Likumprojekts
Eiropas Savienības Kohēzijas
fonda projektu vadības likums
Vispārīgie noteikumi
1.pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir izveidot efektīvu un caurskatāmu Eiropas Savienības Kohēzijas fonda (turpmāk Kohēzijas fonds) projektu vadību Latvijā, ciktāl to nenosaka Eiropas Savienības tiesību akti.
2.pants.
Likuma darbība
(1) Likums nosaka par Kohēzijas fonda līdzekļiem
finansēto vides infrastruktūras, transporta infrastruktūras projektu un ar to
īstenošanu un vadību saistīto tehniskās palīdzības projektu (turpmāk
projekts) sagatavošanu, apstiprināšanu, īstenošanu un uzraudzību.
(2) Likums ir piemērojams projektiem, kuri tiek
finansēti no Kohēzijas fonda un ir apstiprināti Eiropas Komisijā līdz 2006.gada
31.decembrim.
3.pants.
Likumā lietotie termini
Likumā
lietoti šādi termini:
1) ietvara dokuments Kohēzijas
fonda līdzekļu izmantošanas nacionālais politikas plānošanas dokuments, kurā
norādīti attiecīgās nozares mērķi, to sasniegšanas veidi un projektu atlases
kritēriji, kā arī noteikti iespējamie Kohēzijas fonda
projekti;
2) vadošā iestāde Finanšu
ministrija;
3) maksājumu iestāde Valsts
kase;
4) starpniekinstitūcija Vides
ministrija (vides aizsardzības nozares projektiem) un Satiksmes ministrija
(transporta nozares projektiem);
5) projekta iesniedzējs valsts
pārvaldes iestāde, pašvaldība vai Latvijas Republikā reģistrēta juridiska
persona, kura iesniegusi projekta iesniegumu projekta īstenošanai par Kohēzijas
fonda līdzekļiem;
6) ieviešanas iestāde valsts
pārvaldes iestāde, pašvaldība vai Latvijas Republikā reģistrēta juridiska
persona, kas īsteno projektu;
7) atbalsta saņēmējs valsts
pārvaldes iestāde, pašvaldība vai Latvijas Republikā reģistrēta juridiska
persona, kas ir projekta īstenošanā radīto labumu saņēmēja;
8) projekta izpildītājs fiziska
vai juridiska persona, kas iepirkuma procedūrā ieguvusi tiesības sniegt
pakalpojumus, veikt preču piegādes vai būvdarbus projekta īstenošanai.
II nodaļa
Projektu vadībā iesaistītās institūcijas un to
funkcijas projektu īstenošanā
4.pants.
Vadošā iestāde
(1) Vadošā iestāde nodrošina Kohēzijas
fonda līdzekļu izmantošanas administratīvo vadību, iesaistīto iestāžu darba
koordināciju un sadarbību ar Eiropas Komisiju.
(2) Vadošās iestādes darbu vada Finanšu
ministrijas iecelta amatpersona.
(3) Finanšu ministrija nodrošina vadošās
iestādes funkciju nodalīšanu no projektu finanšu kontroles un audita funkcijām.
(4) Vadošā iestāde veic šādas funkcijas:
1) izvērtē starpniekinstitūcijas
iesniegto attiecīgās nozares ietvara dokumenta daļu vai grozījumus tajā;
2) sagatavo
ietvara dokumentu vai grozījumus tajā un iesniedz apstiprināšanai Ministru kabinetā;
3) saskaņo apstiprināto ietvara dokumentu
vai grozījumus tajā ar Eiropas Komisiju;
4) iesniedz Ministru kabinetā ar Eiropas
Komisiju saskaņoto ietvara dokumentu vai grozījumus tajā un tiesību akta
projektu, kurā noteikti uzdevumi ietvara dokumenta īstenošanai;
5) Ministru kabineta noteiktajā kārtībā
veic starpniekinstitūcijas iesniegtā projekta iesnieguma izvērtēšanu;
6) izvērtē starpniekinstitūcijas
sagatavotos priekšlikumus par grozījumiem Eiropas Komisijas lēmumā par projekta
apstiprināšanu (turpmāk Eiropas Komisijas lēmums) vai finanšu memorandā un
iesniedz tos apstiprināšanai Eiropas Komisijā;
7) pārbauda starpniekinstitūcijas iesniegtos
projektu īstenošanas pārskatus;
8) nodrošina pārskatu un informācijas par
Kohēzijas fonda līdzekļu izmantošanu valstī sagatavošanu, pārbaudi un
iesniegšanu Eiropas Komisijā;
9) pārskata Kohēzijas fonda līdzekļu
izmantošanu reglamentējošos Latvijas Republikas normatīvos aktus un sagatavo
projektus par grozījumiem tajos, nodrošinot minēto normatīvo aktu atbilstību
Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem
pēc grozījumu izdarīšanas tajos, un pilnveido Kohēzijas fonda vadības un
uzraudzības procedūras;
10) organizē informācijas un publicitātes
pasākumus par valstij piešķirto Kohēzijas fonda līdzekļu izmantošanu.
