Iesniedz Tautsaimniecības, agrārās,

Iesniedz Tautsaimniecības, agrārās,                                                                                                                                Likumprojekts trešajam lasījumam

vides un reģionālās politikas komisija      

Zemes ierīcības likums

(reģ. nr. 1352)

 

Otrā lasījuma redakcija

Nr. p.k.

Priekšlikumi

(19)

Komisijas atzinums

Komisijas atbalstītā redakcija trešajam lasījumam

Zemes ierīcības likums

 

 

 

Zemes ierīcības likums

 

I nodaļa. Vispārīgie noteikumi

 

 

 

I nodaļa. Vispārīgie noteikumi

1.pants. Likumā ir lietoti šādi termini:

 

 

 

1.pants. Likumā ir lietoti šādi termini:

1) zemesgabals — zemes vienība, kas norobežota ar pastāvīgiem situācijas elementiem (piemēram, ceļiem, hidrogrāfijas elementiem, reljefa kontūrām) vai apvidū noteiktām robežām;

 

 

 

1) zemesgabals — zemes vienība, kas norobežota ar pastāvīgiem situācijas elementiem (piemēram, ceļiem, hidrogrāfijas elementiem, reljefa kontūrām) vai apvidū noteiktām robežām;

2) zemes ierīcība — tiesiski, ekonomiski un tehniski pasākumi, lai sakārtotu nekustamā īpašuma vai zemesgabala teritoriju zemes resursu ilgtspējīgai izmantošanai;

 

 

 

2) zemes ierīcība — tiesiski, ekonomiski un tehniski pasākumi, lai sakārtotu nekustamā īpašuma vai zemesgabala teritoriju zemes resursu ilgtspējīgai izmantošanai;

3) zemes ierīcības projekts — vietējās pašvaldības administratīvās teritorijas daļai, atsevišķam nekustamajam īpašumam vai zemesgabalam izstrādāts teritorijas sakārtošanas un zemes izmantošanas apstākļu uzlabošanas pasākumu projekts;

 

 

 

3) zemes ierīcības projekts — vietējās pašvaldības administratīvās teritorijas daļai, atsevišķam nekustamajam īpašumam vai zemesgabalam izstrādāts teritorijas sakārtošanas un zemes izmantošanas apstākļu uzlabošanas pasākumu projekts;

4) starpgabals — atsevišķi izvietots zemesgabals, kas atdalīts no pamatgabala ar citas personas īpašumā esošu zemi;

 

 

 

4) starpgabals — atsevišķi izvietots zemesgabals, kas atdalīts no pamatgabala ar citas personas īpašumā esošu zemi;

5) zemes konsolidācija — fizisko vai juridisko personu, valsts vai pašvaldības ierosināts sabiedrības interesēs īstenots pasākumu kopums, lai optimizētu zemes izmantošanu;

 

 

 

5) zemes konsolidācija — fizisko vai juridisko personu, valsts vai pašvaldības ierosināts sabiedrības interesēs īstenots pasākumu kopums, lai optimizētu zemes izmantošanu;

6) zemes lietošanas veids — zemes platības raksturojums saskaņā ar tās dabiskajām īpašībām un zemes pašreizējo saimniecisko izmantošanu, kas atbilst zemes lietošanas veidu klasifikatoram.

 

 

 

6) zemes lietošanas veids — zemes platības raksturojums saskaņā ar tās dabiskajām īpašībām un zemes pašreizējo saimniecisko izmantošanu, kas atbilst zemes lietošanas veidu klasifikatoram.

2.pants. Likuma mērķis ir sekmēt zemes īpašumu sakārtošanu, kā arī zemes resursu ilgtspējīgu izmantošanu, nosakot zemes ierīcības darbu veidus, izpildes kārtību un zemes ierīcībā iesaistīto personu tiesības un pienākumus.

 

 

 

2.pants. Likuma mērķis ir sekmēt zemes īpašumu sakārtošanu, kā arī zemes resursu ilgtspējīgu izmantošanu, nosakot zemes ierīcības darbu veidus, izpildes kārtību un zemes ierīcībā iesaistīto personu tiesības un pienākumus.

3.pants. Zemes ierīcība ietver šāda veida darbus:

1) zemes ierīcības projekta izstrāde;

2) zemes lietošanas veida noteikšana.

1

Juridiskais birojs

Izteikt 3.panta ievaddaļu šādā redakcijā:

“Zemes ierīcība ietver”.

Atbalstīts

3.pants. Zemes ierīcība ietver:

1) zemes ierīcības projekta izstrādi;

2) zemes lietošanas veida noteikšanu.

4.pants. (1) Zemes ierīcības darbus veic sertificētas personas, kuru civiltiesiskā atbildība par profesionālo darbību ir apdrošināta.

 

 

 

4.pants. (1) Zemes ierīcības darbus veic sertificētas personas, kuru civiltiesiskā atbildība par profesionālo darbību ir apdrošināta.

(2) Sertifikātu zemes ierīcības darbu veicējam izsniedz Ministru kabineta pilnvarota sertificēšanas institūcija.

