Grozījumi likumā "Par
sociālo drošību"
Izdarīt likumā "Par sociālo drošību"
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 21.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt 2.panta 1.punktu šādā redakcijā:
"1) atšķirīgas attieksmes aizliegums;".
2. Papildināt likumu ar 2.1 pantu
šādā redakcijā:
"2.1 pants. Atšķirīgas
attieksmes aizliegums
(1) Nodrošinot sociālos pakalpojumus, aizliegta atšķirīga attieksme atkarībā no personas rases, ādas krāsas, dzimuma, vecuma, invaliditātes, veselības stāvokļa, reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai sociālās izcelsmes, mantiskā vai ģimenes stāvokļa vai citiem apstākļiem.
(2) Atšķirīga attieksme ietver personas tiešu vai
netiešu diskrimināciju, personas aizskaršanu vai norādījumu to diskriminēt.
(3) Tieša diskriminācija pastāv, ja salīdzināmā
situācijā attieksme pret personu saistībā ar kādu no šā panta pirmajā daļā
minētajiem apstākļiem ir, bija vai var būt mazāk labvēlīga nekā pret citu
personu.
(4) Netieša diskriminācija pastāv, ja salīdzināmā
situācijā šķietami neitrāls noteikums, kritērijs vai prakse rada vai var radīt
nelabvēlīgas sekas personai saistībā ar kādu no šā panta pirmajā daļā
minētajiem apstākļiem.
(5) Personas aizskaršana šā likuma izpratnē ir
personas pakļaušana tādai no šīs personas viedokļa nevēlamai rīcībai, kas
saistīta ar kādu no šā panta pirmajā daļā minētajiem apstākļiem, ja šādas
rīcības mērķis vai rezultāts ir personas cieņas aizskaršana un iebiedējošas,
naidīgas, pazemojošas, degradējošas vai aizskarošas vides radīšana.
(6) Atšķirīga attieksme (izņemot personas aizskaršanu)
saistībā ar kādu no šā panta pirmajā daļā minētajiem apstākļiem ir pieļaujama
tikai gadījumā, ja šāda attieksme ir objektīvi pamatota ar tiesisku mērķi, kura
sasniegšanai izraudzītie līdzekļi ir samērīgi."
3. Izteikt 13.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Sociālie pakalpojumi šā likuma izpratnē ir
pasākumi, kurus nodrošina valsts vai pašvaldība naudas vai mantisko pabalstu
vai citu pakalpojumu veidā, lai veicinātu personas sociālo tiesību pilnvērtīgu
īstenošanu."
4. Izteikt 34.pantu šādā redakcijā:
"34.pants. Tiesību aizsardzība
(1) Persona ir tiesīga apstrīdēt un pārsūdzēt sociālo
pakalpojumu sniedzēja lēmumu Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
(2) Aizliegts sodīt personu vai citādi tieši vai
netieši radīt tai nelabvēlīgas sekas tāpēc, ka persona tiesiskā veidā īsteno
savu tiesību aizsardzību saistībā ar atšķirīgas attieksmes aizlieguma
pārkāpumu."
5. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz
Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Padomes 2000.gada 29.jūnija Direktīvas 2000/43/EK,
ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai
etniskās piederības;
2) Padomes 1997.gada 15.decembra Direktīvas 97/80/EK par pierādīšanas pienākumu diskriminācijas gadījumos, kas pamatojas uz dzimumu."
Īpašu uzdevumu ministrs
sabiedrības integrācijas lietās
A.Latkovskis
Normatīvā akta
projekta
Grozījumi likumā Par sociālo drošību
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
2000. gada 29. jūnijā tika pieņemta Padomes Direktīva Nr. 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes
principu pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības
(turpmāk Direktīva). Šīs Direktīvas prasības Latvijas
Republikai bija jāpārņem līdz 2004.gada 1.maijam. Atbilstoši Eiropas Kopienu dibināšanas
līguma 10. pantā noteiktajam principam dalībvalstīm jāveic nepieciešamie
pasākumi, lai nodrošinātu no šī līguma izrietošo pienākumu izpildi. Kopienu
tiesa šo normu tulkojusi tādējādi, ka dalībvalstīm ir pienākums īstenot
direktīvu efektīvu ieviešanu. Lai gan Latvijas Republikas Satversmes
91. pantā ir paredzēts vispārējs diskriminācijas aizliegums, tas nav
konkretizēts citos normatīvajos aktos, turklāt - nav tieši piemērojams
privāttiesiskajās attiecībās. Ne Latvijas Republikas normatīvajos aktos, ne
arī tiesu praksē nav noteikts, kāds ir šī vispārējā diskriminācijas
aizlieguma saturs. Proti, tādi Direktīvā lietotie termini kā tieša
diskriminācija, netieša diskriminācija, cieņas aizskaršana Latvijas
Republikas normatīvajos aktos, izņemot šauru jomu regulējošo Darba likumu,
nav paredzēti. |
|
||||||||||||||||||||
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Normatīvā akta izdošanas mērķis ir pārņemt Direktīvas prasības un ieviest efektīvu tiesību aizsardzības mehānismu
