Likums par valsts kompensāciju
cietušajiem
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt fiziskajai
personai, kura Kriminālprocesa likumā noteiktajā kārtībā ir atzīta par cietušo
(turpmāk cietušais), tiesības saņemt valsts kompensāciju par kriminālsodāmas
noziedzīgas rīcības rezultātā radīto morālo aizskārumu, fiziskajām ciešanām vai
mantisko zaudējumu (turpmāk kaitējums), ja noziedzīgā rīcība bijusi vērsta
pret personas dzīvību vai veselību un ir iestājusies cietušā nāve vai
cietušajam nodarīti smagi miesas bojājumi, vai noziedzīgā rīcība bijusi vērsta
pret personas dzimumneaizskaramību (turpmāk vardarbīgs noziedzīgs
nodarījums).
2.pants.
Likuma darbība
(1) Likums reglamentē kārtību, kādā Juridiskās
palīdzības administrācija izmaksā valsts kompensāciju cietušajam, un valsts
kompensācijas apmēru.
(2) Valsts
kompensācijas pieprasīšana un izmaksāšana, pamatojoties uz šo likumu,
neierobežo cietušā tiesības pieprasīt kompensāciju saskaņā ar Kriminālprocesa
likumu.
(3) Likums neattiecas uz ceļu satiksmes
negadījumos radītā kaitējuma atlīdzināšanu, ja tie nav vardarbīgi noziedzīgi
nodarījumi.
3.pants.
Tiesības uz valsts kompensāciju
(1) Tiesības uz
valsts kompensāciju ir cietušajam.
(2) Cietušajam ir
tiesības uz valsts kompensāciju arī tad, ja vardarbīga noziedzīga nodarījuma
izdarītājs vai viņa līdzdalībnieks nav identificēts vai aizturēts vai viņu nav
iespējams saukt pie kriminālatbildības Krimināllikumā noteiktajos gadījumos.
4.pants.
Juridiskās palīdzības administrācijas uzdevumi
(1) Juridiskās palīdzības administrācijai
papildus Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likumā noteiktajiem
pamatuzdevumiem ir šādi uzdevumi:
1) izmaksāt valsts kompensāciju atbilstoši šā
likuma 1.pantam;
2) izveidot un uzturēt valsts kompensācijas
reģistru;
3) bezstrīdus kārtībā piedzīt izmaksāto valsts
kompensācijas summu no cietušā, kurš apzināti sniedzis nepatiesas ziņas, lai
saņemtu valsts kompensāciju;
4) regresa kārtībā vērsties pret
vardarbīgā noziedzīgā nodarījuma izdarītāju vai līdzdalībnieku;
5) atbilstoši šim likumam sadarboties ar
Eiropas Komisiju un citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm.
(2) Līdzekļus, kas piedzīti šā panta pirmās daļas 3.
un 4.punktā minētajos gadījumos, iemaksā valsts pamatbudžeta ieņēmumos.
5.pants.
Valsts kompensācijas līdzekļi
Valsts kompensācija, kas paredzēta šā likuma
4.pantā minēto uzdevumu izpildei, tiek izmaksāta no valsts budžetā Juridiskās
palīdzības administrācijai paredzētajiem līdzekļiem.
6.pants. Valsts kompensācijas reģistrs
(1) Ziņu iekļaušanu valsts kompensācijas
reģistrā, to apstrādi, izmantošanu un valsts kompensācijas reģistra uzturēšanu
nodrošina Juridiskās palīdzības administrācija. Juridiskās palīdzības
administrācija ir valsts kompensācijas reģistra pārzine un turētāja.
(2) Valsts kompensācijas reģistrā iekļauj ziņas par
valsts kompensācijas izmaksāšanu cietušajiem, atteikumiem to izmaksāt, kā arī
ziņas par regresa prasībām.
(3) Ministru kabinets nosaka valsts kompensācijas
reģistrā iekļaujamās informācijas apjomu un kārtību, kādā tiek nodrošināta
piekļuve informācijai.
