Likumprojekts
Eiropas Savienības struktūrfondu vadības likums
I
nodaļa. Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) struktūrfonda izvērtēšana Eiropas Savienības struktūrfondu (turpmāk
struktūrfonds) finansējuma izlietojuma un struktūrfondu vadības
efektivitātes novērtēšana atbilstoši plānošanas dokumentiem;
2) struktūrfonda projekta iesniegums iesniegums
(veidlapa un tās pielikumi) projektam nepieciešamā finansējuma saņemšanai no
struktūrfonda;
3) struktūrfonda projekta iesniedzējs valsts pārvaldes iestāde, pašvaldība,
Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā persona, fiziskā persona;
4) struktūrfonda projektu veidi:
a) atklāta konkursa projekts,
b) grantu shēma,
c) nacionālās programmas projekts,
d) grantu shēmas projekts;
5) atklāta projektu
iesniegumu konkursa vadlīnijas atklāta projektu iesniegumu konkursa sagatavošanas
un norises nosacījumi atbilstoši plānošanas dokumentiem;
6) grantu shēmas apraksts grantu shēmas projektu sagatavošanas un ieviešanas
nosacījumi atbilstoši plānošanas dokumentiem;
7) grantu shēmas projekta iesniegums iesniegums
(veidlapa un tās pielikumi) granta finansējuma saņemšanai;
8) grantu
shēmas projekta iesniedzējs valsts
pārvaldes iestāde, pašvaldība, Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā persona,
individuālais komersants;
9) projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriji:
a) administratīvie vērtēšanas
kritēriji,
b) kvalitātes vērtēšanas
kritēriji,
c) specifiskie vērtēšanas kritēriji;
10) finanšu kontrole un audits:
a) izlases veida pārbaude
projekta īstenošanas vietā,
b) struktūrfondu vadības sistēmas
atbilstības un efektivitātes pārbaude,
c) struktūrfonda
projekta finansējuma pieprasījuma un izdevumu deklarācijas atbilstības izlases
veida pārbaude,
d)
struktūrfondu noslēguma izdevumu deklarāciju pārbaude;
11) plānošanas dokumentos minēto aktivitāšu ieviešanas veidi:
a) atklāts projektu iesniegumu
konkurss,
b) grantu shēma,
c) struktūrfonda nacionālā
programma;
12) uzraudzība struktūrfonda
finansēto pasākumu ieviešanas un izpildes analīze atbilstoši plānošanas
dokumentiem.
2.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir noteikt
struktūrfondu vadību Latvijā, ciktāl to nenosaka Eiropas Savienības tiesību
akti.
3.pants. Likuma darbība
(1) Likums nosaka struktūrfondu vadībā iesaistīto institūciju tiesības un pienākumus, uzraudzības komitejā un vadības komitejā pieņemto lēmumu statusu un struktūrfondu vadībā iesaistīto institūciju lēmumu pieņemšanas, apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību.
(2) Likums attiecas uz 2004.2006.gada Mērķa 1 programmas vadību.
4.pants. Struktūrfondu
vadība
Struktūrfondu vadība ir
programmēšanas periodam nepieciešamo plānošanas dokumentu sagatavošana,
saskaņošana un apstiprināšana, struktūrfondu vadības sistēmas izveide,
struktūrfonda projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriju izstrāde un
apstiprināšana, kā arī struktūrfondu ieviešana, finanšu kontrole, audits,
uzraudzība un izvērtēšana.
5.pants. Struktūrfonda finansējuma piešķiršana
Struktūrfonda projekta
iesnieguma iesniegšana šajā likumā noteiktajā valsts pārvaldes iestādē nerada
pienākumu valsts pārvaldes iestādei piešķirt struktūrfonda projekta
iesniedzējam vai grantu shēmas projekta iesniedzējam finansējumu struktūrfonda
projekta ieviešanai.
II nodaļa. Struktūrfondu vadībā iesaistītās
institūcijas
6.pants. Struktūrfondu
vadības nodrošināšana
Struktūrfondu
vadībā iesaistītās institūcijas ir:
1)
vadošā iestāde;
2)
maksājumu iestāde;
3)
pirmā līmeņa starpniekinstitūcija;
4) otrā
līmeņa starpniekinstitūcija;
5)
struktūrfonda finansējuma saņēmējs;
6)
grantu shēmas apsaimniekotājs;
7)
granta finansējuma saņēmējs;
8)
uzraudzības komiteja;
9)
vadības komiteja.
7.pants. Vadošā iestāde
(1) Vadošās iestādes pienākumi:
1)
nodrošināt struktūrfondu vadību un ieviešanas efektivitāti;
2)
nodrošināt struktūrfondu uzraudzības komitejas sekretariāta funkcijas;
3)
nodrošināt struktūrfondu vadības komiteju sekretariāta funkcijas;
4) nodrošināt
struktūrfondu vadības informācijas un komunikācijas pasākumu izpildi Latvijā;
5) koordinēt
struktūrfondu vadības cilvēkresursu attīstības pasākumu izstrādi un organizēt
to izpildi Latvijā;
6) nodrošināt
tehniskās palīdzības plānošanu, sagatavošanu un uzraudzību;
7) nodrošināt
priekšlikumu sagatavošanu par grozījumiem plānošanas dokumentos;
8) nodrošināt
nevalstisko organizāciju iesaistīšanu vadības komitejā un uzraudzības komitejā.
(2) Vadošās iestādes tiesības:
1)
veikt struktūrfondu finanšu kontroli un auditu;
2) pieprasīt no maksājumu
iestādes, pirmā līmeņa starpniekinstitūcijas, otrā līmeņa
starpniekinstitūcijas, grantu shēmas apsaimniekotāja, struktūrfonda finansējuma
saņēmēja un granta finansējuma saņēmēja informāciju, kas nepieciešama
struktūrfondu vadības un ieviešanas nodrošināšanai.
(3) Vadošā iestāde ir Finanšu ministrija.
(4) Finanšu
ministrija nodrošina
funkciju nodali iestādē, ja Finanšu ministrija vienlaikus veic vadošās iestādes
un struktūrfonda finansējuma saņēmēja funkcijas.
8.pants. Maksājumu iestāde
(1) Maksājumu iestādes pienākumi:
1) veikt struktūrfondu finanšu vadību;
2) apliecināt izdevumus.
(2) Maksājumu iestādes tiesības:
1) veikt struktūrfondu finanšu kontroli un
auditu;
2) pieprasīt no vadošās iestādes, pirmā
līmeņa starpniekinstitūcijas, otrā līmeņa starpniekinstitūcijas, grantu shēmas
apsaimniekotāja, struktūrfonda finansējuma saņēmēja un granta finansējuma
saņēmēja informāciju, kas nepieciešama finanšu kontroles un audita veikšanai un
izdevumu apliecināšanai.
