Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par
Latvijas Banku"
Izdarīt likumā "Par Latvijas Banku" (Latvijas Republikas
Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 22./23.nr.; Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 15.nr.; 1998, 23.nr.; 1999,
23.nr.; 2000, 13.nr.; 2001, 22.nr.; 2002, 14.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā:
vārdu "finansu" ar vārdu "finanšu";
vārdu "uzņēmējdarbība" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "komercdarbība" (attiecīgā locījumā).
2. Izteikt 3.pantu šādā redakcijā:
"3.pants. Latvijas Bankas galvenais mērķis ir saglabāt
cenu stabilitāti valstī."
3. Izslēgt 8.pantu.
4. Papildināt 11.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Valsts nodevas apmēru par atļaujas (licences)
izsniegšanu ārvalstu valūtas pirkšanai un pārdošanai komercdarbības veidā
nosaka Ministru kabinets."
5. Izteikt 12.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Latvijas Banka tās uzdevumu veikšanai drīkst atvērt
kontus Latvijas valdībai, kredītiestādēm, starptautiskajām organizācijām,
Eiropas centrālo banku sistēmas dalībniekiem un citiem finanšu tirgus
dalībniekiem."
6. Aizstāt 14.panta pirmajā daļā vārdus "savi uzņēmumi un organizācijas, kas nepieciešami" ar vārdiem "komercsabiedrības un organizācijas, kas nepieciešamas".
7. Izteikt 36.panta pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Lai sasniegtu tās mērķi un izpildītu uzdevumus, Latvijas Bankai
ir tiesības pret adekvātu nodrošinājumu veikt kreditēšanas operācijas ar
kredītiestādēm un citiem finanšu tirgus dalībniekiem."
8. Aizstāt 42.pantā vārdus "uzņēmumu
(uzņēmējsabiedrību)" ar vārdu "komercsabiedrību".
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Likumprojekta
"Grozījumi likumā "Par Latvijas Banku"" anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likums
"Par Latvijas Banku" nosaka Latvijas Bankas mērķi, uzdevumus,
statusu un darbības principus. 1.
Atsevišķas likuma normas neatbilst Eiropas Kopienas dibināšanas līgumam un
Eiropas Centrālo banku sistēmas (ECBS) un Eiropas Centrālās bankas (ECB)
Statūtiem, uz ko norādīts ECB 2004. gada Konverģences ziņojumā. 2.
Latvijas Banka saskaņā ar likuma "Par Latvijas Banku" 11. pantu
izsniedz juridiskajām personām atļaujas (licences) ārvalstu valūtas pirkšanai
un pārdošanai uzņēmējdarbības veidā. Nodevas apmērs licences saņemšanai
noteikts Ministru kabineta 1999. gada 16. februāra noteikumos Nr. 48
"Noteikumi par valsts nodevu par speciālās atļaujas (licences)
izsniegšanu atsevišķiem uzņēmējdarbības veidiem". Minētie noteikumi
zaudēs spēku ar 2006. gada 19. maiju,
jo saskaņā ar Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma pārejas noteikumiem
tad zaudēs spēku likums, uz kura pamata bija izdoti šie noteikumi. Tāpēc, lai
arī turpmāk Ministru kabinets varētu noteikt nodevas apmēru, likumā "Par
Latvijas Banku" jāparedz šāds pilnvarojums Ministru kabinetam. 3. Likuma
"Par Latvijas Banku" terminoloģija precizējama atbilstoši
Komerclikumā lietotajai. |
|
||||||||||||||||
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
1.
Atbilstoši ECB 2004. gada Konverģences ziņojumā norādītajam precizētas šādas
likuma normas: 1)
nepārprotami noteikts, ka Latvijas Bankas galvenais mērķis ir saglabāt cenu
stabilitāti; 2)
precizēts to subjektu loks, kuriem Latvijas Banka ir tiesīga atvērt kontus; 3)
paredzēts, ka Latvijas Banka drīkst veikt kreditēšanas operācijas tikai pret
adekvātu nodrošinājumu. 2.
