Likumprojekts
Izdarīt likumā
"Par grāmatvedību" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības
Ziņotājs, 1992, 44./45.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1995, 3., 23.nr.; 1996, 24.nr.; 1999, 15.nr.; 2000, 10.nr.; 2003,
12.nr.; 2004, 6.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.pantu
šādā redakcijā:
"1.pants
Likums attiecas uz komersantiem, kooperatīvajām sabiedrībām, ārvalstu komersantu filiālēm un pastāvīgajām pārstāvniecībām, biedrībām un nodibinājumiem, politiskajām organizācijām (partijām) un to apvienībām, reliģiskajām organizācijām, arodbiedrībām, iestādēm, kuras tiek finansētas no valsts budžeta vai pašvaldību budžetiem, valsts vai pašvaldību aģentūrām, citām juridiskajām un fiziskajām personām, kas veic saimniecisko darbību (turpmāk uzņēmums)."
2. Izteikt 2.panta
ceturto daļu šādā redakcijā:
"Uzņēmuma vadītājs ir:
1) personālsabiedrībā visi šīs sabiedrības biedri vai tie sabiedrības
biedri, kuri ir īpaši pilnvaroti pārstāvēt sabiedrību;
2) kapitālsabiedrībā valde;
3) kooperatīvajā sabiedrībā valde vai persona,
kura pilda tās funkcijas sabiedrības statūtos noteiktajā kārtībā;
4) individuālajā uzņēmumā, zemnieka un zvejnieka saimniecībā attiecīgi
uzņēmuma vai saimniecības īpašnieks;
5) ārvalsts komersanta filiālē un pastāvīgajā pārstāvniecībā persona,
kura pilnvarota pārstāvēt ārvalsts komersantu darbībās, kas saistītas ar
filiāli vai pastāvīgo pārstāvniecību;
6) iestādē, kura tiek finansēta no valsts budžeta vai pašvaldības budžeta,
valsts vai pašvaldības aģentūrā tās vadītājs;
7) biedrībā, nodibinājumā, politiskajā organizācijā (partijā), politisko
organizāciju (partiju) apvienībā un arodbiedrībā izpildinstitūcija
(vadības institūcija);
8) reliģiskajā organizācijā vadība (vadības institūcija);
9) individuālais komersants un cita fiziskā persona, kas veic saimniecisko
darbību."
3. Izslēgt 3.panta otrajā daļā vārdu "(ģimenes)".
4. Izteikt 9.pantu šādā redakcijā:
"9.pants
Grāmatvedības reģistri kārtojami divkāršā ieraksta
sistēmā.
Šā
panta noteikumi neattiecas uz:
1) individuālajiem
komersantiem, individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un zvejnieku saimniecībām,
kuru apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata
gadā nepārsniedz 200000 latu, citām fiziskajām personām, kas veic saimniecisko
darbību. Minētās personas var kārtot grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā;
2) reliģiskajām organizācijām,
kuru apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem pārskata gadā
nepārsniedz 25000 latu. Tās var kārtot grāmatvedību vienkāršā ieraksta
sistēmā."
5. Izslēgt 11.panta trešajā daļā vārdu "(ģimenes)".
6. 13.pantā:
izteikt trešo daļu
šādā redakcijā:
"Par katru pārskata gadu sastāda gada pārskatu, kura struktūra, apjoms un saturs, kā arī sagatavošanas, pārbaudīšanas un iesniegšanas kārtība noteikta likumā "Par uzņēmumu gada pārskatiem", finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku darbību reglamentējošos likumos un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas noteikumos vai norādījumos un saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību pieņemtajos normatīvajos aktos.";
izteikt ceturtās daļas otro punktu šādā redakcijā:
"2) biedrībām, nodibinājumiem, reliģiskajām organizācijām un arodbiedrībām, kuru gada pārskata struktūru, apjomu, saturu, sagatavošanas, pārbaudīšanas un iesniegšanas kārtību nosaka Ministru kabinets;";
izslēgt ceturtās
daļas 3.punktu;
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"Šā panta pirmās, otrās un
trešās daļas noteikumi neattiecas uz individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām, kuru apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem
darījumiem iepriekšējā pārskata gadā nepārsniedz 200000 latu, individuālajiem
komersantiem un citām fiziskajām personām, kas veic saimniecisko darbību. Šie
uzņēmumi uzskaita saimnieciskās darbības ieņēmumus un izdevumus un izpilda
deklarācijas un veidlapas atbilstoši nodokļu likumos vai saskaņā ar tiem
pieņemtajos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.";
izslēgt sesto un septīto daļu.
7. 14.pantā:
izslēgt pirmajā daļā vārdu "(līgumsabiedrības)";
izteikt sesto daļu šādā redakcijā:
"Šā panta noteikumi neattiecas uz iestādi, kas tiek
finansēta no valsts budžeta vai pašvaldības budžeta, un valsts vai pašvaldības
aģentūru, kuras saimnieciskā gada ilgumu, sākumu un beigas nosaka attiecīgi
likumi."
