Izdarīt likumā "Par valsts pensijām" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1., 24.nr.; 1997, 3., 13.nr.; 1998, 1., 24.nr.; 1999, 11., 23.nr.; 2002, 2.nr.; 2004, 6.nr.; 2005, 13.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdu "filiāle"
(attiecīgā locījumā) ar vārdu "nodaļa" (attiecīgā locījumā).
2. Izslēgt 1.panta 1., 3. un 4.punktā vārdus "no
2001.gada 14.marta".
3. Papildināt 3.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja personai vienlaikus
ir tiesības gan uz šajā likumā noteikto valsts pensiju, gan uz valsts pensiju,
kādu nosaka citi Latvijas likumi, piešķir vienu pensiju, ņemot vērā personas
izvēli, ja citos likumos nav noteikta cita kārtība."
4. 9.pantā:
izteikt trešās daļas 1.punktu šādā
redakcijā:
"1) obligātais aktīvais
militārais dienests un alternatīvais dienests;";
papildināt trešo daļu ar 5. un
6.punktu šādā redakcijā:
"5) laiks, kad persona, kuras
laulātais pilda dienesta pienākumus ārpus valsts, izņemot gadījumus, kad šis
karavīrs piedalās starptautiskā operācijā, militārajās mācībās, manevros vai
atrodas komandējumā un uzturas ārvalstī kopā ar laulāto;
6) laiks, kurā persona saņem
atlīdzību par bērna aprūpi."
5. 11.pantā:
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Personai, kuras
apdrošināšanas stāžs nav mazāks par 30 gadiem un kura ir aprūpējusi piecus vai
vairāk bērnus vai bērnu invalīdu, ir tiesības pieprasīt vecuma pensiju piecus
gadus pirms šā panta pirmajā daļā noteiktā vecuma sasniegšanas. Šādā gadījumā
visiem bērniem jābūt sasniegušiem vismaz astoņu gadu vecumu. Šādu tiesību nav
personai, kurai atņemtas aprūpes vai aizgādības tiesības.";
papildināt pantu ar piekto daļu šādā
redakcijā:
"(5) Vecuma pensionāra
statusu apliecinošs dokuments ir pensionāra apliecība. Pensionāra apliecību
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā izsniedz Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūra."
6. Izslēgt 12.panta pirmās daļas
2.punktu.
7. Papildināt 16.panta ceturto
daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Ja invaliditātes grupa tiek
mainīta no vieglākas uz smagāku, pārrēķinātais invaliditātes pensijas apmērs
nedrīkst būt mazāks par iepriekš saņemto invaliditātes pensijas apmēru."
8. 23.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Šā likuma 19.pantā
norādītajiem mirušā apgādnieka ģimenes locekļiem apgādnieka zaudējuma pensijas
apmērs katram bērnam nedrīkst būt mazāks par 65 procentiem no valsts sociālā
nodrošinājuma pabalsta, un to aprēķina no apgādnieka iespējamās vecuma pensijas
šādā apmērā:
1) vienam bērnam 50 procenti no
pensijas;
2) diviem bērniem 75 procenti no
pensijas;
3) trim un vairāk bērniem 90
procenti no pensijas.";
izteikt otrās daļas otro teikumu šādā
redakcijā:
"Apgādnieka zaudējuma pensijas
apmērs par katru no vecākiem nedrīkst būt mazāks par apmēru, kāds katram bērnam
noteikts šā panta pirmajā daļā.";
papildināt septīto daļu ar trešo un
ceturto teikumu šādā redakcijā:
"Ja viens no izdalītās pensijas
daļas saņēmējiem zaudē tiesības uz pensiju, pārējiem turpina izmaksāt iepriekš
noteikto pensijas daļu (izņemot gadījumu, kad pensijas izmaksa pārtraukta
sakarā ar vecuma sasniegšanu, kāds minēts šā likuma 19.panta ceturtajā daļā).
Ja zaudētās tiesības triju mēnešu laikā nav atjaunotas, pārējiem apgādnieka
zaudējuma pensijas saņēmējiem pensiju pārrēķina kārtībā, kāda noteikta šā
likuma 25.panta trešajā daļā.";
papildināt pantu ar astoto daļu šādā
redakcijā:
"(8) Ja, aprēķinot iespējamo
vecuma pensiju saskaņā ar šā panta trešo daļu, iespējamais apdrošināšanas stāža
periods, līdz apgādnieks sasniegtu vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo
vecumu, pārklājas divās vai vairākās valstīs, pensijas aprēķināšanai
piemērojamo iespējamo apdrošināšanas stāžu aprēķina pēc šādas formulas:
ASie
AS=-------------- x ASL
ASi
AS apdrošināšanas stāžs;
ASi mirušā apgādnieka individuālais
apdrošināšanas stāžs (kopējais visās valstīs);
ASie apdrošināšanas stāžs, kas būtu
uzkrāts no apgādnieka nāves dienas līdz vecuma pensijas piešķiršanai
nepieciešamā vecuma sasniegšanai;
ASL mirušā apgādnieka uzkrātais
apdrošināšanas stāžs, kas noteikts saskaņā ar šo likumu."
9. 24.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Ja par periodu pēc
vecuma vai invaliditātes pensijas (I vai II grupas invaliditātes gadījumā)
piešķiršanas (pārrēķināšanas) ir veiktas vai bija jāveic apdrošināšanas
iemaksas, piešķirtā (pārrēķinātā) pensija, pamatojoties uz tās saņēmēja
pieprasījumu, pārrēķināma, bet ne biežāk kā vienu reizi gadā.";
izslēgt otrajā daļā vārdus "gada
vai ilgākā laikā";
papildināt pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) I un II grupas
invaliditātes pensiju pārrēķina, ņemot vērā papildināto apdrošināšanas stāžu,
pēc formulas, kas bija piemērota pensijas apmēra noteikšanai pirms pensijas
pārrēķināšanas."
10. Izslēgt 24.1 panta nosaukumā un
tekstā vārdus "un papildpensijas kapitālu".
11. 25.pantā:
izslēgt
pirmās daļas 4.punktu;
izslēgt
otrās daļas 4.punktu.
