2006. gada ____. jūnijā
Nr.________________
Saeimas Aizsardzības un iekšlietu
komisija savā š.g. 7. jūnija sēdē ir izskatījusi likumprojektu Grozījumi likumā
Par policiju (reģ. nr. 1533) 3. lasījumam.
Komisija lūdz iekļaut minētā likumprojekta izskatīšanu Saeimas sēdes darba kārtībā.
Pielikumā: minētā likumprojekta salīdzinošā tabula uz ___ lpp.
Grozījumi
likumā Par policiju(reģ. nr. 1533)
Spēkā esošā redakcija |
2. lasījumā pieņemtā redakcija |
Pr.nr. |
Priekšlikumi 3. lasījumam (2) |
Atbildīgās komisijas atzinums |
Komisijas ieteiktā redakcija 3. lasījumam |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Izdarīt likumā "Par policiju" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1991, 31./32.nr.; 1992, 37./38.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 13., 23.nr.; 1995, 2., 24.nr.; 1996, 13.nr.; 1997, 2., 8., 23.nr.; 1999, 12., 23.nr.; 2000, 14.nr.; 2001, 21.nr.; 2002, 2., 4., 16., 22.nr.; 2003, 2., 8., 14.nr.; 2004, 13.nr.; 2005, 2., 10., 22.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt likumā Par policiju (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1991, 31./32.nr.; 1992, 37./38.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 13., 23.nr.; 1995, 2., 24.nr.; 1996, 13.nr.; 1997, 2., 8., 23.nr.; 1999, 12., 23.nr.; 2000, 14.nr.; 2001, 21.nr.; 2002, 2., 4., 16., 22.nr.; 2003, 2., 8., 14.nr.; 2004, 13.nr.; 2005, 2., 10., 22.nr.) šādus grozījumus: |
Šis likums nosaka policijas jēdzienu, uzdevumus, darbības principus un vietu valsts pārvaldes un pašvaldības iestāžu sistēmā, policijas pienākumus, tiesības, struktūru, kompetenci, policijas darbinieka tiesisko aizsardzību, darbības garantijas, atbildību, dienesta pildīšanas pamatprincipus, finansēšanas, materiāltehniskās apgādes kārtību, kā arī policijas darbības uzraudzību un kontroli. Šā likuma noteikumi nav attiecināmi uz Valsts ieņēmumu dienesta finanšu policijas darbību. |
1. Izslēgt ievaddaļā vārdus dienesta pildīšanas pamatprincipus. |
|
|
|
1. Izslēgt ievaddaļā vārdus dienesta pildīšanas pamatprincipus. |
2.pants.
Policijas darbinieks Policijas
darbinieks ir persona, kura ieņem amatu policijas iestādē (apakšvienībā) vai
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrā, vai Iekšlietu ministrijas Sakaru
centrā, kurai ir speciālā dienesta pakāpe un kura ir devusi zvērestu. Policijas darbinieks ir specializētā valsts civildienesta ierēdnis. |
2. Izteikt 2.pantu šādā redakcijā: 2.pants. Policijas darbinieks Policijas darbinieks ir persona, kura ieņem amatu Valsts policijā vai Drošības policijā un kurai piešķirta speciālā dienesta pakāpe. |
|
|
|
2. Izteikt 2.pantu šādā redakcijā: 2.pants. Policijas darbinieks Policijas darbinieks ir persona, kura ieņem amatu Valsts policijā vai Drošības policijā un kurai piešķirta speciālā dienesta pakāpe. |
|
3. Papildināt likumu ar 2.1 pantu šādā redakcijā: 2.1 pants.
Pašvaldības policijas darbinieks Pašvaldības policijas darbinieks ir persona,
kura ieņem pašvaldības iedibinātu policijas amatu un pilda šajā likumā
noteiktos pienākumus attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā. Pašvaldības policijas darbinieka darba tiesiskās
attiecības regulē Darba likums. |
|
|
|
3. Papildināt
likumu ar 2.1 pantu šādā redakcijā: 2.1 pants.
Pašvaldības policijas darbinieks Pašvaldības
policijas darbinieks ir persona, kura ieņem pašvaldības iedibinātu policijas
amatu un pilda šajā likumā noteiktos pienākumus attiecīgās pašvaldības
administratīvajā teritorijā. Pašvaldības policijas darbinieka darba tiesiskās
attiecības regulē Darba likums. |
8.1 pants.
Policijas sakaru virsnieki Valsts policijas
priekšniekam un Drošības policijas priekšniekam ir tiesības nosūtīt uz
ārvalstīm dienesta pienākumu veikšanai sakaru virsniekus. Laikā, kad sakaru
virsnieks ārpus Latvijas Republikas pilda dienesta pienākumus, viņam papildus
darba samaksai un normatīvajos aktos noteiktajām sociālajām garantijām ir
tiesības saņemt šādus pabalstus: 1) algas pabalstu
par dienestu ārvalstī; 2) pabalstu par
laulātā uzturēšanos ārvalstī; 3) pabalstu par
bērnu uzturēšanos ārvalstī; 4) pabalstu
mājsaimniecības inventāra iegādei, pārceļoties uz dienesta vietu ārvalstī; 5) pabalstu
dienesta vajadzībām izmantojamā transporta izdevumu segšanai. Laikā, kad sakaru
virsnieks ārpus Latvijas Republikas pilda dienesta pienākumus, viņam papildus
normatīvajos aktos noteiktajām kompensācijām kompensē šādus izdevumus: 1) dzīvokļa īres un
komunālos izdevumus; 2) ar dzīvokļa īres
līguma noslēgšanu saistītos izdevumus; 3) bērnu skolas un
pirmsskolas izdevumus; 4) ceļa un
pārcelšanās izdevumus; 5) veselības apdrošināšanas
un apdrošināšanas pret nelaimes gadījumiem izdevumus. Šā panta otrajā un
trešajā daļā minēto pabalstu un kompensāciju apmēru un izmaksas kārtību
atbilstoši dienesta vietas specifiskajiem apstākļiem ārvalstī nosaka Ministru
kabinets. Šā panta otrajā un trešajā daļā minētie pabalsti un kompensācijas netiek apliktas ar likumos paredzētajiem nodokļiem un citiem obligātajiem maksājumiem. |
4. Izslēgt 8.1 pantu. |
|
|
|
4. Izslēgt 8.1 pantu. |
|
5. Papildināt likumu ar 8.2 pantu šādā redakcijā: 8.2 pants.
Policijas darbinieka palīgi Par policijas darbinieka palīgiem var būt Latvijas Republikas pastāvīgie iedzīvotāji vecumā no 20 līdz 65 gadiem, kuri, ņemot vērā viņu personiskās īpašības, ir spējīgi brīvprātīgi palīdzēt policijas darbiniekiem. Policijas darbinieka palīgu darba organizācijas un pienākumu pildīšanas kārtību, viņu tiesības un pienākumus nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
5. Papildināt
likumu ar 8.2 pantu šādā redakcijā: 8.2 pants.
