Grozījumi
Darba likumā
Izdarīt Darba likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 15.nr.; 2003, 2.nr.;
2004, 5., 10.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2005, 55.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 7.panta otro
daļu aiz vārdiem "ģimenes stāvokļa" ar vārdiem "seksuālās
orientācijas".
2. Izteikt 9.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Aizliegts sodīt darbinieku vai
citādi tieši vai netieši radīt viņam nelabvēlīgas sekas tāpēc, ka darbinieks
darba tiesisko attiecību ietvaros pieļaujamā veidā izmanto savas tiesības, kā
arī ja viņš informē kompetentās iestādes vai amatpersonas par aizdomām par
noziedzīga nodarījuma vai administratīva pārkāpuma izdarīšanu darba
vietā."
3. Papildināt 29.panta devīto daļu aiz vārdiem "ģimenes stāvokļa" ar vārdiem "seksuālās orientācijas".
4. 33.pantā:
izteikt otrās daļas 1.punktu šādā
redakcijā:
"1) grūtniecību;";
papildināt trešo daļu aiz vārda
"noteikumiem" ar vārdiem "ciktāl tas attiecas uz paredzētā darba
veikšanu".
5. 40.pantā:
izteikt otrās daļas piekto punktu
šādā redakcijā:
"5) darbinieku
profesiju (arodu, amatu) atbilstoši Profesiju klasifikatoram un vispārīgu nolīgtā
darba raksturojumu;";
papildināt pantu ar septīto daļu
šādā redakcijā:
"(7) Profesiju
klasifikatoru un tā aktualizēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets."
6. Izslēgt 44.panta pirmās
daļas 7.punktā vārdu "sabiedrisko".
7. Papildināt 45.panta
pirmās daļas pirmo teikumu aiz vārdiem "(ieskaitot termiņa
pagarinājumu)" ar vārdiem "ja citā likumā nav noteikts cits darba
līguma termiņš".
8. 53.pantā:
izteikt otro un trešo daļu šādā
redakcijā:
"(2) Personu, kura ir
jaunāka par 18 gadiem, var nosūtīt komandējumā vai darba braucienā, ja viens no
vecākiem (aizbildnis) devis rakstveida piekrišanu.
(3) Grūtnieci, sievieti pēcdzemdību
periodā līdz vienam gadam un sievieti, kas baro bērnu ar krūti, var sūtīt
komandējumā vai darba braucienā, ja viņa devusi rakstveida piekrišanu."
9. Papildināt 55.panta otrās daļas
ievaddaļu aiz vārda "noteikumos" ar vārdiem "ja tas nav noteikts
darba koplīgumā vai darba līgumā".
10. Izslēgt 100.panta otrajā
daļā vārdu "sabiedriskajā".
11. Izteikt 104.panta otro
daļu šādā redakcijā:
"(2) Darbinieku skaita
samazināšanas gadījumā darba devējs ne vēlāk kā vienu mēnesi iepriekš paziņo
Nodarbinātības valsts aģentūrai par atlaižamo darbinieku skaitu un
profesiju."
12. Izteikt 110.panta otro
daļu šādā redakcijā:
"(2) Darbinieku
arodbiedrībai ir pienākums laikus, bet ne vēlāk kā septiņu darbdienu laikā pēc
darba devēja pieprasījuma saņemšanas informēt darba devēju par savu lēmumu. Ja
darbinieku arodbiedrība septiņu darbdienu laikā neinformē darba devēju par savu
lēmumu, uzskatāms, ka darbinieku arodbiedrība piekrīt darba devēja
uzteikumam."
13. Aizstāt 134.panta otrajā
daļā skaitli "16" ar skaitli "18".