 

 

 

(2) Sertifikātu zemes ierīcības darbu veicējam izsniedz Ministru kabineta pilnvarota sertificēšanas institūcija.

(3) Par sertifikāta saņemšanu vai tā darbības termiņa pagarināšanu sertificētā persona maksā valsts nodevu.

 

 

 

(3) Par sertifikāta saņemšanu vai tā darbības termiņa pagarināšanu sertificētā persona maksā valsts nodevu.

(4) Sertifikāta izsniegšanas un reģistrēšanas, tā termiņa pagarināšanas un anulēšanas kārtību, sertificēto personu darbības uzraudzības kārtību, kā arī valsts nodevas likmi un maksāšanas kārtību, civiltiesiskās apdrošināšanas kārtību un apdrošināšanas līguma minimālo apmēru nosaka Ministru kabinets.

 

 

 

(4) Sertifikāta izsniegšanas un reģistrēšanas, tā termiņa pagarināšanas un anulēšanas kārtību, sertificēto personu darbības uzraudzības kārtību, kā arī valsts nodevas likmi un maksāšanas kārtību, civiltiesiskās apdrošināšanas kārtību un apdrošināšanas līguma minimālo apmēru nosaka Ministru kabinets.

5.pants. Zemes ierīcības projektu ierosina:

1) zemes īpašnieks vai vairāki īpašnieki attiecībā uz saviem īpašumiem vai būvju īpašnieki pēc saskaņošanas ar zemes īpašniekiem, ja būves atrodas uz svešas zemes un ir patstāvīgi īpašuma objekti;

2) valsts tiešās pārvaldes iestāde attiecībā uz valstij piekrītošu zemi, ja tas nepieciešams valsts un sabiedrības interesēs. Par ierosinājumu tiek informēts attiecīgais zemes īpašnieks, ja zemes ierīcības projekts skar viņa īpašumā esošo zemi;

3) pašvaldība attiecībā uz tai piekrītošu zemi, ja tas nepieciešams šīs pašvaldības autonomo funkciju veikšanai. Par ierosinājumu tiek informēts attiecīgais zemes īpašnieks, ja zemes ierīcības projekts skar viņa īpašumā esošo zemi.

    2

Juridiskais birojs

Izteikt 5.panta 2.punkta pirmo teikumu šādā redakcijā:

“2) valsts tiešās pārvaldes iestāde attiecībā uz valstij piekrītošo zemi, ja tas nepieciešams valsts vai sabiedrības interesēs”.

 

Atbalstīts

 

5.pants. Zemes ierīcības projektu ierosina:

1) zemes īpašnieks vai vairāki īpašnieki attiecībā uz saviem īpašumiem vai būvju īpašnieki pēc saskaņošanas ar zemes īpašniekiem, ja būves atrodas uz svešas zemes un ir patstāvīgi īpašuma objekti;

2) valsts tiešās pārvaldes iestāde attiecībā uz valstij piekrītošo zemi, ja tas nepieciešams valsts vai sabiedrības interesēs. Par ierosinājumu tiek informēts attiecīgais zemes īpašnieks, ja zemes ierīcības projekts skar viņa īpašumā esošo zemi;

3) pašvaldība attiecībā uz tai piekrītošo zemi, ja tas nepieciešams šīs pašvaldības autonomo funkciju veikšanai. Par ierosinājumu tiek informēts attiecīgais zemes īpašnieks, ja zemes ierīcības projekts skar viņa īpašumā esošo zemi;

 

   3

Deputāts A.Radzevičs

Papildināt 5.pantu ar 4.un 5.punktu šādā redakcijā:

„4) objekta īpašnieks, kuram ir noteikta aizsargjosla;

5) valsts tiešās pārvaldes iestāde vai pašvaldība attiecībā uz nekustamiem īpašumiem, kuriem paredzēta piespiedu atsavināšana valsts vai sabiedriskajām vajadzībām.”

Atbalstīts, iekļauts 4.priekšlikumā

 

 

 

  4

Atbildīgā komisija.

Papildināt 5.pantu ar 4., 5. un 6.punktu šādā redakcijā:

4) valsts tiešās pārvaldes iestāde vai pašvaldība attiecībā uz nekustamiem īpašumiem, kuriem paredzēta piespiedu atsavināšana valsts vai sabiedriskajām vajadzībām;

5) objekta īpašnieks, ja attiecīgajam objektam ir noteikta aizsargjosla;

6) aizsargājamo teritoriju pārvaldes attiecībā uz īpaši aizsargājamām dabas teritorijām.”

Atbalstīts

 

4) valsts tiešās pārvaldes iestāde vai pašvaldība attiecībā uz nekustamiem īpašumiem, kuriem paredzēta piespiedu atsavināšana valsts vai sabiedriskajām vajadzībām;

5) objekta īpašnieks, ja attiecīgajam objektam ir noteikta aizsargjosla;

6) aizsargājamo teritoriju pārvaldes attiecībā uz īpaši aizsargājamām dabas teritorijām.

