Likumprojekts
Grozījumi Informācijas atklātības likumā
Izdarīt Informācijas atklātības likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 24.nr.; 2003,
6., 12., 24.nr.; 2004, 2., 6.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.pantu ar 4. un 5.punktu šādā
redakcijā:
"4) iestāde ikviena valsts iestāde vai
persona, kas īsteno valsts pārvaldes funkcijas;
5) atkalizmantošana valsts pārvaldes un
pašvaldību iestāžu rīcībā esošās informācijas izmantošana, ko veic fiziskas vai
juridiskas personas komerciāliem vai nekomerciāliem mērķiem, kas nav
sākotnējais mērķis, kuram informācija tika radīta."
2. 2.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Šā likuma mērķis ir nodrošināt
sabiedrības pieejamību informācijai, kas ir iestādes rīcībā vai ko atbilstoši
normatīvajiem aktiem valsts pārvaldes iestādei un pašvaldību iestādei ir
jārada. Šis likums nosaka vienotu kārtību, kādā privātpersonas ir tiesīgas
iegūt informāciju iestādē un to izmantot.";
izslēgt ceturto daļu.
3. Izteikt 5.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Informācijas autors vai iestādes
vadītājs, norādot šajā likumā vai citos likumos paredzēto pamatojumu, nosaka
ierobežotas pieejamības informācijas statusu."
4. 7.pantā:
aizstāt vārdu "uzņēmējdarbības" ar
vārdu "komercdarbības";
aizstāt otrajā daļā vārdus "fizisko un
juridisko" ar vārdu "privātpersonu".
5. Papildināt III nodaļas nosaukumu aiz
vārdiem "informācijas sniegšana" ar vārdu
"atkalizmantošana".
6. Izteikt 10.pantu
šādā redakcijā:
(1) Iestāde, pamatojoties uz
lietderības apsvērumiem, nodrošina piekļuvi noteiktu kategoriju vispārpieejamai
informācijai tiešsaistes režīmā.
(2) Vispārpieejamo
informāciju sniedz jebkuram, kas to vēlas saņemt, ievērojot personu vienlīdzību
informācijas iegūšanā. Pieprasītājam nav īpaši jāpamato sava interese par šādu
informāciju, un to viņam nevar liegt tāpēc, ka informācija neattiecas uz
pieprasītāju.
(3) Kārtību, kādā iestādes
rīcībā esošo informāciju nodod atklātībai un atkalizmantošanai, nosaka Ministru
kabinets.
(4) Ja informācijas kopums
ietver arī ierobežotas pieejamības informāciju, iestāde sniedz tikai
vispārpieejamās informācijas daļu."
7. Papildināt likumu ar 10.1 pantu šādā redakcijā:
"10.1 pants. Pieejamās
informācijas veids
(1) Informāciju sniedz jebkurā esošā veidā un valodā, ja iespējams, izmantojot tiešsaistes režīmu.
(2) Iestādei
nav pienākums izstrādāt vai pielāgot dokumentus, lai izpildītu informācijas
pieprasījumu, kā arī
izsniegt dokumentu izrakstus vai turpināt radīt noteikta veida informāci
ju, ja
tas saistīts ar nesamērīgu resursu patēriņu."
8. 13.pantā:
izteikt otro, trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
"(2) Maksa par informācijas
izsniegšanu nedrīkst pārsniegt dokumentu vai informācijas meklēšanas, papildu
apstrādes un pavairošanas izdevumus. Maksā nevar iekļaut jebkurus citus
izdevumus, kas radušies, risinot juridiskos vai politiskos jautājumus, kas
saistīti ar atbildes sniegšanu uz informācijas pieprasījumu. Kārtību, kādā veic
samaksu par informācijas sniegšanu, kā arī maksas apmēru nosaka Ministru
kabinets.
(3) Ikviens informācijas pieprasītājs
drīkst lūgt atbrīvojumu no maksas par pakalpojumu. Ministru kabinets nosaka
gadījumus, kad privātpersonai samazina maksu par informācijas sniegšanu vai
atbrīvo no tās.
(4) Iestāde publicē samaksas
aprēķināšanas kārtību, kā arī maksas apmēru par informācijas sniegšanu,
nodrošinot šīs informācijas pieejamību tiešsaistes režīmā.";
papildināt pantu ar
piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Publiskās personas dibinātai
komercsabiedrībai par informācijas atkalizmantošanu savai komercdarbībai piemēro tādu pašu maksu un sniegšanas
kārtību kā citiem informācijas pieprasītājiem."
9. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:
"14.pants. Informācijas sniegšanas
termiņi
(1) Iestāde, kas saņēmusi informācijas pieprasījumu,
pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
1) septiņu dienu laikā nosūtīt
informācijas pieprasījumu citai iestādei, par to paziņojot iesniedzējam, ja
pieprasītās informācijas nav šīs iestādes rīcībā;
2) 15 dienu laikā atbildēt
iesniedzējam, ja informācijai nav nepieciešama papildu apstrāde;
3) 30 dienu laikā atbildēt
iesniedzējam, ja informācijai ir nepieciešama papildu apstrāde, par to
paziņojot iesniedzējam ne vēlāk kā 15 dienu laikā.
(2) Iestāde, nosūtot informācijas
pieprasījumu citai iestādei, ir tiesīga pieprasīt, lai tā informē pieprasījuma
nosūtītājiestādi par informācijas sniegšanu.
(3) Atbilde uz kolektīvu informācijas
pieprasījumu jānosūta personai, kura pirmā parakstījusi attiecīgo informācijas
pieprasījumu, vai personai, kuru norādījuši kolektīvie informācijas
pieprasītāji."
10. Aizstāt 15.panta otrajā daļā vārdus
"fiziskā vai juridiskā persona" ar vārdiem "privātpersona".
11. Aizstāt 16.panta trešajā daļā
vārdus "informāciju dienesta vajadzībām" ar vārdiem "ierobežotas
pieejamības informāciju".
12. Papildināt
likumu ar 16.1 un 16.2 pantu šādā redakcijā:
"16.1 pants. Informācijas
atkalizmantošanas prasības
(1) Iestāde nodrošina, ka informācijas atkalizmantošana ir bez nosacījumiem.
(2) Izņēmuma
gadījumā, lai nodrošinātu kvalitatīvu un efektīvu informācijas
atkalizmantošanu, iestāde, neierobežojot konkurenci, var paredzēt
atkalizmantošanas nosacījumus.
16.2 pants. Ekskluzīva vienošanās
(1) Ir aizliegts piešķirt ekskluzīvas
tiesības informācijas atkalizmantošanai, izņemot gadījumu, ja ekskluzīvas
tiesības nepieciešamas, lai sniegtu informācijas sabiedrības pakalpojumus
sabiedrības interesēs. Šādas vienošanās ir atklātas, un tās tiek publicētas.
Vienošanās pamatotība jāpārskata ne retāk kā reizi trijos gados.
(2) Kārtību, kādā tiek piešķirtas
ekskluzīvas tiesības, nosaka Ministru kabinets."
13. Izslēgt pārejas
noteikumu 1.punktu.
14. Papildināt pārejas noteikumus ar 3., 4.,
5. un 6.punktu šādā redakcijā:
"3. Esošās ekskluzīvās vienošanās,
kuras neatbilst nosacījumiem attiecībā uz šā likuma 16.2 panta
pirmajā daļā paredzēto izņēmumu, tiek izbeigtas, beidzoties to termiņam, bet ne
vēlāk kā 2008.gada 31.decembrī.
4. Ministru
kabinets līdz 2006.gada 1.jūlijam izdod šā likuma 10.panta trešajā daļā,
13.panta otrajā un trešajā daļā un 16.2 panta otrajā daļā minētos noteikumus.
5. Līdz šā likuma
10.panta trešajā daļā paredzēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās
dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada 31.jūnijam ir spēkā Ministru kabineta
1999.gada 3.augusta noteikumi Nr.275 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes
iestāžu un pašvaldību iestāžu rīcībā esošā informācija nododama
atklātībai", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
6. Šā likuma 10.panta pirmā daļa stājas
spēkā 2008.gada 1.janvārī."
15. Papildināt likumu ar informatīvu
atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet
no Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 17.novembra Direktīvas 2003/98/EK
par valsts sektora informācijas atkalizmantošanu."
