Grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā
Izdarīt Biedrību
un nodibinājumu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2003, 23.nr.; 2004, 20.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 10.pantu ar trešo daļu šādā
redakcijā:
"(3) Biedrībām un nodibinājumiem, kuru
statūtos noteiktie mērķi vērsti uz
cilvēktiesību vai indivīda tiesību aizsardzību, ir tiesības ar aizskartās
personas piekrišanu iesniegt iestādē iesniegumu vai tiesā pieteikumu, lai
aizsargātu privātpersonas tiesības vai tiesiskās intereses lietās, kas
saistītas ar atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpumu."
2. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz
Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Padomes 2000.gada 29.jūnija Direktīvas
2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret personām neatkarīgi
no rasu vai etniskās piederības;
2) Padomes 2000.gada 27.novembra Direktīvas
2000/78/EK, kas nosaka kopēju sistēmu vienādai attieksmei pret nodarbinātību un
profesiju."
Īpašu uzdevumu ministrs
sabiedrības integrācijas lietās
A.Latkovskis
Normatīvā akta projekta
Grozījumi Biedrību un
nodibinājumu likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2000. gada 29. jūnijā tika
pieņemta Padomes Direktīva
Nr. 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret personām
neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības (turpmāk Direktīva).
Šīs Direktīvas prasības Latvijas Republikai bija jāpārņem līdz 2004.gada
1.maijam. Atbilstoši
Eiropas Kopienu dibināšanas līguma 10. pantā noteiktajam principam
dalībvalstīm jāveic nepieciešamie pasākumi, lai nodrošinātu no šī līguma
izrietošo pienākumu izpildi. Kopienu tiesa šo normu tulkojusi tādējādi, ka
dalībvalstīm ir pienākums īstenot direktīvu efektīvu ieviešanu. Lai gan Latvijas
Republikas Satversmes 91. pantā ir paredzēts vispārējs diskriminācijas
aizliegums, tas nav konkretizēts citos normatīvajos aktos, turklāt - nav
tieši piemērojams privāttiesiskajās attiecībās. Ne Latvijas Republikas
normatīvajos aktos, ne arī tiesu praksē nav noteikts, kāds ir šī vispārējā
diskriminācijas aizlieguma saturs. Proti, tādi Direktīvā lietotie termini kā
tieša diskriminācija, netieša diskriminācija Latvijas Republikas
normatīvajos aktos, izņemot šauru jomu regulējošo Darba likumu, nav
paredzēti. |
|
||||||||||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta izdošanas mērķis ir pārņemt Direktīvas prasības un ieviest efektīvu tiesību
aizsardzības mehānismu atšķirīgas attieksmes pārkāpuma gadījumā. Starpinstitūciju
darba grupa, kas izstrādājusi normatīvo aktu, nonākusi pie secinājuma, ka
nebūtu lietderīgi īpaši izcelt vienu diskrimināciju veidu (rasu
diskriminācija), bet grozījumiem jāaptver arī citu diskriminācijas veidu
izskaušana. Projekts paredz biedrībām un nodibinājumiem, kuru mērķis ir
vērsts uz cilvēktiesību vai indivīda tiesību aizsardzību, piešķirt tiesības
ar aizskartās personas piekrišanu iesniegt iestādē iesniegumu vai tiesā
pieteikumu, lai aizstāvētu privātpersonas tiesības vai tiesiskās intereses
lietās, kas saistītas ar atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpumu. Šādi
tiek nodrošināts efektīvs Direktīvas ieviešanas mehānisms. |
|
||||||||||||||||||||
3. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts netieši ietekmēs iedzīvotāju dzīves līmeni,
garantējot vienlīdzīgu attieksmi pret visām personām neatkarīgi no viņu
dzimuma, vecuma,
rases, ādas krāsas, valodas, reliģiskās pārliecības, politiskajiem vai citiem