6.pants. Zemes ierīcības darbus vai esošā zemes ierīcības projekta izvērtēšanu un apstiprināšanu finansē to ierosinātājs. Ja zemes ierīcības darbus ierosina vairākas šā likuma 5.panta 1.punktā minētās personas, katras personas līdzfinansējuma daļu nosaka proporcionāli zemes ierīcības projektā ietvertajai tās īpašumā esošajai zemes platībai vai savstarpēji vienojoties.

    5

Deputāts A.Radzevičs

Izteikt 6.pantu šādā redakcijā:

„6.pants. Zemes ierīcības darbus vai esošā zemes ierīcības projekta izvērtēšanu un apstiprināšanu finansē to ierosinātājs, izņemot Aizsargjoslu likumā noteiktajos gadījumos. Ja zemes ierīcības darbus ierosina vairākas šā likuma 5.panta 1.punktā minētās personas, katras personas līdzfinansējuma daļu nosaka proporcionāli zemes ierīcības projektā ietvertajai tās īpašumā esošajai zemes platībai vai savstarpēji vienojoties.”

Atbalstīts

 

6.pants. Zemes ierīcības darbus vai esošā zemes ierīcības projekta izvērtēšanu un apstiprināšanu finansē to ierosinātājs, izņemot Aizsargjoslu likumā noteiktos gadījumus. Ja zemes ierīcības darbus ierosina vairākas šā likuma 5.panta 1.punktā minētās personas, katras personas līdzfinansējuma daļu nosaka proporcionāli zemes ierīcības projektā ietvertajai tās īpašumā esošajai zemes platībai vai savstarpēji vienojoties.

II nodaļa. Zemes ierīcības projekta izstrāde

 

 

 

II nodaļa. Zemes ierīcības projekta izstrāde

7.pants. Zemes ierīcības projektu izstrādā, ievērojot vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu.

 

 

 

7.pants. Zemes ierīcības projektu izstrādā, ievērojot vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu.

8.pants. Zemes ierīcības projektu izstrādā, lai:

1) noteiktu un pārkārtotu zemesgabalu robežas;

2) veiktu zemesgabalu apmaiņu un starpgabalu likvidēšanu;

3) sadalītu kopīpašumā esošu zemi;

4) sadalītu vai apvienotu zemesgabalus;

5) veiktu zemju konsolidāciju;

6) nodrošinātu iespēju piekļūt katram zemesgabalam un pieeju publiski izmantojamām zemes platībām (teritorijām);

7) konkretizētu uz zemesgabalu attiecināmos teritorijas plānojumā noteiktos nekustamā īpašuma apgrūtinājumus;

8) radītu pamatu nekustamā īpašuma objekta noteikšanai.

6

Juridiskais birojs

Izteikt 8.pantu šādā redakcijā:

“Zemes ierīcības projektu izstrādā šādiem zemes ierīcības darbiem:

1) zemesgabalu robežu noteikšanai vai pārkārtošanai;

2) zemesgabalu apmaiņai vai starpgabalu likvidēšanai;

3) zemesgabalu (arī kopīpašumā esošo) sadalīšanai vai apvienošanai;

4) zemes konsolidācijai;

5) piekļūšanas iespēju nodrošināšanai zemesgabalam, kā arī pieejas nodrošināšanai publiski izmantojamām zemes platībām (teritorijām);

6) uz zemesgabalu attiecināmo teritorijas plānojumā noteikto nekustamā īpašuma apgrūtinājumu konkretizēšanai;

7) nekustamā īpašuma objekta noteikšanai”.

Daļēji atbalstīts, iekļauts 9.priekšlikumā

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Deputāts A.Radzevičs

Izteikt 8.panta 1., 4., 6. un 7.punktu šādā redakcijā:

„1) Pārkārtotu zemesgabalu robežas;

4) sadalītu zemesgabalus;

6) nodrošinātu iespēju piekļūt publiski izmantojamām zemes platībām (teritorijām);

7) Aizsargjoslu likuma noteiktā kārtībā konkretizētu uz zemesgabalu attiecināmos teritorijas plānojumā noteiktos nekustamā īpašuma apgrūtinājumus.”

 

Deputāts A.Radzevičs

Izslēgt 8.panta 8.punktu.

Daļēji atbalstīts, iekļauts 9.priekšlikumā

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīts

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbildīgā komisija

Izteikt 8.pantu šādā redakcijā:

„8.pants. Zemes ierīcības projektu izstrādā šādiem zemes ierīcības darbiem:

1) zemesgabalu robežu pārkārtošanai;

2) zemesgabalu apmaiņai vai starpgabalu likvidēšanai;

3) zemesgabalu (arī kopīpašumā esošo) sadalīšanai;

4) zemes konsolidācijai;

5) piekļūšanas iespēju nodrošināšanai zemesgabalam

6) pieejas nodrošināšanai publiski izmantojamām zemes platībām (teritorijām);

7) uz zemesgabalu attiecināmo teritorijas plānojumā  un citos normatīvajos aktos noteiktos nekustamā īpašuma apgrūtinājumu konkretizēšanai.”

