinājuma pabalsts: 41 cilv. X Ls 234 = Ls 9 594; 2)Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (Ls 9 594 x 24,09% ) = Ls 2 306. 2007.gadā un turpmāk ik gadu Ls
11 900.
VALSTS POLICIJA 2006.gadā Ls 2 005 306: 1) Atvaļinājuma pabalsts: 8363 cilv. X Ls 186 = Ls 1555518; 2)Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (Ls 1 555 518 x 24,09% ) = Ls 374 724. 3)Izdevumiem, kas saistīti ar operatīvo darbību
(informācija par policijas izdevumiem ir klasificēta) Ls 75 064;
Kopā 2007.gadā un turpmāk ik gadu Ls 2
005 306. UGUNSDZĒSĪBAS UN GLĀBŠANAS DIENESTS 2006.gadā Ls 554 206: Atvaļinājuma pabalsts: 1) 2990 cilv. X Ls 149,37 = Ls 446 616; 2) Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (Ls 446616 x 24,09% ) = Ls 107 590; 2007.gadā un turpmāk ik gadu Ls 554 206. DROŠĪBAS POLICIJA (informācija par DP policijas izdevumiem ir klasificēta)
2006.gadā Ls 344 759; 2007.gadā un turpmāk ik gadu Ls 344 759. VALSTS ROBEŽSARDZE 2006.gadā Ls 715 222: 1) Atvaļinājuma pabalsts: 2971 cilv. X Ls 194 = Ls 576 374; 2)Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (Ls 576374 x 24,09% ) = Ls 138 848. 2007.gadā un turpmāk ik gadu Ls 715 222. 2) uzturdevas kompensācijas palielinājums par 40 latiem 2006.gadā un turpmāk ik gadus Ls 7 263 360**, t.sk.: IEKŠLIETU MINISTRIJAS SAKARU CENTRS:23 cilv.x12 mēn. x Ls 40 (uzturdevas kompensācijas pieaugums) = Ls 11 040; IEKŠLIETU MINISTRIJAS INFORMĀCIJAS CENTRS:41cilv.x12 mēn. x Ls 40 (uzturdevas kompensācijas pieaugums) = Ls 19 680; VALSTS POLICIJA: 8810 cilv.x12 mēn. x Ls 40 (uzturdevas kompensācijas pieaugums) = Ls 4 228 800; VALSTS UGUNSDZĒSĪBAS UN GLĀBŠANAS DIENESTS: 2930 cilv.x12 mēn. x Ls 40 (uzturdevas
kompensācijas pieaugums) = Ls
1 406 400; VALSTS ROBEŽSARDZE: 3036 cilv.x12 mēn. x Ls 40 (uzturdevas kompensācijas pieaugums) = Ls 1 457 280; LATVIJAS POLICIJAS AKADĒMIJA: 278 cilv.x12 mēn. x Ls 40 (uzturdevas kompensācijas pieaugums) = Ls 133 440; IEKŠLIETU MINISTRIJA : 14 cilv.x12 mēn. x Ls 40 (uzturdevas kompensācijas pieaugums) = Ls 6 720. Ieslodzījuma vietu pārvaldes 2006.gada budžetā paredzēts finansējums 750 010 latu , 2500cilv.x12mēn.x Ls 25 (uzturdevas kompensācijas pieaugums) = Ls 750 010. |
11650,2 |
|
|
|
|
||||||||||||||||
5.2.PAPILDUS PLĀNOJAMIE IEŅĒMUMI 2007.gadā un turpmāk ik gadu Ls 64 757; 2011.gadā Ls 4 421 338; 2012.gadā un turpmāk ik gadu Ls 4 595 787. Iekšlietu
ministrija: 2011.gadā Ls 3 591 140: - darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (24,09%) Ls 1 549 374 - darba ņēmēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (9%) Ls 578 845 - iedzīvotāju ienākuma nodoklis (25%) Ls 1 463 191. 2012.gadā un turpmāk ik gadu Ls 3 733 048: - darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (24,09%) Ls 1 610 478 - darba ņēmēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (9%) Ls 601 674 - iedzīvotāju ienākuma nodoklis (25%) Ls 1 520 896. |
|
64,8 |
64,8 |
64,8 |
64,8 |
||||||||||||||||
Ieslodzījumu
vietu pārvalde: 2007.gadā un turpmāk ik gadu Ls 64 757: - darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (24,09% no 115969) 27 937 lati - darba ņēmēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (9% no 115969) 10 437 lati, -
iedzīvotāju ienākuma nodoklis (25%
