Latvijas Republikas
8.Saeimas Prezidijam
2005.gada 6.decembrī
Rīgā
Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 79.pantu iesniedzam likumprojektu Grozījumi Azartspēļu un izložu likumā.
Pielikumā:
1. Likumprojekts ( 2 lapas).
2. Anotācija ( 2 lapas).
8. Saeimas deputāti:
_________________________________ _________________________________ _________________________________ _________________________________ _________________________________ |
_________________________________ _________________________________ _________________________________ _________________________________ _________________________________ |
Likumprojekts
Grozījumi
Azartspēļu un izložu likumā
1. Izteikt 21. pantu šādā redakcijā:
(1) Kazino ir azartspēļu
organizēšanas vieta, kas ēkas tehniskajā inventarizācijas plānā atzīmēta kā
konstruktīvi nodalīta atsevišķa telpa vai vairākas savstarpēji saistītas
telpas, kuras ir īpaši iekārtotas spēļu automātu, ruletes (cilindriskās
spēles), kāršu un kauliņu spēļu organizēšanai un kurās ir uzstādīti vismaz:
1) piecpadsmit spēļu galdi, ja kazino atrodas Rīgā;
2) pieci spēļu
galdi, ja kazino atrodas ārpus Rīgas.
(2) Kazino
drīkst izvietot tikai viesnīcās, kurās ir vairāk par simts numuriem. Kazino
nedrīkst izvietot dienesta viesnīcās.
(3) Ruletes
(cilindriskās spēles), kāršu un kauliņu spēles galdus aizliegts uzstādīt un
ekspluatēt ārpus kazino.
(4) Visām
azartspēļu iekārtām, kas atrodas kazino, jābūt tās kapitālsabiedrības īpašumā,
kura saņēmusi attiecīgo azartspēļu organizēšanas vietas licenci.
2. Izteikt 22.pantu šādā redakcijā:
(1) Spēļu
zāle ir azartspēļu organizēšanas vieta, kas ēkas tehniskās inventarizācijas
plānā atzīmēta kā konstruktīvi nodalīta atsevišķa telpa vai vairākas
savstarpēji saistītas telpas, kurās ir uzstādīti un tiek ekspluatēti vismaz:
1) trīsdesmit
azartspēļu automāti, ja spēļu zāle atrodas Rīgā;
2) divdesmit
azartspēļu automāti, ja sēļu zāle atrodas ārpus Rīgas.
(2) Spēļu zāles
drīkst izvietot tikai viesnīcās, kurās ir vairāk par simts numuriem. Spēļu zāles nedrīkst izvietot dienesta viesnīcās.
(3) Spēļu zālē
drīkst uzstādīt tikai tās kapitālsabiedrības īpašumā esošos vai uz finanšu
līzinga līguma pamata iegādātos azartspēļu automātus, kurai izsniegta attiecīgā
azartspēļu organizēšanas vietas licence.
3. Izteikt 41.panta
pirmās daļas 6.punktu šādā redakcijā:
6) azartspēlēs piedalās personas, kuras nav sasniegušas 21 gada vecumu;
4. Izteikt 41.panta 2.daļu šādā redakcijā:
(2) Bingo, kā arī totalizatora vai derību likmju pieņemšanu nav atļauts
organizēt:
1) valsts
iestādēs;
2) baznīcās un
kulta celtnēs, kā arī teritorijā, kas atrodas tuvāk par 500 metriem no šīm
ēkām;
3) ārstniecības
un izglītības iestāžu ēkās, kā arī teritorijā, kas atrodas tuvāk par 500
metriem no šīm ēkām;
4) aptiekās,
pasta struktūrvienībās vai kredītiestādēs;
5) publisko pasākumu rīkošanas vietās šo pasākumu
norises laikā, izņemot totalizatoru un derības;
6) teritorijās,
kurām noteiktā kārtībā piešķirts tirgus statuss;
7) veikalos,
kultūras iestādēs, dzelzceļa stacijās, autoostās, lidostās, ostās;
8) bāros,
kafejnīcās, izņemot totalizatoru un derības.
5. Izteikt 41.panta 5.daļu šādā redakcijā:
(5) Azartspēļu
reklāma ir aizliegta ārpus azartspēļu organizēšanas vietām. Azartspēļu
organizēšanas vietās atļauts norādīt tikai azartspēļu vietas nosaukumu un
azartspēļu organizētāja reģistrētu preču zīmi, nodrošinot, ka telpas iekšienē
notiekošās darbības nav redzamas no ēkas ārpuses.