II nodaļa
Valsts kompensācijas
pieprasīšanas un izmaksāšanas kārtība un nosacījumi
7.pants.
Valsts kompensācijas maksimālais apmērs
(1) Vienam vardarbīgā noziedzīgā nodarījumā cietušajam
izmaksājamās valsts kompensācijas maksimālais apmērs ir piecas minimālās
mēnešalgas.
(2) Kompensācija tiek izmaksāta:
1) 100 procentu apmērā, ja iestājusies cietušā nāve;
2) 60 procentu apmērā, ja cietušajam nodarīti
smagi miesas bojājumi vai aizskarta cietušā dzimumneaizskaramība.
8.pants.
Valsts kompensācijas pieprasījums
(1) Lai saņemtu valsts kompensāciju, cietušais
iesniedz Juridiskās palīdzības administrācijā valsts kompensācijas
pieprasījumu aizpildītu valsts kompensācijas pieprasījuma veidlapu un procesa
virzītāja izziņu par personas atzīšanu par cietušo vai tiesas spriedumu, vai
tiesu izpildītāja lēmumu par tiesas nolēmuma izpildes neiespējamību.
(2) Valsts kompensācijas pieprasījuma veidlapas
paraugu apstiprina Ministru kabinets.
(3) Cietušais Juridiskās palīdzības administrācijā bez
maksas var saņemt valsts kompensācijas pieprasījuma veidlapu, kā arī
informāciju par veidlapas aizpildīšanu un tai pievienojamajiem dokumentiem.
9.pants.
Valsts kompensācijas pieprasījuma iesniegšanas termiņš
Valsts kompensācijas pieprasījumu Juridiskās
palīdzības administrācijā iesniedz gada laikā pēc dienas, kad persona atzīta
par cietušo.
10.pants. Kārtība, kādā izskata valsts kompensācijas
pieprasījumus
(1) Juridiskās palīdzības administrācija 30 dienu
laikā pēc valsts kompensācijas pieprasījuma saņemšanas pieņem lēmumu par
valsts kompensācijas izmaksāšanu šajā likumā noteiktajos gadījumos.
(2) Ja Juridiskās palīdzības administrācija
konstatē, ka lēmuma pieņemšanai ir nepieciešama papildu informācija, tā
informē par to cietušo septiņu dienu laikā pēc valsts kompensācijas
pieprasījuma saņemšanas.
(3) Šā panta pirmajā daļā minētā lēmuma
pieņemšanas termiņu aptur līdz visas Juridiskās palīdzības administrācijas
pieprasītās informācijas saņemšanai.
(4) Ja Juridiskās palīdzības administrācija
15 dienu laikā nesaņem pieprasīto informāciju, tā lemj par atteikumu
izmaksāt valsts kompensāciju.
11.pants.
Valsts kompensācijas izmaksāšana
(1) Valsts kompensāciju izmaksā kā vienu maksājumu.
(2) Ja cietušais no vardarbīgā noziedzīgā nodarījuma
izdarītāja vai līdzdalībnieka ir saņēmis atlīdzību par radīto kaitējumu,
valsts kompensācijas apmēru samazina atbilstoši saņemtajai atlīdzībai.
(3) Valsts kompensāciju izmaksā mēneša laikā pēc
dienas, kad pieņemts lēmums par valsts kompensācijas izmaksāšanu.
(4) Juridiskās palīdzības administrācija
valsts kompensācijas summu ieskaita valsts kompensācijas pieprasījumā
norādītajā bankas kontā. Ja bankas konts nav norādīts, valsts kompensāciju
ieskaita pasta norēķinu sistēmas norēķinu kontā.
12.pants.