(5) Ja projekta iesniedzējs ir vadošā iestāde, tā veic starpniekinstitūcijas
funkcijas, nodrošinot projekta īstenošanas un kontroles funkciju nodalīšanu
iestādē.
5.pants.
Maksājumu iestāde
(1) Maksājumu iestāde nodrošina Kohēzijas
fonda līdzekļu izmantošanas finanšu vadību un izdevumu sertificēšanu atbilstoši
Komisijas 2002.gada 29.jūlija Regulas (EK) Nr.1386/2002, ar ko nosaka sīki
izstrādātus piemērošanas noteikumus Padomes Regulai (EK) Nr.1164/94 attiecībā
uz tās palīdzības pārvaldības un kontroles sistēmām, kas piešķirta no Kohēzijas
fonda, kā arī kārtību finansiālu labojumu veikšanai, prasībām.
(2) Maksājumu iestāde veic šādas
funkcijas:
1) pieprasa un saņem Kohēzijas fonda
finansējumu no Eiropas Komisijas. Maksājumu iestāde iesniedz Eiropas Komisijai
projekta avansa pieprasījumu, starpposma izdevumu deklarāciju un noslēguma
izdevumu deklarāciju kopā ar projekta noslēguma ziņojumu un atzinumu par
projekta noslēguma izdevumu deklarāciju;
2) pamatojoties uz starpniekinstitūcijas
iesniegtajiem maksā
juma dokumentiem, pēc to atbilstības pārbaudes veic
maksājumus projekta ietvaros.
(3) Ja projekta iesniedzējs ir maksājumu
iestāde, tā veic starpniekinstitūcijas funkcijas, nodrošinot projekta
īstenošanas un kontroles funkciju nodalīšanu iestādē.
6.pants.
Starpniekinstitūcija
(1) Starpniekinstitūcija nodrošina
Kohēzijas fonda projektu īstenošanas administratīvo, tehnisko un finanšu
vadību.
(2) Starpniekinstitūcija
veic šādas funkcijas:
1) izstrādā Kohēzijas fonda attiecīgās
nozares ietvara dokumenta daļu un iesniedz to vadošajai iestādei izvērtēšanai
un iekļaušanai ietvara dokumentā;
2) veic projektu atlasi;
3) izvērtē projekta iesniegumu;
4) slēdz līgumu par projekta īstenošanas
un uzraudzības kārtību ar atbalsta saņēmēju un ieviešanas iestādi vai tikai ar
atbalsta saņēmēju;
5) iesniedz vadošajā iestādē izvērtēšanai
priekšlikumus par grozījumiem Eiropas Komisijas lēmumā vai finanšu memorandā;
6) Ministru kabineta noteiktajā kārtībā
iesniedz vadošajā iestādē un maksājumu iestādē projekta pārskatus;
7) izveido iepirkuma komisiju un organizē
iepirkuma procedūru projekta īstenošanas vajadzībām atbilstoši Latvijas
Republikas normatīvajos aktos noteiktajām valsts vai pašvaldību iepirkuma
procedūrām;
8) noslēdz līgumu ar iepirkuma procedūrā
izvēlēto projekta izpildītāju par pakalpojumu sniegšanu, preču piegāžu vai
būvdarbu veikšanu (turpmāk iepirkuma līgums);
9) ja nepieciešams, slēdz līgumu par
neatkarīgu būvuzraudzību (ja projekta īstenošanas procesā tiek veikti
būvdarbi);
10) iesniedz vadošajā iestādē projekta
avansa maksājuma pieprasījumu;
11) Ministru kabineta noteiktajā kārtībā
pārbauda ieviešanas iestādes iesniegtos maksājuma dokumentus un iesniedz tos maksājumu
iestādē;
12) organizē informācijas un publicitātes
pasākumus par nozares projektu īstenošanu.
