Likumprojekts
Grozījumi Preču un pakalpojumu loteriju likumā
Izdarīt Preču un pakalpojumu loteriju likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2003, 15., 23.nr.) šādus grozījumus:
1. 6.pantā:
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja avīze, žurnāls, biļetens vai cits periodiskais izdevums kalendārā gada ceturkšņa laikā organizē preču loterijas, kuru atsevišķo ar grāmatvedības dokumentiem apstiprināto laimestu vērtība nav lielāka par 500 latiem, tas ne vēlāk kā 15 dienu pirms attiecīgā ceturkšņa pirmā mēneša pirmā datuma par loterijas organizēšanu paziņo Inspekcijai šā likuma 4.panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā.";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Laimestu fondu valsts nodevas samaksai par avīzes, žurnāla, biļetena vai cita periodiskā izdevuma preču loterijas organizēšanu nosaka, saskaitot viena kalendārā gada ceturkšņa laikā organizētajās preču loterijās piedāvātos atsevišķos laimestus, kuru ar grāmatvedības dokumentiem apstiprinātā vērtība pārsniedz 500 latu. Šis noteikums attiecas arī uz gadījumiem, kad loteriju organizē trešā persona."
2. Izslēgt 7.panta otro daļu.
3. Izteikt 15.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
(1) Preču tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas vietās jābūt pieejamiem attiecīgās preču vai pakalpojumu loterijas noteikumiem, un par to ir atbildīgs loterijas atļaujas saņēmējs. Loterijas atļaujas saņēmējs nodrošina, lai pēc loterijas dalībnieka pieprasījuma preču tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas vietās viņu ar šiem noteikumiem iepazīstina."
4. Izteikt 18.pantu šādā redakcijā:
"18.pants. (1) Preču vai pakalpojumu loterijā laimējušās personas nosaka publiski.
(2) Ja preču vai pakalpojumu loterijas
laimestu fonds ir lielāks par
7000 latiem, loterijā laimējušo personu noteikšanā piedalās Inspekcijas
pārstāvis vai tās Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālās iestādes pārstāvis,
kurā loterijas atļaujas saņēmējs ir reģistrēts kā nodokļu maksātājs, un
attiecīgās profesionālās asociācijas pārstāvis.
(3) Par laimējušo personu noteikšanu sastāda izlozes protokolu. Protokolā norāda:
1) loterijas organizētāja nosaukumu, juridisko adresi, reģistrācijas numuru;
2) loterijas nosaukumu;
3) laimējušo personu noteikšanas vietu un datumu;
4) personas, kas piedalās laimējušo personu noteikšanā;
5) laimestu nosaukumu;
6) laimējušās personas vārdu un uzvārdu."
5. Papildināt 19.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja preču vai pakalpojumu loteriju organizē avīze, žurnāls, biļetens vai cits periodiskais izdevums, par loterijas rezultātiem (laimējušām personām un laimestiem) loterijas atļaujas saņēmējs paziņo nākamajā izdevuma numurā, kas iznāk pēc laimējušo personu noteikšanas."
6. 20.pantā:
papildināt pirmo daļu aiz vārdiem "kurās personas var piedalīties" ar vārdiem "spēlējot azartspēles";
papildināt otro daļu aiz vārdiem "laimests nevar būt" ar vārdiem "piedalīšanās azartspēlēs".
