Izdarīt
Dzelzceļa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1998, 9.nr.; 1999, 5., 23.nr.; 2001, 1.nr.; 2003, 6., 10., 23.nr.; 2004, 8.nr.)
šādus grozījumus:
1. Izteikt 3.panta 5.punktu šādā redakcijā:
"5) personas,
kuras pārvadātāja vai dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja uzdevumā nodrošina
attiecīgos tehnoloģiskos procesus
(dzelzceļa infrastruktūras tehniskā aprīkojuma būvniecību, remontu un tehnisko
apkopi, dzelzceļa ritošā sastāva būvniecību, remontu un tehnisko apkopi,
manevru darbus)."
2. Izslēgt 19.panta ceturto
daļu.
3. Papildināt 19.panta
piekto daļu aiz vārdiem "pieturas punktus" ar vārdiem "kuri ir
publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras objekti".
4. Izteikt 27. un 28.pantu
šādā redakcijā:
"27.pants. Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas
sadalīšana
(1) Publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs ir atbildīgs par dzelzceļa
infrastruktūras jaudas sadalīšanu starp pārvadātājiem tā pārvaldījumā esošajā
infrastruktūrā.
(2) Dzelzceļa
infrastruktūras jauda publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrā sadalāma
tā, lai attiecībā uz pārvadātājiem tiktu ievērots vienlīdzības princips, kā
arī nodrošināta optimāla dzelzceļa infrastruktūras izmantošana.
(3) Publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadalīšanā prioritāte ir tiem
dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumiem, kas tiek sniegti uz valsts vai pašvaldības
dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līguma pamata, un pakalpojumiem, kas pilnīgi
vai daļēji tiek sniegti, izmantojot īpašiem nolūkiem (ātrgaitas, kravas un
tamlīdzīgiem pārvadājumiem) paredzētu vai būvētu valsts publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūru. Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs var prasīt to
zaudējumu atlīdzību, kuri tam rodas, ievērojot noteiktās pārvadājumu
prioritātes.
(4) Publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jauda tiek sadalīta, pamatojoties uz
dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam iesniegtajiem pārvadājumu veikšanas
iesniegumiem, izmantojot attiecīgo dzelzceļa infrastruktūru. Iesniegumus
infrastruktūras pārvaldītājam iesniedz pārvadātāji.
(5) Kārtību, kādā
tiek sadalīta publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jauda (kā arī
dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja rīcību, ja infrastruktūra ir
pārslogota), pārvadājumu veikšanas iesnieguma saturu, tam pievienojamos
dokumentus, finansiālās un citas garantijas, iesniegumu izskatīšanas kārtību,
kā arī rīcību pēc jaudas piešķiršanas nosaka Ministru kabinets.
(6) Iesniegumus
izskata, ievērojot šā panta piektajā daļā minēto Ministru kabineta noteikto
kārtību un ņemot vērā pieejamo un atbilstoši likumā noteiktajām prioritātēm
jau sadalīto publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudu.
(7) Lai veicinātu
optimālu dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu, publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājam, ja tas paredzēts ar pārvadātāju noslēgtajā
līgumā par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu, ir tiesības pieprasīt un
saņemt maksu par dzelzceļa infrastruktūras jaudu, ja tā pieprasīta, bet netiek
izmantota. Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs
neizmantoto jaudu, no kuras atteicies pārvadātājs, iedala citiem pārvadātājiem,
ievērojot šā panta piektajā daļā minēto Ministru kabineta noteikto kārtību.
(8) Publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūras jaudu nedrīkst sadalīt institūcija
(komercsabiedrība), kas sniedz arī pārvadājumu pakalpojumus. Ja publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs sniedz arī dzelzceļa
pārvadājumu pakalpojumus, dzelzceļa infrastruktūras jaudu sadala Valsts
dzelzceļa administrācija.
(9) Publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūra uzskatāma par pārslogotu, ja ritošā sastāva
caurlaišanas jauda tajā tiek izmantota vismaz 75 procentu apmērā.
(10) Publiskās
lietošanas infrastruktūras pārvaldītājam ir tiesības paaugstināt maksu par
pārslogotas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu tikai pēc tam, kad izstrādāts
un ar pārslogotās infrastruktūras izmantotājiem apspriests jaudas
palielināšanas plāns.