Policijas darbinieka palīgi Par policijas
darbinieka palīgiem var būt Latvijas Republikas pastāvīgie iedzīvotāji vecumā
no 20 līdz 65 gadiem, kuri, ņemot vērā viņu personiskās īpašības, ir spējīgi
brīvprātīgi palīdzēt policijas darbiniekiem. Policijas darbinieka palīgu darba organizācijas
un pienākumu pildīšanas kārtību, viņu tiesības un pienākumus nosaka Ministru
kabinets. |
10.pants.` Policijas darbinieka pamatpienākumi Saskaņā ar policijas uzdevumiem policijas darbinieka pamatpienākumi atbilstoši dienesta kompetencei ir: 1) nodrošināt kārtību uz ceļiem, ielās, laukumos, parkos, sabiedriskā transporta līdzekļos, lidostās, ostās, stacijās un citās sabiedriskajās vietās, lai garantētu personu un sabiedrības drošību; 2) reģistrēt informāciju par noziedzīgiem
nodarījumiem un citiem likumpārkāpumiem un par personām, kas tos izdarījušas,
kā arī par notikumiem, kuri apdraud sabiedrības drošību, un nekavējoties
reaģēt uz tiem, kā arī ziņot kompetentām amatpersonām par uzzinātajiem
notikumiem (avārijām, ugunsgrēkiem, katastrofām, stihiskajām nelaimēm un
citiem), kuri apdraud personu, sabiedrības vai valsts drošību; 3) sniegt medicīnisko un citu neatliekamo palīdzību personām, kuras cietušas likumpārkāpumu rezultātā, nelaimes gadījumos vai atrodas bezpalīdzības stāvoklī, arī tad, ja tās reibuma stāvoklī zaudējušas spēju patstāvīgi pārvietoties vai var nodarīt kaitējumu apkārtējiem vai pašas sev, kā arī sniegt palīdzību nepilngadīgām personām, kas palikušas bez vecāku vai viņu aizstājēju uzraudzības; 4) saskaņā ar likuma prasībām veikt izmeklēšanu, nodrošināt noteiktā kārtībā kriminālistikas speciālistu piedalīšanos izmeklēšanas darbībās, veikt nepieciešamos operatīvās meklēšanas un citus likumā noteiktos pasākumus, lai atklātu, pārtrauktu un novērstu noziedzīgus nodarījumus, konstatētu un meklētu personas, kuras tos izdarījušas vai kuras slēpjas no izmeklēšanas un tiesas, izvairās no kriminālsoda izciešanas vai ir bezvēsts prombūtnē, kā arī lai konstatētu cilvēku personību un identificētu līķus; 5) izpildīt tiesas nolēmumus, prokurora lēmumus un norādījumus, kas saistīti ar meklēšanas un izmeklēšanas darbību veikšanu; 6) novērst un pārtraukt administratīvos pārkāpumus, noskaidrot vainīgos, savas kompetences ietvaros sastādīt protokolus, izskatīt lietas par šiem pārkāpumiem vai arī nodot tās izskatīšanai pēc pakļautības; 7) savu pilnvaru ietvaros atklāt noziedzīgu nodarījumu un administratīvo pārkāpumu cēloņus un tos veicinošos apstākļus un veikt pasākumus to novēršanai; piedalīties personu tiesiskajā audzināšanā; 8) apsargāt, konvojēt un uzturēt aizturētās un apcietinātās personas, savas kompetences ietvaros izpildīt kriminālsodus un administratīvos sodus, kā arī konvojēt un apsargāt ar brīvības atņemšanu notiesātās personas izmeklēšanas darbību veikšanai, sakarā ar lietas izskatīšanu tiesā un starp ieslodzījuma vietām; 9) saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem apsargāt objektus Latvijas Republikas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā; 10) veikt pasākumus bezsaimnieka vai atrastās apslēptās mantas saglabāšanai līdz tās nodošanai kompetentas valsts iestādes vai amatpersonas pārziņā; nodrošināt atrasto un policijai nodoto dokumentu, mantu, vērtspapīru un cita īpašuma saglabāšanu līdz tā nodošanai īpašniekam; 11) regulēt transportlīdzekļu un gājēju kustību, veikt satiksmes uzraudzību, kontrolēt ceļu un ielu stāvokli, kā arī tehnisko regulēšanas līdzekļu un satiksmes līdzekļu tehnisko stāvokli; 12) kontrolēt noteikumu ievērošanu ieroču aprites, apsardzes darbības un detektīvdarbības jomā; 13) (izslēgts ar 14.04.2005. likumu); 14) (izslēgts ar 06.12.2001. likumu); 15) (izslēgts ar 15.06.2000. likumu); 16) gādāt par liecinieku, cietušo, citu personu un to ģimenes locekļu drošību, kā arī par viņu mantas apsardzību, ja apdraudēta šo personu dzīvība, veselība vai manta sakarā ar palīdzību, ko tās sniegušas tiesībaizsardzības iestādēm noziedzīgu nodarījumu atklāšanā un novēršanā; 17) izpildīt tiesu (tiesnešu), prokuroru lēmumus par to personu piespiedu atvešanu, kuras izvairās no ierašanās pēc izsaukuma, kā arī izpildīt tiesu lēmumus par apcietinājumu; 18) reģistrēt un uzskaitīt ceļu satiksmes negadījumus. Ceļu satiksmes negadījumu veidus, personu loku, kuras uzskatāmas par cietušām un bojā gājušām ceļu satiksmes negadījumos, kā arī ceļu satiksmes negadījumu reģistrēšanas un uzskaites, reģistrējamo ziņu saņemšanas un izsniegšanas kārtību un apjomu nosaka Ministru kabinets. |
6. 10.panta pirmajā daļā: izslēgt 3.punktā vārdus medicīnisko un citu; izslēgt 9.punktā vārdus Latvijas Republikas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā; izteikt 11.punktu šādā redakcijā: 11) regulēt transportlīdzekļu un gājēju kustību, veikt satiksmes un satiksmes līdzekļu uzraudzību;; izteikt 18.punktu šādā redakcijā: 18) reģistrēt un uzskaitīt ceļu satiksmes negadījumus, kurus dokumentāri noformē Valsts policijas darbinieki. |
|
|
|
6. 10.panta pirmajā
daļā: izslēgt 3.punktā
vārdus medicīnisko un citu; izslēgt 9.punktā
vārdus Latvijas Republikas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā; izteikt 11.punktu
šādā redakcijā: 11) regulēt transportlīdzekļu un gājēju
kustību, veikt satiksmes un satiksmes līdzekļu uzraudzību;; izteikt 18.punktu
šādā redakcijā: 18) reģistrēt
un uzskaitīt ceļu satiksmes negadījumus, kurus dokumentāri noformē Valsts
policijas darbinieki. |
11.pants.
Policijas darbinieka papildpienākumi Policijas
darbiniekam savas kompetences ietvaros ir pienākums palīdzēt: 1) deputātiem,
deputātu kandidātiem, kā arī valsts iestāžu amatpersonām, ja tiek traucēta to
likumīgā darbība; 2) veselības
aizsardzības un veterināruzraudzības iestādēm - karantīnas pasākumu veikšanā
epidēmiju un epizootiju gadījumos; 3) ārstniecības
iestādēm, ārstniecības personām, Sabiedrības veselības dienesta
epidemiologiem un valsts sanitārajiem inspektoriem - to personu piespiedu
atvešanā apsekošanai vai ārstēšanai, kuras slimo ar alkohola, narkotisko, psihotropo
vai toksisko vielu atkarību vai veneriskajām slimībām, ir sociāli bīstami
psihiski slimas, kā arī to personu atvešanā un apsardzē ārstniecības iestādē,
par kurām ir pietiekams pamats secināt, ka tās ir inficētas ar imūndeficīta
vīrusu (HIV) vai infekcijas slimībām, kuru sarakstu apstiprina Ministru
kabinets, ja tās izvairās no ierašanās ārstniecības iestādē. 4) cietumu iestādēm
- likumpārkāpumu novēršanā un izdarīto noziedzīgo nodarījumu atklāšanā šajās
iestādēs; 5) ugunsdzēsības un
glābšanas dienestiem - profilakses pasākumu veikšanā un ugunsgrēku dzēšanā,
kā arī glābšanas darbos; 6) karaspēka daļām
un iestādēm - nozaudēto un izlaupīto ieroču, munīcijas, sprāgstvielu un citu
iedzīvotājiem bīstamu vielu, izstrādājumu un priekšmetu meklēšanā; 7) autotransporta
un pilsētas elektrotransporta kontroles dienestiem - transporta lietošanas
noteikumu pārkāpēju personības noskaidrošanā; 8) vides
aizsardzības un muitas iestādēm, Valsts ieņēmumu dienestam un Pilsonības un
migrācijas lietu pārvaldei - to likumīgajā darbībā; 9) Valsts robežsardzei ārvalstnieku un bezvalstnieku ieceļošanas, uzturēšanās, izceļošanas un tranzīta noteikumu ievērošanas kontrolē un profilaksē. |
7. 11.pantā: aizstāt 4.punktā vārdus cietuma iestādēm ar vārdiem ieslodzījuma vietām; aizstāt 6.punktā vārdus karaspēka daļām un iestādēm ar vārdiem Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem. |
|
|
|
7. 11.pantā: aizstāt 4.punktā vārdus cietuma iestādēm ar vārdiem ieslodzījuma vietām; aizstāt 6.punktā vārdus karaspēka daļām un iestādēm ar vārdiem Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem. |
12.pants.
