Likumprojekts
Grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā
Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
šādus grozījumus:
1. Aizstāt 26.panta pirmajā daļā vārdus un
skaitļus "(izņemot šā kodeksa 61., 62., 82., 82.1, 82.2,
87.1, 114.2 un 149.15 pantā paredzētos
administratīvos pārkāpumus)"
ar vārdiem un skaitļiem "(izņemot šā kodeksa 61., 62., 82., 82.1,
82.2, 87.1, 90., 114.2, 149.15 un 175.7 pantā paredzētos
administratīvos pārkāpumus)".
"Par elektroiekārtu, siltumapgādes iekārtu un
gāzes apgādes iekārtu tehnisko uzraudzību regulējošo normatīvo aktu vai
normatīvtehnisko dokumentu pārkāpšanu energoapgādes komersantu objektos,
enerģijas lietošanas iekārtās un ietaisēs, ko kontrolē Valsts energoinspekcija,
uzliek naudas sodu amatpersonām simt piecdesmit latu apmērā, bet attiecīgo
objektu, iekārtu un ietaišu valdītājiem piecsimt latu apmērā.
Par
tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā
soda uzlikšanas,
uzliek
naudas sodu amatpersonām piecsimt latu apmērā, bet attiecīgo objektu, iekārtu
un ietaišu valdītājiem piectūkstoš latu apmērā vai desmittūkstoš latu apmērā,
ja energoapgādes komersanta licences darbības zona aptver visu valsts
teritoriju."
3. Izteikt 95.panta otro daļu
šādā redakcijā:
"Par noteiktā energopatēriņa režīma neievērošanu, lietotāju iekārtu pieslēgšanu energotīkliem bez enerģijas uzskaites aparātiem, neverificētu, bojātu vai pārveidotu enerģijas uzskaites aparātu uzstādīšanu vai patvaļīgu enerģijas uzskaites aparātu shēmas sagrozīšanu
uzliek naudas sodu amatpersonām simt piecdesmit latu apmērā, bet
energoapgādes komersantiem, kuru īpašumā ir enerģijas uzskaites aparāti un kuri
ir atbildīgi par to uzstādīšanu un ekspluatāciju, piecsimt latu apmērā.
Par
tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā
soda uzlikšanas,
uzliek
naudas sodu amatpersonām piecsimt latu apmērā, bet energoapgādes komersantiem
trīstūkstoš latu apmērā."
4. Papildināt kodeksu ar 175.7 pantu šādā
redakcijā:
"175.7 pants. Informācijas nesniegšana, nepatiesas informācijas sniegšana
Valsts energoinspekcijai un tās likumīgo lēmumu nepildīšana
Par energoapgādes komersantu rīcībā esošās
informācijas nesniegšanu Valsts energoinspekcijai pēc tās pieprasījuma noteiktā
termiņā, kā arī par nepatiesas informācijas sniegšanu Valsts energoinspekcijai
vai Valsts energoinspekcijas likumīgo lēmumu nepildīšanu
uzliek naudas sodu amatpersonām no simt piecdesmit
līdz tūkstoš latiem, bet juridiskām personām no piecsimt līdz desmittūkstoš
latiem."
5. Izteikt 223.2 pantu šādā redakcijā:
"223.2 pants. Valsts energoinspekcija
Valsts energoinspekcija
izskata šā kodeksa 90.panta otrajā daļā, 92.pantā, 95.panta otrajā daļā, 175.7 un 197.pantā (lietās par
gadījumiem, ja zīmogu vai plombu uzlikusi Valsts energoinspekcijas amatpersona)
paredzēto administratīvo pārkāpumu lietas.
Izskatīt administratīvo
pārkāpumu lietas un uzlikt administratīvos sodus Valsts energoinspekcijas vārdā
ir tiesīgi:
1) Valsts energoinspekcijas direktors un viņa vietnieki naudas sodu līdz desmittūkstoš latiem;
2) Valsts energoinspekcijas sektoru vadītāji un vecākie inspektori naudas sodu līdz piecsimt latiem;
3) Valsts energoinspekcijas inspektori naudas sodu līdz divsimt latiem."
Ekonomikas ministra vietā
finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Normatīvā
akta projekta
Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir
vajadzīgs
|
||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Valsts
energoinspekcija ir izveidota ar Ministru kabineta 2000. gada 20. decembra
rīkojumu Nr.634 Par Valsts energoinspekcijas izveidošanu. Valsts
energoinspekcija ir ekonomikas ministra padotībā esoša tiešās pārvaldes
iestāde. Atbilstoši
Enerģētikas likuma 82. pantam, Valsts energoinspekcijas galvenie uzdevumi ir: 1.
Uzraudzīt un kontrolēt objektu un enerģijas lietošanas iekārtu un ietaišu
montāžas kvalitātes, drošības un ekspluatācijas pārbaužu atbilstošu un
savlaicīgu veikšanu energoapgādes uzņēmumos; 2.
Uzraudzīt un kontrolēt atbilstības novērtēšanas kārtību un apliecinājumu energoapgādes uzņēmumos; 3.