Atteikums izmaksāt valsts kompensāciju
Valsts kompensācija netiek izmaksāta, ja:
1) valsts kompensācija pieprasīta nepamatoti;
2) ir nokavēts šajā likumā noteiktais valsts
kompensācijas pieprasījuma iesniegšanas termiņš, izņemot gadījumus, ja termiņš
nokavēts attaisnojošu iemeslu dēļ (piemēram, personas slimība);
3) konstatēts, ka cietušais, pieprasot valsts
kompensāciju, apzināti sniedzis nepatiesas ziņas;
4) cietušais ir saņēmis no vardarbīgā noziedzīgā
nodarījuma izdarītāja vai līdzdalībnieka atlīdzību,
kuras apmērs pārsniedz šajā likumā paredzēto valsts kompensācijas apmēru.
13.pants. Izmaiņas sniegtajās ziņās
Ja notikušas izmaiņas valsts kompensācijas
pieprasījumā minētajās ziņās, cietušajam ir pienākums paziņot par to Juridiskās
palīdzības administrācijai septiņu dienu laikā pēc tam, kad viņš uzzinājis par
izmaiņām.
14.pants. Lēmuma paziņošana
Juridiskās palīdzības administrācija savu lēmumu
paziņo rakstiski, nosūtot to uz cietušā norādīto adresi vai nododot personiski
cietušajam. Lēmuma norakstu nosūta procesa virzītājam vai tiesu izpildītājam,
kura lietvedībā lieta atrodas.
15.pants. Lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas
kārtība
(1) Juridiskās palīdzības administrācijas lēmumu
cietušais var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu Tieslietu ministrijā.
(2) Tieslietu ministrijas lēmumu, kas pieņemts
par apstrīdēto Juridiskās palīdzības administrācijas lēmumu, cietušais var
pārsūdzēt administratīvajā rajona tiesā.
16.pants.
Regresa tiesības
Juridiskās palīdzības administrācija pret
vardarbīgā noziedzīgā nodarījuma izdarītāju vai līdzdalībnieku pārņem cietušā
tiesības uz kompensāciju izmaksātās summas apmērā.
III nodaļa
Sadarbība ar citām Eiropas Savienības dalībvalstīm
17.pants.
Sadarbība, kompensējot kaitējumu, kas radies Latvijas teritorijā izdarītā
vardarbīgā noziedzīgā nodarījumā
(1) Juridiskās palīdzības administrācija
pieņem lēmumu par citās Eiropas Savienības dalībvalstīs pastāvīgi dzīvojošu
personu prasībām kompensēt kaitējumu, kas radies Latvijas teritorijā izdarītā
vardarbīgā noziedzīgā nodarījumā.
(2) Juridiskās palīdzības administrācijā
iesniedzamajiem dokumentiem nav jābūt legalizētiem, un tiem nav piemērojama
līdzvērtīga formalitāte.
(3) Juridiskās palīdzības administrācija
septiņu dienu laikā pēc cietušā prasības saņemšanas no citas Eiropas Savienības
dalībvalsts kompetentas iestādes sniedz tai un cietušajam šādu informāciju:
1) valsts kompensācijas pieprasījuma
saņemšanas apstiprinājumu;
2) lēmuma pieņemšanas termiņu;
3) informāciju par prasības izskatīšanai
papildus nepieciešamajiem dokumentiem vai citu informāciju, ja nav iesniegti
visi dokumenti;
4) tās Juridiskās palīdzības
administrācijas amatpersonas kontaktinformāciju, kura atbild par lēmuma
pieņemšanu attiecībā uz valsts kompensācijas izmaksāšanu.
(4) Juridiskās palīdzības administrācija
noformē lēmumu atbilstoši Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktajām
prasībām un nosūta cietušajam, kurš pastāvīgi dzīvo citā Eiropas Savienības
dalībvalstī, kā arī attiecīgās Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentajai
iestādei.
18.pants.
Sadarbība, kompensējot kaitējumu, kas radies citas Eiropas Savienības
dalībvalsts teritorijā izdarītā vardarbīgā noziedzīgā nodarījumā
(1) Cietušajam, kurš pastāvīgi dzīvo
Latvijā un kuram radies kaitējums citas Eiropas Savienības dalībvalsts
teritorijā izdarītā vardarbīgā noziedzīgā nodarījumā, ir tiesības iesniegt
valsts kompensācijas pieprasījumu attiecīgās Eiropas Savienības dalībvalsts
kompetentajā iestādē tieši vai ar Juridiskās palīdzības administrācijas starpniecību.