uzskatiem, sociālās izcelšanās, tautības, izglītības, sociālā un mantiskā
stāvokļa, nodarbošanās veida, invaliditātes vai citiem apstākļiem. |
|
||||||||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||||||||
6. Cita informācija |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Lai pilnībā pārņemtu Direktīvas prasības, papildus ir
nepieciešams izdarīt grozījumus šādos likumos: - Civillikumā; - likumā Par
Sociālo drošību; -
Izglītības likumā; -
Valsts civildienesta likumā; -
Likumā par Valsts cilvēktiesību biroju; -
Patērētāju tiesību aizsardzības likumā; -
Krimināllikumā; -
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Visus
minētos grozījumus ir izstrādājusi starpinstitūciju darba grupa, kuru
izveidojis īpašu uzdevumu ministrs sabiedrības integrācijas lietās un kurā
tika deleģēti Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta,
Labklājības ministrijas, Ārlietu ministrijas, Veselības ministrijas, Valsts
cilvēktiesību biroja, Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes Cilvēktiesību
institūta un Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centra pārstāvji. Arī
citi juristi tika aicināti paust savu viedokli par normatīvajiem aktiem
diskriminācijas izskaušanas jomā. Turklāt Direktīvas prasību pārņemšanai Labklājības ministrija izstrādājusi
grozījumus Darba likumā, kuri Saeimā pieņemti 2004. gada 24. aprīlī.
|
|||||||||||||||||||||
2. Cita informācija |
|
|||||||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Latvijas saistības pārņemt Direktīvas prasības izriet no Akta
par Čehijas Republikas, Igaunijas Republikas, Kipras Republikas, Latvijas
Republikas, Lietuvas Republikas, Ungārijas Republikas, Maltas Republikas,
Polijas Republikas, Slovēnijas Republikas un Slovākijas Republikas
pievienošanās nosacījumiem un pielāgojumiem līgumos, kas ir Eiropas
Savienības pamatā, 2.panta un Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 249.panta.
Šīs saistības ir minētas arī 2003.gada 5.novembra Eiropas Komisijas
Visaptverošajā monitoringa ziņojumā par topošo dalībvalstu sasniegto
progresu, gatavojoties dalībai ES. Normatīvā akta projekts paredz pārņemt
2000. gada 29. jūnijā Padomes
Direktīvas 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret
personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības, prasības. Direktīvas
mērķis ir noteikt sistēmu, lai apkarotu diskrimināciju rasu vai etniskas
piederības dēļ ar nolūku, lai vienādas attieksmes princips stātos spēkā
dalībvalstīs. Starpinstitūciju darba grupa, kas izstrādājusi normatīvo aktu,
nonākusi pie secinājuma, ka nebūtu lietderīgi īpaši izcelt vienu
diskrimināciju veidu (rasu diskriminācija), bet grozījumiem jāaptver arī citu
diskriminācijas veidu izskaušanu. Tāpat tika nolemts, ka Latvijas tiesību
sistēmai atbilstošākais risinājums būtu izstrādāt grozījumus vairākos
likumos, nevis vienotu Diskriminācijas izskaušanas likuma projektu, it īpaši
ņemot vērā to, ka Direktīvas prasības
jāpārņem pēc iespējas ātrāk. Ņemot
vērā to, ka līdz 2004.gada 1.maijam Direktīvas
prasības nacionālajos tiesību aktos nav pilnīgi pārņemtas, Eiropas Komisija
ir tiesīga sniegt Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 226.pantā paredzēto
atzinumu, bet pēc tam griezties Eiropas Kopienu tiesā. Turklāt direktīva, kas
nav ieviesta līdz ieviešanai noteiktā termiņa iestāšanās brīdim, kļūst par
tieši iedarbīgu indivīdam rodas tiesības tieši atsaukties uz direktīvas
normām (skat. Eiropas Tiesas spriedumu lietā 148/78 Pubblico Ministero v.