(3) Maksājumu iestāde ir Valsts kase.
(4) Valsts kase nodrošina funkciju nodali
iestādē, ja Valsts kase vienlaikus veic maksājumu iestādes un struktūrfonda
finansējuma saņēmēja funkcijas.
9.pants. Pirmā līmeņa starpniekinstitūcijas
(1) Pirmā līmeņa starpniekinstitūcijas
pienākumi:
1) piedalīties plānošanas dokumentu grozījumu izstrādē;
2) izstrādāt struktūrfonda projektu iesniegumu
vērtēšanas kritērijus;
3) atbilstoši plānošanas dokumentiem koordinēt struktūrfonda finansēto aktivitāšu ieviešanu atbilstoši
attiecīgās nozares politikai un plānošanas dokumentos noteiktajām prioritātēm,
uzraudzīt struktūrfonda finansētās aktivitātes, analizēt problēmas struktūrfonda
ieviešanā un sniegt vadošajai iestādei un uzraudzības komitejai priekšlikumus
par struktūrfonda ieviešanas uzlabošanu;
4) izstrādāt struktūrfonda nacionālo
programmu, grantu shēmas aprakstu, atklāta projektu iesniegumu konkursa
vadlīnijas, iekļaujot tajās projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus;
5) izstrādāt un Komercdarbības atbalsta
kontroles likumā noteiktajā kārtībā iesniegt Finanšu ministrijā sākotnējai
izvērtēšanai atbalsta programmu, ja plānošanas dokumentos paredzētais pasākums
paredzēts komercdarbības atbalstam;
6) noteikt kārtību, kādā izveido vērtēšanas
komisiju un vērtē struktūrfonda projektu iesniegumus;
7) vērtēt atklāta projektu iesniegumu
konkursa projektu iesniegumus atbilstoši projekta iesnieguma
kvalitātes un specifiskajiem vērtēšanas kritērijiem un atklāta projektu
iesniegumu konkursa vadlīnijām, kā arī iesniegt vadības komitejā atklāta
projektu iesniegumu konkursa projektu iesniegumu
sarakstu;
8) vērtēt grantu shēmas projektu iesniegumu atbilstoši projekta iesnieguma kvalitātes un
specifiskajiem vērtēšanas kritērijiem un grantu shēmas aprakstam;
9) pieņemt lēmumus par atklāta projektu
iesniegumu konkursa struktūrfonda projektu iesniegumu apstiprināšanu vai noraidīšanu;
10) pieņemt lēmumu par struktūrfonda
nacionālās programmas apstiprināšanu;
11) pieņemt lēmumu attiecībā uz šā
likuma 6.panta 4. vai 6.punktā minēto struktūrfondu vadībā iesaistīto
institūciju lēmumu par struktūrfonda
projekta iesnieguma vai grantu shēmas projekta iesnieguma administratīvo
neatbilstību un attiecīgā projekta iesnieguma noraidīšanu, ja lēmums ir
apstrīdēts saskaņā ar šā likuma 20.panta ceturto vai piekto daļu;
12) sniegt sabiedrībai informāciju un
nodrošināt publicitāti jautājumos, kas saistīti ar struktūrfondiem.
(2) Pirmā līmeņa starpniekinstitūcijai
ir tiesības Ministru kabineta noteiktajā kārtībā sniegt priekšlikumus par
grozījumiem struktūrfonda projektā, lai nodrošinātu finanšu līdzekļu
izlietojuma efektivitāti, lietderību un
normatīvajos aktos par budžeta un finanšu vadību noteikto prasību ievērošanu.
(3) Šā likuma 9.panta pirmās daļas 4.,
6., 7., 9. un 10.punktā noteiktos pienākumus un otrajā daļā noteiktās tiesības
Eiropas Lauksaimniecības virzības un garantijas fonda virzības daļas (turpmāk
ELVGF) un Zivsaimniecības vadības finansēšanas instrumenta (turpmāk ZVFI)
gadījumā īsteno otrā līmeņa starpniekinstitūcija.
(4) Iestāde nodrošina funkciju nodali
iestādē, ja tā vienlaikus veic pirmā līmeņa starpniekinstitūcijas un
struktūrfonda finansējuma saņēmēja vai granta finansējuma saņēmēja funkcijas.
(5) Pirmā līmeņa starpniekinstitūcijas nosaka Ministru kabinets.
10.pants. Otrā līmeņa starpniekinstitūcijas
(1) Otrā līmeņa starpniekinstitūcijas
pienākumi:
1) atbilstoši plānošanas dokumentiem
nodrošināt attiecīgā struktūrfonda finansēto aktivitāšu ieviešanu;
2) pēc saskaņošanas ar pirmā līmeņa
starpniekinstitūciju izsludināt un slēgt atklātos projektu iesniegumu
konkursus;
3) vērtēt atklāta projektu iesniegumu
konkursa projektu iesniegumus atbilstoši projekta iesnieguma
administratīvajiem vērtēšanas kritērijiem un pieņemt lēmumu par katra projekta
iesnieguma administratīvo atbilstību vai administratīvo neatbilstību un
attiecīgā projekta iesnieguma
noraidīšanu;
4) slēgt ar struktūrfonda finansējuma
saņēmēju līgumu par struktūrfonda projekta ieviešanu;
5) veikt struktūrfondu finanšu kontroli un
auditu;
6) uzraudzīt atklāta projektu iesniegumu
konkursa projektu, struktūrfonda nacionālās programmas projektu un grantu
shēmas projektu ieviešanu;
7) sagatavot izdevumu deklarāciju;
8) sniegt struktūrfondu vadībā
iesaistītajām institūcijām informāciju par struktūrfondu projektu
ieviešanas gaitu;
9) sniegt sabiedrībai informāciju un
nodrošināt publicitāti jautājumos, kas saistīti ar struktūrfondiem.
(2) Iestāde nodrošina funkciju nodali iestādē, ja tā vienlaikus veic
otrā līmeņa starpniekinstitūcijas un struktūrfonda finansējuma saņēmēja vai
granta finansējuma saņēmēja funkcijas.
(3) Otrā līmeņa starpniekinstitūcijas nosaka Ministru kabinets.
