Likumprojekts
Grozījumi
Civillikumā
Izdarīt
Civillikumā šādus grozījumus:
1.
Papildināt likumu ar 1403a.pantu šādā redakcijā:
"1403a. Publiski piedāvājot
preci vai pakalpojumu, kā arī taisot tiesisku darījumu, kas saistīts ar
publiski piedāvātas preces atsavināšanu vai pakalpojuma sniegšanu, aizliegta
atšķirīga attieksme atkarībā no personas dzimuma, vecuma, rases, ādas krāsas,
valodas, reliģiskās pārliecības, politiskajiem vai citiem uzskatiem, sociālās
izcelsmes, tautības, izglītības, sociālā un mantiskā stāvokļa, nodarbošanās
veida, veselības stāvokļa, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem.
Atšķirīga attieksme
ietver personas tiešu vai netiešu diskrimināciju, personas aizskaršanu vai
norādījumu to diskriminēt.
Tieša diskriminācija pastāv, ja salīdzināmā situācijā attieksme pret personu saistībā ar kādu no šā panta pirmajā daļā minētajiem apstākļiem ir, bija vai var būt mazāk labvēlīga nekā pret citu personu. Netieša diskriminācija pastāv, ja salīdzināmā situācijā šķietami neitrāls noteikums, kritērijs vai prakse rada vai var radīt nelabvēlīgas sekas personai saistībā ar kādu no šā panta pirmajā daļā minētajiem apstākļiem.
Personas aizskaršana šā
likuma izpratnē ir personas pakļaušana tādai no šīs personas viedokļa nevēlamai
rīcībai, kas saistīta ar kādu no šā panta pirmajā daļā minētajiem apstākļiem,
ja šādas rīcības mērķis vai rezultāts ir personas cieņas aizskaršana un
iebiedējošas, naidīgas, pazemojošas, degradējošas vai aizskarošas vides
radīšana.
Atšķirīga attieksme
(izņemot personas aizskaršanu) saistībā ar kādu no šā panta pirmajā daļā
minētajiem apstākļiem ir pieļaujama tikai gadījumā, ja šāda attieksme ir
objektīvi pamatota ar tiesisku mērķi, kura sasniegšanai izraudzītie līdzekļi ir
samērīgi.
Aizliegts sodīt personu vai citādi tieši vai netieši
radīt tai nelabvēlīgas sekas tāpēc, ka persona īsteno savu tiesību aizsardzību
saistībā ar atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpumu.
Ja strīda gadījumā
persona norāda uz apstākļiem, kas varētu būt par pamatu tās tiešai vai netiešai
diskriminācijai, personas aizskaršanai, norādījumam minēto personu diskriminēt
vai nelabvēlīgu seku radīšanai, aizskārējam jāpierāda, ka atšķirīgas attieksmes
aizliegums vai aizliegums radīt nelabvēlīgas sekas nav pārkāpts."
2. Papildināt
likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
"Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumprojektā iekļautas
tiesību normas, kas izriet no Padomes 2000.gada 29.jūnija Direktīvas
2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret personām neatkarīgi
no rasu vai etniskās piederības."
