Grozījumi Krimināllikumā
Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.; 2004, 2., 3., 4., 6., 11., 12., 13.nr.; 2005, 2., 11., 12., 13.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 88.pantu šādā redakcijā:
"88.pants.
Terorisms
(1) Par šādām darbībām, ja tās ir
veiktas nolūkā iebiedēt iedzīvotājus vai piespiest valsti, tās institūcijas vai
starptautiskās organizācijas izdarīt kādu darbību vai atturēties no tās, vai
kaitēt valsts, tās iedzīvotāju vai starptautiskās organizācijas interesēm:
1) spridzināšana;
2) dedzināšana;
3) kodolieroču, ķīmisko, bioloģisko,
bakterioloģisko, toksisko vai citu masveida iznīcināšanas ieroču ražošana,
uzkrāšana, lietošana, izplatīšana, zinātniskā izpēte vai attīstīšana;
4) personas nolaupīšana;
5) ķīlnieku sagrābšana;
6) šaujamieroču, šaujamieroču munīcijas, lielas enerģijas pneimatisko
ieroču, sprāgstvielu vai spridzināšanas ietaišu neatļauta izgatavošana, remontēšana,
iegādāšanās, glabāšana, nēsāšana, pārvadāšana, pārsūtīšana, realizēšana;
7) gaisa, sauszemes vai ūdens
transportlīdzekļa sagrābšana;
8) tīša darbība, kas vērsta uz
cilvēku iznīcināšanu, miesas bojājumu vai cita kaitējuma nodarīšanu cilvēku
veselībai;
9) uzņēmumu, būvju, kontinentālajā
šelfā nostiprināto platformu, naftas vai gāzes vadu, elektrolīniju, satiksmes
ceļu vai līdzekļu, elektronisko sakaru tīklu, valsts nozīmes jonizējošā
starojuma objektu iznīcināšana vai bojāšana;
10) kodolavāriju vai radiācijas
avāriju izraisīšana;
11) masveida saindēšana;
12) epidēmiju, epizootiju
izplatīšana;
13) šīs daļas iepriekš minētajos
punktos paredzēto darbību piedraudējums, ja ir pamats uzskatīt, ka šie draudi
var tikt izpildīti,
soda ar mūža ieslodzījumu vai ar brīvības atņemšanu uz
laiku no astoņiem līdz divdesmit gadiem, konfiscējot mantu.
(2) Par šā panta pirmajā daļā paredzētajām
darbībām, ja tās ir izdarītas personu grupā pēc iepriekšējas vienošanās
(teroristu grupa),
soda ar mūža ieslodzījumu vai ar brīvības atņemšanu uz
laiku no desmit līdz divdesmit gadiem, konfiscējot mantu.
(3) Par teroristu grupas vadīšanu
soda ar mūža ieslodzījumu vai ar brīvības atņemšanu uz
laiku no piecpadsmit līdz divdesmit gadiem, konfiscējot mantu."
2. Izslēgt 154.panta pirmajā daļā vārdus
"valsti, starptautisku organizāciju".
Iekšlietu ministrs
Ē.Jēkabsons
LIKUMPROJEKTA
Grozījumi Krimināllikumā
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ likums ir vajadzīgs |
|
|||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Cīņa ar terorismu tiek izvirzīta par prioritāro katras valsts
uzdevumu. Terora aktu skaita pieaugums un valstu politiskie, militārie un
administratīvie pasākumi norāda uz vienotās teorētiskās un praktiskās
izpratnes nepieciešamību attiecībā uz terorismu veidojošo darbību kopumu.
Vienotās izpratnes un attieksmes pret terora aktiem izveides nolūkos ir
nepieciešams maksimāli tuvināt ES dalībvalstu terorisma krimināltiesisko
regulējumu. Vienlaikus, ņemot
vērā to, ka ANO nav izstrādājusi vienotu visai starptautiskai sabiedrībai terorisma
definīciju, nolūkā nodrošināt tiesisku pamatu efektīvai cīņai ar terorismu un
starptautiskai sadarbībai pretterorisma jomā, ir nepieciešams pilnveidot
Krimināllikumu atbilstoši mūsdienu terorisma apdraudējumam. Pēc Drošības policijas sniegtās informācijas, ir vērojamas šādas tendences mūsdienu terorisma izpausmēs: 1.Terorisma izpausmēm
ir tendence uz smagu seku radišanu; 2.Smagas sekas ir
nodarītas radikāļu vai separatistu veikto noziegumu rezultātā; 3.Noziegumu (terora
aktu) izdarīšana piedalījās vairāku valstu pilsoņi; 4.Noziegumi tiek
izdarīti grupā. Lai izvērtētu
Latvijas Republikas nacionālajā krimināltiesību likumdošanā definētā
terorisma jēdziena atbilstību Eiropas Padomes 2002. gada 13. jūnija
Pamatlēmumā (2002/475/TI) par terorisma apkarošanu (turpmāk Pamatlēmums),
kā arī citos Eiropa Savienības normatīvajos aktos noteiktajam tiesiskajam
regulējumam, 2004. gada 23. septembrī ar Iekšlietu ministrijas rīkojumu Nr.