11.pants. Grantu shēmas apsaimniekotājs
(1) Grantu shēmas apsaimniekotāja pienākumi:
1) atbilstoši plānošanas dokumentiem
nodrošināt grantu shēmas ieviešanu;
2) pēc saskaņošanas ar pirmā līmeņa
starpniekinstitūciju izsludināt un slēgt grantu shēmas projektu iesniegumu
konkursus;
3) vērtēt grantu shēmas projektu iesniegumus atbilstoši projekta iesnieguma
administratīvajiem vērtēšanas kritērijiem un pieņemt lēmumu par katra projekta iesnieguma
administratīvo atbilstību vai administratīvo neatbilstību un attiecīgā projekta
iesnieguma noraidīšanu;
4) pieņemt lēmumu par grantu shēmas projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu;
5) slēgt ar granta finansējuma saņēmēju
līgumu par grantu shēmas projekta ieviešanu;
6) veikt struktūrfondu finanšu kontroli;
7) uzraudzīt grantu shēmas projektu
ieviešanu;
8) sniegt sabiedrībai informāciju un nodrošināt
publicitāti jautājumos, kas saistīti ar struktūrfondiem.
(2) Grantu shēmas apsaimniekotājam ir
tiesības ierosināt un finansēt granta finansējuma saņēmēja auditu.
(3) Iestāde nodrošina funkciju nodali iestādē, ja tā vienlaikus veic grantu shēmas
apsaimniekotāja un struktūrfonda finansējuma saņēmēja vai granta finansējuma saņēmēja
funkcijas.
(4) Grantu shēmas apsaimniekotāju nosaka Ministru kabinets.
12.pants. Struktūrfonda finansējuma saņēmējs
(1) Struktūrfonda finansējuma saņēmējs
ir valsts pārvaldes iestāde, pašvaldība, Latvijas Republikā reģistrēta
juridiskā persona, fiziskā persona, kuras izstrādātais struktūrfonda projekts
ir apstiprināts šajā likumā noteiktajā kārtībā.
(2) Ministru kabinets nosaka atklāta
projektu iesniegumu konkursa vadlīnijas (tajās norāda arī struktūrfonda
finansējuma saņēmēju loku).
(3) Grantu shēmas gadījumā struktūrfonda
finansējuma saņēmējs ir grantu shēmas apsaimniekotājs.
(4) Struktūrfonda finansējuma saņēmējs nodrošina struktūrfonda projekta ieviešanu atbilstoši līgumam, kas noslēgts ar otrā līmeņa starpniekinstitūciju.
13.pants. Granta finansējuma saņēmējs
(1) Granta
finansējuma saņēmējs ir valsts
pārvaldes iestāde, pašvaldība, Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā persona
vai individuālais komersants, kura izstrādātais grantu shēmas projekts ir apstiprināts šajā likumā
noteiktajā kārtībā.
(2) Ministru kabinets nosaka grantu shēmas
aprakstu (tajā norāda arī granta finansējuma saņēmēju loku).
(3) Granta finansējuma saņēmējs nodrošina no struktūrfondiem finansētā grantu shēmas projekta ieviešanu saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ar grantu shēmas apsaimniekotāju.
14.pants. Uzraudzības komiteja
(1) Uzraudzības komiteja ir koleģiāla
struktūrfondu vadībā iesaistītā institūcija, kuras tiesības un pienākumi
noteikti tiesību aktos par struktūrfondu vadību.
(2) Uzraudzības komiteja uzrauga plānošanas dokumentu ieviešanu un tajos noteikto mērķu
sasniegšanu.
(3) Uzraudzības komitejas sastāvu nosaka Ministru kabinets.
15.pants. Vadības komiteja
(1) Vadības komiteja ir koleģiāla
struktūrfondu vadībā iesaistītā institūcija, kas izveidota, lai uzraudzītu
attiecīgā struktūrfonda ieviešanu un sniegtu priekšlikumus par piešķirtā
finansējuma izlietošanas efektivitāti un lietderību.
(2) Vadības komiteja darbojas, pamatojoties
uz nolikumu, un veic šādas funkcijas:
1) saskaņo struktūrfonda projekta iesnieguma veidlapu paraugus pirms to apstiprināšanas
Ministru kabinetā;
2) saskaņo atklāta projektu iesniegumu
konkursa vadlīnijas pirms to apstiprināšanas Ministru kabinetā;
3) saskaņo struktūrfonda nacionālo
programmu un tajā iekļautos projektus;
4) pārliecinās, vai tikusi ievērota
struktūrfonda projektu iesniegumu vērtēšanas kārtība, un saskaņo struktūrfonda
projektu iesniegumu sarakstus;
5) saskaņo grantu shēmas aprakstu pirms tā
apstiprināšanas Ministru kabinetā;
6) saskaņo programmdokumenta finanšu
līdzekļu sadalījuma plānu atbilstoši programmdokumentā noteiktajām aktivitātēm.
(3) Vadības komitejas sastāvu nosaka Ministru kabinets.
(4) Vadības komiteja apstiprina attiecīgās vadības komitejas nolikumu.
III nodaļa. Struktūrfondu vadība
16.pants. Struktūrfondu
vadības nodrošināšana
(1) Lai nodrošinātu struktūrfondu vadību,
Ministru kabinets nosaka:
1) kārtību, kādā struktūrfondu vadībā
iesaistītās institūcijas nodrošina grozījumu izdarīšanu plānošanas dokumentos
un struktūrfondu ieviešanu
(struktūrfonda projektu iesniegumu vai grantu shēmas projektu iesniegumu
sagatavošanu, iesniegšanu un vērtēšanu un struktūrfonda projektu vai grantu
shēmas projektu īstenošanu);
2) kārtību, kādā struktūrfondu vadībā
iesaistītās institūcijas nodrošina struktūrfondu finanšu kontroli un auditu;
3) kārtību, kādā ziņo par
struktūrfondu finansēto projektu ieviešanā konstatētajām neatbilstībām un
pieņem lēmumu par neattaisnotajiem izdevumiem;
4) kārtību, kādā struktūrfondu vadībā
iesaistītās institūcijas publisko informāciju par struktūrfonda projektu;
5) kārtību, kādā struktūrfondu vadībā
iesaistītās institūcijas nodrošina struktūrfonda publicitāti un vizuālās
identitātes prasību ievērošanu;
6) kārtību, kādā struktūrfondu vadībā
iesaistītās institūcijas nodrošina struktūrfondu uzraudzību un izvērtēšanu;
7) kārtību, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus
struktūrfondu finansēto projektu īstenošanai un veic maksājumus;
8) kārtību, kādā struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas sagatavo un apstiprina struktūrfonda nacionālo programmu;
9) struktūrfonda finanšu vadības nodrošināšanas
kārtību;
10) kārtību, kādā struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas
nodrošina plānošanas dokumenta pasākuma "Piekrastes zvejas attīstība,
sociāli ekonomiskie pasākumi, noieta tirgus apgūšanas veicināšana un atbalsts
ražotāju organizācijām" aktivitātes "Atbalsts ražotāju
organizācijām" ieviešanu, finanšu kontroli un auditu.