12. Papildināt
26.1 pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Pensijas teorētiskā apmēra noteikšanai
(aprēķins, ņemot vērā vairākās Eiropas Savienības (ES) un Eiropas Ekonomikas
zonas (EEZ) dalībvalstīs uzkrātos apdrošināšanas un tam pielīdzinātos periodus)
saskaņā ar Padomes 1971.gada 14.jūnija Regulu (EEK) Nr.1408/71 par sociālā
nodrošinājuma shēmu piemērošanu nodarbinātām un pašnodarbinātām personām, kā
arī to ģimenes locekļiem, kas pārvietojas Kopienas teritorijā (turpmāk Regula
Nr.1408/71), attiecībā uz citu ES un EEZ dalībvalstu apdrošināšanas periodiem
pieņem, ka personas apdrošināšanas iemaksu alga konkrētajā gadā ir vienāda ar
iepriekšējā gada vidējo apdrošināšanas iemaksu algu Latvijā."
13. Aizstāt 27.pantā vārdus
"Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras filiālei pēc pensijas
pieprasītāja dzīvesvietas" ar vārdiem "vienā no Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūras nodaļām".
14. Aizstāt 28.panta pirmajā
daļā vārdu "vadītājs" ar vārdu "amatpersona".
15. Izteikt 29.pantu šādā
redakcijā:
"29.pants. Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūras administratīvo aktu apstrīdēšana un pārsūdzēšana
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras
darbinieku izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību persona var
apstrīdēt, mēneša laikā no administratīvā akta spēkā stāšanās dienas
iesniedzot iesniegumu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras direktoram.
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā
mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas."
16. 30.pantā:
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Pensija, uz kuru
likumā noteiktajos gadījumos ir zaudētas tiesības, atjaunojama ar dienu, kad no
jauna iegūtas tiesības uz to, taču ne agrāk kā 12 mēnešus pirms pensijas
atjaunošanai nepieciešamo dokumentu iesniegšanas dienas. Atjaunojot pensiju, tā
pārskatāma saskaņā ar šā likuma 26.pantu. Ja no invaliditātes pensijas
pārtraukšanas dienas pagājuši vairāk nekā pieci gadi, invaliditātes pensiju piešķir
no jauna.";
izslēgt sesto daļu.
17. 32.pantā:
izslēgt pirmās daļas trešo teikumu;
izslēgt otrās daļas otro teikumu;
papildināt pantu ar piekto un sesto
daļu šādā redakcijā:
"(5) Pensija, kuras izmaksa
pārtraukta, pamatojoties uz pensijas saņēmēja iesniegumu, atjaunojama
(neatkarīgi no izmaksas pārtraukšanas laika) ar dienu, kad saņemts iesniegums
par pensijas izmaksas atjaunošanu. Atjaunotā pensija par laiku, kad tās izmaksa
bija pārtraukta, pārskatāma saskaņā ar šā likuma 26.pantu.
(6) Latvijas Republikā piešķirtā
pensija, kuras izmaksa pārtraukta sakarā ar personas izbraukšanu uz dzīvi
ārvalstīs, atjaunojama ar pieprasījuma iesniegšanas dienu, ja persona ir
atgriezusies uz dzīvi Latvijas Republikā vai dzīvo citā ES vai EEZ dalībvalsts
teritorijā. Ja ES vai EEZ teritorijā dzīvojošā persona pieprasījumu par
pensijas atjaunošanu iesniedz līdz 2006.gada 30.aprīlim, pensijas izmaksu
atjauno ar 2004.gada 1.maiju. Atjaunotā pensija par laiku, kad tās izmaksa bija
pārtraukta, pārskatāma saskaņā ar šā likuma 26.pantu."
18. 33.pantā:
aizstāt vārdus "arhīva
izziņu" ar vārdu "dokumentu";
papildināt pantu ar ceturto teikumu
šādā redakcijā:
"Nosacījums par avansa minimālo
apmēru un termiņu nav attiecināms uz gadījumiem, kad piemēro Regulu
Nr.1408/71."
19. 36.pantā:
aizstāt pirmās daļas ievaddaļā vārdus
"var izdarīt" ar vārdu "izdara";
aizstāt pirmās daļas 3.punkta pirmajā
teikumā vārdus "vadītāja rīkojumu" ar vārdiem "amatpersonas
lēmumu";
izslēgt pirmās daļas 3.punkta otrajā
teikumā vārdus "ne vairāk kā";
aizstāt otrās daļas trešajā teikumā
vārdus "sociālās apdrošināšanas iestādes" ar vārdiem "Valsts
sociālās apdrošināšanas aģentūras nodaļas".
20. Pārejas noteikumos:
izteikt 1.punkta ievaddaļu šādā redakcijā:
"1. Līdz 1990.gada
31.decembrim Latvijas pilsoņiem Latvijas teritorijā un bijušās PSRS teritorijā
uzkrātie darba un tam pielīdzinātie periodi, kā arī šā punkta 10.apakšpunktā
minētais ārpus Latvijas uzkrātais periods ir pielīdzināts apdrošināšanas
stāžam. Ārvalstniekiem un bezvalstniekiem apdrošināšanas stāžam pielīdzināts
Latvijas teritorijā uzkrātais darba un tam pielīdzinātais periods, kā arī
bijušās PSRS teritorijā uzkrātie darbam pielīdzinātie periodi, kas norādīti šā
punkta 4. un 5.apakšpunktā, un šā punkta 10.apakšpunktā minētais ārpus Latvijas
uzkrātais periods. Līdz 1990.gada 31.decembrim, bet šā punkta 11.apakšpunktā
minētajā gadījumā līdz 1995.gada 31.decembrim apdrošināšanas stāžam
pielīdzināti šādi darbam pielīdzinātie periodi:";
izteikt 1.punkta 1.apakšpunktu šādā
redakcijā:
"1) obligātais aktīvais
militārais dienests un alternatīvais (darba) dienests;";
papildināt 1.punkta 4.apakšpunktu aiz
vārdiem "pēc vidējās izglītības iegūšanas" ar vārdiem "bet ne vairāk par
pieciem gadiem attiecībā uz specialitātēm, kurās izglītības iegūšanai bija
noteikti ne vairāk kā pieci gadi, un ne vairāk par sešiem gadiem attiecībā uz
specialitātēm, kurās izglītības iegūšanai bija noteikti vairāk nekā pieci
gadi";
papildināt 1.punkta 5.apakšpunktu aiz
vārdiem "aspirantūras dienas nodaļā" ar vārdiem "bet ne vairāk
par trim gadiem";
izteikt 2.punkta ievaddaļas pirmo
teikumu šādā redakcijā:
"2. No 1991.gada 1.janvāra
līdz 1995.gada 31.decembrim apdrošināšanas stāžu veido darbs un tam
pielīdzinātie periodi, kas norādīti šā punkta 1., 2. un 3.apakšpunktā un kuru