14. 136.pantā:
izteikt sesto daļu šādā
redakcijā:
"(6) Aizliegts
nodarbināt virsstundu darbā personas, kas ir jaunākas par
18 gadiem.";
papildināt pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Grūtnieci,
sievieti pēcdzemdību periodā līdz vienam gadam un sievieti, kas baro bērnu ar
krūti, visā barošanas laikā var nodarbināt virsstundu darbā, ja viņa devusi
rakstveida piekrišanu."
15. Papildināt 145.panta
otro daļu ar jaunu trešo teikumu šādā redakcijā:
"Ievērojot darba drošības un veselības aizsardzības
principus, darba koplīgumā var noteikt citu pārtraukuma piešķiršanas
kārtību."
16. Papildināt 150.panta
piektās daļas pirmo teikumu aiz vārda "vecumam" ar vārdiem "vai
bērns invalīds līdz 18 gadu vecumam".
17. Papildināt pārejas noteikumus ar 9. un 10.punktu šādā redakcijā:
"9. Šā likuma 40.panta
otrās daļas 5.punkts un septītā daļa stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.
10. Darba līgumi, kas
noslēgti pirms šā likuma 40.panta septītajā daļā minēto Ministru kabineta
noteikumu spēkā stāšanas dienas, sešu mēnešu laikā pēc
attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās noformējami atbilstoši šā likuma
40.panta otrās daļas 5.punktā noteiktajām prasībām."
Labklājības ministre
D.Staķe
Likumprojekta
Grozījumi Darba likumā
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
|
|
Normatīvā akta projekts izstrādāts,
lai regulētu šādus jautājumus: 1) noteikumu par vienlīdzīgu tiesību
un vienlīdzīgu attieksmi papildināšana, vēršot diskriminācijas aizliegumu
darba tiesiskajās attiecībās arī attiecībā uz seksuālo orientāciju; 2) diskriminējošā izņēmuma
izslēgšana darbā pieņemšanas stadijā, kas veicināja vienādas attieksmes
principa neievērošanu attiecībā uz darba iespējām grūtniecēm; 3) darba devēja pienākuma
precizēšanā attiecībā uz darba intervijā sniedzamo informāciju par uzņēmumu; 4) deleģējuma noteikšana Ministru
kabinetam izdot noteikumus par Profesiju klasifikatoru; 5)
izņēmuma noteikšana termiņam, uz
kādu jāslēdz darba līgums uz noteiktu laiku; 6) termina algotie pagaidu
darbi precizēšana atbilstoši Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta
likumam; 7) darba kārtības noteikumu pieņemšanas kārtības precizēšana; 8) atvieglotas kārtības, kādā darba
devējam jāpaziņo par plānoto darbinieku skaita samazināšanu, noteikšana; 9) gadījumos, kad
darba devējam nepieciešams saņemt attiecīgās arodbiedrības piekrišanu darba līgumu
uzteikšanai darbiniekam arodbiedrības biedram, pieņēmuma noteikšana, ka
lēmuma nesniegšanas noteiktā termiņā gadījumā uzskatāms, ka arodbiedrība
piekritusi darba devēja uzteikumam; 10) darbinieka tiesību
noteikšana pieprasīt nepilnu darba laiku, ja darbiniekam ir bērns invalīds
līdz 18 gadu vecumam, un tiesības pieprasīt ikgadējā apmaksātā
atvaļinājuma piešķiršanu vasarā vai jebkurā citā laikā pēc tā darbinieka
vēlēšanās, kuram ir bērns invalīds līdz 18 gadu vecumam. 11) attiecībā uz strādājošām grūtniecēm, sievietēm, kas
strādā pēcdzemdību periodā un strādājošām sievietēm, kas baro bērnu ar krūti,
noteikuma papildināšana, ka nodarbināt virsstundu darbā un nosūtīt
komandējuma var tikai ar viņu piekrišanu. 12) elastīgāka regulējuma noteikšana, lai, darba devējam un darbiniekiem
vienojoties, būtu iespējams noteikt uzņēmumam piemērotu grafiku pārtraukumiem
darbā. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
|
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
1) Tiks uzlabota darba vide Latvijas uzņēmumos, kuros darba specifikas dēļ
nav iespējams visiem darbiniekiem nodrošināt pārtraukuma piešķiršanu
vienlaicīgi; 2) Tiks atvieglota darba devējam noteiktā prasība attiecībā uz
