2005.gada 19.jūlijā Noteikumi
Nr.539
Rīgā (prot.
Nr.42 37.§)
Grozījumi Likumā par Valsts
cilvēktiesību biroju
Izdoti Latvijas Republikas
Satversmes 81.panta kārtībā
Izdarīt Likumā par Valsts cilvēktiesību biroju
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 1.nr.) šādus
grozījumus:
1. Aizstāt 1.panta pirmajā daļā vārdus "un Latvijai saistošiem starptautiskajiem līgumiem cilvēktiesību jomā, kā arī konstitucionālajam likumam "Cilvēka un pilsoņa tiesības un pienākumi"" ar vārdiem "starptautiskajiem līgumiem un Eiropas Savienības tiesību aktiem cilvēktiesību jomā".
2. Papildināt 2.panta 7.punktu aiz vārda
"līgumiem" ar vārdiem "un Eiropas Savienības tiesību
normām".
3. Papildināt 3.panta trešo daļu ar 5.punktu šādā
redakcijā:
"5) sakarā ar Valsts cilvēktiesību biroja
reorganizāciju vai likvidāciju."
4. Aizstāt 5.panta otrajā daļā vārdus
"Latvijai saistošos starptautiskajos līgumos cilvēktiesību jomā, kā arī
konstitucionālajā likumā "Cilvēka un pilsoņa tiesības un
pienākumi"" ar vārdiem "starptautiskajos līgumos un Eiropas
Savienības tiesību aktos cilvēktiesību jomā".
Ministru prezidents A.Kalvītis
Tieslietu ministre S.Āboltiņa
Grozījumu Likumā par Valsts cilvēktiesību biroju
projekta
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Pašreiz Likums par
Valsts cilvēktiesību biroju dod izsmeļošu uzskaitījumu gadījumiem, kad Valsts
cilvēktiesību biroja direktors ir atbrīvojams no amata. Taču tas neparedz
iespēju atbrīvot no amata Valsts cilvēktiesību biroja direktoru gadījumā, ja
Valsts cilvēktiesību birojs tiek reorganizēts. Tā kā likumprojekts
Tiesībsarga biroja likums (dok. Nr. 2831; reģ.Nr. 858) tiek gatavots Saeimā otrajam
lasījumā, ar kuru ir iecerēts Valsts cilvēktiesību biroju pārveidot par
Tiesībsarga biroju, ir jāparedz iespēja atbrīvot no amata Valsts
cilvēktiesību biroja direktoru sakarā ar Valsts cilvēktiesību biroja
reorganizāciju. Tā kā atbilstoši
Ministru kabineta 2005. gada 18. maija rīkojumam Nr. 324 Par konkursa komisijas
izveidi Valsts cilvēktiesību biroja direktora amata pretendentu izvērtēšanai (Latvijas
Vēstnesis, 20.05.2005., 80 nr.) ir izveidota konkursa komisija, kurai līdz 2005. gada 15. jūlijam ir jāiesniedz
Ministru kabinetam izvērtēšanai Valsts cilvēktiesību biroja direktora amata
kandidatūra, ko virzīt apstiprināšanai Saeimā, un tā kā iespējamais
likumprojekta Tiesībsarga biroja likums pieņemšanas laiks sakritīs ar
attiecīgā kārtībā izvirzītās Valsts cilvēktiesību biroja direktora amata un
iespējami apstiprinātās kandidatūras pilnvaru laiku, ir steidzami
nepieciešams radīt tiesisko regulējumu situācijai, kad ir stājies spēkā
Tiesībsarga biroja likums, bet Valsts cilvēktiesību biroja direktora pilnvaru
termiņš nav beidzies. Situācijas regulējums ir steidzami nepieciešams arī,
lai ievērotu tiesiskās paļāvības principa prasības. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Grozījumu Likumā par Valsts cilvēktiesību biroju projekts (turpmāk
Noteikumu projekts) atspoguļo tiesiskās sistēmas izmaiņas, padarot Likumu par
Valsts cilvēktiesību biroju atbilstīgu šai tiesiskajai sistēmai. Proti, tiek
svītrota atsauce uz spēkā neesošu likumu Cilvēka un pilsoņa tiesības un
pienākumi un tiek minēti Eiropas Savienības tiesību akti. Tomēr galvenais
Noteikumu projekta papildinājums ir saistīts ar Likuma par Valsts
cilvēktiesību biroja direktora atbrīvošanu no amata gadījumā, ja Valsts
cilvēktiesību birojs tiek reorganizēts. Tādējādi tiks nodrošināts, ka
Tiesībsarga biroja likums var stāties spēkā arī pirms pašlaik izvirzāmā Valsts
cilvēktiesību biroja direktora pilnvaru termiņa beigām. Turklāt pašlaik
izvirzāmajai kandidatūrai neradīsies pamats prasībai ieņemt tiesībsarga amatu
vai saņemt atbilstošu kompensāciju par atbrīvošanu no amata tiesībsarga
iecelšanas gadījumā. |
3. Cita informācija |