(2) Ministru kabinets steidzamības kārtā izdod
noteikumus par šā likuma 15.panta otrās daļas 1., 2. un 5.punktā minētajiem
vadības komitejā saskaņotajiem dokumentiem.
(3) Vadošā iestāde izveido
vadības informācijas sistēmu par plānošanas dokumentu uzraudzību un nodrošina
datu par struktūrfonda projektu uzkrāšanu, lai īstenotu šā likuma 7.pantā
noteiktās funkcijas.
(4) Struktūrfonda
noslēguma izdevumu deklarāciju pārbauda Finanšu ministrijas struktūrvienība, kuras funkcijas ir
nodalītas no vadošās iestādes un maksājumu iestādes funkcijām.
17.pants. Uzraudzības
komitejas un vadības komitejas lēmumi
Uzraudzības
komiteja un vadības komiteja pieņem pārvaldes lēmumus saskaņā ar šo likumu un
citiem struktūrfondu vadību regulējošiem tiesību aktiem.
IV nodaļa. Struktūrfondu vadībā
iesaistītās institūcijas lēmumi, to apstrīdēšana un pārsūdzēšana
18.pants. Struktūrfondu
vadībā iesaistītās personas
(1) Struktūrfondu vadībā iesaistītās
personas ir uzskatāmas par valsts amatpersonām likuma "Par interešu
konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" izpratnē, ja:
1) tām, pildot amata pienākumus
struktūrfondu vadībā iesaistītajās institūcijās, saskaņā ar normatīvajiem
aktiem ir tiesības veikt uzraudzības, kontroles vai sodīšanas funkcijas
attiecībā uz personām, kas neatrodas to tiešā vai netiešā pakļautībā;
2) tām ir
tiesības rīkoties ar valsts budžeta un struktūrfonda finansējumu struktūrfondu
projektu ieviešanai, sagatavojot vai pieņemot lēmumu par struktūrfonda
finansējumu.
(2) Šā
likuma 18.panta pirmās daļas nosacījumi neattiecas uz personām, kas ieņem amatu
šādās struktūrfondu vadībā iesaistītajās institūcijās: struktūrfonda
finansējuma saņēmējs un granta finansējuma saņēmējs, izņemot granta shēmas
apsaimniekotāju.
19.pants. Struktūrfondu
vadībā iesaistītās institūcijas lēmumi
(1) Struktūrfondu vadībā iesaistītā institūcija pieņem lēmumus par atklāta projektu iesniegumu konkursa projektiem un grantu shēmas projektiem.
(2) Lēmumu pieņem
par:
1) struktūrfonda projekta iesnieguma vai grantu shēmas projekta iesnieguma atbilstību projekta iesnieguma administratīvajiem
vērtēšanas kritērijiem un turpmāku virzību
vērtēšanai atbilstoši projekta iesnieguma kvalitātes un specifiskajiem
vērtēšanas kritērijiem vai attiecīgā projekta iesnieguma
administratīvo neatbilstību un projekta iesnieguma noraidīšanu;
2) struktūrfonda
projekta iesnieguma vai
grantu shēmas projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu.
(3) ELVGF un ZVFI gadījumā pieņem
kopīgus lēmumus par struktūrfonda projekta iesnieguma administratīvo atbilstību
vai administratīvo neatbilstību un attiecīgā projekta iesnieguma noraidīšanu,
kā arī par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu.
(4) Lēmumu
par struktūrfonda projekta iesnieguma vai grantu shēmas projekta iesnieguma
administratīvo atbilstību
un turpmāko virzību vērtēšanai atbilstoši
projekta iesnieguma kvalitātes un specifiskajiem vērtēšanas kritērijiem
vai administratīvo neatbilstību un attiecīgā iesnieguma
noraidīšanu pieņem:
1) šā
likuma 6.panta 4.punktā noteiktās
struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas vadītājs atklāta projektu iesniegumu
konkursa projekta gadījumā pēc struktūrfonda projekta iesnieguma novērtēšanas atbilstoši projekta iesnieguma administratīvajiem
vērtēšanas kritērijiem;
2) šā likuma 6.panta 6.punktā noteiktās
struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas vadītājs grantu shēmas projekta
gadījumā pēc grantu shēmas projekta iesnieguma novērtēšanas atbilstoši projekta iesnieguma
administratīvajiem vērtēšanas kritērijiem.
(5) Lēmumu par struktūrfonda
projekta iesnieguma vai
grantu shēmas projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu pieņem:
1) šā
likuma 6.panta 3.punktā noteiktās struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas
vadītājs atklāta projektu iesniegumu konkursa projekta gadījumā pēc projekta iesnieguma novērtēšanas atbilstoši projekta iesnieguma
kvalitātes un specifiskajiem vērtēšanas kritērijiem un saskaņošanas vadības
komitejā;
2) šā likuma 6.panta 6.punktā noteiktās
struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas vadītājs grantu shēmas projekta
gadījumā pēc grantu shēmas projekta iesnieguma novērtēšanas atbilstoši projekta vērtēšanas
kvalitātes un specifiskajiem vērtēšanas kritērijiem.
(6) ELVGF un ZVFI gadījumā šā
likuma 6.panta 4.punktā noteiktās struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas
vadītājs var deleģēt citu iestādes amatpersonu kopīgā
lēmuma pieņemšanai par struktūrfonda projekta iesnieguma administratīvo atbilstību vai administratīvo neatbilstību un struktūrfonda
projekta iesnieguma noraidīšanu vai
struktūrfonda projekta iesnieguma apstiprināšanu
vai noraidīšanu.
(7) Struktūrfondu vadībā iesaistītās
institūcijas vadītājs, pamatojoties uz struktūrfonda projekta iesniedzēja vai
grantu shēmas projekta iesniedzēja juridisko statusu, izdod administratīvo aktu
vai pieņem iekšējo pārvaldes lēmumu.
(8) Šā panta septītajā daļā minētā administratīvā
akta adresāts ir struktūrfonda
projekta iesniedzējs vai grantu shēmas projekta iesniedzējs, ja tā ir Latvijas
Republikā reģistrēta juridiskā persona, fiziskā persona vai individuālais
komersants.
(9) Šā panta septītajā daļā minētā
iekšējās pārvaldes lēmuma adresāts ir
tas struktūrfonda projekta iesnieguma iesniedzējs vai grantu shēmas projekta
iesniedzējs, kas ir valsts pārvaldes iestāde vai pašvaldība.
(10) Šā likuma 6.panta 4. vai 6.punktā minētā struktūrfondu vadībā iesaistītā institūcija lēmumu par struktūrfonda projekta iesnieguma vai grantu shēmas projekta iesnieguma administratīvo atbilstību un turpmāku virzību vērtēšanai atbilstoši projekta iesnieguma kvalitātes un specifiskajiem vērtēšanas kritērijiem vai projekta iesnieguma administratīvo neatbilstību un noraidīšanu pieņem triju mēnešu laikā pēc attiecīgā iesnieguma iesniegšanas.