Uzraudzīt un kontrolēt energoapgādes uzņēmumos saražotās, pārvadītās un
uzglabātās enerģijas kvalitātes prasību izpildi un atbilstību. Saskaņā
ar Enerģētikas likuma 82. panta otro daļu Valsts energoinspekcijai ir
tiesības savas kompetences ietvaros sastādīt administratīvo pārkāpumu
protokolus un uzlikt administratīvos sodus. Valsts energoinspekcija 2004. gadā
ir uzlikusi 18 administratīvos sodus, kopējais soda naudas apmērs 2004. gadā
bija 725 Ls. Sakarā
ar Valsts energoinspekcijas kontroles pārbaudēs konstatētajiem nopietniem
normatīvo aktu pārkāpumiem energoapgādes uzņēmumu darbībā ir nepieciešams
noteikt stingrākus sodus par šādiem pārkāpumiem, grozot attiecīgos Administratīvo
pārkāpuma kodeksa pantus. |
|||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz veikt izmaiņas Latvijas Administratīvo pārkāpuma kodeksa 90. panta
otrajā daļā; 95. panta otrajā daļā un 223.2 pantā, kā arī ieļaut
kodeksā jaunu 175.7 pantu. Izsakot
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 90. panta otro daļu jaunā
redakcijā, Valsts energoinspekcijai tiks dotas tiesības uzlikt stingrākus
sodus par tehnisko uzraudzību regulējošo normatīvo aktu pārkāpumiem
energoapgādes uzņēmumos, tādejādi pastiprinot valsts kontrolējošo iestāžu
ietekmi energoapgādes objektu drošas un nepārtrauktas darbības nodrošināšanā.
Ierosinātie grozījumi 95. panta otrajā daļā, palielina noteikto naudas sodu
amatpersonām no simt divdesmit pieciem latiem līdz piecsimt latiem, kā arī
paredz sodu energoapgādes objektu valdītājiem līdz trīstūkstoš latiem. 175.7 pants nosaka energoapgādes
komersantu un to amatpersonu atbildību par energoapgādes
komersantu rīcībā esošās informācijas nesniegšanu Valsts energoinspekcijai
pēc tās pieprasījuma noteiktā termiņā, kā arī par nepatiesas informācijas
sniegšanu Valsts energoinspekcijai vai Valsts energoinspekcijas likumīgo
lēmumu nepildīšanu. Ņemot
vērā grozījumus augstākminētajos pantos, precizējumi nepieciešami arī kodeksa
26. un 223.2 pantā. |
|||||||
II. Kāda var būt tiesību
akta
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
||||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Izdarot grozījumus Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā, tiek pastiprināta valsts kontrolējošo organizāciju loma
energoapgādes uzņēmumu darbībā, atbilstoši spēkā esošo normatīvo aktu
prasībām un pastiprināta energoapgādes drošība valstī. |
|||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz Valsts energoinspekcija 2004. gadā ir uzlikusi 18 administratīvos sodus,
kopējais soda naudas apmērs 2004. gadā bija 725 Ls. Palielinot sodus par
administratīvajiem pārkāpumiem, valsts energoinspekcija prognozē nākamajos
gados soda naudās iekasēt apmēram 6000 Ls gadā. |
|||||||
|
|
(tūkst. latu) |
||||||
|
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
5,3 |
5,3 |
5,3 |
5,3 |
||
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
||
|
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
5,3 |
5,3 |
5,3 |
5,3 |
||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
||
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
||
|
6. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
||
IV. Kāda var būt tiesību
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
|||||||
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabinetu noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura
galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts
|
|||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Saistības pre
t citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
|
|||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.),
norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
2.tabula |
|||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Nav
notikušas.
|
||||||
Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsts, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
|
||||||
2. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti,
iesaistot problēmas atspoguļošanā masu mēdijus (laikraksti, televīzija).
|
||||||
3. Konsultācijas
ar starptautiskiem konsultantiem |
Ir notikušas konsultācijas PHARE programmas
ietvaros saistībā ar projektu Nr.LV2002/IB/EC05TL Valsts energoinspekcijas
stiprināšana.
|
||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
tiesību akta izpilde
|
|||||||
1. Kā tiks
nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses un (vai) pašvaldību puses
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Netiek radītas jaunas institūcijas, bet Valsts
energoinspekcijas kompetences apjoms administratīvo sodu piemērošanā tiek
saskaņots ar Enerģētikas likuma 82. pantā noteiktajiem Valsts
energoinspekcijas uzdevumiem.
|
||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvā
akta publikācija laikrakstā Latvijas Vēstnesis un informācija Valsts
energoinspekcijas Interneta mājas lapā.
|
||||||
3. Kā indivīds vai uzņēmums var aizstāvēt savas tiesības, ja likums
viņu ierobežo |
Apstrīdēt energoinspekcijas amatpersonas izdoto
administratīvo aktu Valsts energoinspekcijas direktoram. Apstrīdēt Valsts energoinspekcijas izdotos
administratīvos aktus un energoinspekcijas direktora lēmumus Ekonomikas
ministrijā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Pārsūdzēt Ekonomikas ministrijas lēmumu par Valsts
energoinspekcijas izdoto administratīvo aktu vai Valsts energoinspekcijas
direktora lēmumu tiesā. |
||||||
Ekonomikas ministrs
A.K.Kariņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
K.Gerhards |
Dž.Innusa |
J.Eglītis |
U.Sarma
|
04.11.2005 10:05
1055
D.Merirands
7013227, Dins.Merirands@em.gov.lv