(3) Starpniekinstitūcija pēc saskaņošanas
ar vadošo iestādi var deleģēt šā panta 7., 8. un 9.punktā minētās funkcijas
ieviešanas iestādei vai atbalsta saņēmējam. Par deleģēto funkciju īstenošanu un
kontroli ir atbildīga starpniekinstitūcija.
(4) Ja projekta iesniedzējs ir
starpniekinstitūcija, tā veic savas funkcijas, nodrošinot projekta īstenošanas
un kontroles funkciju nodalīšanu iestādē.
7.pants.
Sadarbība iestāžu funkciju īstenošanā
Vadošā iestāde, maksājumu iestāde un
starpniekinstitūcija slēdz sadarbības līgumu par funkciju īstenošanas kārtību
Kohēzijas fonda attiecīgās nozares projektu īstenošanā un uzraudzībā.
8.pants.
Ieviešanas iestāde un atbalsta saņēmējs
(1) Ieviešanas iestāde veic šādas
funkcijas:
1) ja nepieciešams, sagatavo un iesniedz
starpniekinstitūcijai izvērtēšanai priekšlikumus par grozījumiem Eiropas
Komisijas lēmumā vai finanšu memorandā;
2) sagatavo projekta iepirkuma
dokumentāciju un iesniedz to starpniekinstitūcijai;
3) nodrošina Eiropas Komisijas lēmuma vai
finanšu memoranda speciālo nosacījumu izpildi;
4) atbilstoši iepirkuma līgumam nodrošina
projekta izpildītāja iesniegto maksājuma dokumentu (par saņemto pakalpojumu,
piegādāto preču un veikto būvdarbu apjomu, kvalitāti un citiem iepirkuma līguma
noteikumiem) pārbaudi, kā arī sagatavo un iesniedz starpniekinstitūcijai
maksājuma dokumentus un projekta izdevumu deklarāciju;
5) iesniedz starpniekinstitūcijai
pārskatus un informāciju par projekta īstenošanu;
6) organizē informācijas un publicitātes
pasākumus par īstenoto projektu.
(2) Atbalsta saņēmējs ir norādīts
projekta iesniegumā.
(3) Atbalsta saņēmējs veic šādas
funkcijas:
1) nodrošina projekta īstenošanā radīto
labumu uzskaiti savā grāmatvedībā;
2) nodrošina projekta īstenošanā radīto
labumu racionālu izmantošanu un uzturēšanu atbilstoši prasībām, kas noteiktas
normatīvajos aktos budžeta un finanšu jomā.
(4) Ja ieviešanas iestāde nav atbalsta
saņēmēja, tā var nodot atsevišķas šajā likumā minētās funkcijas atbalsta
saņēmējam, un atbalsta saņēmējs var nodot atsevišķas šajā likumā minētās
funkcijas ieviešanas iestādei, noslēdzot līgumu par projekta īstenošanu. Par
nodoto funkciju īstenošanu ir atbildīga institūcija, kurai saskaņā ar šo likumu
ir jāveic attiecīgās funkcijas.
(5) Ieviešanas iestāde un atbalsta
saņēmējs šā panta ceturtajā daļā noteiktos līgumus saskaņo ar
starpniekinstitūciju.
III nodaļa
Projekta iesnieguma iesniegšana, saskaņošana un
apstiprināšana
9.pants.
Projekta iesnieguma iesniegšana
(1) Projekta iesniedzējs sagatavo un
iesniedz projekta iesniegumu attiecīgās nozares starpniekinstitūcijā.
(2) Projekta iesniedzējs plāno projekta
īstenošanai nepieciešamo finansējumu.
10.pants.
Projekta iesnieguma saskaņošana
(1) Starpniekinstitūcija izvērtē projekta
iesnieguma atbilstību normatīvajos aktos transporta un sakaru, vides, budžeta
un finanšu jomā noteiktajām prasībām, ietvara dokumentā noteiktajām prasībām,
kā arī tā tehniski ekonomisko lietderību un pieņem lēmumu par projekta
iesnieguma iesniegšanu saskaņošanai vadošajā iestādē vai noraidīšanu.