laikā bija jāveic, bet attiecībā uz pašnodarbinātām personām ir veiktas
apdrošināšanas iemaksas, un 4., 5., 6. un 7.apakšpunktā norādītie darbam
pielīdzinātie periodi, kuru laikā ir veiktas sociālās apdrošināšanas
iemaksas.";
izteikt 2.punkta 1.apakšpunktu šādā redakcijā:
"1) obligātais aktīvais
militārais dienests un alternatīvais (darba) dienests;";
izteikt 15.punktu šādā redakcijā:
"15. Līdz 2014.gada 31.decembrim valsts
pensijas, kuru apmērs nepārsniedz pieckāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu,
pārskatāmas šādā kārtībā:
1) līdz 2009.gada 31.decembrim valsts pensijas, kuru
apmērs nepārsniedz trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, pārskatāmas
1.aprīlī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu, un 1.oktobrī, ņemot vērā
faktisko patēriņa cenu indeksu un 50 procentus no apdrošināšanas iemaksu algas
reālā pieauguma procentiem. Valsts pensijas, kuru apmērs pārsniedz trīskāršu
valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, bet nepārsniedz pieckāršu valsts sociālā
nodrošinājuma pabalstu, pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko
patēriņa cenu indeksu;
2) no 2010.gada 1.janvāra līdz 2014.gada 31.decembrim
valsts pensijas, kuru apmērs nepārsniedz trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma
pabalstu, pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu
indeksu un 50 procentus no apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma
procentiem. Valsts pensijas, kuru apmērs pārsniedz trīskāršu valsts sociālā
nodrošinājuma pabalstu, bet nepārsniedz pieckāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu,
pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu un
25 procentus no apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma procentiem;
3) pārskatot valsts pensijas, tiek pārskatīts
piešķirtās pensijas apmērs.";
16.punktā:
izteikt 1.apakšpunkta formulas apzīmējuma ĢL
skaidrojumu šādā redakcijā:
"ĢL to ģimenes locekļu skaits, kuriem ir
tiesības uz apgādnieka zaudējuma pensiju.";
izteikt 4.apakšpunktu šādā redakcijā:
"4) sakarā ar apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts pēc šā likuma spēkā stāšanās, vecuma pensija, izdienas pensija un I un II grupas invaliditātes pensija pārrēķināma šā likuma 24.pantā noteiktajā kārtībā;";
papildināt 5.apakšpunkta pirmo teikumu ar vārdiem "izņemot šā likuma pārejas noteikumu 23.punktā noteiktos gadījumus";
izteikt 28.punktu šādā redakcijā:
"28. Personām, kuras līdz 2001.gada
31.decembrim ir izbraukušas uz pastāvīgu dzīvi ārvalstīs kā Latvijas Republikas
pilsoņi, Latvijas Republikā piešķirtās pensijas izmaksa turpināma vai
atjaunojama no pieprasījuma iesniegšanas dienas Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā. Pensijas izmaksa personām, kuras uz pastāvīgu dzīvi ārvalstīs
izbraukušas, sākot ar 2002.gada 1.janvāri, nodrošināma saskaņā ar šā likuma
38.pantu.";
izslēgt 30.punktā vārdus "taču tas
nedrīkst būt mazāks par 80 procentiem no valsts sociālā nodrošinājuma
pabalsta";
papildināt pārejas noteikumus ar 36., 37., 38., 39.,
40., 41., 42. un 43.punktu šādā redakcijā:
"36. Ja iegūtas tiesības uz
valsts pensijas (neatkarīgi no tās piešķiršanas laika) palielināšanu sakarā ar
šā likuma pārejas noteikumu 1.punktā norādīto darba un tam pielīdzināto periodu
papildināšanu, pensiju, pamatojoties uz pensijas saņēmēja pieprasījumu,
pārrēķina šā likuma 25.panta otrās daļas 1.punktā noteiktajos termiņos,
ievērojot līdz pensijas pārrēķināšanai piemēroto pensijas aprēķināšanas
kārtību.
37. Valsts pensija, kas piešķirta līdz 1995.gada
31.decembrim, nedrīkst būt mazāka par minimālo apmēru, kādu attiecīgajam
pensiju veidam nosaka šis likums.
38. Ja personai no 1991.gada 1.janvāra līdz 2001.gada
13.martam ir uzkrāti šā likuma 9.panta otrās daļas 1.punkta "a"
apakšpunktā un pārejas noteikumu 2.punkta 1., 2. un 3.apakšpunktā minētie
apdrošināšanas periodi, kuri nav ņemti vērā pensijas aprēķināšanā, pensija, pamatojoties
uz pensijas saņēmēja iesniegumu, pārrēķināma ar 2005.gada 1.aprīli.
39. Ja iestājušies apstākļi, kas
saskaņā ar šā likuma pārejas noteikumu 29.punktu ļauj piešķirtās pensijas vietā
saņemt pensiju pēc atvieglotiem noteikumiem, kādus nosaka šis likums, pensiju
pārrēķina 25.panta otrās daļas 1.punktā noteiktajā kārtībā.
40. Vecuma pensiju, kas piešķirta
izdienas vai invaliditātes pensijas vietā, pārrēķināšanas gadījumā veido agrāk
piešķirtā (pārrēķinātā) pensija, neņemot vērā šā likuma pārejas noteikumu 12. un
19.punktā minētos nosacījumus, un pensija, kas saskaņā ar šā likuma 12.panta
pirmajā daļā noteikto kārtību aprēķināta, ņemot vērā pensijas kapitālu, ko
persona uzkrājusi pēc pensijas piešķiršanas (pārrēķināšanas).
41. Latvijā dzīvojošiem vecuma pensijas saņēmējiem, kuru kopējais apdrošināšanas stāžs nav mazāks par 30 gadiem un kuriem piešķirtās pensijas apmērs mēnesī nepārsniedz 105 latus (ieskaitot pensiju vai tās daļu, ko izmaksā citas Latvijas institūcijas, ES un EEZ dalībvalstis, un valstis, ar kurām noslēgti starptautiski līgumi sociālās drošības jomā), līdz 2009.gada 31.decembrim par apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim un ņemts vērā, piešķirot (pārrēķinot) pensiju, piešķir piemaksu par katru stāža gadu atbilstoši sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta līdzekļiem. Kārtību, kādā pie vecuma pensijas piešķir ikmēneša piemaksu, tās apmēru un izmaksas kārtību nosaka Ministru kabinets.