Īpašu uzdevumu ministrs
elektroniskās pārvaldes lietās
J.Reirs
Likumprojekta
"Grozījumi
Informācijas atklātības likumā"
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Visām
ES dalībvalstīm līdz 2005.gada 1.jūlijam ir jāievieš Eiropas
Parlamenta un Padomes 2003. gada 17. novembra Direktīva 2003/98/EK par valsts
sektora informācijas atkalizmantošanu (turpmāk - direktīva). Direktīva izveido minimālo noteikumu kopumu, kas
reglamentē dalībvalstu valsts sektora iestāžu rīcībā esošas informācijas
atkalizmantošanu un praktiskus līdzekļus atkalizmantošanas veicināšanai,
iesakot, kur vien tas iespējams un ir lietderīgi, atkalizmantošanu veikt ar
elektronisko saziņas līdzekļu starpniecību. Ar šo direktīvu
jāpanāk minimālā saskaņošana dalībvalstu starpā tādos jautājumos kā
atkalizmantošanas pieprasījumi, atkalizmantošanas nosacījumi, ieskaitot
pieejamos formātus, tarifikācijas principus, atklātību un licenzēšanu, kā arī
nediskriminācija un godīga tirdzniecība, ieskaitot aizliegumu slēgt
ekskluzīvas vienošanās par informācijas atkalizmantošanu. Veicot esošās normatīvo aktu bāzes analīzi, ir konstatēts, ka direktīvas mērķis un darbības joma līdzinās spēkā esošajam Informācijas atklātības likumam (Vēstnesis 334/335 06.11.1998). Informācijas atklātības likums (turpmāk likums) nosaka kārtību, kādā fiziskās un juridiskās personas valsts pārvaldes iestādēs un pašvaldību iestādēs (turpmāk - iestādes) ir tiesīgas iegūt informāciju, kas normatīvajos aktos noteikto funkciju veikšanai ir iestāžu rīcībā, un to izmantot. Likums
ietver virkni tiesību normu, kas izriet no Eiropas
Parlamenta un Padomes 2003. gada 17. novembra Direktīvas 2003/98/EK par
valsts sektora informācijas atkalizmantošanu. Tajā pašā laikā likums pašlaik nenosaka regulāciju jautājumā par ekskluzīvu tiesību piešķiršanu iestāžu rīcībā esošas informācijas atkalizmantošanai, kamēr direktīva paredz šādu tiesību aizliegumu un visu esošo ekskluzīvo vienošanos izbeigšanu ne vēlāk kā līdz 2008.gada 31.decembrim. Šādas ekskluzīvas vienošanās eksistē, un kā piemērs tām kalpo Latvijas Uzņēmumu reģistra līgums ar SIA Lursoft, ar kuru visas tiesības darīt pieejamu Uzņēmumu reģistra informāciju, izmantojot internetu, tiek nodotas SIA Lursoft, uzliekot valstij aizliegumu slēgt līdzīgas vienošanās ar citiem uzņēmumiem. Tāpat likumā nav nosaukts un paskaidrots atkalizmantošanas jēdziens direktīvas izpratnē. Likums patlaban nenosaka regulāciju samaksas noteikšanai par informācijas izsniegšanu gadījumā, ja informācijas atkalizmantošanu veic iestāde. |
2. Normatīvā akta projekta
būtība |
1. Likumprojektā
tiek ieviests un skaidrots atbilstoši direktīvas izpratnei termins
atkalizmantošana. 2. Likumprojektā
tiek noteikts, ka informācijas atkalizmantošanā uz iestādēm attiecas
jebkuriem lietotājiem piemērojamie nosacījumi un maksas. 3. Likumprojektā
tiek ieviests ekskluzīvu
vienošanos aizliegums informācijas atkalizmantošanai, kā arī pārejas
noteikumi esošo ekskluzīvo vienošanos izbeigšanai. 4. Likumprojektā paredzētās normas nodrošinās
Informācijas atklātības likuma piemērošanu pēc tam, kad likums Iesniegumu,
sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību
institūcijās zaudēs spēku. Turklāt likumprojektā tiek precizēta Informācijas
atklātības likuma valoda, tādējādi ievērojot nevalstisko organizāciju, it
sevišķi sabiedriskās organizācijas Delna izteiktos iebildumus attiecībā uz
Informācijas atklātības likuma precizēšanas nepieciešamību. Grozījumi
Informācijas atklātības likuma 2.pantā nodrošinās informācijas dienesta
vajadzībām aizsardzību. |
3. Cita informācija |
Nav. |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts pavērs iespēju visiem tirgus dalībniekiem
uz nediskriminējošu noteikumu pamata izmantot iestāžu rīcībā esošo
informāciju, vienlaikus attiecinot uz visiem informācijas lietotājiem
līdzīgus tarifikācijas principus. |
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Nav. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likum -projekts šo jomu neskar |
Likum -projekts šo jomu neskar |
Likum -projekts šo jomu neskar |
Likum -projekts šo jomu neskar |
Likum -projekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likum -projekts šo jomu neskar |
Likum -projekts šo jomu neskar |
Likum -projekts šo jomu neskar |
Likum -projekts šo jomu neskar |
Likum -projekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
6. Cita informācija |
Paredzami (šobrīd neprognozējami un, visticamāk, nebūtiski) ieņēmumi,
ko iestādes saņems kā samaksu gadījumos, kad citas iestādes atkalizmantos šo iestāžu rīcībā esošu informāciju kā
izejmateriālu savām komerciālām darbībām, kuras neietilpst to publiskajā
uzdevumā. Paredzami papildus izdevumi, kuri grupējas sekojoši: 1.
