Izdarīt likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 13., 24.nr.; 1998, 24.nr.; 1999, 4., 24.nr.; 2001, 1., 24.nr.; 2003, 2., 15.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.panta otrajā daļā:
izteikt 13.punktu šādā redakcijā:
"13) saimnieciskās darbības veikšanai paredzētās uzceltās vai rekonstruētās ēkas vienu gadu, skaitot no nākamā mēneša kopš to nodošanas ekspluatācijā. Ja saimnieciskā darbība uzsākta ēkas daļā (telpu grupā) pirms visas ēkas nodošanas ekspluatācijā, tad vienu gadu, skaitot no nākamā mēneša kopš ēkas daļas nodošanas ekspluatācijā;";
izteikt 18.punktu šādā redakcijā:
"18) biedrībām un nodibinājumiem piederošas ēkas un būves saskaņā ar Ministru kabineta noteiktajiem kritērijiem un apstiprināto sarakstu."
2. Izteikt 3.panta sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Nekustamā īpašuma īpašniekam, pieprasot sava īpašuma pārvērtēšanu taksācijas perioda laikā, aktualizētā nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība ir piemērojama nodokļa aprēķinam ar nākamo taksācijas periodu."
3. Izteikt 4.pantu šādā redakcijā:
"4.pants. Nekustamā īpašuma nodokļa
objekta kadastrālā vērtība
(1) Nekustamā īpašuma nodokļa
objekta kadastrālo vērtību nosaka Valsts zemes dienests atbilstoši Nekustamā
īpašuma valsts kadastra likuma un šā likuma prasībām.
(2) Nekustamā īpašuma nodokļa objekta kadastrālajā vērtībā neietver
mežaudzes vērtību.
(3) Nekustamā īpašuma nodokļa
objekta kadastrālā vērtība tiek fiksēta ar vienu noteiktu datumu (1.janvāri).
(4) Nekustamā īpašuma nodokļa
maksātāju un ar nodokli apliekamo objektu pamatsarakstu attiecīgajai
pašvaldībai par tās administratīvajā teritorijā esošajiem nekustamajiem
īpašumiem līdz taksācijas perioda 15.janvārim iesniedz Valsts zemes dienests
atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistrā reģistrētajiem datiem par
nekustamo īpašumu uz taksācijas perioda 1.janvāri. Nekustamā īpašuma nodokļa
maksātāju un ar nodokli apliekamo objektu aktualizācijas sarakstu Valsts zemes
dienests iesniedz pašvaldībās Ministru kabineta noteiktajos termiņos.
(5) Ar nodokli apliekamas telpu grupas kadastrālo vērtību aprēķina proporcionāli attiecīgās telpu grupas platībai no ēkas kadastrālās vērtības. Ja telpu grupa nav reģistrēta Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistrā, kadastrālo vērtību aprēķina proporcionāli pašvaldības iesniegtajai ar nodokli apliekamajai ēkas platībai."
4. Aizstāt 5.panta ceturtajā daļā vārdus "Valsts atbalsta uzraudzības komisijas" ar vārdiem "Eiropas Komisijas".
5. 6.pantā:
papildināt pirmo daļu aiz skaitļa un vārda "15.februārim" ar
vārdiem un skaitli "(Rīgas pilsētas pašvaldība līdz 1.martam)";
papildināt ar 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Maksāšanas
paziņojums par nekustamā īpašuma nodokli ir administratīvais akts. Nosūtot
maksāšanas paziņojumu pa pastu, to nav nepieciešams noformēt kā ierakstītu
pasta sūtījumu.";
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētais daudzdzīvokļu mājas apsaimniekotājs ir valsts vai pašvaldības institūcija vai kapitālsabiedrība, dzīvokļu īpašnieku izveidota sabiedrība vai cita komercsabiedrība, vai pilnvarota persona, ar kuru dzīvokļu īpašnieki noslēguši līgumu par daudzdzīvokļu mājas apsaimniekošanu."