Ministru kabinets tiek pilnvarots noteikt valsts nodevas apmēru par licences
izsniegšanu ārvalstu valūtas pirkšanai un pārdošanai komercdarbības veidā. 3. Likumā
lietotā terminoloģija precizēta atbilstoši Komerclikumā lietotajai. 4.
Grozījumi paredz svītrot likuma 8. pantu. Pašreizējais 8. panta teksts
pirmajos Latvijas neatkarības gados deva iespēju uzturēt divpusējas
vienošanās par valūtas maiņas noteikumiem ar dažām bijušajām PSRS valstīm,
tādējādi pieļaujot zināmus valūtas maiņas ierobežojumus. Turpmākajos gados
visas šādas vienošanās tika atceltas, un tagad valūtas maiņas ierobežojumi
nepastāv, tāpēc likuma 8. panta teksts neatbilst reālajai situācijai.
Visa panta svītrošana neapdraud Latvijas Bankas tiesības veikt valūtas
operācijas, jo šādas tiesības noteiktas likuma 35. pantā. |
|
||||||||||||||||
3. Cita
informācija |
Pārējo ECB
ieteikumu iestrāde likumā tiks turpināta, tuvojoties brīdim, kad Latvija kļūs
par pilntiesīgu Ekonomikas un monetārās savienības dalībvalsti. |
|
||||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||||||||
1. Ietekme
uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
2. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
4. Ietekme
uz vidi |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
|||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|
|
|
|||||||||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|
|
|
|||||||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|
|
|
|||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
|||||||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Ministru
kabinetam līdz 2006. gada 19. maijam jāizdod noteikumi "Valsts
nodevas par atļaujas (licences) ārvalstu valūtas pirkšanai un pārdošanai
komercdarbības veidā izsniegšanu apmērs un maksāšanas kārtība". Minētos
noteikumus paredzēts izstrādāt līdz 2006. gada 1. janvārim. Šajos noteikumos
tiks noteikts valsts nodevas par atļaujas (licences) ārvalstu valūtas
pirkšanai un pārdošanai komercdarbības veidā izsniegšanu apmērs un maksāšanas
kārtība. |
|
||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais akts |
|
|||||||||||||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums un ECBS un ECB Statūti |
|
||||||||||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
25.03.1957.
Eiropas Kopienas dibināšanas līgums un Protokols Nr. 18, ECBS un ECB Statūti,
Eiropas Kopienas Oficiālais Vēstnesis C 340, 10.11.1997. |
|
||||||||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
||||||||||||||
3. pants. 6. pants. 7. pants. |
Līguma
105.1 pants un Statūtu
2. pants Statūtu
17. pants Statūtu
18.1 panta otrais ievilkums |
atbilst atbilst atbilst |
|
|
||||||||||||||
5. Cita
informācija |
Pārējo ECB
ieteikumu iestrāde likumā tiks turpināta, tuvojoties brīdim, kad Latvija kļūs
par pilntiesīgu Ekonomikas un monetārās savienības dalībvalsti. |
|
||||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
|||||||||||||||||
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|
||||||||||||||||
2. Kāda ir
šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|
||||||||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
||||||||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|
||||||||||||||||
5. Cita
informācija |
Par
normatīvā akta projektu saņemts ECB atzinums. |
|
||||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
|||||||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā
akta izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. Normatīvā
akta izpildi nodrošinās Latvijas Banka. |
|
||||||||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc
normatīvā akta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis", kā arī likuma teksts ar visiem grozījumiem tiks ievietots
Latvijas Bankas interneta lapā (www.bank.lv). |
|
||||||||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības. |
|
||||||||||||||||
Finanšu
ministrs O. Spurdziņš
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītājs |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
V.
Andrējeva |
E.
Strazdiņa |
M. Radeiko |
L. Vucēne |
23.09.2005. 13:10
966 vārdi
L. Vucēne
709608,
liga.vucene@fm.gov.lv