Atbalstīts

8.pants. Zemes ierīcības projektu izstrādā šādiem zemes ierīcības darbiem:

1) zemesgabalu robežu pārkārtošanai;

2) zemesgabalu apmaiņai vai starpgabalu likvidēšanai;

3) zemesgabalu (arī kopīpašumā esošo) sadalīšanai;

4) zemes konsolidācijai;

5) piekļūšanas iespēju nodrošināšanai zemesgabalam;

6) pieejas nodrošināšanai publiski izmantojamām zemes platībām (teritorijām);

7) uz zemesgabalu attiecināmo teritorijas plānojumā un citos normatīvajos aktos noteikto nekustamā īpašuma apgrūtinājumu konkretizēšanai.

9.pants. (1) Zemes ierīcības projektu šā likuma 8.pantā minētajiem zemes ierīcības darbiem izstrādā teritorijām, kurām normatīvie akti būvniecības, vides aizsardzības, reģionālās un telpiskās plānošanas politikas jomā vai vietējās pašvaldības domes (padomes) lēmumi neparedz detālplānojumu izstrādi.

(2) Teritorijai, kurai saskaņā ar vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu paredzēta detālplānojuma izstrāde, bet jāveic arī šā likuma 8.pantā minētie zemes ierīcības darbi, zemes ierīcības projektu var izstrādāt kā papildinājumu detālplānojumam, ievērojot likuma nosacījumus attiecībā uz zemes ierīcības projekta izstrādi. Lēmumu par zemes ierīcības projekta izstrādi pieņem vietējā pašvaldība.

10

Deputāts A.Radzevičs

Izteikt 9.panta otro daļu šādā redakcijā:

„(2) Teritorijai, kurai ir spēkā esošs detālplānojums vai saskaņā ar vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu paredzēta detālplānojuma izstrāde, bet jāveic arī šā likuma 8.pantā minētie zemes ierīcības darbi, zemes ierīcības projektu var izstrādāt kā papildinājumu detālplānojumam, ievērojot likuma nosacījumus attiecībā uz zemes ierīcības projekta izstrādi.”

 

Atbalstīts

9.pants. (1) Zemes ierīcības projektu šā likuma 8.pantā minētajiem zemes ierīcības darbiem izstrādā tām teritorijām, kurām normatīvie akti būvniecības, vides aizsardzības, reģionālās un telpiskās plānošanas politikas jomā vai vietējās pašvaldības domes (padomes) lēmumi neparedz detālplānojumu izstrādi.

(2) Teritorijai, kurai ir spēkā esošs detālplānojums vai saskaņā ar vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu paredzēta detālplānojuma izstrāde, bet jāveic arī šā likuma 8.pantā minētie zemes ierīcības darbi, zemes ierīcības projektu var izstrādāt kā papildinājumu detālplānojumam, ievērojot likuma nosacījumus attiecībā uz zemes ierīcības projekta izstrādi.

 

11

Deputāts A.Radzevičs

Papildināt 9.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

„(3) Šī panta otrajā daļā minētajos gadījumos par zemes ierīcības projekta izstrādes nepieciešamību izlemj īpašnieks.”

Nav atbalstīts

 

10.pants. (1) Zemes ierīcības projekts sastāv no paskaidrojuma raksta un grafiskās daļas. Zemes ierīcības projekta izstrādes kārtību, tā saturu, prasības attiecībā uz paskaidrojuma rakstu un grafisko daļu nosaka Ministru kabinets.

 

 

 

10.pants. (1) Zemes ierīcības projekts sastāv no paskaidrojuma raksta un grafiskās daļas. Zemes ierīcības projekta izstrādes kārtību, tā saturu, prasības attiecībā uz paskaidrojuma rakstu un grafisko daļu nosaka Ministru kabinets.

(2) Zemes ierīcības projekta grafisko daļu veido Latvijas ģeodēziskajā koordinātu sistēmā LKS-92 ar projektam nepieciešamo detalizācijas pakāpi.

 

 

 

(2) Zemes ierīcības projekta grafisko daļu veido Latvijas ģeodēziskajā koordinātu sistēmā LKS-92 ar projektam nepieciešamo detalizācijas pakāpi.

11.pants. (1) Zemes ierīcības projekta izstrādē piedalās ieinteresētie īpašnieki, iesniedzot savus priekšlikumus.

 

 

 

11.pants. (1) Zemes ierīcības projekta izstrādē piedalās ieinteresētie īpašnieki, iesniedzot savus priekšlikumus.

(2) Ja zemes ierīcības projekts izstrādājams īpašumam, kas apgrūtināts ar kredītsaistībām, attiecīgā projekta izstrādei nepieciešama kreditora rakstveida piekrišana.

 

 

 

(2) Ja zemes ierīcības projekts izstrādājams īpašumam, kas apgrūtināts ar kredītsaistībām, attiecīgā projekta izstrādei nepieciešama kreditora rakstveida piekrišana.

12.pants. (1) Zemes ierīcības projekta izstrādātājam ir pienākums izvērtēt šā likuma 11.panta pirmajā daļā minēto personu priekšlikumus un divu nedēļu laikā rakstveidā informēt tās par šo priekšlikumu ievērošanu vai noraidīšanu, norādot noraidīšanas pamatojumu. Priekšlikumus un atbildes uz tiem reģistrē un apkopo atbilstoši lietvedības noteikumiem un pievieno zemes ierīcības projektam.