Policijas darbinieka vispārējās tiesības Policijas
darbiniekam, pildot viņam uzliktos pienākumus atbilstoši dienesta
kompetencei, ir tiesības: 1) prasīt, lai
personas pārtrauc likumpārkāpumus un citu rīcību, kura traucē policijas
pilnvaru izpildi, kā arī pielietot pret likumpārkāpējiem paredzētos piespiedu
līdzekļus; 2) pārbaudīt
personām, kuras tiek turētas aizdomās par likumpārkāpumu izdarīšanu,
personību apliecinošos dokumentus, kā arī citus dokumentus, kas nepieciešami
to tiesību normu ievērošanas pārbaudei, kuru izpildes kontrole un uzraudzība
uzdota policijai; 3) izsaukt uz
policijas iestādi jebkuru personu sakarā ar lietām un materiāliem, kuru
izskatīšana ir policijas kompetencē, bet, ja šīs personas bez attaisnojoša
iemesla neierodas pēc izsaukuma, likumā noteiktajā kārtībā veikt to piespiedu
atvešanu; 4) sastādīt
protokolus par administratīvajiem pārkāpumiem; likumā paredzētajos gadījumos
un kārtībā nogādāt policijas iestādē likumpārkāpējus, izdarīt viņu personas
apskati, mantu un dokumentu izņemšanu un apskati, administratīvi aizturēt
likumpārkāpējus un veikt citus likumā noteiktos pasākumus administratīvo
pārkāpumu lietvedības nodrošināšanai, kā arī piemērot viņiem administratīvos
sodus vai noteiktā kārtībā nosūtīt protokolus pēc pakļautības; 5) aizturēt
militārpersonas, kuras izdarījušas likumpārkāpumus, un nodot tās kara
komandantam vai karaspēka daļas vai kara iestādes komandierim; 6) aizturēt un līdz
nodošanai kompetentām iestādēm turēt speciāli iekārtotās telpās personas,
kuras izvairās no kriminālsoda izciešanas, administratīvā aresta,
apcietinājuma; 7) likumā
noteiktajā kārtībā aizturēt un turēt apsardzībā personas, kuras tiek turētas
aizdomās par noziedzīgu nodarījumu vai administratīvo pārkāpumu izdarīšanu; 8) aizturēt
personas vecumā līdz 16 gadiem, kuras patvaļīgi pametušas dzīvesvietu vai
bērnu iestādi
, un turēt tās policijas iestādē līdz nodošanai vecākiem vai
viņu aizstājējiem, vai bērnu iestādēm; 81)
aizturēt līdz nodošanai kompetentām iestādēm personas, kas pārkāpušas
ārvalstnieku un bezvalstnieku ieceļošanas, uzturēšanās, izceļošanas un
tranzīta noteikumu prasības; 9) nogādāt medicīnas
iestādēs vai mājoklī personas, kuras alkohola, narkotisko, psihotropo vai
toksisko vielu lietošanas rezultātā zaudējušas spēju patstāvīgi pārvietoties
vai orientēties vai var nodarīt kaitējumu apkārtējiem vai pašas sev, bet, ja
tas nav iespējams, - nogādāt tās policijas iestādē un turēt tur speciāli
iekārtotās telpās līdz atskurbšanai, bet ne ilgāk par 12 stundām; 10) aizturēt uz
rakstveida pieteikuma pamata personas, kuras atrodas mājoklī alkohola,
narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu reibuma stāvoklī un var nodarīt
kaitējumu sev vai apkārtējiem cilvēkiem, kā arī gadījumā, ja apkārtējie
cilvēki baidās palikt vienatnē ar šo personu un ja nav cita pamata tās
aizturēšanai, kā arī uzturēt tādas personas medicīnas vai policijas
iestādē līdz atskurbšanai vai apstākļu noskaidrošanai; 11) aizturēt
personas, kurām ir nepārprotami psihiski traucējumi un kuras ar savām
darbībām rada acīm redzamas briesmas sev vai apkārtējiem cilvēkiem, un
uzturēt tās policijas iestādē līdz nodošanai ārstnieciskajai iestādei vai
nogādāšanai mājoklī; 12) nogādāt
policijas iestādē personas, kuras mēģinājušas izdarīt pašnāvību, un, ja tām
nav nepieciešama medicīniskā palīdzība, turēt tās policijas iestādē līdz
notikušā apstākļu noskaidrošanai, bet ne ilgāk par trim stundām; 13) veikt to
personu uzskaiti, kuras izdarījušas noziedzīgus nodarījumus un
administratīvos pārkāpumus vai kuru meklēšana ir izsludināta, kā arī veikt
uzskaiti par tiem priekšmetiem un faktiem, kuri nepieciešami policijas
uzdevumu pildīšanai; 14) reģistrēt,
iegūt pirkstu nospiedumus, citus personu identifikācijai nepieciešamos datus
un skaņu ierakstus, fotografēt un filmēt personas, kuras apcietinātas,
apsūdzētas noziedzīga nodarījuma izdarīšanā, administratīvi arestētas, kā arī
personas, kuras izdarījušas citus likumpārkāpumus, ja tās apzināti pretojas
personības noskaidrošanai; 15) uz laiku
ierobežot vai pārtraukt transporta vai gājēju kustību ielās un uz ceļiem, kā
arī personu iekļūšanu atsevišķās vietās vai objektos un izkļūšanu no tiem, ja
to prasa sabiedrības drošības, personu dzīvības, veselības un mantas
aizsardzības, kā arī izmeklēšanas intereses; 16) jebkurā diennakts
laikā iekļūt dzīvoklī bez tajā dzīvojošo atļaujas (ja nepieciešams, lietojot
fizisku spēku) gadījumos, kad persona aizturama nozieguma vietā vai
apdraudēta citu personu dzīvība; jebkurā diennakts
laikā iekļūt nedzīvojamās telpās un zemes gabalu teritorijā (ja nepieciešams,
lietojot fizisku spēku), izņemot tās nedzīvojamās telpas un zemes gabalu
teritoriju, kam ir eksteritoriāls vai speciālā režīma statuss, gadījumos, kad
persona aizturama nozieguma vietā, apdraudēta citu personu dzīvība, kā arī stihisko
nelaimju un citu ārkārtēju notikumu gadījumos, kad apdraudēta personu un
sabiedrības drošība. Ikreiz, kad
policijas darbinieki šajā pantā paredzētajos gadījumos ir iekļuvuši personu
dzīvoklī pret iemītnieku gribu vai lietojot fizisku spēku, par to nekavējoties,
bet ne vēlāk kā 24 stundu laikā rakstveidā jāziņo prokuroram. Jebkurā citā
gadījumā iekļūšana dzīvojamās un citās telpās ir pieļaujama tikai likumā
noteiktajos gadījumos uz tiesneša lēmuma pamata vai neatliekamos gadījumos ar
prokurora piekrišanu kratīšanas izdarīšanai; 17) nolūkā
konstatēt, vai personas ir lietojušas alkoholu, narkotiskās, psihotropās vai
toksiskās vielas, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā tās pārbaudīt ar
portatīvām alkohola koncentrācijas noteikšanas mērierīcēm vai nogādāt šīs
personas pārbaudes izdarīšanai ārstniecības iestādē, ja atzinums
nepieciešams, lai apstiprinātu vai atspēkotu likumpārkāpuma faktu vai
objektīvi izskatītu lietu par likumpārkāpuma izdarīšanu; 18) apturēt
transportlīdzekļus un izdarīt to apskati (izņemot diplomātisko un konsulāro
pārstāvju transportlīdzekļus) pēc Valsts policijas priekšnieka norādījuma
plānotu pasākumu izpildes laikā, lai aizturētu meklēšanā izsludinātas
personas un transportlīdzekļus; 19) izdarīt
lidmašīnu pasažieru rokas bagāžas un citas bagāžas pārbaudi, bet, ja
nepieciešams, arī pasažieru apskati, izņemot diplomātisko un konsulāro
pārstāvju un Latvijas Republikas deputātu un viņu bagāžas pārbaudi un
apskati; 20) apturēt
transportlīdzekli un izdarīt tā apskati, ja ir pamats domāt, ka transportlīdzekļa
vadītājs pārkāpis ceļu satiksmi reglamentējošo normatīvo aktu prasības;
aizliegt lietot transportlīdzekļus, kuru tehniskais stāvoklis apdraud
transporta kustības drošību; atstādināt no transportlīdzekļu vadīšanas
personas, kuras ir alkohola reibumā, narkotisko vai citu apreibinošu vielu
iespaidā, kā arī personas, kurām nav dokumentu par konkrētā transportlīdzekļa