(11) Šā likuma 6.panta 3. vai 6.punktā minētā struktūrfondu vadībā iesaistītā institūcija lēmumu par struktūrfonda projekta iesnieguma vai grantu shēmas projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu pieņem deviņu mēnešu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par struktūrfonda projekta iesnieguma vai grantu shēmas projekta iesnieguma administratīvo atbilstību un turpmāku virzību vērtēšanai atbilstoši projekta iesnieguma kvalitātes un specifiskajiem vērtēšanas kritērijiem.
(12) ELVGF un ZVFI gadījumā
kopīgu lēmumu par struktūrfonda projekta iesnieguma administratīvo atbilstību
vai neatbilstību un attiecīgi projekta iesnieguma apstiprināšanu vai
noraidīšanu pieņem 12 mēnešu laikā pēc attiecīgā iesnieguma iesniegšanas.
20.pants. Struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas lēmuma apstrīdēšana
(1) Šā
likuma 19.panta otrās daļas 1. un 2.punktā minēto lēmumu var apstrīdēt struktūrfonda projekta iesniedzējs vai grantu shēmas projekta iesniedzējs.
(2) Struktūrfonda projekta
iesniedzējs vai grantu shēmas projekta
iesniedzējs var apstrīdēt lēmumu par projekta iesnieguma administratīvo
atbilstību un turpmāko virzību
vērtēšanai atbilstoši projekta iesnieguma
kvalitātes un specifiskajiem vērtēšanas kritērijiem vai administratīvo
neatbilstību un struktūrfonda projekta vai grantu
shēmas projekta iesnieguma noraidīšanu.
(3) Šā
likuma 6.panta 4. un 6.punktā noteiktās struktūrfondu vadībā iesaistītās
institūcijas vadītāja lēmuma apstrīdēšana neaptur tā izpildi.
(4) Šā
likuma 6.panta 4.punktā noteiktās struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas
vadītāja lēmumu var apstrīdēt tajā šā likuma 6.panta 3.punktā minētajā
struktūrfondu vadībā iesaistītajā institūcijā, kura ir atbildīga par
aktivitātes vadību saskaņā ar plānošanas dokumentiem.
(5) Šā
likuma 6.panta 6.punktā noteiktās struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas
vadītāja lēmumu par administratīvo neatbilstību un grantu shēmas projekta
iesnieguma noraidīšanu var apstrīdēt tajā šā likuma 6.panta 3.punktā minētajā
struktūrfondu vadībā iesaistītajā institūcijā, kura ir atbildīga par
aktivitātes vadību saskaņā ar plānošanas dokumentiem.
(6) ELVGF un ZVFI gadījumā šā
likuma 6.panta 4.punktā minētās struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas
vadītāja lēmumu apstrīd Lauku atbalsta dienesta likumā noteiktajā
kārtībā.
21.pants. Struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas lēmuma pārsūdzēšana
(1) Struktūrfonda projekta
iesniedzējs vai grantu shēmas projekta
iesniedzējs var pārsūdzēt struktūrfondu vadībā iesaistītās
institūcijas lēmumu, ja, pieņemot attiecīgo lēmumu, nav ievērota Ministru kabineta noteiktā
kārtība, kādā pieņem lēmumu par struktūrfonda projekta iesnieguma vai grantu
shēmas projekta iesnieguma apstiprināšanu vai struktūrfonda projekta iesnieguma
vai grantu shēmas projekta iesnieguma noraidīšanu.
(2) Šā
likuma 6.panta 3., 4. vai 6.punktā minētās struktūrfondu vadībā iesaistītās
institūcijas vadītāja lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā izpildi.
(3) ELVGF un ZVFI gadījumā šā
likuma 6.panta 4.punktā minētās struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas
vadītāja lēmumu pārsūdz Lauku atbalsta dienesta likumā noteiktajā
kārtībā.
22.pants. Tiesības
iepazīties ar struktūrfonda projekta iesnieguma vai grantu shēmas
projekta iesnieguma lietu
(1)
Tiesības iepazīties ar struktūrfonda projekta iesnieguma vai grantu shēmas
projekta iesnieguma lietu
(izņemot projekta iesnieguma
vērtēšanas materiālus, kuru ierobežotas pieejamības statusu noteicis tās
struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas vadītājs, kura vērtē attiecīgo iesniegumu) ir attiecīgā projekta
iesniedzējam.
(2) Struktūrfonda
projekta iesniedzējam vai grantu shēmas projekta iesniedzējam ir tiesības
iepazīties ar attiecīgo lietu tajā struktūrfondu vadībā iesaistītajā
institūcijā, kurā ir iesniegts struktūrfonda projekta iesniegums vai grantu shēmas
projekta iesniegums.
23.pants. Struktūrfonda projekta iesnieguma vai grantu shēmas
projekta iesnieguma precizēšana
(1) Ja
iesniegtais
struktūrfonda projekta iesniegums vai grantu shēmas
projekta iesniegums neatbilst projekta
iesnieguma administratīvajiem vērtēšanas
kritērijiem, šā likuma 6.panta 4. vai 6.punktā noteiktā struktūrfondu
vadībā iesaistītā institūcija rakstiski
pieprasa (vienu reizi) struktūrfonda projekta iesniedzējam vai grantu shēmas
projekta iesniedzējam sniegt papildu informāciju, lai precizētu projekta iesniegumu.
(2) Lēmumu par papildu
informācijas pieprasīšanu nevar apstrīdēt un pārsūdzēt. Struktūrfonda projekta
iesniedzēja vai grantu shēmas projekta iesniedzēja uzklausīšanu Administratīvā procesa
likuma izpratnē īsteno, veicot šā panta pirmajā daļā minētās darbības.
(3) Ja
šā likuma 6.panta 3.punktā minētā struktūrfondu vadībā iesaistītā institūcija konstatē
kļūdu šā likuma 6.panta 4. vai 6.punktā minētās struktūrfondu
vadībā iesaistītās institūcijas atbilstoši administratīvajiem vērtēšanas kritērijiem
izvērtētajā struktūrfonda projekta iesniegumā, kurš ir iesniegts turpmākai virzībai,
lai to novērtētu atbilstoši projekta iesnieguma kvalitātes un specifiskajiem
vērtēšanas kritērijiem, institūcija, kas konstatējusi kļūdu, nosūta
struktūrfonda projekta iesniegumu attiecīgajai šā likuma 6.panta
4. vai 6.punktā minētajai struktūrfondu vadībā
iesaistītajai institūcijai kļūdas novēršanai.
