Likumprojekts
Grozījums likumā "Par nodokļiem un nodevām"
Izdarīt likumā "Par nodokļiem un nodevām" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 7.nr.; 1996, 15.nr.; 1997, 24.nr.; 1998, 2., 18., 22., 24.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 11.nr.; 2001, 3., 8., 12.nr.; 2002, 2., 22.nr.; 2003, 2., 6., 8., 15., 22.nr.; 2004, 9.nr.; 2005, 2.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2005, 74.nr.) šādu grozījumu:
Papildināt 30.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Maksājumos par pakalpojumiem, kurus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sniedz Ceļu satiksmes drošības direkcija, šā panta normas ir attiecināmas tikai uz pakalpojumu saņēmēju."
Satiksmes ministrs
A.Šlesers
Likumprojekta Grozījums likumā Par nodokļiem un nodevām
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Spēkā esošā
likuma Par nodokļiem un nodevām 30.pants nosaka skaidrās naudas lietošanas
ierobežojumus- (1) Nodokļu maksātāji, izņemot fiziskās personas, katru mēnesi Ministru kabineta noteiktajā kārtībā deklarē visus mēneša laikā savstarpēji skaidrā naudā veiktos darījumus (neatkarīgi no tā, vai darījums notiek vienā operācijā vai vairākās operācijās), kuru summa pārsniedz 1000 latu. Ja nav deklarēti skaidrā naudā veiktie darījumi, kuru summa pārsniedz 1000 latu, maksājama soda nauda 5 procentu apmērā no nedeklarēto darījumu kopsummas. (2) Ja šā panta pirmajā daļā minētie darījumi pārsniedz 3000 latu, maksājama soda nauda 10 procentu apmērā no šo darījumu kopsummas; ja šie darījumi nav deklarēti šā panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā, - 15 procentu apmērā no šo darījumu kopsummas, ja šajā pantā nav noteikts citādi. (3) Kuģu aģentēšanas un gaisakuģu aģentēšanas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kā arī starptautisko autopārvadājumu un kravas ekspedīcijas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) tikai attiecībā uz starptautiskajiem autopārvadājumiem un kravas ekspedīcijas darījumiem, kuriem deklarējamo darījumu kopsumma mēneša laikā pārsniedz 3000 latu un kuri šos darījumus ir deklarējuši Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, netiek piemērota soda nauda 10 procentu apmērā no šo darījumu kopsummas. (4) Kuģu aģentēšanas un gaisakuģu aģentēšanas uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības), kā arī starptautisko autopārvadājumu un kravas ekspedīcijas uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības), kuri nav ievērojuši šā panta trešās daļas nosacījumus, maksā soda naudu atbilstoši šā panta otrās daļas nosacījumiem. (5) Šā panta
normas neattiecas uz: 1)
kredītiestāžu pakalpojumiem; 2) skaidrās
naudas iemaksām kredītiestādēs šā panta pirmajā daļā noteikto darījumu
dalībnieku kontos. (6) Mazumtirdzniecībā
veiktajos darījumos šā panta normas ir attiecināmas tikai uz preču pircēju. |
|
||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta
būtība |
Satiksmes ministrija ir sagatavojusi likumprojektu Grozījums likumā Par nodokļiem un nodevām, kura nepieciešamību nosaka šādi apstākļi. Ceļu satiksmes drošības direkcija (turpmāk CSDD) ir valsts akciju sabiedrība, kurā kapitāla daļu turētāja ir Satiksmes ministrija. CSDD sniedz pakalpojumus, par kuriem pakalpojuma saņēmēji ļoti daudz norēķinās ar skaidru naudu. Darījumu apmērs mēnesī ar pakalpojuma saņēmējiem (mācību iestādes, transportlīdzekļu īpašnieki) diezgan daudzos gadījumos ievērojami pārsniedz 1000 latu, bet atsevišķos gadījumos arī 3000 latu likumā pieļaujamo skaidrās naudas aprites limitu. Šis noteiktā limita pārsniegums netiek un nevar tikt konstatēts pakalpojuma sniegšanas brīdī, bet gan tikai pēc tam, kad nākamā mēnesī beigās tiek veikta darījumu analīze un gatavotas atskaites, apkopojot visu CSDD nodaļu informāciju. Jāatzīmē, ka darījumi tiek veikti daudzās CSDD nodaļās. Pakalpojuma saņēmēji skaidrā naudā maksā gan par transportlīdzekļu vadītāja kvalifikācijas eksāmena kārtošanu, gan tehnisko apskati, gan reģistrācijas darbībām, tai skaitā valsts reģistrācijas numuru saņemšanu. Tipiska situācija ir maksājumiem par transportlīdzekļu vadītāja kvalifikācijas eksāmenu kārtošanu. Šos maksājumus pretendentu vietā veic autoskolas pārstāvis un līdz ar to, šajos gadījumos autoskolas kopējā summa skaidrā naudā veiktajiem maksājumiem var pārsniegt noteiktās robežas. Jāatzīmē, ka kontrolējošām iestādēm vienmēr būs iespēja no transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra saņemt datus par šādiem maksājumiem. Bez tam, atteikt saņemt pakalpojumu tikai tāpēc, ka skaidrā naudā veikto darījumu apmērs pārsniedz likumā atļauto apmēru no administratīvā procesa viedokļa pret klientu būtu juridiski un arī pēc būtības nekorekti. Uzskatām, ka iepriekš minētie apstākļi
ļauj transportlīdzekļu reģistrācijas, valsts tehniskās apskates un citiem
maksājumiem par Ceļu satiksmes drošības direkcijas sniegtajiem pakalpojumiem
likumā Par nodokļiem un nodevām noteikt 30.panta piemērošanas izņēmumu,
paredzot, ka 30.panta noteikumi attiecas uz pakalpojuma saņēmēju. |
|
||||||||||||
3.
Cita informācija |
|
|
||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
|||||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst.
latu) |
|
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
6. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
|
|||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. |
Nav nepieciešams izdot
papildus normatīvos aktus. |
|||||||||||||
2. Cita informācija |
|
|||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts |
|
|||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
3. Saistības, kas izriet
no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējuma 1.tabula |
|
|||||||||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas, atzinumi u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
2.
tabula |
|
|||||||||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst, neatbilst) |
Komentāri |
|
||||||||||
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|
||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu |
|
|||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ar sabiedriskajām organizācijām nav
notikušas. |
|
||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas ar
sabiedriskajām organizācijām nav notikušas. |
|
||||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas
pasākumi nav veikti. |
|
||||||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav
notikušas. |
|
||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|
|||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs pieejami normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
|
||||||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Vispārējā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|
||||||||||||
4. Cita informācija |
|
|
||||||||||||
Satiksmes ministrs A.Šlesers
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par uzdevumu izpildes kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona Autosatiksmes departamenta direktora vietnieks |
|
|
|
|
V.Legzdiņš |
A.Ļubļina |
I.Strautmane |
J.Kancēvičs |
21/02/05 11:15
1113
Jānis Kancēvičs
7025749