Likums par Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja statusu
Latvijas Republikā
1.pants. Likumā lietoti šādi termini:
1) nepārtraukta uzturēšanās uzturēšanās
Latvijas Republikā likumīgi vismaz piecus gadus tieši pirms Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja statusa pieprasījuma
iesniegšanas, ja norādītajā laikā prombūtne no Latvijas Republikas nav bijusi
ilgāka par sešiem secīgiem mēnešiem vai kopā nepārsniedz 10 mēnešus.
Prombūtnes laiks uzskatāms par attaisnotu, ja tas ir no personas neatkarīgu
iemeslu dēļ (piemēram, slimība vai nepārvarama vara);
2) pietiekams iztikas nodrošinājums
regulāri (vismaz pēdējos 12 mēnešus) un stabili ienākumi vismaz vienas
minimālās mēneša darba algas apmērā (par normālu darba laiku) vai personai
Latvijas Republikā ir piešķirta pensija;
3) trešās
valsts pilsonis persona, kura nav Latvijas Republikas, citas Eiropas
Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices
Konfederācijas pilsonis.
2.pants. Likuma mērķis ir noteikt Eiropas Kopienas pastāvīgā
iedzīvotāja statusu Latvijas Republikā, kā arī tā iegūšanas un zaudēšanas
kārtību, sekmējot brīvu personu kustību Eiropas Savienības teritorijā.
3.pants. (1) Trešās valsts
pilsonis ir tiesīgs pieprasīt Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja statusu
Latvijas Republikā (turpmāk statuss), ja vienlaikus pastāv šādi nosacījumi:
1) viņam
ir pietiekams iztikas nodrošinājums, lai uzturētu sevi un viņa apgādībā esošos
ģimenes locekļus;
2) viņš ir
apguvis valsts valodu;
3) viņš
ir nepārtraukti un likumīgi uzturējies Latvijas Republikā ar
uzturēšanās atļauju vai kā Latvijas nepilsonis, vai kā Latvijas pilsonis pirms
citas valsts pilsonības iegūšanas.
(2) Nepārtrauktās
uzturēšanās laikā Latvijas Republikā ieskaita augstākās vai profesionālās
izglītības iegūšanas laiku, bet ne vairāk kā pusi no šī perioda.
(3) Nepārtrauktās uzturēšanās laikā Latvijas Republikā neieskaita laiku, kad trešās valsts pilsonis uzturēšanās atļauju saņēmis īslaicīgi (piemēram, kā aukle, sezonas darba ņēmējs, darbinieks, ko amatā iecēlis pakalpojumu sniedzējs, lai nodrošinātu pārrobežu pakalpojumu sniegšanu, vai kā pārrobežu pakalpojumu sniedzējs) vai uzturējies Latvijas Republikā saskaņā ar 1961.gada Vīnes Konvenciju par diplomātiskajām attiecībām, 1963.gada Vīnes Konvenciju par konsulārajām attiecībām, 1969.gada Konvenciju par īpašajām misijām vai 1975.gada Vīnes Konvenciju par valstu pārstāvniecību sakarā ar to saistību ar starptautiskām vispārēja rakstura organizācijām, kā arī laiku, kad trešās valsts pilsonis atradies brīvības atņemšanas iestādē.
(4) Statusa iegūšanai nepieciešamo valsts valodas zināšanu apjomu, valsts
valodas prasmes pārbaudes kārtību, atvieglojumus valsts valodas prasmes
pārbaudes kārtošanā, kā arī personu kategorijas, kuras ilgstošu vai nenovēršamu
veselības traucējumu dēļ atbrīvojamas no valsts valodas prasmes pārbaudes,
nosaka Ministru kabinets.
(5) Par valodas prasmes pārbaudi trešās valsts pilsonis maksā valsts nodevu Ministru kabineta noteiktajā apmērā un kārtībā.
