Grozījumi Saeimas vēlēšanu
likumā
Izdarīt Saeimas vēlēšanu likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 13.nr.; 1998, 9., 13.nr.; 2002,
12., 13.nr.; 2003, 19.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt likumu ar 13.1 pantu
šādā redakcijā:
"13.1 pants.
(1) Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumu par kandidātu saraksta
reģistrēšanu vai atteikumu reģistrēt kandidātu sarakstu, kā arī par pieteiktā
kandidāta svītrošanu no reģistrētā kandidātu saraksta var pārsūdzēt Administratīvajā
apgabaltiesā triju darbdienu laikā no minētā lēmuma pieņemšanas.
(2) Pieteicējs norāda pieteikuma pamatojumu.
(3) Tiesa izskata lietu un septiņu dienu laikā no
pieteikuma saņemšanas dienas pieņem nolēmumu, ko nosūta Centrālajai vēlēšanu
komisijai.
(4) Tiesas nolēmums nav pārsūdzams.
(5) Ja ir stājies spēkā tiesas spriedums, ar kuru
atceļ Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumu, Centrālā vēlēšanu komisija reģistrē
vai svītro attiecīgo kandidātu sarakstu vai arī pieteikto kandidātu atjauno
reģistrētajā kandidātu sarakstā vai svītro no tā."
2. Papildināt likumu ar 35.1 pantu
šādā redakcijā:
"35.1 pants.
(1) Deputātu kandidātiem un saraksta iesniedzējiem ir tiesības iepazīties ar
balsu skaitīšanas protokolu un triju darbdienu laikā no lēmuma par protokola rezultātu
apstiprināšanu pieņemšanas apstrīdēt to Centrālajā vēlēšanu komisijā. Centrālā
vēlēšanu komisija sūdzību izskata un lēmumu pieņem triju dienu laikā.
(2) Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumu par
apstrīdēto iecirkņa komisijas balsu skaitīšanas protokolu triju darbdienu laikā
no tā pieņemšanas var pārsūdzēt Augstākajā tiesā. Augstākā tiesā lietu izskata
un nolēmumu pieņem septiņu dienu laikā.
(3) Tiesas nolēmums nav pārsūdzams."
3. Izteikt 51.pantu šādā redakcijā:
"51.pants. (1) Kandidātu sarakstu iesniedzējiem un
pieteiktajiem kandidātiem ir tiesības Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumu par
vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu triju darbdienu laikā pēc tā pieņemšanas
pārsūdzēt Augstākajā tiesā. Augstākā tiesā lietu izskata septiņu dienu laikā no
pieteikuma saņemšanas dienas.
(2) Pieteikuma pamatotību pierāda pieteicējs.
(3) Pieteikuma iesniegšana neaptur lēmuma darbību
par vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu.
(4) Tiesas nolēmums nav pārsūdzams."
4. Papildināt
likumu ar 52.1 un 52.2 pantu šādā redakcijā:
"52.1 pants. (1) Pēc notiesājoša sprieduma krimināllietā
saņemšanas par vēlēšanu tiesību pārkāpumiem Centrālā vēlēšanu komisija piecu
dienu laikā izvērtē, vai ir bijusi ietekme uz mandātu sadalījumu attiecīgajās
vēlēšanās un pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
1) nepārdalīt mandātus
starp attiecīgajās vēlēšanās reģistrētajiem kandidātiem;
2) pārdalīt mandātus
starp attiecīgajās vēlēšanās reģistrētajiem kandidātiem.
(2) Šā panta pirmajā
daļā minētos Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumus 10 dienu laikā no to pieņemšanas
var pārsūdzēt Augstākajā tiesā. Augstākā tiesa lietu izskata un nolēmumu pieņem
30 dienu laikā.
(3) Pēc lēmuma spēkā
stāšanās Centrālā vēlēšanu komisija to nosūta Saeimas Mandātu un iesniegumu
komisijai.
52.2 pants. (1) Pēc Centrālās vēlēšanu komisijas lēmuma
saņemšanas par mandātu pārdali Saeimas Mandātu un iesniegumu komisija par to
paziņo Saeimas nākamajā sēdē.
(2) Ja Saeima atbalsta
Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumu, ar paziņošanas brīdi izbeidzas Centrālās
vēlēšanu komisijas lēmumā norādītās personas deputāta pilnvaras un Prezidijs
uzaicina iestāties Saeimas sastāvā lēmumā norādīto personu."
Likums stājas spēkā
2006.gada 1.jūlijā.
Tieslietu ministre
S.Āboltiņa
Likumprojekta Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
2004.gada pilsētas domes, novada domes un
pagasta padomes vēlēšanās tika konstatētas Pilsētas domes, novada domes un
pagasta padomes vēlēšanu likuma nepilnības. Ņemot vērā minēto situāciju, Ministru prezidents
ar 2005.gada 11.maija rīkojumu Nr.188 izveidoja darba grupu, lai pilnveidotu
vēlēšanu norises tiesisko regulējumu un izvērtētu nepieciešamību izdarīt
grozījumus normatīvajos aktos un uzdeva tieslietu ministram līdz 2005.gada 1.oktobrim
iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā priekšlikumus par
nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajos aktos. Darba grupa konstatēja virkni nepilnību ne tikai
Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā, bet arī
Saeimas vēlēšanu likumā. Šobrīd spēkā esošais likums konkrēti nenoteic,
ka Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumu par kandidātu saraksta pieņemšanu vai
atteikumu pieņemt kandidātu sarakstu, kā arī par kandidātu svītrošanu no
reģistrētiem kandidātu sarakstiem var pārsūdzēt tiesā. Līdz ar to pilnībā
netiek nodrošināta iespēja realizēt Latvijas Republikas Satversmes 92.pantā
minētās tiesības, ka ikviens var aizstāvēt savas tiesības un likumiskās
intereses taisnīgā tiesā. Patreizējais regulējums attiecībā uz iecirkņa
komisijas protokolu apstiprināšanu, neparedz iespēju personām, kurām ir
tiesības iepazīties ar protokolu, apstrīdēt to Centrālajā vēlēšanu komisijā.
