Izdarīt
Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 23.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.pantu
šādā redakcijā:
"1.pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi
termini:
1) elektroniskais pasts pakalpojumu veids, kas nodrošina
elektronisko sakaru tīklam pievienoto
datoru lietotājiem iespēju nosūtīt un saņemt ziņojumu;
2) informācijas
sabiedrības pakalpojums distances pakalpojums (puses vienlaicīgi
nesatiekas), kuru parasti sniedz par maksu, izmantojot elektroniskus
līdzekļus (elektroniskas datu apstrādes un uzglabāšanas, tajā skaitā ciparu
saspiešanas, iekārtas), un pēc pakalpojuma saņēmēja individuāla pieprasījuma.
Informācijas sabiedrības pakalpojumi ietver preču un pakalpojumu elektronisku
tirdzniecību, komerciālo paziņojumu sūtīšanu, iespēju piedāvāšanu informācijas
meklēšanai, piekļuvei pie tās un informācijas ieguvei, pakalpojumus, kas nodrošina
informācijas pārraidi elektronisko sakaru tīklā vai piekļuvi elektronisko
sakaru tīklam, informācijas glabāšanu;
3) komerciāls
paziņojums jebkāds paziņojums elektroniskā veidā, kas paredzēts
tiešai vai netiešai preču vai pakalpojumu reklamēšanai vai arī tāda komersanta,
organizācijas vai personas tēla reklamēšanai, kas veic komercdarbību,
saimniecisku darbību vai reglamentēto profesionālo darbību. Par komerciālo
paziņojumu neuzskata informāciju, kas dod iespēju tieši piekļūt vispārējai
informācijai par pakalpojuma sniedzēju un tā darbību (domēna vārds vai
elektroniskā pasta adrese);
4) koordinētā
sfēra joma, kur ir spēkā normatīvajos aktos noteikta informācijas
sabiedrības pakalpojumu sniegšanas kārtība (prasības attiecībā uz
komercdarbības uzsākšanu un veikšanu), kā arī prasības attiecībā uz informācijas
sabiedrības pakalpojumiem. Koordinētajā sfērā neietilpst prasības attiecībā uz
precēm vai to piegādi;
5) starpnieka
pakalpojuma sniedzējs informācijas sabiedrības pakalpojuma
sniedzējs, kas nodrošina informācijas pārraidi elektronisko sakaru tīklā,
piekļuvi elektronisko sakaru tīklam vai informācijas glabāšanu."
2. Izteikt 9.pantu šādā
redakcijā:
"9.pants. Komerciāla paziņojuma sūtīšanas aizliegums
(1) Aizliegts
izmantot komerciāla paziņojuma sūtīšanai automātiskās zvanīšanas (galiekārtu)
sistēmas, kas darbojas bez cilvēka līdzdalības (automātiskās izsaukumierīces),
faksa aparātus (faksimilus) vai elektronisko pastu, kurus izmantojot iespējams
individuāls kontakts ar pakalpojumu saņēmēju, ja pakalpojumu saņēmējs iepriekš
nav devis brīvu un nepārprotamu piekrišanu.
(2) Ja pakalpojuma sniedzēji ar tirdzniecību saistītiem mērķiem iegūst
no savu pakalpojumu saņēmējiem elektroniskā pasta adreses, tie var izmantot
minētās elektroniskā pasta adreses arī turpmākai tiešai tirdzniecībai,
vienlaicīgi nodrošinot pakalpojumu saņēmējam iespēju bez maksas (iesniedzot
iesniegumu vai nosūtot paziņojumu elektroniski) jebkurā laikā atteikties no
turpmākas elektroniskā pasta izmantošanas šādam mērķim, ja pakalpojumu saņēmējs
jau sākotnēji brīdī, kad informācija par šo elektroniskā pasta adresi tiek
ievākta, nav iebildis pret elektroniskā pasta adreses izmantošanu
komerciāla paziņojuma sūtīšanai.
(3) Cita veida komunikācija, izmantojot publiski pieejamus
elektronisko sakaru pakalpojumus komerciāla paziņojuma sūtīšanai, var notikt,
ja pakalpojumu saņēmējs iepriekš ir devis brīvu un nepārprotamu piekrišanu,
izņemot šā panta pirmajā un otrajā daļā minētos gadījumus.
(4) Aizliegts izmantot elektronisko pastu komerciāla paziņojuma sūtīšanai, ja
slēpj vai noklusē sūtītāja identitāti (arī tad, ja komunikāciju veic sūtītāja
vārdā), vai lieto nederīgu elektroniskā pasta adresi, uz kuru pakalpojumu
saņēmējs varētu sūtīt pieprasījumu pārtraukt komunikāciju.
(5) Katra aizliegta komerciāla paziņojuma sūtīšana ir
atsevišķs pārkāpums."