6. 7.pantā:
papildināt pirmo daļu un trešo daļu aiz vārdiem "īpašuma tiesību vai valdījuma" ar vārdiem "tiesību, kā arī valsts vai pašvaldību nekustamā īpašuma lietošanas vai nomas tiesību";
papildināt otro daļu aiz vārdiem "īpašuma tiesību vai valdījuma" ar vārdiem "tiesību, kā arī valsts nekustamā īpašuma lietošanas vai nomas tiesību";
papildināt ar 2.1 daļu šādā redakcijā:
"(21) Ja šā likuma 1.panta otrās daļas 4., 6. un 9.punktā minēto nekustamo īpašumu vai tā daļu uzsāk izmantot saimnieciskajā darbībā, personai, kurai attiecīgais nekustamais īpašums vai tā daļa ir īpašumā, tiesiskajā valdījumā, lietošanā vai nomā, ir pienākums pieteikties pašvaldībā kā nodokļa maksātājam mēneša laikā pēc saimnieciskās darbības uzsākšanas."
7. 9.pantā:
izteikt trešo daļu šādā
redakcijā:
"(3) Ja
īpašums tiek atsavināts vai dāvināts, zemesgrāmatā īpašnieka maiņu var
reģistrēt tikai pēc tam, kad nomaksāts nodokļa pamatparāds, soda nauda un
nokavējuma nauda, kā arī nodokļa maksājums par mēnesi, kurā tiek veikta
īpašnieka maiņa. Nekustamā īpašuma nodokļa un ar to saistīto nodokļa maksājumu
parādu neesamību apliecina pašvaldības izziņa, kas adresēta attiecīgajai
zemesgrāmatu nodaļai.";
izteikt ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Šā panta trešo
daļu nepiemēro, ja īpašums tiek atsavināts, veicot bankrota procedūru, vai
nodokļa administrācijai, veicot bezstrīda piedziņu, vēršot to uz parādnieka
mantu atbilstoši likumam "Par nodokļiem un nodevām".";
izteikt
piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Par savlaicīgu
nepieteikšanos pašvaldībā saskaņā ar šā likuma 7.panta otro daļu un 2.1 daļu
no nodokļa maksātāja piedzen nekustamā īpašuma nodokļa summu, kas maksājama par
periodu no nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas pienākuma rašanās dienas, un
soda naudu 30 procentu apmērā no nodokļa summas."
8. Izteikt 12.pantu šādā redakcijā:
"12.pants. Atsevišķu likuma normu vienveidīgas
piemērošanas nodrošināšana
Papildus šajā likumā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam šā likuma normu vienveidīgas piemērošanas nodrošināšanai Ministru kabinets apstiprina nodokļa maksāšanas paziņojuma paraugu un nosaka ar nodokli apliekamā un neapliekamā objekta, nodokļa maksātāju noteikšanas un datu iesniegšanas Valsts zemes dienestā, kā arī nodokļa aprēķināšanas un uzskaites, nodokļa maksāšana s un atvieglojumu piemērošanas kārtību."
9. Pārejas noteikumos:
papildināt 3.punktu ar vārdiem "kā arī personas, kurām zemes reformas gaitā zeme nodota (piešķirta) īpašumā par samaksu vai atjaunotas īpašuma tiesības uz to, bet vēl nav notikusi ierādīšana (iemērīšana) dabā atbilstoši likumam "Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos".";
izteikt 8.punktu šādā redakcijā:
"8. Šā likuma 3.panta pirmajā daļā noteiktā likme ēkām un būvēm līdz 2006.gada 31.decembrim tiek piemērota attiecībā uz to gada vidējo bilances vērtību. Ja nodokļa maksātājs bilanci nesastāda, likmi piemēro Valsts zemes dienesta noteiktajai inventarizācijas vērtībai, kas aktualizēta ne agrāk kā uz 2000.gada 1.janvāri.";
9.punktā:
izteikt 1.apakšpunktu šādā redakcijā:
"1) ar nekustamā īpašuma nodokli apliek ēkas un būves, izņemot šā likuma 1.panta otrajā daļā un šā punkta 2.apakšpunktā minētās. Ja ar nodokli ir apliekama ēkas vai būves daļa, ar nodokli apliekamajā vērtībā ieskaita ēkas vai būves vērtību proporcionāli ar nodokli apliekamajai daļai;";
izteikt 3.apakšpunktu šādā redakcijā:
"3) saskaņā ar Ministru kabineta apstiprinātu paraugu un aizpildīšanas kārtību nodokļa maksātājs katru gadu līdz 1.februārim iesniedz pašvaldībai pēc ēku un būvju vai to daļu atrašanās vietas un Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei, kurā viņš ir reģistrējies kā nodokļu maksātājs, deklarāciju par paredzamo ar nodokli apliekamo ēku un būvju vērtību un par attiecīgajā gadā maksājamo nodokli. Ja deklarācija iesniegta, bet taksācijas perioda laikā iegādātas jaunas ēkas vai būves vai atsavinātas esošās, mēneša laikā no īpašuma, valdījuma, lietošanas vai nomas tiesību rašanās vai izbeigšanās nodokļa maksātājs iesniedz precizētu deklarāciju;";
izteikt 6.apakšpunktu šādā redakcijā:
"6) gadam beidzoties, līdz nākamā gada 1.februārim saskaņā ar Ministru kabineta apstiprinātu paraugu un aizpildīšanas kārtību nodokļa maksātājs iesniedz attiecīgajai pašvaldībai un Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei pārskatu par faktisko ar nodokli apliekamo ēku un būvju vērtību, kas aprēķināta šā likuma pārejas noteikumu 9.punkta 4.apakšpunktā noteiktajā kārtībā, un nodokļa aprēķinu rezumējošā kārtībā;";
papildināt ar 12.apakšpunktu šādā redakcijā:
"12) nodokļa maksātājam, kurš mēneša laikā no īpašuma tiesību, valdījuma tiesību vai valsts nekustamā īpašuma lietošanas vai nomas tiesību uz ēkām vai būvēm rašanās dienas nav pieteicies pašvaldībā saskaņā ar šā likuma 7.panta otro daļu, piemēro likuma "Par nodokļiem un nodevām" 32.pantā noteikto atbildību.";
aizstāt 11.punktā vārdu "Nodokļu" ar vārdu "Nodokļa";
papildināt ar 11.1 punktu šādā redakcijā:
"11.1 Ja nodokļa maksātājs par ēkām līdz 2007.gada 15.februārim (Rīgas pilsētā līdz 1.martam) nav saņēmis nodokļa maksāšanas paziņojumu par 2007.gadā maksājamo nodokli un mēneša laikā nav par to rakstveidā informējis pašvaldību pēc ēku atrašanās vietas, viņam aprēķina un par labu budžetam piedzen par 2007.gadu maksājamo nekustamā īpašuma nodokļa summu un soda naudu 30 procentu apmērā no minētās nodokļa summas.";
izslēgt 14.punktu;
papildināt ar 18., 19. un 20.punktu šādā redakcijā:
"18. Līdz šā likuma 1.panta otrās daļas 18.punktā paredzēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada 1.jūlijam ir spēkā Ministru kabineta 2003.gada 2.decembra noteikumi Nr.677 "Noteikumi par sabiedriskajām organizācijām, kas atbrīvotas no nekustamā īpašuma nodokļa maksājumiem par sabiedriskajām organizācijām un to uzņēmumiem piederošajām ēkām un būvēm", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
19. Līdz šā likuma 12.pantā paredzēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada 1.jūlijam ir spēkā Ministru kabineta 2000.gada 4.aprīļa noteikumi Nr.131 "Likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" normu piemērošanas noteikumi", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