lietošanas vai attiecīgās kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām;
nogādāt transportlīdzekli policijas iestādē nepieciešamās pārbaudes
veikšanai, ja ir izsludināta tā meklēšana vai ir pamats domāt, ka ir
nelikumīgi nomainīti vai viltoti transportlīdzekļa reģistrācijas dokumenti,
valsts reģistrācijas numura zīme vai transportlīdzekļa agregātu numuri, vai
nav transportlīdzekļa reģistrācijas vai īpašuma tiesības apliecinoša
dokumenta un citādi nav iespējams konstatēt transportlīdzekļa lietošanas
likumību; 201) izņemt un
nogādāt policijas iestādē ceļu satiksmes negadījuma vietā pamestu avarējušu
transportlīdzekli uz laiku līdz lietas apstākļu noskaidrošanai; 21) ierobežot vai
aizliegt remonta un celtniecības, kā arī citu darbu veikšanu ielās un uz
ceļiem, ja netiek ievērotas prasības par sabiedrības drošības un transporta
kustības drošības garantēšanu; 22) savlaicīgai
noziedzīgu nodarījumu novēršanai un atklāšanai veikt operatīvās meklēšanas
pasākumus likumā noteiktajos gadījumos un kārtībā, arī iesaistot personas
slepenā sadarbībā; 23) noziedzīgu
nodarījumu tautsaimniecībā novēršanai un atklāšanai, ja ir pietiekams pamats
uzskatīt, ka tiek gatavoti vai izdarīti šādi noziedzīgi nodarījumi: pārbaudīt iestāžu,
privāto tiesību juridisko personu un personu apvienību mantas iegādes
likumību un tās uzglabāšanas drošumu ražošanas, transportēšanas un
realizācijas vietās, šajā nolūkā apmeklēt iestādes, privāto tiesību
juridiskās personas un personu apvienības un kopā ar īpašnieku, viņa
pārstāvjiem vai pilnvarotām personām, bet, ja tās izvairās, - kopā ar
pašvaldību pārstāvjiem apsekot ražošanas telpas, noliktavas, tirdzniecības un
citas dienesta telpas un teritorijas, kā arī transportlīdzekļus; pārbaudīt
pie amatpersonām, materiāli atbildīgajām personām un kravu pārvadātājiem
dokumentus par materiālajām un citām vērtībām, ja nepieciešams, šo personu
klātbūtnē salīdzināt noliktavās, ražošanas un citās telpās,
transportlīdzekļos esošo preču, izejvielu, pusfabrikātu un gatavās
produkcijas atbilstību dokumentiem, kā arī pieprasīt no šīm personām
paskaidrojumus gadījumos, kad ir pārkāpts likums; pieprasīt nepieciešamos
dokumentus, izdarīt kontrolpirkumus, ņemt izejvielu, pusfabrikātu un
produkcijas paraugus; līdz inventarizācijas uzsākšanai, dokumentu izņemšanai
vai apskates izdarīšanai aizzīmogot kases telpas, kā arī dokumentu, naudas,
preču un materiālo vērtību glabāšanas vietas, veikt citus pasākumus, lai
nodrošinātu to saglabāšanu; veikt pārbaudes,
lai noskaidrotu, kā tiek ievērotas normas un noteikumi patērētāju interešu
aizsardzībai, ražojot, uzglabājot, transportējot vai realizējot plaša
patēriņa preces, kā arī sniedzot sadzīves pakalpojumus; pieprasīt no
attiecīgajām amatpersonām iestāžu, privāto tiesību juridisko personu un
personu apvienību ražošanas, finansiālās un saimnieciskās darbības
inventarizāciju, revīziju vai pārbaudi un tautsaimniecības speciālistu
piedalīšanos šajos pasākumos; 24) izņemt
priekšmetus, izstrādājumus un vielas, kuru izgatavošana, iegādāšanās,
glabāšana vai realizēšana ir aizliegta ar likumu vai kuras tiek glabātas bez
atļaujas, ja saskaņā ar likumu tāda nepieciešama, kā arī izņemt dokumentus ar
viltojuma pazīmēm; 25) (izslēgts ar
14.04.2005. likumu); 26) steidzamos
gadījumos ar transportlīdzekļa vadītāja piekrišanu izmantot iestādēm,
privātpersonām vai personu apvienībām piederošos transportlīdzekļus (izņemot
ārvalstu diplomātisko, konsulāro un citu pārstāvniecību un starptautisko
organizāciju transportlīdzekļus, kā arī speciālos tarnsportlīdzekļus)
braukšanai uz notikuma vietu vai personu nogādāšanai ārstniecības iestādēs,
ja tām steidzami nepieciešama medicīniskā palīdzība, kā arī tādu personu
vajāšanai, kuras izdarījušas noziegumus, un aizturēto neatliekamai
nogādāšanai policijas iestādē; 27) dienesta
vajadzībām bez atlīdzības izmantot valsts un pašvaldību iestādēm piederošos
elektroniskos sakaru līdzekļus; 28) bez atlīdzības
izmantot valsts un pašvaldību masu informācijas līdzekļus, lai noskaidrotu
noziedzīga nodarījuma izdarīšanas apstākļus un personas, kas to izdarījušas,
meklētu noziedzniekus un bez vēsts pazudušos, kā arī lai veiktu
likumpārkāpumu profilaksi; 29) izsludināt un
izmaksāt atlīdzību jebkurai personai par palīdzību noziedzīga nodarījuma
atklāšanā un noziedzīgu nodarījumu izdarījušo personu aizturēšanā; 30) likumā
noteiktajā kārtībā aizturēt un turēt apsardzībā personas, uz kurām tiek vai
var tikt attiecināta piespiedu izraidīšana no valsts. (Otrā daļa izslēgta
ar 13.10.2005. likumu). Kārtību, kādā transportlīdzekli nogādā policijas iestādē pārbaudei, glabā un atdod īpašniekam, kā arī transportlīdzekļa pārbaudes veikšanas termiņus nosaka Ministru kabinets. |
8. 12.panta pirmajā daļā: aizstāt 4.punktā vārdu pakļautības ar vārdu piekritības; aizstāt 5.punktā vārdus kara komandantam vai karaspēka daļas vai kara iestādes komandierim ar vārdiem Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem; aizstāt 9.punktā vārdu medicīnas ar vārdu ārstniecības; izslēgt 10.punktā vārdus medicīnas vai; papildināt 10.punktu ar vārdiem bet ne ilgāk par 12 stundām; izteikt 11. un 12.punktu šādā redakcijā: 11) nogādāt ārstniecības iestādē personas, kurām ir nepārprotami psihiski traucējumi un kuras ar savām darbībām rada acīmredzamas briesmas sev vai apkārtējiem cilvēkiem; 12) nogādāt ārstniecības iestādē personas, kuras mēģinājušas izdarīt pašnāvību, un noskaidrot notikušā apstākļus;; papildināt 20.punktu pēc vārdiem normatīvo aktu prasības ar vārdiem vai transportlīdzeklis tiek izmantots likumpārkāpuma izdarīšanā; papildināt daļu ar 31.punktu šādā redakcijā: 31) savas kompetences ietvaros bez maksas saņemt no valsts un pašvaldību institūcijām un amatpersonām nepieciešamo informāciju un dokumentus. |
|
|
|
8. 12.panta pirmajā daļā: aizstāt 4.punktā vārdu pakļautības ar vārdu piekritības; aizstāt 5.punktā vārdus kara komandantam vai karaspēka daļas vai kara iestādes komandierim ar vārdiem Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem; aizstāt 9.punktā vārdu medicīnas ar vārdu ārstniecības; izslēgt 10.punktā vārdus medicīnas vai; papildināt 10.punktu ar vārdiem bet ne ilgāk par 12 stundām; izteikt 11. un 12.punktu šādā redakcijā: 11) nogādāt ārstniecības iestādē personas, kurām ir nepārprotami psihiski traucējumi un kuras ar savām darbībām rada acīmredzamas briesmas sev vai apkārtējiem cilvēkiem; 12) nogādāt ārstniecības iestādē personas, kuras mēģinājušas izdarīt pašnāvību, un noskaidrot notikušā apstākļus;; papildināt 20.punktu pēc vārdiem normatīvo aktu prasības ar vārdiem vai transportlīdzeklis tiek izmantots likumpārkāpuma izdarīšanā; papildināt daļu ar 31.punktu šādā redakcijā: 31) savas kompetences ietvaros bez maksas saņemt no valsts un pašvaldību institūcijām un amatpersonām nepieciešamo informāciju un dokumentus. |
15.pants.