atšķirīgas attieksmes pārkāpuma gadījumā. Starpinstitūciju darba
grupa, kas izstrādājusi normatīvo aktu, nonākusi pie secinājuma, ka nebūtu
lietderīgi īpaši izcelt vienu diskrimināciju veidu (rasu diskriminācija), bet
grozījumiem jāaptver arī citu diskriminācijas veidu izskaušana. Projekts paredz precizēt atšķirīgas
attieksmes aizliegumu atkarībā no personas rases, ādas krāsas,
dzimuma, vecuma, invaliditātes, veselības stāvokļa, reliģiskās, politiskās
vai citas pārliecības, nacionālās vai sociālās izcelsmes, mantiskā vai
ģimenes stāvokļa vai citiem apstākļiem sociālās drošības (sociālo pakalpojumu)
jomā, kā arī paredz, ka atšķirīga attieksme ir pieļaujama gadījumā, ja
tiesību īstenošana vai pienākumu pildīšana ir tieši un objektīvi saistīta ar
personas piederību pie noteiktas grupas. Vienlaikus projektā precizēta sociālo pakalpojumu definīcija. |
|
||||||||||||||||||||
3. Cita
informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||||
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts netieši ietekmēs iedzīvotāju dzīves līmeni,
garantējot vienlīdzīgu attieksmi sociālās drošības jomā pret visām personām
neatkarīgi no viņu dzimuma, vecuma, rases, ādas krāsas, valodas, reliģiskās
pārliecības, politiskajiem vai citiem uzskatiem, sociālās izcelšanās,
tautības, izglītības, sociālā un mantiskā stāvokļa, nodarbošanās veida,
invaliditātes vai citiem apstākļiem. |
|
||||||||||||||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||||
5. Cita
informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5< o:p> |
6 |
|
||||||||||||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
6. Cita
informācija |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Lai pilnībā pārņemtu Direktīvas
prasības, papildus ir nepieciešams izdarīt grozījumus šādos likumos: - Civillikumā; - Biedrību un nodibinājumu likumā; - Izglītības likumā; - Valsts civildienesta
likumā; - Likumā par Valsts
cilvēktiesību biroju; - Pacientu tiesību likumā; - Patērētāju tiesību
aizsardzības likumā - Krimināllikumā; - Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā. Visus minētos grozījumus
ir izstrādājusi starpinstitūciju darba grupa, kuru izveidojis īpašu uzdevumu
ministrs sabiedrības integrācijas lietās un kurā tika deleģēti Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariāta, Labklājības ministrijas, Ārlietu
ministrijas, Veselības ministrijas, Valsts cilvēktiesību biroja, Latvijas
Universitātes Juridiskās fakultātes Cilvēktiesību institūta un Latvijas
Cilvēktiesību un etnisko studiju centra pārstāvji. Arī citi juristi tika
aicināti paust savu viedokli par normatīvajiem aktiem diskriminācijas
izskaušanas jomā. Turklāt Direktīvas prasību
pārņemšanai Labklājības ministrija izstrādājusi grozījumus Darba likumā, kuri
Saeimā pieņemti 2004. gada 24. aprīlī. |
|||||||||||||||||||||
2. Cita
informācija |
|
|||||||||||||||||||||
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Latvijas saistības pārņemt Direktīvas
prasības izriet no Akta par Čehijas Republikas, Igaunijas Republikas,
Kipras Republikas, Latvijas Republikas, Lietuvas Republikas, Ungārijas
Republikas, Maltas Republikas, Polijas Republikas, Slovēnijas Republikas un
Slovākijas Republikas pievienošanās nosacījumiem un pielāgojumiem līgumos,
kas ir Eiropas Savienības pamatā, 2.panta un Eiropas Kopienas dibināšanas
līguma 249.panta. Šīs saistības ir minētas arī 2003.gada 5.novembra Eiropas
Komisijas Visaptverošajā monitoringa ziņojumā par topošo dalībvalstu
sasniegto progresu, gatavojoties dalībai ES. Normatīvā akta projekts paredz pārņemt 2000. gada
29. jūnijā Padomes Direktīvas
2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret personām
neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības, prasības. Direktīvas
mērķis ir noteikt sistēmu, lai apkarotu diskrimināciju rasu vai etniskas
piederības dēļ ar nolūku, lai vienādas attieksmes princips stātos spēkā
dalībvalstīs. Starpinstitūciju darba grupa, kas izstrādājusi normatīvo aktu,
nonākusi pie secinājuma, ka nebūtu lietderīgi īpaši izcelt vienu
diskrimināciju veidu (rasu diskriminācija), bet grozījumiem jāaptver arī citu
diskriminācijas veidu izskaušanu. Tāpat tika nolemts, ka Latvijas tiesību
sistēmai atbilstošākais risinājums būtu izstrādāt grozījumus vairākos
likumos, nevis vienotu Diskriminācijas izskaušanas likuma projektu, it īpaši
ņemot vērā to, ka Direktīvas prasības