(11) Pārvadātājam,
kam piešķirta noteikta jauda, nav tiesību šo jaudu nodot vai pārdot citam
pārvadātājam. Ja pārvadātājs šo aizliegumu pārkāpj, tam var tikt liegtas
turpmākas publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas tiesības.
(12) Par publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu šīs infrastruktūras
pārvaldītājs un pārvadātājs noslēdz līgumu, kurā reglamentēti administratīvi un
finanšu jautājumi. Ja līguma darbības termiņš pārsniedz viena kustības grafika spēkā esības laiku,
slēdz vienošanos par dzelzceļa infrastruktūras ilgtermiņa izmantošanu,
ievērojot pārvadātāja komerciālās vajadzības.
28.pants. Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras
pārskats
Publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs sagatavo publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras pārskatu (tīkla
pārskats), kura saturu un publicēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets."
5. Aizstāt 31.panta pirmās
daļas 13.punktā vārdus "satiksmes ministra" ar vārdiem "Ministru
kabineta".
6. Izteikt 33.panta trešās daļas 2.punktu šādā redakcijā:
"2) kontrolēt civilās aizsardzības pasākumu (to skaitā preventīvo, reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumu) veikšanu dzelzceļa ekspluatācijā;".
7. Aizstāt 34.panta trešajā daļā vārdu "pieteikumu" ar vārdu "iesniegumu".
8.
Aizstāt 36.1 panta
trešajā un ceturtajā daļā un
37.panta otrajā daļā vārdus "satiksmes ministrs" ar vārdiem
"Ministru kabinets".
9. Izteikt 41.panta nosaukumu un pirmo daļu šādā redakcijā:
"41.pants. Rīcība
ārkārtas apstākļos uz dzelzceļa
(1) Privātpersonas, kuru darbība saistīta ar dzelzceļa ekspluatāciju, ārkārtas apstākļos (ugunsgrēks, dabas katastrofa, avārija un citi ārkārtas apstākļi), rīkojas atbilstoši Civilās aizsardzības likumam un citiem normatīvajiem aktiem."
10. Papildināt pārejas noteikumus ar 14., 15. un 16.punktu šādā redakcijā:
"14. Ministru kabinets
sešu mēnešu laikā pēc šā likuma stāšanās spēkā izdod šā likuma 19.panta
piektajā daļā paredzētos noteikumus.
15. Līdz attiecīgo
Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada
1.janvārim ir spēkā šādi Satiksmes ministrijas noteikumi, ciktāl tie nav
pretrunā ar šo likumu:
1) Satiksmes ministrijas 2001.gada 13.septembra
noteikumi Nr.25 "Dzelzceļa ritošā sastāva valsts reģistrācijas
kārtība";
2) Satiksmes ministrijas
2004.gada 8.aprīļa noteikumi Nr.21 "Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadalīšanas
kārtība";
3) Satiksmes
ministrijas 2005.gada 6.janvāra noteikumi Nr.1 "Noteikumi par vilces
līdzekļa vadītāja (mašīnista) instruktora, vilces līdzekļa vadītāja
(mašīnista), vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) palīga kompetences
sertifikāta izsniegšanu, tā derīguma termiņa pagarināšanu un anulēšanu";
4) Satiksmes
ministrijas 2005.gada 6.janvāra noteikumi Nr.2 "Noteikumi par dzelzceļa
speciālista profesionālo kvalifikāciju".
16. Ministru kabinets līdz
2006.gada 1.janvārim izdod šā likuma 27.panta piektajā daļā, 28.pantā, 31.panta
pirmās daļas 13.punktā, 36.1 panta trešajā un ceturtajā daļā
un 37.panta otrajā daļā paredzētos noteikumus."
Normatīvā akta projekta
Grozījumi Dzelzceļa likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saeima Dzelzceļa likuma 19.panta
ceturtajā daļā, 27.panta otrajā daļā, 28.panta pirmajā un trešajā daļā,
31.panta pirmās daļas 13.punktā, 36.1 panta trešajā un ceturtajā
daļā, 37.panta otrajā daļā un 41.panta pirmajā daļā pilnvarojusi Satiksmes
ministru izdot noteikumus un pilnvarojumā formulējusi noteikumu satura
galvenos virzienus. Satiksmes ministra noteikumi, kuri izdoti saskaņā ar
Dzelzceļa likumā doto pilnvarojumu, ietver privātpersonām saistošas normas.
Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likuma 17.panta otrā daļa
nosaka, ja likums paredz pārvaldes iestādei kompetenci izdot ārējus
normatīvos aktus, juridiskā spēka hierarhijā (Administratīvā procesa likuma
15.panta otrā daļa) šādi normatīvie akti ir nākamie pēc Ministru kabineta
noteikumiem un zaudē spēku 2006.gada 1.janvārī. Tādējādi ārēji normatīvie
akti, kurus Satiksmes ministrs izdevis atbilstoši Dzelzceļa likumā dotajam
deleģējumam, zaudēs spēku 2006.gada 1.janvārī un attiecīgos jautājumus būs
nepieciešams regulēt ar tādiem normatīvajiem aktiem, kuri ir saistoši
privātpersonām. |
|
Likumprojekts Grozījumi Dzelzceļa likumā paredz pilnvarot Ministru
kabinetu izdot noteikumus tajos jautājumos, kurus spēkā esošais Dzelzceļa
likums noteicis regulēt ar satiksmes ministra noteikumiem. Pastāvošā kārtība
pēc būtības netiek mainīta. Attiecīgos noteikumus Ministru kabinets izdod ne
vēlāk kā līdz 2006.gada 1.janvārim, kad zaudē spēku satiksmes ministra
noteikumi. Ar likumprojektu tiek arī precizēts, ka Dzelzceļa likuma 19.panta piektā
daļa, kurā Ministru kabinetam dots pilnvarojums noteikt dzelzceļa staciju,
izmaiņas punktu un pieturas punktu atklāšanas, slēgšanas un nosaukuma
piešķiršanas kārtību, attiecas uz publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūru. |
3. Cita informācija |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru ienkāršošanu |
|
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||
6. Cita
informācija |
|
||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus jāizdod vairāki Ministru kabineta noteikumi. Izstrādātajā
normatīvā akta projektā paredzēts pilnvarojums Ministru kabinetam: 1) noteikt kārtību, kādā tiek sadalīta publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras jauda (kā arī dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja rīcību,
ja infrastruktūra ir pārslogota), pārvadājumu veikšanas pieteikumu saturu,
tam pievienojamos dokumentus, finansiālās un citas garantijas, pieteikumu
izskatīšanas kārtību, kā arī rīcību pēc jaudas piešķiršanas; 2) noteikt dzelzceļa ritošā
sastāva reģistrācijas kārtību; 3) noteikt dzelzceļa ritošā sastāva speciālā remonta
un modernizācijas kārtību; 4) noteikt kārtību, kādā pieņem ekspluatācijā jaunbūvētu ritošo sastāvu
vai ritošo sastāvu, kuram ir veikts speciālais remonts vai modernizācija; 5) noteikt dzelzceļa speciālistu profesiju sarakstus, dzelzceļa
speciālistiem izvirzāmās kvalifikācijas prasības un kritērijus, zināšanu vai
prasmju pārbaudes kārtību, dzelzceļa speciālista apliecības un profesionālās
kompetences sertifikāta izsniegšanas, pagarināšanas un anulēšanas kārtību,
prasības personām, kuras veic speciālistu sagatavošanu, kā arī apmācības
programmas un tehnisko līdzekļu sarakstus. Minētos noteikumus
Ministru kabinets izdod ne vēlāk kā līdz 2006.gada 1.janvārim. Bet
noteikumus, kas nosaka kārtību, kādā stacijas, izmaiņas punktus un pieturas
punktus, kuri ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras objekti,
atklāj, slēdz un tiem nosaukumus piešķir, Ministru kabinets izdod sešu mēnešu
laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās.
|
2. Cita informācija |
|
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|
|
|
|
|||
|
|
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Konsultācijas
nav notikušas. |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
|
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
|
|
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas un esošo institūciju
funkcijas netiek paplašinātas. Normatīvā akta izpildes nodrošināšanai ir
nepieciešams papildu laiks Ministru kabineta noteikumu izdošanai. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par normatīvā akta ieviešanu tiks informēta ar publikāciju
laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
|
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona, Dzelzceļa departamenta direktors |
|
|
|
|
V.Legzdiņš |
A.Ļubļina |
D.Andersone |
J.Eiduks |
2005.07.28. 11:10
1016
Juris Zālītis
juris.zalitis@sam.gov.lv, 7028373