Policijas struktūra un pakļautība Policija sastāv no
Valsts policijas, Drošības policijas un pašvaldības policijas. Valsts policija un
Drošības policija katra savas kompetences ietvaros izpilda savus pienākumus
visā Latvijas Republikas teritorijā, pašvaldības policija - attiecīgajā
administratīvajā teritorijā. Valsts policija un
Drošības policija ir iekšlietu ministra pārraudzībā esošas iestādes. Policijas
sastāvdaļa ir arī Latvijas Policijas akadēmijas policijas ierindas un
komandējošais sastāvs, kas darbojas saskaņā ar akadēmijas Satversmi un
reglamentiem, kuri noteikti Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar
speciālajām dienesta pakāpēm. Pašvaldības policija ir iekļauta attiecīgās pašvaldības sastāvā, bet darba organizācijas jautājumos sadarbojas ar Valsts policiju. |
9. Izslēgt 15.panta ceturto daļu. |
|
|
|
9. Izslēgt 15.panta ceturto daļu. |
17.pants.
Kārtības policija Kārtības policija
sastāv no Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes, tai
pakļautiem Ceļu policijas un apvienības "Apsardze" dienestiem,
teritoriālo, transporta policijas iestāžu kārtības policijas apakšvienībām,
kā arī policijas iecirkņiem, un tās uzdevums ir garantēt sabiedrisko kārtību,
apkarot noziedzību un apsargāt atsevišķus objektus. 18.pants.
Kriminālpolicija Kriminālpolicija
sastāv no Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes, teritoriālo
un citu policijas iestāžu kriminālpolicijas apakšvienībām. Kriminālpolicijas
funkcijās ietilpst noziedzīgu nodarījumu novēršana un atklāšana, to personu
meklēšana, kuras slēpjas no izmeklēšanas un tiesas, izvairās no soda
izciešanas vai pazudušas bez vēsts, kā arī speciālistu piedalīšanās
nodrošināšana izmeklēšanas darbībās. Kriminālpolicija pilda savus pienākumus, sadarbojoties ar kārtības policiju un pašvaldības policiju, ir tiesīga iepazīties ar visiem materiāliem, kuri ir kārtības policijas un pašvaldības policijas iestādēs, un pārņemt no kārtības policijas savā lietvedībā jebkuru lietu par noziedzīgiem nodarījumiem un personām, kuras tos izdarījušas. Ja tiek organizēta noziedzīgu nodarījumu atklāšana un veikti pasākumi to personu aizturēšanai, kuras izdarījušas noziedzīgus nodarījumus, kārtības policijas un pašvaldības policijas darbiniekiem obligāti jāievēro kriminālpolicijas amatpersonu norādījumi. |
10. Izslēgt 17. un 18.pantu. |
|
|
|
10. Izslēgt 17. un 18.pantu. |
19.pants.
Pašvaldības policija Pašvaldības var izveidot pašvaldības
policiju. Pašvaldības policijas pienākumos
ietilpst: 1) likumpārkāpumu profilakse; 2)
palīdzības sniegšana sociālajā reabilitācijā
personām, kuras
atbrīvotas no brīvības
atņemšanas un ierobežošanas vietām vai kuras ārstējas no alkohola, narkotisko,
psihotropo vai toksisko vielu atkarības; 3) par
administratīvajiem
pārkāpumiem aizturētu un
arestētu personu apsargāšana un konvojēšana; 4)
kontrole par to,
kā tiek izpildīti
pašvaldību apstiprinātie
noteikumi, par kuru pārkāpšanu paredzēta administratīvā
atbildība, kā arī naudas sodu uzlikšana par šo noteikumu pārkāpšanu un to
piedzīšana; 5) Valsts policijas un Drošības policijas atbalstīšana sabiedrības drošības garantēšanā un noziedzības apkarošanā. Ja pašvaldība neveido savu policiju,
šā panta 1. - 4. punktā minētos pasākumus izpilda Valsts policija. Ja ienāk
ziņas par to, ka tiek gatavots vai ir izdarīts likumpārkāpums, kura
izskatīšana ir Valsts policijas
kompetencē, pašvaldības policija veic nepieciešamos pasākumus tā
novēršanai, pārkāpēja aizturēšanai, notikuma vietas apsargāšanai un
nekavējoties par to
paziņo attiecīgajai Valsts
policijas iestādei
(amatpersonai), kā arī
nodod tai likumpārkāpēju un attiecīgos dokumentus par viņu. Šajos
jautājumos Valsts policijas amatpersonu norādījumi ir
saistoši pašvaldības policijas darbiniekiem. Pašvaldības policijas
darbinieku skaitu nosaka attiecīgā pašvaldība. Pašvaldības
policijas sastāvā var
būt tās priekšnieks, viņa vietnieki, vecākie
inspektori, inspektori un
jaunākie inspektori, kā
arī vecākie kārtībnieki, kārtībnieki
un jaunākie kārtībnieki. Pašvaldības policisti savus pienākumus pilda
iekšlietu ministra
apstiprinātajā vienota parauga formas tērpā. Pašvaldības policijai tās pienākumu izpildei savas kompetences
ietvaros ir visas šā likuma 12. panta
1. - 6., 8. - 12., 15., 17., 20., 21., 24. un 26. - 28. punktā minētās tiesības, kā arī tiesības lietot
fizisku spēku, roku dzelžus,
asaras izraisošas vielas,
stekus, sasiešanas līdzekļus, dienesta suņus un zirgus tādā pašā kārtībā, kāda noteikta
valsts policijas darbiniekam. Pašvaldības policijas darbiniekiem ir tiesības Latvijas
Republikas iekšlietu ministra noteiktajā kārtībā saņemt, glabāt un
nēsāt šaujamieročus un šā likuma
14.pantā noteiktajā kārtībā
un paredzētajās situācijās pielietot tos. Pašvaldības policijas paraugnolikumu
apstiprina iekšlietu ministrs. |
11. 19.pantā: izteikt septīto daļu šādā redakcijā: Pašvaldības policijas darbiniekiem ir tiesības šā likuma 14.pantā noteiktajā kārtībā un paredzētajās situācijās pielietot šaujamieročus.; aizstāt astotajā daļā vārdus iekšlietu ministrs ar vārdiem Ministru kabinets. |
|
|
|
11. 19.pantā: izteikt septīto daļu šādā redakcijā: Pašvaldības policijas darbiniekiem ir tiesības šā likuma 14.pantā noteiktajā kārtībā un paredzētajās situācijās pielietot šaujamieročus.; aizstāt astotajā daļā vārdus iekšlietu ministrs ar vārdiem Ministru kabinets. |
20.pants. Valsts
policijas centrālā aparāta un tam pakļauto apakšvienību kompetence Valsts policijas
centrālais aparāts: 1) nosaka policijas
darba organizācijas un darbības prioritāros virzienus; 2) pilnveido
policijas darba tiesisko reglamentāciju; 3) vada Valsts
policijas darbu, saskaņo policijas darbību ar citām valsts varas un pārvaldes
institūcijām un pašvaldībām, pārstāv un aizstāv policijas darbinieku
profesionālās intereses Latvijas Republikas valsts varas un pārvaldes
institūcijās; 4) realizē vienotu
organizatorisko, kadru un zinātniski tehnisko politiku Valsts policijas
darbības sfērā, komplektē policijas vadošo sastāvu, veic Valsts policijas
personālsastāva uzskaiti, organizē policijas darbinieku mācības un
kvalifikācijas paaugstināšanu; 5) koordinē un
kontrolē kārtības policijas un kriminālpolicijas darbību; sniedz nepieciešamo
palīdzību policijas iestādēm; 6) izstrādā
noziedzības apkarošanas un sabiedrības drošības garantēšanas programmas; 7) vada policijas
spēku un līdzekļu izmantošanu valsts un reģionālos masu pasākumos; 8) (izslēgts ar
15.06.2000. likumu); 9) veido valsts
informācijas fondus, operatīvo un kriminālistisko uzskaiti; 10) nosaka vienotus
lietvedības noteikumus, kā arī materiāltehniskās apgādes kārtību; 11) sadarbojas ar
citu valstu policiju (miliciju) un starptautiskajām organizācijām noziedzības
apkarošanas un sabiedrības drošības garantēšanas jautājumos; 12) piedalās ceļu
satiksmes drošības standartu izstrādāšanā un saskaņošanā. Kārtības policijas
un kriminālpolicijas pārvaldes un nodaļas: 1) vada policijas
darbu attiecīgajā republikas pilsētā, rajonā, dzelzceļa, gaisa un ūdens
transporta darbības zonā; koordinē policijas dienestu un iecirkņu darbību
noziedzīgu nodarījumu novēršanā un atklāšanā, kā arī sabiedrības drošības
garantēšanā; 2) vada noziedzīgu
nodarījumu atklāšanu un novēršanu, noziedznieku un bez vēsts pazudušo personu
meklēšanu; 3) savas darbības
zonā koordinē kārtības policijas, kriminālpolicijas un pašvaldības policijas
darbu, kā arī policijas sadarbību ar pašvaldībām, iestādēm, privātpersonām un
personu apvienībām; 4) izraugās
kandidātus mācībām Latvijas Republikas Iekšlietu ministrijas mācību iestādēs. Policijas iecirknis
ir Latvijas Republikas Valsts policijas sistēmas pamatvienība, kuras
darbinieki izpilda visus šā likuma 9., 10. un 11. pantā minētos pienākumus,
izņemot tos, kas tieši ietilpst Valsts policijas centrālā aparāta, pārvalžu
un nodaļu kompetencē. (Ceturtā daļa izslēgta ar 13.10.2005.