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Likumprojekta
Grozījumi Preču un
pakalpojumu loteriju likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
|||||||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Kopš 2004.gada 1.janvāra, kad stājās spēkā
Preču un pakalpojumu loteriju likums, inspekcija ir izsniegusi: ·
180
loteriju atļaujas (loterijām, kuru laimestu fonds ir lielāks par 500 latiem); ·
463
preses izdevumu organizēto loteriju atļaujas; ·
333
loteriju apstiprinājumus (loterijām, kuru laimestu fonds mazāks par 500
latiem). Kopējais
laimestu fonds, kas tika aplikts ar valsts nodevu ir Ls
1 320 488,28 un iekasētā valsts nodeva sastāda Ls 330 122,07. Valsts
nodevas ieņēmumu plāns valsts budžetā 2004.gadam bija Ls 300 000,
pārsniegums sastāda Ls 30122,07. Ieņēmumi no minētās nodevas atbilstoši Preču
un pakalpojumu loteriju likuma nosacījumiem tiek izmantoti Latvijas
Nacionālās bibliotēkas projekta īstenošanai. Organizēto
loteriju skaitā ir 80 loterijas, kurās kāds no laimestiem ir lielāks par 500
latiem un 64 loterijas, kurās laimestu fonds ir lielāks par 7000 latiem,
kopumā vidējais laimestu fonds loterijām, kuras tiek apliktas ar valsts
nodevu, ir 7336,04 lati. Inspekcijā preču loteriju un spēļu zāļu uzraudzību
veic 6 inspektori, kas 2004.gadā piedalījušies 1036 izlozēs un starpizlozēs,
vidēji katru dienu piedaloties 3 preču loteriju izlozēs. Jāatzīmē, ka 463 no minētajām
loterijām ir preses izdevumu organizētas loterijas, kuras notiek ļoti bieži
ar daudziem nelielas vērtības laimestiem un kopējais loterijas laimestu fonds
vidēji ir 208 lati vienā izlozē, Tādēļ, ievērojot vidējo laimestu
fonda apmēru preču un pakalpojumu loterijās, ierosināts, inspekcijas vai VID
teritoriālās iestādes darbiniekiem obligāti piedalīties tikai tajās
loterijās, kurās kopējais laimestu fonds ir lielāks par 7000 latiem, bet
pārējās loterijās piedalīties izlases kārtībā, tādā veidā radot iespēju
inspektoriem veikt citus darba pienākumus. Iepazīstoties ar konkrētās
loterijas apstiprināto laimestu sarakstu, inspekcijas amatpersonas izvērtē
risku un nosaka nepieciešamību piedalīties neliela apmēra laimestu izlozēs.
Nelielo loteriju laimestu izlozes kontrole nemazināsies, jo inspektori var
piedalīties jebkurā loterijā izlases kārtībā. |
||||||||||||||
2.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojektā precizētas
atsevišķas definīcijas, tajā skaitā svītrojot prasību, ka preču loterijas
laimests nedrīkst būt bezķermeniska lieta. Tiek izdarīti grozījumi
6.pantā, kas nosaka periodisko izdevumu preču loteriju organizēšanas
nosacījumus, ņemot vērā periodisko izdevumu iespiešanas termiņus un to
izplatīšanas specifiku. Tiek skaidrāk definēts, ka laimestu fondu valsts
nodevas samaksai par periodiskā izdevuma loterijas organizēšanu nosaka
saskaitot viena kalendārā gada ceturkšņa laikā organizētajās loterijās
piedāvātos laimestus, kuru vērtība pārsniedz 500 latus. Lai efektīvāk izmantotu
izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas resursus, paredzēts, ka loterijā
laimējošo personu noteikšanā (izlozē) piedalās inspekcijas vai VID
teritoriālās iestādes pārstāvis tikai tad, ja loterijas kopējais laimestu
fonds ir lielāks par 7000 latiem. Pārējās izlozēs inspekcijas vai VID
pārstāvis piedalās izlases kārtībā. Paredzēts, ka par katru
laimējošo personu noteikšanas rezultātu tiek sastādīts noteikta satura
izlozes protokols. |
||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību
|
|||||||||||||||
1. Ietekme
uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekta pieņemšana ierobežo
negodīgu konkurenci, liekot pircējiem izvēlēties neapdomātu pirkumu, tikai
nolūkā iegūt balvu un mazinot iespēju uzņēmumam ar nepamatotu pircēju
piesaistīšanu palielināt sava uzņēmuma peļņu. Likumprojekts veicinās
uzņēmējdarbības brīvāku vidi un sekmēs auditorijas veidošanu masu saziņas
līdzekļiem. Nav plānots bezdarba
palielinājums vai ražošanas samazinājums. |
||||||||||||||
|
Šis
likumprojekts ietekmēs plaša patēriņa preču ražotājus, pārdevējus un
izplatītājus, kā arī reklāmas aģentūras, kas organizē t.s. reklāmas
loterijas. |
||||||||||||||
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Pieņemot
šo likumprojektu tiks mazināta t.s. reklāmas loteriju ietekme uz gados
jauniem pircējiem, kam vēl nav attīstījusies vērtību hierarhija un kas domā,
ka tikai tādā veidā var gūt materiālo labumu, azarta ierobežošana. Spēles
azarts tiek izmantots neapdomāta pirkuma lēmuma labā; nauda, kas iegūta no
šādas iracionālas uzvedības jāinvestē atpakaļ sabiedrībā, nevis kāda uzņēmuma
peļņā. |
||||||||||||||
4. Ietekme
uz vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
|
|||||||||||||||
|
(tūkst.
