Grozījumi Valsts civildienesta
likumā
Izdarīt Valsts civildienesta likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 19.nr.; 2001, 9.nr.;
2002, 14., 23.nr.; 2003, 6., 12.nr.; 2005, 10.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 2.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Valsts civildienesta tiesiskajās attiecībās piemērojamas darba tiesiskās attiecības regulējošo normatīvo aktu normas, kas nosaka vienlīdzīgu tiesību principu, atšķirīgas attieksmes aizliegumu, aizliegumu radīt nelabvēlīgas sekas, darbinieku pārstāvību un interešu aizstāvību, darba koplīgumu, darba un atpūtas laiku, darba samaksu, darbinieka civiltiesisko atbildību un termiņus, kā arī citus jautājumus, ciktāl šīs normas atbilst valsts civildienesta tiesisko attiecību būtībai un ciktāl šis likums vai citi normatīvie akti nenosaka citādi."
2. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1)
Padomes 1975.gada 10.februāra Direktīvas 75/117/EEK par dalībvalstu likumu
tuvināšanu, ievērojot principu par vienādu atalgojumu vīriešiem un sievietēm;
2) Padomes 1976.gada 9.februāra Direktīvas 76/207/EEK
par tāda principa īstenošanu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem
un sievietēm attiecībā uz darba iespējām, profesionālo sagatavošanu un
paaugstināšanu amatā, kā arī darba nosacījumiem;
3) Padomes 1993.gada 23.novembra Direktīvas 93/104/EK
par dažiem darba laika organizācijas aspektiem;
4) Padomes 1997.gada 15.decembra Direktīvas 97/80/EK
par pierādīšanas pienākumu diskriminācijas gadījumos, kas pamatojas uz dzimumu;
5) Padomes 2000.gada 29.jūnija Direktīvas 2000/43/EK,
ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai
etniskās piederības;
6) Padomes 2000.gada 27.novembra Direktīvas
2000/78/EK, kas nosaka kopēju sistēmu vienādai attieksmei pret nodarbinātību un
profesiju;
7) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada
23.septembra Direktīvas 2002/73/EK, ar kuru groza Padomes Direktīvu 76/207/EEK
par tāda principa īstenošanu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem
un sievietēm attiecībā uz darba iespējām, profesionālo sagatavošanu un
izaugsmi, kā arī darba apstākļiem."
Īpašu uzdevumu ministrs
sabiedrības integrācijas lietās
A.Latkovskis
Normatīvā akta projekta
Grozījumi Valsts
civildienesta likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2000. gada 29. jūnijā tika
pieņemta Padomes Direktīva
Nr. 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret personām
neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības (turpmāk Direktīva).
Šīs Direktīvas prasības Latvijas Republikai bija jāpārņem līdz 2004.gada
1.maijam. Atbilstoši
Eiropas Kopienu dibināšanas līguma 10. pantā noteiktajam principam
dalībvalstīm jāveic nepieciešamie pasākumi, lai nodrošinātu no šī līguma
izrietošo pienākumu izpildi. Kopienu tiesa šo normu tulkojusi tādējādi, ka
dalībvalstīm ir pienākums īstenot direktīvu efektīvu ieviešanu. Lai gan Latvijas
Republikas Satversmes 91. pantā ir paredzēts vispārējs diskriminācijas
aizliegums, tas nav konkretizēts citos normatīvajos aktos, turklāt - nav
tieši piemērojams privāttiesiskajās attiecībās. Ne Latvijas Republikas
normatīvajos aktos, ne arī tiesu praksē nav noteikts, kāds ir šī vispārējā
diskriminācijas aizlieguma saturs. Proti, tādi Direktīvā lietotie termini kā
tieša diskriminācija, netieša diskriminācija, cieņas aizskaršana
Latvijas Republikas normatīvajos aktos, izņemot šauru jomu regulējošo Darba
likumu, nav paredzēti. Bez tam,
normatīvajos aktos nav noteikts Latvijas Republikas Satversmes 91. pantā
paredzētā aizlieguma ieviešanas mehānisms. Proti, nav noteikta pierādīšanas
pienākuma pāreja atbildētājam, nav izveidota valsts iestāde, kura būtu
atbildīga par diskriminācijas novēršanu, nav ieviestas efektīvas sankcijas
par diskriminācijas aizlieguma pārkāpumiem. Visu šo minēto noteikumu
ieviešana ir Direktīvā noteikta imperatīva prasība. |
|
||||||||||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta izdošanas mērķis ir pārņemt Direktīvas prasības un nodrošināt efektīvu
aizsardzību pret diskrimināciju. Starpinstitūciju darba grupa, kas
izstrādājusi normatīvo aktu, nonākusi pie secinājuma, ka nebūtu lietderīgi
īpaši izcelt vienu diskrimināciju veidu (rasu diskriminācija), bet
grozījumiem jāaptver arī citu diskriminācijas veidu izskaušana. Projekts paredz valsts civildienesta tiesiskajās attiecībās
piemērot darba tiesiskās attiecības regulējošo normatīvo aktu normas, kas
regulē vienlīdzīgu tiesību principu, atšķirīgas attieksmes aizliegumu, aizliegumu radīt nelabvēlīgas sekas, kā arī
atsevišķus citas normas, kas pēc būtības ir piemērojamas civildienesta