4.pants. (1) Trešās valsts pilsonis,
kas vēlas iegūt statusu, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē (turpmāk - Pārvalde) vai Latvijas Republikas diplomātiskajā vai konsulārajā
pārstāvniecībā uzrāda derīgu ceļošanas dokumentu un iesniedz šādus dokumentus:
1) anketu uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai, kas
paredzēta normatīvajos aktos par uzturēšanās atļaujām;
2) fotogrāfiju;
3) dokumentus, kas apliecina šā likuma 3.panta
pirmajā daļā minēto nosacījumu izpildi;
4) dokumentus, kas apliecina, ka viņam ir garantēta
dzīvesvieta Latvijas Republikā (piemēram, īres līgums);
5)
maksājuma dokumentu, kas apliecina valsts nodevas samaksu.
(2) Ja kāda šā panta pirmajā
daļā minētā dokumenta izsniegšana ir citas institūcijas kompetencē, Pārvalde
nepieciešamo informāciju pieprasa attiecīgajai institūcijai.
(3) Par statusa pieprasīšanai
nepieciešamo dokumentu izskatīšanu persona maksā valsts nodevu Ministru
kabineta noteiktajā apmērā un kārtībā.
(4) Trešās
valsts pilsonis, kurš uzturas Latvijas Republikā ar termiņuzturēšanās atļauju,
statusu pieprasa ne vēlāk kā 90 dienas pirms uzturēšanās termiņa beigām.
5.pants. (1) Lēmumu par statusa piešķiršanu, atteikumu to
piešķirt, lēmumu par statusa zaudēšanu un uzturēšanās atļaujas anulēšanu pieņem
Pārvaldes amatpersona, izņemot šā panta otrajā daļā minētos gadījumus.
(2) Lēmumu
par atteikumu piešķirt statusu saskaņā ar šā likuma 8.panta 4.punktu un lēmumu
par statusa zaudēšanu un uzturēšanās atļaujas anulēšanu saskaņā ar šā likuma
11.panta 6.punktu pieņem iekšlietu ministrs.
(3) Pārvaldes
amatpersonas lēmumu trešās valsts pilsonis var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu
iesniegumu Pārvaldes priekšniekam.
(4) Pārvaldes
priekšnieka lēmumu trešās valsts pilsonis var pārsūdzēt tiesā.
(5) Iekšlietu
ministra lēmumu trešās valsts pilsonis var pārsūdzēt Imigrācijas likuma
61.panta sestajā daļā noteiktajā kārtībā.
6.pants. Lēmumu par statusa piešķiršanu, atteikumu to
piešķirt,
lēmumu par statusa zaudēšanu un uzturēšanās atļaujas anulēšanu pieņem triju mēnešu laikā.
7.pants. (1) Ja trešās valsts pilsonim ir piešķirts
statuss, Pārvalde viņam izsniedz Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja
uzturēšanās atļauju, kas derīga piecus gadus, un informē par viņa tiesībām un
pienākumiem. Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja uzturēšanās atļaujā izdara
atzīmi "EK pastāvīgais iedzīvotājs".
(2) Ja
trešās valsts pilsonim ir piešķirts statuss, viņam ir Latvijas Republikas Satversmē
noteiktās cilvēka tiesības un pienākumi, kā arī citos Latvijas Republikas
likumos Latvijas nepilsonim vai ārvalstniekam (kurš Latvijas Republikā saņēmis
pastāvīgās uzturēšanās atļauju) noteiktās tiesības.
(3) Ja
trešās valsts pilsonim ir piešķirts statuss, viņam ir pienākums
reizi piecos gados atjaunot uzturēšanās atļauju, to reģistrējot, iesniedzot
Pārvaldē anketu uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai un uzrādot derīgu ceļošanas
dokumentu.