42. Ja apdrošināšanas stāžā
ieskaitīti ārpus Latvijas uzkrātie periodi, tad, iegūstot tiesības uz citas
valsts pensiju (saskaņā ar Regulu Nr.1408/71) par to pašu apdrošināšanas
periodu, pensiju pēc personas pieprasījuma pārrēķina, šo periodu neieskaitot.
Visu valstu piešķirto pensiju kopsumma nevar būt mazāka par pensijas apmēru, ko
persona ir saņēmusi pirms pensijas pārrēķināšanas. Latvijas pensijas daļa var
tikt samazināta no nākamā mēneša pēc lēmuma saņemšanas par citā valstī
piešķirto pensiju.
43. Līdz attiecīgo Ministru kabineta
noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada 30.jūnijam
piemērojami Ministru kabineta 2002.gada 26.marta noteikumi Nr.134
"Latvijas Republikā piešķirto valsts pensiju izmaksas kārtība personām,
kuras izbrauc uz pastāvīgu dzīvi ārvalstīs", ciktāl tie nav pretrunā ar šo
likumu."
Pārejas noteikumi
1. Likums stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.
2. Šā likuma 9.panta pirmā daļa un 20.panta pirmā
daļa stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
Labklājības ministre
D.Staķe
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par valsts pensijām
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Uz sociālās apdrošināšanas
iemaksām balstītās pensijas piešķir saskaņā ar likumu Par valsts pensijām.
Saskaņā ar šajā likumā ietverto ideoloģiju, pensijas apmērs ir atkarīgs no
personas ienākumiem, no kuriem veiktas (bija jāveic) sociālās apdrošināšanas
iemaksas. Ņemot vērā šobrīd esošo ekonomisko situāciju (salīdzinoši zemās
algas, bezdarbu), pensijas apmērs, kas gan ar katru gadu pieaug, tomēr ne
vienmēr ir pietiekams. Tādēļ arī Deklarācijā par Ministru kabineta iecerēto
darbību īpaša vērība vērsta pensionāru dzīves līmeņa uzlabošanas pasākumiem.
Tā paredz stiprināt valsts pensiju sistēmas kapacitāti, nodrošinot virzību uz pietiekamām pensijām
un tās finansiālo stabilitāti, kā to nosaka arī Lisabonas stratēģija. Arī Ministru kabineta 14.01.2004. rīkojums Nr.23 Par koncepciju Par
nepieciešamo rīcību trūkumu novēršanai valsts pensiju politikas īstenošanā
nosaka sagatavot un noteiktā kārtībā līdz 2005.gada 1.aprīlim iesniegt Ministru
kabinetā grozījumus likumā Par valsts pensijām, kas sekmētu virzību uz
pietiekamu pensiju nodrošināšanu atbilstoši sociālās
apdrošināšanas
speciālajā budžetā plānotajiem līdzekļiem. Saskaņā ar likumu Par valsts
sociālo apdrošināšanu obligātās apdrošināšanas iemaksas valsts pensiju
apdrošināšanai no valsts pamatbudžeta līdzekļiem tiek veiktas arī par alternatīvā dienesta veicējiem, personām,
kuras atrodas attiecīgajā ārvalstī dienesta pienākumus pildoša karavīra
laulātā statusā un personām, kuras saņem atlīdzību par adoptējamā bērna
aprūpi. Lai nodrošinātu savstarpēji saistītu normatīvo aktu saskaņošanu,
minētie iemaksu periodi ir jāiekļauj likuma Par valsts pensijām.
Saskaņā ar grozījumiem likumā Par privātajiem pensiju fondiem (kas
izdarīti ar 10.10.2002. likumu) ir izslēgta iespēja 3.līmeņa pensiju shēmā uzkrāto papildpensijas kapitālu pievienot
1.līmeņa pensiju shēmas kapitālam (kura veidošanu nosaka likums Par valsts
pensijām).
Attiecībā uz apgādnieka zaudējuma pensijām jāatzīmē, ka atbilstoši Ministru kabineta 2003.gada
1.jūlija noteikumiem Nr. 348 Noteikumi par minimālo uzturlīdzekļu apmēru
bērnam minimālais uzturlīdzekļu apmērs, kuru katram vecākam neatkarīgi no
viņa mantas stāvokļa ir pienākums nodrošināt katram savam bērnam ir šāds:
1) bērnam līdz 7 gadu vecuma
sasniegšanai 25 % apmērā no Ministru kabineta noteiktās minimālās
mēneša darba algas (patreiz t.i. Ls 20);
2) bērnam no 7 gadu vecuma sasniegšanas līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai
30 % apmērā no Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas
(patreiz t.i. Ls 24). Lai tuvinātos
minētajiem uzturlīdzekļu minimālajiem apmēriem un lai uzlabotu ģimeņu ar
bērniem, kuras zaudējušas apgādnieku, materiālo labklājību, nepieciešams
paaugstināt likumā Par valsts pensijām noteikto apgādnieka zaudējuma
pensijas garantēto minimālo apmēru katram bērnam (šobrīd 50% no valsts
sociālā nodrošinājuma pabalsta (Ls 17.50)). Apgādnieka zaudējuma pensijas
minimālā apmēra paaugstināšanas sakarā pozitīvs lēmums ir pieņemts arī
Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas Bērnu tiesību
aizsardzības apakškomisijā. Ja persona pēc pensijas piešķiršanas ir strādājusi, tad
pensijas pārrēķināšanu saskaņā ar likuma Par valsts pensijām 24.pantu var
veikt ne biežāk kā reizi trijos gados.