8. Izteikt 15.1 panta trešās daļas
otro teikumu šādā redakcijā:
"Padomes
personālsastāvu pēc finanšu ministra priekšlikuma apstiprina Ministru
kabinets."
9. Pārejas
noteikumā:
aizstāt vārdus "Pārejas noteikums" ar vārdiem "Pārejas noteikumi";
papildināt pārejas
noteikumus ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5. Grozījumi likuma 9.pantā un 13.panta piektajā un sestajā daļā stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī."
Finanšu ministra vietā
veselības ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd likuma Par
grāmatvedību normas nav pilnībā saskaņotas ar Biedrību un
nodibinājumu likumu un Administratīvā
procesa likumu, no šā likuma subjektu
loka nav izslēgtas bezpeļņas organizācijas. Tāpēc bija nepieciešams izstrādāt
likumprojektu, lai precizētu likuma
Par grāmatvedību subjektu loku un attiecīgas likuma normas un izpildītu Komerclikuma spēkā stāšanās
kārtības likuma, Biedrību un nodibinājumu likuma spēkā stāšanās kārtības likuma un Administratīvā procesa
likuma spēkā stāšanās likuma pārejas
noteikumu, kā arī Finanšu ministrijas gada rīcības plānā doto uzdevumu.
Pašlaik likumā Par
grāmatvedību noteikts, ka individuālajiem komersantiem, individuālajiem
uzņēmumiem, zemnieku un zvejnieku saimniecībām, kuru gada apgrozījums no
saimnieciskajiem darījumiem pārsniedz 45 000 latu, jākārto grāmatvedība
divkāršā ieraksta sistēmā un jāsagatavo gada pārskati saskaņā ar likuma Par
uzņēmumu gada pārskatiem prasībām. Minētais kritērijs gada apgrozījums no
saimnieciskajiem darījumiem 45 000 latu - ir noteikts 1995.gada sākumā,
aizstājot kopš likuma pieņemšanas 2002.gadā salīdzināmos lielumos noteikto
kritēriju 2000 minimālās mēnešalgas - ar absolūtu lielumu 45 000 latu (2000 reiz minimālā mēnešalga
1994.gadā 22,5 lati). Ievērojot minimālās algas un patēriņa cenu pieaugumu kopš
1994.gada, kā arī Komerclikuma 75.pantā noteikto kritēriju gada apgrozījums
no saimnieciskajiem darījumiem 200 000 latu, kuru sasniedzot fiziskajai
personai, kas veic saimniecisko darbību, ir pienākums pieteikt sevi
ierakstīšanai komercreģistrā kā individuālo komersantu, likumos Par
grāmatvedību un Par uzņēmumu gada pārskatiem noteiktais kritērijs - gada
apgrozījums no saimnieciskajiem darījumiem 45 000 latu - ir pārāk zems un
neatbilst šābrīža ekonomiskajai situācijai, jo uzliek sarežģītas
grāmatvedības kārtošanas un gada pārskata
sagatavošanas pienākumu uzņēmējiem, kas to nav spējīgi nodrošināt. Uz to norādījusi arī Ekonomikas
ministrija 2005.gada 4.februāra
vēstulē Nr.6230-01/89 Finanšu ministrijai.
|
||||||||
Likumprojekts Grozījumi likumā Par grāmatvedību paredz: 1) precizēt likuma Par grāmatvedību subjektu loku un saskaņot likumu ar Biedrību un nodibinājumu likumu un
Administratīvā procesa likumu (likuma Par grāmatvedību
1., 2., 3. un 9.panta, 13.panta
trešās, ceturtās, sestās un septītās
daļas, 14.panta un 15.1
panta trešās daļas grozījumu projekts); 2) noteikt, ka ar 2007.gada 1.janvāri likuma
Par grāmatvedību 9.panta otrajā daļā un 13.panta piektajā daļā noteiktais
kritērijs - gada apgrozījums no saimnieciskajiem darījumiem - individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām un individuālajiem komersantiem ir 200 000 latu, šo kritēriju saskaņojot
ar Komerclikuma 75.pantā individuālajiem komersantiem noteikto kritēriju
(likuma Par grāmatvedību 9.panta otrās daļas un 13.panta piektās daļas
grozījumu projekts). |
|||||||||
Nav |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projektam ir pozitīva
ietekme uz makroekonomiskajiem faktoriem, jo, vienkāršojot grāmatvedības
kārtošanas noteikumus, tiks sekmēta neliela apjoma saimnieciska darbība. |
||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Tiešais ieguvums no likumprojekta būs tas, ka: 1) likumprojekta pieņemšanas rezultātā likums Par grāmatvedību būs skaidrāk saprotams, jo likumā lietotā terminoloģija un likuma normu saturs būs saskaņots ar citiem spēkā esošajiem likumiem; 2) likumprojekta pieņemšana sekmēs neliela apjoma saimniecisko darbību, jo būs vienkāršoti grāmatvedības kārtošanas noteikumi individuālajiem komersantiem, individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku un zvejnieku saimniecībām, kuru gada apgrozījums no saimnieciskajiem darījumiem nepārsniedz 200 000 latu. Esošā informācija ļauj spriest, ka vairāk nekā pusei no ekonomiski aktīvajiem individuālajiem komersantiem, individuālajiem uzņēmumiem un zemnieku un zvejnieku saimniecībām gada apgrozījums no saimnieciskajiem darījumiem 2004.gadā bija mazāks par 200 000 latu. |
||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
Nav |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