Noteikumu projektu ir apspriedusi un atbalstījusi Konkursa komisija, kas ir izveidota, pamatojoties uz Ministru kabineta 2005. gada 18. maija rīkojumu Nr. 324 Par konkursa komisijas izveidi Valsts cilvēktiesību biroja direktora amata pretendentu izvērtēšanai (Latvijas Vēstnesis, 20.05.2005., 80 nr.), un kas darbojas šādā sastāvā: 1) komisijas vadītāja S.Āboltiņa
(tieslietu ministre); 2) komisijas locekļi B.Cilēvičs (Saeimas
deputāts), I.Circene (Saeimas deputāte, Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisijas priekšsēdētāja), E.Ektermane (Valsts kancelejas direktora vietniece
tiesību aktu lietās), K.Jarinovska (Tieslietu ministrijas Metodoloģijas un
sistematizācijas departamenta direktore), A.Kučs (Latvijas Universitātes
Juridiskās fakultātes Cilvēktiesību institūta direktors), M.Mits (Rīgas
Juridiskās augstskolas lektors), E.Puriņš (Tieslietu ministrijas valsts
sekretāra vietnieks tiesu jautājumos), J.Radzēvičs (iekšlietu ministra
padomnieks), I.Reine (Ministru kabineta pārstāve starptautiskajās
cilvēktiesību institūcijās), A.Štokenbergs (Ministru prezidenta padomnieks
ekonomikas jautājumos); 3) komisijas sekretāre E.Niedra (Tieslietu
ministrijas Personālvadības nodaļas vadītājas vietniece). |
I. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Noteikumu projekts
makroekonomisko vidi neietekmē |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Noteikumu projekts
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu neietekmē |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Noteikumu projekts
nerada sociālas sekas |
4. Ietekme uz vidi |
Noteikumu projekts
nerada ietekmi uz vidi |
5. Cita informācija |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
3. Finansiālā ietekme |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
6. Cita informācija |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Noteikumu projekts
neparedz izstrādāt citus tiesību aktus |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Noteikumu projektā
ietvertās normas nav saistītas ar Latvijas Republikas saistībām pret Eiropas
Savienību |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Noteikumu projektā
ietvertās normas nav saistītas ar Latvijas Republikas saistībām pret citām
starptautiskajām organizācijām |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Noteikumu projektā
ietvertās normas nav saistītas ar saistībām, kas izriet no Latvijas
Republikai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts nav
tieši saistīts ar Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem vai citiem tās
tiesību avotiem |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|
|
|
|
|||
5. Cita informācija |
Nav |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Noteikumu projekta
izstrādes gaitā nav notikušas konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Nav |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Par noteikumu
projektu un tā saturu nav notikuši informēšanas pasākumi vai sabiedriskās
domas noskaidrošana |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Noteikumu projekta
izstrādē nebija pieaicināti starptautiski konsultanti |
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Noteikumu projekta
izpildei nav nepieciešama jaunu valsts institūciju radīšana vai esošo
funkciju paplašināšana |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par
Noteikumu projektu tiks informēta ar oficiālā laikraksta Latvijas Vēstnesis
starpniecību |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Ja persona
uzskatīs, ka Noteikumu projekta ietvertās normas pārkāpj Satversmē noteiktās
tiesības, persona varēs vērsties Satversmes tiesā |
4. Cita informācija |
Nav |
Ministre |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
S. Āboltiņa |
M.Bičevskis |
I. Nikuļceva |
L.Popova |
K.Jarinovska |
18.07.2005 9:58
1044
7036781
kristine.jarinovska@tm.gov.lv