(2) Valsts kompensācijas pieprasījumam
jābūt latviešu valodā vai angļu valodā, vai citā valodā, kuru attiecīgās
Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentā iestāde Eiropas Komisijai norādījusi
kā tai pieņemamu valodu.
(3) Juridiskās palīdzības administrācija sniedz
cietušajam informāciju par citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetento
iestāžu noteiktajiem valsts kompensācijas izmaksāšanas nosacījumiem, kārtību un
papildu prasībām.
(4) Juridiskās palīdzības administrācija septiņu dienu laikā noformē valsts kompensācijas pieprasījumu atbilstoši Eiropas Savienības normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un kopā ar citiem nepieciešamajiem dokumentiem nosūta attiecīgās Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentajai iestādei.
(5) Juridiskās palīdzības administrācija pēc tās
Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentās iestādes lūguma, kura izskata
valsts kompensācijas pieprasījumu, nodrošina kriminālprocesā iesaistīto
personu uzklausīšanu.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Padomes
2004.gada 29.aprīļa Direktīvas 2004/80/EK par kompensāciju noziegumos
cietušajiem.
Likums stājas spēkā 2006.gada 1.aprīlī.
Tieslietu ministre
S.Āboltiņa
Likumprojekta
Likums par valsts kompensāciju cietušajiem
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturo-jums |
2004.gada 29. aprīlī pieņemtā Padomes Direktīva 2004/80/EK par kompensāciju noziedzīgos nodarījumos cietušajiem nosaka, ka līdz 2005. gada 1. jūlijam katrā Eiropas Savienības dalībvalstī nacionālā līmenī ir jāievieš valsts kompensāciju shēma, kas nodrošina taisnīgu un atbilstīgu kompensāciju noziegumos cietušajiem. Direktīva uzliek par pienākumu dalībvalstīm līdz 2006. gada 1. janvārim praksē nodrošināt kompensāciju mehānismu, kas būtu viegli izmantojams, neatkarīgi no tā, kurā Eiropas Savienības valstī persona kļūst par cietušo. Šādu pārrobežu situāciju risināšanai ir jāizveido sadarbības sistēma starp dalībvalstu institūcijām, kuras atbildīgas par kompensāciju administrēšanu. Eiropas Savienības vienīgais nosacījums - lai nacionālās valsts kompensācijas shēmas noziedzīgos nodarījumos cietušajiem būtu taisnīgas un atbilstīgas. Šobrīd Latvijā spēkā esošie normatīvie akti paredz cietušajam iespēju saņemt atlīdzību par mantisko kaitējumu un iespējamo atrauto peļņu, bet morālo kaitējumu ir iespējams saņemt tikai izvarošanas gadījumos vai par smagiem miesas bojājumiem, kuru rezultātā radies sakropļojums. Pašreizējai kārtībai ir vairāki trūkumi. Pirmkārt, zaudējumu atlīdzība iespējama tikai pie nosacījuma, ja ir vainīgais vai līdzdalībnieks, kurš atzīts ar likumīgā spēkā stājušos tiesas spriedumu. Otrkārt, parasti cietušajam finanšu līdzekļi ir nepieciešami uzreiz pēc nozieguma izdarīšanas, bet pašreizējais atlīdzības saņemšanas process ir ilgs un sarežģīts, turklāt negarantē reālu atlīdzības saņemšanu. Līdz ar to pastāv
nepieciešamība paredzēt mehānismu, kādā tiks nodrošinātas cietušā tiesības uz kompensāciju par vardarbīga noziedzīga nodarījuma
