Izdarīt
likumā "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju"
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 16.nr.; 1996,
19.nr.; 1997, 2., 14.nr.; 1998, 12.nr.; 2000, 2., 17., 23.nr.; 2001, 3.,
16.nr.; 2002, 16.nr.; 2003, 23., 24.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2004, 66.nr.;
2005, 40.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 34.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Īrnieka un viņa ģimenes locekļu atteikums privatizēt
piedāvāto objektu neliedz viņiem tiesības iesniegt privatizācijas pieteikumu
vēlākā periodā, bet ne vēlāk kā līdz 2006.gada 31.augustam, bet, ja lēmums par
dzīvojamās mājas privatizācijas uzsākšanu pieņemts pēc 2006.gada
28.februāra, sešu mēnešu laikā pēc tam, kad privatizācijas komisija vai
valsts aģentūra "Mājokļu aģentūra" pieņēmusi lēmumu par dzīvojamās
mājas privatizācijas uzsākšanu."
2. Izslēgt
47.panta piekto daļu.
3. Izteikt 74.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Privatizācijai netiek nodotas valsts
dzīvojamās mājas un dzīvojamo māju domājamās daļas, ja Ministru kabinets ir
pieņēmis lēmumu par to neprivatizēšanu un saglabāšanu valsts īpašumā vai
pārdošanu izsolē saskaņā ar Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumu. Ja
dzīvojamā mājā esošs dzīvoklis, mākslinieka darbnīca vai neapdzīvojamā telpa ir
nodota īpašumā līdz dzīvojamās mājas privatizācijai, šāda dzīvojamā māja
nododama privatizācijai šajā likumā noteiktajā kārtībā."
4. Izslēgt
77.pantu.
5. Aizstāt 81.panta pirmajā daļā vārdus
un skaitļus "līdz 2005.gada 31.decembrim" ar vārdiem un skaitļiem
"līdz 2006.gada 31.augustam".
6. Izteikt 83.panta pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Pēc tam, kad zuduši dzīvojamās
mājas privatizāciju kavējošie iemesli, persona, kura privatizācijas
ierosinājumu iesniegusi līdz 2006.gada 31.augustam, vai persona, kura šī
privatizācijas objekta privatizācijas tiesības
likumīgi ieguvusi pēc privatizācijas
ierosinājuma iesniegšanas, attiecīgo dzīvokli, mākslinieka darbnīcu vai
viendzīvokļa māju privatizē šajā likumā noteiktajā kārtībā, iesniedzot
privatizācijas pieteikumu ne vēlāk kā:
1) līdz 2007.gada 28.februārim, ja
pašvaldības dome (padome) vai valsts aģentūra "Mājokļu aģentūra"
lēmumu par dzīvojamās mājas privatizācijas uzsākšanu pieņēmusi līdz 2006.gada
31.augustam;
2) sešu mēnešu laikā pēc tam, kad
pašvaldības dome (padome) vai valsts aģentūra "Mājokļu aģentūra"
pieņēmusi lēmumu par dzīvojamās mājas privatizācijas uzsākšanu, ja tas pieņemts
pēc 2006.gada 31.augusta."
7. Papildināt
likumu ar 85.pantu šādā redakcijā:
"85.pants. Dzīvojamo māju un tajās esošo
privatizācijas objektu privatizācijas pabeigšana
(1) Šajā
likumā noteiktajā kārtībā tiek uzsākta vai pabeigta to dzīvojamo māju un tajās
esošo privatizācijas objektu privatizācija, kas valsts aģentūrai "Mājokļu
aģentūra" vai pašvaldības domei (padomei) bija jāuzsāk vai kas ir uzsākta
atbilstoši šā likuma nosacījumiem.
(2) Līdz
2006.gada 31.augustam par valsts īpašumu atzītās dzīvojamās mājas un tajās
esošie privatizācijas objekti tiek privatizēti kā bezīpašnieka vai
bezmantinieka manta šajā likumā noteiktajā kārtībā.
(3) Ar valsts vai pašvaldības un kādas citas personas kopīpašumā
esošajām dzīvojamām mājām, ja minētais kopīpašums ir izveidojies līdz 2006.gada
31.augustam, rīkojas šajā likumā noteiktajā kārtībā.
(4) Šā
panta pirmajā, otrajā un trešajā daļā minētajos gadījumos persona, kura
dzīvojamo māju, tās domājamo daļu vai dzīvojamā mājā esošo privatizācijas
objektu vēlas privatizēt šajā likumā noteiktajā kārtībā, iesniedz privatizācijas
pieteikumu sešu mēnešu laikā pēc tam, kad valsts aģentūra "Mājokļu
aģentūra" vai pašvaldības dome (padome) pieņēmusi lēmumu par dzīvojamās
mājas, tās domājamās daļas vai dzīvojamā mājā esošā privatizācijas objekta
privatizācijas uzsākšanu, bet ne vēlāk kā līdz 2007.gada 31.decembrim."