Pārejas noteikumi
1. Ministru
kabinets līdz 2005.gada 1.decembrim izdod šā likuma 16.panta pirmajā daļā
minētos noteikumus. Līdz to spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz
2005.gada 30.novembrim ir spēkā Ministru kabineta 2004.gada 30.marta noteikumi
Nr.200 "Noteikumi par Eiropas Savienības struktūrfondu vadību",
ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
2.
Ja šā likuma 6.panta 4. vai 6.punktā minētā struktūrfondu vadībā iesaistītā institūcija ir izsludinājusi atklātu
projektu iesniegumu
konkursu vai grantu shēmas projektu iesniegumu
konkursu
pirms šā likuma 16.panta pirmās daļas 1.punktā minēto Ministru kabineta
noteikumu spēkā stāšanās, piemēro Ministru kabineta 2004.gada 30.marta
noteikumus Nr.200 "Noteikumi par Eiropas Savienības struktūrfondu
vadību", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
vides ministrs
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||
1.Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Pašreiz
struktūrfondu vadību Latvijā nosaka 2004.gada 30.marta Ministru kabinetā
noteikumi Nr.200 Noteikumi par Eiropas Savienības struktūrfondu vadību. Lai
izvērtētu spēkā esošās struktūrfondu vadības sistēmas tiesiskos aspektus un
lemtu par nepieciešamajiem uzlabojumiem 2004.gada 30.novembrī Finanšu
ministrijā tika izveidota Juridiskā darba grupa, kas secināja, ka pašreiz
spēkā esošajos normatīvajos aktos nav noteikts deleģējums Ministru
kabinetam izdot ārējus normatīvus aktus par struktūrfondu vadības
jautājumiem, kā arī konstatēja neatbilstības ar Administratīvā procesa
likumu. Tika nolemts izstrādāt likumu, kas noteiktu struktūrfondu vadības
pamatprincipus Latvijā, noteiktu deleģējumu Ministru kabinetam izdot ārējus
normatīvus aktus struktūrfondu vadības nodrošināšanai un noteiktu administratīvo
procesu regulējošo normatīvo aktu piemērošanu struktūrfondu vadības procesā. |
|
|||||||||
|
Likumprojekta mērķis ir noteikt struktūrfondu
vadības vispārējos pamatprincipus Latvijā. Likumprojekts nosaka struktūrfondu
vadībā iesaistīto institūciju tiesības un pienākumus, uzraudzības komitejā un
vadības komitejā pieņemto lēmumu statusu, deleģējumu Ministru kabinetam
noteikt, kā tiek nodrošināti struktūrfondu vadības posmi, kā arī
struktūrfondu vadībā iesaistīto institūciju pieņemto lēmumu pārsūdzēšanas un
apstrīdēšanas kārtību. Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no likumprojekta, piemēro īpašu
struktūrfondu vadībā iesaistīto institūciju pieņemto lēmumu apstrīdēšanas un
pārsūdzēšanas kārtību. Likumprojekts nosaka, ka struktūrfonda projekta
iesniedzējs vai grantu shēmas projekta iesniedzējs var apstrīdēt lēmuma par administratīvo atbilstību un projekta iesnieguma tālāko virzību vērtēšanai pēc projekta iesnieguma kvalitātes un specifiskajiem vērtēšanas kritērijiem vai administratīvo
neatbilstību un struktūrfonda projekta iesnieguma vai grantu shēmas projekta
iesnieguma noraidīšanu. Pirmā līmeņa starpniekinstitūcijas, otrā līmeņa
starpniekinstitūcijas vai grantu shēmas apsaimniekotāja vadītāja pieņemtā
lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tā izpildi. Šāds tiesiskais
regulējums ir nepieciešams, lai nodrošinātu struktūrfondu līdzekļu efektīvu
izlietošanu atbilstoši Padomes Regulā Nr. 1260/1999 noteiktajam n+2
principam. Likumprojektā ir iekļauta tiesību norma, kas nosaka, ka struktūrfonda
projekta iesnieguma iesniegšana likumā noteiktajā valsts pārvaldes iestādē
nerada pienākumu valsts pārvaldes iestādei piešķirt struktūrfonda projekta
iesniedzējam vai grantu shēmas projekta iesniedzējam finansējumu
struktūrfonda projekta ieviešanai. Šāds regulējums nosaka, ka struktūrfonda
projekta iesniedzējs vai granta projekta iesniedzējs saskaņā ar
Administratīvā procesa likumu var prasīt tikai zaudējumus, kas radušies
attiecīgajam projekta iesniedzējam sagatavojot vērtēšanas procesā noraidīto
struktūrfonda projekta iesniegumu (piemēram, projekta sagatavošanas
izmaksas). Likumprojektā ir noteikta arī struktūrfondu vadībā iesaistīto institūciju
pieņemtā lēmuma pārsūdzēšanas kārtība. Struktūrfonda projekta iesniedzējs vai grantu shēmas projekta
iesniedzējs pārsūdzēt to, ka nav ievērota
Ministru kabineta noteiktā kārtība lēmuma pieņemšanai par struktūrfonda
projekta iesnieguma vai grantu shēmas projekta iesnieguma apstiprināšanu vai struktūrfonda projekta iesnieguma vai grantu
shēmas projekta iesnieguma
noraidīšanu.