būtiski
izdevumi var izrādīties nepieciešami, lai pārtrauktu tās atkalizmantošanas
ekskluzīvās tiesības, ko iestādes piešķīrušas kā atlīdzību par pakalpojumiem,
ko tās saņem no līgumslēdzējiem; 2.
var parādīties
(šobrīd neprognozējami un, visticamāk, nebūtiski) izdevumi samaksai par
informācijas atkalizmantošanu gadījumos, kad publiskās
personas dibināta komercsabiedrība izmanto informāciju savām komerciālām
darbībām, kuras neietilpst to publiskajā uzdevumā. Lai izpildītu direktīvas prasību pārtraukt esošās ekskluzīvās
vienošanās par informācijas atkalizmantošanu līdz 2008.gada 31.decembrim,
jāveic sekojoši pasākumi: 1)
papildus
izpēte esošo līgumsaistību audits; 2)
iestāžu līgumu
pārskatīšana un tiesību nošķiršana, atdalot atkalizmantošanu no pakalpojumiem,
ko iestādes saņem no līgumslēdzējiem; 3)
budžeta
plānošana, lai izpildītu finansiālās saistības, kuras ir par pamatu
ekskluzīvajām atkalizmantošanas tiesībām. Papildus izdevumi, kas varētu rasties valsts institūcijām
likumprojekta izpildes gaitā, tiks finansēti tām piešķirtā gadskārtējā
budžeta ietvaros. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi
un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Līdz 2006.gada 1.jūlijam ir jāizdod Ministru
kabineta noteikumi, kas nosaka kārtību, kādā iestādes rīcībā esošā
informācija nododama atklātībai un atkalizmantošanai. Pēc likuma 13.panta grozījumu pieņemšanas
nepieciešams izdot Ministru kabineta noteikumus, kas nosaka maksas par informācijas izsniegšanu
apmēru un samaksas kārtību iestādē. Pēc likuma 16.2 panta grozījumu
pieņemšanas nepieciešams izdot Ministru kabineta noteikumus, kas nosaka
kārtību, kādā tiek piešķirtas ekskluzīvās tiesības. |
2. Cita informācija |
Nav. |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1.Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
nodrošina Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada
17. novembra Direktīvas 2003/98/EK par valsts sektora informācijas
atkalizmantošanu tiesību normu pilnīgu ieviešanu. |
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem. |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
4. Atbilstības izvērtējums
1.tabula |
|
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 17. novembra
Direktīva 2003/98/EK par valsts sektora informācijas atkalizmantošanu. |
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
1.pants. Likumā lietotie termini 5)
atkalizmantošana valsts pārvaldes un pašvaldību iestāžu rīcībā esošās
informācijas izmantošana, ko veic fiziskas vai juridiskas personas
komerciāliem vai nekomerciāliem mērķiem, kas nav sākotnējais mērķis, kuram
informācija tika radīta.. |
2.pants. Definīcijas 4. "atkalizmantošana" ir valsts sektora iestāžu rīcībā
esošo dokumentu izmantošana, ko veic fiziskas vai juridiskas personas
komerciāliem vai nekomerciāliem mērķiem, kas nav sākotnējs mērķis, kuram dokuments tika izgatavots,
pildot publisko uzdevumu. Dokumentu apmaiņa starp valsts sektora iestādēm, kas
tiek veikta, vienīgi pildot to publiskos uzdevumus, nav atkalizmantošana; |
Atbilst |
|
10.pants. Pienākums sniegt informāciju
Papildināt ar sekojošo (1) Iestāde, pamatojoties uz lietderības apsvērumiem, nodrošina piekļuvi
noteiktu kategoriju vispārpieejamajai informācijai tiešsaistes režīmā. (3) Kārtību, kādā iestādes rīcībā esošā informācija nododama atklātībai
un atkalizmantošanai, nosaka Ministru kabinets. |
9.pants. Praktiskas metodes Dalībvalstis nodrošina,
ka ir pieejamas praktiskas metodes, kas atvieglo atkalizmantošanai pieejamo
dokumentu meklēšanu, piemēram, galveno dokumentu līdzekļu saraksti, kuriem,
vēlams, vajadzētu būt pieejamiem tiešsaistē, un portālu vietnes, kam ir
saites ar decentralizētiem līdzekļu sarakstiem. |
Atbilst. |
|
10.1pants.