8.pants. Statusa piešķiršanu atsaka, ja trešās valsts
pilsonis:
1) neatbilst kādam no šā likuma 3.panta pirmajā daļā minētajiem statusa piešķiršanas nosacījumiem;
2) nav iesniedzis visus nepieciešamos dokumentus un Pārvalde attiecīgo
informāciju nevar iegūt pati;
3)
sniedzis nepatiesas ziņas;
5) ir saņēmis uzturēšanās atļauju Latvijas Republikā, lai iegūtu augstāko vai
profesionālo izglītību;
6) ir ieguvis bēgļa vai
alternatīvo statusu vai pagaidu aizsardzību Latvijas Republikā vai ir
pieprasījis patvērumu Latvijas Republikā.
9.pants. Trešās valsts pilsonis statusu zaudē un viņam
izsniegto uzturēšanās atļauju anulē, ja:
1) viņš
ir ieguvis Latvijas pilsonību;
2) viņš
atsakās no statusa;
3)
viņam statusu atņem.
10.pants. Trešās valsts pilsonis var atteikties no statusa,
ja viņš:
1)
ieguvis citas Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices
Konfederācijas pilsonību;
2)
izceļo uz pastāvīgu dzīvi citā valstī vai ir saņēmis Eiropas Kopienas pastāvīgā
iedzīvotāja statusu citā valstī.
11.pants. (1) Trešās valsts pilsonim statusu atņem, ja
viņš:
1)
ieguvis citas Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices
Konfederācijas pilsonību un nav atteicies no statusa;
2) ir
saņēmis Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja statusu citā valstī un nav
atteicies no statusa;
3)
sniedzis nepatiesas ziņas;
4) bez pārtraukuma uzturējies ārpus
Eiropas Savienības teritorijas 12 mēnešus;
5) bez
pārtraukuma uzturējies ārpus Latvijas Republikas sešus gadus;
6) apdraud
valsts drošību vai sabiedrisko kārtību, par ko saņemts kompetentas drošības
iestādes atzinums.
(2) Šā panta pirmās daļas 4. un 5.punktā minētajos gadījumos statusu neatņem, ja prombūtne bijusi no trešās valsts pilsoņa neatkarīgu iemeslu dēļ vai saistībā ar izglītības iegūšanu.
(3) Prombūtni,
kura ir paredzama, trešās valsts pilsonis pirms izceļošanas piesaka Pārvaldē,
iesniedzot iesniegumu un prombūtni apliecinošus dokumentus (piemēram,
dokumentus, kas apliecina ilgstošas ārstēšanās nepieciešamību, nosūtīšanu
komandējumā vai iestāšanos izglītības iestādē).
12.pants. Ja trešās valsts pilsonis zaudējis statusu šā
likuma 10.panta 2.punktā un 11.panta pirmās daļas 2., 4. un 5.punktā minētajos
gadījumos, viņš ir tiesīgs statusu pieprasīt atkārtoti, ja viņš ir uzturējies
Latvijas Republikā ar termiņuzturēšanās atļauju divus gadus tieši pirms statusa
pieprasījuma iesniegšanas.
13.pants. (1) Ja trešās valsts pilsonim pēc statusa
atņemšanas un uzturēšanās atļaujas anulēšanas nav likumīga pamata uzturēties
Latvijas Republikā, viņam 30 dienu laikā no lēmuma spēkā stāšanās jāatstāj
Latvijas Republika.
(2) Ja
trešās valsts pilsonis šā panta pirmajā daļā minētajā termiņā nav izceļojis no
Latvijas Republikas, lēmumu par viņa izraidīšanu pieņem un izraidīšanu veic
Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā.
(3) Ja
trešās valsts pilsonim statusu atņem un uzturēšanās atļauju anulē saskaņā ar šā
likuma 11.panta pirmās daļas 6.punktu un persona nav Latvijas nepilsonis,
iekšlietu ministrs pieņem lēmumu par viņa piespiedu izraidīšanu. Personas
piespiedu izraidīšanu veic Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā.