Likumprojektā ir noteikts, ka, ja struktūrfonda projekta iesniedzēja vai grantu shēmas
projekta iesniedzēja
iesniegtais struktūrfonda projekta iesniegums vai grantu shēmas projekta
iesniegums neatbilst projekta iesnieguma administratīvajiem vērtēšanas
kritērijiem attiecīgā struktūrfondu vadībā iesaistītā institūcija vienu reizi
rakstiski pieprasa struktūrfonda projekta iesniedzējam vai grantu shēmas projekta iesniedzējam sniegt papildu informāciju par projekta iesniegumu
tā precizēšanai. Likumprojektā ir noteikts, ka lemjot par struktūrfonda finansējuma
piešķiršanu pirmās līmeņa starpniekinstitūcija vai grantu shēmas
apsaimniekotājs var nenoskaidrot struktūrfonda projekta pieteicēja vai grantu
shēmas projekta pieteicēja viedokli
un argumentus par tā iesniegto struktūrfonda projekta iesniegumu. Likumprojektā atšķirībā no Administratīvā
procesa likuma tiek noteikts ierobežojums indivīda tiesībām tikt uzklausītam,
šīs tiesības ir pielāgotas struktūrfondu ieviešanas procesam un balstās uz
Administratīvā procesa likuma 62.panta otrās daļas 3.punktu. Šāds
ierobežojums ir noteikts arī tādēļ, lai novērstu iespējamo interešu konfliktu
un korupciju projekta iesniegumu vērtēšanas procesā. |
|
|||||||||
3. Cita
informācija |
|
|
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekta pieņemšana uzlabos uzņēmējdarbības
vidi, atrisinot I sadaļas 1.punktā minētās administratīvā procesa problēmas
struktūrfondu vadībā. Likumprojektā ir noteikta īpaša kārtība, kādā
struktūrfonda finansējuma saņēmēji un grantu shēmas finansējuma saņēmēji
(tajā skaitā arī komercsabiedrības) var apstrīdēt struktūrfondu vadībā
iesaistīto institūciju pieņemtos lēmumus. Likumprojekta pieņemšana nepalielinās komercsabiedrību izmaksas. |
|
|||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
|||||||||
|
|
||||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
|||||||
|
2005. |
2006. |
2007. |
2008. |
|
|
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
6. Cita
informācija: |
|
|
|
|
|
|
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
1) kārtību, kādā struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas
nodrošina plānošanas dokumentu grozīšanu un struktūrfondu ieviešanu
struktūrfonda projektu iesnieguma vai grantu shēmas
projekta iesnieguma sagatavošanu, iesniegšanu, vērtēšanu un struktūrfonda
projekta vai grantu shēmas projekta īstenošanu; 2) kārtību, kādā struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas
nodrošina struktūrfondu finanšu kontroles un audita veikšanu; 3) kārtību, kādā ziņo par Eiropas Savienības
struktūrfondu finansēto projektu ieviešanā konstatētajām neatbilstībām un
pieņem lēmumu par neattaisnoti veiktajiem izdevumiem; 4) kārtību, kādā struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas publisko
informāciju par struktūrfonda projektu; 5) kārtību, kādā struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas
nodrošina struktūrfonda publicitātes pasākumus un vizuālās identitātes
vadlīniju ievērošanu; 6) kārtību, kādā struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas
nodrošina struktūrfondu uzraudzību un izvērtēšanu; 7) kārtību, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus Eiropas Savienības
struktūrfondu finansēto projektu īstenošanai un veic maksājumus; 8) kārtību, kādā struktūrfondu vadībā iesaistītās
institūcijas sagatavo un apstiprina struktūrfonda nacionālo programmu; 9) kārtību struktūrfonda finanšu vadības nodrošināšanai; 10) kārtību,
kādā struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas
dokumenta pasākuma Piekrastes zvejas attīstība, sociāli ekonomiskie
pasākumi, noieta tirgus apgūšanas veicināšana un atbalsts ražotāju
organizācijām aktivitātes Atbalsts ražotāju organizācijām ieviešanu,
finanšu kontroli un auditu. |
|
|||||||||
2. Cita
informācija |
|
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, ko tā uzņēmusies, 2003.gadā
Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas
Savienībai līgumu. Likumprojekta
sagatavošanā ir ņemts vērā: -
Eiropas Komisijas 2004.gada 17.jūnija lēmums ar ko apstiprina Vienoto
programmdokumentu attiecībā uz Kopienas struktūrpalīdzību saskaņā ar mērķi 1
Latvijā; -
Padomes 1999.gada 21.jūnija Regula (EK) Nr. 1260/1999, ar ko paredz
vispārīgus noteikumus par struktūrfondiem; -
Padomes 2003.gada 26.maija Regula (EK) Nr. 1105/2003, ar kuru groza
Regulu (EK) Nr. 1260/1999, ar ko paredz vispārīgus noteikumus par struktūrfondiem; -
Padomes 2001.gada 28.jūnija Regula (EK) Nr. 1447/2001, ar kuru groza
Regulu (EK) Nr. 1260/1999, ar ko paredz vispārīgus noteikumus par
struktūrfondiem; -
Komisijas 2001.gada 2.marta Regula (EK) Nr. 438/2001, kas reglamentē
Padomes Regulas (EK) Nr. 1260/1999 izpildi attiecībā uz vadības un kontroles
sistēmām, ko piemēro no struktūrfondiem piešķirtajai palīdzībai; -
Komisijas
2002.gada 27.decembra Regula (EK) Nr. 2355/2002, ar kuru groza Komisijas
Regulu (EK) Nr. 438/2001, ar ko paredz sīki izstrādātus īstenošanas
noteikumus Padomes Regulai (EK) Nr. 1260/1999 attiecībā uz vadības un
kontroles sistēmām, ko piemēro no struktūrfondiem piešķirtajai palīdzībai; -
Komisijas
2000.gada 30.maija Regula (EK) Nr. 1159/2000 par informācijas un publicitātes
pasākumiem, kas dalībvalstīm jāveic sakarā ar palīdzību no struktūrfondiem. |
|
|||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||
5. Cita
informācija |
|
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
||||||||||
Saskaņā ar 2004.gada
17.februāra valsts sekretāru sanāksmē
nolemto likumprojekts tika nosūtīts saskaņošanai šādām nevalstiskajām
organizācijām: sabiedriskās politikas centrs Providus, Sorosa fonds
Latvija, Sabiedrība par atklātību Delna, Latvijas Cilvēktiesību un etnisko
studiju centrs, Latvijas Pilsoniskā alianse, Latvijas dzimumu līdztiesības
apvienība, Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācija
SUSTENTO. Atzinumi par likumprojektu tika saņemti no Sabiedrības par
atklātību Delna un no Sorosa fonda Latvija, kas apkopoja un iesniedza
sabiedriskās politikas centrs Providus, Latvijas Pilsoniskā alianses, Vides
aizsardzības kluba un Pasaules dabas fonda komentārus par likumprojektu. |
|
||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Sabiedrības
par atklātību Delna norāda, ka likumprojektā trūkst regulējuma par 1)
informācijas atklātību, 2)amatpersonas statusa piemērošanu struktūrfondu
vadībā iesaistīto institūciju darbiniekiem un projektu vērtētājiem un 3) lēmumu
pieņemšanas un uzraudzības funkciju nošķiršanai. Finanšu ministrija ņēma vērā
otro komentāru un sadarbībā ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju
papildināja likumprojektu ar pantu par amatpersonas statusa piemērošanu
struktūrfondu vadībā iesaistīto institūciju darbiniekiem un struktūrfondu un
grantu shēmu projektu vērtētājiem. Pirmais komentārs netika ņemts vērā, jo
likumprojekta 15.panta 5.punktā ir noteikts
deleģējums Ministru kabinetam izdot noteikumus par kārtību, kādā
struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas publisko informāciju par
struktūrfonda projektiem. Minētajā Ministru kabineta noteikumu projektā tiks
detalizēti noteikts, kādā veidā struktūrfondu vadībā iesaistītajām
institūcijām būs jāpublisko informācija. Arī trešais priekšlikums nav ņemts
vērā, jo ES struktūrfondu vadības sistēma ir izveidota un noteikta VPD
ieviešanas sadaļā saskaņā ar ES tiesību aktiem (regulas 1260/1999 un 438/2001
u.c.) Ieviešanas sistēmu ir apstiprinājusi EK, līdz ar to izmaiņas esošajā
ieviešanas sistēma netiek veiktas. Minētais priekšlikums tiks izskatīt
veidojot ieviešanas sistēmu nākamajam programmēšanas periodam. Sorosa
fonds Latvija norāda uz vairākiem tehniskiem precizējumiem, ko nepieciešams
veikt likumprojektā, kā arī norāda, kādas izmaiņas būtu nepieciešams ieviest
esošajā struktūrfondu vadības sistēmā (piemēram, noteikt Valsts kontroles
lomu u.c.). Sorosa fonda Latvija sniegtie priekšlikumi nav ņemti vērā, jo
jo ES struktūrfondu vadības sistēma ir izveidota un noteikta VPD ieviešanas
sadaļā saskaņā ar ES tiesību aktiem (regulas 1260/1999 un 438/2001 u.c.)
