Grozījumi Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas
likumā
Izdarīt Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002,
23.nr.;
2003, 22.nr.; 2004, 2.nr.; 2005, 15.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.panta 3.punktu šādā redakcijā:
"3) dzīvojamās mājas neprivatizētā daļa
privatizācijai nodotās valsts vai pašvaldību dzīvojamās mājas, viendzīvokļa
mājas domājamās daļas un privatizācijai nodotās dzīvojamās mājas valsts vai
pašvaldības īpašumā esošie dzīvokļa īpašumi, kas nav privatizēti atbilstoši
likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju"
noteikumiem;".
2. Izteikt 4.panta ceturtās daļas 5. un 6.punktu šādā redakcijā:
"5) īrnieks vai viņa ģimenes loceklis, ja viņš
vēlas nopirkt valsts vai pašvaldības īpašumā esošu dzīvojamo māju, mājas
domājamo daļu vai dzīvokļa īpašumu šā likuma 45.pantā noteiktajā kārtībā;
6) dzīvokļa īpašnieks, ja viņam ir pirmpirkuma
tiesības uz citu dzīvokļa īpašumu tajā pašā daudzdzīvokļu mājā un ja viņš vēlas
nopirkt valsts vai pašvaldības īpašumā esošu dzīvokļa īpašumu šā likuma
45.pantā noteiktajā kārtībā;".
3. Izteikt 8.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Atsavināšanai paredzētā valsts
nekustamā īpašuma novērtēšanu organizē valsts akciju sabiedrība "Valsts
nekustamie īpašumi", izņemot šādus gadījumus:
1) atsavināšana tiek veikta šā likuma 45.panta
noteiktajā kārtībā. Šajā gadījumā atsavināmā valsts nekustamā īpašuma
novērtēšanu organizē valsts aģentūra "Mājokļu aģentūra";
2) valsts nekustamā īpašuma maiņa vai ieguldīšana
valsts kapitālsabiedrības pamatkapitālā tiek veikta šajā likumā noteiktajā
kārtībā. Maināmo nekustamo īpašumu novērtēšanu, kā arī novērtēšanu, kas
nepieciešama nekustamā īpašuma ieguldīšanai kapitālsabiedrības pamatkapitālā,
organizē attiecīgā valsts kapitāla daļu turētāja ministrija vai tās padotībā
esošā kapitālsabiedrība."
4. Izteikt 9.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu organizē valsts akciju
sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi", izņemot šādus gadījumus:
1) atsavināšana tiek veikta šā likuma 45.pantā
noteiktajā kārtībā. Šajā gadījumā valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu
organizē valsts aģentūra "Mājokļu aģentūra". Ja valsts dzīvojamās
mājas neprivatizētā daļa atrodas valsts akciju sabiedrības "Valsts
nekustamie īpašumi" valdījumā, tās atsavināšanu organizē valsts akciju
sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi";
2) valsts nekustamā īpašuma maiņa vai ieguldīšana
valsts kapitālsabiedrības pamatkapitālā tiek veikta šajā likumā noteiktajā
kārtībā. Maināmo nekustamo īpašumu atsavināšanu, kā arī nekustamā īpašuma
ieguldīšanu kapitālsabiedrības pamatkapitālā organizē attiecīgā valsts kapitāla
daļu turētāja ministrija vai tās padotībā esošā kapitālsabiedrība."
5. Izteikt 45.pantu šādā redakcijā:
"45.pants. (1) Šajā likumā noteiktajā
kārtībā atsavina dzīvojamās mājas neprivatizēto daļu, kā arī valsts vai
pašvaldību īpašumā esošās dzīvojamās mājas, viendzīvokļa māju domājamās daļas
un dzīvokļa īpašumus, kuru atsavināšana nav paredzēta likumā "Par valsts
un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju".
(2) Ikvienu valsts dzīvojamo māju, viendzīvokļa mājas domājamo daļu un
dzīvokļa īpašumu, kas ir atsavināms šajā likumā noteiktajā kārtībā, vispirms
piedāvā nodot tās pašvaldības īpašumā, kuras administratīvajā teritorijā
atrodas attiecīgā valsts dzīvojamā māja, viendzīvokļa mājas domājamā daļa vai
dzīvokļa īpašums. Ja pašvaldības dome (padome) pieņem lēmumu par valsts
dzīvojamās mājas, viendzīvokļa mājas domājamās daļas vai dzīvokļa īpašuma
pārņemšanu pašvaldības īpašumā, to nodod bez atlīdzības pašvaldības īpašumā. Ja
mēneša laikā attiecīgās pašvaldības dome (padome) nav pieņēmusi lēmumu vai
atsakās pārņemt valsts dzīvojamo māju, viendzīvokļa mājas domājamo daļu vai
dzīvokļa īpašumu savā īpašumā, to atsavina šajā likumā noteiktajā kārtībā.