(2) Ja iesniegtais projekta iesniegums ir
nepilnīgs, starpniekinstitūcija sagatavo atzinumu par projekta iesniegumu un
nosūta to projekta iesniedzējam. Projekta iesniedzējs precizē projekta
iesniegumu atbilstoši starpniekinstitūcijas atzinumam un atkārtoti iesniedz to
starpniekinstitūcijai.
(3) Vadošā iestāde izvērtē projekta
iesnieguma atbilstību normatīvajos aktos budžeta un finanšu jomā noteiktajām
prasībām un ietvara dokumentā noteiktajām prasībām un pieņem lēmumu par
projekta iesnieguma iesniegšanu apstiprināšanai Eiropas Komisijā vai
noraidīšanu.
(4) Ja iesniegtais projekta iesniegums ir
nepilnīgs, vadošā iestāde sagatavo atzinumu par projekta iesniegumu un nosūta to
starpniekinstitūcijai. Starpniekinstitūcija precizē projekta iesniegumu un
atkārtoti iesniedz to vadošajai iestādei.
(5) Starpniekinstitūcija vadošās iestādes
atzinumu par projekta iesniegumu nosūta projekta iesniedzējam. Projekta
iesniedzējs precizē projekta iesniegumu atbilstoši vadošās iestādes atzinumam
un atkārtoti iesniedz to starpniekinstitūcijai saskaņošanai ar vadošo iestādi.
11.pants.
Maksājumu iestādes vai starpniekinstitūcijas projekta iesnieguma saskaņošana
(1) Ja projekta iesniedzējs ir maksājumu
iestāde vai starpniekinstitūcija, tā izstrādā projekta iesniegumu un iesniedz
to vadošajai iestādei.
(2) Vadošā iestāde izvērtē
starpniekinstitūcijas vai maksājumu iestādes iesniegtā projekta iesnieguma
atbilstību normatīvajos aktos budžeta un finanšu jomā noteiktajām prasībām un
pieņem lēmumu par tā iesniegšanu apstiprināšanai Eiropas Komisijā.
(3) Ja maksājumu iestādes vai
starpniekinstitūcijas iesniegtais projekta iesniegums ir nepilnīgs, vadošā
iestāde sagatavo atzinumu un nosūta to maksājumu iestādei vai
starpniekinstitūcijai. Starpniekinstitūcija vai maksājumu iestāde precizē
projekta iesniegumu un atkārtoti iesniedz vadošajai iestādei.
(4) Ja projekta iesniedzējs ir vadošā
iestāde, tā nodrošina projekta iesnieguma sagatavošanas funkcijas nodalīšanu no
projekta iesnieguma pārbaudes un apstiprināšanas funkcijas.
12.pants. Projekta iesnieguma apstiprināšana
(1) Vadošā iestāde piecu darbdienu laikā
pēc dokumentu saņemšanas no Eiropas Komisijas informē starpniekinstitūciju un
maksājumu iestādi (ja tā ir projekta iesniedzēja) par Eiropas Komisijas
iebildumiem un komentāriem par projekta iesniegumu.
(2) Jebkurus grozījumus projekta
iesniegumā, kurus veic pēc projekta iesnieguma iesniegšanas Eiropas Komisijā,
starpniekinstitūcija vai maksājumu iestāde (ja tā ir projekta iesniedzēja)
piecu darbdienu laikā saskaņo ar vadošo iestādi.
(3) Vadošā iestāde piecu darbdienu laikā
pēc dokumentu saņemšanas rakstiski informē starpniekinstitūciju un maksājumu
iestādi par Eiropas Komisijas lēmumu par projekta iesniegumu.
IV nodaļa
Projektu vienotās informācijas un vadības sistēmas
13.pants. Projektu vienotā informācijas sistēma
(1) Vadošā iestāde izveido un uztur
Kohēzijas fonda projektu vienoto informācijas sistēmu.
(2) Kārtību, kādā piešķir un anulē
lietotāja tiesības Kohēzijas fonda projektu vienotajā informācijas sistēmā,
nosaka Ministru kabinets.
14.pants. Projektu vadības un kontroles sistēma
(1) Starpniekinstitūcija ne vēlāk kā
mēneša laikā pēc apstiprinoša Eiropas Komisijas lēmuma saņemšanas iesniedz vadošajai
iestādei projekta īstenošanā iesaistīto institūciju iekšējo projekta vadības un
kontroles sistēmu aprakstus.