960 tika izveidota darba grupa, kuru veidoja pārstāvji no Iekšlietu ministrijas
struktūrvienībām, padotībā esošām iestādēm (Valsts policija, Drošības
policija), Tieslietu ministrijas, Ģenerālprokuratūras, kā arī krimināltiesību
zinātnieki. Pamatojoties uz
Pamatlēmumā noteiktā tiesiskā regulējuma tiešo saistošo spēku attiecībā uz Latvijas
Republiku, kā arī, ņemot vērā cīņas ar terorismu nozīmi visu valstu
konstitucionālo vērtību aizsardzības stratēģijas veidošanā, darba grupas
darbības rezultātā tika izstrādāts likumprojekts Grozījumi Krimināllikumā,
kas precizē un saskaņo šodienas faktiskajiem un tiesiskajiem apstākļiem
terorisma jēdzienu veidojošo noziedzīgo darbību krimināltiesisko definējumu. Pamatlēmuma
1.pants nosaka, ka katra dalībvalsts uzskata par teroristiskiem pārkāpumiem
šādās noziedzīgas darbības: ·
uzbrukumi personas dzīvībai, kas var izraisīt nāvi; ·
uzbrukumi personas fiziskajam veselumam; ·
personas nolaupīšana vai ķīlnieku sagrābšana; ·
plašas iznīcināšanas nodarīšana valdības vai sabiedriskai iekrātai,
transporta sistēmai, infrastruktūras objektam, tajā skaitā informācijas
sistēmai, stacionārai platformai kontinentālajā šelfā, sabiedriskai vietai
vai privātīpašumam, kas iespējami apdraud cilvēka dzīvību vai rada būtisku
mantisku zaudējumu; ·
gaisa kuģa, kuģa vai cita sabiedriskā vai preču transportlīdzekļa
sagrābšana; ·
ieroču, sprāgstvielu vai kodolieroču, bioloģisko vai ķīmisko ieroču
ražošana, valdījums, iegūšana, transportēšana, piegāde vai lietošana, kā arī
bioloģisko un ķīmisko ieroču zinātniskā izpēte un attīstīšana, ·
bīstamo vielu izlaišana vai ugunsgrēku, plūdu vai sprādzienu
radīšana, kuru sekas apdraud cilvēka dzīvību; ·
ūdens, elektroenerģijas vai jebkuru citu dabas pamatresursu apgādes
kavēšana vai pārtraukšana, kura sekas apdraud cilvēka dzīvību; ·
draudēšana veikt jebkuru no darbībām, kas tika uzskaitītas. Savukārt Pamatlēmuma 2.panta 2.punkts nosaka, ka katra dalībvalsts
veic nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu to, ka ir sodāmas šādas tīšas
darbības: ·
teroristu grupas vadīšana (Pamatēmuma 5.panta 3.punkts paredz
vadīšanu kā kvalificējošo pazīmi); ·
dalība teroristu grupas darbībās, tajā skaitā informācijas vai
materiālo līdzekļu sniegšana vai tās darbības finansēšana jebkādā veidā,
apzinoties faktu, ka šāda dalība veicinās teroristu grupas noziedzīgo
darbību. |
|
||||||
2. Likumprojekta būtība |
1. a) Likumprojekta 1.pantā ietvertā Krimināllikuma (KL) 88.panta pirmā daļa
satur precizēto terorisma nolūka definīciju, kas ir saskaņots ar Pamatlēmuma
1.panta prasībām. Minētais īpašais nolūks ir galvenā pazīme, pēc kuras
terorisms ir nošķirams no citiem konkurējošajiem noziedzīgo nodarījumu
sastāviem. b) Likumprojekta 1.pantā ietvertā KL 88.panta pirmā daļa tiek papildināta ar
vairākām KL Sevišķas daļas darbībām, kas veido tiesību normu konkurenci,
proti: -
personas nolaupīšana; -
ķīlnieku sagrābšana; -
kodolieroču,
ķīmisko, bioloģisko, bakterioloģisko, toksisko vai citu masveida
iznīcināšanas ieroču ražošana, uzkrāšana, lietošana, izplatīšana, zinātniskā
izpēte un attīstīšana; -
šaujamieroču, šaujamieroču munīcijas,
lielas enerģijas pneimatisko ieroču, sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu
neatļauta izgatavošana, remontēšana, iegādāšanās, glabāšana, nēsāšana,
pārvadāšana, pārsūtīšana, realizēšana; -
nostiprināto
platformu kontinentālajā šelfā iznīcināšana vai bojāšana (likumprojekta
1.pantā ietvertā 88.panta redakcijas papildināšanu ar minēto darbību pamato
ne tikai Pamatlēmums, bet arī Apvienoto Nāciju Organizācijas 1998. gada 10.