no105532) 26 383 lati. 2011.gadā Ls 830 198: - darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (24,09%) Ls 358 157 - darba ņēmēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (9%) Ls 133 807 - iedzīvotāju ienākuma nodoklis (25%) Ls 338 234. 2012.gadā un turpmāk ik gadu Ls 862 739: - darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (24,09%) Ls 372 195 - darba ņēmēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (9%) Ls 139 052 - iedzīvotāju ienākuma nodoklis (25%) Ls 351 492. |
|
64,8 |
64,8 |
64,8 |
64,8 |
||||||||||||||||
5.3.PAPILDUS
IZDEVUMI KOPĀ: 2007.gadam
un turpmāk ik gadu Ls 593 912. 2011.gadā Ls 10 275 888; 2012.gadā un turpmāk ik gadu Ls 10 662 955. Iekšlietu ministrija: 1) pabalsta izmaksa amatpersonām par katriem
5 nepārtraukta dienesta gadiem 2011.gadā
Ls 7 980 981 t.sk. SAKARU CENTRS2011.gadā Ls 20 207: 1) Pabalsts: 23 cilv. X Ls 236 X 3 = Ls 16 284; 2)Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (Ls 16 284 x 24,09% ) = Ls 3 923. INFORMĀCIJAS CENTRS2011.gadā Ls 42 279: 1) Pabalsts: 41 cilv. X Ls 277 X3 = Ls 34 071; 2)Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (Ls 34 071 x 24,09% ) = Ls 8 208. VALSTS POLICIJA 2011.gadā Ls 6 176 406: 1) Pabalsts: 8920 cilv. X Ls 186 X 3 = Ls 4 977 360; 2)Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (Ls 4 977 360x 24,09% ) = Ls 1 199 046; UGUNSDZĒSĪBAS UN GLĀBŠANAS DIENESTS 2011.gadā Ls 1 625 219: 1)Pabalsts : 2930 cilv. X Ls 149 X3= Ls 1 309 710; 2)Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (Ls 1 309 710x 24,09% ) = Ls 315 509; LATVIJAS POLICIJAS AKADĒMIJA 2011.gadā Ls 95 070: 1)Pabalsts : 113 cilv. X Ls 226 X3= Ls 76 614; 2)Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (Ls 76 614 x 24,09% ) = Ls 18 456; IEKŠLIETU MINISTRIJA 2011.gadā Ls 21 800: 1)Pabalsts : 16 cilv. X Ls 366 X3= Ls 17 568; 2)Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (Ls 17 568 x 24,09% ) = Ls 4 232. 2012.gadā
un turpmāk ik gadu Ls 314 754: 1)Pabalsts : 475 cilv. X Ls 178 X3= Ls 253 650; 2)Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (Ls 253 650x 24,09% ) = Ls 61 104. |
|
593,9 |
593,9 |
593,9 |
593,9 |
||||||||||||||||
5.3.PAPILDUS
IZDEVUMI KOPĀ: Ieslodzījumu
vietu pārvalde 2007.gadā
un turpmāk ik gadu 593 912; 2011.gadā Ls 2 294 907; 2012.gadā un turpmāk ik gadu Ls 2 367 220. 1)atvaļinājuma pabalsta izmaksas amatpersonām, kuras tieši veic
apcietinājuma kā drošības līdzekļa vai brīvības atņemšanas kā kriminālsoda
izpildes nodrošināšanu papildus nepieciešams 2007.gadā un turpmāk ik Ls 143 906. 1214 x12 mēn.x 242 : 30,4 x 1,2409 = Ls 143 903. 1214- amatpersonu skaits, 242- vidējais
kale
ndāra dienu skaits mēnesī . 2)
uzturdevas kompensācija papildus nepieciešams 2007.gadā un turpmāk ik gadu (Ls 75 Ls 60) x
2611 x 0,9575 x 12 mēneši = Ls 450 006 . 3) pabalsta izmaksa amatpersonām par katriem
5 nepārtraukta dienesta gadiem 2011.gadā
Ls 1 700 995 t.sk. 2011.gadā Ls 1 700 995: 1) Pabalsts: 2611 cilv. X Ls 175 X 3 = Ls 1 370 775; 2)Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (Ls 1 370 775x 24,09% ) = Ls 330 220. 2012.gadā
un turpmāk ik gadu Ls 72 313: 1)Pabalsts : 111 cilv. X Ls 175 X3= Ls 58 275; 2)Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (Ls 58 275x 24,09% ) = Ls14 038. |
|
593,9 |
593,9 |
593,9 |
593,9 |
||||||||||||||||
6. Cita informācija * finansējums 3 636 828 latu apmērā iekļauts likumā Par valsts budžetu 2006.gadam. ** finansējums 7 263 360 latu apmērā iekļauts likumā Par valsts budžetu 2006.gadam. *** finansējums 750 010 latu apmērā iekļauts likumā Par valsts budžetu 2006.gadam.
