Likumprojekts
Grozījumi likumā
"Par Latvijas
Republikas administratīvo teritoriju izveidošanu un apdzīvoto vietu statusa
noteikšanu"
Izdarīt likumā "Par Latvijas Republikas administratīvo teritoriju
izveidošanu un apdzīvoto vietu statusa noteikšanu" (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1991, 29./30.nr.; 1993, 30.nr.; 1994, 23.nr.; 2001, 16.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt 11.pantu šādā
redakcijā:
"11.pants. Ciemu kategorijā var ieskaitīt
lauku apdzīvotās vietas, kurās ir vēsturiski radusies vai tiek plānota
koncentrēta apbūve un ir pastāvīgie iedzīvotāji. Ciemu robežas nosaka vietējās
pašvaldības teritorijas plānojumā.
Lai lauku apdzīvoto vietu ieskaitītu ciemu
kategorijā, vietējās pašvaldības dome (padome), kuras teritorijā atrodas
attiecīgā lauku apdzīvotā vieta:
1) vietējās pašvaldības teritorijas
plānojumā pamato nepieciešamību lauku apdzīvoto vietu ieskaitīt ciemu
kategorijā;
2) vietējās pašvaldības teritorijas
plānojumā pamato ierosināto ciema nosaukumu;
3) pieņem lēmumu par ciema statusa piešķiršanu
lauku apdzīvotajai vietai;
4) vietējās pašvaldības teritorijas
plānojumā nosaka izveidojamā ciema robežas."
2. Izslēgt 12.panta otro daļu.
Reģionālās attīstības
un
pašvaldību lietu
ministrs
M.Kučinskis
Anotācija
Likumprojektam Grozījumi likumā Par Latvijas Republikas
administratīvo teritoriju izveidošanu un apdzīvoto vietu statusa noteikšanu
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likums Par Latvijas Republikas administratīvo teritoriju izveidošanu
un apdzīvoto vietu statusa noteikšanu paredz, ka lauku apdzīvotas vietas var
ieskaitīt ciemu kategorijā, ja tajās ir
vēsturiski radusies koncentrēta apbūve un pastāvīgie iedzīvotāji,
tomēr likums neparedz, kā tiek noteiktas jaunizveidotā ciema robežas. Likuma
14.pantā noteikts tikai veids, kādā tiek piešķirti un apstiprināti nosaukumi
apdzīvotajām vietām, tajā skaitā arī ciemiem. Likuma 12.pantā noteikts, ka
pašvaldības var rīkot aptaujas, lai noskaidrotu iedzīvotāju viedokli par nepieciešamību
ieskaitīt apdzīvotas vietas ciemu kategorijā. Savukārt Aizsargjoslu likuma 36.panta otrās daļas 4.punktā, lai
līdzsvarotu vides saglabāšanu Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastē,
ir noteikts, ka ēku un būvju celtniecība vai paplašināšana notiek šā likuma
67.pantā noteiktajā kārtībā apstiprinātajās un vietējās pašvaldības
teritorijas plānojumā noteiktajās ciema robežās vietās. Līdz ar to radusies situācija, ka Baltijas jūras un Rīgas jūras līča
piekrastē ir noteikta speciāla atšķirīga kārtība attiecībā uz ciemu robežu
noteikšanu, radot neskaidrības kā robežu noteikšana notiek pārējā valsts
teritorijā. |
||||||||||||||||
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz izteikt likuma 11.pantu jaunā redakcijā,
paredzot, ka ciemu robežas nosaka vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā,
radot vienotu ciemu robežu noteikšanas sistēmu visā valstī. |
||||||||||||||||
3.
Cita informācija |
Nosakot ciemu robežas vietējās pašvaldības
teritorijas plānojumā tiek saskaņotas valsts institūciju un
pašvaldību, kā arī iedzīvotāju intereses. Izstrādājot vietējās pašvaldības
teritorijas plānojumu, tiek radīti priekšnoteikumi vides kvalitātes
nodrošināšanai, saglabāts dabas un kultūras mantojums, ainavas un bioloģiskā
daudzveidība. Vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā tiek attēlota
gan teritorijas pašreizējā izmantošana un noteikta plānotā
(atļautā) izmantošana uz 12 gadiem, gan arī attiecīgo teritoriju
izmantošanas aprobežojumi, tas risina jautājumus par pakalpojumu pieejamību
un infrastruktūras funkcionēšanu, līdz ar to garantējot gan esošo, gan jaunu
apdzīvoto vietu kvalitāti. Vietējās pašvaldības teritorijas plānojums ir
tiesisks pamats lēmumu pieņemšanai attiecīgajā teritorijā, līdz ar to,
plānojot esošo apdzīvoto vietu paplašināšanos un jaunu veidošanos, ir
jāparedz arī finansējums infrastruktūras sakārtošanai atbilstoši teritorijas
plānojuma īstenošanas termiņam. |
||||||||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||||||
1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojektā iekļautā norma nodrošinās, ka
izstrādātais vietējais pašvaldības teritorijas plānojums perspektīvā veicinās
pozitīvas izmaiņas vietējo pašvaldību attīstībā, kas labvēlīgi ietekmēs
makroekonomisko vidi. Plānojot apdzīvoto vietu paplašināšanos un jaunu
apdzīvoto vietu veidošanos tiks veicināta infrastruktūras sakārtošana,
garantējot gan esošo, gan jaunu apdzīvoto vietu kvalitāti, radot labvēlīgu
ietekmi gan uz sociālo, gan uzņēmējdarbības vidi kopumā, tādējādi veicinot
attīstību ne tikai vietējā pašvaldībā, bet arī valstī kopumā.
