2005.gada 16.augustā Noteikumi
Nr.611
Rīgā (prot.
Nr.46 40.§)
Grozījumi Tiesu izpildītāju likumā
Izdoti
Latvijas Republikas
Satversmes
81.panta kārtībā
Izdarīt
Tiesu izpildītāju likumā (Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 23.nr.; 2004, 20.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt
52.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Zvērinātu
tiesu izpildītāju depozītu un dokumentu grāmatas, izpildu lietas, kā arī
atsevišķus dokumentus (tajā skaitā dokumentus, kas sastādīti, veicot šā likuma
74. un 75.pantā norādītās darbības) nedrīkst izdot ārpus prakses telpām,
izņemot šā panta piektajā daļā noteikto gadījumu."
2. Papildināt
52.pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Pēc
kriminālprocesa virzītāja pieprasījuma vai disciplinārlietas ietvaros pēc
tieslietu ministra vai Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes pilnvarota
pārstāvja pieprasījuma zvērinātam tiesu izpildītājam ir pienākums izsniegt
apliecinātas dokumentu kopijas no viņa lietvedībā esošajām lietām, depozītu un
dokumentu grāmatām. Šis noteikums attiecas arī uz tiem zvērināta tiesu
izpildītāja sastādītajiem dokumentiem un sarakstiem, kas tiek glabāti
elektroniskā formā."
3. Aizstāt
56.pantā vārdus "saskaņojot ar" ar vārdu "informējot".
4. Aizstāt
64.pantā vārdu "iesniedz" ar vārdiem "var iesniegt".
5. Papildināt
92.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Tieslietu
ministra lēmuma par zvērināta tiesu izpildītāja atcelšanu pārsūdzība neaptur tā
darbību."
6. Izteikt
93.pantu šādā redakcijā:
"93.pants. (1) Tieslietu ministrs
zvērinātu tiesu izpildītāju var atstādināt no šā likuma 73. un 74.pantā minēto
amata darbību veikšanas, ja:
1) pret zvērinātu tiesu izpildītāju ir uzsākta kriminālvajāšana par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu;
2) viņš
pret zvērinātu tiesu izpildītāju ir ierosinājis
disciplinārlietu un zvērināta tiesu izpildītāja neatstādināšana var kaitēt
valsts vai trešo personu pamatotām interesēm;
3) ir apturēta apdrošināšanas līguma darbība.
(2) Tieslietu
ministra lēmuma par zvērināta tiesu izpildītāja atstādināšanu pārsūdzība
neaptur tā darbību."
Ministru
prezidents A.Kalvītis
Tieslietu
ministre S.Āboltiņa
Noteikumu projekta
Grozījumi
Tiesu izpildītāju likumā
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
||
1. Saskaņā ar šobrīd spēkā esošās Tiesu izpildītāju likuma redakcijas
52.panta ceturto daļu Zvērinātu tiesu izpildītāju depozītu un dokumentu
grāmatas, izpildu lietas, kā arī atsevišķus dokumentus nedrīkst izdot ārpus
prakses telpām pat pēc tiesu vai citu iestāžu pieprasījuma. Ņemot vērā, ka
pēdējā laikā pret vairākiem zvērinātiem tiesu izpildītājiem ir ierosinātas
krimināllietas, minētais regulējums varētu traucēt izziņas iestāžu
izmeklēšanas darbības. Minētās normas redakcija ir pretrunā arī ar tieslietu
ministra pienākumu veikt zvērinātu tiesu izpildītāju disciplināro uzraudzību,
kuras ietvaros tieslietu ministram jāpieprasa no zvērināta tiesu izpildītāja
paskaidrojums, kurus pamatotu zvērināta tiesu izpildītāja rīcībā esošie
lietvedības dokumenti. 2. Saskaņā ar šobrīd spēkā esošās Tiesu izpildītāju likuma redakcijas 56. un
64.pantu tieslietu ministram ir pienākums pēc disciplinārlietas ierosināšanas
atstādināt zvērinātu tiesu izpildītāju vienīgi, iegūstot Latvijas Zvērinātu
tiesu izpildītāju padomes saskaņojumu minētajai rīcībai, kā arī tieslietu
ministram pirms disciplinārlietas izlemšanas ir pienākums nosūtīt lietas
materiālus Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomei. Ņemot vērā, ka
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome ir zvērinātu tiesu izpildītāju
pārstāvības institūcija, tā aizstāv zvērinātu tiesu izpildītāju intereses.