Taču pensionāri savos iesniegumos ir izteikuši vēlmi pensijas
pārrēķināšanu izdarīt biežāk (vismaz
reizi gadā). Tāda prakse ir arī citās valstīs, kur ir ieviesta līdzīga
1.līmeņa pensiju shēma. Atbilstoši likumam Par valsts
pensijām, pensijas līdz 2005.gada 31.decembrim tiek indeksētas atkarībā no
inflācijas vienu vai divas reizes gadā, tādējādi nodrošinot pensionāru
pirktspējas līmeņa saglabāšanu. Valsts pensijas, kuru apmērs nepārsniedz
trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu (Ls 105), pārskatāmas, ņemot
vērā faktisko patēriņa cenu indeksu un ne mazāk kā 50 procentus no
apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma procentiem. Bet pensijas, kuru
apmērs pārsniedz Ls 105, bet
nepārsniedz Ls 175 tiek indeksētas, piemērojot faktisko patēriņa cenu
indeksu. Savukārt no 2006.gada 1.janvāra līdz 2010.gada 31.decembrim valsts
pensijas, kuru apmērs nepārsniedz pieckāršu valsts sociālā nodrošinājuma
pabalstu, pārskatāmas ik gadu, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu un
ne mazāk kā 25 procentus no apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma
indeksa. Lai aizsargātu darba ņēmēju, ja darba
devējs nav nomaksājis sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, 2004.gada
14.septembrī Ministru kabinets akceptēja Koncepciju par darba ņēmēju tiesībām
uz valsts sociālās apdrošināšanas pakalpojumiem, paredzot ieskaitīt personu
apdrošināšanas stāžā arī darba periodus laika posmā no 1991.gada 1.janvāra
līdz 2001.gada 13.martam, par kuriem darba devējs ir aprēķinājis, bet nav samaksājis
obligātās iemaksas. Ir izstrādāts likumprojekts Grozījumi likumā Par valsts
sociālo apdrošināšanu, kas š.g. 9.martā tika pieņemts saeimā 3.lasījumā. Līdz ar Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā (ES) Latvijai
ir saistoša Padomes 1971.gada 14.jūnija Regulu (EEK) Nr.1408/71 par sociālā
nodrošinājuma shēmu piemērošanu nodarbinātām un pašnodarbinātām personām, kā
arī to ģimenes locekļiem, kas pārvietojas Kopienas teritorijā. |
|
Galvenās izmaiņas, kas iestrādātas
likumprojektā, ir šādas: 1) noteikts, ka apgādnieka zaudējuma pensijas apmērs katram bērnam
nedrīkst būt mazāks par 65 procentiem (Ls 29.25) no valsts sociālā
nodrošinājuma pabalsta; 2)
mainīta pensiju pārrēķināšanas kārtība, nosakot, ka, sākot ar
2006.gada 1.janvāri persona pensiju var pārrēķināt neatkarīgi no nostrādāto
mēnešu skaita (šobrīd ne mazāk kā 12 mēneši), savukārt, sākot ar 2007.gada
1.janvāri, ja persona pēc pensijas
piešķiršanas (pārrēķināšanas) strādājusi un uzkrājusi pensijas kapitālu, tad
viņa pensiju var pārrēķināt reizi gadā neatkarīgi no nostrādāto mēnešu
skaita, nevis reizi trijos gados; 3) mainīta pensiju indeksācijas kārtība
līdz 2014.gada 31.decembrim, nosakot, ka: ·
līdz 2009.gada 31.decembrim valsts pensijas, kuru apmērs nepārsniedz
trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, pārskatāmas 1.aprīlī, ņemot
vērā faktisko patēriņa cenu indeksu, un 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko
patēriņa cenu indeksu un 50 procentus no apdrošināšanas iemaksu algas reālā
pieauguma procentiem, bet no 2010.gada 1.janvāra līdz 2014.gada 31.decembrim
- pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu
un 50 procentus no apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma procentiem; ·
valsts pensijas, kuru apmērs pārsniedz trīskāršu valsts sociālā
nodrošinājuma pabalstu, bet nepārsniedz pieckāršu valsts sociālā
nodrošinājuma pabalstu, līdz 2009.gada 31.decembrim pārskatāmas reizi gadā
1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu, bet no 2010.gada
1.janvāra līdz 2014.gada 31.decembrim - pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī,
ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu un 25 procentus no apdrošināšanas
iemaksu algas reālā pieauguma procentiem. Grozījumi pensiju
indeksācijas kārtībā paredzēti, lai straujāk paaugstinātos tieši zemo pensiju
apmēri. 4) noteikta pensiju pārrēķināšanas kārtība
sakarā ar apdrošināšanas iemaksu parāda ieskaitīšanu darba periodā no
1991.gada 1.janvāra līdz 2001.gada 13.martam. Pensijas, pamatojoties uz
personas pieprasījumu, pārrēķināmas ar 2005.gada 1.aprīli. Personai, kurai
minētajā laika periodā ir uzkrāts apdrošināšanas periods, bet nav reģistrētas
apdrošināšanas iemaksas, šīs iemaksas aprēķina no Ministru kabineta noteiktās
minimālās darba algas, kāda bijusi noteikta attiecīgajā laika periodā; 5) papildināts apdrošināšanas stāža
uzskaitījums ar apdrošināšanas stāža iemaksu periodiem (alternatīvais
dienests, laiks, kad persona uzturas ārvalstī kopā ar laulāto, kurš kā
karavīrs pilda dienesta pienākumus ārvalstī, izņemot gadījumu, kad šis karavīrs
piedalās starptautiskā operācijā, militārajās mācībās, manevros vai atrodas
komandējumā un laiks, kurā persona saņem atlīdzību par adoptējamā bērna
aprūpi), par kuriem atbilstoši likumam Par valsts sociālo apdrošināšanu
veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas no valsts pamatbudžeta; 6) Latvijā dzīvojošiem vecuma pensijas saņēmējiem, kuru kopējais apdrošināšanas stāžs nav mazāks
par 30 gadiem un kuriem piešķirtās (pārrēķinātās) pensijas apmērs mēnesī
nepārsniedz 105 latus (ieskaitot Latvijas institūciju, ES un Eiropas
Ekonomikas zonas (EEZ) dalībvalstu, un, valstu, ar kurām noslēgti
starptautiski līgumi, izmaksājamo pensijas daļu), līdz 2009.gada 31.decembrim
viņu labklājības uzlabošanai par apdrošināšanas un tam pielīdzināto stāžu,
kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim un ņemts vērā piešķirot (pārrēķinot)
pensiju, paredzēta piemaksa par
katru darba stāža gadu pie vecuma pensijas atbilstoši sociālās apdrošināšanas
speciālajā budžetā plānotajiem līdzekļiem. Piemaksas pie vecuma pensijas
piešķiršanas nosacījumus, kā arī tās apmēra noteikšanas un izmaksas kārtību
nosaka Ministru kabinets. Ievērojot to, ka 2004.gadā
jaunpiešķirto vecuma pensiju vidējais apmērs ir Ls 83,16, kā arī, ņemot vērā
to, ka pēdējo sešu gadu laikā jaunpiešķirtp vecuma pensiju vidējais pieaugums
gadā ir gandrīz pieci lati, tad līdz 2010.gadam jaunpiešķirto pensiju
vidējais apmērs varētu sasniegt Ls 105. Pie tam, jaunpiešķrtās vecuma
pensijas apmērs 2004.gadā, salīdzinot ar 2003.gadu ir pieaudzis par Ls 16,61.
