Grozījumi Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas
likumā
Izdarīt Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2004, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 42.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Lēmumu
par valsts vai pašvaldības mantas nodošanu īpašumā bez atlīdzības pieņem šā
likuma 5. un 6.pantā minētās institūcijas (amatpersonas)."
2. Izteikt 43.pantu šādā redakcijā:
"(1) Valsts kustamo mantu
var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību un starptautisko organizāciju
īpašumā, ja lēmumu par to katrā konkrētā gadījumā ir pieņēmis Ministru kabinets.
(2) Kārtību,
kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un
starptautisko organizāciju īpašumā, nosaka Ministru kabinets."
Aizsardzības ministrs
E.Repše
LIKUMPROJEKTA
Grozījumi
Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ likums ir vajadzīgs |
|
||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Likuma Par valsts un pašvaldību finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas
novēršanu 10.panta pirmā daļa nosaka, ka valsts iestādēm, izņemot likumos
vai Ministru kabineta noteikumos īpaši paredzētus gadījumus, ir aizliegts
dāvināt (ziedot) finanšu līdzekļus un mantu. Valsts un pašvaldību mantas
atsavināšanas likuma 42.panta trešā un ceturtā daļa nosaka, kādā veidā valsts
var atsavināt kustamo mantu. Normas par mantas nodošanu bez atlīdzības paredz, ka: - valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības
valsts, pašvaldību, kā arī citu publisko tiesību subjektu īpašumā, bet ar
Valsts kontroles piekrišanu arī sabiedrisko organizāciju, biedrību un
nodibinājumu īpašumā; - valsts kustamo mantu
var dāvināt un ziedot citos likumos un Ministru kabineta noteikumos
paredzētajā kārtībā un gadījumos. Tomēr likuma normas neparedz gadījumus, ka
valsts kustamo mantu bez atlīdzības var nodot ārvalstu valdībām vai
starptautiskām organizācijām. Jāņem vērā, ka viens no valsts ārējās un drošības politikas
īstenošanas svarīgākajiem instrumentiem ir atbalsta sniegšana
starptautiskajām organizācijām, kā arī citām valstīm. Šāds atbalsts ietver
sevī ne tikai padomu sniegšanu un pieredzes nodošanu atsevišķās valsts
pārvaldes jomās, bet arī finansiālo un materiāli tehnisko palīdzību. Latvijas
dalība Ziemeļatlantijas līguma organizācijā (NATO) un Eiropas Savienībā (ES)
nozīmē ne tikai atbalsta saņemšanu no šīm starptautiskajām organizācijām, bet
arī atbildību par atbalsta sniegšanu citām valstīm, kuras tiecas attīstīt
ciešāku sadarbību ar NATO un ES valstīm un savā valsts pārvaldē ieviest šo
organizāciju principus. Atbalsta sniegšana šīm valstīm atbilst Latvijas
nacionālajām interesēm. Tādejādi tiek stiprinātas gan šo valstu spējas
iesaistīties NATO un ES interesējošo globālo jautājumu risināšanā, gan arī
Latvijas un palīdzību saņemošās valsts divpusējās attiecības. Līdz šim, lai veiktu kustamās mantas nodošanu ārvalstu valdībām vai starptautiskajām organizācijām, tika piemērots Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta pirmās daļas trešais punkts, kas nosaka, ka Ministru kabinets var izdot normatīvos aktus noteikumus gadījumos, ja attiecīgais jautājums ar likumu nav noregulēts un izdoti atsevišķi noteikumi. Latvijas Republikas Satversmes tiesa savā 2001.gada 3.aprīļa spriedumā Par Ministru kabineta 1999.gada 6. jūlija noteikumu nr.249 Grozījumi Ministru kabineta 1998.gada 6.oktobra noteikumos Noteikumi par tirdzniecības kārtību tirgos, gadatirgos, ielu tirdzniecības vietās un izbraukumos 1.1.punkta atbilstību likuma Par uzņēmējdarbību 4.panta otrajai daļai un 32.panta pirmās daļas 1.punktam, Latvijas Republikas Satversmes 91.pantam un Vispārējās vienošanās par tarifiem un tirdzniecību (VVTT 1947) III panta 4. paragrāfam, Ministru kabineta iekārtas likuma 14. pantam un likuma Par Igaunijas Republikas, Latvijas Republikas un Lietuvas Republikas līgumu par brīvo tirdzniecību ar lauksaimniecības precēm 3. panta otrajai daļai vērš uzmanību, ka Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta pirmās daļas 3.punkts nav interpretējams tikai vēsturiski un gramatiski, proti, ka Ministru kabinets ir tiesīgs izdot noteikumus par jebkuru jautājumu, ja tas ar likumu nav noregulēts. Lietojot sistēmisko interpretācijas metodi, jāņem vērā Satversmes 64.pants, kas nosaka, ka likumdošanas tiesības pieder Saeimai, kā arī tautai šinī Satversmē paredzētā kārtībā un apmēros, un Satversmes 81.pants, kas likumdošanas tiesības Ministru kabinetam deleģē īpaši paredzētos gadījumos. Līdz ar to Ministru kabinets, pamatojoties uz Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta pirmās daļas 3.punktu, nevar izdot noteikumus par jautājumiem, kas ietilpst likumdevēja kompetencē. Pārvaldes kārtībā Ministru kabinets var izdot vienīgi likumam pakārtotus normatīvos aktus, tātad noteikumiem jāatbilst likumam. Noteikumus izdod, lai palīdzētu dzīvē īstenot likumus. To panāk, noteikumos konkretizējot likuma normas.
Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likums norāda, ka valsts
mantas atsavināšanas regulējums ir likumdevēja kompetence. Pamatojoties uz iepriekš minēto, ir nepieciešams veikt grozījumus Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumā un paredzēt, ka valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību un starptautisku organizāciju īpašumā Ministru kabineta noteiktā kārtībā. |
|
|||||
2. Likuma projekta būtība |
Likumprojekts paredz, ka valsts kustamo
mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību un starptautisku organizāciju
īpašumā Ministru kabineta noteiktā kārtībā. Ar šo tiks paredzēta iespēja un
noteikts tiesiskais regulējums vispārējiem gadījumiem valsts kustamās mantas
nodošanai bez atlīdzības ārvalstu valdību un starptautisko organizāciju
īpašumā. |
|
|||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
|||||
II.
Kāda var būt likuma ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
5.Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
III.
Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
tūkst. Ls |
|
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||
|
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||
6. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||
IV.
Kāda var būt likumprojekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
||||||
1.Kādi normatīvie akti likumi un Ministru
kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
Papildus jāizdod
Ministru kabineta noteikumi, kas noteiks kārtību, kādā valsts kustamo mantu
nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starptautisko organizāciju īpašumā.
Ministru kabineta noteikumu mērķis ir tiesiski noregulēt valsts kustamās mantas
bezatlīdzības nodošanu ārvalstu valdībām un starptautiskajām organizācijām.
Ministru kabineta noteikumos jānosaka gadījumi, kad bezatlīdzības nodošana
izdarāma, nepieciešamās atļaujas un šādu lēmumu pieņemšanas kārtība, kā arī
kārtība, kādā slēdzami līgumi valsts kustamās mantas bezatlīdzības nodošanai. Termiņš,
kādā šiem Ministru kabineta noteikumiem jātiek izstrādātiem 2005.gada
31.decembris. |
|
|||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts |
|
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|
||||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram,
Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas
datums, nosaukums, publikācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
Latvijas
tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES
tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
|||
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir
notikušas konsultācijas |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
|||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Netika veikti. |
|
|||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Nav
notikušas. |
|
|||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
VII.
Kā tiks nodrošināta likuma izpilde |
|
||||||
1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts
puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Papildu institūciju
izveide nav nepieciešama. Visas darbības
tiks veiktas esošo institūciju kompetences ietvaros. |
|
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Pēc likumprojekta
pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
likums viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
|
|||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
|||||
|
Aizsardzības ministrs E.Repše
Valsts
sekretārs. |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par
uzdevumu izpildes kontroli atbildīgā amatpersona |
Dokumenta
autors |
E.Rinkēvičs |
S.Araslanova |
I.Kalna |
I.Alkšere |
04.08.2005 10:40
1115
I.Alkšere, 7335217
ilze.alksere@mod.gov.lv