tiesiskajās attiecībās. LR saistošajos
starptautiskajos tiesību aktos paredzētas civildienesta tiesiskajās
attiecībās esošajām personām tiesības veikt kolektīvās pārrunas un slēgt
koplīgumus. Ja Latvija šādu iespēju neparedzētu, tad tā neīstenotu Eiropas
Savienībā izstrādātos principus un mūsdienu attīstības tendences
civildienestā. Neapšaubāmi, ka Latvijas normatīvie akti arī turpmāk stingri
regulēs civildienesta ierēdņu atalgojuma, disciplinārās atbildības un citus
jautājumus, un iespējamie darba koplīgumi varētu skart citus jautājumus,
piemēram, ierēdņa iespējas apmeklēt izglītojošus kursus u.c. |
|
||||||||||||||||||||
3. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts netieši ietekmēs iedzīvotāju dzīves līmeni,
garantējot visu personu spēju stāties valsts civildienesta tiesiskajās
attiecībās neatkarīgi no dzimuma, rases, ādas krāsas, vecuma, invaliditātes,
reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai sociālās
izcelsmes, mantiskā vai ģimenes stāvokļa vai citiem apstākļiem. |
|
||||||||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar<
span lang=LV
style='font-size:14.0pt;mso-bidi-font-size:12.0pt;font-family:"Arial Unicode MS"'> |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
6. Cita informācija |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Lai pilnībā pārņemtu Direktīvas prasības, papildus ir
nepieciešams izdarīt grozījumus šādos likumos: - Civillikumā; - Biedrību un
nodibinājumu likumā; -
Izglītības likumā; -
Likumā par Valsts cilvēktiesību biroju; -
Likumā Par sociālo drošību; -
Patērētāju tiesību aizsardzības likumā; -
Krimināllikumā; -Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Visus
minētos grozījumus ir izstrādājusi starpinstitūciju darba grupa, kuru
izveidojis īpašu uzdevumu ministrs sabiedrības integrācijas lietās un kurā
tika deleģēti Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta,
Labklājības ministrijas, Ārlietu ministrijas, Veselības ministrijas, Valsts
cilvēktiesību biroja, Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes
Cilvēktiesību institūta un Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centra
pārstāvji. Arī citi juristi tika aicināti paust savu viedokli par
normatīvajiem aktiem diskriminācijas izskaušanas jomā. Turklāt Direktīvas prasību pārņemšanai Labklājības ministrija izstrādājusi
grozījumus Darba likumā, kuri Saeimā pieņemti 2004. gada 24. aprīlī.
|
|||||||||||||||||||||
2. Cita informācija |
|
|||||||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Latvijas saistības pārņemt Direktīvas prasības izriet no Akta
par Čehijas Republikas, Igaunijas Republikas, Kipras Republikas, Latvijas
Republikas, Lietuvas Republikas, Ungārijas Republikas, Maltas Republikas,
Polijas Republikas, Slovēnijas Republikas un Slovākijas Republikas
pievienošanās nosacījumiem un pielāgojumiem līgumos, kas ir Eiropas
Savienības pamatā, 2.panta un Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 249.panta.
Šīs saistības ir minētas arī 2003.gada 5.novembra Eiropas Komisijas
Visaptverošajā monitoringa ziņojumā par topošo dalībvalstu sasniegto
progresu, gatavojoties dalībai ES. Normatīvā akta projekts paredz pārņemt
2000. gada 29. jūnijā Padomes
Direktīvas 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret
personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības, prasības. Direktīvas
mērķis ir noteikt sistēmu, lai apkarotu diskrimināciju rasu vai etniskas
piederības dēļ ar nolūku, lai vienādas attieksmes princips stātos spēkā
dalībvalstīs. Starpinstitūciju darba grupa, kas izstrādājusi normatīvo aktu,
nonākusi pie secinājuma, ka nebūtu lietderīgi īpaši izcelt vienu
diskrimināciju veidu (rasu diskriminācija), bet grozījumiem jāaptver arī citu
diskriminācijas veidu izskaušanu. Tāpat tika nolemts, ka Latvijas tiesību
sistēmai atbilstošākais risinājums būtu izstrādāt grozījumus vairākos
likumos, nevis vienotu Diskriminācijas izskaušanas likuma projektu, it īpaši
ņemot vērā to, ka Direktīvas prasības
jāpārņem pēc iespējas ātrāk. Normatīvā akta projekts paredz daļēji
pārņemt Direktīvas prasības. Ņemot
vērā to, ka līdz 2004.gada 1.maijam Direktīvas
prasības nacionālajos tiesību aktos nav pilnīgi pārņemtas, Eiropas Komisija
ir tiesīga sniegt Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 226.pantā paredzēto
atzinumu, bet pēc tam griezties Eiropas Kopienu tiesā. Turklāt direktīva, kas
nav ieviesta līdz ieviešanai noteiktā termiņa iestāšanās brīdim, kļūst par
tieši iedarbīgu indivīdam rodas tiesības tieši atsaukties uz direktīvas
normām (skat. Eiropas Tiesas spriedumu lietā 148/78 Pubblico Ministero v.