Līdz ar to netiek dota iespēja, apstrīdēt konkrēta iecirkņa lēmumu par
iecirkņa vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu pirms galīgā lēmuma par Saeimas
vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu. Tādā veidā savlaicīgi netiek dota iespēja
novērst kļūdas vēlēšanu rezultātu aprēķināšanā. Spēkā esošais Saeimas vēlēšanu likums paredz
iespēju Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumu par vēlēšanu rezultātu
apstiprināšanu pārsūdzēt tiesā. Tas dod tiesības sūdzēties visās trīs tiesu
instancēs, kas ievērojami paildzina vēlēšanu rezultātu spēkā stāšanos, jo
saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 185.panta pirmo daļu pieteikuma
iesniegšana tiesā par administratīvā akta atcelšanu, atzīšanu par spēku
zaudējušu vai spēkā neesošu aptur administratīvā akta darbību no pieteikuma
iesniegšanas dienas. Turklāt tiesai nav noteikts termiņš, cik ilgā laikā ir
jāizskata pieteikumi par vēlēšanu komisijas lēmumu. Šādā gadījumā pastāv
iespējamība, ka jaunievēlētā Saeima nevarēs sanākt uz pirmo sēdi novembra
mēneša pirmajā otrdienā, kā tas ir noteikts Latvijas Republikas Satversmes
12.pantā. Bez tam saskaņā ar Administratīvā procesa likumu
tiesai ir pašai jāsavāc visi nepieciešamie pierādījumi, lai izskatītu
sūdzību. Šāda pierādījumu vākšana paildzina pieteikuma izskatīšanu tiesā. Spēkā esošie normatīvie akti paredz
kriminālatbildību par atsevišķiem vēlēšanu tiesību pārkāpumiem, taču nav
noteikta sasaiste ar attiecīgo vēlēšanu rezultātiem, kurās tika konstatēti
vēlēšanu tiesību pārkāpumi. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts nosaka Centrālās vēlēšanu komisijas
lēmuma par kandidātu sarakstu pieņemšanu vai nepieņemšanu reģistrācijai, kā
arī par kandidātu svītrošanu no reģistrētiem kandidātu sarakstiem
pārsūdzēšanas kārtību. Likumprojekts paredz apstrīdēt iecirkņa komisijas
protokolu par rezultātu apstiprināšanu Centrālajā vēlēšanu komisijā, kuras
lēmumu var pārsūdzēt tiesā. Likumprojekts dod tiesības Centrālās vēlēšanu
komisijas lēmumu par vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu pārsūdzēt tiesā.
Savukārt tiesas lēmums nav pārsūdzams. Ņemot vērā to, ka tiesas lēmums nav
pārsūdzams, kā atbilstošākā tika izraudzīta Augstākā tiesa, kas ir augstākā
tiesu instance Latvijā. Turklāt virknē Eiropas valstu arī ir šāda prakse
vēlēšanu rezultātu pārsūdzēšanā. Likumprojektā ir noteikts termiņš, kurā
tiesai ir jāizskata sūdzības par Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumu par
vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu. Savukārt pieteicējam tiek uzlikts papildus
pienākums pierādīt prasības pamatojumu. Šāds nosacījums ir iekļauts, lai
maksimāli atvieglotu tiesas darbu minēto lietu izskatīšanā. Līdz ar to tiek
panākta ātra un kvalitatīva pieteikumu izskatīšana. Likumprojektā tiek nodalīta sūdzību izskatīšana par
pārkāpumiem vēlēšanu organizēšanā vai balsu skaitīšanā un vēlēšanu rezultātu
aprēķināšanā, no pārkāpumiem, par kuriem ir paredzēta atbildība
Krimināllikuma 90.pantā. Attiecībā uz krimināllietām par vēlēšanu tiesību
pārkāpumiem likumprojektā ir ietverta norma, kas paredz, ka pēc sprieduma
spēkā stāšanās tiesa to nosūta Centrālajai vēlēšanu komisijai, lai tā
pārskatītu vēlēšanu rezultātus un nepieciešamības gadījumā lemtu par mandātu
pārdali starp attiecīgajās vēlēšanās reģistrētajiem kandidātiem. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts
skatāms vienlaicīgi ar likumprojektu Grozījumi likumā Par Centrālo vēlēšanu
komisiju. Likumprojektiem jāstājas spēkā vienlaicīgi. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Nosakot,
ka sūdzības par vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu ir izskatāmas tikai vienā
tiesu instancē, tiek panākta ātrāka vēlēšanu rezultātu spēkā stāšanās. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts skatāms vienlaicīgi ar likumprojektu Grozījumi likumā
Par Centrālo vēlēšanu komisiju. |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums Tiesību akta
projekts šo jomu neskar .
|
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
|
|||||||||||
|
||||||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas
pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas |
|||||||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiesību akta izpilde notiks esošo valsts institūciju ietvaros. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Tiks sagatavota informācija Tieslietu ministrijas mājas lapā,
normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un
publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojektā noteiktas tiesības Centrālās vēlēšanu komisijas lēmumus
pārsūdzēt tiesā. |
|||||||||||
Tieslietu ministre
S.Āboltiņa
Valsts sekretārs
|
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
S.Mertena |
10.10.2005; 13:58
1234
S.Mertena.7036709
Sanita.Mertena@tm.gov.lv