Ņemot vērā minēto, tieslietu ministra funkcionalitāte, realizējot likumā
uzlikto pienākumu veikt zvērinātu tiesu izpildītāju disciplināro uzraudzību,
ir ierobežota. 3. Saskaņā ar šobrīd spēkā esošā Tiesu izpildītāju likuma 92. un 93.pantu
tieslietu ministram ir likumā noteiktos gadījumos tiesības atstādināt vai
atcelt tiesu izpildītāju no amata. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma
regulējumu administratīvā akta pārsūdzēšana aptur administratīvā akta
darbību. Šobrīd ir izveidojusies situācija, ka tiesu izpildītājs var turpināt
veikt amata darbības ilgu laiku, ja viņš ir atstādināts vai atcelts no amata,
ja minēto lēmumu pārsūdz administratīvajā tiesā. Notariāta likumā jau ir
paredzēts, ka tieslietu ministra lēmuma par zvērinātu notāru
atstādināšanu pārsūdzība neaptur tā darbību. |
|
||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta projekts paredz zvērināta tiesu izpildītāja pienākumu pēc
izziņas iestāžu, kā arī tieslietu ministra un Latvijas Zvērinātu tiesu
izpildītāju padomes pieprasījuma ietvaros izsniegt apliecinātus dokumentu
norakstus no tiesu izpildītāju prakses vietas minēto institūciju kompetencē
esošo mērķu sasniegšanai. Normatīvā akta projekts paredz noteikt tieslietu ministra tiesības, nevis
pienākumu, atstādinot zvērinātu tiesu izpildītāju, vai izlemjot tā
disciplinārlietu, prasīt Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes
atzinumu. Normatīvā akta projekts paredz noteikt, ka tieslietu ministra lēmuma par zvērinātu tiesu izpildītāju atstādināšanu vai atcelšanu
pārsūdzība neaptur tā darbību. Normatīvā akta projektā plānots sakārtot likuma 93.pantu, kura
pirmā punkta neskaidrā redakcija skaidri nenosaka tieslietu ministra tiesību
atstādināt tiesu izpildītāju no amata apjomu. |
|
|
3.Cita informācija |
- |
|
|
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts novērsīs juridiskās pretrunas un
veicinās juridisko normu sakārtošanu. |
|
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|
5.Cita informācija |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||
|
tūkst.
Ls |
|||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||
6. Cita informācija
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo
tiesību normu sistēmu
|
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru
kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
|
2. Cita informācija |
- |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
tiesību akts
|
|
|
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav
saistību pret Eiropas Savienību. |
|
|
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Nav
saistību pret citām starptautiskajām organizācijām. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
- |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs,
pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību
akta projektu
|
|
Ar Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomi |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Viedoklis vēl nav saņemts |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
Par projektu pieprasīts viedoklis no Latvijas
Republikas Ģenerālprokuratūras un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja |
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas radītas netiks. |
2.Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Noteikumi tiks publicēti laikrakstā Latvijas
Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
likums viņu ierobežo |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
4. Cita informācija |
- |
Tieslietu ministre S.Āboltiņa
15.08.05. 12:00
839
Briģis
Tālr.: 7505745, Fakss: 7505739, reinis.brigis@tm.gov.lv
Valsts
sekretāra p.i. |
Juridiskā
dienesta vadītāja |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
I.Juhansone
|
I.Nikuļceva
|
L.Popova
|
|