(4) Trešās
valsts pilsonim var noteikt ieceļošanas aizliegumu Latvijas Republikā
Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā.
(5) Ja
lēmums par statusa piešķiršanu, zaudēšanu un uzturēšanās atļaujas anulēšanu vai
izraidīšanu tiek pārsūdzēts, tas neaptur šā lēmuma darbību.
14.pants. Trešās valsts pilsonis, kurš ieguvis Eiropas
Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja statusu citā valstī, var ieceļot un uzturēties
Latvijas Republikā Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā.
15.pants. Trešās valsts pilsonis, kurš zaudējis statusu,
Latvijas Republikā var uzturēties likumā "Par to bijušās PSRS pilsoņu
statusu, kuriem nav Latvijas vai citas valsts pilsonības" vai Imigrācijas
likumā noteiktajā kārtībā.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas,
kas izriet no Padomes 2003.gada 25.novembra Direktīvas 2003/109/EK par to trešo
valstu pilsoņu statusu, kas ir pastāvīgi dzīvojošas personas.
Iekšlietu ministrs
Dz.Jaundžeikars
Likumprojekta
Par Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja statusu Latvijas Republikā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Pašreizējā
situācija |
Pašreiz ārzemnieku ieceļošanu un uzturēšanos Latvijas Republikā regulē 2002.gada 31.oktobrī Saeimā pieņemtais Imigrācijas likums, kas ir spēkā no 2003.gada 1.maija. 2003.gada 25.novembrī Eiropas Padome ir pieņēmusi direktīvu 2003/109/EK par to trešo valstu pilsoņu statusu, kas ir pastāvīgi dzīvojošas personas. Ievērojot, ka direktīva publicēta oficiālajā laikrakstā 2004. gada 23. janvārī, tās ieviešanas termiņš Latvijas Republikas normatīvajos aktos ir 2006.gada 23.janvāris. Imigrācijas likums tikai daļēji ietver direktīvā noteikto par trešo valstu pilsoņiem, kuri vēlas ieceļot un uzturēties Latvijas Republikā, bet nav regulēts, kā trešo valstu pilsoņi, kuri uzturas Latvijas Republikā var saņemt Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja statusu. Tādēļ ir nepieciešams jauns likums, kurš regulēs šos jautājumus. |
|||||||||
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Normatīvā akta projektā risināti šādi jautājumi: -
dota
trešās valsts pilsoņa definīcija; -
noteikts,
kas ir Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja statuss (turpmāk statuss),
kādi nosacījumi jāievēro, lai statusu pieprasītu; -
noteikts,
kādi dokumenti jāiesniedz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē; -
noteikti
izskatīšanas termiņi; -
noteikti
gadījumi, kuros statusu nepiešķir; -
noteikts,
ka personai, kurai piešķirts statuss, izsniedz Eiropas Kopienas pastāvīgās
uzturēšanās atļauju; -
noteiktas
statusu ieguvušas personas tiesības un pienākumi; -
noteikts,
kad un kā persona zaudē statusu; -
dota
lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzības kārtība. |
|||||||||
3. Cita
informācija |
Direktīvas nosacījumi netiek attiecināti uz Eiropas Savienības valstu
pilsoņiem, jo viņi bauda brīvas pārvietošanās tiesības Savienības ietvaros
bez ierobežojumiem saskaņā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līgumu. Eiropas
Ekonomikas zonas valstu un Šveices Konfederācijas pilsoņi pilnā mērā bauda
personu brīvas pārvietošanās tiesības, ko nosaka attiecīgi līgums par Eiropas
Ekonomiskās zonas izveidi un līgums starp Eiropas Kopienu un Šveices
Konfederāciju par personu brīvu pārvietošanos. Līdz ar to Direktīvas nosacījumi