 

 

 

12.pants. (1) Zemes ierīcības projekta izstrādātājam ir pienākums izvērtēt šā likuma 11.panta pirmajā daļā minēto personu priekšlikumus un divu nedēļu laikā rakstveidā informēt tās par šo priekšlikumu ievērošanu vai noraidīšanu, norādot noraidīšanas pamatojumu. Priekšlikumus un atbildes uz tiem reģistrē un apkopo atbilstoši lietvedības noteikumiem un pievieno zemes ierīcības projektam.

(2) Izstrādājot zemes ierīcības projektu, tā izstrādātājs uzaicina projekta īstenošanā iesaistītās personas uz pārrunām par iesniegtajiem priekšlikumiem un iespējām tos realizēt.

 

 

 

(2) Izstrādājot zemes ierīcības projektu, tā izstrādātājs uzaicina projekta īstenošanā iesaistītās personas uz pārrunām par iesniegtajiem priekšlikumiem un iespējām tos realizēt.

13.pants. Zemes ierīcības projektu neizstrādā zemes īpašumiem, par kuriem ir ierosināta tiesvedība un zemesgrāmatā izdarīta aizlieguma atzīme vai uz kuriem ir atklājies mantojums.

 

 

 

13.pants. Zemes ierīcības projektu neizstrādā zemes īpašumiem, par kuriem ir ierosināta tiesvedība un zemesgrāmatā izdarīta aizlieguma atzīme vai uz kuriem ir atklājies mantojums.

14.pants. Zemes ierīcības projekta izstrādi kopīpašumā esoša zemesgabala sadalīšanai atsevišķos īpašumos ierosina visi tā kopīpašnieki vai kāds no viņiem, lai sev piederošo domājamo daļu nodalītu atsevišķā īpašumā.

 

 

 

14.pants. Zemes ierīcības projekta izstrādi kopīpašumā esoša zemesgabala sadalīšanai atsevišķos īpašumos ierosina visi tā kopīpašnieki vai kāds no viņiem, lai sev piederošo domājamo daļu nodalītu atsevišķā īpašumā.

15.pants. (1) Kopīpašnieki nevar pieprasīt kopīpašumā esoša zemesgabala sadalīšanu reālās daļās, ja atdalāmie zemesgabali neatbilst vietējā pašvaldībā noteiktajiem teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem, kā arī citiem normatīvajos aktos noteiktajiem gadījumiem.

 

 

 

15.pants. (1) Kopīpašnieki nevar pieprasīt kopīpašumā esoša zemesgabala sadalīšanu reālās daļās, ja atdalāmie zemesgabali neatbilst vietējā pašvaldībā noteiktajiem teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem, kā arī citiem normatīvajos aktos noteiktajiem gadījumiem.

(2) Ja zemes un būves kopīpašumā esoša būve nav sadalāma, no zemes un būves kopīpašuma var nodalīt būvi kopā ar tās uzturēšanai nepieciešamo zemesgabalu, ja tas atbilst vietējā pašvaldībā noteiktajiem teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem. Minētā zeme kopā ar būvi atstājama kopīpašumā, bet pārējo zemi var sadalīt atsevišķos īpašumos, ievērojot šā panta pirmajā daļā noteikto.

 

 

 

(2) Ja zemes un būves kopīpašumā esoša būve nav sadalāma, no zemes un būves kopīpašuma var nodalīt būvi kopā ar tās uzturēšanai nepieciešamo zemesgabalu, ja tas atbilst vietējā pašvaldībā noteiktajiem teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem. Minētā zeme kopā ar būvi atstājama kopīpašumā, bet pārējo zemi var sadalīt atsevišķos īpašumos, ievērojot šā panta pirmajā daļā noteikto.

(3) Daudzdzīvokļu mājas dzīvokļu īpašnieki nevar pieprasīt kopīpašumā esoša mājas uzturēšanai nepieciešamā zemesgabala sadalīšanu.

 

 

 

(3) Daudzdzīvokļu mājas dzīvokļu īpašnieki nevar pieprasīt kopīpašumā esoša mājas uzturēšanai nepieciešamā zemesgabala sadalīšanu.

16.pants. Sadalot kopīpašumā esošu zemesgabalu, nav pieļaujama starpgabalu veidošana.

 

 

 

16.pants. Sadalot kopīpašumā esošu zemesgabalu, nav pieļaujama starpgabalu veidošana.

17.pants. Izstrādājot zemes ierīcības projektu zemesgabalu robežu pārkārtošanai un zemesgabalu apmaiņai, ievēro nosacījumu, ka apmaināmo zemesgabalu kadastrālajai vērtībai jābūt vienādai, bet, ja tas nav iespējams, — paredz zemes vērtības izlīdzināšanu ar piemaksu naudā, īpašniekiem vienojoties. Ja zemes īpašnieki nevar vienoties, zemes robežu pārkārtošanu un zemesgabalu apmaiņu neizdara.