(3) Atsavinot viendzīvokļa
māju vai dzīvokļa īpašumu, par kuru lietošanu likumā "Par dzīvojamo
telpu īri" noteiktajā kārtībā ir noslēgts dzīvojamās telpas īres līgums,
to vispirms rakstiski piedāvā pirkt īrniekam un viņa ģimenes locekļiem.
(4) Īrnieks vai viņa ģimenes locekļi var pirkt īrēto
dzīvojamo māju vai dzīvokļa īpašumu, ja:
1) īrnieks un viņa ģimenes locekļi ir noslēguši
notariāli apliecinātu vienošanos par to, kurš vai kuri no viņiem iegūs īpašumā
īrēto dzīvojamo māju vai dzīvokļa īpašumu;
2) tiesā nav celta prasība par īres līguma izbeigšanu.
(5) Ja īrnieks vai viņa ģimenes locekļi mēneša
laikā no piedāvājuma saņemšanas dienas nepaziņo par pirmpirkuma tiesību
izmantošanu, viendzīvokļa dzīvojamo māju vai dzīvokļa īpašumu, par kura
lietošanu likumā "Par dzīvojamo telpu īri" noteiktajā kārtībā ir
noslēgts dzīvojamās telpas īres līgums, atsavina tikai tad, ja pašvaldība ir
vienojusies ar īrnieku un viņa ģimenes locekļiem par citas dzīvojamās telpas izīrēšanu.
Šādā gadījumā:
1) viendzīvokļa
māju, kas pilnībā atrodas uz citas personas īpašumā esoša zemesgabala,
piedāvā pirkt šīs zemes īpašniekam (īpašniekiem);
2) dzīvokļa īpašumu piedāvā pirkt pārējiem
dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašniekiem, ja viņi savas pirmpirkuma tiesības ir
nodibinājuši savstarpējā līgumā.
(6) Zemes īpašnieks (īpašnieki) un dzīvokļu
īpašnieki savas pirmpirkuma tiesības var izmantot mēneša laikā."
6. Izslēgt 46.pantu.
Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrs
M.Kučinskis
Likumprojekta Grozījumi Valsts
un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
||||||||||
1.Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Likuma Par valsts un pašvaldības dzīvojamo
māju privatizāciju Pārejas noteikumu 30.punkts nosaka, ka no 2006.gada
1.janvāra dzīvojamās mājas un tajās esošie privatizācijas objekti tiek
atsavināti Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā noteiktajā
kārtībā, izņemot šā likuma 83.pantā paredzētos gadījumus. 2005.gada 1.septembrī stājies spēkā Valsts
un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu
izmantošanas pabeigšanas likums, kas paredz pāreju no privatizācijas uz
valsts īpašuma atsavināšanas procedūru. Tādēļ Valsts un pašvaldību mantas
atsavināšanas likumā nepieciešams veikt grozījumus, kas atbilstu pašreiz
Saeimā virzāmajam likumprojektam. Grozījumi Valsts un pašvaldību mantas
atsavināšanas likumā veicinātu 2003.gada 4.augusta rīkojuma Nr.486 Par
valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas valsts stratēģiju
(pamatnostādnes) realizēšanu un Deklarācijas par Aigara Kalvīša vadītā
Ministru kabineta iecerēto darbību izpildi. Saskaņā ar minēto deklarāciju
2005.gadā paredzēta pāreja no privatizācijas uz valsts īpašuma atsavināšanas
procedūru un zemes reformas pabeigšanu. |
|||||||||
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz grozīt Valsts un pašvaldību
mantas atsavināšanas likumu, norobežojot atlikušās dzīvojamo māju
privatizācijas darbības no tiem procesiem, kuri sākot ar 2006.gada 1.janvāri
notiks saskaņā ar Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumu.