3. Izteikt sadaļu "Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām" šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvām
Likumā iekļautas
tiesību normas, kas izriet no:
1) Eiropas Parlamenta un
Padomes 2000.gada 8.jūnija Direktīvas 2000/31/EK par dažiem informācijas
sabiedrības pakalpojumu tiesiskiem aspektiem, jo īpaši elektronisko
tirdzniecību, iekšējā tirgū (Direktīva par elektronisko tirdzniecību);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes
1998.gada 20.jūlija Direktīvas 98/48/EK, ar kuru groza Direktīvu 98/34/EK, ar
ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko standartu un noteikumu jomā;
3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 12.jūlija Direktīvas
2002/58/EK par personas datu apstrādi un privātās dzīves aizsardzību
elektronisko komunikāciju nozarē (direktīva par privāto dzīvi un elektronisko
komunikāciju)."
Satiksmes ministrs
A.Šlesers
Likumprojekta Grozījumi Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likumprojekts
izstrādāts pamatojoties uz Eiropas Komisijas 2005.gada 21.marta vēstuli
Nr.201358, kurā ir norādīts, ka Latvijas Republika nav izpildījusi savas
saistības attiecībā uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 12.jūlija
direktīvu 2002/58/EK par personas datu
apstrādi un privātās dzīves aizsardzību elektronisko komunikāciju nozarē
(direktīva par privāto dzīvi un elektronisko komunikāciju) (turpmāk direktīva), īpaši tās 13.pantu. Atbildīgā institūcija
par direktīvas prasību ieviešanu ir Satiksmes ministrija. Ņemot vērā direktīvas
13.panta prasības, ir izstrādāts likumprojekts Grozījumi Informācijas
sabiedrības pakalpojumu likumā. Pašlaik neviens normatīvais akts neparedz
novēlamas komunikācijas jeb spam regulēšanu,
kā arī pakalpojumu saņēmēja (fiziskas vai juridiskas personas) tiesisko
aizsardzību. |
|
||||||||||||||||
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Izstrādātā likumprojekta mērķis ir definēt, kas ir
elektroniskais pasts, kā arī precizēt komerciāla paziņojuma sūtīšanas
aizliegumu, paredzot, ka tāda komerciāla paziņojuma sūtīšana, slēpjot vai
noklusējot sūtītāja identitāti, vai bez reālas adreses, uz kuru saņēmējs var
nosūtīt pieprasījumu par šādu paziņojumu pārtraukšanu, tiešas tirdzniecības
nolūkā, izmantojot automātisku zvanīšanas sistēmu bez cilvēka iesaistīšanās
(automātiskais atbildētājs), faksa aparātu vai elektronisko pastu, kura
saņemšanai pakalpojumu saņēmējs nav sniedzis iepriekšēju piekrišanu, kā arī
citiem pakalpojumu saņēmējiem traucējošu paziņojumu sūtīšana ir aizliegta.
Grozījumi paredz tiesības lietotājam bez maksas uz iesnieguma pamata
atteikties no komerciālu paziņojumu saņemšanas. Likumprojektā ir ņemtas vērā Direktīvas 2002/58/EK
13.panta prasības. |
|
||||||||||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||||||||
1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst.
latu) |
|
|||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||||||||
1.Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
2.Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
3.Finansiālā
ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
5.Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
6.Cita
informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
|||||||||||||||||
1.
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod
un vai ir sagatavoti to projekti. |
Jāsagatavo grozījumi Administratīvo pārkāpumu
kodeksā, paredzot tiesības uzlikt
administratīvos sodus par nelūgtu komerciālu paziņojumu nosūtīšanu pa
elektronisko pastu. |
|||||||||||||||||
2.
Cita informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
|||||||||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts Grozījumi Informācijas sabiedrības pakalpojumu
likumā atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 12.jūlija direktīvai 2002/58/EK par personas datu
apstrādi un privātās dzīves aizsardzību elektronisko komunikāciju nozarē
(direktīva par privāto dzīvi un elektronisko komunikāciju), publicēta
Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 201, 31.07.2002. |
|
||||||||||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējuma 1.tabula |
|
|||||||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas, atzinumi u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada
12.jūlija direktīvai 2002/58/EK par personas datu
apstrādi un privātās dzīves aizsardzību elektronisko komunikāciju nozarē
(direktīva par privāto dzīvi un elektronisko komunikāciju), publicēta
Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 201, 31.07.2002. |
|
||||||||||||||||
2. tabula |
|
|||||||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst, neatbilst) |
Komentāri |
|
||||||||||||||
1.pants |
2002/58/EK
13.pants |
Atbilst |
|
|
||||||||||||||
2.pants |
2002/58/EK
13.pants |
Atbilst |
|
|
||||||||||||||
5.
Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
|||||||||||||||||
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav
notikušas. |
|
||||||||||||||||
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas ar nevalstiskajām
organizācijām nav notikušas. |
|
||||||||||||||||
3.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
||||||||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
|
||||||||||||||||
5.
Cita informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||||||||
1. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
|
|||||||||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs pieejami normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
|
||||||||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Vispārējā
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|
||||||||||||||||
4.
Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||||||
Satiksmes
ministrs A.Šlesers
Valsts sekretāra vietā - valsts sekretāra vietnieks |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par
uzdevuma izpildes kontroli atbildīgā amatpersona |
Par
projektu atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Mačs |
A.Ļubļina |
I.Strautmane |
R.Bergmanis |
11.07.2005. 11:40
971
I.Gailume
7028109;
Ingrida.gailume@sam.gov.lv