Atkarībā no sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta iespējām, likumā ir
iespējama noteiktā termiņa pagarināšana. Attiecībā uz jau piešķirtajām
piemaksām nekāds izmaksas termiņš nav noteikts. 7)
sakarā ar Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā, likumprojekts precizē
pensijas piešķiršanas un aprēķināšanas kārtību personām, kuras strādājušas
divās vai vairākās ES un EEZ dalībvalstīs.
Grozījumi likumā Par valsts pensijām veikti gan tiesību normu
sakārtošanas nolūkā, gan arī, lai panāktu virzību uz pietiekamu pensijas
nodrošinājumu. |
|
Likumprojekts izstrādāts starpinstitūciju
darba grupā, kas izveidota ar Labklājības ministrijas (LM) 25.10.2004.
rīkojumu Nr.143 Par darba grupas izveidošanu likumprojekta Grozījumi likumā
Par valsts pensijām izstrādei. Darba grupā bija iekļauti 8.Saeimas
deputāti un pārstāvji no Labklājības ministrijas, Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūras (VSAA), Valsts cilvēktiesību biroja, Darba devēju
konfederācijas, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības, Latvijas Pensionāru
federācijas. |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvajam aktam varētu būt zināma
pozitīva ietekme uz makroekonomisko vidi tik tālu, cik tālu kopumā tiek
uzlabota pensionāru pirktspēja, indeksējot pensijas divas reizes gadā un
vairāk palielinot zemo pensiju apmērus (palielināta algu indeksa piemērošana
pensiju indeksācijā, piemaksu noteikšana pie pensijas). |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
Likumprojekts vērsts uz pensionāru dzīves
kvalitātes uzlabošanu. Nosakot piemaksas pie vecuma pensijas paaugstināsies
ienākumi pensionāriem ar lielu
apdrošināšanas stāžu (30 un vairāk gadu). Likumprojekts nosaka straujāku
pensiju indeksācijas kārtību personām, kuru pensijas apmērs nepārsniedz
trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu. Paaugstināsies apgādnieka
zaudējuma pensijas apmērs personām, kurām šis pensijas apmērs ir noteikts
minimālajā apmērā. Personas, kuras saņem pensiju un turpina strādāt, varēs
biežāk veikt pensijas pārrēķinu. Likumprojekts neietekmē personas, kuru
pensijas apmērs pārsniedz pieckāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta
apmēru un kuras nav nodarbinātas (neveic sociālās apdrošināšanas iemaksas). Likumprojekts kopumā ir vērsts uz
pensionāru sociālās atstumtības risku samazināšanu, virzību uz adekvātu
pensiju nodrošināšanu un dzimumu
līdztiesības principa ievērošanu. |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
- |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā
pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
|
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu 2005.gadam sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumi ir 736 506,1 tūkst.latu. |
Likumprojekts neskar sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta
ieņēmumus. |
|||
2. Izmaiņas sociālās apdrošināšanas budžeta izdevumos |
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu 2005.gadam sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumi ir 687 973,9 tūkst.latu. |
28 489,2 |
20 889,0 |
21 112,5 |
21 201,1 |
3. Finansiālā ietekme |
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu
2005.gadam sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta fiskālā bilance
+48 532,2 tūkst.latu. |
- 28 489,2 |
- 20 889,0 |
- 21 112,5 |
- 21 201,1 |
|
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu 2005.gadam valsts pamatbudžeta programmas Sociālā apdrošināšana ieņēmumi ir 13 135,1 tūkst.latu. |
Likumprojekts neskar valsts pamatbudžeta ieņēmumus. |
|||
2. Izmaiņas pamatbudžeta izdevumos |
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu 2005.gadam valsts pamatbudžeta programmas Sociālā apdrošināšana izdevumi ir 13 135,1 tūkst.latu. |
942,0 |
997,6 |
1010,2 |
999,8 |
3. Finansiālā ietekme |
Ieņēmumi un izdevumi ir sabalansēti. |
- 942,0 |
- 997,6 |
- 1010,2 |
- 999,8 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
|
|
|
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Likuma 23.pants |
2005.gada apstiprinātajā budžetā apgādnieka zaudējuma pensijām no valsts pamatbudžeta paredzēti 370 794 Ls.