Likumprojektā ir paredzēts izslēgt 46. pantu, jo likumā nav nepieciešams
paredzēt īpašu kārtību kopīpašuma izbeigšanai daudzdzīvokļu mājās. Likumā
Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju ir paredzēta
kopīpašuma izbeigšanas kārtība, kā arī noteikts, ka gadījumā, ja nav pabeigta
kopīpašuma sadale, tad šis ir viens no privatizāciju kavējošiem iemesliem,
kas ļauj personām realizēt savas tiesības vēlākā laikā. Likuma grozījumi ir
sagatavoti vienlaicīgi ar grozījumiem likumā Par valsts un pašvaldību
dzīvojamo māju privatizāciju, kurā ir noteikti gadījumi, kad personas arī
pēc 2006.gada 1.janvāra kā maksāšanas līdzekli varēs izmanot privatizācijas
sertifikātus. |
|||||||||
3. Cita
informācija |
Grozījumi likuma 8. un
9.pantā nepieciešami, jo nav lietderīgi valsts akciju sabiedrībai Valsts
nekustamie īpašumi pārņemt no valsts aģentūras Mājokļu aģentūra valsts
īpašumā esošās neprivatizētās dzīvojamās mājas, māju daļas vai dzīvokļa
īpašumus tikai tāpēc, lai veiktu atsavināšanu, turklāt mājas neprivatizētā
daļa ir jāpiedāvā pārņemt pašvaldībām. Tāpat valsts akciju sabiedrībai
Valsts nekustamie īpašumi nav lietderīgi organizēt nekustamā īpašuma
novērtēšanu nekustamā īpašuma maiņas vai ieguldīšanas jebkuras ministrijas
padotības kapitālsabiedrības pamatkapitālā, gadījumā. Nekustamā īpašuma
ieguldīšanu kapitālsabiedrības pamatkapitālā var veikt tikai ar valsts
kapitāla daļu turētājas ministrijas ziņu, jo nepieciešams attiecīgās
kapitālsabiedrības valdes, padomes un kopsapulces lēmums, naudas līdzekļi
nekustamā īpašuma novērtēšanai un pamatkapitālā izdarīto izmaiņu reģistrēšana
komercreģistrā. Ar grozījumiem likuma 45.pantā, tiek precizēta
kārtība, kārtībā atsavināmas dzīvojamās mājas neprivatizētā daļa, kā arī
valsts vai pašvaldību īpašumā esošās dzīvojamās mājas, viendzīvokļa māju
domājamās daļas un dzīvokļa īpašumi, kuru atsavināšana nav paredzēta saskaņā
ar likumu Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju. |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||||
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||
5.
Cita informācija |
Nav |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts šo
jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
|||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
likumprojekts šo
jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts šo
jomu neskar |
likumprojekts šo
jomu neskar |
likumprojekts šo
jomu neskar |
|||||
3. Finansiālā
ietekme |
likumprojekts šo
jomu neskar |
likumprojekts šo
jomu neskar |
likumprojekts šo
jomu neskar |
likumprojekts šo
jomu neskar |
likumprojekts šo
jomu neskar |
|||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
|||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|||||||||
6. Cita
informācija |
|
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojektu
paredzēts virzīt izskatīšanai Saeimā vienlaicīgi ar likumprojektu Grozījumi
likumā Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju. |
|||||||||
2. Cita
informācija |
Nav |
|||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|||||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
|||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
|
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||
|
|
|
|
|||||||
|
||||||||||
5. Cita
informācija |
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
||||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ir notikušas ar Latvijas Pašvaldību savienību. |
|||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Pašvaldību savienība likumprojektu konceptuāli
atbalsta. |
|||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Nav veikti |
|||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
5. Cita
informācija |
Nav |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likumprojekts neparedz jaunu institūciju izveidošanu. Funkcijas
turpina pildīt valsts aģentūra Mājokļu aģentūra un pašvaldību pilnvarotas
institūcijas. |
|||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks publicēts Latvijas Vēstnesī un valsts aģentūras
Mājokļu aģentūra mājas lapā www.ma.gov.lv.
Informācija tiks sniegta masu saziņas līdzekļos. |
|||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds lēmumus varēs apstrīdēt likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||
4. Cita
informācija |
Nav |
|||||||||
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs |
M.Kučinskis |
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrs |
Valsts
sekretāre |
Juridiskā
departamenta direktors |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
M.Kučinskis |
I.Kukute |
A.Stucka |
S.Steinerte |
I.Oša |
31.10.2005. 16:30
1004
I.Krauze, 7041903, 9249486
e-pasts:
indulis.krauze@ma.gov.lv