 

 

 

17.pants. Izstrādājot zemes ierīcības projektu zemesgabalu robežu pārkārtošanai un zemesgabalu apmaiņai, ievēro nosacījumu, ka apmaināmo zemesgabalu kadastrālajai vērtībai jābūt vienādai, bet, ja tas nav iespējams, — paredz zemes vērtības izlīdzināšanu ar piemaksu naudā, īpašniekiem vienojoties. Ja zemes īpašnieki nevar vienoties, zemes robežu pārkārtošanu un zemesgabalu apmaiņu neizdara.

18.pants. (1) Par zemes ierīcības projekta izstrādi, tā finansēšanas kārtību un būtiskajiem zemes ierīcības darba uzdevumiem ieinteresētie zemesgabalu īpašnieki noslēdz vienošanos.

(2) Pēc zemes ierīcības projekta izstrādes zemesgabalu īpašnieki ar savu parakstu apliecina, ka piekrīt projekta risinājumu īstenošanai, zemju apmaiņas vai kompensācijas nosacījumiem, kā arī saskaņo projektēto zemesgabalu robežas.

12

Juridiskais birojs

Aizstāt 18.panta otrajā daļā vārdu “zemju” ar vārdu “zemes”.

 

Atbalstīts

18.pants. (1) Par zemes ierīcības projekta izstrādi, tā finansēšanas kārtību un būtiskajiem zemes ierīcības darba uzdevumiem ieinteresētie zemesgabalu īpašnieki noslēdz vienošanos.

(2) Pēc zemes ierīcības projekta izstrādes zemesgabalu īpašnieki ar savu parakstu apliecina, ka piekrīt projekta risinājumu īstenošanai, zemes apmaiņas vai kompensācijas nosacījumiem, kā arī saskaņo projektēto zemesgabalu robežas.

19.pants. (1) Pirms sertificētas personas izstrādātā zemes ierīcības projekta apstiprināšanas vietējā pašvaldībā projekta izstrādātājs iesniedz šo projektu attiecīgajai Valsts zemes dienesta reģionālajai nodaļai, kura sniedz atzinumu par tā atbilstību Ministru kabineta noteiktajām prasībām.

 

 

 

19.pants. (1) Pirms sertificētas personas izstrādātā zemes ierīcības projekta apstiprināšanas vietējā pašvaldībā projekta izstrādātājs iesniedz šo projektu attiecīgajai Valsts zemes dienesta reģionālajai nodaļai, kura sniedz atzinumu par tā atbilstību Ministru kabineta noteiktajām prasībām.

(2) Zemes ierīcības projektu apstiprina vietējā pašvaldība, izdodot administratīvo aktu.

 

 

 

(2) Zemes ierīcības projektu apstiprina vietējā pašvaldība, izdodot administratīvo aktu.

20.pants. Zemes ierīcības projekta izstrādes ierosinātājs iesniedz vietējai pašvaldībai apstiprināšanai projektu trijos eksemplāros. Vietējā pašvaldība divu nedēļu laikā vienu apstiprinātā projekta eksemplāru un projekta grafisko daļu digitālā veidā vektordatu formā Latvijas ģeodēziskajā koordinātu sistēmā LKS-92 bez maksas iesniedz attiecīgajai Valsts zemes dienesta reģionālajai nodaļai, bet otru nodod ierosinātājam. Trešais eksemplārs glabājams vietējās pašvaldības arhīvā.

 

 

 

20.pants. Zemes ierīcības projekta izstrādes ierosinātājs iesniedz vietējai pašvaldībai apstiprināšanai projektu trijos eksemplāros. Vietējā pašvaldība divu nedēļu laikā vienu apstiprinātā projekta eksemplāru un projekta grafisko daļu digitālā veidā vektordatu formā Latvijas ģeodēziskajā koordinātu sistēmā LKS-92 bez maksas iesniedz attiecīgajai Valsts zemes dienesta reģionālajai nodaļai, bet otru nodod ierosinātājam. Trešais eksemplārs glabājams vietējās pašvaldības arhīvā.

21.pants. Ja zemes ierīcības projektā ietvertais īpašums ir bijis apgrūtināts ar kredītsaistībām, šo kredītsaistību pārvedumu uz jaunizveidojamo īpašumu (īpašumiem) un projektējamā zemesgabala ierakstīšanu zemesgrāmatā saskaņo ar kreditoru.

 

 

 

21.pants. Ja zemes ierīcības projektā ietvertais īpašums ir bijis apgrūtināts ar kredītsaistībām, šo kredītsaistību pārvedumu uz jaunizveidojamo īpašumu (īpašumiem) un projektējamā zemesgabala ierakstīšanu zemesgrāmatā saskaņo ar kreditoru.

22.pants. Zemes ierīcības projekts īstenojams četru gadu laikā. Ja minētajā laikposmā tiek grozīts teritorijas plānojums, attiecīgi izvērtējams zemes ierīcības projekts. Ja izmaiņas attiecas uz zemes ierīcības projektā ietverto zemesgabalu, ieinteresētā persona ierosina projekta izvērtēšanu pašvaldībā. Ja zemes ierīcības projekts nav īstenots, ieinteresētā persona ierosina jauna zemes ierīcības projekta izstrādi vai esošā zemes ierīcības projekta izvērtēšanu un apstiprināšanu. Zemes ierīcības projekts ir īstenots, ja projektētie zemesgabali kadastrāli uzmērīti, reģistrēti nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un ierakstīti zemesgrāmatā.