8. Pārejas
noteikumos:
svītrot 2.punkta pirmo
teikumu;
aizstāt 3.punktā skaitļus
un vārdus "9. un 77.pantā" ar skaitļiem un vārdiem "9.pantā un
74.panta ceturtajā daļā";
izteikt 30.punktu šādā
redakcijā:
"30. No 2006.gada 1.septembra dzīvojamās mājas, to domājamās daļas un dzīvojamās mājās esošie privatizācijas objekti tiek atsavināti Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā, izņemot šā likuma 83. un 85.pantā paredzētos gadījumus.";
svītrot
34.punktu.
Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrs
M.Kučinskis
Likumprojekta Grozījumi likumā
Par valsts un pašvaldības dzīvojamo māju privatizāciju
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|||||||||
1.Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Likuma Par valsts un pašvaldības dzīvojamo
māju privatizāciju 34.panta trešā daļa nosaka, ka īrniekiem un viņu ģimenes
locekļiem ir tiesības iesniegt privatizācijas pieteikumu vēlākā periodā, bet
ne vēlāk kā līdz 2006.gada 31.augustam. Likums Valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšana, kas
stājās spēkā 2005.gada 1.septembrī, paredz pāreju no privatizācijas uz valsts
īpašuma atsavināšanas procedūru. Tādejādi likumā Par valsts un pašvaldības dzīvojamo
māju privatizāciju nepieciešams veikt grozījumus pastāvošajā privatizācijas
kārtībā. Grozījumi Likumā Par valsts un pašvaldības
dzīvojamo māju privatizāciju veicinātu 2003.gada 4.augusta rīkojuma Nr.486
Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas valsts stratēģiju
(pamatnostādnes) realizēšanu un Deklarācijas par Aigara Kalvīša vadītā
Ministru kabineta iecerēto darbību izpildi. Saskaņā ar minēto deklarāciju
2005.gadā paredzēta pāreja no privatizācijas uz valsts īpašuma atsavināšanas
procedūru un zemes reformas pabeigšanu. Projektā ir
paredzēts, ka Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likuma piemērošanas
kārtība neattiecas uz likuma 83. un 85. pantā paredzētajiem gadījumiem. Šāda
norma iestrādāta, ņemot vērā to, ka 83. un 85. pantā ir noteikti tie
gadījumi, kad persona likuma noteiktajā termiņā nevar realizēt savas
likumīgās tiesības privatizēt dzīvokli, jo pastāv kāds kavējošs iemesls, un
saskaņā ar 81.pantu ir iesniegusi privatizācijas komisijā privatizācijas
ierosinājumu līdz 2005.gada 31.decembrim. Šajā gadījumā nevar piemērot Valsts
un pašvaldību mantas atsavināšanas likuma normas. |
||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz grozīt likumu Par
valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju, nosakot tālāko
privatizācijas norisi un sertifikātu izmantošanas kārtību, kā arī norobežojot
atlikušās dzīvojamo māju privatizācijas darbības no tiem procesiem, kuri
sākot ar 2006.gada 1.septembri notiks saskaņā ar Valsts un pašvaldību mantas
atsavināšanas likumu. Likuma 83. un 85. pantā noteiktajos gadījumos kā
maksāšanas līdzeklis varēs tikt izmantoti privatizācijas sertifikāti. |
||||||||
3. Cita
informācija |
Ar likumprojekta 2.pantu tiek svītrota likuma Par valsts un
pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju 47.panta piektā daļa. 2002.gada 1.janvārī spēkā stājās likums Par
palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā, ar kuru spēku zaudēja likums Par
valsts un pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā. Līdz ar to
spēku zaudēja arī Ministru kabineta 1993.gada 23.novembra noteikumi Nr.17
Par kārtību, kādā reģistrējamas personas (ģimenes) dzīvokļa jautājumu
risināšanai paredzētās valsts un pašvaldību palīdzības saņemšanai. 2004.gada
22.decembra likuma grozījumi būtiski mainīja likumu Par palīdzību dzīvokļa
jautājumu risināšanā, nosakot, ka palīdzību sniedz ne tikai pašvaldība, bet
arī valsts. Izsmeļoši ir uzskaitīti arī iespējamie palīdzības veidi,
piemēram, dzīvojamās telpas izīrēšana, palīdzība dzīvojamās telpas iegādei,
vienreizējie pabalsti un citi. Pēc Ministru kabineta 1993.gada 23.novembra
noteikumu Nr.17 spēka zaudēšanas reāli vairs nepastāv tādas tiesiskās
attiecības, kuras regulētu likuma 47.panta piektā daļa. Ar
likumprojekta 4.pantu tiek svītrots likuma Par valsts un pašvaldību
dzīvojamo māju privatizāciju 77.pants, jo likumprojekta 6.punktā ir
paredzēts grozīt likuma Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju
privatizāciju pārejas noteikumu 30.punktu, nosakot, ka no 2006.gada
1.septembra dzīvojamās mājas, to domājamās daļas un dzīvojamās mājās esošie
privatizācijas objekti tiek atsavināti Valsts un pašvaldību mantas
atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā, bet līdz 2006.gada 31.augustam
likuma Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju 77.pants
netiek piemērots. 77.panta trešajā daļā noteiktā īrnieku interešu aizsardzība