Īpašu uzdevumu
ministrs
sabiedrības
integrācijas lietās
Normatīvā akta
projekta
Grozījumi Civillikumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2000. gada 29. jūnijā tika pieņemta Padomes Direktīva Nr. 2000/43/EK, ar
ko ievieš vienādas attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai
etniskās piederības (turpmāk Direktīva). Šīs Direktīvas
prasības Latvijas Republikai bija jāpārņem līdz 2004.gada 1.maijam. Atbilstoši Eiropas Kopienu
dibināšanas līguma 10. pantā noteiktajam principam dalībvalstīm jāveic
nepieciešamie pasākumi, lai nodrošinātu no šī līguma izrietošo pienākumu
izpildi. Kopienu tiesa šo normu tulkojusi tādējādi, ka dalībvalstīm ir
pienākums īstenot direktīvu efektīvu ieviešanu. Lai gan Latvijas Republikas
Satversmes 91. pantā ir paredzēts vispārējs diskriminācijas aizliegums,
tas nav konkretizēts citos normatīvajos aktos, turklāt - nav tieši
piemērojams privāttiesiskajās attiecībās. Ne Latvijas Republikas normatīvajos
aktos, ne arī tiesu praksē nav noteikts, kāds ir šī vispārējā diskriminācijas
aizlieguma saturs. Proti, tādi Direktīvā lietotie termini kā tieša
diskriminācija, netieša diskriminācija, personas aizskaršana Latvijas
Republikas normatīvajos aktos, izņemot šauru jomu regulējošo Darba likumu,
nav paredzēti. Bez tam, normatīvajos aktos nav
noteikts Latvijas Republikas Satversmes 91. pantā paredzētā aizlieguma
ieviešanas mehānisms. Proti, nav noteikta pierādīšanas pienākuma pāreja
atbildētājam, nav ieviestas efektīvas sankcijas par diskriminācijas
aizlieguma pārkāpumiem. Visu šo minēto noteikumu ieviešana ir Direktīvā
noteikta imperatīva prasība. |
|
||||||||||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta
būtība |
Normatīvā akta izdošanas mērķis ir pārņemt Direktīvas prasības un nodrošināt efektīvu
aizsardzību pret diskrimināciju. Starpinstitūciju darba grupa, kas
izstrādājusi normatīvo aktu, nonākusi pie secinājuma, ka nebūtu lietderīgi
īpaši izcelt vienu diskrimināciju veidu (rasu diskriminācija), bet
grozījumiem jāaptver arī citu diskriminācijas veidu izskaušana. Projekts paredz aizliegt atšķirīgu
attieksmi atkarībā no atkarībā no personas dzimuma,
vecuma, rases, ādas krāsas, valodas, reliģiskās pārliecības, politiskajiem
vai citiem uzskatiem, sociālās izcelšanās, tautības, izglītības, sociālā un
mantiskā stāvokļa, nodarbošanās veida, veselības stāvokļa, seksuālās
orientācijas vai
citiem apstākļiem privāto tiesību jomā (izņemot gadījumus, kad tiek publiski
piedāvāta prece vai pakalpojums, vai tiesiska darījuma taisīšanu, kas
saistīts ar šādas preces pirkumu vai pakalpojuma sniegšanu, un gadījumus, kad
tiesību īstenošana vai pienākumu pildīšana ir tieši un objektīvi saistīta ar
personas piederību pie noteiktas grupas). Projekts ievieš Eiropas Savienības
tiesībām atbilstošu terminoloģiju un pierādījuma pienākuma iekļaušanu. Norma
par pierādīšanas pienākumu ir ietverama Civillikumā, jo atbilstoši Latvijas
privāttiesību sistēmai izņēmumi no Civilprocesa likuma 93.panta pirmajā daļā
regulētā vispārīgā pierādīšanas pienākuma ir paredzēti materiālo tiesību
normās. |
|
||||||||||||||||||||
3. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts netieši
ietekmēs iedzīvotāju dzīves līmeni, garantējot visu personu spēju stāties
civiltiesiskajās attiecībās neatkarīgi no personas dzimuma, vecuma, rases,
ādas krāsas, valodas, reliģiskās pārliecības, politiskajiem vai citiem
uzskatiem, sociālās izcelšanās, tautības, izglītības, sociālā un mantiskā