paziņošanas kārtību par plānoto darbinieku skaita samazināšanu. |
|
1) Paredzētais regulējums attiecībā uz
atbalstu ģimenēm, kurās ir bērns invalīds, pozitīvi ietekmēs sociālo vidi
ģimenēs ar bērniem, tajā pašā laikā tiesības pieprasīt nepilnu darba laiku
arī darbiniekiem, kuriem ir bērns invalīds varētu nelabvēlīgi atsaukties uz
darbinieka ienākuma līmeni; 2) Normatīvā akta projekts netieši uzlabos situāciju vienlīdzīgas attieksmes
jomā attiecībā uz seksuālajām minoritātēm darba tirgū; 3) Aizliegums darba intervijās jautāt par grūtniecību
un iespēja strādāt virsstundu un nakts darbā grūtniecēm, sievietēm
pēcdzemdību un sievietēm, kas baro bērnu ar krūti,
veicinās vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm attiecībā uz darba
iespējām un darba apstākļiem. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
Rādītāji |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Paredzēts pilnvarojums, lai varētu izstrādāt
Ministru kabineta noteikumu projektu "Par Profesiju klasifikatoru",
kas noteiks sistematizētu profesiju
sarakstu - Profesiju
klasifikatoru, kā arī klasifikatora aktualizācijas kārtību. Saskaņā ar Labklājības ministrijas 2005.gada darba
plānu paredzēts iesniegt to Ministru kabinetā līdz 2005.gada 30.oktobrim. |
2. Cita
informācija |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
1) Padomes 2000. gada 27. novembra Direktīva 2000/78/EK, kas nosaka
kopēju sistēmu vienādai attieksmei pret nodarbinātību un profesiju. Tās
mērķis ir izveidot vispārēju sistēmu par vienlīdzīgu attieksmi nodarbinātības
un profesiju jautājumos; 2) Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2002/73/EK, ar kuru groza
Padomes Direktīvu 76/207/EEK par tāda principa īstenošanu, kas paredz
vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm attiecībā uz darba
iespējām, profesionālo sagatavošanu un izaugsmi, kā arī darba apstākļiem. Tās
mērķis ir noteikt vienādas iespējas un vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem
un sievietēm nodarbinātības un profesiju jautājumos; 3) Padomes 1976. gada 9. februāra Direktīva 76/207/EEK par tāda principa
īstenošanu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm
attiecībā uz darba iespējām, profesionālo sagatavošanu un paaugstināšanu
amatā, kā arī darba nosacījumiem. Tās mērķis ir īstenot dalībvalstīs
principu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm
attiecībā uz darba iespējām, tostarp paaugstināšanu amatā, attiecībā uz
profesionālo sagatavošanu un darba nosacījumiem, kā arī uz sociālo
nodrošināšanu. |
|||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
||||
1.tabula |
||||
|
|
|||
Padomes 1976. gada 9. februāra Direktīvas 76/207/EEK par tāda principa īstenošanu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm attiecībā uz darba iespējām, profesionālo sagatavošanu un paaugstināšanu amatā, kā arī darba nosacījumiem 1., 2.pants. Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2002/73/EK, ar kuru groza Padomes Direktīvas 76/207/EEK par tāda principa īstenošanu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm attiecībā uz darba iespējām, profesionālo sagatavošanu un izaugsmi, kā arī darba apstākļiem 2.pants. |
||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
|
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvā akta
projekts pēc tā pieņemšanas Saeimā tiks publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
|
4. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Labklājības ministre D.
Staķe
Valsts sekretāre |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Vanaga |
M.Badovskis |
S.Skripka |
12.07.2005. 12:34
1362