Pieejamās informācijas forma
(1) Informāciju sniedz jebkādā iepriekš esošā formā un valodā, ja
iespējams, izmantojot tiešsaistes režīmu. (2) Iestādei nav pienākums izstrādāt vai pielāgot dokumentus, lai
izpildītu informācijas pieprasījumu, kā arī izsniegt izrakstus no dokumentiem
vai turpināt radīt noteiktas formas informāciju, ja tas saistīts ar
nesamērīgu resursu patēriņu. |
5.pants. Pieejamie formāti 1 Valsts sektora iestādes, kad vien iespējams un ja tas ir
lietderīgi, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus, dara dokumentus
pieejamus jebkādā iepriekš esošā formātā vai valodā. Tas neietver pienākumu
valsts sektora iestādēm radīt vai pielāgot dokumentus, lai izpildītu
pieprasījumu, un tas arī neietver pienākumu izsniegt izrakstus no
dokumentiem, ja tas būtu saistīts ar nesamērīgiem pūliņiem, kas pārsniedz
vienkāršu darbību. 2. Pamatojoties uz šo direktīvu, nevar pieprasīt, lai valsts sektora
iestādes turpinātu izgatavot noteikta veida dokumentus, lai privātas vai
valsts sektora iestādes tos atkalizmantotu. |
Atbilst. |
|
13.pants. Maksa par informācijas
izsniegšanu papildināt
ar sekojošo: (4) Iestāde publicē informācijas izsniegšanas maksu un tās
aprēķināšanas kārtību nodrošinot šīs informācijas pieejamību tiešsaistes
režīmā. (5) Ja publiskās personas dibināta komercsabiedrība
atkalizmanto informāciju savām komerciālām darbībām, piemēro tādu pašu maksu un izsniegšanas kārtību kā citiem
informācijas pieprasītājiem. |
7. pants. Pārredzamība Jebkurus piemērojamus nosacījumus un standarta maksas par valsts
sektora iestāžu rīcībā esošo dokumentu atkalizmantošanu nosaka iepriekš un
publicē, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus, ja tas ir iespējams un
ir lietderīgi. Valsts sektora iestāde pēc pieprasījuma norāda pamatu
publicēto maksu aprēķiniem. Attiecīgā valsts sektora iestāde arī norāda, kādi
faktori tiks ņemti vērā, aprēķinot maksu par netipiskiem gadījumiem. Valsts sektora iestādes nodrošina, ka dokumentu atkalizmantošanas
pieteikumu iesniedzējus informē par pieejamiem pārsūdzēšanas līdzekļiem
attiecībā uz tos skarošiem lēmumiem vai praksi. 10.pants. Nediksriminācija 2. Ja valsts sektora iestāde atkalizmanto dokumentus kā
izejmateriālus savām komerciālajām darbībām, kuras neietilpst tās publiskajā
uzdevumā, tad dokumentu sagādei šīm darbībām piemēro tādas pašas maksas un
nosacījumus kā citiem lietotājiem. |
Atbilst. Atbilst. |
Attiecīgā direktīvas norma jau ir ieviesta
Informācijas atklātības likuma 15.pantā Informācijas atteikuma pārsūdzēšanas
kārtība. |
16.1pants. Informācijas atkalizmantošanas
prasības Iestāde nodrošina, ka informācijas
atkalizmantošana ir bez nosacījumiem vai, iestāde, neierobežojot konkurenci,
paredz nosacījumus, lai nodrošinātu kvalitatīvu un efektīvu informācijas
atkalizmantošanu. |
8. pants. Licences 1. Valsts sektora iestādes var atļaut atkalizmantot dokumentus bez
nosacījumiem vai arī var paredzēt nosacījumus, attiecīgos gadījumos
izmantojot licenci, kas nosaka attiecīgos jautājumus. Šie nosacījumi neparedz
nevajadzīgus ierobežojumus atkalizmantošanas iespējām, un tos neizmanto, lai ierobežotu
konkurenci. |
|
|
16.2pants. Ekskluzīvās vienošanās (1) Ir aizliegts piešķirt ekskluzīvas tiesības informācijas
atkalizmantošanai, izņemot gadījumus, kad ekskluzīvas tiesības nepieciešamas,
lai sniegtu informācijas sabiedrības pakalpojumus sabiedrības interesēs, un