Papildus līdzekļi
vidēji piecos gados pēc kārtējā gada = (1 036 002 + 997 626 + 1 010 166 +
1 020 486 + 1 028 586)/5=999 772,8
Ls |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Likuma 24.pants |
Likuma normas ieviešanai papildus līdzekļi nav nepieciešami. Piemēram, ja persona, kurai vecuma pensija 2003.gada janvārī piešķirta 60 gados (G=18,94), nostrādājusi 12 mēnešus ar vidējo algu 172,32, tad pārrēķinot pensiju par uzkrāto pensijas kapitālu (413,57) pēc gada (2004.gada janvārī) viņas pensija paaugstinātos par Ls 1,87 mēnesī (G=18,45), bet ja pārrēķinātu pēc trīs gadiem (2006.gada janvārī) par šajos pašos 12 mēnešos uzkrāto pensijas kapitālu (560,82 (jo tiek piemēroti pensiju kapitāla indeksi)), pensija paaugstinātos par Ls 2,68 mēnesī (G=17,40). Jāņem vērā, ka pārrēķinot pensiju pēc gada, pensijas palielinājums (Ls 1,87) turpmākos gados tiks indeksēts. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Likuma 32.panta sestā daļa
|
Līdz 2004.gada beigām uz ārvalstīm izbraukušas 809 personas (VSAA dati). Veikts pieņēmums, ka atjaunot pensiju katru gadu pieprasīs 40 personas (5%), no kurām līdz 2006.gada 30.aprīlim 16 personām (2%) pensijas izmaksa tiek atjaunota ar 2004.gada 1.maiju. Vidējais pensijas apmērs šīm personām 2004.gadā ir 54.46 Ls (VSAA dati). Aprēķini turpmākajiem gadiem tiek veikti izmantojot pensiju indeksācijas prognozes. Papildus 2006.gadā: Ja atjauno no 2004.gada 1.maija 16 x 54.46 x 8 (mēnešu skaits 2004 gadā)+ 16 x 57.32 x 12 (mēnešu skaits 2005.gadā)+ 16 x 60.7 x 12 (mēnešu skaits 2006.gadā) = 29 631 Ls Ja atjauno ar 2006.gadu: 24 x 60.7 x 12= 17 329 Ls Papildus 2006.gadā= 29631+17329= 46 960 Ls Papildus 2007.gadā = 40 x 64.1x 12= 30 768 Ls Papildus 2008.gadā = 40 x 67.45 x 12= 32 376 Ls Papildus 2009.gadā = 40 x 70.94 x 12= 34 051 Ls Papildus 2010.gadā = 40 x 73.97 x 12= 35 506 Ls Papildus
līdzekļi vidēji piecos gados pēc kārtējā gada = (46 960 +30 768
+32 376 +34 051+35 506)/5=35 932 Ls |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pārejas
noteikumu 1.punkts
|
Aprēķins balstīts uz VSAA datiem par jaunpiešķirto pensiju skaitu un vidējo pensiju apmēru, vidējo apdrošināšanas stāžu, piešķirot pensiju, un pieņēmumiem par pensionāriem, kuriem ir Latvijas pilsonība (70%). Tiek pieņemts, ka 10% Latvijas pilsoņiem ir stāžs ārpus Latvijas. Pusei no tiem (5% no Latvijas pilsoņiem) šis stāžs ir uzkrāts ārpus bijušās PSRS teritorijas. Šis stāžs varētu būt aptuveni 2 gadi. Līdz ar to pensijas apmēra samazinājums, neņemot vērā šo stāžu, varētu sastādīt Ls 4,74 (divu gadu stāža vērtība šīm personām ievērojot vidējo apdrošināšanas stāžu un vidējo piešķirto pensijas apmēru jaunpiešķirtajām pensijām). Likuma norma stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī. Pensionāru skaits, kurus ietekmē šī likuma norma = 18686 x 70% x 5% = 654 Pensiju izmaksu skaits vidēji mēnesī 354 Budžeta izdevumu daļas samazinājums: 2007.gadā = 354 x 4.74 x 12 = 20 136 Ls 2008.gadā =20 136 Ls 2009.gadā = 20 136 Ls 2010.gadā = 20 136 Ls Vidēji piecos gados pēc kārtējā gada = 16 109 Ls Aprēķinos turpmākajiem gadiem tiek pieņemts, ka jaunpiešķirto pensiju skaits saglabājās patreizējā līmenī. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aprēķins veikts, ņemot vērā Finanšu ministrijas makroekonomiskās prognozes. 2005.gada apstiprinātajā sociālās apdrošināšanas budžetā pensiju indeksācijai tiek paredzēti 21 590 764 Ls. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pārejas
noteikumu 28.punkts
Pārejas noteikumu 38.punkts |
Aprēķinos izmantoti VSAA dati par izbraukušo uz ārvalstīm Latvijas pilsoņu skaitu un pensiju vidējiem apmēriem. 1999.-2001.gados izbraukušo uz ārvalstīm Latvijas pilsoņu skaits 351 cilvēks. Vidējais pensijas apmērs šīm personām 2006.gadā (aprēķina rādītājs, ņemot vērā pensiju indeksāciju) Ls 60.7. Aprēķini turpmākajiem gadiem tiek veikti, izmantojot pensiju indeksācijas prognozes. Papildus izdevumi 2006.gadā = 351 x
60.7x 12 = 255 668 Ls Papildus izdevumi 2007.gadā = 351 x
64.1 x 12 = 269 989 Ls Papildus izdevumi 2008.gadā = 351 x
67.45 x 12 = 284 099 Ls Papildus izdevumi 2009.gadā = 351 x
70.94 x 12 = 298 799 Ls Papildus izdevumi 2010.gadā = 351 x
73.97 x 12 = 311 562 Ls Aprēķino s tika izmantoti Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras pilotfiliālēs iegūtie dati par personu skaitu (8.6% no visām personām, kurām kopumā tiks piešķirta pensija), kurām piešķirto pensijas apmēru var ietekmēt apdrošināšanas stāžs, sākot no 1991.gada (laika periods, kurā bija jāveic un nav veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas), un vidējo pensijas apmēra pieaugumu vienai personai (Ls 2.25). Personu, kuras ietekmē minētā likuma norma, kopējais skaits (aptuveni) = 8.6% x 897 000 (apdrošināto personu skaits) = 77 142 Vēlākais periods, kad šīs personas sasniegs pensijas vecumu 2047.gads. Pensiju piešķiršanas periods (gados) = 2047.g. 2001.g. = 46 Vidējais piešķirto pensiju skaits gadā (cilv.) = 77 142/46 = 1677 Papildus nepieciešamie līdzekļi pensiju izmaksai gadā (vienā gadā piešķirtajām personām) 1677 x 2.25 x 12 = 45 279(Ls Vidējais pensijas izmaksas ilgums personām, kuras sasniegušas 62 gadu vecumu (gados) 17.54 Vienā gadā piešķirtajām pensijām papildus nepieciešamie līdzekļi uz visu izmaksas periodu 45279 x 17.54 = 794 194 Ls 46 gados piešķirtajām pensijām papildus
nepieciešamie līdzekļi uz visu izmaksas periodu 794194 x 46 = 36 532 908 Ls Kopējais pensiju izmaksas ilgums (gados) = 46 + 17.54 = 63.54 ~ 64 Papildus nepieciešamie līdzekļi pensiju
izmaksai vidēji gadā (46 gados piešķirtajām pensijām) 36 532 908/64 = 570 827 Ls Papildus līdzekļi 2005.gadā (ievērojot,
