Nr.9/3
Saeimas Juridiskā komisija, izskatījusi Mandātu un
iesniegumu komisijas iesniegto likumprojektu Grozījumi Saeimas kārtības
rullī (reģ.Nr.1383), nolēma atbalstīt minētā likumprojekta virzīšanu
izskatīšanai Saeimas sēdē pirmajā lasījumā.
Pielikumā:
likumprojekta anotācija uz 2.lpp.
Ar cieņu,
Juridiskās
komisijas priekšsēdētājs M.Segliņš
ANOTĀCIJA
par likumprojektu Grozījumi Saeimas kārtības rullī
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?
Sabiedrībā bieži izskan doma,
ka Saeimas deputāti un valdība ir atrāvusies no sabiedrības, neievērojot tās
vēlmes un vajadzības. Tiek pausts uzskats, ka eksistē plaisa starp deputātu un
vēlētāju, zudusi uzticība starp Saeimas ievēlētām amatpersonām un tautu. Tā kā
Saeimas plenārsēdes tiek translētas radio un televīzijā, kā arī runu
stenogrammas tiek publicētas Latvijas Vēstnesī, katra Saeimas deputāta vārds,
arguments izskan sabiedrībā. Ne reti tiek aizskarta cieņa un gods politisko
diskusiju laikā, par ko aizrāda arī Saeimas priekšsēdētāja, tāpēc, ir
nepieciešams Deputātu ētikas kodekss (turpmāk Kodekss), kurš ir izstrādāts
pēc principa, ka tam ir jākalpo kā pozitīvas rīcības veicinātājam politiskajā
darbībā.
Kodekss nedublē pieņemtos
likumus, kā arī nepilda prokurora lomu, bet tas ir kā instruments, lai
nepieļautu ētikas normas pārkāpumus. Kodekss veidots pēc principa, lai politiķu
darbība būtu atklāta, sabiedrībai saprotama, novērstu korupcijas konfliktus un
neattaisnotu lobēšanu.
8.Saeimas sagatavotais
Deputātu ētikas kodekss tika izstrādāts atbilstoši Latvijas Republikas Saeimas
darbības specifikai un funkcijām. Tā mērķis ir iedibināt augstus uzvedības
standartus un tādējādi vairot sabiedrības uzticību Saeimai. Kodekss nosaka
principus, kas deputātiem jāievēro attieksmē pret darbu, savstarpējā saskarsmē,
kā arī attiecībās ar citām institūcijām un sabiedrību. Deputāts ir morāli
atbildīgs par savu darbību, viņš nevar izmantot citas personas vai partijas
spiedienu par attaisnojumu balsojumam pret savu sirdsapziņu. Kodekss nosaka, ka deputāts izvairās no
iesaistīšanās reālos vai šķietamos interešu konfliktos. Tas paredz, ka
deputātiem jābūt atsaucīgiem pret sabiedrību un plašsaziņas līdzekļiem.
Deputātu ētikas kodekss būs
saistošs visiem Saeimas deputātiem, tas ir iestrādāts likumprojektā kā
pielikums Saeimas kārtības rullim. Tas nosaka galvenās deputātu profesionālās
ētikas normas un principus. Deputātu ētikas kodeksa pārkāpuma lietas izskatīs
Mandātu, ētikas un iesniegumu komisija.
Deputātiem būs iespēja
vērsties pie Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijas, lai saņemtu ieteikumu,
vai paredzētā rīcība būs pretrunā Deputātu ētikas kodeksam.
Augstu ētikas standartu
uzturēšana un popularizēšana sabiedrībā ir ļoti svarīga, tas apstiprina
demokrātiskas valsts vērtības un darbību.
2. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz sabiedrību un tautsaimniecības attīstību?
Likums šo jomu neskar.
3. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Likums šo jomu neskar.
4. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Likums šo jomu neskar.
5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts?
Likums šo jomu neskar.
6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu?
Likumprojekta izstrādē ir bijusi sadarbība un konsultācijas ar ASV Kongresa ētikas komisijas vadītāju K.E.Kelneru, Juridiskā biroja vadītāju G.Kusiņu, Latvijas Universitātes Praktiskās filozofijas katedras profesori S.Lasmani, Sabiedriskā politikas centra Providus pētnieku V.Kalniņu, 6.Saeimas deputātu I.Bišeru. Par piemēru ir ņemti Vācijas ētikas kodekss, ASV ētikas kodekss, V.Kalniņa pārskats par ētikas kodeksiem Eiropā.
7. Kā tiks
nodrošināta likuma izpilde?
Komisija pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
1) izsaka deputātam mutvārdu brīdinājumu, kas tiek atzīmēts komisijas protokolā;
2) izsaka deputātam rakstveida brīdinājumu;
3) izsaka deputātam rakstveida brīdinājumu, paziņo par to Saeimas sēdē un publicē komisijas lēmumu laikrakstā Latvijas Vēstnesis.