nav attiecināmi arī uz iepriekšminēto valstu pilsoņiem. Statusu ieguvušais Latvijas nepilsonis vai ārzemnieks Latvijas Republikā
bauda tādas pašas tiesības kā jebkurš Latvijas nepilsonis vai ārzemnieks ar
pastāvīgās uzturēšanās atļauju. Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja statusu Latvijas Republikā ir
tiesības pieprasīt ārzemniekam (t.sk. ārzemniekam, kurš pirms citas valsts
pilsonības iegūšanas ir bijis Latvijas pilsonis) vai Latvijas nepilsonim,
kurš Latvijas Republikā nodzīvojis nepārtraukti piecus gadus pirms pieteikuma
iesniegšanas; viņam ir regulāri un stabili ienākumi un viņš ir integrējies
sabiedrībā (zina valsts valodu). Kā integrācijas apliecinājums ir izmantota
valsts valoda, jo arī Imigrācijas likums paredz, ka ārzemnieks, kurš vēlas saņemt
pastāvīgās uzturēšanas atļauju Latvijas Republikā, apliecina valsts valodas
apguvi. Pie kam Saeimas Ārlietu un iekšlietu komisija ir uzdevusi Ministru
kabinetam izstrādāt integrācijas deklarāciju, kas paredzētu ārzemniekam
apņemties apgūt valsts valodu. Starpministriju darba grupa strādā pie
integrācijas deklarācijas definēšanas un pēta citu valstu pieredzi, kā arī
analizē vai integrācijas jēdzienā nav iekļaujamas arī Latvijas vēstures
zināšanas. Šo statusu saņēmusi perona ir priviliģētā stāvoklī Eiropas Savienībā,
nekā trešās valsts pilsonis, kurš šādu statusu nav saņēmis. Piemēram, tās ir
privilēģijas pēc gada pie konkrēta darba devēja, kurš ir uzaicinājis strādāt
un izpildījis valsts noteiktās prasības vietējā darba tirgus aizsardzībai,
var brīvi mainīt darba devēju. Ja statusu saņēmušai personai ir pietiekami
iztikas līdzekļi (atbilstoši tai valstij, kurā vēlētos dzīvot) tā var
pieprasīt termiņuzturēšanās atļauju. Eiropas Savienības dalībvalstīs statuss dod tiesības pieprasīt
uzturēšanās atļauju uzturoties dalībvalstī, pieprasīt termiņuzturēšanās
atļauju arī gadījumā, ja viņam nav citi iemesli uzturēties šinī valstī, bet
ir pietiekams iztikas nodrošinājums. Ja Latvijas nepilsonis nevēlēsies šādu priviliģētu statusu Eiropas
Savienībā saņemt, viņa statuss Latvijas Republikā nemainīsies, bet Eiropas
Savienības dalībvalstīs viņš varēs uzturēties, kā jebkurš trešās valsts
pilsonis vispārējā kārtībā. Administratīvā procesa likuma 64. pants nosaka, ka, ja administratīvā
lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par
administratīvā akta izdošanu vai lietas izbeigšanu viena mēneša laikā no
iesnieguma iesniegšanas dienas, ja normatīvajā aktā nav noteikts īsāks
termiņš, un pieļauj minēto terminu pagarināt uz laiku, ne ilgāku par četriem
mēnešiem no iesnieguma iesniegšanas dienas, par to paziņojot iesniedzējam, ja
objektīvu iemeslu dēļ viena mēneša termiņu nav iespējams ievērot. Direktīva
nosaka, ka lēmums ir jāpieņem sešu mēnešu laikā. Ievērojot to, likumprojektā
ir noteikts speciāls lēmuma pieņemšanas termiņš, kas nosaka, ka jautājums par
statusa piešķiršanu jāizskata trīs mēnešu laikā. Pie kam šis izskatīšanas
termiņš var būt daudz mazāks par trīs mēnešiem. |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Saīsināts laika
periods, kas jānodzīvo Latvijas Republikā ar termiņuzturēšanās atļauju
uzņēmējiem, lai varētu pieprasīt pastāvīgās uzturēšanās atļauju. |
|||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Darba tirgus tuvākajos gados netiks būtiski ietekmēts, jo prognozējamais