stāvokļa, nodarbošanās veida, veselības stāvokļa, seksuālās orientācijas vai
citiem apstākļiem |
|
||||||||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
6. Cita informācija |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Lai pilnībā pārņemtu Direktīvas prasības, papildus ir nepieciešams izdarīt grozījumus šādos
likumos: - Biedrību un nodibinājumu
likumā; - Izglītības
likumā; - Valsts
civildienesta likumā; - Likumā par
Valsts cilvēktiesību biroju; - likumā Par
sociālo drošību; - Patērētāju
tiesību aizsardzības likumā; - Krimināllikumā; - Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Visus minētos
grozījumus ir izstrādājusi starpinstitūciju darba grupa, kuru izveidojis
īpašu uzdevumu ministrs sabiedrības integrācijas lietās un kurā tika deleģēti
Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta, Labklājības
ministrijas, Ārlietu ministrijas, Veselības ministrijas, Valsts cilvēktiesību
biroja, Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes Cilvēktiesību institūta
un Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centra pārstāvji. Arī citi
juristi tika aicināti paust savu viedokli par normatīvajiem aktiem
diskriminācijas izskaušanas jomā. Turklāt Direktīvas
prasību pārņemšanai Labklājības ministrija izstrādāja grozījumus Darba
likumā, kuri Saeimā pieņemti 2004. gada 24. aprīlī. |
|||||||||||||||||||||
2. Cita informācija |
|
|||||||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Latvijas saistības pārņemt Direktīvas prasības izriet no Akta par Čehijas Republikas,
Igaunijas Republikas, Kipras Republikas, Latvijas Republikas, Lietuvas
Republikas, Ungārijas Republikas, Maltas Republikas, Polijas Republikas,
Slovēnijas Republikas un Slovākijas Republikas pievienošanās nosacījumiem un
pielāgojumiem līgumos, kas ir Eiropas Savienības pamatā, 2.panta un Eiropas
Kopienas dibināšanas līguma 249.panta. Šīs saistības ir minētas arī 2003.gada
5.novembra Eiropas Komisijas Visaptverošajā monitoringa ziņojumā par topošo
dalībvalstu sasniegto progresu, gatavojoties dalībai ES. Normatīvā akta projekts paredz pārņemt 2000. gada
29. jūnijā Padomes Direktīvas
2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret personām
neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības, prasības. Direktīvas
mērķis ir noteikt sistēmu, lai apkarotu diskrimināciju rasu vai etniskas
piederības dēļ ar nolūku, lai vienādas attieksmes princips stātos spēkā
dalībvalstīs. Starpinstitūciju darba grupa, kas izstrādājusi normatīvo aktu,
nonākusi pie secinājuma, ka nebūtu lietderīgi īpaši izcelt vienu
diskrimināciju veidu (rasu diskriminācija), bet grozījumiem jāaptver arī citu
diskriminācijas veidu izskaušanu. Tāpat tika nolemts, ka Latvijas tiesību
sistēmai atbilstošākais risinājums būtu izstrādāt grozījumus vairākos
likumos, nevis vienotu Diskriminācijas izskaušanas likuma projektu, it īpaši
ņemot vērā to, ka Direktīvas prasības
jāpārņem pēc iespējas ātrāk. Normatīvā akta projekts paredz daļēji pārņemt Direktīvas prasības. Ņemot vērā to,
ka līdz 2004.gada 1.maijam Direktīvas prasības nacionālajos tiesību aktos
nav pilnīgi pārņemtas, Eiropas Komisija ir tiesīga sniegt Eiropas Kopienas
dibināšanas līguma 226.pantā paredzēto atzinumu, bet pēc tam griezties
Eiropas Kopienu tiesā. Turklāt direktīva, kas nav ieviesta līdz ieviešanai
noteiktā termiņa iestāšanās brīdim, kļūst par tieši iedarbīgu indivīdam
rodas tiesības tieši atsaukties uz direktīvas normām (skat. Eiropas Tiesas
spriedumu lietā 148/78 Pubblico Ministero v. Ratti, [1979] ECR 1629).
