Izdarīt likumā "Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 12.nr.; 1998, 15.nr.; 2000, 10.nr.; 2003, 15.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdus "Valsts zāļu aģentūra"
(attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Zāļu valsts aģentūra" (attiecīgā
locījumā).
2. Izteikt 1.panta 6.punktu šādā redakcijā:
"6) narkotiskās un psihotropās zāles zāles, kuru sastāvā ietilpst narkotiskās un psihotropās vielas, ko atļauts lietot medicīniskiem, veterinārmedicīniskiem vai zinātniskiem mērķiem saskaņā ar likumiem un citiem normatīvajiem aktiem, kas reglamentē farmaceitisko un veterinārfarmaceitisko darbību;".
3. Izslēgt 3.panta trešās daļas trešajā
teikumā vārdus "bet atsevišķos gadījumos minēto maisījumu vai zāļu aprites
kārtību ir tiesīgs reglamentēt veselības ministrs".
4. Izteikt 4.pantu šādā redakcijā:
"4.pants. Zāles vai citus maisījumus, kas
satur kādu no II vai III sarakstā iekļautajām vielām, bet nerada nekādu vai
rada minimālu to ļaunprātīgas izmantošanas iespēju, jo to sastāvā esošās vielas
nav viegli atdalāmas tādā daudzumā, ko var ļaunprātīgi izmantot, drīkst atbrīvot
no atsevišķiem šajā likumā paredzētajiem kontroles pasākumiem ar Veselības
ministrijas lēmumu. Šajā lēmumā norādāmi tie kontroles pasākumi, no kuriem
zāles vai citi maisījumi tiek atbrīvoti."
5. Izteikt 6.pantu šādā redakcijā:
"6.pants. (1) Latvijā aizliegts audzēt miega magoni (Papaver somniferum), kokaīnkrūmus (Erythroxylum) un Indijas kaņepi (Cannabis sativa subsp. indica). Lauksaimnieciski vai citādi izmantojamās zemēs to īpašnieka vai nomnieka pienākums ir iznīcināt savas zemes platībās augošās miega magones.
(2) Šķiedras un sēklu ieguvei, kā arī
dārzkopības mērķiem atļauts audzēt sējas kaņepi (Cannabis sativa subsp. sativa).
Sējas kaņepes sējumus ierīko tikai atklātā laukā (nedrīkst audzēt telpās un
segtajās platībās siltumnīcās vai zem plēves). Kārtību, kādā atļauta sējas
kaņepes audzēšana, nosaka Ministru kabinets."
6. 7.pantā:
aizstāt vārdus "Veselības ministrijas" ar vārdiem "Zāļu valsts aģentūras";
aizstāt vārdus "vai apmācības mērķiem nepieciešamos" ar vārdiem "apmācības mērķiem vai arī citiem mērķiem nepieciešamos, ja atļaujas pieprasītājs var pierādīt, ka šīs vielas netiks izmantotas nelikumīgi".
7. Izteikt 9.panta pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) II un III sarakstā iekļauto
vielu un zāļu apritē drīkst piedalīties tikai tās personas, kas saņēmušas
speciālu atļauju (licenci) farmaceitiskajai un veterinārfarmaceitiskajai
darbībai, kurā norādīts, ka darbība ar psihotropajām vielām un zālēm vai
narkotiskajām un psihotropām vielām un zālēm ir atļauta."
8. Izteikt 10.panta pirmo teikumu šādā
redakcijā:
"Šā likuma 9.pantā minēto licenci
izsniedz tikai tad, ja attiecīgās vielas paredzētas medicīniskiem,
veterinārmedicīniskiem vai zinātniskiem mērķiem."
9. Aizstāt 11.panta 1. un 3.punktā
vārdus "narkomāniju, toksikomāniju vai alkoholismu" ar vārdiem
"alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu atkarību".
10. Izslēgt 12.panta otrajā daļā, 13.,
17., 34. un 35.pantā vārdu "juridiskās".
11. Papildināt 36.pantu ar ceturto
teikumu šādā redakcijā:
"Dzīvniekiem II un III sarakstā iekļautās
vielas un zāles ievada tikai sertificēts veterinārārsts veterinārmedicīnas
aprūpes iestādē un, ja nepieciešams, dzīvnieka īpašniekam izsniedz minimālo
vielas vai zāļu daudzumu ārstēšanas kursa pabeigšanai."
12. Izslēgt 38. un 40.pantu.
13. Izteikt 42.pantu šādā redakcijā:
"42.pants. II un III sarakstā iekļautās vielas
un zāles nedrīkst reklamēt plašsaziņas līdzekļos, kā arī izmantot to
popularizēšanai jebkuru cita veida reklāmu, kas paredzēta
nespeciālistiem."