šādas vienošanās ir atklātas un tiek publicētas, turklāt to pamatotība
jāpārskata ne retāk kā reizi trijos gados. (2) Kārtību, kādā tiek piešķirtas ekskluzīvās tiesības, nosaka
Ministru kabinets. |
11.pants. Aizliegums slēgt
ekskluzīvas vienošanās 1. Dokumentu atkalizmantošana ir pieejama visiem iespējamiem tirgus
dalībniekiem, pat ja viens vai vairāki tirgus dalībnieki jau izmanto
produktus ar pievienoto vērtību, kuru pamatā ir šie dokumenti. Līgumi vai
citas vienošanās starp valsts sektora iestādēm, kuru rīcībā ir dokumenti, un
trešām personām, nepiešķir ekskluzīvas tiesības. 2. Tomēr, ja nepieciešamas ekskluzīvas tiesības, lai sniegtu
pakalpojumus sabiedrības interesēs, šādu tiesību piešķiršanas iemesla
pamatotību regulāri pārskata un katrā ziņā to pārskata reizi trijos gados.
Ekskluzīvas vienošanās, kuras noslēgtas pēc šīs direktīvas stāšanās spēkā, ir
pārredzamas un tiek darītas zināmas atklātībai. 3. Esošās ekskluzīvās vienošanās, kuras atbilst nosacījumiem
attiecībā uz 2. punktā paredzēto
izņēmumu, tiek izbeigtas, beidzoties termiņam vai jebkurā gadījumā ne vēlāk
kā 2008. gada 31. decembrī. |
Atbilst. |
Pakalpojumi
sabiedrības interesēs direktīvas izpratnē skaidroti preambulā (20.izklāsta
punkts). |
Pārejas noteikumus papildināt ar 3.punktu šādā
redakcijā: Esošās ekskluzīvās vienošanās, kuras neatbilst nosacījumiem attiecībā uz 16.2 panta pirmajā daļā paredzēto izņēmumu, tiek izbeigtas, beidzoties termiņam bet ne vēlāk kā 2008. gada 31. decembrī. |
11. pants Aizliegums slēgt ekskluzīvas vienošanās 3. Esošās ekskluzīvās vienošanās, kuras atbilst nosacījumiem attiecībā uz 2. punktā paredzēto izņēmumu, tiek izbeigtas, beidzoties termiņam vai jebkurā gadījumā ne vēlāk kā 2008. gada 31. decembrī. |
Atbilst. |
|
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Nav notikušas. |
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
|
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Nav notikuši |
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Piedalīšanās ES darba grupu sanāksmēs par direktīvas ieviešanu, kur
skaidroti jautājumi par direktīvas prasībām un ieviešanu dalībvalstīs. Elektroniska sarakste par atsevišķu jautājumu skaidrošanu, direktīvu
piemērojot Latvijas likumdošanai. |
5. Cita informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta
izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas, kā arī nav
nepieciešams paplašināt esošo institūciju funkcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta
par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība ar likumprojektu tiks informēta ar oficiālā
laikraksta Latvijas Vēstnesis starpniecību. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo. |
Ja netiks ievērotas
likumprojekta prasības, persona varēs vērsties augstākā iestādē vai tiesā
Administratīvā procesa likumā paredzētajā kārtībā. Tāpat, ja persona
uzskatīs, ka likumprojektā ietvertās normas pārkāpj Satversmē noteiktās
tiesības, indivīds var vērsties Satversmes tiesā. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Īpašu uzdevumu ministrs
elektroniskās pārvaldes lietās J.Reirs
Īpašu uzdevumu ministra
elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta vadītāja |
Juridiskās nodaļas vadītāja p.i. |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Gudele |
I.Gaidele |
E.Slastjunova |
Z.Vanaga |
08.09.2005 11:09
2032
Z.Vanaga
7114123, zane.vanaga@eps.gov.lv