rezultātā radīto kaitējumu. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt cietušā tiesības saņemt valsts kompensāciju par vardarbīga noziedzīga nodarījuma rezultātā radīto kaitējumu. Likumprojekts reglamentē kārtību un apmēru, kādā Juridiskās palīdzības administrācija izmaksā valsts kompensāciju cietušajam. Cietušajam ir tiesības uz vardarbīga noziedzīga nodarījuma rezultātā radītā kaitējuma atlīdzību pat tad, ja noziedzīga nodarījuma izdarītājs vai tā līdzdalībnieks nav identificēts vai aizturēts, vai viņu nav iespējams saukt pie kriminālatbildības Krimināllikumā noteiktajos gadījumos. Minētais neattiecas uz ceļu satiksmes negadījumos radītā kaitējuma atlīdzināšanu. Turklāt likumprojekts nosaka Juridiskās palīdzības administrācijas funkcijas likuma mērķa realizācijai. Likumprojekts paredz arī jauna reģistra kompensācijas reģistra- izveidi, kurā iekļauj ziņas par kompensācijas piešķiršanu, atteikumiem to piešķirt, kā arī ziņas par regresa prasību. Turklāt likumprojekts precīzi reglamentē kompensācijas izmaksāšanas kārtību, kompensēšanas kārtību un sadarbību ar citām Eiropas Savienības dalībvalstīm, kompensējot vardarbīgos noziegumos radīto kaitējumu |
3. Cita informācija |
Vairākās Eiropas Savienības dalībvalstīs, piemēram, Lietuvā un Igaunijā jau ir reglamentētas cietušo tiesības uz kompensāciju par vardarbīga noziedzīga nodarījuma rezultātā radīto kaitējumu. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Administratīvās procedūras, lai saņemtu kompensāciju, ir vienkāršotas līdz minimumam. Tiklīdz procesa virzītājs ir atzinis personu par cietušo, tam ir tiesības likumā noteiktajā kārtībā to saņemt, iesniedzot aizpildītu pietikuma veidlapu un vienu no likumā minētajiem dokumentiem, kas apliecina cietušā statusu. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiks nodrošināta lielāka sociālā taisnīguma nodrošināšana, jo, paredzot efektīvu mehānismu, kādā tiks nodrošinātas cietušā tiesības uz kompensāciju par vardarbīga noziedzīga nodarījuma rezultātā radīto kaitējumu arī gadījumos, ja noziedzīga nodarījuma izdarītājs vai līdzdalībnieks nav identificēts vai aizturēts, vai viņu nav iespējams saukt pie kriminālatbildības Krimināllikumā noteiktajos gadījumos. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Nav. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
2.Izmaiņas budžeta izdevumos |
100,0 |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3.Finansiālā ietekme |
-100,0 |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins Saskaņā ar likumu, maksimālais vienas kompensācijas apmērs ir 5 minimālās mēnešalgas, t.i., Ls 450. Kompensācijas apmērs cietušā nāves gadījumā Ls 450 x 100 (vidējais gadījumu skaits, balstoties uz 2003. un 2004.gada statistiku) = Ls 45 000 Kompensācija citos gadījumos Izmaksājamā summa no maksimālā vienas kompensācijas apmēra Ls 450 x 60% = Ls 270 Ls 270 x 203 (vidējais gadījumu skaits, balstoties uz 2003. un 2004.gada statistiku) = Ls 54 810 Kopā Ls 99 810 |
45,0 54,8 |
|
|
|
|
6. Cita informācija |
Nepieciešamie valsts budžeta līdzekļi 2006.gadā paredzēti likumā Par valsts budžetu 2006.gadam, bet 2007.gadam un turpmākajiem gadiem papildus līdzekļi nav plānojami. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts paredz Ministru kabinetam noteikt kompensācijas reģistrā iekļaujamās informācijas apjomu un apstiprināt kompensācijas pieteikuma veidlapas paraugu, kas arī tiks izdarīts uz likuma spēkā stāšanās dienu 2006. gada 1.aprīli. |