Ratti, [1979] ECR 1629). Valsts ir arī finansiāli atbildīga par
zaudējumiem, kas indivīdiem radušies tāpēc, ka valsts nav ieviesusi direktīvu
(skat. Eiropas Tiesas spriedumu lietā C-6 un 9/90 Francovich v. Italy,
[1991] ECR I-5357). |
|
||||||||||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts ir izstrādāts,
ievērojot 2003.gada 10.decembra ANO Rasu diskriminācijas izskaušanas
komitejas rekomendācijas Latvijai (CERD/C/63/CO/7, 8.§). |
|
||||||||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts pilnībā atbilst
1965.gada 2.decembra Starptautiskajai konvencijai par jebkuras rasu
diskriminācijas izskaušanu, kurai Latvija pievienojās 1990.gada 4.maijā.
Normatīvais akts garantē šīs konvencijas 5. pantā paredzēto saistību
izpildi. Konvencija neparedz īpašu formu tajā ietverto saistību izpildei,
līdz ar to Latvijas Republikai ir tiesības izvēlēties tās tiesību sistēmai
atbilstošāko formu. |
|
||||||||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi
dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
2000.gada 29.jūnijā ES Padomes Direktīvas 2000/43/EK, ar ko ievieš
vienādas attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās
piederības (Eiropas Kopienu oficiālais Vēstnesis, 2000, L 180.nr.) |
|
||||||||||||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
||||||||||||||||||
1.pants |
ES Padomes Direktīvas 2000/43/EK 2. panta
1.punkts un 3.panta 1.punkta e) un f) apakšpunkts |
Atbilst |
|
|
||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
|||||||||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Darba grupā, kura izstrādājusi
normatīvā akta projektu, piedalījās Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju
centra pārstāvis. Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centrs īsteno
vairākus projektus, kuri ir saistīti ar ES diskriminācijas novēršanas
politikas īstenošanu Latvijā. |
|
||||||||||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Latvijas Cilvēktiesību un etnisko
studiju centra priekšlikumi ir iestrādāti normatīvā akta projektā. |
|
||||||||||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
2004.gada martā Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāts kopā ar Latvijas
Cilvēktiesību un etnisko studiju centru rīkoja vairākus pasākumus, kas
veltīti ES diskriminācijas novēršanas politikas īstenošanai Latvijā, tajā
skaitā semināru par nepieciešamiem grozījumiem normatīvajos aktos. |
|
||||||||||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Notikušas konsultācijas ar Eiropas
Komisijas pārstāvjiem (Nodarbinātības un sociālo lietu ģenerāldirekcijas
Diskriminācijas novēršanas nodaļas personāls, EMPL.D.3). Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta un Labklājības
ministrijas pārstāvji 2003. un 2004.gadā piedalījās trīs Eiropas Komisijas
Juridiskās darba grupas diskriminācijas jautājumos sēdēs. |
|
||||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
|||||||||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts
un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās
tiesas un Valsts cilvēktiesību birojs savu funkciju ietvaros. Normatīvā akta
izpilde ir iespējama uzreiz pēc tā spēkā stāšanās. |
|
||||||||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts
laikrakstā Latvijas Vēstnesis, NAIS informatīvajā sistēmā un Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta mājas lapā tīklā
Internet. |
|
||||||||||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
No normatīvā akta izrietošie strīdi
izskatāmi tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Pārkāpuma
gadījumā indivīds ir tiesīgs prasīt atlīdzinājumu par mantiskajiem zaudējumiem un personisko
kaitējumu, arī morālo kaitējumu. |
|
||||||||||||||||||||
4. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
Īpašu uzdevumu ministrs sabiedrības integrācijas lietās |
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariāta vadītāja. |
Juridiskās nodaļas vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Latkovskis |
K.Vāgnere |
D.Grīnberga |
D.Grīnberga |
D.Grīnberga |
09.05.2005. 15:05
1672
D.Grīnberga
7365337, dace.grinberga@integracija.gov.lv