jāpārņem pēc iespējas ātrāk. Normatīvā akta projekts paredz daļēji pārņemt Direktīvas prasības. Ņemot vērā to, ka līdz 2004.gada
1.maijam Direktīvas prasības nacionālajos tiesību aktos nav pilnīgi
pārņemtas, Eiropas Komisija ir tiesīga sniegt Eiropas Kopienas dibināšanas
līguma 226.pantā paredzēto atzinumu, bet pēc tam griezties Eiropas Kopienu
tiesā. Turklāt direktīva, kas nav ieviesta līdz ieviešanai noteiktā termiņa
iestāšanās brīdim, kļūst par tieši iedarbīgu indivīdam rodas tiesības tieši
atsaukties uz direktīvas normām (skat. Eiropas Tiesas spriedumu lietā 148/78 Pubblico
Ministero v. Ratti, [1979] ECR 1629). Valsts ir arī finansiāli atbildīga
par zaudējumiem, kas indivīdiem radušies tāpēc, ka valsts nav ieviesusi
direktīvu (skat. Eiropas Tiesas spriedumu lietā C-6 un 9/90 Francovich v.
Italy, [1991] ECR I-5357). |
|
||||||||||||||||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts ir izstrādāts, ievērojot 2003.gada
10.decembra ANO Rasu diskriminācijas izskaušanas komitejas rekomendācijas
Latvijai (CERD/C/63/CO/7, 8.§). |
|
||||||||||||||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts pilnībā atbilst 1965.gada 2.decembra
Starptautiskajai konvencijai par jebkuras rasu diskriminācijas izskaušanu,
kurai Latvija pievienojās 1990.gada 4.maijā. Normatīvais akts garantē šīs
konvencijas 5. pantā paredzēto saistību izpildi. Konvencija neparedz
īpašu formu tajā ietverto saistību izpildei, līdz ar to Latvijas Republikai
ir tiesības izvēlēties tās tiesību sistēmai atbilstošāko formu. |
|
||||||||||||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
2000.gada 29.jūnija ES Padomes
Direktīva 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret personām
neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības (OJ 19.07.2000, L 180) |
|
||||||||||||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||||||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
|
||||||||||||||||||
1.pants |
Padomes
Direktīvas 2000/43/EK 2. panta 1.punkts un 3.panta 1.punkta e) un f)
apakšpunkts |
Atbilst |
|
|
||||||||||||||||||
5. Cita
informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
|||||||||||||||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Darba grupā, kura izstrādājusi normatīvā akta projektu,
piedalījās Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centra pārstāvis.
Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centrs īsteno vairākus projektus,
kuri ir saistīti ar ES diskriminācijas novēršanas politikas īstenošanu
Latvijā. |
|
||||||||||||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centra priekšlikumi
ir iestrādāti normatīvā akta projektā. |
|
||||||||||||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
2004.gada martā Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariāts kopā ar Latvijas Cilvēktiesību un etnisko
studiju centru rīkoja vairākus pasākumus, kas veltīti ES diskriminācijas
novēršanas politikas īstenošanai Latvijā, tajā skaitā, semināru par nepieciešamiem
grozījumiem normatīvajos aktos. |
|
||||||||||||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Notikušas konsultācijas ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem
(Nodarbinātības un sociālo lietu ģenerāldirekcijas Diskriminācijas novēršanas
nodaļas personāls, EMPL.D.3). Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariāta un Labklājības ministrijas pārstāvji 2003.
un 2004.gadā piedalījās trīs Eiropas Komisijas Juridiskās darba grupas
diskriminācijas jautājumos sēdēs. |
|
||||||||||||||||||||
5. Cita
informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
VII. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās tiesas un Valsts
cilvēktiesību birojs savu funkciju ietvaros. Normatīvā akta izpilde ir
iespējama uzreiz pēc tā spēkā stāšanās. |
|
||||||||||||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis, NAIS informatīvajā sistēmā un Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariāta mājas lapā tīklā Internet. |
|
||||||||||||||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā |
|
||||||||||||||||||||
4. Cita
informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
Īpašu uzdevumu ministrs sabiedrības integrācijas lietās |
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariāta vadītāja |
Juridiskās nodaļas vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Latkovskis |
K.Vāgnere |
D.Grīnberga |
D.Grīnberga |
D.Grīnberga |
03.05.2005. 13:35
1578
D.Grīnberga
7365337, dace.grinberga@integracija.gov.lv