latu) |
||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
|||||||||||||||
3.
Finansiālā ietekme |
|||||||||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi izdevumu finansēšanai |
|||||||||||||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|||||||||||||||
6. Cita informācija |
|||||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
|||||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais akts
|
|||||||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Rekomendācija
Eiropas Parlamenta un padomes regulai attiecībā uz pārdošanas veicināšanu
iekšējā tirgū (2001/0227 (COD)) |
||||||||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Rekomendācija
Eiropas Parlamenta un padomes regulai attiecībā uz pārdošanas veicināšanu
iekšējā tirgū (2001/0227 (COD)) |
||||||||||||||
2.tabula |
|||||||||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||||||||||
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|||||||||||||||
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
notikušas ar Latvijas Tirgotāju asociāciju, Latvijas Reklāmas asociāciju,
Latvijas Preses izdevēju asociāciju, kā arī saņemti priekšlikumi no Latvijas
bezalkoholisko dzērienu uzņēmēju asociācijas. Likumprojekts
izskatīts Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas Padomes sēdē, kur
pieņemts zināšanai bez iebildumiem. |
||||||||||||||
2. Kāda ir
šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas
Tirgotāju asociācija, Latvijas Reklāmas asociācija, Latvijas Preses izdevēju
asociācija principāli atbalsta likumprojekta pieņemšanu, ņemti vērā izteiktie
priekšlikumi. Nav ņemti
vērā Latvijas bezalkoholisko dzērienu uzņēmēju asociācijas priekšlikumi
atcelt ierobežojumu organizēt ne vairāk kā trīs vienas preces loterijas gada
laikā, kā arī noteikt atšķirīgas prasības reklāmas izplatīšanai dažādos
medijos. |
||||||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Masu
saziņas līdzekļos vienu reizi ceturksnī tiek sniegta informācija par to, kādi
ir preču un pakalpojumu loteriju organizēšanas apjomi un ieņēmumi valsts
budžetā. |
||||||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas. |
||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde
|
|||||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likumprojektu
ieviesīs Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija, nepaplašinot savu
pienākumu apjomu. |
||||||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Ar
masu saziņas līdzekļu palīdzību. |
||||||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Izložu un azartspēļu uzraudzības
inspekcijas amatpersonu lēmumu personas, kuru intereses tas aizskar vai
ierobežo, var pārsūdzēt inspekcijas priekšniekam. Inspekcijas
priekšnieka lēmumu var pārsūdzēt tiesā. |
||||||||||||||
Finanšu
ministrs O.Spurdziņš
Valsts
sekretāres vietniece |
Juridiskā
dienesta vadītājs |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
S.Zvidriņa |
E.Strazdiņa |
M. Radeiko |
S.Birne |
01.07.2005
10:03
1112
S.Birne
7504954, Signe.Birne@iaui.gov.lv