likumu). Aizturēto, apcietināto un arestēto personu
īslaicīgai turēšanai un administratīvā aresta izpildei Valsts policijā un
Drošības policijā izveido īslaicīgās aizturēšanas vietas. |
12. Izslēgt 20.pantu. |
|
|
|
12. Izslēgt 20.pantu. |
21.pants.
Kārtībā, kādā policijas darbinieki ieceļami amatā un atbrīvojami no amata Valsts policijas un
Drošības policijas priekšnieku ieceļ amatā un atbrīvo no amata Latvijas
Republikas Ministru kabinets pēc iekšlietu ministra priekšlikuma no policijas
vecākā komandējošā sastāva personu vidus, kurām ir augstākā juridiskā
izglītība un darba stāžs vadošajos amatos policijā nav mazāks par pieciem
gadiem. Valsts policijas
darbinieku un Drošības policijas darbinieku ieceļ amatā un atbrīvo no amata
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Pašvaldības
policijas priekšnieku un viņa vietniekus apstiprina amatā attiecīgās pilsētas
dome, rajona padome vai pagasta padome tikai pēc tam, kad ir saņemta
iekšlietu ministra piekrišana attiecīgās kandidatūras apstiprināšanai.
Pašvaldības policijas priekšnieku un viņa vietniekus atbrīvo no amata
attiecīgās pilsētas dome, rajona padome vai pagasta padome pēc savas
iniciatīvas vai pēc iekšlietu ministra rīkojuma, kas domei (padomei)
jāizskata septiņu dienu laikā. Iekšlietu ministram
ir tiesības līdz dienai, kad dome (padome) atbrīvo pašvaldības policijas
priekšnieku vai viņa vietnieku no amata, atstādināt minētās amatpersonas no
amata pienākumu pildīšanas. Pirms pašvaldības policistu iecelšanas amatā iekšlietu ministra noteiktajā kārtībā tiek pārbaudīta viņu atbilstība ieņemamajam amatam; viņiem jāapgūst profesionālās apmācības kurss un jānokārto attiecīgie eksāmeni. |
13. Izteikt 21.pantu šādā redakcijā: 21.pants. Kārtība, kādā pašvaldības policijas
darbinieki ieceļami amatā un atbrīvojami no amata Pašvaldības policijas priekšnieku un viņa vietniekus ieceļ amatā attiecīgās pašvaldības dome (padome) pēc tam, kad saņemta iekšlietu ministra piekrišana. Pašvaldības policijas priekšnieku un viņa vietniekus atbrīvo no amata attiecīgās pašvaldības dome (padome) pēc savas iniciatīvas vai pēc iekšlietu ministra rīkojuma, kas domei (padomei) jāizskata septiņu dienu laikā. Iekšlietu ministram ir tiesības līdz dienai, kad attiecīgās pašvaldības dome (padome) atbrīvo pašvaldības policijas priekšnieku vai viņa vietnieku no amata, atstādināt minētās amatpersonas no amata pienākumu pildīšanas. |
1 |
Aizsardzības un iekšlietu komisija: izteikt likuma 21.pantu šādā redakcijā: 21.pants. Kārtība, kādā pašvaldības policijas
darbinieki ieceļami amatā un atbrīvojami no amata Pašvaldības policijas priekšnieku un viņa vietniekus ieceļ amatā attiecīgās pašvaldības dome (padome) pēc tam, kad saņemta iekšlietu ministra piekrišana. Pašvaldības policijas priekšnieku un viņa vietniekus atbrīvo no amata attiecīgās pašvaldības dome (padome) pēc savas iniciatīvas vai pēc iekšlietu ministra pieprasījuma, kas domei (padomei) jāizskata septiņu dienu laikā. Pašvaldības domes (padomes) priekšsēdētājam ir tiesības līdz dienai, kad attiecīgā
pašvaldības dome (padome) izskata jautājumu par pašvaldības policijas
priekšnieka vai viņa vietnieka atbrīvošanu no amata, atstādināt minētās
amatpersonas no amata pienākumu pildīšanas. |
Atbalstīt |
13. Izteikt
21.pantu šādā redakcijā: 21.pants. Kārtība, kādā pašvaldības policijas
darbinieki ieceļami amatā un atbrīvojami no amata Pašvaldības
policijas priekšnieku un viņa vietniekus ieceļ amatā attiecīgās pašvaldības
dome (padome) pēc tam, kad saņemta iekšlietu ministra piekrišana. Pašvaldības
policijas priekšnieku un viņa vietniekus atbrīvo no amata attiecīgās
pašvaldības dome (padome) pēc savas iniciatīvas vai pēc iekšlietu ministra
pieprasījuma, kas domei (padomei) jāizskata septiņu dienu laikā. Pašvaldības domes (padomes) priekšsēdētājam ir
tiesības līdz dienai, kad attiecīgā pašvaldības dome (padome) izskata
jautājumu par pašvaldības policijas priekšnieka vai viņa vietnieka
atbrīvošanu no amata, atstādināt minētās amatpersonas no amata pienākumu
pildīšanas. |
23.pants.
