09.11.2005. 8/2 6/70
8. Saeimas
Prezidijam
Iesniedzam izskatīšanai Saeimas plenārsēdē likumprojektu Grozījums Farmācijas likumā.
Pielikumā:
LR 8. Saeimas deputāti:
LIKUMPROJEKTS
Grozījums Farmācijas likumā
Izdarīt Farmācijas likumā šādus grozījumus:
Papildināt 6.
pantu ar jaunu 5. punktu šādā redakcijā:
5) epidēmijas
apstākļos ar speciālu rīkojumu atļauj izplatīt epidēmijas apturēšanai
nepieciešamās recepšu zāles kā bezrecepšu zāles,
un attiecīgi mainīt
sekojošo 6. panta punktu numerāciju.
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījums Farmācijas likumā
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreiz recepšu zāles iedzīvotāji var nopirkt aptiekās
tikai ar ārsta recepti. Recepšu zāļu grupā iekļauti daudzi medikamenti, tai
skaitā arī tie, kuri nepieciešami ļoti izplatītu slimību ārstēšanā un
profilaksē, piemēram, gripas ārstēšanai. Šobrīd Latvijā bez receptes var
iegādāties pretvīrusu zāles remantadīnu un amantadīnu, kas ir
efektīvi A tipa gripas ārstēšanā. Preparātus, kas ir efektīvi gan pret A, gan
pret B tipa gripas vīrusu zanamiviru un oseltamiviru (Tomiflu) var
iegādāties tikai ar ārsta recepti. Pēc Veselības Ministrijas datiem,
draudošas gripas pandēmijas gadījumā veselības aprūpes sistēma būs pārslogota
līdz pat nepieciešamībai pieaicināt papildus strādniekus un strādāt ar
virsstundām. Iespējamas situācijas, kad ģimenes ārsti nebūs pieejami
iedzīvotājiem uzreiz pēc gripas simptomu uzsākšanās. Tajā pašā laikā, pretvīrusu
zāles ir jāsāk lietot 48 stundu laikā pēc saslimšanas, lai sasniegtu efektu
un izvairītos no komplikācijām. Tādējādi, gripas epidēmijas laikā būtu
mērķtiecīgi atļaut pretvīrusu recepšu zāļu pārdošanu bez receptes, jo tas
varētu apstādināt gripas izplatīšanos iedzīvotāju vidū. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Projekts paredz, ka infekcijas slimību epidēmiju
gadījumā recepšu zāles, kas ir lietderīgas epidēmijas apturēšanai, varētu
pārdot bez receptēm. Lēmumu par to, kuras recepšu zāles epidēmijas laikā
jāpārdod bez receptes, pieņem veselības ministrs un pasludina to ar speciālu
rīkojumu. Pēc epidēmijas norimšanas šīs zāles tiek atgrieztas recepšu
medikamentu grupā. Aprakstītie pasākumi ļautu atslogot veselības aprūpes
sistēmu un palīdzētu apturēt slimības izplatību iedzīvotāju vidū. |
3. Cita informācija |
nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Laikus ieņemtie medikamenti ļaus samazināt saslimušo
cilvēku skaitu, kas ierobežos epidēmijas izplatību un mazinās izdevumus
medicīnas aprūpes sistēmā un ekonomiskos zaudējumus, kas rodas sakarā ar
lielu darbinieku grupu saslimšanu. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neietekmē |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Laikus ieņemtie medikamenti novērš smagu slimību un
aizsargā no komplikācijām, kas nozīmē mazāku saslimušo skaitu, mazākus
izdevumus veselības aprūpes sistēmā, mazāku spriedzi sabiedrībā, izvairīšanos
no ilglaicīgām karantīnām un normālu sabiedrības funkcionēšanu epidēmijas
laikā. |
4. Ietekme uz vidi |
Vide netiek ietekmēta. |
5. Cita informācija |
nav |
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā
gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
-
|
||||
6. Cita informācija |
- |
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod |
Ir jāparedz papildinājumi Ministru Kabineta noteikumos
nr.138 Noteikumi par zāļu klasifikāciju recepšu un bezrecepšu zālēs ,
kas apraksta kārtību, kurā recepšu zāles īslaicīgi var tikt pārdotas kā
bezrecepšu. |
2. Cita informācija |
- |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
- |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
- |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
- |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
5. Cita informācija |
- |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas Farmaceitu biedrība |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
- |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
5. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts
prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas,
spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks publicēts
oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. |
4. Cita informācija |
- |