(2) Par jebkuriem grozījumiem iekšējo
projekta vadības un kontroles sistēmu aprakstos starpniekinstitūcija divu
nedēļu laikā informē vadošo iestādi, vienlaikus iesniedzot dokumentus, kuros
veikti grozījumi.
(3) Kārtību, kādā veicama Kohēzijas fonda
projektu vadības un kontroles sistēmas uzraudzība, nosaka Ministru kabinets.
V nodaļa
Projektu īstenošanas uzraudzība
15.pants.
Uzraudzības komiteja
(1) Projektu īstenošanas atbilstību
tiesību aktos noteiktajām prasībām budžeta un finanšu jomā uzrauga un izvērtē
uzraudzības komiteja. Uzraudzības komitejas lēmumiem ir rekomendējoša nozīme.
(2) Uzraudzības komitejas locekļi ir:
1) vadošās iestādes vadītājs
uzraudzības komitejas priekšsēdētājs;
2) vadošās iestādes pārstāvis
uzraudzības komitejas priekšsēdētāja vietnieks;
3) Valsts kancelejas pārstāvis;
4) starpniekinstitūcijas Vides
ministrijas pārstāvis;
5) starpniekinstitūcijas Satiksmes
ministrijas pārstāvis;
6) maksājumu iestādes pārstāvis;
7) Eiropas Komisijas pārstāvis;
8) Eiropas Investīciju bankas pārstāvis;
9) Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības
bankas pārstāvis;
10) ja nepieciešams, citu starptautisko
finanšu institūciju pārstāvji.
(3) Komitejas sēdes daļā par attiecīgās
nozares projektiem var piedalīties:
1) pārstāvji no katras ieviešanas
iestādes;
2) kompetentu nevalstisko organizāciju
pārstāvji;
3) pārstāvis no katras pašvaldību un
reģionālās iestādes, kuras intereses ietekmē projekta īstenošana;
4) ja nepieciešams, citas organizācijas
vai iestādes pārstāvis.
16.pants.
Uzraudzības komitejas darbība
(1) Uzraudzības komiteja darbojas saskaņā
ar tās apstiprinātu nolikumu. Vadošā iestāde veic uzraudzības komitejas
sekretariāta funkcijas.
(2) Uzraudzības komitejas sēdes notiek ne
retāk kā divas reizes gadā.
(3) Uzraudzības komitejai ir šādi
pienākumi:
1) uzraudzīt un izvērtēt projektu
īstenošanu vides un transporta nozarē;
2) pārraudzīt projektu finansiālo un
fizisko (indikatoru) izpildi saskaņā ar Eiropas Komisijai iesniegtajiem
finansēšanas un darba plāniem;
3) izvērtēt uzraudzības komitejai
iesniegtos priekšlikumus par grozījumiem Eiropas Komisijas lēmumā vai finanšu
memorandā.
(4) Uzraudzības komitejai ir šādas
tiesības:
1) ierosināt veikt pasākumus projektu
mērķu sasniegšanai;
2) izteikt viedokli par sagatavotajiem
projektu uzraudzības ziņojumiem vai gadskārtējiem progresa ziņojumiem;
3) izteikt viedokli par pasākumiem, kas
veicami, lai publicētu informāciju un nodrošinātu tās pieejamību, kā arī
iesniegtu Eiropas Komisijai nepieciešamo
informāciju;
4) pieprasīt visām iesaistītajām pusēm
papildu informāciju par projektu īstenošanu.
VI nodaļa
Finanšu kontrole un audits
17.pants.
Institūciju funkcijas projektu īstenošanas kontrolē
(1) Finanšu ministrija iesniedz Eiropas
Komisijai šā likuma 3.panta 2., 3. un 4.punktā minēto iestāžu audita plānus un
pārskatus.
(2) Starpniekinstitūcija:
1) veic pārbaudes projekta īstenošanas
vietā;
2) veic Kohēzijas fonda projektu vadībā
iesaistīto institūciju (izņemot vadošo iestādi un maksājumu iestādi) iekšējo
kontroles sistēmu atbilstības un efektivitātes auditu;
3) veic projektu izdevumu izlases
pārbaudes;
4) iesniedz vadošajai iestādei ziņojumus
(kopijas) par šā panta otrās daļas 1.punktā minētajām pārbaudēm;
5) iesniedz Finanšu ministrijai un
vadošajai iestādei ziņojumus (kopijas) par šā panta otrās daļas 2. un 3.punktā
minēto auditu un pārbaudēm;
6) katru gadu iesniedz Finanšu
ministrijai un vadošajai iestādei iekšējā audita plānus;
7) iesniedz vadošajai iestādei šā panta
otrās daļas 1.punktā minēto pārbaužu metodikas aprakstu;
8) iesniedz Finanšu ministrijai šā panta
otrās daļas 2. un 3.punktā minēto pārbaužu metodikas aprakstu.