Ieviešanas sistēmu ir apstiprinājusi EK, līdz ar to izmaiņas esošajā
ieviešanas sistēma netiek veiktas. |
|
|||||||||
Informācija par likumprojektu ir sniegta sabiedrības saziņas līdzekļos
(presē un intervijas radio, tīklā Internet www.esfondi.lv). |
|
||||||||||
Likumprojekta sagatavošanas procesā konsultācijas starptautiskajiem
konsultantiem nav notikušas. |
|
||||||||||
5. Cita
informācija |
|
|
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas. |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Esošo institūciju funkcijas
nepaplašinās. |
|
|||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Par
grozījumiem struktūrfondu vadības sistēmā tiks sniegta informācija
sabiedrības saziņas līdzekļos (presē un intervijas radio un TV, tīklā
Internet). |
|
|||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no likumprojekta, piemēro īpašu
struktūrfondu vadībā iesaistīto institūciju pieņemto lēmumu apstrīdēšanas un
pārsūdzēšanas kārtību. Likumprojekts nosaka, ka struktūrfonda projekta
iesniedzējs vai grantu shēmas projekta iesniedzējs var apstrīdēt lēmuma par administratīvo atbilstību un projekta iesnieguma tālāko virzību vērtēšanai pēc projekta iesnieguma kvalitātes un specifiskajiem vērtēšanas kritērijiem vai administratīvo
neatbilstību un struktūrfonda projekta iesnieguma vai grantu shēmas projekta
iesnieguma noraidīšanu. Pirmā līmeņa starpniekinstitūcijas, otrā līmeņa
starpniekinstitūcijas vai grantu shēmas apsaimniekotāja vadītāja pieņemtā
lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tā izpildi. Šāds tiesiskais
regulējums ir nepieciešams, lai nodrošinātu struktūrfondu līdzekļu efektīvu
izlietošanu atbilstoši Padomes Regulā Nr. 1260/1999 noteiktajam n+2
principam. Likumprojektā ir iekļauta tiesību norma, kas nosaka, ka
struktūrfonda projekta iesnieguma iesniegšana likumā noteiktajā valsts
pārvaldes iestādē nerada pienākumu valsts pārvaldes iestādei piešķirt
struktūrfonda projekta iesniedzējam vai grantu shēmas projekta iesniedzējam finansējumu
struktūrfonda projekta ieviešanai. Šāds regulējums nosaka, ka struktūrfonda
projekta iesniedzējs vai granta projekta iesniedzējs saskaņā ar
Administratīvā procesa likumu var prasīt tikai zaudējumus, kas radušies
attiecīgajam projekta iesniedzējam sagatavojot vērtēšanas procesā noraidīto
struktūrfonda projekta iesniegumu (piemēram, projekta sagatavošanas
izmaksas). Likumprojektā ir noteikta arī struktūrfondu vadībā iesaistīto institūciju
pieņemtā lēmuma pārsūdzēšanas kārtība. Struktūrfonda projekta iesniedzējs vai grantu shēmas projekta iesniedzējs
var pārsūdzēt to, ka nav ievērota Ministru kabineta noteiktā kārtība
lēmuma pieņemšanai par struktūrfonda projekta iesnieguma vai grantu shēmas projekta iesnieguma
apstiprināšanu vai struktūrfonda
projekta iesnieguma vai grantu shēmas projekta iesnieguma noraidīšanu. Likumprojektā ir noteikts, ka, ja struktūrfonda projekta iesniedzēja vai grantu shēmas projekta iesniedzēja iesniegtais struktūrfonda projekta
iesniegums vai grantu shēmas projekta iesniegums neatbilst projekta
iesnieguma administratīvajiem vērtēšanas kritērijiem attiecīgā struktūrfondu
vadībā iesaistītā institūcija vienu reizi rakstiski pieprasa struktūrfonda
projekta iesniedzējam vai grantu
shēmas projekta iesniedzējam sniegt papildu informāciju par projekta iesniegumu tā precizēšanai. Likumprojektā ir noteikts, ka lemjot par struktūrfonda finansējuma
piešķiršanu pirmās līmeņa starpniekinstitūcija vai grantu shēmas
apsaimniekotājs var nenoskaidrot struktūrfonda projekta iesniedzēja vai grantu shēmas projekta iesniedzēja viedokli un argumentus par tā iesniegto
struktūrfonda projekta iesniegumu. Likumprojektā atšķirībā no Administratīvā procesa likuma tiek noteikts
ierobežojums indivīda tiesībām tikt uzklausītam, šīs tiesības ir pielāgotas
struktūrfondu ieviešanas procesam un balstās uz Administratīvā procesa likuma
62.panta otrās daļas 3.punktu. Šāds ierobežojums ir noteikts arī tādēļ, lai
novērstu iespējamo interešu konfliktu un korupciju projekta pieteikuma
vērtēšanas procesā. Pirmā līmeņa
starpniekinstitūcijas vadītāja pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā. Otrā
līmeņa starpniekinstitūcijas vadītāja pieņemto lēmumu var apstrīdēt tajā
pirmā līmeņa starpniekinstitūcijā, kas atbild par attiecīgās aktivitātes
vadību saskaņā ar plānošanas dokumentiem. Grantu shēmas
apsaimniekotāja vadītāja pieņemto lēmumu var apstrīdēt pirmā līmeņa
starpniekinstitūcijā, kas atbild par attiecīgās aktivitātes vadību saskaņā ar
plānošanas dokumentiem. |
|
|||||||||
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
||||||||||
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
V.Andrējeva |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
I.Kramiņa |
22.06.05
2281
I.Kramiņa
Inese.Kramina@fm.gov.lv, 7095636