Zemkopības ministrs
M.Roze
Likumprojekta Grozījums likumā Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likuma normas ir jāprecizē saskaņojot tās ar Komerclikumā noteikto.
Šobrīd noteikts, ka speciālu atļauju (licenci) var saņemt tikai juridiskās
personas, kas ir pretrunā ar Komerclikumā noteikto, ka speciālu atļauju
(licenci) var saņemt gan juridiskās, gan fiziskās personas. No likuma jāizslēdz normas, kas deleģē ārējo normatīvo aktu izdošanu
veselības ministram, ņemot
vērā to, ka valsts pārvaldes iestādei nevar tikt deleģētas tiesības izdot
ārējus normatīvus aktus. Tāpat ir jāsaskaņo likumā iekļautās normas ar
Ārstniecības likuma normām, kas nosaka atkarības veidus: alkohola, narkotisko, psihotropo vai
toksisko vielu atkarību, ņemot vērā to, ka Ārstniecības likums nosaka valsts
pamatnostādni narkoloģisko slimnieku ārstēšanā, tādējādi ir vienlaicīgi
nodrošināms terminu vienveidīgs un konsekvents lietojums. Likumā ir nepieciešams precizēt arī normas,
kurās minēta Valsts zāļu aģentūra, jo tās nosaukums mainīts sakarā ar
juridiskā statusa maiņu un Zāļu valsts aģentūras izveidošanu. |
||||||||||
Likuma Par narkotisko un psihotropo vielu
un zāļu likumīgās aprites kārtību 3.panta trešajā daļā ir teikts, ka augiem
norāda to botāniskos nosaukumus. Pašreizējā redakcijā konstatēta nepareiza
augu nosaukumu lietošana, latviskie nosaukumi neatbilst atzītajiem. Līdz ar
to 6.pantā nepieciešams norādīt visiem augiem botāniskos nosaukumus, nosakot
konkrēti, kurus augus ir aizliegts audzēt, bet kurus var audzēt. Normatīvā akta projekts precizē augu
botāniskos nosaukumus, kurus Latvijā aizliegts audzēt un kuri satur
narkotiskās vielas bīstamā koncentrācijā. Norma, kas pašreizējā redakcijā noteica, ka
zemju īpašniekiem vai to nomniekiem ir jāiznīcina kokaīnkrūmi, Latvijas
apstākļos nav vajadzīga, jo šie augi nekad pie mums nevarēs augt laukā.
Kokaīnkrūmi ir atzītais ģints Erythroxylum
latviskais nosaukums, bet nosaukums kokas krūms ir veidots no
žargonvārda koka, kā tautā mēdz dēvēt kokaīnu. Miega magone ir atzītais nosaukums sugai Papaver somniferum. Tā arī ir tā
problemātiskā suga, ar kuru Latvijā saistīta narkotisko vielu ieguve. Citu
magoņu sugu audzēšanu, tai skaitā Latvijas savvaļas sugas nav vajadzīgs
ierobežot. Likuma 6.panta otrajā daļā pašreiz ir noteikts, ka magoņu
audzēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. Neprecizējot magoņu sugu,
jāsaprot, ka Ministru kabinets nosaka visu magoņu sugu audzēšanas kārtību,
tajā skaitā miega magones audzēšanu, jo vārds magone attiecas arī uz magoņu ģinti Papaver. Likumā lietotie termini opija magone un eļļas
magone ir nosaukuma miega magone sinonīmi. Ar otro nosaukumu ir domātas
šķirnes, kuras paredzētas eļļas ieguvei. Šķirnēm latviskos nosaukumus
neveidojam (tas aizliegts starptautiski), savukārt šķirņu grupu nosaukumus
nevar attiecināt uz sugu. Pareizi būtu: miega magones (Papaver somniferum) eļļas šķirnes. Narkotisko vielu un augu
pastiprināta reklamēšana nav pieļaujama, tādēļ miega magones vietā
nevajadzētu ieviest neatzīto sinonīmu opija magone. Ieteicama pasugu Indijas kaņepe (Cannabis sativa subsp. indica) un sējas kaņepe (Cannabis
sativa subsp. sativa) izdalīšana
no k
opējās sugas. Grozījumi likumprojekta: 1) 1.panta 6.punktā nosaka, ka zāles, kuru sastāvā ietilpst narkotiskās un psihotropās vielas atļauts lietot medicīniskiem, veterinārmedicīniskiem vai zinātniskiem mērķiem saskaņā ar likumiem un citiem normatīvajiem aktiem, kas reglamentē farmaceitisko un veterinārfarmaceitisko darbību; 2) II un III sarakstā iekļauto vielu un zāļu apriti atļaus veikt arī tām juridiskajām personām, kuras saņēmušas speciālu atļauju (licenci) gan farmaceitiskajai, gan veterinārfarmaceitiskajai darbībai, un atļaujā norādīts, ka ir atļauta darbība ar psihotropajām vielām un zālēm vai narkotiskajām un psihotropajām vielām un zālēm; 3) 9.pantā minēto licenci paredz izsniegt arī veterinārmedicīniskiem mērķiem; 4) 36.pantā paredz, ka dzīvniekiem II un III sarakstā iekļautās vielas un zāles ievada tikai sertificēts veterinārārsts vai sertificēts veterinārfeldšeris veterinārmedicīnas aprūpes iestādē un, ja nepieciešams, dzīvnieka īpašniekam izsniedz minimālo daudzumu ārstēšanas kursa pabeigšanai; Latvijas Republikā narkoloģiskās diagnozes
tiek noteiktas saskaņā ar Starptautisko statistisko slimību un veselības