ārzemnieku, kuri saņems Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja statusu
Latvijas Republikā, skaits ir neliels. |
|||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Cita
informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžeta un pašvaldības budžetiem |
||||||||||
|
(tūkst.latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
1.Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Finansu
ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
6. Cita
informācija |
Likumprojekts paredz valsts nodevu par dokumentu izskatīšanu statusa
pieprasīšanai. Valsts nodevas apmēru noteiks Ministru kabinets. Sagatavojot
Ministru Kabineta noteikumu projektu, tiks veikta ieņēmumu no valsts nodevas
prognoze. Tā kā arī pašreiz ārzemniekiem izsniedz uzturēšanās atļaujas, tad
papildu uzturēšanās atļaujas varētu būt nepieciešamas tikai Latvijas
nepilsoņiem, kuri vēlēsies saņemt statusu. Tā kā šis statuss nedod tiesības
ieceļot citā Eiropas Savienības dalībvalstī bez vīzas, netiek plānots liels
skaits šādu personu. Ar uzturēšanās atļauju izsniegšanu saistītie izdevumi
šādām personām tiks segti Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes
apstiprinātā budžeta ietvaros. |
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uzspēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Šis likums nosaka kārtību, kādā iegūst statusu. Lai pilnībā izpildītu direktīvas nosacījumus, nepieciešami grozījumi Imigrācijas likumā, kuros noteiks citā Eiropas Savienības valstī pastāvīgā iedzīvotāja statusu saņēmušas personas ieceļošanu un uzturēšanos Latvijas Republikā. Nepieciešami grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām, kurā nepieciešams paredzēt valsts nodevu par statusa piešķiršanu. Grozījumi Imigrācijas likumā un likumā Par nodokļiem un nodevām ir izstrādāti un tiek virzīti vienlaicīgi ar šo likumprojektu. Sakarā ar deleģējumu šī likuma pieņemšanas nepieciešams grozīt Ministru kabineta 29.04.2003. noteikumus Nr. 214 Noteikumi par valsts nodevu par vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem, paredzot papildināt atsauci uz kura likuma pamata noteikumi izdoti un paredzēt valsts nodevu par statusa un uzturēšanās atļaujas pieprasīšanas dokumentu izskatīšanu. Papildu tam būs nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumus, kas paredzēs valsts valodas zināšanu pārbaudes kārtību, kā arī valsts nodevas apmērus un tās iekasēšanas kārtību. |
|||||||||
2. Cita
informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
V. Kādam Latvijas starptautiskajām saistībāmatbilst normatīvais akts |
||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts atbilst saistībām pret Eiropas Savienību. |
|||||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
2003. gada 25. novembra Eiropas Padomes direktīva 2003/109/EK par to
trešo valstu pilsoņu statusu, kas ir pastāvīgi dzīvojošas personas |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības Pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|||||||
1.pants 1.punkts 2.punkts 3.punkts |
4.panta
1.punkts 5.panta
1.punkts 2.pants |
Atbilst Atbilst Atbilst |
|
|||||||
2.pants |
Preambula |
Atbilst |
|
|||||||
3.panta pirmā
daļa: 1.punkts 2.punkts 3.punkts 3.panta otrā
daļa 3.panta trešā
daļa |
5.panta
1.punkts 5.panta 2.
punkts 3.panta
1.punkts 4.panta 2.
