Likumprojekts
Grozījumi Sēklu aprites
likumā
Izdarīt Sēklu aprites likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 22.nr.; 2002, 11.nr.; 2003, 22.nr.; 2004, 13., 21.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdu "pieteikums" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "iesniegums" (attiecīgā locījumā).
2. 2.pantā:
svītrot 1.punkta "d" apakšpunktu;
papildināt 4.punktu ar "l", "m" un "n" apakšpunktu šādā redakcijā:
"l) organizē vai veic šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudes,
m) sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumos paredzētajos gadījumos sertificē sēklas ar pazeminātu dīgtspēju,
n) uztur
šķirnes sēklu standartparaugus Latvijas augu šķirņu katalogā iekļautajām
šķirnēm."
3. Papildināt 7.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Sēklas, kuras sertificējusi Eiropas Savienības dalībvalsts oficiāla institūcija vai sertifikācija veikta oficiālās institūcijas uzraudzībā saskaņā ar attiecīgās dalībvalsts normatīvajiem aktiem, kvalitātes ziņā pielīdzināmas Valsts augu aizsardzības dienesta sertificētajām sēklām."
4. Izteikt 9.panta pirmās daļas trešo teikumu šādā redakcijā:
"Paraugus ņem un sēklas novērtē saskaņā ar normatīvajiem aktiem par
Starptautiskās ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas sēklu shēmām
un Starptautiskās sēklu kontroles asociācijas metodēm (tās elektroniski
atrodamas Valsts augu aizsardzības dienesta mājas lapā internetā)."
5. Aizstāt 11.panta trešās daļas ceturtajā punktā vārdus "šķirnes uzturētājs" ar vārdiem "selekcionārs, šķirnes uzturētājs".
6. Izteikt 11.1 panta piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Valsts augu aizsardzības dienests nodrošina katalogā iekļauto šķirņu oriģinālo šķirnes sēklu paraugu saņemšanu no šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudes institūcijas un uztur šķirnes sēklu standartparaugus."
7. Papildināt likumu ar 11.2 pantu šādā redakcijā:
"11.2 pants. Šķirnes uzturētājs
(1) Šķirnes uzturētājs ir persona, kas saskaņā ar vispārpieņemto
šķirnes uzturēšanas praksi pēc šķirnes atzīšanas iegūst šķirnes izlases sēklas.
Šķirnes uzturētājs aizsargātai šķirnei var būt selekcionārs vai cita persona,
kuru selekcionārs ir pilnvarojis uzturēt šķirni saskaņā ar šķirnes uzturēšanas
shēmu. Šķirnei, kurai beidzies aizsardzības periods, par šķirnes uzturētāju var
būt jebkura persona, kura minēta katalogā kā šķirņu uzturētājs.
(2) Šķirnes uzturētājam ir šādi pienākumi:
1) nodrošināt šķirnes atbilstību šķirnes
aprakstam, kuru izstrādā institūcija, kas
pārbauda šķirnes atšķirīgumu, viendabīgumu un
stabilitāti;
2) pēc Valsts augu aizsardzības dienesta pieprasījuma piegādāt šķirnes
sēklu paraugus;
3) uzraudzīt šķirnes sēklas pavairošanu līdz sēklaudzēšanas un sēklu
tirdzniecības noteikumos minētajām sēklu kategorijām, ievērojot šķirnes pavairošanas
shēmu;
4) kārtot pierakstus par šķirnes uzturēšanu;
5) sešus gadus glabāt visu ar šķirnes uzturēšanu saistīto dokumentāciju un
pierakstus;
6) nodrošināt Valsts augu aizsardzības dienesta inspektoram pieeju
ražošanas telpām, noliktavām, zemes platībām un šķirņu uzturēšanas dokumentiem,
kā arī sniegt pieprasīto papildu informāciju par šķirnes uzturēšanu."
8. Pārejas noteikumos:
izteikt 1.punktu šādā redakcijā:
"1. Ministru kabinets līdz 2008.gada 1.janvārim izdara nepieciešamos grozījumus attiecīgos sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumos.";
papildināt pārejas noteikumus ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5. Šā likuma 2.panta 4.punkta "n" apakšpunkts stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī."
9. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 9.punktu šādā redakcijā:
"9) Padomes 2004.gada 22.decembra direktīvas 2004/117/EK, ar ko groza direktīvas 66/401/EEK, 66/402/EEK, 2002/54/EK, 2002/55/EK un 2002/57/EK attiecībā uz oficiālā uzraudzībā veiktajām pārbaudēm un trešās valstīs ražotu sēklu līdzvērtību."
Zemkopības ministra vietā
labklājības ministre D.Staķe
Likumprojekta Grozījumi Sēklu aprites
likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
2004.gada
22.decembrī ir pieņemta Eiropas Savienības Padomes direktīva 2004/117/EK
(turpmāk direktīva), kas groza direktīvas 66/401/EEK, 66/402/EEK,
2002/54/EK, 2002/55/EK un 2002/57/EK attiecībā uz oficiālā uzraudzībā
veiktajām pārbaudēm un trešās valstīs ražotu sēklu līdzvērtību. Direktīvas
pārņemšanas termiņš ir 2005.gada 1.oktobris. Direktīva paredz sēklu
sertificēšanas procedūras - lauku apskati, sēklu paraugu ņemšanu un sēklu
novērtēšanu veikt oficiālā uzraudzībā un nosaka prasības, kuras jāievēro
dalībvalstij, nodrošinot to sēklu sertifikāciju, kuras novāktas trešajā
valstī. Direktīva ir
pieņemta sēklu sertifikācijas vienkāršošanai, lai nedublētu sēklu
sertificēšanas procedūras, kas ir būtiski svarīgs valstīm, kur ir lielas
sēklaudzēšanas un sēklu sagatavošanas firmas (jo tās pašas veic lauku apskati
un sēklu novērtēšanu pirms oficiālajām apskatēm un oficiālās sēklu
novērtēšanas). Latvijā sēklu sertifikāciju veic tikai Valsts augu
aizsardzības dienests, un šeit nav tādu sēklaudzēšanas komersantu, kuri būtu
gatavi tuvāko divu trīs gadu laikā veikt sēklu sertifikāciju oficiālā
uzraudzībā. Ņemot vērā iepriekšminēto, kā arī to apstākli, ka dalībvalsts
pati var izvēlēties, vai veikt sēklu sertifikāciju tikai oficiāli, vai
pārņemt arī otro iespēju veikt to oficiālā uzraudzībā (Komisijas
30.05.2005. vēstule SANCO D(2005) JB/MV/bt 510449), sēklu sertificēšanas
kārtību grozīt nav nepieciešams. Tomēr likumā
nav normas, kura ļautu sertificēt tās sēklas, kuras ir audzētas no citu
dalībvalstu ievestajām sēklām un kuras šajās dalībvalstīs ir sertificētas
oficiālā uzraudzībā. Likumā
Valsts augu aizsardzības dienestam nav noteiktas jaunas funkcijas, kuras
jāveic sakarā ar sēklu aprites nodrošināšanu Eiropas Savienībā. Likuma 11.panta trešās
daļas 4.punktā ir minēts termins šķirnes uzturētājs, bet nav tā
definīcijas un pienākumu. Sakarā ar to, ka
20.12.2004. grozījumos Likumā par budžetu un finanšu vadību (5.pants devītā
daļa) jau ir deleģējums noteikt kārtību, kādā persona sedz izdevumus, kas
saistīti ar pakalpojumu sniegšanu, nav nepieciešams šo kārtību sēklkopībai apstiprināt
atsevišķi (2.panta pirmās daļas d)apakšpunkts). |
||||||||||
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekts
paredz direktīvas prasību pilnīgu pārņemšanu un nosaka: - iespēju
sertificēt tās sēklas, kuras ir audzētas no citu dalībvalstu ievestajām
sēklām un kuras šajās dalībvalstīs
sertificētas oficiālā uzraudzībā. Likumprojekts
nosaka jaunas funkcijas Valsts augu aizsardzības dienestam: - organizēt
vai veikt šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes pārbaudi; - sertificēt
sēklas ar pazeminātu dīgtspēju; - veikt
šķirnes sēklu standartparaugu uzturēšanu. Likumprojekts nosaka arī šķirņu uzturētāja definīciju un pienākumus. |
||||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā
akta projekts praktiski neietekmēs sēklu ražošanu un sertificēšanu Latvijā. Normatīvā akta
projekts neskar nodarbinātības, bezdarba līmeņa, konkurences, kā arī sēklu
cenu un ievešanas izvešanas jomu. |
||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvais akts
ietekmēs graudaugu un citur neklasificētu lauksaimniecības kultūru
audzēšanas nozari (pēc Vispārējās ekonomiskās darbības klasifikatora
(turpmāk − NACE) klase 01.11.), skaidri definējot šķirnes
uzturētāja funkcijas. Tas novērsīs iespējamo šķirnes uzturētāju un valsts
uzraudzības inspektoru subjektivitāti. Normatīvā akta
projekts neskar uzņēmēju tiešās un netiešās izmaksas, kā arī laika patēriņu. |
||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem tūkst.