(3) Šā panta otrās daļas 2. un 3.punktā
minēto auditu un pārbaudes veic starpniekinstitūcijas struktūrvienība, kas nav
tieši iesaistīta projekta īstenošanā, maksājumu veikšanā un šā panta otrās
daļas 1.punktā minētās pārbaudes veikšanā.
(4) Vadošā iestāde izvērtē šā panta otrās
daļas 1.punktā minēto pārbaužu rezultātus, un Finanšu ministrija izvērtē šā
panta otrās daļas 2. un 3.punktā minēto pārbaužu un audita rezultātus, kā arī
izmantoto metodiku, un vadošā iestāde informē par to maksājumu iestādi.
(5) Vadošajai iestādei un maksājumu
iestādei ir tiesības veikt šā panta otrās daļas 1.punktā minētās pārbaudes, un
maksājumu iestādei un Finanšu ministrijai ir tiesības veikt šā panta otrās
daļas 2. un 3.punktā minētās pārbaudes un auditu.
(6) Lai nodrošinātu Kohēzijas fonda
līdzekļu izmantošanas vadību, Ministru kabinets nosaka:
1) kārtību, kādā Kohēzijas fonda projektu vadībā
iesaistītās institūcijas sniedz ziņas par konstatētajiem pārkāpumiem un
neatbilstību projektu īstenošanā;
2) kārtību, kādā uzskaita un atmaksā no
Kohēzijas fonda līdzekļiem finansēto projektu ietvaros neatbilstoši veiktos
izdevumus;
3) kārtību, kādā Kohēzijas fonda projektu
vadībā iesaistītās institūcijas veic pārbaudes projektu īstenošanas vietā;
4) kārtību, kādā Kohēzijas fonda projektu
vadībā iesaistītās institūcijas veic projektu izdevumu izlases pārbaudes;
5) kārtību, kādā Kohēzijas fonda projektu
vadībā iesaistītās institūcijas veic grozījumus finanšu memorandā vai Eiropas
Komisijas lēmumā.
18.pants.
Projektu īstenošanas audits
(1) Projekti ir pakļauti vadošās
iestādes, maksājumu iestādes, Valsts kontroles, Eiropas Komisijas un Eiropas
Revīzijas palātas ierosinātam auditam.
(2) Vadošā iestāde, maksājumu iestāde,
starpniekinstitūcija, ieviešanas iestāde un atbalsta saņēmējs:
1) uzrāda auditoriem ar projektu
īstenošanu saistītos dokumentus (arī elektroniski noformētos dokumentus);
2) nodrošina pieeju dokumentācijai par
finanšu līdzekļiem, citām materiālajām vērtībām un telpām, ja minētā
dokumentācija attiecas uz veicamo auditu;
3) nodrošina nepieciešamo dokumentu
izrakstu un kopiju sagatavošanu;
4) sniedz auditoriem paskaidrojumus par
projektu sagatavošanu, īstenošanu un uzraudzību.
19.pants.
Projekta noslēguma izdevumu deklarācijas pārbaude
Finanšu ministrijas struktūrvienība, kuras
funkcijas ir nodalītas no vadošās iestādes, maksājumu iestādes un
starpniekinstitūcijas funkcijām, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā veic
projekta noslēguma izdevumu deklarācijas neatkarīgu pārbaudi, sagatavo atzinumu
un iesniedz to vadošajai iestādei.
20.pants.
Projektu dokumentācijas uzglabāšana
Dokumentus, kas saistīti ar projekta
sagatavošanu un īstenošanu, visas projekta īstenošanā iesaistītās iestādes
glabā atbilstoši prasībām, kas noteiktas
normatīvajos aktos par dokumentu uzglabāšanas termiņiem.