|
||||||||||||||||
2.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts rada lielākas iespējas
uzņēmējdarbības attīstībai. Plānojot apdzīvoto vietu paplašināšanos un jaunu
apdzīvoto vietu veidošanos tiks veicināta infrastruktūras sakārtošana,
garantējot gan esošo, gan jaunu apdzīvoto vietu kvalitāti, tādējādi radot
labvēlīgu vidi uzņēmējdarbības attīstībai. |
||||||||||||||||
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts labvēlīgi ietekmēs sociālo
vidi, risinot jautājumus par pakalpojumu pieejamību un infrastruktūras
funkcionēšanu, līdz ar to garantējot gan esošo, jaunu apdzīvoto vietu
kvalitāti.
|
||||||||||||||||
4.
Ietekme uz vidi |
Likumprojekts labvēlīgi ietekmēs vidi, jo
teritorijas plānojuma izstrādes procesā, plānojot jaunu apdzīvotu vietu
attīstību un esošo paplašināšanu, tiek līdzsvarotas visu pušu intereses gan
iedzīvotāju un valsts institūciju, gan uzņēmēju.
|
||||||||||||||||
5.
Cita informācija |
- |
||||||||||||||||
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz Likumprojekts nerada papildus izdevumus valsts vai pašvaldību budžetos. |
|||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Norma tīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
||||||||||||
6. Cita informācija |
Nav. |
- |
- |
- |
- |
||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|||||||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Jāizdara grozījumi
Ministru kabineta 2002.gada 5.marta noteikumos Nr.95 "Kārtība, kādā sagatavojami un iesniedzami
dokumenti administratīvi teritoriālā iedalījuma jautājumu izlemšanai un
apdzīvoto vietu statusa noteikšanai" Noteikumu
projekts paredz nomainīt noteikumu 5.punktā Pašvaldību lietu pārvaldi uz
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju, jo attiecīgo funkciju
2003.gada 8.februārī, spēkā stājoties Ministru kabineta 2003.gada 4.februāra
noteikumiem Nr.56 Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas
nolikums, pārņēma Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija. Tāpat noteikumu
projekts paredz papildināt Ministru
kabineta 2002.gada 5.marta noteikumus Nr.95 Kārtība, kādā
sagatavojami un iesniedzami dokumenti administratīvi teritoriālā iedalījuma
jautājumu izlemšanai un apdzīvoto vietu statusa noteikšanai ar jaunu punktu,
kas nosaka kārtību, kādā lauku apdzīvoto vietu ieskaita ciemu kategorijā un
paredz, ka, lai lauku apdzīvoto vietu ieskaitītu ciemu kategorijā, vietējās
pašvaldības domei (padomei) tas ir jāpamato vietējās pavadības
teritorijas plānojumā un tikai pēc tam tā var pieņemt lēmumu par ciema
statusa piešķiršanu lauku apdzīvotajai vietai. Noteikumu projekts tiek izstāts paralēli grozījumiem likumā. |
||||||||||||||||
Cita
informācija |
- |
||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|||||||||||||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||
2.tabula |
|||||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||||||||||
- |
- |
- |
- |
||||||||||||||
5.
Cita informācija |
- |
||||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||||||||
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumaprojekts tika
apspriests ar Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) pārstāvjiem. |
||||||||||||||||
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Atbalsta normatīvo
aktu tālāku virzību. |
||||||||||||||||
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Ir notikušas
sarunas ar pašvaldību vadītājiem un teritorijas plānotājiem, kas atbalsta
normatīvo aktu pēc būtības. |
||||||||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Šādi pasākumi
netika veikti. |
||||||||||||||||
5.
Cita informācija |
- |
||||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||||||||
1. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses -
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpilde tiek realizēta izstrādājot vietējās pašvaldības
teritorijas plānojumu. Jaunas valsts institūcijas netiek veidotas. |
||||||||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks
publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijas mājas lapā un tiks organizēti informatīvi
semināri ar pašvaldībām. |
||||||||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojekts
nesatur indivīdu tiesības ierobežojošas normas. |
||||||||||||||||
4.
Cita informācija |
- |
||||||||||||||||
Ministrs M. Kučinskis
20.10.2005.
13:09
1246
I.Kania
7770423
ieva.kania@raplm.gov.lv
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs |
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
M. Kučinskis |
I.Kukute |
A.Stucka |
S.Steinerte |
I.Kjahjare |