20. Grozījumi likuma 4.pantā stājas spēkā vienlaikus ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumu."
Likums stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par
nekustamā īpašuma nodokli
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
|
|
Likumprojekts izstrādāts, lai atbilstoši
Biedrību un nodibinājumu likumam precizētu likuma 1.panta otrās daļas
18.punkta redakciju, kura noteica, ka no nodokļa maksas ir atbrīvotas
sabiedriskajām organizācijām un to uzņēmumiem piederošas ēkas saskaņā ar
Ministru kabineta apstiprinātu sarakstu. Lai saskaņotu terminoloģiju ar pašlaik Saeimā
izskatāmo likumprojektu Nekustamā īpašuma valsts kadastra likums, likuma
4.pants ir izteikts jaunā redakcijā, ar nosacījumu, ka jaunā redakcija stājas
spēkā vienlaicīgi ar minēto likumu. Ņemot vērā konstatētās problēmas atsevišķu likuma
normu piemērošanā, ir precizēta likuma
9.panta, kā arī pārejas noteikumu 3., 8. un 9.punkta redakcija. Ņemot vērā to, ka līdz ar Latvijas iestāšanos
Eiropas Savienībā Valsts atbalsta komisija vairs nepastāv un tās funkcijas
pilda Eiropas Komisija, ir precizēts likuma 5.pants attiecībā uz nodokļa
atvieglojumu piešķiršanas kārtību nodokļa maksātājiem, kuri veic saimniecisko
darbību. Saskaņā ar Komerclikumā lietoto terminoloģiju ir
precizēta likuma 6.panta ceturtā daļa. Atbilstoši ar Ministru prezidenta rīkojumu
izveidotās darba grupas Par tiesību aktu, kuri regulē nekustamā īpašuma
nodokļa aprēķināšanu dzīvojamo ēku telpu grupām (arī dzīvokļa īpašumam)
informatīvajā ziņojumā, kurš š.g. 20.septembrī akceptēts Ministru kabinetā,
paredzētajam uzdevumam, likuma 7.pants papildināts ar jaunu daļu. Ar 2007.gadu nodokļa aprēķinu arī par ēkām,
tāpat kā līdz šim par zemi, veiks pašvaldība. Lai nodrošinātu pilnīgu nodokļa
maksātāju par ēkām apzināšanu, likuma pārejas noteikumi ir papildināti ar
jaunu punktu, kurš nosaka nodokļa maksātājiem par ēkām pienākumu mēneša laikā
rakstveidā informēt pašvaldību, ja līdz 2007.gada 1.februārim nav saņemts
nodokļa maksāšanas paziņojums, kā arī attiecīgas soda sankcijas šī pienākuma
neizpildes gadījumā. |
|
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojektam nav būtiska ietekme uz makroekonomisko vidi. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojektam nav būtiska ietekme uz uzņēmējdarbības vidi. |
|
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
Nav. |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1.
Izmaiņas
budžeta ieņēmumos Likumprojekts
šo jomu neskar. |
- |
- |
- |
- |
- |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos Likumprojekts šo jomu neskar. |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā ietekme Likumprojekts šo jomu neskar. |
- |
- |
- |
- |
- |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai Likumprojekts šo jomu neskar. |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins Likumprojekts šo jomu neskar. |
- |
- |
- |
- |
|
6. Cita informācija |
Nav. |
Nav. |
Nav. |
Nav. |
Nav. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Atbilstoši likumprojekta 1. un 8.pantā paredzētajam
deleģējumam jāizstrādā Ministru kabineta noteikumu projekts, ar kuru tiks
apstiprināti kritēriji un to biedrību un nodibinājumu saraksts, kurām
pienākas nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumi par tām piederošajām ēkām un
būvēm un Ministru kabineta noteikumu projekts, lai nodrošinātu vienveidīgu
likuma normu piemērošanu. |
|
Nav. |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais
akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
Nav. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Latvijas
Pašvaldību savienība ir sniegusi atzinumu par likumprojektu. |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Lielākā
daļa no Latvijas Pašvaldību savienības iesniegtajiem priekšlikumiem ir
iestrādāti likumprojektā. |
Sabiedrība
ir informēta ar plašsaziņas līdzekļu starpniecību. |
|
Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem ir notikušas 2004.gada OECD rīkotā
semināra par nekustamā īpašuma nodokļa reformu ietvaros. |
|
|
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
|
Likumprojekta izpildi nodrošinās pašvaldības,
Valsts zemes dienests un Valsts ieņēmumu dienests atbilstoši likumā Par
nekustamā īpašuma nodokli noteiktajai kompetencei. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības. |
Nav. |
Finanšu ministra vietā
ekonomikas ministrs A.K.Kariņš
Valsts sekretāres vietā
valsts sekretāres vietniece |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
S.Zvidriņa |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
G.Šarfa |
22.09.2005 10:52
1072
G.Šarfa
7095496, Gunta.Sarfa@fm.gov.lv