6. Cita
informācija |
Nav |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai
ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Saistībā ar likumprojektā paredzētajiem likuma Par grāmatvedību 9.panta grozījumiem būs jāsagatavo un Ministru kabineta kārtības ruļļa 219.punktā paredzētajā termiņā jāiesniedz Ministru kabineta noteikumu projekts par kārtību, kādā kārtojama grāmatvedība vienkāršā ieraksta sistēmā. Saistībā ar likumprojektā paredzētajiem likuma Par grāmatvedību 13.panta ceturtās daļas grozījumiem būs jāsagatavo un Ministru kabineta kārtības ruļļa 219.punktā paredzētajā termiņā jāiesniedz Ministru kabineta noteikumu projekti Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem un Noteikumi par reliģisko organizāciju gada pārskatiem, kuri aizstās pašlaik spēkā esošos Ministru kabineta 2000.gada 1.augusta noteikumus Nr.251 Noteikumi par sabiedrisko organizāciju, to apvienību un arodbiedrību gada pārskatiem un Nr.252 Noteikumi par reliģisko organizāciju gada pārskatiem. Saistībā ar likumprojektā paredzēto likuma Par grāmatvedību 15.1 panta trešās daļas grozījumu būs jāsagatavo un Ministru kabineta kārtības ruļļa 219.punktā paredzētajā termiņā jāiesniedz grozījums Ministru kabineta 2003.gada 5.augusta noteikumos Nr.437 Grāmatvedības padomes nolikums un Ministru kabineta rīkojuma Par grāmatvedības padomes sastāvu projekts. |
||||||||
Nav |
|||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, ko tā uzņēmusies, 2003.gadā
Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas
Savienībai līgumu. |
||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
1.tabula |
|||||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
2.tabula |
|||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||
|
|
|
|
||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|||||||||
Likumprojektu
nosūtīts izvērtēšanai Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijai un Latvijas
Republikas Grāmatvežu asociācijai. |
|||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Latvijas Zvērinātu
revidentu asociācija neatbalsta likumprojektā paredzēto kritēriju
paaugstināšanu no 45 000 latiem uz 200 000 latiem. Latvijas
Republikas Grāmatvežu asociācija šaubās par minēto kritēriju paaugstināšanas
lietderību. Latvijas Pašvaldību savienība pēc likumprojekta izskatīšanas ierosina papildināt likumu Par grāmatvedību ar jaunu pantu, kurš paredzētu, ka pašvaldības var noteikt grāmatvedības kārtošanu un organizāciju pašvaldību finanšu pārskatu konsolidācijā iesaistītajām iestādēm. Priekšlikums nav ņemts vērā, jo: - saskaņā ar Likuma par
budžetu un finanšu vadību 29.panta otro daļu un 30.panta otro daļu budžeta
iestādes kārto grāmatvedības uzskaiti
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un pašvaldības sagatavo un
iesniedz gada pārskatu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apjomā; - savukārt saskaņā ar likuma Par
grāmatvedību 15.panta pirmo daļu visiem šā likuma subjektiem (arī iestādēm,
kuras tiek finansētas no pašvaldību budžetiem) noteikumus par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju
izdod Ministru kabinets. |
||||||||
Informācija par likumprojektu tika sniegta Pasaules Bankas
organizētajā konferencē par Latvijas grāmatvedības un revīzijas (audita)
novērtējuma rezultātiem. |
|||||||||
Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem nav notikušas. |
|||||||||
Nav |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas, esošo institūciju
funkcijas netiks paplašinātas. |
||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis, izdevumā Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī ievietots
informācijas sistēmā NAIS. Par jaunākajiem grozījumiem grāmatvedību
reglamentējošajos normatīvajos aktos tiks plaši informēts vairākos
specializētajos periodiskajos izdevumos. Sabiedrības informēšanas pasākumi
tiks veikti arī ar ministrijas mājaslapas un sabiedrisko attiecību
speciālistu starpniecību dažādos plašsaziņas līdzekļos. |
||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.
Ja būs neskaidrības, indivīds varēs griezties ar viņu interesējošiem
jautājumiem šā likumprojekta sagatavotājā
un iesniedzējā institūcijā Finanšu ministrijā. Indivīds lēmumus
varēs apstrīdēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Turklāt
savas tiesības indivīds varēs aizstāvēt arī vispārējā kārtībā, griežoties
tiesā. |
||||||||
Nav |
|||||||||
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Valsts sekretāra v.i. |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
S.Zvidriņa |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
A.Malējs |
9.12.2005. 8:40
1417
G.Majevska
7095616; Gunta.Majevska@fm.gov.lv