6. Izteikt pārejas noteikumi 3.punktu šādā
redakcijā:
3. Līdz
2006.gada 1.jūlijam tiek pārveidotas vai slēgtas kazino un spēļu zāles, kuras
neatbilst šā likuma 21.panta pirmās un otrās daļas, 22.panta pirmās un otrās
daļas prasībām un 37.panta pirmās daļas 4. un 6.punkta prasībām.
Likumprojekta
Grozījumi
Azartspēļu un izložu likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašlaik Latvijā izložu un azartspēļu biznesā darbojas 20 licencētas
kapitālsabiedrības: bingo, kazino un spēļu automātu spēles ir tiesīgas
organizēt 18 kapitālsabiedrības, SIA Teletoto organizē totalizatora spēles,
bet, līdzīgi kā citās Eiropas valstīs, izložu organizēšanu valsts mērogā
realizē valsts A/S Latvijas Loto. 2005.gada jūnijā
Latvijā tiek ekspluatēti 13342 azartspēļu automāti, no tiem 10406 automāti
izvietoti 638 spēļu zālēs un 2936 automāti 680 bāros. Latvijā ir 2 bingo
zāles, 15 kazino un 18 totalizatora likmju pieņemšanas punkti. Augstākminētais veido
sabiedrības nelabvēlīgo un neapmierināto attieksmi pret azartspēlēm kā
uzņēmējdarbības veidu. Tāpēc ir nepieciešams izvirzīt un noteikt
paaugstinātas ierobežojošas prasības pret šo nozari - no vienas puses,
samazinot to izplatību un sabiedrisko
pieejamību, bet no otras puses,
paaugstinot kvalitātes prasības pret šīs nozares piedāvāto pakalpojumu
kvalitāti un drošumu. |
|||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Jaunais likums izvirza pastiprinātas
prasības azartspēlēm, nolūkā ierobežot
azartspēļu piedāvājumu azartspēļu vietu skaitu un pieejamību, lai: 1)
veicinātu likumdošanas sakārtošanu atbilstoši
valsts ilgtermiņa politikas pamatprincipiem; 2)
sekmētu sabiedrības interešu līdzsvarošanu -
vēlmi ierobežot azartspēles no vienas puses, un vēlmi izmantot šos
pakalpojumus un organizēt azartspēles no otras puses. Būtiskākās prasības: 1) kazino un spēļu zāļu izvietošana tiek ierobežota ar nosacījumu, ka tos
drīkst izvietot tikai viesnīcās ar vismaz simts numuriem; 2) azartspēlēs drīkst piedalīties personas, kuras ir sasniegušas 21 gada
vecumu; 3) līdz 2006.gada 1.jūlijam tiek pārveidotas vai slēgtas kazino un spēļu
zāles, kuras neatbilst šā likuma noteiktajām prasībām. |
|||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību
|
||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekta pieņemšana
ietekmēs azartspēļu iekārtu, spēļu vietu skaitu, to izvietojumu un pieejamību
visā Latvijas teritorijā. |
|||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Palielināsies konkurence
azartspēļu organizētāju vidū, nodrošinot kvalitatīvākus pakalpojumus ar
ierobežotiem nosacījumiem un maksājot augstākus nodokļus. Iespējama darba
vietu skaita samazināšanās azartspēļu kapitālsabiedrībās. |
|||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likums sekmēs azartspēļu
organizēšanas vietu vides sakārtošanu. |
|||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
|
||||
Aprēķini netika veikti
|
||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo
tiesību normu sistēmu
|
||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
|
|||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts
|
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā
akta projektu
|
||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav
notikušas. |
|||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
|||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Masu saziņas līdzekļos ir
sniegta informācija par to, ka tiek izstrādāti Grozījumi Azartspēļu un izložu
likumā. |
|||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojektu ieviesīs Izložu
un azartspēļu uzraudzības inspekcija, kuras esošās funkcijas netiek
paplašinātas. |
|||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība tiks informēta,
publicējot normatīvo aktu laikrakstā Latvijas Vēstnesis |
|||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Izložu un azartspēļu
uzraudzības inspekcijas lēmumu personas, kuru intereses tas aizskar vai
ierobežo, var pārsūdzēt tiesā. |
|||