 

 

 

22.pants. Zemes ierīcības projekts īstenojams četru gadu laikā. Ja minētajā laikposmā tiek grozīts teritorijas plānojums, attiecīgi izvērtējams zemes ierīcības projekts. Ja izmaiņas attiecas uz zemes ierīcības projektā ietverto zemesgabalu, ieinteresētā persona ierosina projekta izvērtēšanu pašvaldībā. Ja zemes ierīcības projekts nav īstenots, ieinteresētā persona ierosina jauna zemes ierīcības projekta izstrādi vai esošā zemes ierīcības projekta izvērtēšanu un apstiprināšanu. Zemes ierīcības projekts ir īstenots, ja projektētie zemesgabali kadastrāli uzmērīti, reģistrēti nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un ierakstīti zemesgrāmatā.

III nodaļa. Zemes lietošanas veidi

23.pants. Zemes lietošanas veidus nosaka un aktualizē, veicot zemes kadastrālo uzmērīšanu. Zemes lietošanas veidu ierakstīšanu un uzskaiti nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā veic Valsts zemes dienests atbilstoši administratīvi teritoriālajam iedalījumam.

 

 

 

III nodaļa. Zemes lietošanas veidi

23.pants. Zemes lietošanas veidus nosaka un aktualizē, veicot zemes kadastrālo uzmērīšanu. Zemes lietošanas veidu ierakstīšanu un uzskaiti nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā veic Valsts zemes dienests atbilstoši administratīvi teritoriālajam iedalījumam.

24.pants. Zemes lietošanas veidu klasifikācijas kārtību un noteikšanas kritērijus nosaka Ministru kabinets.

 

 

Redakc. precizēts

24.pants. Zemes lietošanas veidu klasifikācijas kārtību un to noteikšanas kritērijus nosaka Ministru kabinets.

Pārejas noteikumi

1. Zemes privatizācijas un zemes reformas kārtībā veidojamiem zemes īpašumiem zemes reformas laikā zemes ierīcības projektus izstrādā un apstiprina saskaņā ar likumu “Par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidos”, likumu “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās”, Ministru kabineta 1995.gada 29.augusta noteikumiem Nr.264 “Noteikumi par zemes reformas īstenošanu pilsētās” un Latvijas Republikas Augstākās Padomes Prezidija 1991.gada 21.februāra lēmumu “Par nolikuma “Par Latvijas Republikas lauku apvidos realizējamās zemes reformas pirmās kārtas īstenošanu” apstiprināšanu”.

 

 

 

Pārejas noteikumi

 

1. Zemes privatizācijas un zemes reformas kārtībā veidojamiem zemes īpašumiem zemes reformas laikā zemes ierīcības projektus izstrādā un apstiprina saskaņā ar likumu “Par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidos”, likumu “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās”, Ministru kabineta 1995.gada 29.augusta noteikumiem Nr.264 “Noteikumi par zemes reformas īstenošanu pilsētās” un Latvijas Republikas Augstākās padomes Prezidija 1991.gada 21.februāra lēmumu “Par nolikuma “Par Latvijas Republikas lauku apvidos realizējamās zemes reformas pirmās kārtas īstenošanu” apstiprināšanu”.

2. Līdz 2006.gada 1.jūlijam Ministru kabinets izdod:

1) sertificēšanas noteikumus zemes ierīcības darbiem atbilstoši šā likuma 4.pantam;

2) zemes ierīcības projekta izstrādes noteikumus atbilstoši šā likuma 10.panta pirmajai daļai un 19.panta pirmajai daļai;

3) zemes lietošanas veidu klasifikācijas kārtību un noteikšanas kritērijus atbilstoši šā likuma 24.pantam.

13

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

Juridiskais birojs

Izteikt pārejas noteikumu 2.punktu šādā redakcijā:

“2. Ministru kabinets līdz 2006.gada _________ izdod šā likuma 4.pantā, 10.panta pirmajā daļā un 24.pantā minētos noteikumus”.

 

Tieslietu ministre S.Āboltiņa

Pārejas noteikumu  2.punktu izteikt šādā redakcijā:

„2. Ministru kabinets sešu mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās dienas izdod:

1) sertificēšanas noteikumus zemes ierīcības darbiem atbilstoši šā likuma 4.pantam;

2) zemes ierīcības projekta izstrādes noteikumus atbilstoši šā likuma 10.panta pirmajai daļai un 19.panta pirmajai daļai;

3) zemes lietošanas veidu klasifikācijas kārtību un noteikšanas kritērijus atbilstoši šā likuma 24.pantam.”