Pārejas noteikums
Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē
Ministru kabineta 2004.gada 13.aprīļa noteikumi Nr.298 "Noteikumi par
kārtību, kādā sagatavo, apstiprina, īsteno un uzrauga no Eiropas Savienības
Kohēzijas fonda līdzekļiem finansētos projektus" (Latvijas Vēstnesis,
2004, 66.nr.).
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
||||||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreiz Kohēzijas fonda vadību Latvijā nosaka 2004.gada 13.aprīļa Ministru kabineta noteikumi Nr.298 Noteikumi par kārtību, kādā sagatavo, apstiprina, īsteno un uzrauga no Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzekļiem finansētos projektus. Lai izvērtētu spēkā esošās Kohēzijas fonda projektu vadības sistēmas tiesiskos aspektus un lemtu par nepieciešamajiem uzlabojumiem 2004.gada 30.novembrī ar Finanšu ministrijas rīkojumu Nr.1107 tika izveidota Juridiskā darba grupa, kas secināja, ka pašreiz spēkā esošajos normatīvajos aktos nav noteikts deleģējums Ministru kabinetam izdot ārējus normatīvus aktus par Kohēzijas fonda projektu vadības jautājumiem, kā arī konstatēja citas nepilnības esošajā regulējumā. Tika nolemts izstrādāt likumu, kas noteiktu pārskatāmāku Kohēzijas fonda līdzekļu izmantošanas kārtību Latvijā, deleģējumu Ministru kabinetam izdot ārējus normatīvus aktus Kohēzijas fonda projektu vadības nodrošināšanai un būtu atbilstošs Valsts pārvaldes iekārtas likumam un administratīvo procesu regulējošo normatīvo aktu prasībām. |
|
|||||||||
|
Likumprojekta mērķis ir izveidot efektīvu
un caurskatāmu Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzekļu izmantošanas
kārtību tā finansēto vides un transporta infrastruktūras projektu īstenošanai
Latvijā. Likumprojekts nosaka Kohēzijas fonda
projektu vadībā iesaistīto institūciju funkcijas, projektu sagatavošanas,
apstiprināšanas, īstenošanas un uzraudzības kārtību, cik tālu to nenosaka
Eiropas Savienības tiesību akti. Likumprojektā iekļauts arī deleģējums
Ministru kabinetam izdot normatīvus aktus šajā jomā. |
|
|||||||||
3. Cita informācija
|
|
|
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekta
pieņemšana uzlabos Kohēzijas fonda projektu vadības kārtību, veicinot tā
finansēto vides un transporta infrastruktūras projektu īstenošanu, kuru
mērķis ir sociālo un ekonomisko atšķirību mazināšana Eiropas Kopienas
reģionos. Tādējādi sagaidāmā ietekme uz uzņēmējdarbības vidi ir pozitīva.
Likumprojekta pieņemšana nepalielinās komersantu izmaksas. |
|
|||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts
noteiks pārskatāmāku kārtību Kohēzijas fonda līdzekļu izmantošanai un tā
finansēto projektu vadībai vides aizsardzības nozarē. |
|
|||||||||
|
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
|||||||
|
2005. |
2006. |
2007. |
2008. |
|
|
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
|
|||||
3. Finansiālā
ietekme |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
|
|||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
|
|||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
|
|||||
6. Cita
informācija: |
|
|
|
|
|
|
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
|
||||||||||
2. Cita informācija
|
|
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, ko tā uzņēmusies, 2003.gadā Atēnās parakstot un
noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas Savienībai līgumu. Likumprojekta
sagatavošanā ir ņemti vērā Eiropas Savienības tiesību akti: -
Padomes
1994.gada 16.maija Regula (EK) Nr.1164/94 par Kohēzijas fonda izveidi; -
Padomes
1999.gada 21.jūnija Regula (EK) Nr. 1264/1999, kas groza regulu (EK)
Nr.1164/94 par Kohēzijas fonda izveidi; -
Padomes
1999.gada 21.jūnija Regula Nr.1265/1999, kas groza II pielikumu Regulā (EK)
Nr. 1164/94 par Kohēzijas fonda izveidi; -
Komisijas
1994.gada 26.jūlija Regula (EK) Nr.1831/94 par pārkāpumiem Kohēzijas fonda finansēšanā