ka likuma norma stājas spēkā ar 2005.gada 1.aprīli) = 570 827x 3/4 = 428,1 tūkst. Ls Papildus līdzekļi 2006.gadā = 570 827 Ls Papildus līdzekļi 2007.gadā = 570 827 Ls Papildus līdzekļi 2009.gadā =
570 827 Ls Papildus līdzekļi 2010.gadā = 570 827 Ls Papildus līdzekļi vidēji piecos gados
pēc kārtējā gada 570827 Ls Piemaksu pieškiršanai no valsts sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta līdzekļiem tiks novirzīti 30 milj.latu. Aprēķinos izmantoti VSAA dati par vecuma pensionāru skaitu ar pensijas apmēru zemāku par Ls 105, kuru apdrošināšanas stāžs ir ne mazāks par 30 gadiem un šo pensionāru vidējais apdrošināšanas stāžs līdz 1996.gadam (2004.gadā). Pensionāru skaita un vidējā apdrošināšanas stāža noteikšanā turpmākajos gados izmantots valsts sociālās apdrošināšanas budžeta prognožu modelis. Vecuma pensionāru skaits: 2006.gadā = 377 099 2007.gadā= 370 195 2008.gadā= 362 204 2009.gadā= 350 523 2010.gadā= 333 917 Vidējais apdrošināšanas stāžs līdz 1996.g.: 2006.gadā = 34,85 2007.gadā = 34,75 2008.gadā = 34,36 2009.gadā = 34,03 2010.gadā = 33,62 Piemaksas aprēķins: Viena gada stāža vērtība: 30 000 000 : 34.85 : 377 099 = 2.28 Ls Viena gada stāža vērtība, ko piemēros pensijas izmaksai mēnesī: 2.28 : 12 = 0.19 Ls Vidējais piemaksas apmērs vienam pensionāram
2006.gadā = 0.19 x 34.85 gadi =
6.63 Ls mēnesī
2007.gadā = 0.19 x 34.75 gadi =
6.61 Ls mēnesī
2008.gadā = 0.19 x 34.36 gadi =
6.54 Ls mēnesī
2009.gadā = 0.19 x 34.03 gadi =
6.47 Ls mēnesī
2010.gadā = 0.19 x 33.62 gadi =
6.40 Ls mēnesī Papildus izdevumi piemaksai pie vecuma
pensijas par stāžu līdz 1996.gadam: 2006.gadā= 377099 x 6.63 x 12=30 001
996 Ls 2007.gadā= 370195 x 6.61 x 12=29 363 867
Ls 2008.gadā= 362204 x 6.54 x 12=28 425 769
Ls 2009.gadā= 350523 x 6.47 x 12=27 214 605
Ls 2010.gadā = 333917 x 6.40 x 12=25 644 825
Ls Papildus
izdevumi vidēji piecos gados pēc kārtējā gada = (30 001 996+29 363 867+28 425 769+27 214 605+25 644 825)/5= =28 130 212 Ls |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Cita
informācija
|
Valsts pamatbudžeta papildu līdzekļu piešķiršana 2006.gadā un turpmākajos
gados skatāma Ministru kabinetā vienlaicīgi ar visu ministriju budžeta
pieprasījumiem kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un
izskatīšanas procesā. Papildu līdzekļi, kas nepieciešami šā likumprojekta īstenošanai, t.sk. pārejas noteikumu 38.punkta īstenošanai 2005.gadā, tiks nodrošināti valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta līdzekļu ietvaros. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Jāizstrādā jauni Ministru
kabineta noteikumi Noteikumi par ikmēneša piemaksu pie vecuma pensijas,
kuri noteiks kārtību, kādā pie vecuma pensijas piešķirs ikmēneša piemaksu,
noteiks tās apmēru un izmaksas kārtību. Sakarā ar izmaiņām
apgādnieka zaudējuma pensijas apmērā vienam ģimenes loceklim (23.panta pirmā
daļa) tiks izstrādāti Ministru kabineta noteikumi Grozījumi Ministru
kabineta 1999.gada 2.marta noteikumos nr.75 Kārtība, kādā valsts
pamatbudžeta līdzekļi ieskaitāmi valsts pensiju speciālajā budžetā apgādnieka
zaudējuma pensiju izmaksām. Vecuma pensionāra statusa apliecinošs dokuments ir pensionāra
apliecība, kuru izsniegs Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Līdz ar to
tiks izstrādāti Ministru kabineta noteikumi Noteikumi par pensionāru
apliecībām. Minētie noteikumi tiks
izstrādāti divu mēnešu laikā no likuma izsludināšanas dienas. |
- |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Sakarā ar Latvijas iestāšanos Eiropas
Savienībā, likumprojekts precizē pensijas piešķiršanas un aprēķināšanas
kārtību personām, kuras strādājušas divās vai vairākās ES un EEZ
dalībvalstīs, saistībā ar Padomes 1971.gada 14.jūnija Regulu (EEK) Nr.1408/71
par sociālā nodrošinājuma shēmu
piemērošanu nodarbinātām un pašnodarbinātām personām, kā arī to ģimenes
locekļiem, kas pārvietojas Kopienas teritorijā, un Padomes 1972.gada 21.marta
Regulu (EEK) Nr.574/72, kas nosaka Regulas (EEK) Nr.1408/71 piemērošanas
kārtību. |
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|
||||
|
Eiropadomē Lākenā 2001.gada decembrī tika akceptēta atvērtas koordinācijas
metode pensiju jomā. Tā balstīta uz trim galvenajiem virzieniem
pietiekamība, finansiāla stabilitāte un modernizācija. |
|||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Latvijas Darba devēju konfederācija,
Latvijas Pensionāru federācija un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība bija
iekļauta darba grupā, kas izstrādāja šos likuma grozījumus. |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Darba devēju konfederācija par izstrādāto likumprojektu
iebildumus nav izteikusi. Latvijas Pensionāru federācija un Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienība pamatā atbalsta izstrādāto likumprojektu tālākai
virzībai, bet vienlaikus iebilst pret likumprojektā ietverto pensiju
indeksācijas kārtību un pret to, ka nav paredzēta iespēja no jauna piešķirt
priekšlaicīgi piešķirtās pensijas. |
Sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti
ar masu saziņu līdzekļu starpniecību, kā arī rīkotajās LM preses konferencēs. |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
|
- |
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
|
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
|
|
-
|
Labklājības ministre D.Staķe
Valsts sekretāre |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu
departamenta direktors |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
B.Paševica |
Z.Uzuliņa |
M.Badovskis |
D.Trušinska |
D.Trušinska, 7021553