Likumprojekta īstenošanai nepieciešamie izdevumi 2006.gadā tiks segti piešķirtā valsts budžeta
līdzekļu ietvaros. Likumprojekta īstenošanai nepieciešamo papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršana 2007.gadā un turpmākajos gados ir jāizskata kopā ar visu ministriju vidējā termiņa budžeta prioritāšu pieteikumiem. |
|
||||||||||||||||||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus jāizdod šādi normatīvie akti, kas tiek virzīti vienotā paketē
ar likumprojektu: 1. Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu
pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm disciplinārās
atbildības likums; 2. Grozījumi Valsts civildienesta likumā; 3. Grozījums Militārā dienesta likumā; 4. Grozījumi likumā Par interešu konflikta novēršanu valsts
amatpersonu darbībā; 5. Grozījumi likumā Par valsts sociālo apdrošināšanu; 6. Grozījumi likumā Par policiju; 7. Grozījumi Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likumā; 8. Grozījumi Robežsardzes likumā; 9. Grozījumi Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā. Līdz 2006.gada 1.maijam paredzēts izstrādāt un iesniegt Ministru
kabinetā Ministru kabineta noteikumu projektus par: 1. fiziskās sagatavotības, veselības stāvokļa un psiholoģisko īpašību
prasību noteikšanu amatpersonām; 2. amatpersonu kvalifikācijas paaugstināšanas kārtību ārvalstīs un ar
to saistīto izdevumu segšanas un atmaksāšanas kārtību; 3. ar amatpersonu profesionālās izglītības iegūšanu saistīto izdevumu
segšanas un atmaksāšanas kārtību; 4. amatpersonai, kura, nepārtraucot dienesta pienākumu pildīšanu,
sekmīgi par maksu mācās valsts akreditētā augstākās izglītības iestādē, lai
iegūtu dienesta pienākumu izpildei nepieciešamās zināšanas, piešķiramās
kompensācijas izmaksāšanas kārtību; 5. kārtību, kādā amatpersona, kura tiek atvaļināta no dienesta un kura pēc mācību maksas segšanas nodienējusi mazāk nekā piecus gadus, atmaksā mācību maksas izdevumus; 6. amatiem atbilstošajām dienesta pakāpēm; 7. dienesta pakāpju pielīdzināšanas kārtību; 8. kārtību, kādā nosakāma amatpersonas mēneša amatalga, atbilstoši amatpersonas amata saimei, līmenim un kvalifikācijas pakāpei, kā arī tās apmērs; 9. amatpersonām piešķiramo pabalstu saņemšanas kārtību, gadījumiem, kad amatpersonas nāves gadījumā neizmaksā pabalstu, kā arī amatpersonas apbedīšanai paredzamo līdzekļu apmēru, ja amatpersona gājusi bojā, pildot dienesta pienākumus; 10. amatpersonai piešķiramo kompensāciju saņemšanas kārtību un apmēru, kā arī gadījumiem, kad neizmaksā kompensāciju, kad amatpersona cietusi nelaimes gadījumā un guvusi veselības traucējumus; 11. zaudējumu, kas nodarīti amatpersonas vai viņas vecāku, vecvecāku,
bērna, mazbērna, adoptētā, adoptētāja, brāļa, māsas vai laulātā mantai vai
veselībai sakarā ar amatpersonas dienesta darbību, atlīdzināšanas kārtību; 12. sakaru virsniekiem piešķiramo pabalstu un kompensāciju apmēru un
izmaksas kārtību; 13. kārtību, kādā izmaksā formas tērpa kompensāciju, kā arī tās
apmēru; 14.
amatpersonu formas tērpa un atšķirības zīmju aprakstu, speciālā apģērba un
individuālo aizsardzības līdzekļu veidiem, to izsniegšanas normām un formas
tērpa vērtības atlīdzināšanas kārtību amatpersonai pārtraucot dienestu; 15.
veselības traucējumu veidiem, kad izmaksā pabalstu amatpersonas nāves
gadījumā vai kompensāciju sakarā ar gūtajiem veselības traucējumiem; 16.
amatu aprakstu izstrādāšanas kārtību; 17.
amatpersonu darbības un tās rezultātu novērtēšanas kārtību; 18. amatu klasifikācijas sistēmu, kas ietver amatu saimes un līmeņus, kā arī amatu klasificēšanas kārtību; 19. dienesta apliecības un žetona paraugiem, to izsniegšanas un nodošanas kārtību. |
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
||
Likumprojekts šo jomu neskar.
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekts tika nosūtīts Latvijas Policistu biedrībai. |
||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Kopumā atbalsta likumprojektu. |
||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav veiktas. |
||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Nav nepieciešams radīt jaunas institūcijas. |
||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu. |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, kā arī Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājā un būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Amatpersona Iestādes vadītāja lēmumus būs tiesīga apstrīdēt Iekšlietu ministrijā, savukārt citu iestāžu amatpersonu lēmumus Iestādes vadītājam. Pēc kā iespējama lēmuma pārsūdzība tiesā. |
||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
Iekšlietu ministrs Dz.Jaundžeikars
Valsts sekretārs |
Juridiskā
departamenta direktors |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
A.Straume |
M.Rāzna |
T.Stragova |
I.Šnepsta |
|
|
|
|
09.01.2006. 11:15
2929
Kurme
7219310, Gunta.Kurme@iem.gov.lv