punkts 3.panta
2.punkts |
Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst |
|
|||||||
4.pants |
7.panta
1.punkts |
Atbilst |
|
|||||||
5.pants |
7.panta
2.punkts 10. pants |
Atbilst Atbilst |
|
|||||||
6.pants |
7.panta
2.punkts |
Atbilst |
|
|||||||
7.pants |
8.panta
2.punkts |
Atbilst |
|
|||||||
8.panta 1.punkts 2.punkts 3.punkts 4.punkts 5.punkts 6.punkts |
4. un 5.pants 7.panta
1.punkts 9.panta
1.punkta a apakšpunkts 6.panta
1.punkts 3.panta
2.punkts 3.panta
2.punkts |
Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst |
|
|||||||
9.pants |
9.pants |
Atbilst |
|
|||||||
10.panta 1. punkts 2. punkts |
2. panta a)
apakšpunkts 9. panta 4.
punkts |
Atbilst Atbilst |
|
|||||||
11.pants pirmās daļas 1.punkts 2.punkts 3.punkts 4.punkts 5.punkts 6.punkts |
2. panta a)
apakšpunkts 9. panta 4.
punkts 9.panta
1.punkts 9.panta
1.punkts 9.panta
4.punkts 9.panta 3.punkts |
Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst Atbilst |
|
|||||||
12.pants |
9.panta
5.punkts |
Atbilst |
|
|||||||
5. Cita
informācija |
Ārstniecības likuma 17.panta pirmā daļa atbilst direktīvas 5.panta
1.punkta b apakšpunktam. Administratīvā procesa likuma 67., 70., 76., 77., 78. un 79.pants atbilst
direktīvas 10.panta 1.punktam. |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, Sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||||||
1.Ar kurām
nevalstiskām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
veiktas ar Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centru. Nacionālā
trīspusējā sadarbības padome atzinumu nesniedza. |
|||||||||
2. Kādi ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Priekšlikumi ņemti vērā daļēji. Nav ņemta vērā Latvijas Cilvēktiesību un
etnisko studiju centra nostāja, ka Latvijas nepilsoņiem ir tiesības uz
Eiropas kopienas pastāvīgā iedzīvotāja uzturēšanās atļauju, nepiešķirot
statusu, kā arī piešķirama uzturēšanās atļauja bez papildu nosacījumiem, jo
viņi jau ir Latvijas pastāvīgie iedzīvotāji. Priekšlikums nav ņemts vērā, jo
direktīva ir tieši par statusa piešķiršanu un uzturēšanās atļauja ir tikai
statusa apliecinājums. Direktīva nosaka obligātus kritērijus, kādiem
jāatbilst personai, lai viņai varētu piešķirt statusu. Līdz ar to Latvijai
nav tiesību izsniegt personai uzturēšanās atļauju, nepiešķirot statusu, kā
arī Latvija, piešķirot statusu, uzņemas atbildību ES priekšā, ka kompetentas
valsts iestādes pārbaudījušas, ka persona atbilst visiem direktīvā
definētajiem kritērijiem. |
|||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Projekts un informācija par projekta virzību ievietota Pilsonības un
migrācijas lietu pārvaldes mājas lapā. |
|||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Notikusi Eiropas Komisijas organizētā direktīvas ieviešanas
kontaktkomiteja, kurā Eiropas Komisijas pārstāvji skaidroja direktīvas
ieviešanu un atsevišķu pantu interpretāciju (tika skatīti arī Latvijas
Republikas pārstāvju uzdotie neskaidrie jautājumi). |
|||||||||
5. Cita
informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldības puses vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas institūcijas netiks radītas, kā arī netiks paplašinātas esošo
institūciju funkcijas. |
|||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Laikraksts Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēma
(NAIS) un citi plašsaziņas līdzekļi un sistēmas. Jau pašreiz sabiedrība tiek
informēta ar plašsaziņas līdzekļu starpniecību, kā arī Saeimas Eiropas
informācijas centra palīdzību (ir sagatavots informatīvs materiāls). |
|||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības vispārējā administratīvā procesa
noteiktajā kārtībā. |
|||||||||
4. Cita
informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
J. Rekšņa |
M.Rāzna |
T. Stragova |
M. Roze |
|
|
|
|
02.12.2005 11:49
1801
M.Roze, 7219351