Policijas darbinieka darbības garantijas Policijas
darbinieks, pildot viņam uzliktos pienākumus, ir pakļauts savam tiešajam
priekšniekam un augstākam priekšniekam. Ja policijas darbinieks ir saņēmis
priekšnieka pavēli, rīkojumu vai norādījumu, kas ir pretrunā ar likumu, viņš
ievēro likuma prasības. Policijas
darbiniekam nav saistoši partiju un citu sabiedriski politisko organizāciju
un kustību vai to pārstāvju rīkojumi un lēmumi. Partiju un citu
sabiedriski politisko organizāciju un kustību vai to pārstāvju iejaukšanās
policijas darbībā ir aizliegta. Par likumpārkāpumu
netiek atzīta policijas darbinieka rīcība attaisnota profesionāla riska
situācijā, kaut arī šajā rīcībā būtu nodarījuma pazīmes, par kuru noteikta
disciplinārā, administratīvā, materiālā vai kriminālā atbildība. Profesionāls
risks atzīstams par attaisnotu, ja policijas darbinieks rīkojies atbilstoši
viņa rīcībā esošajai informācijai par faktiem un apstākļiem, bet likumīgais
mērķis nav bijis sasniedzams bez riska darbībām un ja viņš, pieļaudams risku,
darījis visu iespējamo kaitējuma novēršanai. Policijas
darbinieku arodbiedrībām nav tiesību pieteikt streikus. Policijas darbiniekam
ir tiesības pārsūdzēt tiesā par viņu pieņemtos policijas un Iekšlietu
ministrijas iestāžu amatpersonu lēmumus, ja viņš uzskata, ka šie lēmumi
nepamatoti ierobežo viņa tiesības vai pilnvaras vai aizskar viņa cieņu. Savu
kultūras un sporta vajadzību apmierināšanai policijas darbinieki var izveidot
biedrības un klubus, kuru darbību reglamentē likumā noteiktajā kārtībā
pieņemti un reģistrēti statūti. (Sestā daļa
izslēgta ar 19.12.2002. likumu, kas stājas spēkā no 01.01.2003.). Zaudējumi, kas
nodarīti policijas darbinieka vai tuva viņa radinieku mantai sakarā ar
policijas darbinieka dienesta darbību, atlīdzināmi pilnā apmērā no budžeta
līdzekļiem. Ja policijas
darbinieks, pildot dienesta pienākumus, ir guvis ievainojumu vai sakropļojumu
vai saistībā ar dienesta pienākumu veikšanu viņa veselībai ir nodarīts citāds
kaitējums, viņam papildus likumā noteiktajām kompensācijām un pabalstiem
izmaksā vienreizēju kompensāciju Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un
apmērā. Ja policijas
darbinieks, pildot dienesta pienākumus, ir gājis bojā, viņa neatraidāmajiem
mantiniekiem izmaksā vienreizēju pabalstu 50 000 latu apmērā. Policijas
darbinieks, kurš ir specializētā valsts civildienesta ierēdnis, bērna
piedzimšanas gadījumā saņem vienreizēju pabalstu sešu amatalgu apmērā. Ja abi
bērna vecāki ir ierēdņi, tiesības uz pabalstu ir vienam no viņiem. Policijas
darbinieks, kurš ir specializētā valsts civildienesta ierēdnis, aizejot
ikgadējā atvaļinājumā, saņem atvaļinājuma pabalstu amatalgas apmērā. Šā panta astotajā, devītajā, desmitajā un vienpadsmitajā daļā paredzētās garantijas neattiecas uz Drošības policijas darbiniekiem, kuru garantijas nosaka Valsts drošības iestāžu likums. |
14. Izslēgt 23.panta ceturto, septīto, astoto, devīto, desmito, vienpadsmito un divpadsmito daļu. |
|
|
|
14. Izslēgt 23.panta ceturto, septīto, astoto,
devīto, desmito, vienpadsmito un divpadsmito daļu. |
24.pants. Valsts
policijas un Drošības policijas darbinieka nodrošināšana ar dzīvojamo telpu Valsts policijai un
Drošības policijai ir tiesības pirkt dzīvojamās mājas vai atsevišķus
dzīvokļus, kā arī celt dzīvojamās mājas Valsts policijas un Drošības policijas
darbinieku vajadzībām. Pašvaldība pēc
Valsts policijas vai Drošības policijas iestādes lūguma var nodrošināt Valsts
policijas vai Drošības policijas darbinieku, kurš dienesta interesēs tiek
pārcelts uz citu apdzīvotu vietu, ar dzīvojamo telpu dienesta vietas tuvumā. Kārtību, kādā Valsts policijas vai Drošības policijas darbiniekam, kurš dienesta interesēs tiek pārcelts uz citu apdzīvotu vietu, piešķirama kompensācija par dzīvojamās telpas īri un komunālajiem pakalpojumiem, kā arī kompensācijas apmēru nosaka iekšlietu ministrs. |
15. Izslēgt 24.panta trešo daļu. |
|
|
|
15. Izslēgt 24.panta trešo daļu. |
25.pants. Citu
garantiju piešķiršana policijas darbiniekam Policijas
darbiniekam ir tiesības saņemt dienesta pienākumu izpildes nodrošināšanai
paredzēto apmaksu par izdevumiem, kas viņam radušies, izmantojot sabiedrisko
transportu. Policijas
darbiniekam ir tiesības ārpus kārtas iekārtot valsts un pašvaldību
pirmsskolas bērnu iestādēs savus bērnus sešu mēnešu laikā no lūguma
iesniegšanas dienas. Pašvaldības var
noteikt arī citus atvieglojumus un garantijas policijas darbiniekiem. Policijas
darbiniekam, kurš nosūtīts vai atrodas dienesta komandējumā, ir tiesības
ārpus kārtas iegādāties braukšanas dokumentus jebkura veida
transportlīdzekļos, kā arī iekārtoties viesnīcā, uzrādot komandējuma un
dienesta apliecību. Policijas
darbiniekam, kurš dienesta vajadzībām izmanto personisko transportlīdzekli,
tā ekspluatācijas izdevumus kompensē no budžeta līdzekļiem. Policijas
darbiniekam, kurš atvaļināts no dienesta sakarā ar invaliditāti, arodslimību,
tiek saglabāti šajā likumā noteiktie atvieglojumi un garantijas. 26.pants.
Policijas darbinieka darba laiks un darba samaksa Policijas
darbiniekam noteikta 40 stundu darba nedēļa. Ja nepieciešams, policijas
darbinieku pēc policijas iestādes priekšnieka norādījuma var iesaistīt darbā
virs noteiktās darba laika normas. Policijas
darbinieks par dienestu policijā saņem darba samaksu, kurā ietilpst amatalga,
piemaksa par speciālo amata (dienesta) pakāpi, piemaksa par izdienu un citas
piemaksas, kuru veidus un apmērus atbilstoši dienesta apstākļiem nosaka
Ministru kabinets. Policijas
darbiniekam, kurš šajā dienestā nostrādājis mazāk par 10 gadiem, piešķir
ikgadēju apmaksātu atvaļinājumu - četras kalendāra nedēļas, pēc 10 dienesta
gadiem - piecas, pēc 20 dienesta gadiem - sešas, bet pēc 25 dienesta gadiem -
septiņas kalendāra nedēļas. Pensiju policijas
darbiniekiem piešķir saskaņā ar likumu "Par izdienas pensijām Iekšlietu
ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm" un
citiem normatīvajiem aktiem par iekšlietu iestāžu ierindas un komandējošā
sastāva personu pensijām. Uz policijas kalpotāju, kuram nav speciālās
dienesta pakāpes, attiecas likums "Par valsts pensijām". Policijas darbinieki dienesta laikā ir daļējā valsts apgādībā. Apgādes nosacījumus un normas reglamentē Ministru kabinets. |
16. Izslēgt 25. un 26.pantu. |
|
|
|
16. Izslēgt 25. un 26.pantu. |
VI nodaļa DIENESTS VALSTS
POLICIJĀ 28.pants.
Policijas personālsastāvs Policijas dienestā
pieņem Latvijas Republikas pilsoņus, ne jaunākus par 18 gadiem un ne vecākus
par 35 gadiem, kuri, ņemot vērā viņu personiskās īpašības, izglītību, fizisko
sagatavotību un veselības stāvokli, ir spējīgi un brīvprātīgi vēlas pildīt
policijai uzliktos pienākumus. Policijas dienestā nevar pieņemt personas,
kuras agrāk sodītas par tīšiem noziedzīgiem nodarījumiem. Policijas
darbiniekam jāprot valsts valoda un, pildot dienesta pienākumus, jāspēj
sazināties ar personām tajā valodā, ko pārsvarā lieto attiecīgajā reģionā vai
darba iecirknī. Policijas dienestā
nedrīkst pieņemt personu, kas ir vai ir bijusi PSRS, Latvijas PSR vai kādas
ārvalsts drošības dienesta (izlūkdienesta vai pretizlūkošanas dienesta) štata
vai ārštata darbinieks, aģents, rezidents vai konspiratīvā dzīvokļa
(segorganizācijas jebkurā tās formā) turētājs. Izņēmuma gadījumos šādas
personas var pieņemt policijas dienestā uz darba līguma pamata un uz noteiktu
laiku, ja to prasa nepieciešamība veikt konkrētus uzdevumus, izmantojot šo
personu profesionālās zināšanas. Policijas darbinieka
pienākums ir nelokāmi pildīt likuma prasības, ievērot profesionālās ētikas
normas, respektēt un aizstāvēt cilvēka cieņu, atbalstīt un aizstāvēt cilvēka
tiesības attiecībā uz visām personām, rūpēties par cilvēkiem un būt gatavam
jebkurā brīdī sniegt viņiem palīdzību, darboties noteikti un mērķtiecīgi,
netaupot savus spēkus, bet, ja nepieciešams, nežēlot arī savu dzīvību, lai
izpildītu dienesta pienākumus. Šo prasību nepildīšana nav savienojama ar
dienestu policijā. Visi policijas
darbinieki ir pakļauti atestācijai atbilstoši viņu ieņemamam amatam un
speciālajai dienesta pakāpei. Policijas
darbiniekam ir aizliegts organizēt streikus un piedalīties tajos. Policijas
darbinieka uzņēmējdarbības, ienākumu gūšanas, amatu savienošanas, darbu
pildīšanas, kā arī ar tiem saistītos citus ierobežojumus un pienākumus nosaka
likums Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā. 29.pants.
