Rīgā
2006. gada 26. janvārī Nr. 8/6-
Saeimas Prezidijam
Lūdzam iekļaut nākamās
Saeimas plenārsēdes darba kārtībā likumprojektu Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli.
Pielikumā: Likumprojekts, anotācija likumprojektam.
Saeimas deputāti:
1.
___________________ _______________________
2.
___________________ _______________________
3.
___________________ _______________________
4.
___________________ _______________________
5. ___________________ _______________________
Likumprojekts
Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli
Izdarīt likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
(Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 22./23.nr.;
Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, 1994, 2., 23.nr;
1995, 8.,14.nr.; 1996, 9.nr.; 1997, 3., 21.nr.; 1998, 1.nr.; 1999, 24.nr.;
2000, 5.nr.; 2001, 1., 24.nr.; 2002, 6.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 2.nr.; 2005,
8.nr.; 2005, 24.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 9. panta 1. daļas 19. b) punktu šādā redakcijā:
b) fiziskās personas īpašumā esoša augoša meža pārdošanas izciršanai un
tajā iegūtu kokmateriālu pārdošanas, ja mežs ir bijis šīs personas īpašumā
mazāk par 12 mēnešiem,
2. Izslēgt šā likuma Pārejas noteikumu 22. punkta
pirmo teikumu.
Likumprojekta Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ likums ir vajadzīgs |
|
||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Meža nozare no 2005. gada sākumā
piedzīvotās vētras ir cietusi lielus zaudējumus. Mežsaimniecības zaudējumi
tiek lēsti ap 154 miljonu Ls apmērā, bet kokapstrādes - 58,9 milj.Ls. Īpaši
cietuši ir meža īpašnieki. Augoša
meža pārdošana izciršanai tiek aplikta ar iedzīvotāju ienākuma nodokli 25%.
Tas rada nelabvēlīgus apstākļus meža zemes īpašniekiem, jo tie valstij maksā
gan iedzīvotāju ienākuma nodokli par ienākumiem no augoša meža un to īpašumā
esošajā mežā iegūto kokmateriālu pārdošanas, gan arī nekustamā īpašuma
nodokli par meža zemi. Bez tam jāatzīmē, ka raža no pieaugušas mežaudzes
iegūstama tikai aptuveni reizi 80-100 gados. Šāda situācija netieši veicina
starpniekfirmu iesaistīšanos mežu pārdošanā, veicinot nelegālus un grūti
kontrolējamus darījumus, kā arī izvairīšanos no legālas nodokļu nomaksas. |
|
|||||
2. Likumprojekta būtība |
Likumprojekts
paredz grozīt likumu Par iedzīvotāju ienākuma nodokli nosakot, ka ienākumi
no Latvijas nodokļa maksātāja īpašumā esoša augoša meža pārdošanas nociršanai
un šādā nekustamajā īpašumā esošajā mežā sagatavotu kokmateriālu pārdošanas
ir apliekami ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, tikai tādā gadījumā, ja mežs ir
bijis fiziskās personas nekustamajā īpašumā
mazāk par 12 mēnešiem. |
|
|||||
3. Cita informācija |
Likuma izmaiņas veicinās 2005.gada 8. un 9.janvāra vētras postījumu seku
likvidēšanu, mazinot zaudējumus, kas nodarīti meža zemes īpašniekiem un
dabai, kā arī vienkāršos iedzīvotāju ienākuma nodokļa administrēšanu šajā
nozarē. Izmaiņas likumā veicinās darījumu
legalizāciju starp meža zemes īpašniekiem un cirsmu izstrādātājiem, pozitīvi
ietekmēs legāli iegūto kokmateriālu uzskaiti darījumos, kā arī stimulēs meža
zemes īpašniekus ieguldīt līdzekļus meža atjaunošanā un apsaimniekošanā. |
|
|||||
II. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Izmaiņas likumā labvēlīgi ietekmēs kokmateriālu apriti un to darījumu
uzskaiti. |
|
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Nodokļu sloga samazināšanās, stimulēs ieguldīt līdzekļus meža
apsaimniekošanā, kas veicinās uzņēmējdarbības attīstību laukos. Tiks
vienkāršota nodokļu administrēšana un veicināta darījumu ar augošiem kokiem
un kokmateriāliem legalizācija. |
|
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Palielināsies meža īpašnieku ienākumi no meža apsaimniekošanas un uzlabosies
sociālā situācija laukos. |
|
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Tiks veicināta meža atjaunošana un
sakopšana, kā arī novērsta kaitēkļu savairošanās vējgāzes seku rezultātā. |
|
|||||
5.Cita informācija |
Tiks panākta augoša meža pārdošanas patiesās
vērtības atspoguļošana. |
|
|||||
III.
Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
tūkst. Ls |
|
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Nav paredzētas. |
|
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Nav paredzētas. |
|
|||||
3. Finansiālā ietekme |
|
|
|
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Nav nepieciešami. |
|
|||||
|
|
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
|||||
6. Cita informācija |
|
|
|||||
IV.
Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
||||||
1.Kādi normatīvie akti likumi un Ministru
kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
Nav jāmaina spēkā esošie MK noteikumi. |
|
|||||
2. Cita informācija |
|
|
|||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām likumprojekts atbilst |
|
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Šo jomu neskar. |
|
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Šo jomu neskar. |
|
|||||
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|
||||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Kopienas tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs,
pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
|
|
|||||
Latvijas
tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES
tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
|||
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir
notikušas konsultācijas |
Ar Pasaules dabas fondu,
ar meža īpašnieku asociācijām. |
|
|||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Ir iestrādāti to
iesniegtie priekšlikumi. |
|
|||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Diskusijas ar nozares speciālistiem, sniegta informācija republikas nozīmes laikrakstos. |
|
|||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Nav nepieciešams. |
|
|||||
5. Cita informācija |
|
|
|||||
VII.
Kā tiks nodrošināta likuma izpilde |
|
||||||
1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts
puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Likuma darbība neprasa jaunu institūciju
veidošanu, vienkāršos un atvieglos Valsts ieņēmumu dienesta darbību. |
|
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Publicēšana un komentāri presē, TV, radio |
|
|||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
likums viņu ierobežo |
Likums aizstāv
indivīda tiesības. |
|
|||||
4. Cita informācija |
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|