marta protokols par prettiesisku darbību pret nostiprinātu platformu drošību
kontinentālajā šelfā apkarošanu, kas Saeimā ir pieņemts 2002.gada
31.oktobrī); -
gaisa, sauszemes un ūdens transportlīdzekļa sagrābšana; -
88.panta pirmās daļas punktos minēto darbību
piedraudējums, ja ir pamats uzskatīt, ka šie draudi var tikt izpildīti nolūkā
kaitēt valstij vai tās iedzīvotājiem. Tādējādi
spēkā esošā redakcija tiek precizēta atbilstoši Pamatlēmuma prasībām un veido
vienādu (harmonizētu) Eiropas Savienības dalībvalstu terorisma definīcijas
izpratni. c) Likumprojekta 1.pantā
ietvertā KL 88.panta pirmās daļas redakcija tiek precizēta atbilstoši
Elektronisko sakaru likumā lietotajai terminoloģijai, aizstājot vārdus
telekomunikāciju tīklu ar vārdiem elektronisko sakaru tīklu. d) Likumprojekta 1.pantā ietvertā
88.KL panta otrā daļa paredz personas saukšanu pie kriminālatbildības
par minētā panta pirmajā
daļā paredzētajām darbībām, ja tās ir izdarītas personu grupā pēc
iepriekšējas vienošanās (teroristu grupa). e) Likumprojekta 1.pantā
ietvertā KL 88.panta trešā daļa nosaka kriminālatbildību par teroristu grupas
vadīšanu. Minētā noziedzīga
nodarījuma sastāva iekļaušanu Sevišķajā daļā pamato Pamatlēmuma 5.panta
3.punkts. Tā kā vadīšana pēc sava rakstura un sekām ir bīstamākais
līdzdalības veids, kriminālatbildība par to ir jāparedz atsevišķajā
noziedzīga nodarījuma sastāvā. 2. Likumprojekta
2.pantā ietvertā grozījuma mērķis ir izslēgt KL 154.panta pirmajā daļā
ietvertos vārdus valsti, starptautisku organizāciju, līdz ar to nodalot tādu
noziedzīgo nodarījumu kā ķīlnieku sagrābšana terorisma nolūkā un ķīlnieka
sagrābšana citos nolūkos. |
|
||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
II. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
5.Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
III. Kāda var būt likuma
ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
|||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
tūkst. Ls |
|
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||
|
||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
6. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
IV. Kāda var būt likuma
ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
|||||||
1.Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām likumprojekts atbilst |
|
|||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Padomes Pamatlēmums (2002.gada 13.jūnijs)
par terorisma apkarošanu (2002/475/TI) |
|
||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Apvienoto Nāciju Organizācijas 1988. gada
10. marta protokols par prettiesisku darbību pret nostiprinātu platformu
drošību kontinentālajā šelfā apkarošanu |
|
||||||
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|
|||||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Kopienas tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums,
nosaukums, publikācija |
Padomes Pamatlēmums (2002.gada 13.jūnijs) par terorisma apkarošanu
(2002/475/TI) |
|
||||||
Latvijas tiesību akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
||||
Likumprojekta Grozījumi
Krimināllikumā 1.pants |
Padomes Pamatlēmuma
(2002.gada 13.jūnijs) par terorisma apkarošanu (2002/475/TI) 1., 2. un
5.pants |
Atbilst |
|
|
||||
Likumprojekta Grozījumi
Krimināllikumā 1.pants |
Apvienoto Nāciju Organizācijas
1988. gada 10. marta protokola par prettiesisku darbību pret nostiprinātu
platformu drošību kontinentālajā šelfā apkarošanu 1., 2. un 3.pants |
Atbilst |
|
|
||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
|||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Netika veikti. |
|
||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
likuma izpilde |
|
|||||||
1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Papildus institūciju izveide nav nepieciešama. Visas darbības tiks
veiktas esošo institūciju kompetences ietvaros. |
|
||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc likumprojekta pieņemšanas tas tiks
publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Persona var aizstāvēt savas tiesības
normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā. |
|
||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
|
Iekšlietu ministrs Ē.Jēkabsons
Valsts
sekretāra pienākumu izpildītājs |
Juridiskā
departamenta direktora pienākumu izpildītāja |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
R.Bluķis |
I.Šnepsta |
T.Stragova |
D.Trofimovs |
|
|
|
|
09.08.2005 10:10
1314
D.Trofimovs 7219420