Policijas darbinieka zvērests Policijas
darbinieks, stājoties amatā, dod zvērestu: "Es,
.............., stājoties policijas dienestā, zvēru būt uzticīgs Latvijas
Republikai un godīgi pildīt tās likumus, apsolu nesaudzēt spēkus, bet, ja tas
būs vajadzīgs, - arī dzīvību Latvijas Republikas labā." 30.pants.
Policijas darbinieka palīgi Par policijas
darbinieka palīgiem var būt Latvijas Republikas pastāvīgie iedzīvotāji vecumā
no 20 līdz 65 gadiem, kuri, ņemot vērā viņu personiskās īpašības, ir spējīgi
brīvprātīgi palīdzēt policijas darbiniekiem. Policijas
darbinieka palīgu darba organizācijas un pienākumu pildīšanas noteikumus, viņu
tiesības un pienākumus nosaka Latvijas Republikas Ministru kabinets. 31.pants.
Policijas darbinieka pieņemšana dienestā un atbrīvošana no dienesta. Dienesta
pildīšanas kārtība un noteikumi Policijas dienestā
parasti pieņem personas, kuras beigušas Iekšlietu ministrijas izglītības
iestādes vai Latvijas Policijas akadēmiju. Personas, kuras
pieņemtas dienestā Valsts policijā un nav apguvušas pamata profesionālo
sagatavošanu, nav pielaižamas pie dienesta pienākumu pildīšanas, bet obligāti
norīkojamas uz mācībām Iekšlietu ministrijas izglītības iestādēs, kur tās
iziet dienestam nepieciešamo tiesisko un profesionālo sagatavošanu. Policijas
darbinieku elementāro apmācību, pārkvalifikāciju un kvalifikācijas celšanu
var veikt uz līguma pamata arī citu valstu policijas mācību iestādēs. Policijas dienesta
pildīšanas kārtību, arī speciālo dienesta pakāpju nosaukumus, to piešķiršanas
un atņemšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. Policijas
darbinieks parasti var atrasties policijas dienestā līdz 50 gadu vecuma sasniegšanai.
Pēc policijas darbinieka vēlēšanās un ar viņa tiešā priekšnieka rakstveida
piekrišanu dienesta laiku policijā var pagarināt: 1) iestādes
priekšniekam un viņa vietniekiem - ar iekšlietu ministra lēmumu; 2) pārējiem
policijas darbiniekiem - attiecīgi ar Valsts policijas vai Drošības policijas
priekšnieka pavēli (rīkojumu), pamatojoties uz attiecīgās iestādes
atestācijas komisijas lēmumu. Darbinieku atvaļina
no dienesta sakarā ar: 1) paša vēlēšanos; 2) izdienas laika
sasniegšanu; 3) likumā noteiktā
vecuma sasniegšanu; 4) veselības
stāvokli - pamatojoties uz Iekšlietu ministrijas Centrālās medicīniskās
ekspertīzes komisijas atzinumu par nederīgumu dienestam; 5) darbinieku
skaita samazināšanu; 6) ievēlēšanu vai
iecelšanu amatā citā valsts vai pašvaldības iestādē; 7) neatbilstību
dienestam pēc atestācijas rezultātiem; 8) disciplīnas
pārkāpumiem; 9) spēkā stājušos
tiesas spriedumu par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu; 10) darbinieka
nāvi. (Septītā daļa
izslēgta ar 14.04.2005. likumu). Policijas
darbinieku pārcelšanas kārtību nosaka Valsts civildienesta likums. 32.pants.
Policijas darbinieka formas tērps Policijas
darbiniekam bez maksas tiek izsniegts vienota parauga formas tērps. Formas
tērpa aprakstu un atšķirības zīmes apstiprina Ministru kabinets. Policijas
darbiniekam viņa pilnvaru apliecināšanai izdod dienesta apliecību, bet
kriminālpolicijas darbiniekam - arī speciālu žetonu. Pie policijas darbinieka
formas tērpa redzamā vietā jābūt piestiprinātam viņa uzvārdam un
personiskajam numuram, bet pie pašvaldības policijas darbinieka formas tērpa
- arī attiecīgās teritorijas atšķirības zīmei un nosaukumam. 33.pants. Policijas
darbinieka stimulēšana un atbildība Par dienesta
pienākumu priekšzīmīgu pildīšanu policijas darbiniekam piemērojami šādi
apbalvojumi un dienesta atzinības veidi: pateicības
izteikšana; apbalvošana ar
vērtīgu balvu vai naudas prēmiju; apmaksāta
papildatvaļinājuma piešķiršana līdz 10 dienām; apbalvošana ar goda
rakstu; agrāk uzlikta
disciplinārsoda pirmstermiņa noņemšana. Par dienesta
pienākumu priekšzīmīgu pildīšanu policijas darbiniekam var piešķirt arī citus
atzinības apliecinājumus. Par dienesta
pienākumu izpildē parādīto varonību un drosmi un citiem izciliem nopelniem
policijas darbinieku var ieteikt Latvijas Republikas valsts apbalvojuma
piešķiršanai. Par likumu
neievērošanu, varas vai dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, dienesta
pilnvaru pārsniegšanu, uzlikto pienākumu neizpildīšanu vai par šo pienākumu
pienācīgu nepildīšanu policijas darbinieks tiek saukts pie disciplinārās,
administratīvās, materiālās vai kriminālās atbildības. Policijas darbinieka
saukšana pie disciplinārās atbildības neatbrīvo viņu no iespējamās
administratīvās, materiālās un kriminālās atbildības. Policijas darbiniekam
piemēro šādus disciplinārsodus: piezīmi; rājienu; speciālās dienesta
pakāpes pazemināšanu par vienu pakāpi; brīdinājumu par
neatbilstību ieņemamajam amatam; pazemināšanu amatā; atlaišanu no
dienesta sakarā ar neatbilstību policijas dienestam. Apbalvojumu piešķiršanas, dienesta atzinības izteikšanas un disciplinārsodu piemērošanas kārtību policijas darbiniekam nosaka Iekšlietu iestāžu disciplinārreglaments, ko apstiprina Ministru kabinets. |
17. Izslēgt VI nodaļu. |
|
|
|
17. Izslēgt VI nodaļu. |
Pārejas noteikums Šā likuma 23.panta vienpadsmitā daļa stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī. |
18. Izteikt pārejas noteikuma tekstu šādā redakcijā: Neizmaksātos atvaļinājuma pabalstus par 2005.gadu izmaksā šim mērķim piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. |
|
|
|
18. Izteikt pārejas noteikuma tekstu šādā redakcijā: Neizmaksātos atvaļinājuma pabalstus par 2005.gadu izmaksā šim mērķim piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. |
|
Likums stājas spēkā 2006.gada 1.jūlijā. |
2 |
Iekšlietu ministrs Dz.Jaundžeikars: izteikt norādi par likuma spēkā stāšanos šādā redakcijā: Likums stājas spēkā 2006.gada 1.oktobrī. |
Atbalstīt |
Likums stājas spēkā 2006.gada 1.oktobrī. |