2. Cita informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Padomes Direktīva 2004/80/EK (2004. gada 29. aprīlis) par kompensāciju noziegumos cietušajiem. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Nav. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Padomes Direktīva 2004/80/EK (2004. gada 29. aprīlis) par kompensāciju noziegumos cietušajiem. |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
- |
||
1. - 4.pants |
Padomes Direktīvas 2004/80/EK (2004. gada 29. aprīlis) par kompensāciju noziegumos cietušajiem 12.pants |
Atbilst. |
|
||
6. un7.pants |
Padomes Direktīvas 2004/80/EK (2004. gada 29. aprīlis) par kompensāciju noziegumos cietušajiem 3.pants |
Atbilst. |
|
||
10. 11.pants |
Padomes Direktīvas 2004/80/EK (2004. gada 29. aprīlis) par kompensāciju noziegumos cietušajiem 4., 5, un 6.pants |
Atbilst. |
|
||
12.pants |
Padomes Direktīva 2004/80/EK (2004. gada 29. aprīlis) par kompensāciju noziegumos cietušajiem 8. un 9.pants. |
Atbilst. |
|
||
14.pants |
Padomes Direktīva 2004/80/EK (2004. gada 29. aprīlis) par kompensāciju noziegumos cietušajiem 7. un 10.pants |
Atbilst. |
|
||
16. un 17.pants |
Padomes Direktīva 2004/80/EK (2004. gada 29. aprīlis) par kompensāciju noziegumos cietušajiem 2.pants |
Atbilst. |
|
||
21., 22.pants |
Padomes Direktīva 2004/80/EK (2004. gada 29. aprīlis) par kompensāciju noziegumos cietušajiem 1., 4. un 11.pants |
Atbilst. |
- |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Cietušo atbalsta centrs, Sabiedriskās politikas centrs Providus. |
||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums |
Minētās
nevalstiskās organizācijas aktīvi piedalījās likumprojekta izstrādē. Šī kompensācija nav pietiekama, lai kaut daļēji segtu ārstēšanas izdevumus, kas radušies noziedzīga nodarījuma seku rezultātā, kompensētu darbspējas zudumu vai personas nāves gadījumā nodrošinātu atbalstu bez apgādnieka palikušajiem nepilngadīgajiem bērniem. Tā neatlīdzina cietušai personai radīto morālo aizskārumu, fiziskās ciešanas vai mantisko zaudējumu. Valsts kompensācija nav nedz taisnīga, nedz samērīga, tā neatjauno taisnīgumu, bet rada jaunu netaisnību pret cietušo personu, kā arī visai sabiedrībai pauž vēstījumu par to cik vērtīgas valsts acīs ir personas tiesības uz dzīvību un veselību. Tādēļ PROVIDUS ierosina maksimālo kompensācijas apmēru noteikt vismaz 20 minimālo mēnešalgu (1800Ls) apmērā, tādējādi to arī pietuvinot Lietuvas (2646 Ls) un Igaunijas (2240 Ls) noteiktajiem maksimālajiem kompensācijas apmēriem. |
||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
2005.g. 13.maijā SPC PROVIDUS rīkoja starptautisku konferenci Valsts kompensācija noziegumos cietušajiem iespēja atjaunot taisnīgumu, kura Latvijas sabiedrībā aizsāka diskusiju par taisnīga un efektīva valsts kompensācijas mehānisma vardarbīgos noziegumos cietušajiem izveidi. |
||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiks paplašinātas Juridiskās palīdzības administrācijas, kas tiks izveidota ar 2006. gada 1. janvāri un kuru sākotnēji bija plānots izveidot tikai Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likuma realizēšanai, funkcijas. Likums paredz, ka Juridiskās palīdzības administrācija veiks arī cietušo valsts kompensāciju administrācijas funkcijas, kā arī tiks izveidots kompensācijas reģistrs. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Tieslietu ministre S.Āboltiņa
04.01.2006.
1464
France 7036974
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
E.Stivriņa |