Ratti, [1979] ECR 1629). Valsts ir arī finansiāli atbildīga par
zaudējumiem, kas indivīdiem radušies tāpēc, ka valsts nav ieviesusi direktīvu
(skat. Eiropas Tiesas spriedumu lietā C-6 un 9/90 Francovich v. Italy,
[1991] ECR I-5357). |
|
||||||||||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts ir izstrādāts,
ievērojot 2003.gada 10.decembra ANO Rasu diskriminācijas izskaušanas
komitejas rekomendācijas Latvijai (CERD/C/63/CO/7, 8.§). |
|
||||||||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts pilnībā atbilst
1965.gada 2.decembra Starptautiskajai konvencijai par jebkuras rasu
diskriminācijas izskaušanu, kurai Latvija pievienojās 1990.gada 4.maijā.
Normatīvais akts garantē šīs konvencijas 5. pantā paredzēto saistību
izpildi. Konvencija neparedz īpašu formu tajā ietverto saistību izpildei,
līdz ar to Latvijas Republikai ir tiesības izvēlēties tās tiesību sistēmai
atbilstošāko formu. |
|
||||||||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
2000.gada 29.jūnija ES Padomes Direktīva Nr. 2000/43/EK, ar ko
ievieš vienādas attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai
etniskās piederības (Eiropas Kopienu oficiālais Vēstnesis, 2000, L 180.nr.) |
|
||||||||||||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
||||||||||||||||||
1.pants |
Padomes 2000/43/EK Direktīvas 7. panta 2.punkts Padomes 2000. gada
27.novembra Direktīvas 2000/78/EK 9.panta 2.punkts |
Atbilst Atbilst |
|
|
||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
|||||||||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Darba grupā, kura izstrādājusi
normatīvā akta projektu, piedalījās Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju
centra pārstāvis. Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centrs īsteno
vairākus projektus, kuri ir saistīti ar ES diskriminācijas novēršanas
politikas īstenošanu Latvijā. Konsultācijas notikušas ar NVO centru. |
|
||||||||||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Latvijas Cilvēktiesību un etnisko
studiju centra priekšlikumi ir iestrādāti normatīvā akta projektā. Izstrādāto
likumprojektu atbalsta NVO centrs. |
|
||||||||||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
2004.gadā martā Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāts kopā ar Latvijas
Cilvēktiesību un etnisko studiju centru rīkoja vairākus pasākumus, kas
veltīti ES diskriminācijas novēršanas politikas īstenošanai Latvijā, tajā skaitā
semināru par nepieciešamiem grozījumiem normatīvajos aktos. |
|
||||||||||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Notikušas konsultācijas ar Eiropas
Komisijas pārstāvjiem (Nodarbinātības un sociālo lietu ģenerāldirekcijas
Diskriminācijas novēršanas nodaļas personāls, EMPL.D.3). Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta un Labklājības
ministrijas pārstāvji 2003. un 2004.gadā piedalījās trīs Eiropas Komisijas
Juridiskās darba grupas diskriminācijas jautājumos sēdēs. |
|
||||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
|||||||||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts
un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās
tiesas savu funkciju ietvaros. Normatīvā akta izpilde ir iespējama uzreiz pēc
tā spēkā stāšanās. |
|
||||||||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts
laikrakstā Latvijas Vēstnesis, NAIS informatīvajā sistēmā un Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta mājas lapā, NVO centra
mājas lapā tīklā Internet. |
|
||||||||||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvā akta projekts neierobežo indivīda
tiesības |
|
||||||||||||||||||||
4. Cita informācija |
|
|
||||||||||||||||||||
Īpašu uzdevumu ministrs sabiedrības integrācijas lietās |
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariāta vadītāja |
Juridiskās nodaļas vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Latkovskis |
K.Vāgnere |
D.Grīnberga |
D.Grīnberga |
D.Grīnberga |
09.05.2005. 12:00
1552
D.Grīnberga
7365337, dace.grinberga@integracija.gov.lv