tiek risināta ar grozījumiem Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas
likumā, iekļaujot likuma 45.panta noteikumu par to, ka dzīvojamo telpu
iespējams atsavināt vienīgi gadījumos, kad pašvaldība ir vienojusies ar
īrnieku un viņa ģimenes locekļiem par citas dzīvojamās telpas izīrēšanu. Ņemot vērā to, ka
Ministru kabineta noteikumu projekta Dzīvojamo māju pārvaldnieku kompetences
kritēriju noteikšanas, pārvaldnieku sertificēšanas un apmācības organizēšanas
kārtība saskaņošanas procesā nav panākta vienošanās ar vairākām atbildīgajām
institūcijām par konceptuāli svarīgiem jautājumiem, tai skaitā nepieciešamību
likumā noteikt galvenos namu pārvaldnieku sertificēšanas principus un
kritērijus, kā arī likuma tekstā, nevis pārejas noteikumos paredzēt deleģējumu
Ministru kabinetam izdot noteikumus, kā arī to, ka Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrija ir uzsākusi darbu pie dzīvojamo māju pārvaldnieku
darbību regulējoša likumprojekta Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likums
izstrādāšanas, kur
ā būs iekļauti ar pārvaldnieku reģistrāciju saistītie
jautājumi, tiek svītrots likuma Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju
privatizāciju pārejas noteikumu 34.punkts. |
||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|||||||||
1. Ietekme uz
makro-ekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Likuma Par
valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju 47.panta piektās daļas
svītrošana sociālās sekas nerada, jo kopš 2002.gada 1.janvāra nav konstatēti
gadījumi, kad būtu jāpiemēro minētā norma, turklāt ir spēkā citi palīdzības
veidi, kas izsmeļoši uzskaitīti likumā Par palīdzību dzīvokļa jautājumu
risināšanā. Savukārt likuma Par valsts un
pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju 77.panta (nosaka, ka izīrētu
dzīvokli vai izīrētu viendzīvokļa māju var atsavināt citām personām tikai
tad, ja ir saņemta īrnieka un viņa pilngadīgo ģimenes locekļu rakstveida
piekrišana) svītrošana neskar īrnieku vai viņu pilngadīgo ģimenes locekļu
tiesības, jo: 1. likumprojektā
Grozījumi Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā (tiek virzīts
vienlaikus) paredzēts, ka valsts vai pašvaldība var atsavināt citām personām
dzīvokļa īpašumu vienīgi tad, ja panākta vienošanās ar dzīvojamās telpas
īrnieku par citas dzīvojamās telpas izīrēšanu; 2. dzīvojamo
telpu īrniekiem Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā ir noteiktas
pirmpirkuma tiesības uz īrēto dzīvojamo telpu. |
||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||||
5.
Cita informācija |
Nav |
||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
||||
3. Finansiālā
ietekme |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
likumprojekts
šo jomu neskar |
||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
||||||||
6. Cita
informācija |
|
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai
ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Likumprojektu
paredzēts virzīt izskatīšanai Saeimā vienlaicīgi ar likumprojektu Grozījumi
Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā. |
||||||||
2. Cita
informācija |
Nav |
||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
|
||||||||
2.tabula |
|||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|||||||||
5. Cita
informācija |
|
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
ir notikušas ar Latvijas Pašvaldību savienību. |
||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Latvijas
Pašvaldību savienība likumprojektu konceptuāli atbalsta. |
||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Nav veikti
|
||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas. |
||||||||
5. Cita
informācija |
Nav |
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likumprojekts
neparedz jaunu institūciju izveidošanu. Funkcijas turpina pildīt
privatizācijas komisijas un valsts aģentūra Mājokļu aģentūra. |
||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts
tiks publicēts Latvijas Vēstnesī un valsts aģentūras Mājokļu aģentūra
mājas lapā www.ma.gov.lv. Informācija
tiks sniegta masu saziņas līdzekļos. |
||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds
lēmumus varēs apstrīdēt likumā noteiktajā kārtībā. |
||||||||
4. Cita
informācija |
Nav |
||||||||
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs |
M.Kučinskis |
Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrs |
Valsts
sekretāres vietā Juridiskā departamenta direktors |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
M.Kučinskis |
A.Stucka |
S.Steinerte |
I.Oša |
16.11.2005. 12:20
1353
I.Krauze, 7041903, 9249486
e-pasts:
indulis.krauze@ma.gov.lv