Valsts ir arī finansiāli atbildīga par zaudējumiem, kas indivīdiem radušies
tāpēc, ka valsts nav ieviesusi direktīvu (skat. Eiropas Tiesas spriedumu
lietā C-6 un 9/90 Francovich v. Italy, [1991] ECR I-5357). |
|
||||||||||||||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts ir izstrādāts, ievērojot 2003.gada
10.decembra ANO Rasu diskriminācijas izskaušanas komitejas rekomendācijas
Latvijai (CERD/C/63/CO/7, 8.§ un 17.§). |
|
||||||||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts pilnībā atbilst 1965.gada 2.decembra
Starptautiskajai konvencijai par jebkuras rasu diskriminācijas izskaušanu,
kurai Latvija pievienojās 1990.gada 4.maijā. Normatīvais akts garantē šīs
konvencijas 5. un 6.pantā paredzēto saistību izpildi. Konvencija neparedz
īpašu formu tajā ietverto saistību izpildei, līdz ar to Latvijas Republikai
ir tiesības izvēlēties tās tiesību sistēmai atbilstošāko formu. |
|
||||||||||||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
2000.gada 29.jūnijā ES Padomes Direktīvas 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes
principu pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības (OJ
19.07.2000, L 180) |
|
||||||||||||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
||||||||||||||||||
1.pants |
ES Padomes
Direktīvas 2000/43/EK 2.pants, 3.panta 1.punkta h) apakšpunkts, 8.pants un
9.pants |
Atbilst |
|
|
||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
|||||||||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Darba grupā, kura izstrādājusi normatīvā akta
projektu, piedalījās Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centra
pārstāvis. Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centrs īsteno vairākus
projektus, kuri ir saistīti ar ES diskriminācijas novēršanas politikas
īstenošanu Latvijā. |
|
||||||||||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums |
Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centra
priekšlikumi ir iestrādāti normatīvā akta projektā. |
|
||||||||||||||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
2004.gada martā Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariāts kopā ar Latvijas Cilvēktiesību un etnisko
studiju centru rīkoja vairākus pasākumus, kas veltīti ES diskriminācijas
novēršanas politikas īstenošanai Latvijā, tajā skaitā semināru par
nepieciešamiem grozījumiem normatīvajos aktos. |
|
||||||||||||||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Notikušas konsultācijas ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem
(Nodarbinātības un sociālo lietu ģenerāldirekcijas Diskriminācijas novēršanas
nodaļas personāls, EMPL.D.3), apspriežot nepieciešamību iekļaut normatīvā
akta projektā tādus pašus formulējumus kā Direktīvā. Eiropas Komisijas pārstāvji rekomendēja iekļaut
normatīvā akta projektā Direktīvā
minētās definīcijas, lai novērstu domstarpības interpretācijas jautājumos. Īpašu
uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta un Labklājības
ministrijas pārstāvji 2003. un 2004.gadā piedalījās trīs Eiropas Komisijas
Juridiskās darba grupas diskriminācijas jautājumos sēdēs. |
|
||||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
|||||||||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās tiesas un Valsts
cilvēktiesību birojs savu funkciju ietvaros. Normatīvā akta izpilde ir
iespējama uzreiz pēc tā spēkā stāšanās. |
|
||||||||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta
par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis, NAIS informatīvajā sistēmā un Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariāta mājas lapā tīklā Internet. Par normatīvo
aktu sabiedrība tiks plašāk informēta pret neiecietību vērstās valsts
programmas īstenošanas ietvaros. |
|
||||||||||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
No normatīvā akta izrietošie strīdi izskatāmi tiesā
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|
||||||||||||||||||||
4. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
Īpašu
uzdevumu ministrs sabiedrības integrācijas lietās |
Īpašu
uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta vadītāja |
Juridiskās
nodaļas vadītāja |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Latkovskis |
K.Vāgnere |
D.Grīnberga |
D.Grīnberga |
D.Grīnberga |
22.04.2005. 21:25
1707
D.Grīnberga
7365337, dace.grinberga@integracija.gov.lv