 

Atbildīgā komisija

Pārejas noteikumu  2.punktu izteikt šādā redakcijā:

2. Ministru kabinets līdz 2006.gada 1.decembrim izdod:

1) sertificēšanas noteikumus zemes ierīcības darbiem atbilstoši šā likuma 4.pantam;

2) zemes ierīcības projekta izstrādes noteikumus atbilstoši šā likuma 10.panta pirmajai daļai un 19.panta pirmajai daļai;

3) zemes lietošanas veidu klasifikācijas kārtību un noteikšanas kritērijus atbilstoši šā likuma 24.pantam.”

Daļēji atbalstīts, iekļauts 15.priekšlikumā

 

Daļēji atbalstīts, iekļauts 15.priekšlikumā

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīts

2. Ministru kabinets līdz 2006.gada 1.decembrim izdod:

1) sertificēšanas noteikumus zemes ierīcības darbiem atbilstoši šā likuma 4.pantam;

2) zemes ierīcības projekta izstrādes noteikumus atbilstoši šā likuma 10.panta pirmajai daļai un 19.panta pirmajai daļai;

3) zemes lietošanas veidu klasifikācijas kārtību un noteikšanas kritērijus atbilstoši šā likuma 24.pantam.

3. Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemes ierīcības darbu veikšanas licences izsniedz līdz 2007.gada 31.decembrim. Līdz 2007.gada 31.decembrim izsniegtās zemes ierīcības darbu veikšanas licences un sertifikāti ir spēkā līdz dokumentā norādītajam termiņam, bet ne ilgāk kā līdz 2010.gada 31.decembrim.

 

 

 

3. Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemes ierīcības darbu veikšanas licences izsniedz līdz 2007.gada 31.decembrim. Līdz 2007.gada 31.decembrim izsniegtās zemes ierīcības darbu veikšanas licences un sertifikāti ir spēkā līdz dokumentā norādītajam termiņam, bet ne ilgāk kā līdz 2010.gada 31.decembrim.

4. Persona, kurai zemes lietošanas tiesības piešķirtas saskaņā ar likumu “Par zemes lietošanu un zemes ierīcību”, likumu “Par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidos”, likumu “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās”, likumu “Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos”, likumu “Par zemes reformas pabeigšanu pilsētās” un likumu “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās”, zemes īpašuma tiesību nostiprināšanai iesniedz zemesgrāmatu nodaļai zemes robežu plānu un zemes ierīcības projektu neizstrādā.

 

 

 

4. Persona, kurai zemes lietošanas tiesības piešķirtas saskaņā ar likumu “Par zemes lietošanu un zemes ierīcību”, likumu “Par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidos”, likumu “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās”, likumu “Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos”, likumu “Par zemes reformas pabeigšanu pilsētās” un likumu “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās”, zemes īpašuma tiesību nostiprināšanai iesniedz zemesgrāmatu nodaļai zemes robežu plānu un zemes ierīcības projektu neizstrādā.

5. Valstij un pašvaldībai piekrītošo zemi ieraksta zemesgrāmatā atbilstoši likumam “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās”, zemes īpašuma tiesību nostiprināšanai iesniedz zemesgrāmatu nodaļai zemes robežu plānu un zemes ierīcības projektu neizstrādā.

 

 

 

5. Valstij un pašvaldībai piekrītošo zemi ieraksta zemesgrāmatā atbilstoši likumam “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās”, zemes īpašuma tiesību nostiprināšanai iesniedz zemesgrāmatu nodaļai zemes robežu plānu un zemes ierīcības projektu neizstrādā.

 

16

Tieslietu ministre S.Āboltiņa

Papildināt pārejas noteikumus ar jaunu punktu šādā redakcijā:

„6. Teritorijai, kurai nav izstrādāts vietējās pašvaldības teritorijas plānojums, bet jāveic šā likuma 8.pantā minētie zemes ierīcības darbi, lēmumu par zemes ierīcības projekta izstrādi pieņem vietējā pašvaldība.”

Atbalstīts, redakc. precizēts

6. Attiecībā uz teritoriju, kurai nav izstrādāts vietējās pašvaldības teritorijas plānojums, bet kurā jāveic šā likuma 8.pantā minētie zemes ierīcības darbi, lēmumu par zemes ierīcības projekta izstrādi pieņem vietējā pašvaldība.

 

17

 

 

 

 

Deputāts A.Radzevičs

Papildināt pārejas noteikumus ar 6.un 7.punktu šādā redakcijā:

6. Ja zemes gabalam mainās īpašnieks, bet nemainās zemes gabala robežas, zemes ierīcības projekts nav jāizstrādā.

7. Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.

Daļēji atbalstīts, iekļauts 19.priekšlikumā

 

 

 

 

18

 

 

 

 

 

 

19

 

 

 

Juridiskais birojs

Papildināt likumprojektu ar norādi par likuma spēkā stāšanos šādā redakcijā:

“Likums stājas spēkā vienlaikus ar attiecīgu grozījumu izdarīšanu likumā “Par zemes lietošanu un zemes ierīcību””. 

 

Atbildīgā komisija

Papildināt likumprojektu ar norādi par likuma spēkā stāšanos šādā redakcijā:

„Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.”

Nav atbalstīts

 

 

 

 

 

Atbalstīts

Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

Tautsaimniecības, agrārās, vides un

reģionālās politikas komisijas konsultante

Māra Meistere