un nepamatoti izmaksāto līdzekļu atgūšanu un par informācijas sistēmas
izveidi šajā jomā; -
Komisijas
2002.gada 29.jūlija Regula (EK) Nr.1386/2002, ar ko nosaka sīki izstrādātus
piemērošanas noteikumus Padomes Regulai (EK) Nr.1164/94 attiecībā uz tās
palīdzības pārvaldības un kontroles sistēmām, kas piešķirta no Kohēzijas
fonda, kā arī kārtību finansiālu labojumu veikšanai; -
Komisijas
2003.gada 6.janvāra Regula (EK) Nr.16/2003, ar ko nosaka īpašus sīki
izstrādātus īstenošanas noteikumus Padomes Regulai (EK) Nr.1164/94 par
izdevumu attaisnošanu saistībā ar Kohēzijas fonda daļēji finansētiem
pasākumiem; -
Komisijas
2004.gada 1.aprīļa Regula (EK) Nr.621/2004 ar ko paredz noteikumus Padomes
Regulas (EK) Nr.1164/94 īstenošanai attiecībā uz informācijas un publicitātes
pasākumiem sakarā ar Kohēzijas fonda darbību. |
|
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts
atbilst šādiem Eiropas Savienības tiesību aktiem:. -
Padomes
1994.gada 16.maija Regulai (EK) Nr.1164/94 par Kohēzijas fonda izveidi; -
Padomes
1999.gada 21.jūnija Regulai (EK) Nr. 1264/1999, kas groza regulu (EK)
Nr.1164/94 par Kohēzijas fonda izveidi; -
Padomes
1999.gada 21.jūnija Regulai Nr.1265/1999, kas groza II pielikumu Regulā (EK)
Nr. 1164/94 par Kohēzijas fonda izveidi; -
Komisijas
1994.gada 26.jūlija Regulai (EK) Nr.1831/94 par pārkāpumiem Kohēzijas fonda
finansēšanā un nepamatoti izmaksāto līdzekļu atgūšanu un par informācijas
sistēmas izveidi šajā jomā; -
Komisijas
2002.gada 29.jūlija Regulai (EK) Nr.1386/2002, ar ko nosaka sīki izstrādātus
piemērošanas noteikumus Padomes Regulai (EK) Nr.1164/94 attiecībā uz tās
palīdzības pārvaldības un kontroles sistēmām, kas piešķirta no Kohēzijas
fonda, kā arī kārtību finansiālu labojumu veikšanai; -
Komisijas
2003.gada 6.janvāra Regulai (EK) Nr.16/2003, ar ko nosaka īpašus sīki
izstrādātus īstenošanas noteikumus Padomes Regulai (EK) Nr.1164/94 par
izdevumu attaisnošanu saistībā ar Kohēzijas fonda daļēji finansētiem
pasākumiem; -
Komisijas
2004.gada 1.aprīļa Regulai (EK) Nr.621/2004 ar ko paredz noteikumus Padomes
Regulas (EK) Nr.1164/94 īstenošanai attiecībā uz informācijas un publicitātes
pasākumiem sakarā ar Kohēzijas fonda darbību. |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||
5. Cita informācija
|
|
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
||||||||||
Likumprojekta sagatavošanas procesā
konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas. |
|
||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekta saskaņošanas procesā konsultācijas notikušās ar Latvijas Pašvaldības savienību un Nacionālās trīspusējās sadarbības padomi. |
|
|||||||||
Informācija par likumprojektu sabiedrības saziņas līdzekļos (presē un
intervijas radio, tīklā Internet) nav sniegta. |
|
||||||||||
Likumprojekta sagatavošanas procesā konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
|
||||||||||
5. Cita informācija
|
|
|
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas. |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Esošo institūciju
funkcijas nepaplašinās. Likumprojekts konkretizē Eiropas Savienības tiesību
aktos noteiktās institūciju funkcijas. |
|
|||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Par
izmaiņām Kohēzijas fonda vadības sistēmā tiks sniegta informācija sabiedrības
saziņas līdzekļos (presē un intervijas radio un TV, tīklā Internet). |
|
|||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no likumprojekta piemēro
Administratīvā procesa likumā noteikto administratīvā akta apstrīdēšanas un
pārsūdzēšanas kārtību. |
|
|||||||||
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
||||||||||
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
V. Andrējeva |
E. Strazdiņa |
M.Radeiko |
B. Juhansone |
11.07.2005. 13:45
1458
B. Juhansone
Baiba.Juhansone@fm.gov.lv, 7095552