Ls |
|||||||||||
Rādītāji |
2005.gads |
2006.gads,
2007.gads, 2008.gads |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Neietekmē valsts
budžeta un pašvaldību budžetu ieņēmumus. |
||||||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Neietekmē valsts
budžeta un pašvaldību budžetu izdevumus. |
||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
6. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī
termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus jāizdod
grozījumi Ministru kabineta noteikumos: -
Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības
noteikumi (13.05.2003. Nr.253); -
Biešu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības
noteikumi (11.11.2003. Nr.646); -
Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu
tirdzniecības noteikumi (17.06.2003. Nr.327); -
Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības
noteikumi (14.10.2003. Nr.575); -
Kartupeļu sēklaudzēšanas un sēklas kartupeļu
tirdzniecības noteikumi. Noteikumos
jāprecizē šķirnes uzturētāja uzraudzības funkcija pa sēklu kategorijām. Normatīvo aktu
projekti nav izstrādāti. Ir nepieciešams izdarīt grozījumus labības un
kartupeļu sēklaudzēšanas noteikumos līdz 2006.gada 1.jūnijam, pārējos - līdz
2008.gada 1.janvārim. |
||||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais akts
|
|||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Projekts ir saskaņots
ar ES padomes direktīvu: 2004/117/EC (OJ L 014,
18.01.2005 P.0018 0033). |
||||||||||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts nav pretrunā ar Pasaules Tirdzniecības organizācijas prasībām un
citām starptautiskām saistībām. Normatīvā akta
projekts ir saskaņots ar OECD shēmas prasībām šķirnes sertifikācijai sēklu
apritei starptautiskajā tirgū. |
||||||||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
2004/117/EC (OJ L 014, 18.01.2005 P.0018
0033), kas groza Direktīvas 66/401/EEK, 66/402/EEK, 2002/54/EK, 2002/55/EK un
2002/57/EK attiecībā uz oficiālā uzraudzībā veiktajām pārbaudēm un trešās
valstīs ražotu sēklu līdzvērtību. |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe |
Komentāri |
||||||||
4.pants (likuma
7.panta trešā daļa) |
Direktīvas 1.panta
1.daļa, 2.panta 1.daļa, 3.panta 1) daļa, 4.panta 1)daļa5.panta 1)daļa |
Atbilst |
- |
||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu
|
|||||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
notikušas ar Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomi, Latvijas
sēklaudzētāju asociāciju. |
||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādātie tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta. |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Direktīvas nosacījumi
un normatīvā akta projektā ietvertie nosacījumi sēklu apritē tika apspriesti
sanāksmēs ar sēklu ražotājiem un šķirņu pārstāvjiem. Atbalsta. Daži
sēklaudzētāji izteica domas, ka perspektīvā, kad izveidosies lielas
sēklaudzēšanas firmas un tiks aprīkota kaut viena privāta laboratorija, būtu
lietderīgi veikt lauku apskates un sēklu kvalitātes novērtēšanu arī oficiālā
uzraudzībā. |
||||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Notikušas
konsultācijas ar Portugāles, Vācijas, Somijas, Lietuvas un Igaunijas
ekspertiem sēklu aprites jomā. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde
|
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Šā normatīvā akta
izpildes kontroli veiks Valsts augu aizsardzības dienests esošā finansējuma
ietvaros. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Tiks sagatavota
informācija presei un internetam, kā arī tiks sniegta informācija
sēklaudzētāju sanāksmēs. |
||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Savas tiesības
indivīds var aizstāvēt Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā. |
||||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
05.08.16. 13:13
1184
M.Smirnova
7027177, Marija.Smirnova@zm.gov.lv
Valsts
sekretāre
|
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
L.Straujuma |
S.Grigaļūna |
A.Bunte |
M.Smirnova |