problēmu klasifikācijas 10.redakciju (SSK-10). SSK 10 visas vieliskās
atkarības slimības ir ietvertas sadaļā Psihiski un uzvedības traucējumi
psihoaktīvu vielu lietošanas dēļ (F.10-F.19). Šajā klasifikatorā netiek
lietoti termini alkoholisms, narkomānija un toksikomānija. 2004.gada
27.maijā Saeima pieņēma Ārstniecības likuma grozījumus. Likumā noteikti
konkrēti atkarības veidi: alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu
atkarība. Grozījumu 7.panta mērķis ir vienlaicīgi nodrošināt
gan Ārstniecības likumā noteikto terminu vienveidīgu un konsekventu lietojumu
normatīvo dokumentu tekstos atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, gan
atbilstību Starptautisko statistisko slimību un veselības problēmu
klasifikācijas 10.redakcijai (SSK-10), kurā visas vieliskās atkarības ir
ietvertas sadaļā Psihiski un uzvedības traucējumi psihoaktīvu vielu
lietošanas dēļ. Vārdi narkomāniju, toksikomāniju vai alkoholismu tiek
aizstāti ar vārdiem alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu
atkarību. Nodrošināta likuma normu atbilstība
Administratīvā procesa likuma un Komerclikuma noteiktajam. Precizētas normas
sakarā ar Zāļu valsts aģentūras juridiskā statusa maiņu. |
|||||||||||
Nav |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu būtiski neskar.
|
||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Lauksaimniekiem, kuri nodarbojas ar kaņepju audzēšanu sēklu un šķiedras
ieguvei, kā arī audzē kaņepes dārzkopības mērķiem, būs skaidra likumdošanas
bāze, neradot bažas, ka viņi nodarbojas ar pretlikumīgu rīcību. |
||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Cita
informācija |
Nav. |
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar |
||||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar |
||||||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar |
||||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar |
||||||||||
6. Cita
informācija |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos
punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Normatīvā akta
projekts paredz esošo Ministru kabineta 1996.gada 15.oktobra noteikumu Nr.401
Kārtība, kādā atļauta kaņepju audzēšana atcelšanu un jaunu Ministru
kabineta noteikumu Kārtība, kādā atļauta sējas kaņepes audzēšana izdošanu. Kā arī būs
nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2004.gada 20.janvāra
noteikumos Nr.35 Noteikumi par Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu,
psihotropo vielu un prekursoru sarakstiem, attiecīgi saskaņojot augu
nosaukumus. |
||||||||||
2. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts |
|||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts nav
pretrunā ar Latvijas Republikas saistībām, ko tā uzņēmusies, 1995.gadā
Luksemburgā parakstot Eiropas līgumu par asociācijas izveidošanu starp
Eiropas Kopienām un to dalībvalstīm no vienas puses un Latvijas Republiku no
otras puses. |
||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
- |
||||||||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts nav
pretrunā ar Latvijas saistībām Pasaules Tirdzniecības organizācijā. |
||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
|||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe |
Komentāri |
||||||||
- |
- |
- |
- |
||||||||
5. Cita
informācija |
Nav. |
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu |
|||||||||||
Darba grupā par
projektu piedalījās SIA Iecavnieks, kurš Latvijā ir lielākais kaņepju
audzētājs, direktors D.Lagzdiņš. |
|||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Projektu atbalsta. |
||||||||||
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
Notikušas
konsultācijas ar Lietuvas Zemkopības ministriju. |
|||||||||||
Nav |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta
izpilde iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas. Jaunas institūcijas netiks
veidotas. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas
Vēstnesis. Būs informācija Zemkopības ministrijas mājas lapā. |
||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt spēkā esošajos normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā. |
||||||||||
4. Cita
informācija |
Nav. |
||||||||||
Zemkopības ministrs M.Roze
2005.08.22. 13:49
1463
J.Ovsjankina
7027001,
Julija.Ovsjankina@zm.gov.lv
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
L.Straujuma |
S.Grigaļūna |
A.Bunte |
J.Ovsjankina |